Visa fullständig version : en obehaglig "skrittur"
Skulle ut på en mindre skrittrunda på nya hästen, jag kände att hon var glad och pigg men att det kändes bra. Har förut varit ridrädd men har tagit lektioner ett tag nu och hittat tillbaka till ridningen och har därför en häst på foder då jag vill rida mer än en gång i veckan. Hästen är helt underbar i hantering och i paddock men iaf så red jag förbi ett hus och wips så stack hon för mig i galopp..jag lyckas efter en bit att få stopp på henne och lugna ner henne. Jag är ny i området så jag hittar dessvärre inte så bra så vägen tog slut och jag hamnar vid en stor åker..inte bra tänker jag och vänder och hon skritta på men ännu en gång drar hon iväg, denna gång ännu snabbare och det tar längre tid för mig att få stopp på henne men när hon väl stannar så hoppar jag av och är helt skakig..enligt ägaren är hon en riktig familjehäst för både erfarna och oerfarna men det vette fan..Några tips på vad jag kan göra med henne? Kan det handla om ledarskap? Tyvärr gå det inte att rida i paddocken nu heller som jag annars hade tänkt, känner mig trygg där men jag vågar defintivt inte ge mig ut med henne..Vill inte ge upp henne redan men jag vill samtidigt inte hamna i "ridräddträsket" igen..Jag vill rida men vill kunna ut och lunka och galoppera när jag känner för det och när jag tycker att det är lämpligt.
fjordtokan 2008-01-03, 20:29 Antagligen så testar hon dig. Om du vågar skulle jag fortsätta och rida i skogen..
Hon blev inte rädd för något då? En hund, lekande ungar, en vedhög med prasslande presenning på... vad som helst som du missade, eller inte reflekterade över?
Är hon också "nyinflyttad"? Många hästar är supercoola i välbekanta miljöer, men blir lite extra på tårna när de inte känner till omgivningarna, och kan överreagera på saker de normalt knappt skulle titta på.
Ingen som vill och kan följa med dig ut några gånger, tills ni har mer koll på läget och känner varandra bättre? För det är klart att ni ska fortsätta rida ut, rida på bana jämt och ständigt är ju inget skoj. :)
jag tror inte att hon blev rädd utan hon kändes mest glad och pigg, hon är som sagt en underbar häst i all hantering men jag måste kunna kontrollera henne när jag rider ut men tyvärr så blev jag lite nervös av detta. Vill givetivs kunna rida ut på henne, inga tips på övningar för att få bättre kontakt med henne? För att få henne att lyssna? Jag skulle kanske ha fortsatt ridturen istället för att begett mig hemåt, men jag var så skakig så jag kunde inte tänka utan ville bara hem. Skrittade ut med henne förra helgen efter att vi ridit i paddocken en stund och då var det helt lugnt, hon tittade sig mest omkring men försökte inte sticka eller nåt annat dumt
Vad gör du när du rider ut? Rider du eller åker du häst? Alltså, arbetar du henne eller sitter du bara på med långa tyglar och låter henne sköta sig själv?
Känner du att hon är mer fokuserad på omgivningarna än på dig, så rid och kräv hennes uppmärksamhet; sidvärtsrörelser, fram- och bakdelsvändningar, tempoväxlingar, halter, ryggningar... allt det man gör i paddock kan man såklart göra när man rider ut, och oftast bättre eftersom hästen får en helt annan framåtbjudning ute.
Dessutom känner hon att du är lite spänd och orolig, så genom att aktivera er kommer det vara lättare för dig att slappna av och inte bara oroa dig för att hon kommer hitta på nåt. Nåt som jag också tycker brukar hjälpa om man känner att man spänner sig är att man sitter och sjunger för hästen, dels andas man på ett helt annat sätt, dels brukar hästen faktiskt gilla det. :D
Falkenrally 2008-01-03, 21:52 ut o gå vetja så lär ni känna varann bättre
Ta med dig någon nästa gång du rider ut. Visa din häst att det inte är okej
att dra iväg på det viset. Dra i ena tygeln och tvinga henne runt
på en volt, då kan hon varken springa eller resa sig. (En liten volt)
Så fort din häst visar tendens till att sticka, volta.
Sedan behöver du nog mera hjälp med att hantera din rädsla.
jag förstår hur du känner dig, har varit i samma sits själv,
men det gäller att ta tag i situationen och känna sig säker,
Lycka till!
Jag tänkte att jag ska börja med att ut och promenera med henne och kolla på omgivningarna, lära känna varann lite mer.. har kontaktat hennes ägare om detta problem och hon har stuckit förut när någon annan häst varit med och hon fick tävlingsinstinkt. Enligt henne så blir hon väldigt pigg när när det är snö och blåser lite. Men jag tänker inte ge upp! Ska försöka rida henne för tränare sen längre fram, tror att både hon och jag behöver det. Ang min rädsla så kunde jag inte ens sitta på en häst för ett år sen men efter lektion efter lektion så har jag enligt mig själv kommit en bit på vägen men nuförtiden så rider jag inte vilken häst som helst utan jag är kräsen. Saknar min gamla ponny som jag hade för snart 10 år sen, han stack aldrig, blev så gott som aldrig rädd man kan säga att han var tryggheten själv..kanske skulle ta och klona lite :idea:
Fast hästar är inga maskiner....
Anastacia 2008-01-04, 09:36 Vet inte vart du bor och vilket underlag ni har just nu, men som du skrev så var hon lugn efter att du ridit i paddocken.
Jag måste rasta av min galning innan jag rider för tillfället, de kan knappt gå i hagen, frusen lera är ingen höjdare, och det riktigt kryper i honom för att han inte kan röra på sig.
Så jag longerar ett par minuter så att han får rasa av sig det värsta, då får vi bägge en mycket trevligare ridtur!!
Dessutom funkar det bättre att bara trava på, inte skritta, och jag antar att det beror på just att de inte kan röra sig så mycket i hagen just nu så de samlar all energi på lagret, när de sedan får röra på sig kan nog den snällaste häst få stollryck!
Testa, gör ett försök med det!
MiaMaria 2008-01-04, 10:24 Ge dig själv och hästen lite tid att lära känna varandra och omgivningen. Ta det lugnt, gå ut och promenera, var tillsammans inne i stallet, vänta lite med ridningen tills du känner dig säkrare och kan vara ett bra stöd för hästen.
Lycka till!
har jag påstått att hästar är maskiner? Absolut inte men min gamla häst var en glad och pigg häst men han var samtidigt trygg, sen kan alla hästar blir rädda och sticka visst men jag vill inte bli anklagad att tro att hästar är maskiner
heidi maria 2008-01-04, 11:01 Rid ut tillsammans med andra trygga hsätar ett tag så får nu båda sjävförttgroende och lär känna varandra. Känner du dig os'ker på att rida skulle jag tipsa om att lära dig tömköra och löshoppa och bara gå ut och gå med hästen. Du måste hålla igång den så den inte står för mycket och får en massa överskottsenergi.
Se också över så du inte stoppar i den en massa havre om du inte rider. Det kan påverka vissa hästar mer än man tror.
japp har haft en fundering om det med, att låta henne springa av sig lite energi först. Har pratat med ägaren och hon tyckte att jag ska longera henne och skulle jag ha fortsatta problem så skulle hon komma hit och hjälpa mig. Känns skönt med en ägare som bryr sig, för självklart vill inte ägaren att hästen ska hålla på så här..Kändes helt hopplöst häromdan men idag känner jag bara att detta ska lösas, så är det bara!
har jag påstått att hästar är maskiner? Absolut inte men min gamla häst var en glad och pigg häst men han var samtidigt trygg, sen kan alla hästar blir rädda och sticka visst men jag vill inte bli anklagad att tro att hästar är maskiner
Vad gnäller du då för?
Ska du ha en bombsäker häst är nog käpphäst det bästa alternativet.
MiaMaria 2008-01-04, 11:15 Men snälla. Vad har du för anledning att vara otrevlig?
har redan en käpphäst! Vilken tur! Blir bra och billigt för mig :D
Jag är inte otrevlig.
Försöker bara påpeka att det är sådant som händer och inte världens undergång.
ville ha tips från folk som varit med om detta då jag själv aldrig har haft en häst som stuckit för mig, kan inte hjälpa att jag innan har haft trygga och lugna hästar, kanske inte bombsäkra men det hände aldrig något. Så har du inga tips förutom dumma svar kan du skriva någonstans där det uppskattas.
Tips: Bromsa
Hästen har vid EN ridtur stuckit. Det var blåsigt väder, vilket gör att många hästar reagerar.
Alltså är det så vitt jag kan se inte ens ett problem.
Skulle hästen däremot under upprepade ridturer försöka sticka så är det dressyr som gäller.
Tips: Bromsa
Hästen har vid EN ridtur stuckit. Det var blåsigt väder, vilket gör att många hästar reagerar.
Alltså är det så vitt jag kan se inte ens ett problem.
Skulle hästen däremot under upprepade ridturer försöka sticka så är det dressyr som gäller.
Läser tråden med intresse då jag har liknande problem som TS och så helt plötsligt dyker du upp och bidrar med.....VAD exakt?
heidi maria 2008-01-04, 11:40 Men hörrö, Ts berättar att hon varit rädd för att rida och nu under ett års tid tagit ridlektioner för att komma över det. Det är inte alla som är vana vid hästar som hittar på rackartyg, hon ville ju ha lite tips och råd om hur hon ska göra och lite pepp så hon inte går och blir rädd igen. Du är inte så hjälpsam känns det som.
Lilla_My 2008-01-04, 11:41 Vår ena pålle är alltid pigg, oftast är det inga problem men när man till exempel sätter igång efter vila så kan hon vara lite "odresserad" och galoppera iväg utan att lyssna på ryttaren. Det vi brukar göra i den situationen är att helt enkelt driva på henne. Och när hon vill sakta självmant så fattar man galopp igen och låter henne fortsätta galoppera en stund. Denna "pedagogik" fungerar bra på vårt sto som är pigg men har ett stabilt psyke (jag skulle aldrig göra det på en "hispig" häst). Metoden kräver såklart att man är på välkänd mark med bra underlag och inte mycket trafik. Och så måste man samla lite mod innan:D
Jag har även en vallack som är ganska nervös av sig och kan "panik-sticka", vilket är mkt obehagligt. Men efter många skenturer har jag lärt mig att det första man ska göra när hästen drar iväg är att liksom hitta sig själv. Slappna av, sjunka ner i sadeln och lugna sig mentalt - sedan kan man sätta igång med att lugna och sakta ner hästen.
Lycka till!
Visst , det är säkert jättejobbigt att vara ridrädd.
Men sådana här saker är faktiskt sådant som KAN inträffa.
Hästar KAN bli skrämda.
Hästar KAN sticka
Hästar kan Bocka/stegra elelr vad som helst.
Händer det en gång är det ingen höna av en fjäder och hästen som är knäpp elelr vad som.
Händer det däremot flera gånger kan man tala om ett problem.
Man kan aldrig vara säker på att hästen ALDRIG kan reagera. Det är det jag menar.
Man kan trilla av på ridbanan om det kommer en plastpåse flygande. Det innebär inte att hästen är olämplig, dåligt riden osv.
om du läser det jag skrivit så är jag väl medveten om att alla hästar kan bli skrämda men jag vill som sagt var veta hur man både kan förebygga detta att hästen sticker och vad man kan göra när det tyvärr inträffar, om det händer fler gånger. Visst det har hänt en gång men för mig är det av stor betydelse men kanske inte för dig ,men nu är det mig som det handlar om och inte om dig. Vi är olika som människor och vad som skrämmer mig kanske är en bagatell för dig.
tack ni andra för tips och råd!
MiaMaria 2008-01-04, 14:17 Men man kan bli ganska uppgiven när det inte funkar och kanske speciellt med en ny häst som man inte känner så väl. Trots att man vet att hästar är djur och individer.
Forumet är till för alla frågor gällande ridning.
Vad gnäller du då för?
Ska du ha en bombsäker häst är nog käpphäst det bästa alternativet.
Du är visst otrevlig, andra har kommit med konstruktiva svar som hjälper TS. Du kommer bara med de kommentarer du finner för gott att släppa ut utan en tanke på att vilja hjälpa.
Vad var det någon skrev här på Buke; vissa har mer skit än tänder i munnen. :angel:
Om din häst sticker finns det ett så gott som ett idiotsäkert tips att jämt få stopp på den; läs mer och lyssna här om du vill:
http://horseproblems.com.au/one_rein_stop_page.htm
Om du lär dig detta har du alltid en trygghet med dig. Lycka till!
Jag har skrivit ett jättebra tips.
Bromsa....
Att ryttaren är rädd för att rida är något som denne får jobba med. Inget någon annan kan göra något åt.
Är man hysteriskt rädd (vilket TS inte verkar vara) får man väl rida ala ponnyridning med ledare.
För hästar är och förblir hästar. Det GÅR inte att få en idiotsäker häst.Alla hästar kan hitta på saker.
Det man skulle kunna förebygga är att ha så pass hästkännedom att man inte sitter och sover på uteritten. Undviker att rida när det är extra blåsigt ute och liknande saker.
Klart ryttaren får jobba med sig själv men det blir så mycket lättare för många om de får tips och pepp från omgivningen.
Bromsa tror jag även du inser att TS lyckades lista ut själv ...
volvo740tjej 2008-01-04, 19:00 Ja men då skulle man ju behöva avstå ridning 100 dagar om året. Om man ska avstå från att rida när de blåser. Eller tänk på dom som alltid har de blåsigt. Hur ska dom göre.
Hästar blir extra uppspelta vid visst väder.
Rider man då får man som ryttare vara mer vaken helt enkelt.
Panzerkat 2008-01-04, 19:20 Vaknat på fel sida?
Inte alls.
Jag försöker bara förklara att man inte kan förutse precis allting..
Hästar reagerar, så enkelt är det.
Inte alls.
Jag försöker bara förklara att man inte kan förutse precis allting..
Hästar reagerar, så enkelt är det.
:bow:
Men det stämmer det mesta vad du skriver Älgen, det går inte att förutse en häst, även den allra snällaste häst som alltid har varit snäll kan få ett ryck och dra iväg :crazy:
Tycker inte du skrivit dina inlägg otrevligt bara klart och tydlig fakta!
Till TS:
Jättetufft av dig TS att du vågar sitta upp och rida om du har varit rädd innan och dessutom våga erkänna det.
Vad beträffande att din häst drog iväg idag, tja du skriver att det blåste, där har du en orsak, hästarna kan se "spöken" de aldrig har sett innan, ett tips där kan vara att longera lite innan för att bli av med värsta överskottet kanske om den är pigg?
Men mitt tips till dig också är att gå eller tömkör din häst runt i omgivningarna så att ni båda känner er säkra på varandra och vägarna.
Rid inte om du inte är säker helt och hållet, din häst känner det direkt om du är minsta spänd och rädd och eftersom den ser dig som ledaren och ledaren blir osäker inför en situation, då tror ju hästen att det skall vara farligt just den situationen och fortsätter bli rädd.
Så kort sagt, rid inte om du känner dig osäker nu, jobba med din häst från marken tills det går att rida i din paddock.
Känner du att du vill sitta upp och rida, bestäm i förväg en runda du skall rida på, bara du är lugn så är hästen lugn.
Blir det oroligt så sitt av och gå resten av vägen hem, ofta går det bra att rida om man själv andas lugnt och som sagt är vaken och medveten om omgivningen så man är beredd, utan att sitta på helspänn förstås, om det skulle vara något hästen skyggar för.
Hoppas det löser sig: :)
Panzerkat 2008-01-04, 22:48 Vilket du absolut kan lägga fram på ett trevligare sätt. Sen tror jag att TS vet att det är en häst hon rider.
:bow:
Men det stämmer det mesta vad du skriver Älgen, det går inte att förutse en häst, även den allra snällaste häst som alltid har varit snäll kan få ett ryck och dra iväg :crazy:
Tycker inte du skrivit dina inlägg otrevligt bara klart och tydlig fakta!
Fast det är en sorts dumförklaring av TS då varenda kotte som sysslar med hästar vet att sådant kan hända även med den snällaste om den blir rädd.
TS uppfattade dock situationen som att hästen inte blev skrämd utan bara var pigg och på tårna och stack i galopp 2 ggr - det kallar inte jag en häst för oerfarna oavsett om den nyligen flyttat eller ej.
Jag har ridit ett flertal (även nyflyttade!) hästar som aldrig skulle tänka tanken att sticka från ryttaren pga att de är pigga - de är "nybörjarhästar". Däremot vet ju alla att de kan bli skrämda ändå och sticka därför.
Fast det är en sorts dumförklaring av TS då varenda kotte som sysslar med hästar vet att sådant kan hända även med den snällaste om den blir rädd.
TS uppfattade dock situationen som att hästen inte blev skrämd utan bara var pigg och på tårna och stack i galopp 2 ggr - det kallar inte jag en häst för oerfarna oavsett om den nyligen flyttat eller ej.
Jag har ridit ett flertal (även nyflyttade!) hästar som aldrig skulle tänka tanken att sticka från ryttaren pga att de är pigga - de är "nybörjarhästar". Däremot vet ju alla att de kan bli skrämda ändå och sticka därför.
Poängen är nog inte att TS skulle känna sig dum? är det så, så kunde ju både TS och alla andra ignonerat Älgens inlägg? Och nej jag försvarar inte Älgen, det kan h*n gör så bra själv tror jag säkert ;)
Tycker bara att det inte var otrevligt skrivet det Älgen skrev och talade om det. ;)
Vi vet ju inte riktigt vad som hände i TS situation, man kan bli lite skärrad om det händer oförberedda saker när man rider ju, kanske missade hon om det var något som hästen skrämdes för.
Jag hoppas bara att TS kommer tillbaka och kan rida igen utan att behöva vara rädd, det är ingen rolig situation om man tycker om sin häst och ridningen. :crazy:
Hur tydlig är du med att du vill sakta av? Om man är rädd blir man lätt otydlig. Att dra lite grann, be en bön och vänta på att hästen ska vara snäll och sakta ner uppfattar många hästar som stöd på bettet, är man dessutom spänd och kniper sig fast med benen blir det lätt uppfattat som drivning.
En avsaktning gör man ju på ett annat sätt, man rätar upp sig, sätter sig ner och gör en tydlig förhållning understödd av magmusklerna. Detta är klart svårare på en häst som sticker, men är något man kan fundera på ändå. Hur gjorde du?
Jag tror inte heller att du har någon större anledning att tro att detta ska bli ett mönster, men eftersom ni inte känner varandra så bra ännu är det väldigt viktigt att jobbet i paddock blir just jobb. Träna igångsättningar och avsaktningar på enklast möjliga sätt och förvänta dig att hästen lyder direkt. Mycket av grundläggande dressyrarbete går ut på att minska den tid hästen tänker på annat än ryttaren. Om du tänker på det kan du enklare avgöra om hästen är lydig eller inte. En häst kan vara långsam i reaktionen men lyssna hela tiden=OK, mer träning bara. En häst som är långsam i reaktionen men pga att den kollar på annat=inte OK, öka kraven! På ett vänligt sätt, förstås. Kul att du kommit tillbaka så bra!
|
|