Visa fullständig version : Proteingallor, varför denna reaktion?

sissu
2008-01-08, 08:40
I hela sitt liv har min häst blivit svullen om sina ben från april-oktober, under hela grässäsongerna å de går inte att få bort helt vad jag än gör och hur jag än försöker få ner kvoten. När hösten/vintern kommer så försvinner de. I år var han svullen ända in i november pga gräsåtgången vi hade på vallen.

Får han lucern i nåt kg så reagerar han lika dant, svullnar, får taskig päls och mår dåligt i sina muskler. (även reaktion av andra proteinmedel)

Så när vi fick analysen på sista hösilaget så kändes det hopplöst, en kvot på 9,7. Så det var ju bara att se fram mot en vinter också med svullna ben. MEN, det har uteblivit, han äter runt 9-11kg, 0.3kg havre och benen är torra och fina så här långt.

Kan nån förklara va det är för skillnader på dessa proteiner i dessa 3 gräsvarianter, eller är det nåt annat han reagerar på i färskt gräs och lucern som inte finns i hösilage? Hö går också bra.

Hösilaget kommer från samma vallar som de äter gräs på under höst/vinter. Färskt reaktion, inplastad hittils ingen reaktion.

Kan nån ge mig ett korrekt svar?