Visa fullständig version : kompetensbevis

nightcrawler
2008-01-02, 16:21
jag håller på att bli tokig på infon om detta. hur ligger det till? :confused: behöver jag som hobbyryttare som tävlar på max regional nivå ha ett sådant? jag har inget företag och hästen ägs av mej som privatperson. kan någon hjälpa mej
har letat överallt men har inte riktigt hajat hur det ligger till, kan tillägga att jag har sökt på buketrådarna åxå men inget har kopplat.

är jag trög eller är det så luddigt och krångligt som jag tror?:crazy:

elle12
2008-01-02, 16:32
Nej, inte i Sverige om dina hobbyhästar ägs av dig privat behöver du ej något kompetensbevis, endast om de ingår i någon form av ekonomisk verksamhet som att de t ex står skrivna på en jordbruksverksamhet, företag, ridskola e d

nightcrawler
2008-01-02, 17:07
då kan jag andas ut...
men hur funkar det sen då, jag fatta det som att om man har ekonomisk vinning på tävlingar så skulle man åxå ha kompetensbevis? när räknas det som ekonomisk vinning?

Masse
2008-01-02, 18:39
Det är väl inte riktigt klart hur det ska tolkas. Men om det är t ex en unghäst som du har och du tävlar den med sikte på att höja dess värde/ meritera för att kunna sälja den då har du även om det sker som hobby en ekonomisk vinnig av tävlingen.
Skulle även tro att om man är väldigt duktig och vinner pengar på sitt tävlande att räknas som ekonomisk vinnig. Då handlar det om att man vinner mer än att det kostar så att säga. Vilket väl inte så många hobbyryttare gör.

Mirrow
2008-01-02, 21:52
KL

Är det bara jag som ska ta det? Jag tycker det är rätt dyrt om jag ska vara ärlig.
Någon som har en aning om vad tya är? Stod att det var billigare om man var tya-ansluten....

elle12
2008-01-03, 10:46
Saxat från TYAs hemsida:TYA = Transportfackens Yrkes-och arbetsmiljönämnd, TYA är ett samarbetsorgan mellan arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer i transportsektorn. Cirka 17 000 företag, med ungefär 100 000 anställda, är anslutna till TYA. Verksamheten bedrivs genom kurs- och projektverksamhet som tar sikte på yrkeskunskap och arbetsmiljö. Är företaget man tar kompetensbeviset för anslutet till TYA så är det reducerat pris på utbildningen som de håller i.

lil-sis
2008-01-03, 10:51
Ska gå på Bosön. Företaget betalar för det är företagets hästar jag kör.

Masse
2008-01-03, 11:36
Jag ska gå imorgon!
Så om det kan bli lite klarare om vad som gäller efter kursen så återkommer jag.
Fast jag ska inte gå hos TYA utan hos den andre godkände utbildaren. Som var något billigare än TYA för oss som inte är anslutna dit. Finns uppgifter på Jordbruksverkets hemsida om vilka som är godkända och länkar.

nightcrawler
2008-01-03, 13:21
vore jättebra om du ville komma med mer info sen.

jag har sikte på att ta min nästa häst till Msv men inte sälja den. räknas det som ekonomisk vinning ändå?

Masse
2008-01-03, 13:44
Har mycket svårt att tänka mig att det skulle vara något annat än ren hobby. Så du lär klara dig utan bevis om du inte kommer att köra utomlands.

myfairlady91
2008-01-03, 19:07
Nej, inte i Sverige om dina hobbyhästar ägs av dig privat behöver du ej något kompetensbevis, endast om de ingår i någon form av ekonomisk verksamhet som att de t ex står skrivna på en jordbruksverksamhet, företag, ridskola e d

då behöver jag alltså ta kompetensbevis och min sambo om han ska köra hästarna.. vi har hästarna i jordbruksverksamheten. Fast jag läste någonstans att man ska kunna visa upp att man har hästerfarenhet - antingen grönt kort, licens eller ett intyg från distriktet.. hur går det för sambon?! han har inget grönt kort, licens - hästerfarenheten han har är det jag har lärt honom efter 11 år tillsammans..

lil-sis
2008-01-04, 00:27
Prata med utbildaren, det är säkert inga problem om du visar ditt gröna kort eller vad du nu har :)

Jag har ett från 1996 tror jag det är, något av de första åren.

Det borde verkligen räknas ;)

(Och så har jag ett och ett halvt år som ridskolechef om de nu skulle gnälla. Men man betalar fakturan INNAN kursen så...)

SeagirlM
2008-01-04, 00:53
En liten fråga...Måste man gå kursen? Vet inte om jag missuppfattat detta när jag läste på jordbruksverkets hemsida? jag tolkade det som att om jag bet in 800kr samt intyg från polisen att jag inte varit straffad för något djurskyddsärende de sista tre åren, samt fixat ett intyg på att mitt släp är godkänt för transportering av hästar från miljö och hälso skyddsnämden i den kommun jag tillhör. Är utbildad Hippolog/stallchef /C-Tränare så kunskap finns dokumenterat.
Har anställning på en riksanläggning sedan 12 år tillbaka, samt driver HB tillsammans med familjen.

myfairlady91
2008-01-04, 08:26
seagirlM: läste du det här på jordbruksverkets hemsida? är ju bra mkt billigare än att gå kursen.. undrar om man kan göra detsamma i min kommun?!

lill-sis: har grönt kort från -96 jag med, dokumenterad tävlingserfarenhet plus är styrelseledamot i ridklubben, utbildningsansvarig etc - blir det aktuellt att sambon oxå ska gå kursen så hör jag med dem som anordnar kursen vad som måste visas upp för hans del..

elle12
2008-01-04, 09:29
Det du har läst är vad som gäller för att registrera sig som transportör. När man ska registreras som transportör kommer en inspektör från kommunen ut till dig och besiktigar det fordon som hästarna ska transporteras i. På blanketten som inspektören fyller i och som man ska skicka in till Jordbruksverket för att kunna registreras som transportör så finns en fråga om man har gått utbildning i transport av i det här fallet hästar. Det är genom den utbildningen man får ett sk kompetensbevis för att få transportera hästar och som man måste ha från den 5/1 2008. Inom Sverige har man dock gett dispens till de som är anmälda till en godkänd kurs under 2008.

SeagirlM
2008-01-04, 16:34
Har nu varit i kontakt med alla instanser för att få något vettigt svar...
Alla MÅSTE oavsett man behöver kompetensbevis eller ej, anmäla till sin kommun på mijlö-hälsoskydd och boka en tid så att dom kommer ut och besiktigar ens hästtransport och godkänner den, oavsett om släpet är splitternytt och ev av årets modell. Om man sedan driver verksamhet Måste man gå kursen som TYA anordnar för att få det sk. kompetensbeviset, Samt komplettera handlingarna med utdrag ur Polisens belastningsregister och bifoga dessa billagor till Jordbruksverket i samband med ansökan för att bli godkänd transportör...
Ansökan till Jordbruksverket kostar 800kr, sen kostar kursen 2250+moms, kommunens inspektör vill ha en summa(vet inte hur mkt?), samt utdrag ur Polisens register, vet inte om det är gratis när det gäller en förfrågan om sig själv, annars kostar det ca 200kr. Det blir lite pengar om en hel familj ska göra detta!!!

elle12
2008-01-04, 16:42
Alla MÅSTE oavsett man behöver kompetensbevis eller ej, anmäla till sin kommun på mijlö-hälsoskydd och boka en tid så att dom kommer ut och besiktigar ens hästtransport och godkänner den, oavsett om släpet är splitternytt och ev av årets modell.

Nu förstår jag inte riktigt vad du skriver, alla som har transport måste inte anmäla sig till kommunen, men ska man registrera sig som transportör så behöver man anmäla det till kommunen. Ska man vara registrerad transportör ska man från den 5/1 2008 även ha ett kompetensbevis för att få transportera hästarna. Om man ska vara transportör ska alla fordon som man kör hästarna i vara besiktigade av kommunen oavsett hur gamla de är.

Kaktus_nr_9
2008-01-04, 16:43
*kl*

Måste man skaffa kompetensbevis om man åker utomlands och tävlar max 2 ggr/år? Kommer knappast tjäna några stora pengar på det, tror inte ens att jag får igen bensinpengarna....

SeagirlM
2008-01-04, 17:41
Kanske att jag missuppfattade damen på Lunds kommun...Men hon sa att det gällde alla hästtransporter oavsett om man behövde kompetensbevis eller Ej...Regeln kom förra året, Pga att hästtransporterna är inte godkända som hästtransporter automatiskt bara för att dom säljs som det. Besiktning av släpet skall göras med jämna mellanrum, hon kunde inte svara på om det var vartannat år eller vart 5:e år, hon återkommer till mig den 8/1 på telefon samt kommer ut och besiktigar mitt Umeå släp. Hon berättade att hon varit ute på Flyinge och besiktigat alla deras nya -08 släp, samt Peter Erikssons lastbil mm. Det föreligger en diskussion om att överlåta denna besiktning på den vanliga Bilprovningen så småningom i samband med vanlig och återkommande kontrollbesiktning. Damen i fråga var mkt trevlig samt tyckte själv att hon hade bättre och andra nödvändigare arbetsuppgifter ang djurskydd än att bes släp/lastbilar och att kolla att du har kniv, panikhakar på uppbindningarna i släpet etc...

SeagirlM
2008-01-04, 17:43
Ja, Du kan råka ut för otrevligheter och böter Direkt du kör in i Danmark enl "Damen" på Lunds kommun, Mijlö-hälsoskydd.

cili
2008-01-04, 19:19
verkar ju som om ingen vet vad det är som gäller egentligen.
hur kan man införa en lag som alla tolkar olika? vem har rätt? vem har fel?

där jag bor måste vi åka 20 mil för att komma till närmsta kurs, där vi dessutom måste betala mer än 2000kr per person - och det är ingen som vet hur många av oss som behöver gå kursen.
är det bara han som kör hästarna? delägaren också? de som hjälper till att lasta? kusken om han åker med oss? den som ska ta hand om hästen när den är framme på tävlingsplatsen?
måste vi sen anmäla att vi har transport, och få den godkänd (utöver besiktningen) kostar det ännu mer.
och när alla är borta i över 8h (exkl restid dit och hem..), vem ska ta hand om hästarna då?
låt oss säga att det slutar på 10 000kr (kurskostnad, bensinkostnad, ersättning åt någon som tar hand om hästarna, få transporten godkänd), det är mycket för ett litet familjeföretag (som nu dessutom gått back ett tag..) utan anställda.

Masse
2008-01-04, 20:17
Nu har jag varit på kurs och fått mitt kompetensbevis.
Att just när det rör sig i gränsen mellan vad som är ekonomisk verksamhet och hobby inte är klart ännu har lite av en naturlig förklaring.
Den är att detta är en helt ny lagstiftning och det finns inga "prejudikat" ännu på hur den ska tolkas. Som de flesta känner till så är det inte så lätt med lagstiftning och det behövs ofta att fall kommer upp i rätten och det blir domar. För att man ska kunna tolka lagtexten. Så är det också i detta fallet så det finns ingen klar gräns ännu. Att jag själv hör till dem som behövde det var det ju ingen tvekan om.
Om man har det som företag så ska den som organiserar tranporten, chauffören av transporten och eventuell skötare som ansvarar för hästen under transporten ha kompetensbrevis. Som förtegare ska man har kompetensbevis även när man köper tjänsten av en annan transportör det räknas då som att man är organisatör av transporten. Man får då inte heller köpa tjänsten av någon som inte är godkänd och uppfyller kraven.

myfairlady91
2008-01-04, 20:41
berätta mer om kursen.. :bump:*nyfiken* vill veta vad den innehöll, var det svårt etc

Masse
2008-01-04, 21:49
Den innehöll tre delar.
1. Själva EU-direktivet och vad som står i lagstifningen.
2. Hästen hur den fungerar och hur man transporterar en häst på bästa sätt rent veterinärt.
3. Transport teknik med t ex inbromsning, kurvtagning. Men också krav på fodrdonet som färdskrivare och körkortsbehörigheter.
Under föreläsnignarna kändes det lite halv luddigt. Men själva provet var enkelt. Max var 24 och medel låg på 20.
Men nu har jag ett bevis på min "kompetens" som gäller tills vidare och jag kör lagligt i morgon.

lil-sis
2008-01-04, 23:21
Behövs det något "förplugg" eller räcker det med att lyssna under dagens gång?

Masse
2008-01-05, 10:33
Normalt häst- och kör-kunnande som väl de flesta har så behövdes inga andra förkunskaper.
Min man som egentligen "bara" kör och inte direkt har med hästarna att göra, klarade också sitt utan några problem. Även om han redan innan start var övertygad om att det inte skulle gå.

Man fick ha sina anteckningar och utdelat matererial under provet. Men jag behövde inte titta i det alls. Hade väl hela provet avklarar på under tio minuter. Hade själv bara ett fel och det var helt enkelt en ren tanke kullerbytta.

teolinda
2008-01-05, 10:47
hej

Jag pratade med jordbruksverket igår och fick till svar att:

Den som har ekonomisk vinning av sin verksamhet ska ha kompetensbevis. Alltså om du är registrerad företagare inom hästområdet. Det behövs INTE om du har det som hobby.

Jag frågade om det var bråttom att ta detta bevis för jag ansåg det hutlöst att betala 2000 kr för kurserna som erbjöds idag.

På detta svarade de att under år 2008 kommer inga bötfällas eller dyligt. De ända som man skulle bevaka är de som livnär sig på att transportera hästar. Det finns inte någon utabetad plan hur polis och jordbruksverket ska samarbeta i framtiden om eventuella straff och kontroller. (polisen är de enda som har rätt att stoppa fordon)

När det kommer till själv autbildningen för att få beviset så kommer det att komma billiga internetbaserade utbildningar. Så vi mindre företagare kan lugnt sitta i på hästryggen och invänta dessa. Lägg pengarna på hästarna istället.

Det arbetades också på ett sätt att besiktiga hästtransporterna där bilprovningen skulle ta den del som kommunerna ska göra idag. Det vill säg akontrollera storlek, ventilation mm.

hopppas det klarnade

Masse
2008-01-05, 12:48
Om du ska lita på dessa uppgifter från en enskild handläggare på Jordbruksverket, så se till att få det skriftligt.
Den som "höll" i min utbildning är projektledare i regeringsrådet som håller på att ta fram den svenska tolkningen av EG2005/1. Han sa också att efter som det är så bör man ha skriftligt på tolkningarna av reglerna.
Enligt honom så är det väldigt få om ens någon som behärskar lagstiftningen till fullo. Han är experten för tillfället.
De som kommer att utföra kontrollerna är djurskyddsinpektörena i kommunerna. Inte Jordbruksverket utan miljö och hälsa, som ska övergå till länsstyrelsen. Var kommun är ålagd att kontrollera minst 5 % per år men få kommuner har resuserna till det.
Stoppa rullande fordon får bara polis och tull göra det är helt rätt. Men kontrollerna görs fortfarande av djurskyddsinpektörer och de kan göra kontroller på stillastående fordon. Till exemepel om står på en rastplats eller en tävlingsplats så kan en djurskyddsinspektör genomföra en kontroll. Det är bara själva stoppandet de inte får göra.

Det är rätt att man inte kommer att taa så hårt på det i Sverige i år. Det räcker med att man är anmäld till en utbildning. Står på Jorbruksverkets egen hemsida också. Men om man ska utomlands så gäller inte det. Till exempel Damnark är mycket hårdare och har redan klart med böter m m. Så om man ska tävla eller något annat i ett annat land måste man ta reda på deras nationella krav på den här förordningen.
Som sagt Damnark är mycket hårdare och i Tyskland sker det fler kontroller.

Man arbetar på att bilprovning ska kunna besiktiga transporter och det kan gå i kraft redan i år om allt fungerar. Det arbetas också på att nya transporter ska kunna få ett godkännade redan från tillverkaren om transporten uppfyller kraven.
Det man ska veta är att det är olika krav på transporten beroende på vilken typ av transport man kommer att göra.
Även dessa regler ingick i utbildningen även hur man räknar längden på transportiden för hästen.

Det man riskerar förutom böter om man inte följer reglerna är risken att man inte får transportera sina egna hästar och/eller hålla djur i framtiden. Allt beroende på det enskilda fallet. Det är Djurskyddslagen som styr det hela och brott mot förordningen kommer att gå in som brott mot djurskyddslagstifningen.

lil-sis
2008-01-05, 13:56
Tycker det är värt pengarna att ha de avklarat nu (speciellt eftersom företaget betalar). Så bökigt är det inte (anser jag) och det är skönt att ha. Man vet heller inte vad framtiden har med sig. Man kanske hamnar i en situation där man behöver åka utomlands, vill iväg och tävla, hämta häst etc och då är det skönt att ha alla papper redo, redan nu :)

Masse
2008-01-05, 14:48
Jag håller med och som sagt jag har det ju det redan också.
Kan tillägga att mina kurskmrater skulle vara värdafulla för en autografjägare. Säger lite om vem som valt att skaffa fram det nödvändiga så fort som möjligt. Kursledningen poängterade också att "vi" som gick utbildningen var de som ska föregå med gott exempel för mindre kunniga hästmänniskor. Vet ju inte om jag kände direkt träffad, har ju inte precis idolstatus, vad jag vet.
Också visades dåliga exempel på hur mindre hästföretagare har valt att transportera och hand ha sina hästar, och att det var dem man var ute efter med denna lagstiftningen.

elle12
2008-01-05, 17:32
Kanske att jag missuppfattade damen på Lunds kommun...Men hon sa att det gällde alla hästtransporter oavsett om man behövde kompetensbevis eller Ej...Regeln kom förra året, Pga att hästtransporterna är inte godkända som hästtransporter automatiskt bara för att dom säljs som det. Besiktning av släpet skall göras med jämna mellanrum, hon kunde inte svara på om det var vartannat år eller vart 5:e år, hon återkommer till mig den 8/1 på telefon samt kommer ut och besiktigar mitt Umeå släp. Hon berättade att hon varit ute på Flyinge och besiktigat alla deras nya -08 släp, samt Peter Erikssons lastbil mm. Det föreligger en diskussion om att överlåta denna besiktning på den vanliga Bilprovningen så småningom i samband med vanlig och återkommande kontrollbesiktning. Damen i fråga var mkt trevlig samt tyckte själv att hon hade bättre och andra nödvändigare arbetsuppgifter ang djurskydd än att bes släp/lastbilar och att kolla att du har kniv, panikhakar på uppbindningarna i släpet etc...

Ja, det är en kollega till mig du har pratat med, så vi får väl ta och reda ut vad som gäller då på nästa länsmöte... Jag är helt säkert på att det ej gäller transporter som endast används för hobbyändamål. Jag pratar nu om Sverige ( se inlägg 2 i tråden). Ska man åka utomlands rekommenderas man att registrera sig som transportör och då ta ett kompetensbevis.
Experten, som var den Masse lyssnade på, är i botten djurskyddsinspektör och han ska ingå i den grupp som ska försöka få i alla fall de nordiska reglerna att bli likadana inom området. Han sa sist jag pratade med honom att det var som jag skrev angående hobbytransporterna inom Sverige.

Förhoppningsvis kommer Bilprovningen att ta över besiktningen under 2008, men det har sagts så nu i några år, så jag tror ej på det förrän jag ser det...

F ö är det högst troligt att djurskyddet går över till Länsstyrelsen f r om 2009, men i vilken form själva bemanningen kommer vara är ej utrett ännu. Lokalkännedom är viktigt, så man kommer knappast klara det genom att utgå från de platser Länsstyrelser finns på i dag och de som kommer utföra arbetet är många av de som gör det i dag.

elle12
2008-01-05, 20:33
hej

Jag pratade med jordbruksverket igår och fick till svar att:

Den som har ekonomisk vinning av sin verksamhet ska ha kompetensbevis. Alltså om du är registrerad företagare inom hästområdet. Det behövs INTE om du har det som hobby.

Jag frågade om det var bråttom att ta detta bevis för jag ansåg det hutlöst att betala 2000 kr för kurserna som erbjöds idag.

På detta svarade de att under år 2008 kommer inga bötfällas eller dyligt. De ända som man skulle bevaka är de som livnär sig på att transportera hästar. Det finns inte någon utabetad plan hur polis och jordbruksverket ska samarbeta i framtiden om eventuella straff och kontroller. (polisen är de enda som har rätt att stoppa fordon)

hopppas det klarnade

Bäst att man poängterar igen att detta gäller i Sverige, ska man åka utomlands är det bäst att registrera sig. T ex i Danmark får man böta runt 25000 kronor om man stoppas utan att vara registrerad transportör och har kompetensbevis och där gäller det även de flesta hobbyhästarna.

lil-sis
2008-01-05, 22:11
Jo det är hyffsat tunga namn hos oss också och det noterade jag på alla kurserna. Och det gör ju att det känns tämligen seriöst!

Känner iaf en där, har bott under samma tak :)

Konie
2008-01-13, 17:46
Jag har fått svaret att det bara gäller om man har transportering (hästeri) som huvudsaklig näring.

lil-sis
2008-01-13, 18:23
Nu har jag mitt kompetensbevis.

Det är eg fortfarande väldigt luddigt vem som behöver och inte.

Men utbildning är ju aldrig fel...

Jag hade alla rätt på provet :D

mumin
2008-01-13, 18:52
*knapplån*

Ingen verkar vara helt säker på vad som gäller men, jag har inte funderat på det innan eftersom det har verkat som det gäller folk som lever på det.

MEN är det nån som kan hjälpa mig med detta?

Min mamma har ett företag, där hästarna ingår, samt transporten är inköpt på företaget. Dock är detta ingenting hon tjänar pengar på alls, hon jobbar med annat.
Hon kuskar mest runt med mig och min häst på lokala tävlingar (jag kör inte transport själv). Inom skånes gränser för det mesta. Behöver hon ha det här kompetensbeviset?

Och - jag - som alltså inte har med företaget att göra, om jag börjar köra transport själv, så kommer jag att köra med mammas transport (som står på företaget), innebär det att jag måste ha det här beviset?

Jag fattar noll.. Nån som har bättre koll?

elle12
2008-01-13, 19:15
Ni behöver kompetensbevis.
Jordbruksverket har skickat ut information till landets kommuner och länsveterinärer. Följande är ett utdrag:
"Om man har djurhållningen annat än i hobbyverksamhet - alltså i någon typ av företag, räknas det som ekonomisk verksamhet och ska följa EG 1/2005.

Om man sedan behöver tillstånd som transportör avgörs av omfattningen av transporterna. Undantagna är transporter:
- till veterinär (brådskande)
- bete (årstidsbundna)
- enstaka som är kortare än 65 km

Har man transporter i företagskonceptet ( t ex ofta till
tävlingar, inköp, uppfödning, slakt, betäckning) dvs. om det blir mer än enstaka transporter, måste man ha transportörstillstånd.

Då behöver också den, som kör/sköter hästarna ett kompetensbevis fr. o m 5 januari
2008.

Det är särskilt viktigt att ha detta bevis i tid då man åker utomlands,
annars kan man få böta ganska höga belopp. Inom Sverige räcker det vid en kontroll under 2008 att man visar att man är anmäld till en kurs under året."

mumin
2008-01-13, 19:22
Okej.. :crazy:

Men vad är transportörstillstånd då, och hur får man det..??

lil-sis
2008-01-13, 19:34
Det får du (företaget lämpligtvis) av SJV (Jordbruksverket), kika in där, där finns alla papper. Även transporten i sig måste vara godkänd för att kunna köra hästar i, dvs Miljö och Hälsa måste godkänna den (kommer mest troligt att bli Bilprovningen som får göra det i fortsättningen).

Är du ostraffad så finns det inga hinder för att bli godkänd transportör. Tillståndet gäller i fem år i taget och kostar 800kr.

mumin
2008-01-13, 19:40
Jisses... Jag har aldrig ens vågat köra transport, hur ska jag våga göra det nu.. Man borde väl inte kunna skaffa ett kompetensbevis innan man "kan" köra transport, men hur ska jag lära mig om jag inte får köra för att jag inte har nåt?

Gissa om någon inte kommer att komma ut på några tävlingar i år.. Suck, att de bara orkar..

Mysaan
2008-01-13, 19:56
*kl*

Om min stallägare som har liten verksamhet inom avel och jordbruksfastighet skulle köra transport behöver hon detta bevis då?

I sommar är planen att hon ska ta släpet och köra ner till tyskland och förhoppningsvis få hem 2 trevliga avelsston kan hon inte göra denna resa utan detta bevis då?

Om min sambo kör mig (hobbyryttare) och mina hästar till en tävling inte behöver vi beviset då?

amalia
2008-01-13, 20:47
delvis kl

Ja, detta verkar onekligen väldigt lulligt!

Står inte mycket vettigt att läsa på jordbruksverkets sida alls. Ska man inför en ny lag (vilket detta räknas som??) så kanske man ska vara på det klara över vilka som ska inräknas i den och därefter gå ut med klara och tydliga riktlinjer så att man förstår:cool:

Undrar över följande scenarion:

1. När "Lisa" som privatperson som har en häst för hobby lastar sin häst och åker på träning...

2. När "Lisa" lastar sin häst och åker för att hälsa på en kompis fyra mil bort för en ridtur...

3. "Lisa" åker och tävlar en lokal tävling...

4. "Pelle" som privatperson och har en travhäst som ej ägs i någon form av verksamhet och som åker på lite tävlingar. Det som hästen springer in mellan varven räcker möjligtvis till att betala resan och kanske lite mat till hästen om Pelle har tur...

5. "Lisa" åker med sin häst till en klinik för hältutredning...

Behöves kompetensbevis i alla dessa fall? Eller i inget??

Finns det någon som har koll på detta?

amalia
2008-01-13, 20:53
Hittar följande att läsa på jordbruksverkets hemsida:

Kompetensbevis
Både chauffören och djurskötaren som deltar i transporten ansvarar för djurens välbefinnande vid transporten.

Enligt EG-förordningen (1/2005) ska från och med den 5 januari 2008 registrerade transportörer se till så att den/de som kör transportfordonen kan visa upp ett kompetensbevis. Kompetensbeviset får de efter att de fullföljt en utbildning och fått godkänt vid examineringen.

Läs på sidan Registrering av transportör om vem som behöver transportörstillstånd.

Om du är djurägare och ska låta transportera dina djur är det ditt ansvar att anlita en registrerad och godkänd transportör. Alla registrerade och godkända transportörer hittar du via länken i högermenyn.

Registrering av transportör
Du måste vara registrerad som transportör när du tar betalt för att köra djur eller regelbundet kör dina egna djur som är registrerade i ett företag. Registreringen gäller i fem år och kostar 800 kronor.

Om man har annat än hobbyverksamhet - alltså i någon typ av företag räknas det som ekonomisk verksamhet och man ska följa EG 1/2005. Om man sedan behöver registrera sig som transportör och få ett transportörstillstånd avgörs av omfattningen av transporterna.
Undantagna är transporter:
- till veterinär
- bete (årstidsbundna)
- enstaka som är kortare än 65 km

Har man transporter så att säga mer i företagskonceptet (t ex kör ofta till tävlingar, inköp/uppfödning/slakt, betäckning etc) det vill säga det blir mer än enstaka transporter, måste man ha ett transportörstillstånd.

Transportföretag med flera anställda chaufförer behöver bara registrera själva företaget.

Den som kör/sköter hästar, nötkreatur, grisar, får, getter eller fjäderfä behöver ett kompetensbevis från och med 5 januari 2008.
Det är viktigt att ha detta bevis i tid då man åker utomlands, annars kan man kan få böter. Inom Sverige räcker det, vid en kontroll under 2008, att man visar att man är anmäld till en kurs under året.

Någon som hjälper till att tolka? Kan man tolka det så att man som privatperson ej behöver kompetensbevis?

lil-sis
2008-01-13, 22:11
Ja hon behöver det.

Dessutom behöver hon registrera sig som hästtransportör och få sin transport godkänd som djurtransport.

Din sambo kan köra så länge ni är rent privata och håller Er i Sverige.

Än så länge kan man iaf tolka reglerna på det viset.

Det måste, som påpekas, komma ett prejudicerande fall. Och det lär inte hända i år iaf, för det finns ingen som kontrollerar transporterna...

lil-sis
2008-01-13, 22:13
Det finns inga tydliga riktlinjer och det är det som är problemet.

Är det verkligen ren och skär hobby utan vinst(syfte) på något vis så behöver du inget kompetensbevis så länge du håller dig inom Sveriges gränser.

Det blir genast bökigare om du tänkt att tävla i t ex Danmark.

Rent krasst, gå utbildningen så lär du dig mer :)

amalia
2008-01-14, 08:17
Det finns inga tydliga riktlinjer och det är det som är problemet.

Är det verkligen ren och skär hobby utan vinst(syfte) på något vis så behöver du inget kompetensbevis så länge du håller dig inom Sveriges gränser.

Det blir genast bökigare om du tänkt att tävla i t ex Danmark.

Rent krasst, gå utbildningen så lär du dig mer :)

Vad jag förstår kostar utbildningen 2500:-... Jag åker än så länge inte speciellt ofta transport med min häst (fast den här hösten har det blivit många resor till veterinären men nu är han äntligen frisk). Så för min egen del kanske jag kommer lasta hästen ett fåtal gånger under 2008, så jag känner inte att jag vill lägga ut de pengarna eller tiden det tar om jag inte behöver!

lil-sis
2008-01-14, 09:37
Ja men du behöver ju inte göra om det.

Och varför är folk så negativa till utbildning?

:)

Masse
2008-01-14, 10:56
Kan bara ställa samma fråga. Utbildningen var bra och egentligen borde alla som ens tänker på att transportera sin häst gå dem. Bara för att kunskaperna.

Priset som alla gnäller över, är det så högt egentligen?
Min självrisk på hästförsäkringen är högre. Många köper ju utrustning till sin häst för många gånger högre belopp.

amalia
2008-01-14, 13:04
Med ett heltidsjobb som även kräver många kvällar i anspråk, häst, hundar, sambo, engagemang i en tävlingssektion samt en annan utbildning som är rätt så krävande så räcker inte tiden till för ytterligare utbildning.

I min värld är 2500:- mycket pengar, och jag kommer kanske nyttja transportkörandet kanske 2 gånger på sin höjd under 2008 (om hästen får hålla sig frisk vilket jag innerligen hoppas).

Så för min del är jag glad om jag slipper!

Men ni som gått kursen, vad ex fick ni lära er som ni inte kunde innan?

babbus
2008-01-14, 13:13
Alla MÅSTE oavsett man behöver kompetensbevis eller ej, anmäla till sin kommun på mijlö-hälsoskydd och boka en tid så att dom kommer ut och besiktigar ens hästtransport och godkänner den, oavsett om släpet är splitternytt och ev av årets modell. Om man sedan driver verksamhet Måste man gå kursen som TYA anordnar för att få det sk. kompetensbeviset, Samt komplettera handlingarna med utdrag ur Polisens belastningsregister och bifoga dessa billagor till Jordbruksverket i samband med ansökan för att bli godkänd transportör...
Ansökan till Jordbruksverket kostar 800kr, sen kostar kursen 2250+moms, kommunens inspektör vill ha en summa(vet inte hur mkt?), samt utdrag ur Polisens register, vet inte om det är gratis när det gäller en förfrågan om sig själv, annars kostar det ca 200kr. Det blir lite pengar om en hel familj ska göra detta!!!

Det låter helt osannolikt och otroligt, men inget förvånar längre

Masse
2008-01-14, 15:29

Nu får du nog lugna ner dig lite.
För:
Alla måste inte, läs på Jordbruksverkets hemsida så finns där undantag.
Besiktning av transporten kommer på sikt att kunna göras på Bilbesikningen och/eller som teknisk typgodkännande redan hos tillverkaren.
Nasökan hos Jordbruksverket och utdraget ur beslatningsregistret gäller en gång per ekonomiskaktör. Inte en hel familj.
Det finns fler som utbildar än TYA. Vi har själv anlitat en annan godkänd aktör. Svenska Ridgymnasiet. Som hade något lägre pris redan från början och som ger rabatt när det kommer flera från samma ekonomiska aktör.

Alla regler och vad som gäller finns i den här tråden. Tyvärr så finns det ännu mycket som är oklart där av att man kan få konstiga svar även av berörda myndigheter. Men detta finns också i tråden så läs i denna. Här finns inlägg av de som gått utbildningen och av de som arbetar med djurskydd.

SeagirlM
2008-01-14, 15:41
Vet inte om detta var riktat till mig eller? jag hade själv många och obesvarade frågor och intryck/åsikter/frågor från olika håll, men efter att följt och läst många kloka svar här så har mkt klarnat.
Som jag skrev i tidigare inlägg ang bes av hästtransport så har jag nu gjort detta i via miljö-Hälsa i min kommun, kostnad 600kr, detta gäller för detta släpet, köper jag nytt eller byter måste jag göra ny bes på det nya släpet. Alla berörs inte av detta som jag skrev tidigare, endast dom som driver hästföretag, vilket vi gör, så fallet är ju solklart för mig. Jag har ansökt om tillstånd hos Jordbruksverket, uttdrag ur polisreg samt kollar upp kursdatum som är lämpliga inom mitt distrikt.

Wilfa
2008-01-14, 20:47
Nu har jag läst hela tråden och kollat jordbruksverkets hemsida och jag vet fortfarande inte om jag riktigt begriper.

Företagets släp är godkänt av kommunen och mitt företag är registrerat som djurtransportör. Har till och med hunnit genom den processen två gånger eftersom första tillståndet löpt ut och jag då förnyade det. Kommunen frågade efter mina kunskaper kring djurtransporter när jag sökte tillstånd första gången och eftersom jag arbetat med planering av liv- och slaktdjurstransporter, driver inackorderingsstall samt är agronom bedömde de mina kunskaper som tillräckliga :smirk:

Men, ska jag då ha kompetensbevis också även om sjv redan godkänt mig som transportör tidigare?

lil-sis
2008-01-14, 23:44
Ja.

Kompetensbeviset är en bit TILL på det hela som gäller from 080105, dvs från och med i år.

Notera att det är olika bevis för olika djurslag men nöjer du dig med att köra häst, så räcker den utbildningen som Ridgymnasiet tillhandahåller.

lil-sis
2008-01-14, 23:47
Ja ursäkter finns det alltid.

Heltidsjobb, karriärer, hästar, hundar och andra djur hade ALLA som var på kursen med mig igår. Det var därför de var där. Det är ryttare på elitnivå, både i Sverige och Internationellt (och hos oss även kuskar med eget lantbruk osv).

Jag har ett heltidsjobb (plus), hästar som ska ha mat, katt som ska ses till osv osv.

Men så här års är det ju faktiskt ganska lugnt.

Säg att du av anledning hamnar i Danmark på dina två resor 2008.

Du har INTE kompetensbevis.

Du åker på böter på 2500 danska kronor (inte svenska). I Danmark har polisen rätt att stanna dig och kontrollera och de kontrollerar massor :)

Kursen hade varit billigare.

Eller än värre, säg att du planerar en tripp till Italien. Du har ingen ANING om vad Artikel 4 är, kan inte prestera en sådan för kontrollorganet där, då är det 6000 EURO i böter.

Osv.

mul
2008-01-15, 19:46
*kl*

Ska jag ha kompetensbevis om jag har två ston som jag kör till och från hingsten, och ev till premiering/utställning någon gång om året? Jag har inte någon verksamhet utan det är för hobby. Jag har en jordbruksfastighet, men inte någon jordbruksverksamhet. :confused: Jag fattar som att jag inte behöver det..

lil-sis
2008-01-16, 00:02
Om hästarna inte har med något företag att göra behöver du INTE ha det.

(Såvida du nu inte tänkt åka till europa för att betäcka.)

Welsh
2008-01-16, 08:27

Mao så kan jag som inte har stuteriet i företag ännu, vänta lite till och spara i hop pengarna till kursen i lugn o ro:p

Masse
2008-01-16, 17:14
Mao så kan jag som inte har stuteriet i företag ännu, vänta lite till och spara i hop pengarna till kursen i lugn o ro:p

Det är inte helt säkert innan det provats i domstol. För man vet inte rent juridiskt var gränsen för ekonomiskvinning ska gå. Kan komma att gå vid momsredoviningsskylldiga. Men kanlika gärna gälla från den som vinner en mindre summa vid en tävling eller får sitt sto betäckt vilket ju påverkar hennes värde.
I ditt fall när du har uppfödning och om jag kommer ihåg rätt även inakordering så är nog risken överhängade att du ska räknas som ekonomisk aktör även om du inte har ett registerat stuteri.

Welsh
2008-01-16, 22:14
Nope, ingen inackordering, är inackorderad själv. Dessutom så kör jag inte mina ston till hingstarna då jag har hingstarna hemma. Ungarna som tävlar åker max 6 mil och har hitills inte vunnit pengar. Hästarna som åker till enstaka utställning vinner inga pengar och går inte upp i värde pga utställningsresultaten. När vi åker till Täbygalopp med hästarna är det för vårt eget höga nöjes skull.

Enligt kontakt med DJB så ska jag inte behöva skaffa mig kompetensbevis.

Masse
2008-01-16, 22:19
Tar du inte emot ston till hingstarna? Mot betalning då? Säljer du inte fölen avkommorna = avel?
Nu vet jag inte vad DJB är förkortning föl men jag är inte säker på att du fått rätt uppgifter.

Astael
2008-01-17, 12:05
Jag har en liten fråga ang. detta.

Har inget företag men åker regelbundet ca 30 mil enkelresa för att träna, behöver jag kompetensbevis ?

Masse
2008-01-17, 14:48
Har du ekonomisk vinning av det? Eller kostar det bara?

mul
2008-01-17, 14:48

Det hade jag inte tänkt. Eftersom det är lite dåligt med hingstar i närheten så brukar jag få åka mellan 15-20 mil för att lämna och hämta tjejerna.

Pust, det känns skönt, då kan jag lägga det åt sidan ett tag med. :)

Tajger
2008-01-17, 15:09
-kl-
Jag har klurat ut att jag inte behöver detta komp.bevis - ren hobbyryttare med barnens två ponnyer som åker till några tävlingar/termin i närområdet - men om jag hjälper till att köra ridskolans hästar till bete t ex? Att ridskolans personal behöver det, förmodar jag, men om jag som privatperson hjälper dem utan betalning? (Dottern jobbar där) Nån upplyst som vet?

amalia
2008-01-17, 17:44
Ja ursäkter finns det alltid.

Heltidsjobb, karriärer, hästar, hundar och andra djur hade ALLA som var på kursen med mig igår. Det var därför de var där. Det är ryttare på elitnivå, både i Sverige och Internationellt (och hos oss även kuskar med eget lantbruk osv).

Jag har ett heltidsjobb (plus), hästar som ska ha mat, katt som ska ses till osv osv.

Men så här års är det ju faktiskt ganska lugnt.

Säg att du av anledning hamnar i Danmark på dina två resor 2008.

Du har INTE kompetensbevis.

Du åker på böter på 2500 danska kronor (inte svenska). I Danmark har polisen rätt att stanna dig och kontrollera och de kontrollerar massor :)

Kursen hade varit billigare.

Eller än värre, säg att du planerar en tripp till Italien. Du har ingen ANING om vad Artikel 4 är, kan inte prestera en sådan för kontrollorganet där, då är det 6000 EURO i böter.

Osv.

Jag har inte för någon avsikt att transportera min häst utanför Sverige. Jag har en hobbyhäst som jag inte ens har börjat tävla med ännu. Har inget bolag som häst är skriven i. Har ridavstånd till ridhus och de enda resorna jag gjort under 2007 var att åka en sväng till sharpman och prova ut sadel samt ett antal svängar till strömsholm pga skadad häst.

Varför i hela fridens namn ska jag då kursen? Argumentet att jag kanske råkar åka till Danmark håller knappast då jag inte har något ärende dit med min häst.

lil-sis
2008-01-17, 23:33
Än så länge är valet fritt, dvs om inte hela norden går på Danmarks linje, då behöver i princip alla kompetensbevis.

Astael
2008-01-18, 13:18
Har du ekonomisk vinning av det? Eller kostar det bara?

För mig kostar det bara pengar.

elle12
2008-01-19, 11:09
-kl-
Jag har klurat ut att jag inte behöver detta komp.bevis - ren hobbyryttare med barnens två ponnyer som åker till några tävlingar/termin i närområdet - men om jag hjälper till att köra ridskolans hästar till bete t ex? Att ridskolans personal behöver det, förmodar jag, men om jag som privatperson hjälper dem utan betalning? (Dottern jobbar där) Nån upplyst som vet?

Se inlägg nr 37
"Om man sedan behöver tillstånd som transportör avgörs av omfattningen av transporterna. Undantagna är transporter:
- till veterinär (brådskande)
- bete (årstidsbundna)
- enstaka som är kortare än 65 km"

Lillcaksa
2008-01-19, 11:42
KL

Har inte läst hela tråden så jag vet inte om någon redan skrivit detta.

Men jag mailade STC och frågade om jag som amatörtränare med enskilt företag skulle behöva kompetensbevis.

Fick svaret att de tolkat de som att om man har ett annat jobb som huvudsaklig försörjning så behöver man inte ha det. Inte heller proffstränare som anlitar annan transport.

lil-sis
2008-01-19, 11:48
Deras tolkning...!

Ridsporteliten, beridna högvakten och annat dylikt har varit på kurs, det är en hint.

Om du som företagare anlitar en annan företagare för att köra dina hästar är du fortfarande ansvarig för hästarna och kan åtalas om det händer något. Varianten "jag visste inte" fungerar inte.

Det är alltså en ganska stram skärpning av reglerna som har hostat fram kravet på kompetensbevis.

Många av frågorna som ställs här skulle Ni inte behöva ställa om Ni gått kursen ;)

Du har ju hästarna för förhoppningsvis ekonomisk vinning, eller hur? Alltså behöver du kompetensbevis.

Masse
2008-01-19, 12:04
Fick svaret att de tolkat de som att om man har ett annat jobb som huvudsaklig försörjning så behöver man inte ha det. Inte heller proffstränare som anlitar annan transport.
De som håller på att skriva den svenska lagen som ska tolka EU-direktivet. Har än så länge den åsikten att den som har någon form av ekonomiskvinning skall ha kompetensbevis även om de bara beställer transporten av en auktoriserad transportör. De säger att den som organiserar, ansvarar och/eller är chaufför skall ha kompetensbevis.

åke
2008-01-19, 14:29
Det är väl inte riktigt klart hur det ska tolkas. Men om det är t ex en unghäst som du har och du tävlar den med sikte på att höja dess värde/ meritera för att kunna sälja den då har du även om det sker som hobby en ekonomisk vinnig av tävlingen.
Skulle även tro att om man är väldigt duktig och vinner pengar på sitt tävlande att räknas som ekonomisk vinnig. Då handlar det om att man vinner mer än att det kostar så att säga. Vilket väl inte så många hobbyryttare gör.

Hur blir det för oss? (oRKAr inte läsa hela tråden) Vi har en hästgård. Föder upp lite hästar. Behöver vi skaffa detta kompetensbeviset då?

Masse
2008-01-19, 15:23
Om man utgår från det som "gällde" när jag gick utbildningen den 4 januari så skulle svaret vara ja på den frågan. Men med viss reservation för att efter som den svenska nationella tolkningen av EU-direktivet inte är klar ännu och inte heller har testats i domstol, så kan man omöjligt säga var gränsen ska gå eller vad eventuellt straff kan bli.

Anledningarna till att det är så svårt att tolka det är dels att alla EU-länder har varit med om utformningen av direktivet. Så vissa saker som kanske redan finns hos oss har inte funnits hos andra länder som då vill ha in det i lagstiftningen. Det andra är att ett EU-direktiv inte direkt talar om för de olika EU-länderna hur de ska ha sin nationella lagstiftning utan sätter bara en miniminivå som inget land får gå under i sin egen lagstiftning. Men det är istället möjligt att ha hårdare nationella krav som t ex Danmark redan har satt.
Att det tar längre tid hos oss i Sverige mot vad det gjort i Danmark hänger ihop hur det fungerar med lagstiftning i olika länder. Vi har ju en speciell gång som en lag ska gå där den bl a ska ut på remiss innan det kan bli godkänd. Så vår lag är alltså inte klar därför blir väldigt många och olika svar på frågor som rör det här. Men i vissa andra länder är lagen klar och straffen satt m m. I Sverige är det aedan också så att en lag som straffvärde också ska provas i domstol för att man ska få fram praxis på var gränser ska gå för både själva brottet men också för straffen. Så innan lagen dels är klart och man hittat någon att ta till domstol så att man får dommar så länge kommer det också att finns oklara gränser för oss vanliga människor om ven ska eller inte ska ha.

SeagirlM
2008-01-19, 16:41
En liten fråga, Jag har nu haft ute miljö-hälsa och bes släpet och fått det godkänt, väntar nu på utdrag ur polisens regiser. När jag sedan skickar in papprena till Jordbruksverket och förhoppningsvis får mitt transportör tillstånd behöver jag ändå gå kursen trots att jag då har tillstånd att köra hästa i min ek.verksamhet?

Masse
2008-01-19, 17:03
Ja för du saknar så att säga sista biten d v s kompetensbeviset. Så det som behövs för att vara godkänd som transportör är:
Godkänd transport.
Ej varit straffad för brott mot djurskyddslagen de senaste tre åren (intyget från polisen)
Registering hos Jordbruksverket
Kompetensbevis hos föraren av transporten och hos den som står som ansvarig bäde för själva transporten (ägaren av verksamheten) och för hästen under transporten (t ex om en tredje person följer med och sköter om hästen).

SeagirlM
2008-01-19, 17:08
Tack så mycket, nu har många saker klarnat och "fallit" på plats. Ska alltså bara försöka hitta lämplig kursplats och datum för att gå¨den?

Masse
2008-01-19, 17:13
Du kan titta här http://www.kompetensbevis.nu
eller här
http://skolor.tya.se/Tyaskolan/default.aspx

Det är de som jag vet är godkända för utbildningen

Welsh
2008-01-19, 17:15
Tar du inte emot ston till hingstarna? Mot betalning då? Säljer du inte fölen avkommorna = avel?
Nu vet jag inte vad DJB är förkortning föl men jag är inte säker på att du fått rätt uppgifter.

Förkortningen skulle naturligtvis vara JBV. Jag har däremot idag varit duktig och anmält mig till kursen som går i Jönköping. Tycker att det är synd att de inte har fler kurser norröver och vid senare datum än den 15 mars. Ska alla som kör hästar i Sverige gå denna kurs så behövs fler datum och garanterat på fler platser.

Hur mkt kostade kursen och hur många timmar tog den? Började ni tidigt på morgonen så man måste boka hotell?

åke
2008-01-19, 17:20
Om man utgår från det som "gällde" när jag gick utbildningen den 4 januari så skulle svaret vara ja på den frågan. Men med viss reservation för att efter som den svenska nationella tolkningen av EU-direktivet inte är klar ännu och inte heller har testats i domstol, så kan man omöjligt säga var gränsen ska gå eller vad eventuellt straff kan bli.

Anledningarna till att det är så svårt att tolka det är dels att alla EU-länder har varit med om utformningen av direktivet. Så vissa saker som kanske redan finns hos oss har inte funnits hos andra länder som då vill ha in det i lagstiftningen. Det andra är att ett EU-direktiv inte direkt talar om för de olika EU-länderna hur de ska ha sin nationella lagstiftning utan sätter bara en miniminivå som inget land får gå under i sin egen lagstiftning. Men det är istället möjligt att ha hårdare nationella krav som t ex Danmark redan har satt.
Att det tar längre tid hos oss i Sverige mot vad det gjort i Danmark hänger ihop hur det fungerar med lagstiftning i olika länder. Vi har ju en speciell gång som en lag ska gå där den bl a ska ut på remiss innan det kan bli godkänd. Så vår lag är alltså inte klar därför blir väldigt många och olika svar på frågor som rör det här. Men i vissa andra länder är lagen klar och straffen satt m m. I Sverige är det aedan också så att en lag som straffvärde också ska provas i domstol för att man ska få fram praxis på var gränser ska gå för både själva brottet men också för straffen. Så innan lagen dels är klart och man hittat någon att ta till domstol så att man får dommar så länge kommer det också att finns oklara gränser för oss vanliga människor om ven ska eller inte ska ha.

Då kommer nästa fråga då. Gäller det även dom som har E-kort och diverse förarbevis?

Masse
2008-01-19, 17:30
Då kommer nästa fråga då. Gäller det även dom som har E-kort och diverse förarbevis?
Det gäller alla även de som inte ens har körkort om de t ex är hästsötare.

För den som har körkort och andra förarbevis så se det som ett ADR-intyg för häst i stället för farligt gods. D v s något som tillkommer för att få köra vissa saker. I det här fallet hästar.

Masse
2008-01-19, 17:34
Min började klockan 10 och var klar ca 18,30.
Där vi gick kostade det 2200 + moms för den först anmälda med 10% rabatt för resten.
Då ingick lunch och fika samt examination. Den andre aktören hade blvit dyrare för oss och de har samma tider vet jag inte.

lil-sis
2008-01-19, 21:15
Synd att du inte såg tidigare, Bosön är ju så mycket närmare... ;)

Var där 9:45 till ca 16:45. Med alla rätt :p

Ett tillägg, om chauffören kan hantera hästarna så behöver inte resten av bilen/lastbilen ha kompetensbevis.

Welsh
2008-01-20, 00:25
Synd att du inte såg tidigare, Bosön är ju så mycket närmare... ;)

Var där 9:45 till ca 16:45. Med alla rätt :p

Ett tillägg, om chauffören kan hantera hästarna så behöver inte resten av bilen/lastbilen ha kompetensbevis.

Har anmält mig tillsammans med en kompis som bor nere i Skövde, vi hoppas på att få komma med på samma kurs så vi kan umgås lite :D dig ser jag ju lite överallt:p

lil-sis
2008-01-20, 11:18
Nu blev jag NÄSTAN lite förolämpad ;)

(De följande åren lär det fortsätta för nu har jag ju något att ställa ut som FÅR vara med hela vägen ;) )

Welsh
2008-01-21, 16:23
Nu blev jag NÄSTAN lite förolämpad ;)

(De följande åren lär det fortsätta för nu har jag ju något att ställa ut som FÅR vara med hela vägen ;) )

Äsch då, jag springer ju tom på dig på ponnyhoppning trots att varken du el jag hade egen häst med :rofl: Fast det var bra att ha dig med där, med tanke på den virriga tanten i sekreteriatet. Såg du att de kom 7a resp 2a där:banana:

Daisy
2008-01-21, 17:52
KL

Ni som kan reglerna;
funderar på att åka till Danmark med min ena häst - har ingen firma - för betäckning, behöver jag kompetensbeviset i Danmark då?

Masse
2008-01-21, 18:02
Svar ja! Om du inte vill riskera dyra böter vid en kontroll.

åke
2008-01-21, 22:58
Men hur vet polisen hur många gånger jag transporterar min häst? Hur vet dom hur långt jag har kört? Hur vet dom att jag har företag?

lil-sis
2008-01-22, 00:03
I danmark är de hårdare och är du där som "utlänning" är det läge att misstänka att någon form av ekonomisk verksamhet är inblandad (tävling för att höja värdet på hästen, betäckning, inköp/försäljning av häst etc). Där behöver du inte vara registrerad firma utan de har dragit gränsen vid ekonomisk verksamhet mycket snävare (avel, tävling osv).

Men det gäller inte bara kompetensbeviset.
Du måste ha en artikel 4 ifylld.
Du måste veta vilka övriga papper du ska ha med dig, om du omfattas av undantaget för hälsointyg av officiell veterinär osv osv.

I Sverige kan inte polisen kontrollera dig, det är djurskyddsinspektörens jobb. Och denne kan bara göra det i samband med polis om man är ute på vägarna (får inte stoppa ekipage i rörelse) eller på t ex tävling (där ekipagen står still, de hade ju ett tag rätt mkt kontroller i Botkyrka). Det är upp till dig att bevisa att du INTE har kört mer än 65km (det är tur och retur, inte bara ena hållet) osv osv.

Men idag, i Sverige, är det inget problem.

elle12
2008-01-23, 17:05
kl

Vi ligger inte sist i Europa i alla fall, konstigt att det ska bli sådan panik när myndigheterna i Europa sedan länge vetat vad som kommer att gälla och när det träder i kraft. B la i Belgien så är man sena, och där har man gått ut med detta till övriga länder för att man ska slippa bli bötfälld där, det kanske vore något för Sverige att ta efter då alla ej har hunnit gå kursen ännu?
"The first training courses in Belgium for transporters of animals will only start in May 2008. As a consequence no certificate of competence can be delivered before that date.
Transporters of animals over long distance have been urged to register as soon as possible for the training course and examination.This inscription can be done via the website of our Department. A personalized document is delivered as proof of inscription.
I would be very pleased if you could inform the Authority in charge of inspection in your country of this delay in the procedures in Belgium."

lil-sis
2008-01-24, 00:27
Finns inte resurser i Sverige för att göra kontroller som märks. Men eftersom vi vill var bäst på djurskydd så har jag svårt att tro att det skulle officiellt på det viset gå ut och säga att vi i Sverige inte kontrollerar i dagsläget (mer än "sporadiskt").

Men djurskyddet jobbar för att få till kontroller så att vi ska bli "bäst i klassen" som MG uttryckte det.

elle12
2008-01-24, 10:25
Nej, men brevet är ställt till alla länder som kontrollerar, dvs de ber t ex Danmark som redan i dag har ett fungerande kontrollsystem att inte bötesbelägga belgarna förrän tidigast efter maj 2008 då de ej har någon chans att få ett kompetensbevis innan dess. Ett liknande brev har kommit till de europeiska myndiheterna från Storbritannien.

fleur
2008-01-26, 19:24
Både STC och SG har gått ut med rekommendationen att alla som inte transporterar andras hästar mot betalning väntar med kursen. Detta pga de luddiga formuleringar och oklarheter som jordbruksverket har i sin information. Det är också oklart om vad som gäller i de olika eu-länderna. Så vänta och se, naturligtvis kan man gå kursen om man vill......

lil-sis
2008-01-26, 21:35
Men låt bli att åka till Danmark och Italien då.

Om inte STC/SG betalar böter åt folk förstås.

fleur
2008-01-27, 00:57
Rekommendationen gäller naturligtvis bara inom Sverige. Åker man utomlands är det väl upp till var och en att kolla upp vad som gäller!

Snurrfian
2008-01-27, 09:12
Aha vi började prata lite om det här hemma igår efter att karln hade läst min ridsport, kompisen är proffs inom travet, min karl följer ibland med och kör bil och transport eller som sällskap eftersom det blir sena kvällar, så han funderade på om han skulle bli tvungen att gå en kurs för att han ev någon gång ibland hjälper en kompis som är trött och inte vill somna vid ratten men inte har möjlighet att sova kvar för att han har hästar hemma som måste tas hand om morgonen därpå....

Masse
2008-01-27, 09:37
Ska man följa reglerna som de ser ut just nu så ska han ha kompetensbevis om han kör transporten åt kompisen.

horsemanship
2008-01-27, 12:12
kl

Ni som gått kursen börjar säkert bli irriterade på alla frågor, men jag har en fundering.

Jag rider tornerspel i en förening och föreningen får betalt för showerna, men jag får personligen aldrig betalt mer än reseersättning och jag har ingen verksamhet som min häst ingår i. Jag åker utomlands några gånger per år, men kör då aldrig själv, utan hästen transporteras av en registrerad transportör med kompetensbevis.

Behöver jag kompetensbeviset? Enligt Stallmagasinet behöver riddare som rider shower det, men jag kan inte hitta motsvarande regel när jag läser på jordbruksverkets sida. Där står det ju att reglerna enbart gäller dem som har hästarna i en verksamhet och det har ju inte jag.

Ska ringa ansvarig och kolla i veckan, men tänkte höra om någon har en idé.

Masse
2008-01-27, 12:23
Det låter som om du är ett gränsfall lite och om du inte hade åkt utomlands hade du kanske kunnat klara dig utan. Men regeln om kompetensbevis gäller för den som ansvarar och som organiserar (beställer, betalar för transporten) Vilket hästägaren anses göra när skickar med lastbil. Så risken finns att det kommer att krävas när hästen lämnar landet med transport.
Men som skrivet innan i tråden så är den svenska tolkningen inte klar ännu och om hästen åker till Danmark eller genom Danmark så lär den danska lagstiftningen kräva att du har det. Där sätter man gränsen snävare så det räcker ju med att hästen ska starta i en tävling för att du ska ha kravet. En betald föreställning lär ju alla gånger räknas som ekonomiskverksamhet.

horsemanship
2008-01-28, 08:14
Ringde jordbruksverket idag och fick veta att inom Sverige behöver vi det inte. Utomlands behöver alla som hanterar hästarna under transport kompetensbevis, men inte den som beställer och betalar resan, utan bara den som planerar och ansvarar för den, i vårt fall chauffören. Att vi betalar spelar ingen roll och kräver inget kompetensbevis så länge chauffören är ansvarig för planering av resväg. Dock måste de av oss som vattnar, fodrar och rastar hästarna under resan ha det.

Linas_
2008-01-28, 19:06
KL

Ytterligare en fråga till er som gått kursen. Jag läste på hemsidan vid anmälning till kursen att man skulle ta med grönt kort eller annat skriftligt bevis på att man har grundläggande hästkunskaper. Är detta ngt de kollar, eller? Eftersom jag inte tävlat på massor av år har jag inte heller ngt grönt kort. Vad är det annars jag ska ha med mig?

Masse
2008-01-28, 20:53
KL

Ytterligare en fråga till er som gått kursen. Jag läste på hemsidan vid anmälning till kursen att man skulle ta med grönt kort eller annat skriftligt bevis på att man har grundläggande hästkunskaper. Är detta ngt de kollar, eller? Eftersom jag inte tävlat på massor av år har jag inte heller ngt grönt kort. Vad är det annars jag ska ha med mig?

Vet inte var du läst det. På min kurs var det inte tal om att man behövde uppfylla några som helst krav. Som naturligtvis inte heller kontrollerades på något sått. Det enda kravet var att man skulle vara godkänd på det skriftliga provet i slutet.

Jag gick den som finns här www.kompetensbevis.nu och på den sidan hittar jag inget nu heller om att det skulle behövas.

lil-sis
2008-01-29, 00:31
Det stod på deras sida förut iaf.

Men de kollade inte när jag gick heller.

horsemanship: enl den djurskyddsinspektör som var med och utbildade på kursen och som är en av de mer insatta i ämnet, så behöver den som beställer resan kompetensbevis (strikt ansvar för hästen, därav kompetensbeviset) men ÄVEN chauffören. Har chauffören kompetensbevis och tar hand om hästarna behöver inte medåkare ha kompetensbevis. Men om han INTE kan ta hand om hästarna (av div orsaker) så måste medföljare (iaf en) ha kompetensbevis.

Det är en djungel out there!

Linas_
2008-01-29, 10:47
Vet inte var du läst det. På min kurs var det inte tal om att man behövde uppfylla några som helst krav. Som naturligtvis inte heller kontrollerades på något sått. Det enda kravet var att man skulle vara godkänd på det skriftliga provet i slutet.

Jag gick den som finns här www.kompetensbevis.nu och på den sidan hittar jag inget nu heller om att det skulle behövas.

På förstasidan på kompetensbevis.nu står det att:

KOMPETENSBEVIS FÖR HÄSTTRANSPORTÖRER
Från den 5 januari 2008 behöver många som skall transportera häst ett kompetensbevis. Det här kravet gäller inom hela EU och på många håll är utbildningskraven mer skärpta än i Sverige. Här hemma är utbildningen "bara" på en dag. Förutsättningen är då att kursdeltagarna har en dokumenterad hästkunskap i botten. Vi vill att du tar med dig tävlingslicens, Grönt kort från SVRF:s utbildning eller att du kan visa upp ett intyg om dina erfarenheter från hästbranschen utfärdat av t ex personal vid Ridsportförbundets distriktskontor.

lil-sis
2008-01-29, 10:57
Ja men de kollade det inte på någon på Bosön.

elle12
2008-01-29, 11:20
Om man t ex är uppfödare utan grönt kort, hur ska man då kunna bevisa sin hästkunskap?

Jag har anmält mig till en kurs, jag ska kolla hur de gör där. Min kurs är dock ej förrän i maj, det kanske har kommit nya direktiv då?

Snurrfian
2008-01-29, 12:19
På förstasidan på kompetensbevis.nu står det att:

KOMPETENSBEVIS FÖR HÄSTTRANSPORTÖRER
Från den 5 januari 2008 behöver många som skall transportera häst ett kompetensbevis. Det här kravet gäller inom hela EU och på många håll är utbildningskraven mer skärpta än i Sverige. Här hemma är utbildningen "bara" på en dag. Förutsättningen är då att kursdeltagarna har en dokumenterad hästkunskap i botten. Vi vill att du tar med dig tävlingslicens, Grönt kort från SVRF:s utbildning eller att du kan visa upp ett intyg om dina erfarenheter från hästbranschen utfärdat av t ex personal vid Ridsportförbundets distriktskontor.

Och redan där kan vi konstatera att det enbart är inriktat på ridfolk? Är inte det lite intressant? För travfolk har ju visserligen fått direktiv från STC att avvakta, men kompetensbevis.nu borde ju vara intresserad av att få så många som möjligt... Men jag tror ju inte att det är så många inom travsporten som kan visa upp ett Grönt kort eller be ridsportförbundets distriktskontor att skriva ett intyg... Det verkar vara väldigt dåligt underbyggt hela det här beslutet...

Linas_
2008-01-29, 12:38
Och redan där kan vi konstatera att det enbart är inriktat på ridfolk? Är inte det lite intressant? För travfolk har ju visserligen fått direktiv från STC att avvakta, men kompetensbevis.nu borde ju vara intresserad av att få så många som möjligt... Men jag tror ju inte att det är så många inom travsporten som kan visa upp ett Grönt kort eller be ridsportförbundets distriktskontor att skriva ett intyg... Det verkar vara väldigt dåligt underbyggt hela det här beslutet...

och jag har ingen aning om hur ridsportförbundets distriktskontor ska veta att jag vet ngt om hästar. Nog att de kan se att jag driver inackorderingsverksamhet och föder upp hästar, men hur ska de veta vad jag kan om hästar?

Masse
2008-01-29, 18:40

Väldigt många inom travet har redan gått. De gick redan innan nyår på utbildning som TYA höll i bland annat på Jägersro. Så den stora delen som inte hängt med är nog ridfolk.

Topolino
2008-01-30, 14:45
Saxat från svensk galopps hemsida:
"Jordbruksverket har på sin hemsida information i frågan, men den är inte helt lätt att förstå och innehållet är inte överensstämmande med de samförståndslösningar som vi gemensamt arbetade fram med Djurskyddsmyndigheten. Andra kanaler har spridit information som på olika sätt förvirrat begreppen ytterligare. Ryktesspridning florerar och näst intill allmänt kaos har uppstått.

Svenska Travsportens Centralförbund (STC) och Svensk Galopp (SG) uppmanar därför alla att invänta ny information i frågan. Vi har begärt ytterligare samråd och samtal med myndigheten i frågan.

Endast de som mot ersättning transporterar andras hästar rekommenderas i nuvarande läge att gå de olika kurser som hålls på olika platser i landet."

Snurrfian
2008-01-31, 07:42
Väldigt många inom travet har redan gått. De gick redan innan nyår på utbildning som TYA höll i bland annat på Jägersro. Så den stora delen som inte hängt med är nog ridfolk.

Nu har jag svårt att tro att så många har gått den eftersom STC har gått ut med att man ska vänta... Däremot kan jag tänka mig att de hästtransportörer som kör hästbuss har gått den eftersom de helt klart behöver göra det, och de är ju rätt många inom travet...

Masse
2008-01-31, 13:17
Nu har jag svårt att tro att så många har gått den eftersom STC har gått ut med att man ska vänta... Däremot kan jag tänka mig att de hästtransportörer som kör hästbuss har gått den eftersom de helt klart behöver göra det, och de är ju rätt många inom travet...

Utbildningen som TYA hade redan innan nyår var främst riktad till travet, stod till och med så i själva inbjudan. De var också förlagda till travbanor eller deras närhet. Dessutom var de fullbokade.

elle12
2008-01-31, 13:48
kl

Det är hårda krav i Danmark, citat från Hestenettet

"Men hvem er det nu som bliver berørt at EU's transportforordning og kravet om autorisation, som allerede trådte i kraft i starten af januar 2008:
Kravet om autorisation gælder som udgangspunkt professionelle og folk, der driver økonomisk virksomhed. Undtaget er derimod hobbybetonet transport, altså typisk privates transport af heste til dyrskue, kåring, udstilling, avlsarrangement, nationale ridestævner eller skovturs- og fritidsbrug. Men hobbybetonet transport er ikke altså dermed ikke undtaget fra de gældende regler om at kunne fremvise hestens id-papirer, ruteplan samt overholdelse af strøelseskravet i transporteren.
Som hovedregel gælder 65 km-reglen, dvs. transporterer man heste på en strækning på under 65 km, er man helt undtaget kravet om autorisation og kursus - uanset om man er professionel eller amatør. Man er dog stadig omfattet af transportforordningen og skal altså igen stadig have orden i hestenes papirer, ruteplan og strøelse mv. hvilket er kommet bag på mange af de folk der allerede er blevet stoppet af politiet og fået uddelt bøder."

De måste dessutom i nuläget gå en veckolång kurs för att få kompetensbeviset.

lil-sis
2008-01-31, 19:12
Ja och det finns just nu ingenting som säger att Sverige inte skärper till reglerna efter hand heller. Eftersom ingenting är bestämt eller provat i domstol.

Welsh
2008-02-01, 09:52
KL
Igår fick jag min fakura. Jag som hade bokat in mig på Jönköping den 15e mars hade fått placering i Linköping den 1 mars. När jag var in på deras hemsida så upptäckte jag att de lagt en ny kurs i Stockholm så jag bad att få byta till den istället när jag ringde firman som håller i kursen. Bortsett från att fakura skjuts till nästa månads lön så är det billigare att åka till Bosön än ner till Linköping/Jönköping :banana: Tyvärr så går jag nog miste om min kompis sällskap då hon bor nere i Skövde.

horsemanship
2008-02-01, 21:54
horsemanship: enl den djurskyddsinspektör som var med och utbildade på kursen och som är en av de mer insatta i ämnet, så behöver den som beställer resan kompetensbevis (strikt ansvar för hästen, därav kompetensbeviset) men ÄVEN chauffören. Har chauffören kompetensbevis och tar hand om hästarna behöver inte medåkare ha kompetensbevis. Men om han INTE kan ta hand om hästarna (av div orsaker) så måste medföljare (iaf en) ha kompetensbevis.

Det är en djungel out there!

Ja, man blir ju mörkrädd över hur dålig informationen är. Om inte ens de som jobbar med att svara på frågor om eländet kan komma överrens om vad som gäller är det inte så konstigt att vi vanliga dödliga inte kan tolka reglerna. Den mannen jag pratade med på jordbruksverket var mycket tydlig och hävdade att det var helt felaktigt att den som beställer en transport måste ha kompetensbevis.

Det enda som verkar säkert i dagsläget är att de som tar betalt för att transportera hästar behöver kompetensbevis. I övrigt är det en riktig röra just nu. Jag kommer dock vänta. Inte tänker jag betala 2000 kr för att få vattna min häst när vi åker färja (vi åker alltid nattfärja över till Finland och då sover chauffören så vi ansvarar inofficiellt för hästarna under natten.

Masse
2008-02-02, 10:46
Delvis kl*
Det man ska vara medveten om är att det inte är Jordbruksverket som myndighet som kan eller får bestämma om hur lagen ska utformas. Detta sker i bl a lagrådet och ska sedan fastställas av regeringen.

Det Jordbruksverket kan göra är att när lagen är klar så ska de göra vissa underavdelningar som ska användas för att göra tolkningar av lagen. Dessa brukar vanligen bli kallade förordningar.

För att kunna tolka en lagtext rätt måste man har tillgång till förabetet till den. Detta är det som kallas för remissen av lagen. Man får där läsa i bilagorna om hur de oilka remissinstanstanserna har tolka lagtexten. Man kan säga att själva lagtexten är skriven på ett "juridiskt" språk, men bilagorna är skrivna på "vanlig" svenska och förklarar vad man menar i lagtexten.
Som jag har förstått det är inte själva den svenska lagtexten klar ännu. Där kommer den expert som nämns då och då in för han sitter i beredningen som ska plocka fram den. Av den anledningen finns ingen som kan svara på vad lagen innebär för den finns inte ännu. Jordbruksverket kan det inte efter som de inte har med den att göra innan de ska skriva förordningen.
Den största anledningen till att det blivit så i Sverige och att t ex Danmark redan är klara är att lagstiftning fungerar olika i olika länder. EU har bestämt att det ska finns ett direktiv som gäller för hela EU med minimigränser för vad som ska gälla. Sedan måste varje land omvandla detta direktiv till den nationella lagstiftningen. Beslut om att detta skulle införas togs redan 2005 så det är inget bara har dykt upp helt plötsligt. Men Sverige har inte hunnit med att få till den nationella lagstiftningen ännu. Så jag misstänker att risken är betydligt större att om den nu ska anpassas till övriga EU-länder att den blir betydligt strängare än vad som är fallet nu. I Englang som exempel är det mycket strikta krav på examinationen för att få intyget. Där är det absolut inte tal om någon enkel kurs på nätet. Där är det lika strikt som på ett högskoleprov och man utesluts så fort minsta misstanke om fusk finns. Kan räcka med att man tittar åt sidan.

lil-sis
2008-02-02, 11:24
Jag tror också att det kommer bli hårdare. Just eftersom det är meningen att vi ska vara bäst i världen på djurskydd. Och då MÅSTE vi ha hårdare lagar, krav och kontroller.

nightcrawler
2008-02-02, 11:36
knapplån

vet någon när man kan ta det över internet eller så och när det kan bli billigare. jag ska börja tävla nästa år igen och funderar på om det kan hinna bli billigare till dess.

en sak till, min pappa är nästan alltid med mej på tävlingar och kör mej, behöver han kompetensbevis?

Mike
2008-02-12, 11:56
*kl*

I söndags blev jag kompetent :)

Jag har både häst och transporten i företaget, och ägnar mig understundom åt att köra andras hästar mot betalning, så i mitt fall var det solklart att jag (och frugan) behövde det.

Hänger man bara med på kursen, och tänker efter lite innan man skall besvara frågorna, så är provet inte så farligt. Det är ett prov med kryssfrågor.

Dom sa att rent statistiskt, så var det 3-4 st som skrev full pott (24p), och 3-4 som inte klarade provet (under 18p) vid varje kurs.
Vi var ca 70 pers på kursen.

/Mike :devil:

cutty
2008-02-12, 14:14
Grattis!
Vad blev slutsumman, inkl polisutdrag och kontroll av släpet?

Vad gör då den som inte äger eget släp utan hyr? Går ju ej att besiktiga alla släp som man lånar/hyr?

lil-sis
2008-02-13, 00:10
Du kan inte hyra om inte släpet är godkänt.

Men som egen företagare har man ju ofta ett eget släp...

(Jag hade alla rätt jag, på provet ;) )

Mike
2008-02-13, 08:02
Hej, Tack!

Jag har bara tagit kompetensbeviset ännu, och det kostade 2750, inkl. moms. Sedan kostar ju transportörstillståndet 800:-.
Vad vår kommun tar för att besiktiga släpet vet jag inte.

Jag tror inte att man betalar något för utdraget ur belastningsregistret.

/Mike - bara 22 av 24p...... *mutter*

lil-sis
2008-02-13, 10:30
Jo det kostar ju porto, för belastningsregistret. Och så får man nog räkna med runt en tusenlapp för besiktningen av släpet.

Welsh
2008-02-13, 13:05
Jag får betala för 2h berättade "min" inspektör när hon var ute förra veckan. Jag såg till att hon kollade stallets samtliga transporter på en gång. Nu får jag köra dem alla trots att jag inte äger dem:banana: (såvida ägaren vill låna ut dem vill säja;) ) Räkningen har dock inte kommit ännu. Att det blev 2h beror på att det tar så pass lång tid att åka ut hit med färjan och så. Iof så var hon ute i flera timmar medan vi strosade runt i hagarna och tittade på alla djuren, framför allt nya hingsten som hon var nyfiken på. En trevlig inspektör som jag gärna umgås lite med när hon ändå är ute, så länge hon inte skriver upp all tid vill säja:crazy:

Mike
2008-02-13, 21:38
Vår inspektör är stationerad i kommunhuset, och jag tänkte faktiskt erbjuda mig att köra ner dit med släpet.......
Fast å andra sidan, han har ju aldrig tittat på mitt nya, fina stall :)

Så jag kan ju 'göra 2 flugor på smällen' :)

/Mike

lil-sis
2008-02-14, 00:11
Jag tänkte också erbjuda mig att köra upp släpet, verkar så mkt lättare.

Om det nu inte blir så att bilprovningen får göra det från halvårsskiftet, då väntar jag nog tills dess.

Masse
2008-02-14, 10:22
Jag har redan gjort en deal med "min" inspektör och ska köra dit. I min kommun tar de 700/tim och om jag kommer dit så blir omkring en timme som det tar med inspektion och utskrift av protokoll.

Welsh
2008-02-14, 11:07
Min tid är också värd en del, samt att jag fick 3 släp besiktade under dessa 2 timmar. För mig hade kostat mer att åka ner med alla släpen än vad det kommer att kosta att hon varit här ute :)

lil-sis
2008-02-14, 11:33
Har 10min upp till kommunen så det är lugnt för min del ;)

Masse
2008-02-14, 11:51
Jag tar min när jag ändå ska in och handla.

cutty
2008-02-15, 08:53
Men vad kollar kontrollanten på? Vilka krav ställs? :confused:
Jag har ett 15 år gammalt släp. Slitet men ok med bilprovningen.
Bommarna sneda, mellanväggen lite trasig...

elle12
2008-02-15, 08:59
Här finns besiktningsprotokollet som ska skickas in till SJV
http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/blanketter/Djur/djurskydd/d103.pdf

cutty
2008-02-15, 09:20
Är det ett sånt här som kontrollanten fyller i alltså?

elle12
2008-02-15, 10:13
Ja, det samt besiktningsintyg, ansökan om att få transportera levande djur samt belastningsutdrag från polisen ska den som vill bli registrerad som transportör skicka in till SJV.

åke
2008-02-17, 01:29
Men vart i helsike kommer belastningsregistret in i bilden? Jag menar. Min sambo som är yrkes chaufför behöver ju inte ens det.

Masse
2008-02-17, 10:30
För att få transportera djur får du inte vara dömd för brott mot djurskyddet de senaste tre åren. Där kommer belastningsregistret in.
Så om din sambo ska köra med djur behöver han det + om det inte är bara hästar även längre utbildning i två delar. Lite som om han skulle köra med farligt gods. Då behöver han ju ha ADR-intyg.

åke
2008-02-17, 12:17
Det är ju det som är det komiska. Han får köra farligt gods men inte djur...

Masse
2008-02-17, 13:06
Det är ju det som är det komiska. Han får köra farligt gods men inte djur...

Vet inte riktigt vad det är som är komiskt med det. Jag har bägge delar och det är ju väldigt olika regelverk och stora skillnader för det här. För djur finns ju t ex inga transportkort som kan underlätta för räddningstjänsten vid olycka och helt andra krav på utrustning.

kimmis87
2008-02-18, 20:46
kl*

jag som har en vanlig startrailer som är ca 5-6 år gammal (kommer ej ihåg :p) och som är hel överallt borde väl klara kraven för transport, eller? själva släpet altså... förarbevis tänker jag inte inskaffa innan det är billigare... i dagsläget är det 4-5 olika personer som kör mina hästar... jäklar vad dyrt det skulle bli...

räknas betäckning som vinst om man ska behålla fölet själv?

jag ska ev betäcka min märr i vår, men det kanske jag får strunta i då? bara resan till hingsten kommer nog 3 olika pers köra.... låååång resa :D

Mike
2008-02-18, 21:43
Han får inte jobba på dagis heller........
/Mike

åke
2008-02-19, 00:50
Han får inte jobba på dagis heller........
/Mike

Varför skulle han inte få det menar du?

Masse
2008-02-19, 08:28
kl*

jag som har en vanlig startrailer som är ca 5-6 år gammal (kommer ej ihåg :p) och som är hel överallt borde väl klara kraven för transport, eller? själva släpet altså... förarbevis tänker jag inte inskaffa innan det är billigare... i dagsläget är det 4-5 olika personer som kör mina hästar... jäklar vad dyrt det skulle bli...

räknas betäckning som vinst om man ska behålla fölet själv?

jag ska ev betäcka min märr i vår, men det kanske jag får strunta i då? bara resan till hingsten kommer nog 3 olika pers köra.... låååång resa :D

Om den blir godkänd eller inte beror dels på vilken typ av hästar som åker i den och dels på hur långa resor det handlar. För detta finns det klara regler så det är inget nytt påfund när det gäller själva transporten.
Så t ex om det handlar om en D-ponny så rekommendationerna att spiltan ska vara minst 0,75 m bred, 2,3 m lång och 2 m högt i taket. Är det en stor häst så ska måtten vara 0,8 m bred, 2,5 m lång och 2,1 m högt. Skulle det handla vad som i bilagan med måtten benämns mycket stor häst så ska måtten vara 0,9 m bred, 2,75 lång och 2,2 m högt. Så det blir för dig att gå ut och mäta. Sedan kommer speciella krav på transporten om man ska köra på den utökade transporttiden över åtta timmar. Då ställls t ex högre krav på ventilation och att man kan ha med sig vatten till hästen.

Avel räknas i Danmark som ekonomisk verksamhet, men det är som tidigare skrivet inte helt klarlagt var gränserna kommer att gå i Sverige.

kimmis87
2008-02-19, 08:38
tack för svaret! ja nu måste jjag ut o mäta... men det borde ju inte vara nåt problem med en sån känd tillverkare och en sån ny transport väl? transporten är bredare än bilen så den borde klara de måtten... och jag når inte till taket...så det borde funka... längden vet jag inte... men är det mellan bommarna som räknas eller? för om det inte är mellan bommarna så klarar den det måttet med råge... men mellan bommarna har jag aldrig tänkt på...

restiden till den ev hingsten är på ca 6 timmar, kanske 7 om man rastar... super lättlastad häst så man kan lasta av på nåt rastställe för husvagnar eller nåt....:love:

Masse
2008-02-19, 09:20
Vet att vissa nya släp inte klarar måtten så hur det är med din är svårt att säga innan du har mätt.
Det är måtten mellan bommarna alltså den plats hästen faktiskt har i släpen som räknas.

Det luriga med åtta timmars gränsen är att all tid räknas tills hästen är borta från transporten och kan vila ut. D v s om du har fyra timmars resa till hingsten och får stoet undersökt och betäckt och det tar två timmar sedan lastar och kör hem igen, fyra timmar. Så kommer du att ha överskridit åtta timmars gränsen för då kommer transport tiden att räkans från det hon lastats hemma tills dess hon lastats av hemma igen. I det här fallet då tio timmars transporttid.

lil-sis
2008-02-19, 11:17
Det krävs oftast utdrag ur belastningsregistret för att få jobba på dagis.

(Och helst utbildning).

loppaaan
2008-02-19, 12:54
raderat......

kimmis87
2008-02-19, 12:57
aaa fast hon ska nog vara där i minst 3 veckor, 3 veckor om hon tar sig på första försöket... så det behöver jag nog inte bry mig om...

Masse
2008-02-19, 13:11
aaa fast hon ska nog vara där i minst 3 veckor, 3 veckor om hon tar sig på första försöket... så det behöver jag nog inte bry mig om...

Nä då är lugnt och blir inga transporttider över åtta timmar.

chrysler
2008-02-19, 19:40
kl

Kommer gå utbildningen i veckan fast jag inte behöver den för tillfället men det är bra att ha gått den när jag sedan kommer behöva den.
Personen som tog emot anmälan var verkade förvånad att folk gick den frivilligt utan att behöva det, men tyckte det var bra:angel:

Bodil57
2008-02-20, 11:01
Vår inspektör är stationerad i kommunhuset, och jag tänkte faktiskt erbjuda mig att köra ner dit med släpet.......
Fast å andra sidan, han har ju aldrig tittat på mitt nya, fina stall :)

Så jag kan ju 'göra 2 flugor på smällen' :)

/Mike

Är det djurskyddsinspektören som ska kontrollera släpet?

elle12
2008-02-20, 11:13
Ja, det är djurskyddsinspektören som besiktigar.

kimmis87
2008-02-20, 14:56
min transport klarar inte kravet då... 75 bred och lite över 2 meter lång... vad gör man då?

min transport räknas som stor... hur är det med andra transporter då :confused:

startrailer safir... den som är större heter väl diamant, är det bara den av stars transporter som är godkända då?

föresten, varför måste det vara så stort? helt onödigt, hästen kan ju ändå inte röra på sig, och speciellt trångt är det inte för mina hästar:mad:

jaha... bajs.... vad gör man?

babbus
2008-02-20, 15:01
jag håller på att bli tokig på infon om detta. hur ligger det till? :confused: behöver jag som hobbyryttare som tävlar på max regional nivå ha ett sådant? jag har inget företag och hästen ägs av mej som privatperson. kan någon hjälpa mej
har letat överallt men har inte riktigt hajat hur det ligger till, kan tillägga att jag har sökt på buketrådarna åxå men inget har kopplat.

är jag trög eller är det så luddigt och krångligt som jag tror?:crazy:

Läs sista ridsport, där dom rekommenderar alla att avvakta med kompetensbevis, då informationen har varit jättedålig

Masse
2008-02-20, 18:25
min transport klarar inte kravet då... 75 bred och lite över 2 meter lång... vad gör man då?

startrailer safir... den som är större heter väl diamant, är det bara den av stars transporter som är godkända då?

föresten, varför måste det vara så stort? helt onödigt, hästen kan ju ändå inte röra på sig, och speciellt trångt är det inte för mina hästar:mad:

Om man hör till dem som ska ha en godkänd och besiktigad transport så byter man. För annars finns risken att man blir dömd för brott mot djurskyddslagen och bli förbjuden att en hålla något djur i framtiden. Är inte bland dem så behöver, ja då kör man väl på som vanligt tills lagarna ev ändras.

chrysler
2008-02-20, 19:47

Man kommer mest troligt oxå ha de vanligste transporterna "i register" så man kan rekommendera dem till folk med olika behov, tex ett cheval liberte för 3 islandshästar, vanligt cheval liberte för ponnys & för max 8 h transport, större av samma märke för stor häst & max 8 h, andra släp för över 8 h transport osv osv.

Alltså både rekommendationer för vilka sorts hästar som kan åka släpet & hur långa transporter man får använda släpet till(ang märke var det bara ett exempel).
Har själv släp från Trailergruppen(startrailer) men jag har ju bara islandshästar så det lär vara godkänt, men jobbigt för de som har stora hästar då det krävs smått gigantiska släp för dessa.
Men ja, antingen måste du byta släp eller låna ett annat som är godkänt för större hästar.

Mike
2008-02-20, 23:07
Inte utan utdrag från belastningsregistret.
Man måste visa att man inte är straffad för övergrepp mot barn.....
/Mike

kimmis87
2008-02-21, 06:46
men det är konstigt att de ställer så stora krav, mina hästar räknas väl som små hästar 155 höga, och de har gott om utrymme!

unghästen hade fastnat i ett balsnöre en gång eftersom balen låg på andra sidan, hon stod lös eftersom hon bara stod därinne så länge medans vi väntade på att utställningen skulle gå igång, jag går då brevid hästen i samma utrymme och visst är det trångt men om både jag och hästen får plats så tycker man ju att det ändå borde vara godkänt ellerhur?! om mina hästar ställer sig långt in i transporten så är det även där enormt mkt plats, säkert över 50 cm... hm...

cutty
2008-02-21, 15:03
Svensk Galopp och STC har beslutat att amatörtränare slipper kompetensbevis eller transportörgodkännande. Trots att dessa hästar är i företag!

Tack för det, SG och STC :bow::bow::bow:

Masse
2008-02-21, 15:54
Undrar om dom verkligen har mandat att göra det om det kommer till en kontroll. De är ju inga juridiskainstanser som kan besluta om hur lagar ska tolkas.

chrysler
2008-02-21, 16:37
Jadu, jag gissar att de lär få klagomål & mkt samtal av de som är berörda.
Det är ju väldigt många som kommer få byta släp, & det lustiga är att även transporttillverkare nu anmäler sig till kurserna då de inte vet vilka mått & regler som gäller, de gör helt enkelt bara snygga hästtransporter:smirk:

Mike
2008-02-21, 21:07
Håller med.......
Högst intressant att en intresseorganisation (eller rättare sagt två) själv kan bestämma hur lagar skall tolkas.

Överför vi detta till t ex Hells angels, så blir det RIKTIGT intressant :)

Att som organisation gå ut med något liknande är faktiskt RIKTIGT KORKAT.
Om nu t ex en travtränare 'åker dit', kommer då STC att stå för följderna, vilket innebär böter, och i yttersta fall ett förbud att köra häst, och rentav ett hotande förbud mot djurhållning?
Jo, så är det faktiskt:
I det fall en person bryter mot djurskyddsföreskrifter, som detta handlar om, SKALL det per automatik prövas om persomen/företaget är fortsatt lämplig att hålla djur.

Fast man kan ju inte anklaga STC generellt för att komma med de smartaste förslagen/åtgärdena överlag :)

/Mike

elle12
2008-02-21, 21:51
Svensk Galopp och STC har beslutat att amatörtränare slipper kompetensbevis eller transportörgodkännande. Trots att dessa hästar är i företag!

Tack för det, SG och STC :bow::bow::bow:

Så de betalar böterna då, eller? Gäller det även för transporter utomlands?

elle12
2008-02-21, 21:53
Jadu, jag gissar att de lär få klagomål & mkt samtal av de som är berörda.
Det är ju väldigt många som kommer få byta släp, & det lustiga är att även transporttillverkare nu anmäler sig till kurserna då de inte vet vilka mått & regler som gäller, de gör helt enkelt bara snygga hästtransporter:smirk:

Jag känner till en transporttillverkare som går kursen, men det är för att de hyr ut transporter och även kör hästar en hel del, inte för att de ej kan mått och regler, så dra ej alla dessa över en kam.

Welsh
2008-02-21, 22:01
Då du troligen inte får köra 2 hästar i släpet lagligt så är det bara att ta ur mellanväggen och då får du ett bredare släp:idea: Ena släpet i vårt stall är utan mellanvägg då ägaren har en bredåkare. Det mättes in utan mellanvägg.

cutty
2008-02-21, 22:46
Är vi befriade från intygen/kursen på kan det ju knappast bli böter :smirk:

Utlandstransporter stod det inget om.

elle12
2008-02-21, 23:07
Det kommer inte att vara några kontroller i Sverige än på ett tag på samma vis som t ex i Danmark, så många som tar kompetensbeviset i dag gör det för att de ska transportera hästar utomlands. Åker man igenom Danmark kostar det 25000 danska om man kontrolleras, och Danmark har kontrollanter som bara arbetar med att kolla detta. Många galoppörer i Skåne vet jag tävlas i Danmark.

Sedan så är det då STC och SG som har beslutat om befrielsen, inte SJV. När det väl blir kontroller i Sverige så kommer det böter och då får någon betala dem.
Det bästa är om det då drivs till rätten så att man får ett prejudicerande fall, då vet vi hur man kan göra.

fleur
2008-02-21, 23:48
SG och STC har tillsammans med jordbruksverket kommit fram till detta beslut och såvitt jag vet är inte sjv en intresseorganisation.

fio
2008-02-22, 00:03
Från Jordbruksverkets hemsida

Förtydligande kring EU:s transportregler
Jordbruksverket och hästnäringen har nått samsyn i transportfrågan och tagit fram förtydliganden om vem som omfattas av kraven i transportförordningen. Med ett antal exempel på verksamheter, som har arbetats fram av Jordbruksverket tillsammans med hästnäringen, är förhoppningen att det ska bli tydligare för den enskilde att avgöra om han/hon omfattas av kraven eller ej.

Följande verksamheter är exempel på vad som omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:

Transporter
- av djur där transportören tar betalt för transporten
- inom professionell trav- och galoppverksamhet, A-tränare
- inom professionell tävlingsryttare-/tävlingskuskverksamhet
- av djur inom verksamheterna cirkusar och djurparker
- i samband med yrkesmässig avelsverksamhet
- som utförs av djurhandlare

Även om du omfattas av ovanstående behöver du inte transportörstillstånd om du transporterar djur enligt följande undantag:

Transporter
- till veterinär
- transporter i mindre omfattning som är kortare än 65 km
- av egna djur till bete (årstidsbundna)

Följande verksamheter är exempel på vad som inte omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:

Transporter
- som utförs av/för hobbyryttare/kusk
- i samband med amatörtrav- och galoppverksamhet, B-tränare
- till/från fodervärd
- i samband med amatöruppvisning, ex riddarspel
- i samband med utbildningsverksamhet och ridskolor i normalfallet
- av ridskolehästar till/från tävling

lil-sis
2008-02-22, 00:11
Fortfarande lämnar de en GIGANTISK gråzon.

Och det här gäller ju bara i Sverige.

åke
2008-02-22, 00:53
Ja,du. Man kliar sig verkligen i skallen.

Pocahontas
2008-02-22, 08:33
*KL*

Jag kan inte förstå detta, varför i herrans namn letas det bara kryphål??
Precis som med hästpassen för några år sen.
Den här kursen är JÄTTEBRA, den lär en otroligt mycket och den bits inte så det är helt ofarligt att gå den.
Och den kunskap/kompetens man får den har man för hela livet.
Det är ju bara att gå kursen och sen är man klar för hela världen. That´s it!

Jag fick åka 40 mil enkel väg till kursen + vad kursen kostar + en övernattning (tur man har goda vänner) Men jag gjorde det för att det LAG på det och min skyldighet att följa lagen, sen kan man ju alltid lära sig mer!

En liten inflikning också, OM ni nu känner att just du måste ha kompetensbeviset så glöm inte att du då även måste besiktiga släpet och registrera dig som chaufför!

rebus
2008-02-22, 08:42
Från Jordbruksverkets hemsida

Förtydligande kring EU:s transportregler
Jordbruksverket och hästnäringen har nått samsyn i transportfrågan och tagit fram förtydliganden om vem som omfattas av kraven i transportförordningen. Med ett antal exempel på verksamheter, som har arbetats fram av Jordbruksverket tillsammans med hästnäringen, är förhoppningen att det ska bli tydligare för den enskilde att avgöra om han/hon omfattas av kraven eller ej.

Följande verksamheter är exempel på vad som omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:

Transporter
- av djur där transportören tar betalt för transporten
- inom professionell trav- och galoppverksamhet, A-tränare
- inom professionell tävlingsryttare-/tävlingskuskverksamhet
- av djur inom verksamheterna cirkusar och djurparker
- i samband med yrkesmässig avelsverksamhet
- som utförs av djurhandlare

Även om du omfattas av ovanstående behöver du inte transportörstillstånd om du transporterar djur enligt följande undantag:

Transporter
- till veterinär
- transporter i mindre omfattning som är kortare än 65 km
- av egna djur till bete (årstidsbundna)

Följande verksamheter är exempel på vad som inte omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:

Transporter
- som utförs av/för hobbyryttare/kusk
- i samband med amatörtrav- och galoppverksamhet, B-tränare
- till/från fodervärd
- i samband med amatöruppvisning, ex riddarspel
- i samband med utbildningsverksamhet och ridskolor i normalfallet
- av ridskolehästar till/från tävling

Jag fortsätter med följande från SJVs hemsida eftersom jag bor i Skåne där en del åker över till t ex Danmark och tävlar eller tränar
"Den enskildes ansvar
Det är alltid den enskilde utövarens ansvar att bedöma i vilken kategori verksamheten hamnar, t ex när amatör-/hobbyverksamhet övergår i mer yrkesmässig verksamhet. Eftersom bedömningarna av EG-förordningen kan variera mellan länder, måste man också inför transporter utomlands ta reda på vilka regler och riktlinjer som gäller i respektive land."

RedRum
2008-02-22, 08:52
Håller med.......
Högst intressant att en intresseorganisation (eller rättare sagt två) själv kan bestämma hur lagar skall tolkas.

Överför vi detta till t ex Hells angels, så blir det RIKTIGT intressant :)

Att som organisation gå ut med något liknande är faktiskt RIKTIGT KORKAT.
Om nu t ex en travtränare 'åker dit', kommer då STC att stå för följderna, vilket innebär böter, och i yttersta fall ett förbud att köra häst, och rentav ett hotande förbud mot djurhållning?
Jo, så är det faktiskt:
I det fall en person bryter mot djurskyddsföreskrifter, som detta handlar om, SKALL det per automatik prövas om persomen/företaget är fortsatt lämplig att hålla djur.

Fast man kan ju inte anklaga STC generellt för att komma med de smartaste förslagen/åtgärdena överlag :)

/Mike

Ja, nu var det ju inte så som du raljerar om. De (SG och STC) har kommit överens med jorbruksverket om hur reglerna faktiskt SKA tolkas.

Mycket bra och proffsigt jobbat av SG och STC tycker jag!

Masse
2008-02-22, 09:07
Ja, nu var det ju inte så som du raljerar om. De (SG och STC) har kommit överens med jorbruksverket om hur reglerna faktiskt SKA tolkas.

Mycket bra och proffsigt jobbat av SG och STC tycker jag!

Fast det är ju fortfarande så att inte ens Jordbruksverket kan tolka reglerna innan det har avgjorts ett par fall rent juridiskt. Som Elle skriver det behövs prejudikat på var gränserna ska dras. Det är så svenska lagstiftning fungerar.
Så frågan står kvar "Vem betalt böterna för den som följt det som står i överenskommelsen om det blir fällande dom i rätten?" SJV, SG eller STC? Nej högst troligt en enskillde som trodde på vad det stod. För som någon skrev det är på den enskildes avsvar. Enligt svensk lagstiftning är också vi som finns här i landet skylldiga att själva veta eller ta reda på vad som gäller. Spelar ingen roll om skyller på att den sa, DU SKA veta själv vad som gäller.

RedRum
2008-02-22, 11:09
Med andra ord är det bara att lyssna på jorbruksverkets/STC's/SG rekommendationer tills någon åker dit och blir fälld, om det någonsin händer... För om inte ens jurister kan reda ut vad som gäller, hur ska då en enskild person kunna veta vad som gäller?

De rekommendationer som finns är dock ganska enkla att tolka...

chrysler
2008-02-22, 13:01
Jag känner till en transporttillverkare som går kursen, men det är för att de hyr ut transporter och även kör hästar en hel del, inte för att de ej kan mått och regler, så dra ej alla dessa över en kam.

Var skrev jag att alla transporttillverkare änmält sig till kursen?
men detta var ett märke som rekommenderas väldigt mkt & som ägs av många tävlingsryttare & andra professionella hästmänniskor.

chrysler
2008-02-22, 13:06
*KL*

Jag kan inte förstå detta, varför i herrans namn letas det bara kryphål??
Precis som med hästpassen för några år sen.
Den här kursen är JÄTTEBRA, den lär en otroligt mycket och den bits inte så det är helt ofarligt att gå den.
Och den kunskap/kompetens man får den har man för hela livet.
Det är ju bara att gå kursen och sen är man klar för hela världen. That´s it!

Jag fick åka 40 mil enkel väg till kursen + vad kursen kostar + en övernattning (tur man har goda vänner) Men jag gjorde det för att det LAG på det och min skyldighet att följa lagen, sen kan man ju alltid lära sig mer!

En liten inflikning också, OM ni nu känner att just du måste ha kompetensbeviset så glöm inte att du då även måste besiktiga släpet och registrera dig som chaufför!

Håller med nu när jag gått kursen.
Men som inspektören sa, det finns många idioter som kört hästar & det är det kunniga hästmänniskor får lida för nu när de måste gå kursen fast de kan transportera djur på ett bra sätt.
Misssköter sig några så blir det såhär.
& vi fick höra några skräckisar när det gällde djurtransporter, så det är ju bra om detta kan få de okunniga att samla mer fakta i skallen.
Fast, speciellt mkt kan jag inte säga att jag lärde mej, men bra att ha det på papper iaf.

cutty
2008-02-22, 17:05
Varför skall vi amatör tränare åka dit? Beslutet är taget.

Lär på Statens Jordbruksverk, deras hemsida. Där finns det i tryck.

Jag är tacksam, för att vara medlem i SG och slippa alllt det här kontrollerandet.

rebus
2008-02-22, 20:07
Hur som helst så är det viktigt att framhålla att det som gäller i Sverige ej gäller utomlands.

Pocahontas
2008-02-22, 22:08
Tror vi var på samma kurs;-)
Gissar att du var i Gustavs Loge?

Mirrow
2008-02-22, 22:14
KL

Ni som har skrivit det, hur fan hittade ni till ställena? där är ju ingen vägbeskrivning.

Masse
2008-02-23, 09:06
KL

Ni som har skrivit det, hur fan hittade ni till ställena? där är ju ingen vägbeskrivning.

Scandic Hotell i Helsingborg var det inte svårt att hitta till.

lil-sis
2008-02-23, 10:32
Inte Bosön heller!

kimmis87
2008-02-23, 12:51
jag får köra 2 hästar i, varför skulle jag inte få det? :confused:

bara de väger 400 kilo styck, dock så är min transport nervägd så jag kan typa upp den så jag får ta tyngre.

lil-sis
2008-02-24, 00:29
Spiltorna ska vara tillräckligt breda, det kan falla på det.

åke
2008-02-24, 00:36
Vad får du lasta då?

åke
2008-02-24, 00:37
KL

I det läget är ENIRO din vän.

kimmis87
2008-02-24, 01:56
det har jag ju skrivit, 800 kg, så om hästarna väger 400 st så får jag lasta 2 st, väger de mer än så så får jag ju bara lasta 1. dock är min transport nertypad så jag kan typa upp den så att jag får lasta mer... men med bilen vi har så går inte det på B kort... får vänta tills de höjer gränsen...

men jag behöver ju inte kompetensbevis än så länge, så reglerna om bredd gäller ju inte mig.

som jag har skrivit tidigare ii denna tråd så får både jag och hästen plats då hon fastnade i ett balsnöre en gång och jag gick in och tog bort det... min är 75 cm bred... invändigt...

Masse
2008-02-24, 08:54
så jag kan typa upp den så att jag får lasta mer...
Jag vill bara säga att du inte ska räkna med det. För sedan de ändrade reglerna är inte så självklart att alla går att typa upp. Kan inte reglerna riktigt men det har blivit mycket svårare, mycket för att folk ägnade sig åt att typ upp och ner släp i takt med att de bytte bil.

lil-sis
2008-02-24, 11:21
Som sagt, det är inte alls säkert.

Jag försökte, återförsäljaren var helt s