MisterLillen
2008-01-04, 21:20
Har planer på att bygga ett enklare vindskydd/lästall. Men hur förankrar man bäst/billigast så att inte hela klabbet blåser iväg?
|
Visa fullständig version : Förankra vindskydd MisterLillen 2008-01-04, 21:20 Har planer på att bygga ett enklare vindskydd/lästall. Men hur förankrar man bäst/billigast så att inte hela klabbet blåser iväg? Amk 2008-01-04, 21:26 Vi har använt betongplintar. Till taket har vi använt riktigt grova träreglar, och gjort flera tvärslår (?) för att få det stabilt. han_alltiallot 2008-01-04, 21:28 gå till din lokala återförsäljare som har försvarsmaktens överskottsmtrl, inte öb, köp ngt som heter markankarspett, skruva fast öglor i vindskyddet, fatta släggan, svettas, klart:D, tamejf-n orkansäkert MisterLillen 2008-01-05, 01:18 Tips på hur man finner en sådan försäljare? Hur ser ett markankarspett ut? Dyrt? han_alltiallot 2008-01-05, 07:45 http://www.infodirekt.se/overskottsmateriel, välj en som ligger nära dig, ser ut som ett spett ,ca 1,5 meter o kostar väl skrotpris + lite extra Pocahontas 2008-01-05, 10:30 Jag bygger mina vindskydd så här. Jag tar x-antal (beroende på hur stort) ca 3-4 m långa impregnerade trästolp och kör ner i marken med lämpliga avstånd och så använder jag dom som stomme när jag bygger. Helt öppet framtill och högst i tak där, sen sluttar det bakåt och är lägst längst in. Använder plåt som beklädnad p g a att dom tuggar ju gärna på trä. I hörnen har jag spikat fast gamla hängrännor för att minimera risken för hästarna att skära sig på ev utstickande plåthörn. Lite svårt att förklara men hoppas du förstår! |