Visa fullständig version : Vilket insektsmedel funkade bäst för er förra säsongen

diny
2008-01-06, 15:09
En del görs om hela tiden och det som var bra för några år sedan kanske inte är bra nu. Så vill höra vilka som funkde bra i sommrast och mot villka flygfän funkade det bäst.

mariposa
2008-01-06, 15:17
Flystar. Men de har bytt namn och kommer inte ihåg vad de heter nu. Men de tycker jag är mycket bra, ända negativa för min häst är att han är rädd för spreysaken.

ang
2008-01-06, 15:22
Vi använder i princip bara MD Myggdeo, ibland Switch mot fästingar. MD är super!
Finns något som funkar mot broms vore det väldigt intressant.

Nate
2008-01-06, 15:28
Veredus flugmedel... minns inte vad det heter.

Boj
2008-01-06, 15:34
Switch i kombination med Föllinge Myggdeo.

carmarnic
2008-01-06, 16:33
Näckens myggolja (för människor) använder jag på min. Sen Switch mot fästingar.

Piraja
2008-01-06, 16:43
Här är det fästingar som är den stora plågan...så Flusa alt. Switch har varit givet. Är det mycket småsve, knott och sånt har jag använt Renons. Jag bor på en liten höjd (Smålands enda???:angel: ) och det blåser, är öppet med hagarna runt huset så vi har inte lidit så hårt av flygfän. Inte ens älglusen har varit så plågsam så länge hästarna har gått högst upp...;)

nexxa
2008-01-06, 16:44
Equimin den turkosa med en hopphäst på, duderbra!

LaMaya
2008-01-06, 17:18
Jag har Ultra Shield på min ena häst, funkar riktigt bra mot alla insekter!
Vi har ganska fuktig mark på sommaren så det finns en massor knott,
i somras hade jag knappt några besvär efter att ha haft det här medlet.

Min andra är ganska känslig mot båda Switch och Ultra Shield så jag har kört flyggelen Renons.
Dock skyddar den inte lika bra.

rachan
2008-01-07, 20:12
Det bästa jag har testat är ett som heter Bronco. Säljs av en western affär. Brukar köpa ett par flaskor varje vår då det är westerntävlingar i Skövde. Kan kolla vad de heter om du är intresserad.

irmafirma
2008-01-07, 20:52
Jag har använt Ultra Shield i sommar och är helt fantastikt nöjd!

Var lite tveksam i början, men det var verkligen helt otroligt. Att skyddet skulle räcka i två veckor stämde ju inte, men i två dagar, vilket i min värld iallafall är helt otroligt. Har ett sto som är superirriterad av alla slags insekter, brukar spruta på henne tre-fyra gånger om dagen (med alla tusen andra medel jag provat...). Så varannan dag kändes ju som en "befrielse" :)

Alexandra_W
2008-01-07, 21:15
*KL*

Ultrashield och Equimins sommarspray, heltäckande flugtäcken med huva samt Switch är det jag körde med i somras.

Ultrashielden använde jag på fbldamen som inte tålde switch, för att komma åt permetrinet (stavn?). Tycker dock inte det gav annan effekt än switch, dvs inga fästingar, men insektsmässigt ingen skillnad.

Sommarsprayen fungerade hyfsat, vid frekvent appliceringen riktigt bra faktiskt!

Mot bromsarna hjälpte dock inget. Vi hade dock ett LINDRIGT insektsår 2007, så..

_Emma_
2008-01-08, 10:44
Switch har jag nästan använt alla sommrar till hästarna,har också något flugspray men kommer inte redigt ihåg vad det heter (:

Soffan74
2008-01-08, 10:45
Renons och mitt häxkok.:banana:
Min herre tål inget annat...

Bellafjella
2008-01-09, 13:37
För mig är Equimin Sommarspray helt outstanding. Har inte hittat något annat som funkar lika bra.

Nu är ju den gamla versionen av den sprayen förbjuden i och med innehållet av citronella men tillverkaren håller väl på att göra om den. Vet dock inte hur långt de kommit med det - godkännande och sånt. Hoppas den nya blir lika bra.

Vårt största problem här är bromsarna och det är mot dem jag använt Equimin. Några sprayningar med den och bromsarna landar inte ens på hästen.

Nu var inte sommaren -07 alls farlig med insekter. Vi hade bara lite bromsar ett tag som sedan försvann nästan helt. Så jag har 6-7 flaskor kvar av Equimin till kommande sommar :D :banana:

Ultrashield var helt ok också men bara mot fästingarna och de mindre insekterna. Bromsarna brydde sig inte alls! :crazy:

Muppo
2008-01-09, 14:11
*kl* Det var inte ngr av er som märkte ngt konstigt med switchen iår? Flera hästar i stallet som tidigare år har använt medlet reagerade detta år med att svullna upp + att det kliade. Har inte hänt tidigare år!

Själv körde jag med heltäckande flugttäcke och RB86

Miqubie
2008-01-09, 14:23
Skillingaryd hästsalva håller dem j*vlarna borta :devil::devil:

torpsgordon
2008-01-09, 18:20
Jag gjorde själv! det funkade ganska bra men inte super! det blir ju jätte dyrt om man ska köpa flugmedel hela sommarn:)

Korven
2008-01-09, 18:37
Switch, renons och beckoljeblandning.

Bellafjella
2008-01-09, 18:59
Jag gjorde själv! det funkade ganska bra men inte super! det blir ju jätte dyrt om man ska köpa flugmedel hela sommarn:)

Jo tack, det håller jag verkligen med om! :eek:

Jag har lagt ner en stor förmögenhet på insektsmedel :crazy:

Men tyvärr funkar inget av mina hemgjorda medel på bromsarna och det är de som är det stora problemet hos oss :(

COQ
2008-01-09, 19:06
switch pour on. + PROB hästdeo + eget recept:angel:

Millan_gulligast
2008-01-09, 19:31
Renosans flug kräm el spray och Skillinga ryd häst salva:love:jätte bra

Prinsemannen
2008-01-09, 19:32
Tjenis. Jag använder flusa som långtidsverkande, sen sprayar jag båda hästarna med ett tyskt medel som heter bremsenblocker när illbattingarna är som värst. (Tror det är effol som har den) Funkar superbra :banana:

LinnHolmbom
2008-01-09, 19:34
Jag använder Switch kombinerat med Skillingaryd hästsalva det fungerade jättebra. Om de får torra hovar över sommaren fungerar även hästsalvan på hovarna :D

bigganl
2008-01-09, 19:45
Jag kör med mitt hemmagjorda. Har inte behövt testa något annat på flera år. (vatten, timjan och grönsåpa)
I somras var det sällan det behövdes öht.

Jordgubben från Skåne
2008-04-25, 17:17
knapplån

Vad använder ni för medel mot knott som äter upp navelområdet, juver och mellan frambenen?

Annika_38
2008-04-25, 17:25
Renons och mitt häxkok.:banana:
Min herre tål inget annat...

Vad har du i ditt "häxkok" då?
Annika_38,som också kör "häxkok";)

Forest Autumn
2008-04-25, 18:15
Tjenis. Jag använder flusa som långtidsverkande, sen sprayar jag båda hästarna med ett tyskt medel som heter bremsenblocker när illbattingarna är som värst. (Tror det är effol som har den) Funkar superbra :banana:

Gammal tråd men eftersom den har vaknat så undrar jag.
Jag har använt Flusa till våra får. Vi hade en tacka som fick fluglarver - jätteäckligt! Men det var oerhört effektivt. Men vågar man använda det till hästarna? Vår gamla travare har varje sommar besvärats av några fruktansvärt vidriga (jag har svårt för vissa insekter om ngn undrar) som sitter under svansen på honom. De kan inte flyga och blir galna om man försöker ta bort dem. Jag har förträngt vad dessa kryp heter. I somras stod jag där med flusaflaskan och bestämde mig för att det kunde nästan inte bli värre. Jag satte lite flusa på hästen och sedan var han av med dessa monster för resten av sommaren. Är det OK att använda detta?

Piraja
2008-04-25, 18:35
Ja...jag köper hellre det än Switch men det är svårare att få tag på här i närheten så unghästarna har Switch. Fröken som nu står hos syrran har fått Flusa då syrran hade kvar sen förra året.;)

Thezzms
2008-04-25, 19:18
Använde switch och även cocosfett på hals bringa och skap.. Det funkar juh hyfsat. Bra och bättre på alal typer av hästar..

pompelina
2008-04-25, 21:55
Ultra Shield funkade kanon förra sommaren.. Men som sagt, den var ju lindrig... Har stora problem med både fästingar o broms... Så alla tips mottages tacksamt!

Annika_38
2008-04-25, 22:01
Använde switch och även cocosfett på hals bringa och skap.. Det funkar juh hyfsat. Bra och bättre på alal typer av hästar..

Cocosfett? Hur fungerar det? Och, hur kom du på det? Fungerar det?

SeagirlM
2008-04-25, 22:40
[QUOTE]jag har svårt för vissa insekter om ngn undrar) som sitter under svansen på honom. De kan inte flyga och blir galna om man försöker ta bort dem. Jag har förträngt vad dessa kryp heter.[QUOTE]

Tror att det är älgflugor du menar...Dom är jätteäckliga och "bor" under svansen på vissa hästar, man mäste handgripligen krossa och döda fluga för fluga för att få bort dom. jag har endast sett det på seminstation på en del ston som kommit för betäckning...Dom är VIDRIGA!

tezzie82
2008-04-26, 07:55
knapplån

Vad använder ni för medel mot knott som äter upp navelområdet, juver och mellan frambenen?

jag brukar kleta på skillingaryd hästsalva. det funkar bra ett tag iaf. man vill ju inte spruta på flugspray där. nån som vet något som håller ett dygn eller mer?

fragansia
2008-04-26, 10:40
Flugtäcke + flyveil samt Switch, Equimin Sommarspray och Effols bremsenblocker. En kombination som funkar ganska bra...

Magnum
2008-04-26, 10:54
Absorbine ultrashield, helt suveränt. Dyrt men värt varendra krona. Tycker jag.

Soffan74
2008-04-26, 11:01
Vitlök, äppelvinsvinäger, div örter, citron, vatten.

Forest Autumn
2008-04-26, 11:08
Tror att det är älgflugor du menar...Dom är jätteäckliga och "bor" under svansen på vissa hästar, man mäste handgripligen krossa och döda fluga för fluga för att få bort dom. jag har endast sett det på seminstation på en del ston som kommit för betäckning...Dom är VIDRIGA!

Det stämmer nog med älgflugor. Jag hade förträngt vad det hette. Fullständigt vidriga i alla fall.

Men jag undrar fortfarande om man vågar ge flusa till hästar. Jag har fått för mig att det är mkt starkare än insektsmedel till hästar. Dessutom hjälper de mot flugor. Jag minns att jag lyckades spilla lite på handen. Jag hade inte fluga på överkroppen efter det. Lite läskigt tycker jag nog.

Jordgubben från Skåne
2008-04-30, 09:49
ok jag har kletat på helosan, och de har inte kommit åt att bita henne...väldigt bra fraktist

IsolaGrande
2008-05-11, 22:32
Jag undrar om någon har någe bra hemagjort flugspray recept att ge ut ? Jag gjorde en idag med Ettika och vatten. Funkar mest mot flugor :)

Gullan86
2008-05-12, 04:51
För mig är Equimin Sommarspray helt outstanding. Har inte hittat något annat som funkar lika bra.

Nu är ju den gamla versionen av den sprayen förbjuden i och med innehållet av citronella men tillverkaren håller väl på att göra om den. Vet dock inte hur långt de kommit med det - godkännande och sånt. Hoppas den nya blir lika bra.

Vårt största problem här är bromsarna och det är mot dem jag använt Equimin. Några sprayningar med den och bromsarna landar inte ens på hästen.

Nu var inte sommaren -07 alls farlig med insekter. Vi hade bara lite bromsar ett tag som sedan försvann nästan helt. Så jag har 6-7 flaskor kvar av Equimin till kommande sommar :D :banana:

Ultrashield var helt ok också men bara mot fästingarna och de mindre insekterna. Bromsarna brydde sig inte alls! :crazy:

jag har börjat använda renons nu men det funkar ju bara 2 timmar:confused: och så innehåller det ju citronella är detta giftigt eller?
såg även att det står att det ska innehålla te tree oil och det ska tydligen med vara giftigt??? men hittade inte på flaskan att det innehöll de stod bara i katalogen.
tycker bara denna sprayen blir så himla kladdig med...

Gullan86
2008-05-12, 04:54
*kl* Det var inte ngr av er som märkte ngt konstigt med switchen iår? Flera hästar i stallet som tidigare år har använt medlet reagerade detta år med att svullna upp + att det kliade. Har inte hänt tidigare år!

Själv körde jag med heltäckande flugttäcke och RB86

jo min häst reagerade på det dock använde jag samma flaska som förra året så då måste det ju ha något med vädret att göra eller så.

jag började använda switch förra året och det var samma år som min häst började klia sig= sammanträffande:confused:

har switchat en gång i år och dagen efter hade han kliat sig men inte en enda gång varken före eller efter sen dess, denna veckan är dax igen skall testa att lägga på switch en gång till har han kliat sig dagen efter regaerar han ju uppenbarligen på det....

frågan är om det är farligt att änvända det då?
det funkar ju så himla bra mot fästingarna ju.

vet någon förresten om man får använda switch på föl/ettåringar/unghästar??? är det osmart, eller vad använder ni till era flockuppväxande unghästar?

Gullan86
2008-05-12, 04:57
Jag använder Switch kombinerat med Skillingaryd hästsalva det fungerade jättebra. Om de får torra hovar över sommaren fungerar även hästsalvan på hovarna :D

den salvan har jag använt till det mesta hela tiden jag haft min häst hur bra som helst:love: det e det enda som funkar hela tiden.
jobbigt bara att det är så kladdigt och luktar så illa om händerna sen och man får ju inte sätta det där solen kommer åt eftersom det kan bränna för det innehåller väl olja?