Visa fullständig version : Slå hästen?
Ja, jag är ganska ny här men får en chock om att en häst gör fel ska man slå den :S har jag läst i vissa inlägg. Bara för att en häst inte gör rätt i ridningen eller nått ska man ABSOLUT INTE slå den. Jag har aldrig fått för mig att slå en häst. Jag har egen häst och har haft sköthästar. Jag har ALDRIG slått dom fast dom har gjort fel.
Ni som ger råd att man ska slå hästen när den gör fel. Om du gör fel nån gång och du får en smäll varje gång. Skulle du tycka det var kul och skönt?
Tänk efter !
SorosBoko 2008-01-03, 22:36 Tror att det är en missuppfattning mellan dig och inläggsskrivaren.
Min uppfattning är att ingen på Buke SLÅR sina hästar.
dock finns situationer då hästen behöver åtsägelse i form av höjd röst och antydan till slag, t.ex. att man höjer handen, klappar i händerna eller knäpper med fingrnarna frnaför hästen (eller där den gjort fel...)
dock kan även jag ha misstagit buke helt :smirk:
Ja, det förstår ju jag med. Men det var en som skrev att ifall den backar ska man smälla till den i ansiktet så går den fram...
Jag håller med:bow:
Jag tycker att man måse få säga till hästen, men absolut inte slå den hårt, med olika saker!
Krulidut 2008-01-03, 22:52 var som ägaren jag rider hos och unghästen jag pillar med lite, longerar osv. trängde in en minishettland (han själv är väll 168 varmblodig travare..) i ett hörn och började kicka jag gick fram med långpisken och särade på dem medans ägaren rusade in och skrek "nu din JÄVEL ska du allt få SPÖ kom hit" (han trängde in och pollen försökte ju smita i paniken men han kastade sig så att hästen inte kunde smita tils han efter ett tag tog tag i hästem och lede in han i stallgången)
min reflektion mitt i hans ilska var Vad får DIG att tro att HÄSTEN förstår VARFÖR du slår han?
för då gör ju DU samma sak mot HÄSTEN som HÄSTEN gjorde mot minishettisen. alltså dubbel moral. var på vippen att säga det till honom men jag höll tyst.
varje gång hästen gör fel på backen osv. tänk ett varv i huvudet innan ni tex. smäller den på nosen (om den inte atakerar eller gör nått mot er som ledare.) eller ger den ett pisk rapp på baken
Varför skulle hästen förstå att "aha man får inte krafsa med frambenet" när du slår den över länden.
utan det blir ju emr "aj varför gjorde du så?"
när den stora hästen trängde in den lilla shettisen för att sedan få pisk utav sin ledare blir ju bara fel fel fel. för i hans natur så är det ledarskap, den stora hösten har alltid vart låg i rang, fått pisk utav de andra i hagen osv. sedan han var liten antagligen gav han igen.
var som ägaren jag rider hos och unghästen jag pillar med lite, longerar osv. trängde in en minishettland (han själv är väll 168 varmblodig travare..) i ett hörn och började kicka jag gick fram med långpisken och särade på dem medans ägaren rusade in och skrek "nu din JÄVEL ska du allt få SPÖ kom hit" (han trängde in och pollen försökte ju smita i paniken men han kastade sig så att hästen inte kunde smita tils han efter ett tag tog tag i hästem och lede in han i stallgången)
min reflektion mitt i hans ilska var Vad får DIG att tro att HÄSTEN förstår VARFÖR du slår han?
för då gör ju DU samma sak mot HÄSTEN som HÄSTEN gjorde mot minishettisen. alltså dubbel moral. var på vippen att säga det till honom men jag höll tyst.
varje gång hästen gör fel på backen osv. tänk ett varv i huvudet innan ni tex. smäller den på nosen (om den inte atakerar eller gör nått mot er som ledare.) eller ger den ett pisk rapp på baken
Varför skulle hästen förstå att "aha man får inte krafsa med frambenet" när du slår den över länden.
utan det blir ju emr "aj varför gjorde du så?"
när den stora hästen trängde in den lilla shettisen för att sedan få pisk utav sin ledare blir ju bara fel fel fel. för i hans natur så är det ledarskap, den stora hösten har alltid vart låg i rang, fått pisk utav de andra i hagen osv. sedan han var liten antagligen gav han igen.
Oj så hemskt... :S
:eek::eek: Fyf-n vad hemskt.
Krulidut 2008-01-03, 23:44 kan tillägga att han aldrig slog hästen men ägaren är lite vrickad.
alla hästar står inte i stallet om ni fattar.
Det där lät verkligen inte bra :s
TS: Håller helt med om att det är fel att slå hästar. I första hand tycker jag att man ska använda rösten eller nått 'tecken', alltså typ vifta med handen lr liknande. MEN om en häst försöker bita eller sparka DÅ tycker jag det är okej att smälla till (inte allt för hårt, men så att den fattar att det är fel) på det stället som hästen gjorde felet. Alltså om den biter, så smäller man till på mulen och om hästen kickar så smäller man till på benet. Hoppas du fattar. ;)
Araminta 2008-01-04, 00:14 Alltså, jag kan inte ärligt skriva under på att jag aldrig klappat till en häst. Undviker det så långt jag bara kan - självklart - men i vissa situationer (hugg, sparkar mm) måste jag få försvara mig. I 9/10 fall räcker det med röst och kroppsspråk men att aldrig slå skulle inte fungera.
Sen tar jag självklart inte i för kung och fosterland, det är inte misshandel jag pratar om, men en rejäl markering att så där gör man bara inte. Handkas med djur på 600-700kg - de måste veta var gränserna går annars kan det bli direkt farligt.
Jag tror det absolut viktigaste, i all "uppfostran", är att det kommer i rätt ögonblick (dvs direkt och inte en minut senare) och att man aldrig är långsint (vilket hänger ihop med förra).
Krulidut 2008-01-04, 11:09 jag kan markera på tre olika sätt
rösten
kroppen
sedan röda linjen då jag säger IFRÅN inget jä*la puuttti nuutii :D
dock skulle jag ALDRIG anvönda röda linjen på en häst som inte dominerar mig eller på annat sätt ifråga sätter mitt ledarskap och tar sig friheten att trampa på mig.
ex. jag leder en häst och jag stannar för att kontroloera hans lydighet och då stannar han frammför mig vänder på huvudet och börjar klia på mig. det kallar jag att han inte respekterar mig och mitt ledarskap då hoppar jag upp och viftar med armarna SÅ FORT jag såg tendens till "kliighet" och sedan vare bara att backa honom sedan fram och göra en hel drös med halter och varje gång han kliade vare vifta på på mig sedan rygga och massa halter det är oftast vad som behövs OM dem inte ifrågasätter igen och går över mig, väljer väg själv och inte lyssnar när jag tillrätta visar så får han sig en dask md grimskaftet SÅ SOM HÄSTAR GÖR i hagen när en annan häst dominerar/ifråga sätter ledarskap då om de inte lyssnar så får dem sig en kyss helt naturligt, eller om en annan häst kommer in innaför den hästens "bubbla"
kortfattat :angel: n häst som kliar på mig kommer in innaför min bubbla och det vill inte jag då måste jag visa hästen att MIIIN BUBBLA!
så som hästen gör i hagen "Min bubbla"
Millan_gulligast 2008-01-04, 11:10 slår absolut inte min häst!:eek:men jag markerar så jag tillåter inte att hon är dum!
Jag skulle vilja säga att det är ytterst sällan någon här på forumet ger någon rådet att slå hästen.
Jag använder precis samma hjälper som när jag hade hand om syrrans unghund för några år sen.
röst
kroppspråk
godis
och det kommer i alla fall jag långt med. :bow:
independent 2008-01-04, 11:51 jag håller med dig till 100%.
För mig skulle det aldrig räcka med att bara använda röst och kroppsspråk. Om hästen hotar dig med att sparka eller bitas så måste man både försvara sig och lära hästen att respektera dig och ditt personliga utrymme. Om hästen sparkar mig sparkar jag tillbaka direkt, om hästen biter mig biter jag tillbaka, och absolut inte hårt!
Sparka på en häst skulle jag absolut aldrig göra, och jag har aldrig gjort det sedan jag började hålla på med hästar 1964. Däremot daska till den (med handen eller med ett spö) om den sparkat.
En häst som biter nyper jag på halsen. Lättare än att bita (vilket jag aldrig heller skulle få för mig att göra)
Immer
Men det var en som skrev att ifall den backar ska man smälla till den i ansiktet så går den fram...
Så genom att hästen upplever obehag framifrån ska man få den att vilja gå fram :confused::mad: Det var något av det dummaste jag hört.
Om min häst backar petar jag med spöet alldeles bakom hennes has, så att hon känner det som om hon går på någonting, när hon stannar upp smackar jag och så fort hon tar ett steg framåt berömmer jag. Det fungerar alldeles utmärkt.
Immer
Hästar flyr från obehag, backar den o du slår den i panna, lär ju hästen fortsätta backa!:D:smirk::eek:
kan tillägga att han aldrig slog hästen men ägaren är lite vrickad.
alla hästar står inte i stallet om ni fattar.
Om han inte slog hästen, utan bara skrek, förstår jag inte vad problemet är.
Eller hade det varit helt okej om varmblodet sparkat sönder miniskettisen?
Jag skulle nog säga "bravo" att han vågade agera
Hästar flyr från obehag, backar den o du slår den i panna, lär ju hästen fortsätta backa!:D:smirk::eek:
Obehaget kan vara att hästen inte vill bli riden, för att den är lat eller arbetsovillig.
Så vill man inte ge den hästen någon form av tillsägelse, så är det bara att sadla av och låta hästen få sin vilja igenom.
Hästar är faktiskt väldigt olika i temperamentet, vissa är arbetsvilliga och vissa lata. Vill man inte ta tag i det, så börja med någon annan sport då istället, golf, simning etc, där har du bara redskap som inte är levande och går dom sönder är det bara att köpa nytt.
Jag tror faktiskt inte att det var så Yvvi menade.
Men eftersom än häst flyttar sig från det som är obehagligt är det otroligt dumt att slå den i huvudet när man vill att den ska sluta backa och gå fram!
Peta baktill på hästen istället, så att obehaget kommer bakifrån - då slutar den rygga och går framåt istället.
Immer
börja med någon annan sport då istället, golf, simning etc, där har du bara redskap som inte är levande och går dom sönder är det bara att köpa nytt.
Faktum är att det är just så många gör inom ridsporten, fastän "redskapen" är levande....
Immer
Krulidut 2008-01-04, 21:49 Om han inte slog hästen, utan bara skrek, förstår jag inte vad problemet är.
då kan jag säga att vi har olika syn på hästhållning. för vad hjälper det att stirra upp hästen ÄNNU mer? om du försöker tränga in hästenm och står och skriker på den vad får dig att tro att den skulle förstå?
desutomde häst som häst.
kan ju tillägga att han har diverse saker i stallet som en seriös hästmänniska inte bör äga (ska vi ex. nämna hovkratsen som var hopplad till koppartrådar som det var päls och skinn längst ut :smirk: )
eller de hästarna som är jätte lätt fåmgade utom fär honom.
anledningen till att dels jag reagerade var att vad FÅR han att tro att hästen förstår när han bara försvarade sitt ledarskap?
det var desutomde en unghäst som inte är så hårfin i grnserna
jag slår inte min häst, men om han tex nafsar så nafsar jag tillbaka :D
Om min häst skulle bita mej så "daskar" jag till den på mulen lite lätt men så att det är otrevligt för att visa att han gick för långt, men bara för att jag gör det så misshandlar jag inte honom.. Det är ju som att påstå att NH med repgrimma och rep är slag, men det är ju som någon redan har sagt högre upp, att det handlar lite om att visa sitt "space", överstiger dom det så får dom ta konsekvensen! Ville bara säga det, en del kan uppfatta "slag" när någon i själva verket bara visar vart ens personliga linje går, så som vilda hästar eller hästar i hagen uttrycker sej. Missuppfatta inte, jag försvarar verkligen inte, folk som SLÅR djur kan fara och flyga! Tack för mej:bow:
Krulidut 2008-01-05, 08:47 ett tips, om du har en häst som ofta provoserar till "dask" på mulen så hitta nått annat ställe att "daska" i och med att de kan bli huvud rädda.
de jag rider hos har en liten dotter som hade en super trevlig liten fräk ponny men efter ett tiotal "daskar" löst på mulen kunde man knappt leda den i grimma :smirk:
zillax89 2008-01-05, 09:49 Ja, jag är ganska ny här men får en chock om att en häst gör fel ska man slå den :S har jag läst i vissa inlägg. Bara för att en häst inte gör rätt i ridningen eller nått ska man ABSOLUT INTE slå den. Jag har aldrig fått för mig att slå en häst. Jag har egen häst och har haft sköthästar. Jag har ALDRIG slått dom fast dom har gjort fel.
Ni som ger råd att man ska slå hästen när den gör fel. Om du gör fel nån gång och du får en smäll varje gång. Skulle du tycka det var kul och skönt?
Tänk efter !
Alltså jag slår aldrig hästen heller om den inte förstår eller helt enkelt visar missnöja MEN om hästen försöker attackera, alltså visar att "jag är så mycket större än dej" då måste jag ju få försvara mig. Om hästen till exempel vaktar på maten och försöker kicka mig när jag kommer in med hö, inte fan ger jag bara det till hästen och springer rädd där ifrån, jag försvara maten och om hästen kommer inom "min cirkel" så självklart klipper jag till, sen är det hästens problem om den träffas eller ej. Så fungerar det ju även mellan andra hästar?
Dock är det väldigt sällan jag utsätts för detta men just dom här unga hästarna som testar gränserna kan man få markera mot lite då och då, sen är det ju sällan de kommer så nära att man träffar för oftast fattar dom på varningen, men det har hänt tt jag sparkat en ungponny på rumpan eller en större häst på bogen för att dom helt enkelt kommit för nära och trängt sig på min "cirkel" som jag faktiskt tror alla hästar har. För det märker man i kroppspråket. Det är precis när hästen trängt sin in i den andra hästens "område" som det helt plötsligt ryker till, och innan dess har hästen gett varningar - oftast.
Annars är jag väldigt skeptisk till att slå hästen, får även lite dåligt samvete när man nästan tvingas försvara sitt utrymme, men aldrig att de sedan tagit avstånd från mig, vad jag vet har såna dispyter aldrig påverkat förhållandet mellan mig och hästen. men som sagt har det hänt väldigt sällan, oftast räcker det ju med varningar.
Sen får man väl tänka på att även försöka undvika såna situationer för man vill ju inte provocera hästen - liksom till vilken nytta? Det är en balansgång det där.
Jag ogillar folk lite övermycket som tror att pisken är något slags verktyg att "banka in vett" i skallen på hästen. :cool:
jag menar som zillax har skrivit, det är ju klart man varnar först, MEN skiter hästen fullständigt i mina varningar så får den sej en dask på nosen.. Tkr att man måste försvara sej om de överträder "cirkeln". Men det är väl klart att man markerar först, lyssnar inte hästen så får den ta konsekvenserna för så är det. Man ser ju sånt i hagen ganska ofta och tittar man riktigt noga så ger de små varningar innan de "ryker ihop". Att jag daskar till honom på nosen är ju för att visa att så gör man inte, men givetvis har jag gett signaler genom att stampa hårt i backen eller dylikt innan dasken kommer. Det gäller att agera häst i sådana situationer! Överbrukande av spö mår ingen bra av, skulle aldirg få för mej att använda spö (även jag är ingen ängel och detta har hänt alldeles för många ggr:crazy:). Men även jag har vuxit inom kommunikationen med hästen.. :banana:
SorosBoko 2008-01-05, 19:49 Om han inte slog hästen, utan bara skrek, förstår jag inte vad problemet är.
jag är benägen att hålla med dig...! Det faktum att han (som förhoppningsvis "ledare" över varmblodet) gick emellan ger en pik till den hästen att detta är inte okej!
nått vi måste komma ihåg är att hästar inte heller förstår alla ord vi säger (förutom typ mat, hö, :D men då är det nog mer tonfallen). Så att han skrek åt hästen visar mer hästen att han är sur/arg/förbannad, och det är vad hästen förstår inte att han hotar med slag.
När hästar visar sitt "space" i hagen sparkar dom tillbaka om en häst sparkar dem. Det blir mer naturligt för hästarna om vi gör samma sak mot dom. Självklart skulle jag aldrig sparka någon hårdare än vad jag själv skulle viljat bli sparkad.
__Stilett__ 2008-01-05, 22:28 knapplån.
jag skulle aldrig hålla på o muta med godis osv om en häst gör fel.
Om en häst biter mig, då biter jag tillbaka! precis som hästarna gör mot varandra. Min hingst bet mig hårt i armen en gång för ca ett halvårs sen, jag bet tillbaka på halsen direkt och efter det har han aldrig bitit mig eller ens nafsat.
Dock är jag också en person som är duktig på att ge rikligt med beröm till mina hästar både i stall o ridning när dom försöker göra rätt och gör rätt. Jag är inte snål med beröm.
Dock vill jag poängtera att det är skillnad med tillsägelse och våld.
Våld löser inga problem men ibland finns det sitationer då man måste säga ifrån tydligt.
ett tips, om du har en häst som ofta provoserar till "dask" på mulen så hitta nått annat ställe att "daska" i och med att de kan bli huvud rädda.
de jag rider hos har en liten dotter som hade en super trevlig liten fräk ponny men efter ett tiotal "daskar" löst på mulen kunde man knappt leda den i grimma :smirk:
haha när jag "daskar" till min häst på mulen efter att han har nafsat mej "han tar i med läpparna mest) så börjr han direkt efter det att smånafsas igen :confused: som att han tycket det är kul att bli tillbakanafsad.. och han gör detta bara när han är lös i boxen och jag står utanför :D annars nafsas han aldrig.. ingen risk att han blir huvudskygg..
Så genom att hästen upplever obehag framifrån ska man få den att vilja gå fram :confused::mad: Det var något av det dummaste jag hört.
Om min häst backar petar jag med spöet alldeles bakom hennes has, så att hon känner det som om hon går på någonting, när hon stannar upp smackar jag och så fort hon tar ett steg framåt berömmer jag. Det fungerar alldeles utmärkt.
Immer
:bow: Väl talat Immer!!!
Vill tillägga att man ofta själv rår för att det blir konflikt. Skrämmande ofta ser jag hur man behandlar hästen som ett gosedjur, låter den få sin vilja fram för den är ju så söt...och så när det är dags för skolning/träning/tävling protesterar hästen för att den helt plötsligt inte ska få bestämma själv längre och så är konflikten ett faktum...och alltför ofta låter ryttaren spöt tala under ridning men också även efter:eek:... Vet inte hur många gånger jag lagt mig i vid såna händelser men jag håller inte tyst och jag blir arg:mad:
Ja, det förstår ju jag med. Men det var en som skrev att ifall den backar ska man smälla till den i ansiktet så går den fram...
Kanske lite gammal tråd, men var har du hört det någonstans? :o
Smälla till den i ansiktet? Det blir väl bara värre?
Tycker som så att om du hör någon säga så igen så strunta i det, för man ska aldrig slå en häst eller ett djur överhuvudtaget! Det löser ingenting..:crazy:
Ja, jag är ganska ny här men får en chock om att en häst gör fel ska man slå den :S har jag läst i vissa inlägg. Bara för att en häst inte gör rätt i ridningen eller nått ska man ABSOLUT INTE slå den. Jag har aldrig fått för mig att slå en häst. Jag har egen häst och har haft sköthästar. Jag har ALDRIG slått dom fast dom har gjort fel.
Tänk efter !
Men det är väl ingen som säger att man ska slå hästen varje gång? Själv "slår" jag hästarna (dvs använder spöet) när hästen gör något som den vet att den inte får. Om jag lägger till skänkeln, och hästen istället för att gå fram kickar efter mig, då skulle åtminstone jag förstärka hjälpen, antingen med skänkeln eller spöet. Det är INTE ok i mina ögon att sparka efter mig istället för att göra som jag säger (såvida man inte begär orimligheter, givetvis, och hästen förstår vad man vill att den ska göra).
Krulidut 2008-01-06, 17:03 okey, ´sedan kan man ju lägga till att olika hästar är olika toleranta och starka i psyket. det är ju väldigt individuelt för hur de reagerar och vad "biefekten" blir.
Hennes lilla ponny är just nu helt åt helvete rent ut sakt i allt (Från att ha varit en toppen ponny värkligen till att nu vägra, springa ifrån sin lilla ägare, sticka med henne, blivit huvudskygg osv. )
Ravishing 2008-01-06, 17:55 Vad gör du om du går in till en häst för att byta täcke och hästen ifråga vänder sig om och måttar efter dig med bakutsparkar?
Tror du missförstod mig litegrann:smirk:
Jag menar att om hästen backa, ge den ett rapp på rumpan då om du vill ge den en tillsägelse! Du kan inte ge den ett rapp i ansiktet o sedan tro att den ska gå framåt:cool:
Krulidut 2008-01-06, 18:49 blir fly förbannad :D
jag har inte sagt att jag inte kan söga till för tro mig det kan jag.
det jag där emot säger är att jag undviker att slå/daska hästen i ansiktet för jag vill inte ha en häst som man inte får ta i ansiktet (jaa jag har sett fall av detta..)
jag anser öven att om man behöver ta till steg 3 så är det bristande komunikation mellan hästr och ryttare (dock finns undantag som i allt annat.)
Ravishing 2008-01-06, 20:24 Men hur går du till väga? Jag kan säga att jag skulle inte stå och säga "men brunte, fy på dig inte göra så mot matte".
Vi har en sådan asläskig häst i stallet som inte går att lita på för 5 öre. Han har sparkat mot de flesta i stallet och man vill helst inte knäppa bensnörena :crazy: dessutom har han sprängt staketet i hagen ngra gånger och då när man har fått tag i hans grimma så har han slitit sig, svängt runt och ställt sig och måttat sparkar. Trevlig häst...:crazy:
Håller med om det där med att inte slå i ansiktet, det är bara riktigt dumt!
Beperfect_ 2008-01-09, 15:07 Spöet är till som en hjälpförstärkare, inte som en tortyrmaskin.
Sen är det klart att vissa är korkade och inte fattar det, utan använder det helat tiden.
Jag kan använda spöet till något annat än hjälpförstärkare om den tex inte vill gå förbi något speciellt, typ en pressening. Inte för straff utan för att övertyga om att det inte är farligt, och an smäller ju inte till hårt, mer en dask på rumpan så den förstår
Krulidut 2008-01-09, 16:09 jag påstår inte att man inte får säga till hästen på skarpen (dvs. ta till steg 3.) efter som att hästen du beskriver är en fara om något skulle hända så FÅR man inte vara mesig, för en sådan häst är så pass stark i psyket att h*n skiter fullständigt i om man gormar - skulle jag tro.
sånna hästar är obehagliga de brukar desutomde helelr inte bli skygga för de är så "på"
veterinären jag rider för ibland hade en häst som stod i hennes stall förr, han var rent ut sagt en drummel, han var sratrk i psyket och dominerade ALLT och ALLA. han sprang över än vid intag, utsläpp, fodring, borstning ALLT var han på och skulle sparka med mera.
när vet. blivit överspungen av han och hon någon dag senare hade hand om utsläppet på morgonen och ahn skulle göra som han gjort innan (obserrvera att de hade hjälm och väst på sig och alltid spö för att dels inte göra illa sig och själva kunna "försvara" sig efter som att denna häst, STOR sådan på 183 cm :smirk: ) han tog sats och skulle springa om kull henne då hon gav han en rak höger över mulen :o han blev chokad tydligen (inte så konstigt ingen har ju sagt till på skarpen innan) och där kan jag medge om att det var det rätta, för han var en fara och hur hade hästarna gjort i sin egna natur? jo en häst som kommer över äns revir kickar självklart och det var vad vet. gjorde.
obs. hästen var from som ett lamm mot vet. men sprang fortfarande över ägaren.
det jag menar med detta är att IBLAND i EXTREMA fall behöver man säga till lite till för att budskapet ska gå fram.
såg nu att du frågade hur jag skulle göra om en häst springer över mig etc.
om jag vet om det har jag spö med mig och har hjälm samt väst på mig.
sedan f¨r hannågra rapp på bogen sedan backa gå fram, ökar h*n och går om äre rygga skritta halt osv. så FORT hästen visar tendens till att inte lyssna på mig är det rygga rygga rygga, och använda spöet så lite som möjligt.
alternativ är att lägga kedja eller leda i träns för säkerhetens skull.
Vad gör du om du går in till en häst för att byta täcke och hästen ifråga vänder sig om och måttar efter dig med bakutsparkar?
Jag hade en häst som nästan var sån, hon sparkade och bet så fort hon kom åt, även när hon stod på gången.
Hon sparkade mig ett flertal gånger vid olika tillfällen, tills en gång när jag sparkade tillbaks (precis som ledarhästen gör) efter det sparkade hon aldrig mot en människa igen. Visserligen tog det mig 5 år att med någorlunda "hästiga" metoder få henne att bli en trevlig häst.
Man ska inte slå en häst, man ska däremot tillrättavisa dem på ett sätt de förstår (läs lite böcker om etologi så blir det lättare).
Hästen jag nämner här ovan, hade alltid fått som hon velat hela sitt liv (lyfte hon på bakbenen och drog bak öronen slapp hon arbete osv) sen kom jag in i bilden och då var hon 6 år.
Jag vände totalt uppochner på hennes värld eftersom jag inte visade någon rädsla när hon körde sina metoder och jag jobbade med henne på ett sätt så att hon förstod att i "vår flock" var jag ledaren, inte hon.
Krulidut;Varför rygga?:confused:
KopparbergsEmme 2008-01-10, 14:19 Ja, det förstår ju jag med. Men det var en som skrev att ifall den backar ska man smälla till den i ansiktet så går den fram...
Jag fick dutta min i huvet med spöet för att väcka henne ur "backandet"
Japp, shit hon blev nog helt förstörd efter detta :smirk:
Självklart ska man inte sula på sin häst så mycket man orkar, dock måste man ju få ta i den på olika vis för tillrättavisning....och för att rädda en och annan bil som stod parkerad :angel:
Apollo 13 2008-01-10, 14:29 jag upplever det faktiskt som att buke är mycket frommare när det gäller att slå hästar än vad jag möter i verkliga livet. jag ser rätt ofta folk som verkligen SPÖAR sina hästar vid ridning, eller som står och försöker lasta hästar med diverse tillhyggen som piasavakvastar och dyligt. de sjukaste är att de inte ens har en tanke på att det är konstigt, fel ellet att de skadar och vanvådrar sina hästar.
ed: moderator, borde inte denna tråd ligga under hästhantering?
Det där beror ju helt på hur man tolkar slår hästen, jag är emot att man ska misshandla sin häst det ska man abolsut inte göra.
Men har man en häst som blir hotfull och bara riktigt "knäpp" så tvekar jag inte att ge ett rapp...OM DET BEHÖVS!!
Kan ta i morse när jag höll på att borsta av ena innan jag skulle sätta på utetäcken, och han sparkar bak ut i stallgången...vilket är inte okej...kan erkänna att jag blev förbannad, skrek och daska till han rejält med borsten.
Men jag kan inte kalla det att slå men alla har ju sin "uppfostran" på hästar.
P.S. Några som brukar vara bra på att spöa upp hästar är ryttare som ligger högt i klasserna t.ex hoppning osv. D.S
Krulidut 2008-01-10, 18:11 tillrättar visar hästen
vad ska du göra annars?
Hästen ska respektera dig som ledare och gå undan om du mer den (och då för tryck, blick eller pekning or something.)
det är en del av en ledarskaps övning jag tycker funkar kalas bra på hästar som har svårt att fatta att man ska gå brevid och vara uppmärksam.
då äre perfekt att göra halter och lyssnar dem inte (de ska stanna brevid dig och inte ett steg framför för nästa gång kommer det bli ett steg till osv.) så ryggar man några steg, sedan fram direkt och när man känner för det gör man en halt.
funkar kalas bra.
vad annars skulle man koregera med?
om jag inte vill koregera med spö eller på annat häst "slå" hästen?
halter funkar inte det är bara en del av koregeringen jag har testat.
Apollo 13 2008-01-10, 18:31 en bra tillrättavisning från marken är att nypa dem i halsen, precis so stona hör med fölen:idea:
Fast kvast kan faktiskt funka utmärkt vid lastning.
Apollo 13 2008-01-10, 19:10 :eek:
jag tror tom att det är olagligt.
Nej, varför skulle det vara det???
Man ska inte tro så mycket. Bättre att veta.
Dutta med kvast i rumpan har fått in många hästar i transporten.
Apollo 13 2008-01-10, 19:20 jag gillar inte metoden, jag skulle aldrig ta till den, jag kör inte heller med linor korsade bakom rumpan heller.
tränar heldre lastning och att den ska röra sig fram efter tryck i nacken, ibland kan det behövas att man hjälper till att driva med en lina som sitter i transporten genom att man lyfter upp och ruskar och går mot hästen. innan jag testade den metoden själv så trodde jag inte på den men den funkade otroligt bra på min häst som kastar.. kastade sig bakåt. nej jag vill inte ta till "tillhyggen" dessutom är det så himla bra att kunna borsta av hästarna med kvastarna utan att dom flyttar på sig, dödspraktiskt när man ska byta stall och packat ner alla borstarna och kört iväg dem :angel:
Bara för att DU inte gilalr metoden så innebär det inta att den är dålig, förbjuden elelr att hästen vanvårdas.
Apollo 13 2008-01-10, 19:26 eftersom jag inte gillar den så finns det en anledning till det, antagligen för att jag inte vill skrämma in min häst genom att slå den på röven med en kvast, jag kör heldre på förtroende och ledarskap, det är det jag strävar efter, DÅ är metoden dålig!
HorseGeek 2008-01-10, 19:28 Ja, det förstår ju jag med. Men det var en som skrev att ifall den backar ska man smälla till den i ansiktet så går den fram...
En häst går inte framåt om den håller på att backa och man slår till den i ansiktet, tror den backar mer då eller kastar sig bakåt.
Att använda spö när man rider har jag ingenting imot.
Själv brukar jag peta på min häst för att förstärka min skänkel lite om hon inte riktigt lyssnar och för att man når längre bak med spö, tex ner mot bakbenet.
Då menar jag peta och inte slå.
Att slå sin häst för att den inte gör som man säger när man rider är brist på kunskap.
Ja, vill du tro att allt är svart elelr vitt så.
Apollo 13 2008-01-10, 19:45 det gör jag verkligen inte, men jag tror inte att man når ett bra ledarskap genom att slå/dutta (kalla de vad du vill) hästen på rumpan med en kvast!
Slå eller mota, dutta är för mig en väldig skillnad iaf.
Håller med dig kvasten funkar utmärkt!
Förstår inte skillnaden med att använda rep!!
Skillnaden är att kvasten inte finns att köpa av speciella nh tränare..
]jag kan ärligt säga att om en häst med vilje åsamkar mig skada så ger jag tillbaka.
Sparkar den mig, sparkar jag tillbaka, nits den, nyps jag. Knuffar den undan mig knuffar jag tillbaka.
likaså är man vänlig tillbaka om hästen är det.
så är det ju i naturen, kommer en häst från lägre rang och försöker mopsa upp sig mot en ranghög så visar ju den att det inte är någon ide. om det så är med att lägga bak öronen eller sparka är skit samma, för ledarhästen fastställer rangen varenda gång.
Det är ju som någon sa, det är en h i m l a massa kilon som man kan få mot sig. kommer hästen på att den är starkare är det svårt att återfå respekten, anser jag.
det är en himla skillnad på om hästen inte gör som man vill, för att den inte vet hur den ska uppträda, då får man GIVETVIS inte daska till den, inte ens höja rösten. tyvärr ser man iibland människor som är fysiska mot sin häst för att de med deras egen okunskap inte har kunnat visa hästen vad den förväntas göra.
där kunskapen slutar tar spöet vid.
det där med att dutta hästen i huvet när den gör nåt dumt tycker jag inte låter som en dålig ide. eftersom hästen lever i nuet, gäller det att få hästen att tänka på nåt annat än det den gör. kommer det nåt och svävar över huvet börjar de väl fokusera på detta. (jag menar inte slå!)
kah tror också att det är lite såhär, de som säger att de aaaaaaldrig skulle få för sig att fysiskt eller oralt göra nåt med hästen har helt enkelt inte haft en tillräckligt psykiskt stark häst som inte har kunnat tyglas på nåt annat sätt.
'
exempel: vi har travhästar, de flesta är bra mycket (oftast, inte alltid) mer hanterade från första dagen. de vi har har vi fött upp själva, utom en.
Vi fastställer från första början vem det är som bestämmer, de får inte klättra, bitas eller nafsas på oss.
en av dem är nybliven sexåring. När han ska få spruta (behandling, blodprov eller vacc) slår han efter oss med frambenen. vi behöver inte ens ha börjat ta på honom, när vi sträcker oss under för att ta sadelgjorden eller bukgjorden slår han upp ena frambenet och försöker slå oss på handen.
vad ska man göra då? "nej lilla gullet så får du inte göra, du kan skada mig..." ???
eh, nej.
jag hade tidigae en underbar häst, som var så perfekt att jag nästan aldrig behövde ens höja rösten. dock dog han, och jag köpte en ny. ett sto som har det starkaste psyket i stan. henne kan man inte vara varsam mot, då finns en stor risk att man skadas. däremot när hon har gjort nåt riktigt dumt, får hon en tillrättelse och sen är det bra. hon lyssnar på det.
jag säger inte att det alltid är bra att slå sina hästar, men ibland kan det behövas, för sitt och andras egna bästa.
Aha att jag inte tänkte så långt:idea:
Apollo 13 2008-01-10, 20:01 Skillnaden är att kvasten inte finns att köpa av speciella nh tränare..
jag tar det som en pik och det är rent ut sagt skitsnack. jag håller inte på med NH alls, utan ensast sunt förnuft och logiskt tänkande!
Likadant med spö och piskor. Det är att misshandla hästarna.
Däremot går det bra att köpa en orange pinne för XXXXXX hundra.
Iof har mina hästar liksom aldrig brytt sig om utseendet på det jag pekar med. Men så har de inte internet eller är läskunniga.
jag tar det som en pik och det är rent ut sagt skitsnack. jag håller inte på med NH alls, utan ensast sunt förnuft och logiskt tänkande!
Du får ta det precis hur du vill.
_Yggdrasil_ 2008-01-10, 20:03 *knapplån*
Självklart ska man inte slå sin häst eller andras hästar heller för den delan.
MEN jag kan ju säga ärligt att jag gjort det och ordentligt oxå för den delen...
En kompis gigantiksa unghäst flög på mig och bet mig både gul och blå och då blev jag så jävla rädd och chockad att jag gav hästen en rejäl örfil på sidan av mulen ångrade mig grymmt efteråt men samtidigt var det så att jag handlade instiktivt...
Har väll även hänt att jag daskat till pållarna på halsen med flatnäven om det blivit en stressad situation någongång... Som en sista utväg om inget annat hjälper...
Men folk som spöar sina hästar och är allmänt orättvisa i sina tillrättaviningar det uppskattar jag INTE!
tillrättar visar hästen
vad ska du göra annars?
Hästen ska respektera dig som ledare och gå undan om du mer den (och då för tryck, blick eller pekning or something.)
det är en del av en ledarskaps övning jag tycker funkar kalas bra på hästar som har svårt att fatta att man ska gå brevid och vara uppmärksam.
då äre perfekt att göra halter och lyssnar dem inte (de ska stanna brevid dig och inte ett steg framför för nästa gång kommer det bli ett steg till osv.) så ryggar man några steg, sedan fram direkt och när man känner för det gör man en halt.
funkar kalas bra.
vad annars skulle man koregera med?
om jag inte vill koregera med spö eller på annat häst "slå" hästen?
halter funkar inte det är bara en del av koregeringen jag har testat.
JAG vet varför man ryggar.:D trodde du oxså viste. Du har ryggning
som koregering utn att veta varför bara att det funkar?
*knapplån*
Självklart ska man inte slå sin häst eller andras hästar heller för den delan.
MEN jag kan ju säga ärligt att jag gjort det och ordentligt oxå för den delen...
En kompis gigantiksa unghäst flög på mig och bet mig både gul och blå och då blev jag så jävla rädd och chockad att jag gav hästen en rejäl örfil på sidan av mulen ångrade mig grymmt efteråt men samtidigt var det så att jag handlade instiktivt...
Har väll även hänt att jag daskat till pållarna på halsen med flatnäven om det blivit en stressad situation någongång... Som en sista utväg om inget annat hjälper...
Men folk som spöar sina hästar och är allmänt orättvisa i sina tillrättaviningar det uppskattar jag INTE!
ok men hur "ska" man reagera på en häst som gör så då?:confused:
Apollo 13 2008-01-10, 20:08 jag förstår inte riktigt va du håller på med? du förkastar andras ideer och tankar innan du ens gett dem en chans. jag förklarade tydligt varför jag inte gillar att ta till kvastar osv men du kunde aldrig förklara varför mitt sätt var bra utan du börjar vara otrevlig, som vanligt, och komma med otrevliga pikar.
och jo jag använder spö när jag rider min häst, och jag har ingen aning om vad det är för orange pinne du snackar om.
kan du inte bara försöka vara trevlig och försöka förklara vad det är du vill uppnå och varför du väljer att göra det på det sättet.
_Yggdrasil_ 2008-01-10, 20:09 nja det vetjag inte... Jag hann inte ens tänka...
Det var du som började kalla det för vanvård elelr om det var djurplågeri att lasta med en kvast.
Jag skrev då bara att den faktiskt kunde vara ett jättebra hjälpmedel.
Ska och ska. Jag hade gjort likadant, emn jag hade INTE skämmt för det.
Ravishing 2008-01-10, 20:36 Okej, då tänker vi på samma sätt!
Apollo 13 2008-01-10, 20:37 ok ok men kan du inte förklara varför du väljer att ta till kvasten och väljer bort andra metoder?
Jag har inte valt bort andra metoder.
Kvasten kan vara en av många. Beror ju helt på hästen och situationen.
Apollo 13 2008-01-10, 20:42 ok men berätta vad som gör kvasten så bra då och varför du i situationerna använder den väljer att använda just den.
_Yggdrasil_ 2008-01-10, 20:46 Min gamla ponny gick inte lasta utan kvast.. Nuddade mn bara med kvasten i rumpan gick hon på direkt lätt som en plätt så vi tyckte det var lika bra att fortsätta med det istället för att bråka
Beror ju som sagt på hästen och situationen.
Tex så slipepr man risk emd häst som trasslar in sig i linor.
Man kan knuffa på utan att komma för nära en häst som kan tänkas slå.
Kvasten knuffar/motar mjukare än att rappa till med ett spö exempelvis.
är hästen svårlastad så tyder det på att:
1.hästen känner ett obehag av att gå in, vistas i eller gå ur.
2. den förknippar transporten med något otäckt. Tex att den har blivit tvingad in.
att då använda ett hjälpmedel för att få in hästen är fel, enligt mig.
jag har en kompis som använde lina och godis för att få in sin häst "för att det gick fortast och hon slapp bråka med hästen"
är det inte lättare i längden då att träna med hästen ett tag, så den upptäcker att det inte är nåt farligt?
våra hästar lastar sig själva. både in och ut.
vi har inte gjort en så stor grej av det. inte daltat eller varit osäkra när det var dags första gången.
Apollo 13 2008-01-10, 20:56 förstår tanken men tror att "mitt" sätt med linan är bättre eftersom jag inte gillar "tillhyggen" en har hästen och en för linan och då behöver man inte komma nära och eftersom man endast för linan och driver så har man koll nog för att hästen inte behöver riskera att trassla in sig. testa det någon gång, det förvånade mig hur bra det faktiskt funkade.
Risken finns ju alltid att man skapar mer motvilja hos hästen genom diverse lastningsövningar.
:banana:Älgen tycker ju att det funkar
Jag har lastat på diversre sätt med lina och visst det kan funka i vissa fall.
Men det är inte säkert att det som funkar bäst för en häst är likadant för en annan.
Linor kan de dessutom slå mot och fastna i även om man är aldrig så försiktig.
Apollo 13 2008-01-10, 21:00 hahaha va?
Apollo 13 2008-01-10, 21:02 visst olyckor kan hända.
men när vi för linorna så för vi dom ung uppe vid svansroten och skakar linorna horisontellt därför måste hästen kicka riktigt högt för att komma upp i höjd med linorna. oftast behöver inte ens linorna komma i närheten av hästen.
Kardinal 2008-01-10, 21:03 idag röt jag och hotade med slag när min häst hotade med hugg
det var det
Det läste jag också. Helt sjukt av den som skrev att man ska slå hästen i huvudet med ett spö om den backar :mad:
Jag håller med om att man måste säga till hästen om den gör fel. Men det finns ju gränser på hur hårt... Jag anser att man inte ska inte ge hästen "en rak höger" om den är lite tjurig en dag ;)
Beperfect_ 2008-01-10, 21:20 Fast kvast kan faktiskt funka utmärkt vid lastning.
Blev så förbannad när jag läste det där!!!
Får du inte in din häst i transporten hjälper det INTE att sla den med en KVAST för att få in den, då får den helt klart mer problem nästa gång den ska lastas. Fattar inte hur du tänker
dessutom är det olagligt:mad:
Kardinal 2008-01-10, 21:21 Likadant med spö och piskor. Det är att misshandla hästarna.
Däremot går det bra att köpa en orange pinne för XXXXXX hundra.
Man kan ju plocka en vägpinne :o
Krulidut 2008-01-10, 21:23 jo fast det funkar inte alltid.
har testat det på en häst som var oerhört på som jag hade en sommar, han var NBH tränad innan om det gör någon skillnad.
jag nöp till han när han inte stannade när jag stannade (jag stannade han då med grimskaftet och nöp honom) det gav INGA som hälst gensavr utan han shet fullständigt i mig.
då började jag med att rygga honom som korigering.
kan fortfarande bara (i luften) putta med handen så ryggar han och sedan dra handen emot mig och han går frammåt.
då han han fattat att jag bestämmer då behövs ingen annan korigering.
han ska baka när jag ber :D
sedan så nafsar han ibland och då nyper jag tillbaka men det är en helt annan sak.
_Yggdrasil_ 2008-01-10, 21:37 Jag ansåg att i detta fall fanns det absolut ingen anledninga tt bråka med henne med träning och diverse. Hon var ändå 25 år. Hon var hur lugn som hellst hela tiden det var bara det att hon behövde en liten puff med kvasten och så gick hon in.
_Yggdrasil_ 2008-01-10, 21:39 Jag vill gärna se ett utdrag ur lagtexten där det står att det är olagligt att peta hästen i rumpan med en kvast!!!
För det första är det INTE olagligt.
Sedan har jag aldrig sagt att jag behöver slå någon häst in i transporten.
För det tredje, mina knatar rätt in bara man går före och håller i ett snöre.
Ta reda på saker innan du skriver.
Dessutom finns det tillfällen då det INTE är läge att börja lastträna eller tramsa runt.
Vad bakar han?
Sockerkaka?:rofl:
den var för bra för att missa...
Vägpinne?
Tänk om man får en av fel märke???:p:rofl:
Kardinal 2008-01-10, 21:57 :cry: jag tänkte inte på det
Krulidut 2008-01-10, 21:58 hahah mobbar du mitt otroliga VG i svenska :angel:
jag är trött :D
Apollo 13 2008-01-10, 22:00 men det är ju klart att ALLA saker inte ALLTID funkar på ALLA hästar, det vet ju ALLA ;)
Njaaa,tänkte mest att det skulle vara gott med lite fesljummen sockerkaka. Och om du nu hade sådan pli på din häst så...:rofl:
Mina har inte lärt sig baka, bara äta, ännu:p
:rofl::rofl::rofl:
Krulidut 2008-01-10, 22:02 JAG vet varför man ryggar.:D trodde du oxså viste. Du har ryggning
som koregering utn att veta varför bara att det funkar?
jag korigerar med ryggning dels för att få uppmärksamhet (förövrigt atr jag din komentar som en pik om mitt i din syn okunnighet utav det jag gör, det tackar jag för.)
och för att få respekt.
gör detta på alla hästar jag håller på med och det funkar och jag har ALDRIG undantag.
måste jag även veta hur mkt blodcirkulationen ökar vid borstning emd? :smirk:
skillnaden med att ha ryggning som en övning i NH syfte och ryggning som korigerande vid tillrättavisning är enkelt, jag tar inte gärna till våld och detta funkar, jag tränar det inte jag gör det för att hästen ska lyssna
sedan om du ska pika mig mer kan du ju PM:a i stället för jag är kitslig idag och orkar inte med folk som sätter ironi över allt.
Krulidut 2008-01-10, 22:07 :D :D
nej altså jag menade inte att det inte funkar på någon häst, alla hästar är olika starka i psyket och reagerar olika.
men på just denna häst som jag skrev om i föregående inlägg funkade inte nypa alls.
har inte gjort det på de andra heller.
sedan har man ju de som inte alls lyssnar på rygga också.
amaroneclassico 2008-01-11, 01:02 För mig skulle det aldrig räcka med att bara använda röst och kroppsspråk. Om hästen hotar dig med att sparka eller bitas så måste man både försvara sig och lära hästen att respektera dig och ditt personliga utrymme. Om hästen sparkar mig sparkar jag tillbaka direkt, om hästen biter mig biter jag tillbaka, och absolut inte hårt!
vissa hästar "nöjer" sej inte bara med röst, ibland behövs två
långspön också. hästar är så olika så det finns bara rätt och fel för mej
och min häst. det går inte att jämföra med varandras. jag rider på mitt
sett och andra på sitt , sen får folk klaga bäst de vill ?
har sett mkt i ridväg vissa inte skulle klara av att se med tanke på att ingen verkar tollerera ett och annat hårt slag. sen att straffa hästen för ngt den gjorde, är som att trycka ner nosen på hunden i bajset den lämnade på golvet för två timmar sen. det är som sagt inte lönt. men alla gör ju på sitt vis, och vi rider väl de flesta för en tränare som ser saker och ting, ofta ger rå med för den delen.
amaroneclassico 2008-01-11, 01:08 Fast kvast kan faktiskt funka utmärkt vid lastning.
använde hingstkedja och röck, inte för att de behövdes så hårda tag. nu går hon in och ut sj. gör det hellre rejält en gång än håller på i flera herrans år.
amaroneclassico 2008-01-11, 01:10 Så genom att hästen upplever obehag framifrån ska man få den att vilja gå fram :confused::mad: Det var något av det dummaste jag hört.
Immer
man kan slå mellan öronen. usch, fy !! jag låter som en tortyrtant
med alla mina hemska inlägg ;D
amaroneclassico 2008-01-11, 01:13 Om han inte slog hästen, utan bara skrek, förstår jag inte vad problemet är.
hästar behöver sättas på plats, allt för många som inte vågar. skulle min häst sparka mej, ja då sparkar jag tillbaka. reser hon sej, ja då ger jag mej inte förns hon står helt stilla, biter hon eller hugger, då biter jag tillbaka. hade en häst som kom åt mitt öra en gång, det var inte skönt. det gäller att nöta. men gör hästen saker upprepade gånger, så kanske man ska tänka på att byra "agnings taktik"
Apollo 13 2008-01-11, 08:05 hästar behöver inte sättas på plats, de behöver ledarskap och det anser inte jag är samma sak.
varför byta behandlingsteknik (agningstaktik som du kallade det), är det inte smartare att ta reda på VARFÖR hästen beter sig som den gör. jag röstar för att behandla orsaken och inte symptomen.
Apollo 13 2008-01-11, 08:08 använde hingstkedja och röck, inte för att de behövdes så hårda tag. nu går hon in och ut sj. gör det hellre rejält en gång än håller på i flera herrans år.
jag skulle passa mig för att lägga ett sådant råd på ett forum som detta. att rycka i kedjan kan krossa hela munnen på hästen, och för någon som inte känner till det och som rycker i kjedjan kan det sluta riktigt olyckligt. ger man ett sådant råd på ett sådant här ställe är det bra att skriva eventuella risker med det också så att folk är försiktiga.
Apollo 13 2008-01-11, 08:14 har sett mkt i ridväg vissa inte skulle klara av att se med tanke på att ingen verkar tollerera ett och annat hårt slag. sen att straffa hästen för ngt den gjorde, är som att trycka ner nosen på hunden i bajset den lämnade på golvet för två timmar sen. det är som sagt inte lönt. men alla gör ju på sitt vis, och vi rider väl de flesta för en tränare som ser saker och ting, ofta ger rå med för den delen.
tyvärr är inte alla tränare heller att lita på. jag såg en gång en tränare som satt upp på en 4 årig dponny och skulle rida åt sin elev. hon sätter på sig sporrarna, hoppar upp med långa dressyrspöt.. (inget fel med någon av dem så länge man inte använder dem som följer)
hon kör sporrarna i sidan på hästen, hästen går framåt = gör rätt, hon rappar hårt hästen 3 gånger på rumpan, sporrar hästen igen som flyger fram två steg innan hon sliter den i munnen, rappar den tre slag på rumpan igen, hästen ser extremt missnöjd ut och förtvivlad och vill självklart komma undan men sköter sig, för att markera lägger tränaren ytterligare två rapp på rumpan när hon kommit ut på spåret.
sådant tycker jag ALDRIG är okej vare sig det är från tränare eller elev och jag anser att det absolut ska klassas som vanvård att spöa sin häst på det sättet.
jag ridet också med spö, men inte tusan rappar och slår jag min häst hårt med det för det. allt för många verkar inte förstå vart gränsen går tyvärr.
amaroneclassico 2008-01-11, 10:05 jag skulle passa mig för att lägga ett sådant råd på ett forum som detta. att rycka i kedjan kan krossa hela munnen på hästen, och för någon som inte känner till det och som rycker i kjedjan kan det sluta riktigt olyckligt. ger man ett sådant råd på ett sådant här ställe är det bra att skriva eventuella risker med det också så att folk är försiktiga.
det var inte meningen som ett råd. utan andra sejjer hur de gör när de lastar, jag gör inte som dom. jag behöver inte ngn kvast. men jag sejjer inte att ngt är fel, för det är det inte. kanske om man står och slår och håller på , det är väl ingen hitt precis. ord sejjer mer än vad som egentligen står, men med rycka, hur hårt tror du då man rycker? nä, just där. man får väl tänka sej lite för innan man hackar på ngn som skrivit. tror man på allvar att man rycker så hårt att käken krossas, ja då får man väl tro att det är så då. men i mitt fall behövs inte så hårda tag, hon behöver bara veta att den sitter där, och det hörs. det blir ett rätt skarp ljud av den där kedjan och det har de respekt för. men sen om ni tycker att det är fel att göra så, så förstår jag er. alla tycker olika ..
Apollo 13 2008-01-11, 10:09 jag sa inte att det var fel att använda kjedjan och jag sa inte att du slet, jag sa bara att jag skulle vara försiktig med att göra sådana uttalanden för att folk inte alltid förstår bättre. du kanske inte sliter så käken krossas men du står inte och piskar din häst in i transporten heller skriver du, det gör andra, precis som att andra sliter jätte hårt i kjedjan.
amaroneclassico 2008-01-11, 10:09 tyvärr är inte alla tränare heller att lita på. jag såg en gång en tränare som satt upp på en 4 årig dponny och skulle rida åt sin elev. hon sätter på sig sporrarna, hoppar upp med långa dressyrspöt.. (inget fel med någon av dem så länge man inte använder dem som följer)
hon kör sporrarna i sidan på hästen, hästen går framåt = gör rätt, hon rappar hårt hästen 3 gånger på rumpan, sporrar hästen igen som flyger fram två steg innan hon sliter den i munnen, rappar den tre slag på rumpan igen, hästen ser extremt missnöjd ut och förtvivlad och vill självklart komma undan men sköter sig, för att markera lägger tränaren ytterligare två rapp på rumpan när hon kommit ut på spåret.
sådant tycker jag ALDRIG är okej vare sig det är från tränare eller elev och jag anser att det absolut ska klassas som vanvård att spöa sin häst på det sättet.
jag ridet också med spö, men inte tusan rappar och slår jag min häst hårt med det för det. allt för många verkar inte förstå vart gränsen går tyvärr.
men gud så elak !! jag blir så arg !! vad hade den hästen gjort för fel. jo den verkar kanske ev. ha vart en av den segare typen som kanske protisterat och så gör hon så. det är väl för i helvete övergångar den måste träna på inte bli uppspöad med sporrar och spö. man har väl inte sporrar för att straffa, itan jag använder då för att komma åt lite bättre. och dettycker jag då är helt rätt. men vet dock vissa känsliga hästar som får små sår av att sporrarna ligger och nöter, då kanske det är dags att buyta eller rirda utan ett tag .
amaroneclassico 2008-01-11, 10:14 sen en till sak om hingstkedjan, det finns folk som använder den på fel sätt. nu menar jag inte att jag känner eller vet ngn som gör det, men jag har hört och läst om folk som slagit sin häst med den övn nosen, ryckt i den så att hästen blivit förstörd. och jag förstår er som har respekt för den, för jag skulle också ha det om jag fick den under min käke och hade vart med om hämskheter. men om sagt, det är ett bra hjälpmedel att göra hästen lyhörd, det låter ju en del av själva kedjan, så den behöver inte dras genom grinmman och under käken för att göra nytta, och i mitt fall sätter jag den i ringen under, vilket det inte lt som om ni tänkt er. att rycka hästen med kedjan under käken är inget fel det heller, men som sagt gör man det för hårt och i själva knycket hästen kastar sej bakåt blir det en jävla krash som kan leda till olyckligheter .. tack för att tråden hålls igång, den är kul att följa.
amaroneclassico 2008-01-11, 10:22 jag sa inte att det var fel att använda kjedjan och jag sa inte att du slet, jag sa bara att jag skulle vara försiktig med att göra sådana uttalanden för att folk inte alltid förstår bättre. du kanske inte sliter så käken krossas men du står inte och piskar din häst in i transporten heller skriver du, det gör andra, precis som att andra sliter jätte hårt i kjedjan.
usch, jag har vart med om att en tjej som jag känner slog sin häst. inte i transporten, men efter en tävling. hon hade precis kommit ut från banan (hoppninh) och hästen had erivit. så hon gick bort tll en skogsdunge. där slog hon hästen tills spö gick av, HELT !! gissa om hon blev portad från tävlingsbanorna ett bra tag framöver. aga hästen ska man göra direkt eller helst precis den tänker göra ngt.
aldrig efter för vi vet ju inte hur hästar tänker. de kanske inte förstår vad vi menar då.
men jag, i mitt fall tycker att det ska göras rejält en gång, hellre det än att behöva lalla med hästen i flera år. och märta är jätte bra att lasta. man lägger grimskaftet om halsen och hon går in sj. sen är det bara att hoppas att det fortsätter så, att det inte händer ngn olycka.
har vart med om en olycka en gång. det var när jag skulle lasta en häst, skulle ner och hoppträna. det var sent och mörkt. ledde in honom, pojkvännen stängde luckan och jag knäppte fast honom. gick ut och skulle hjälpa han stänga ena sidan men så hade det frusit fast bajs på luckan så den gick inte ända emot, så vi öppnade lite men då trode hästen att det var dags att gå ut igen så han backar och dum som man är med en "säker" häst, tror man att det inte behövs en bakre stång, så den använde jag inte. han kom ut, eller kastade sej när han insåg att han satt fast. men man lär sej ju av sina misstag (:
wewait_90 2008-01-11, 10:29 Alltså, jag kan inte ärligt skriva under på att jag aldrig klappat till en häst. Undviker det så långt jag bara kan - självklart - men i vissa situationer (hugg, sparkar mm) måste jag få försvara mig. I 9/10 fall räcker det med röst och kroppsspråk men att aldrig slå skulle inte fungera.
Sen tar jag självklart inte i för kung och fosterland, det är inte misshandel jag pratar om, men en rejäl markering att så där gör man bara inte. Handkas med djur på 600-700kg - de måste veta var gränserna går annars kan det bli direkt farligt.
Jag tror det absolut viktigaste, i all "uppfostran", är att det kommer i rätt ögonblick (dvs direkt och inte en minut senare) och att man aldrig är långsint (vilket hänger ihop med förra).
Jag håller helt mer Araminta här. Om en häst är riktigt, riktigt agressiv och gör utfall mot mig ger jag tillbaka. Detta är helt begripligt för hästen om det sker i rätt ögonblick- en flockledare skulle också hugga/sparka om en lågrangad häst gjorde utfall!!
Så småningom kan m,an ju vara mer sibtil i sina signaler.
amaroneclassico 2008-01-11, 10:32 Jag håller helt mer Araminta här. Om en häst är riktigt, riktigt agressiv och gör utfall mot mig ger jag tillbaka. Detta är helt begripligt för hästen om det sker i rätt ögonblick- en flockledare skulle också hugga/sparka om en lågrangad häst gjorde utfall!!
Så småningom kan m,an ju vara mer sibtil i sina signaler.
känner hästen dej rätt huggerr den inte för då vet han/hon att det är
du som bestämmer. så hoppas jag att alla hästar är inte bara vissa.
sen sejjer jag inte att man gör fel i att inte aga hästen, men gör det
precis eller helst när du märker att den ska till att bita eller sparka. då
lär den sej nog.
KopparbergsEmme 2008-01-11, 11:15 är hästen svårlastad så tyder det på att:
2. den förknippar transporten med något otäckt. Tex att den har blivit tvingad in.
att då använda ett hjälpmedel för att få in hästen är fel, enligt mig.
jag har en kompis som använde lina och godis för att få in sin häst "för att det gick fortast och hon slapp bråka med hästen"
är det inte lättare i längden då att träna med hästen ett tag, så den upptäcker att det inte är nåt farligt?
våra hästar lastar sig själva. både in och ut.
vi har inte gjort en så stor grej av det. inte daltat eller varit osäkra när det var dags första gången.
Jag förstår din tanke och den är väl bra, men vad gör man med en häst som "jämnt" går in men då och då får för sig att "nä inte idag" och är inte ett dugg rädd eller att de är obehagligt, hon har bara inte lust. . . .
Apollo 13 2008-01-11, 11:20 är hästen svårlastad så tyder det på att:
3. Att hästen testar ledarskapet
amaroneclassico 2008-01-11, 12:46 3. Att hästen testar ledarskapet
sen skulle väl inget tycka om att gå in i en mörk, liten låda ? ;D
jag korigerar med ryggning dels för att få uppmärksamhet (förövrigt atr jag din komentar som en pik om mitt i din syn okunnighet utav det jag gör, det tackar jag för.)
och för att få respekt.
gör detta på alla hästar jag håller på med och det funkar och jag har ALDRIG undantag.
måste jag även veta hur mkt blodcirkulationen ökar vid borstning emd? :smirk:
skillnaden med att ha ryggning som en övning i NH syfte och ryggning som korigerande vid tillrättavisning är enkelt, jag tar inte gärna till våld och detta funkar, jag tränar det inte jag gör det för att hästen ska lyssna
sedan om du ska pika mig mer kan du ju PM:a i stället för jag är kitslig idag och orkar inte med folk som sätter ironi över allt.
Hoppas du mår bättre i dag. Va ingen pik jätte bra att vi försöker hitta bra alternativ till miss färstoda hästar. Ser bara att det är många som fastnar i att rygga sin häst. Blir ingen förklaring av mig. Borstar gör jag för att ta bort smuts.:rofl:
Vad är det för skilnad på att rycka o slita i en repgrimma el trens?
Vifta m en kvast el spö el longer lina?:confused:
Apollo 13 2008-01-11, 14:17 jag förstår inte riktigt varför du frågar mig? jag har aldrig sagt något om att rycka eller slita i varken repgrimma eller trend, vi pratade om hingstkjedjor.
jag pratade inte heller om att vifta med en kvast utan att slå med en kvast.
Apollo 13 2008-01-11, 14:19 det sa jag inget om? alltså för alla hästar är det ju en onormalgrej att gå in i trånga utrymmen så det är inget konstigt alls med att dom inte gillar att gå in där, snarare naturligt. och jag förstår inte riktigt din kommentar eftersom att ajg bara fyllde på listan inget annat.
cowsense 2008-01-11, 14:33 skillnaden med att ha ryggning som en övning i NH syfte och ryggning som korigerande vid tillrättavisning är enkelt, jag tar inte gärna till våld och detta funkar, jag tränar det inte jag gör det för att hästen ska lyssna
Jag skulle vilja påstå att det finns två varianter av ryggning.
1. Att man lär den rygga ex.vis. genom att "vifta/rassla" med grimskaftet = ren "cirkuskonst", dvs något den lärt sig göra på kommando (har ingenting med ledarskap att göra).
2. Sen kan man backa upp hästen, dvs se till att den går undan för ens kropp. Det är då en dominanshandling från människans sida. Den som flyttar på en annan är högre i rang.
jag gillar inte metoden, jag skulle aldrig ta till den, jag kör inte heller med linor korsade bakom rumpan heller.
tränar heldre lastning och att den ska röra sig fram efter tryck i nacken, ibland kan det behövas att man hjälper till att driva med en lina som sitter i transporten genom att man lyfter upp och ruskar och går mot hästen. innan jag testade den metoden själv så trodde jag inte på den men den funkade otroligt bra på min häst som kastar.. kastade sig bakåt. nej jag vill inte ta till "tillhyggen" dessutom är det så himla bra att kunna borsta av hästarna med kvastarna utan att dom flyttar på sig, dödspraktiskt när man ska byta stall och packat ner alla borstarna och kört iväg dem :angel:
Nej, varför skulle det vara det???
Man ska inte tro så mycket. Bättre att veta.
Dutta med kvast i rumpan har fått in många hästar i transporten.
visst olyckor kan hända.
men när vi för linorna så för vi dom ung uppe vid svansroten och skakar linorna horisontellt därför måste hästen kicka riktigt högt för att komma upp i höjd med linorna. oftast behöver inte ens linorna komma i närheten av hästen.
[ ok men berätta vad som gör kvasten så bra då och varför du i situationerna använder den väljer att använda just den.
Va inge om att slå i denna diskusion. Fel av mig:angel: kedja va det.
Apollo 13 2008-01-11, 15:23 okej men hon skrev dutta inte vifta heller
så :angel: på dig själv ;)
:QUOTE=Apollo 13;9812649]okej men hon skrev dutta inte vifta heller
så :angel: på dig själv ;)[/QUOTE]
Visste inte att det va ord lek heller. du glömde förklaringarna. blir en sån då:rofl:
Apollo 13 2008-01-11, 16:03 haha det var ju du som började såfall haha men jag tycker det är stor skillnad på dessa dre
vifta
dutta
slå
okej men hon skrev dutta inte vifta heller
så :angel: på dig själv ;)
haha det var ju du som började såfall haha men jag tycker det är stor skillnad på dessa dre
vifta
dutta
slå
vill fortfarande ha svar. Jag har förklarat att det vart fel.Eller fort sätter du m ord leken för att du ej har svar. :banana:
Apollo 13 2008-01-11, 16:23 nej men jag förstår inte riktigt vad du vill veta, varför ajg tycker det är fel att slå en häst in i transporten med en kvast?
KopparbergsEmme 2008-01-11, 16:45 Nä varför du inte förstår vad hon menar när hon skriver :angel:
Vifta m en kvast el spö el longer lina?:confused:
jag förstår inte riktigt varför du frågar mig? jag har aldrig sagt något om att rycka eller slita i varken repgrimma eller trend, vi pratade om hingstkjedjor.
jag pratade inte heller om att vifta med en kvast utan att slå med en kvast.
nej men jag förstår inte riktigt vad du vill veta, varför ajg tycker det är fel att slå en häst in i transporten med en kvast?
NEJ. se tidigare diskusion
Apollo 13 2008-01-11, 16:58 så du vill veta skillnaden på att vifta med en kvast och skillnaden på att vifra med ett rep?
för det första har jag aldrig som sagt pratat om att vifta med en kvast så jag förstår inte riktigt vart fråga kommer ifrån över huvudtaget, men men
för att driva en häst med en kvast lär ju antagligen behöva slå den med kvasten alternativt slå och "swunga" den stort och då missar du hela poängen med att vifta med linan. linan ska vara framåtdrivande, ena änden ska sitta i transporten och den andra håller man i själv. linen är lång och drivkraften blir stor och "jämn"
står du och slår en häst på röven lär du antagligen skrämma den och jag är mot att man slår in hästar i transporter.
står du och swungar den från höger till vänster så driver du antingen på höger eller vänster sida och det är inte vad jag vill uppnå för då får man säkerligen bara hästen att flytta på sig åt sidan eller bli rädd.
KopparbergsEmme 2008-01-11, 17:01 Antar att du vill ha svar på :
Vifta m en kvast el spö el longer lina?
av Apollo13, och jag kan väl säga min åsikt då.
Att rycka i en repgrimma ger (jufförsig) ett ganska skarpt tryck, om man nu kan säga så. Men inte så de gör ont, för jag antar att de inte är sveriges starkaste man som ska rycka allt han orkar. Medans ett träns dessutom rycker i munnen också = obehag i munnen istället för enbart ett tryck i nacken att gå undan för.
Om du viftar med en kvast eller ett spö upplever jag de som mer hårt, en anna snärt, mot om du viftar med en lång dallrig longerlina.
Man kan även se de så att om du trycker på bakifrån med en kvast är de nog mer obehagligt än om du trycker på med en lina som "fördelar" trycket mjukt...
Sen om man enbart viftar är väl skillnaden att linan ger ett bredare intryck....
va det de du ville ha svar på?
:bow:Du förklara det . sen om man tycker det är bättre.....
|
|