Visa fullständig version : Varför kan inte alla ha sina "olydiga" hundar kopplade?
Ja, nu kanske en valp är förstörd för resten av livet.
Var ute och gick med valpis och möter en tjej med en boxer på andra sidan. Har ju mött många hundar så valpis är ganska lugn och bryr sig inte i hunden. Men boxer kommer över i en jäkla fart och flyger på valpis "det är lugnt han är snäll mot valpar" skriker tjejen.
Jamen vadå snäll mot valpar? Han har ju rusat över vägen (lös) och flugit på min hund som skriker av rädsla. Och kryper med svansen mellan mina ben och gömmer sig. Det var jäkligt synd att jag missade ryggen på boxer, enda stället jag hann förska få tag i den. Den hade inget halsband. Får iaf in en rejäl knuff med foten så han springer över till andra sidan där tjejen fortfarande står kvar. Skäller ut henne efter noter och då "hör och häpna" säger hon åt hunden att det var fel och nyper honom i sidan(?) när det redan är försent.
Nu är valpis rädd för våran gammeltik också :cry: hon ligger i vardagsrummet och så fort hon rör ett ben eller ett öra gnyr han och kryper ihop. Hoppas bara det är chocken så att han lugnar sig.
Har man ingen pli på hunden så ska man sjutton inte ha den lös!
Våran gammeltik t.ex är inte helt 100 på att hon kommer vid inkallning om hon ser en hund, därför släpper vi henne bara på de ställen där vi vet att vi ser de mötande för henne.
Skulle aldrig drömma om att ha henne lös efter vägen.
(Ursäkta för en något rörig tråd)
Glimfeather 2008-01-12, 21:58 Efter en sådan händelse är det vliktigt att din valp får träffa många vuxna hundar så att den förstår att det inte är något att vara rädd för. Min blev biten rätt illa när han var valp. Nosbenet fick en spricka, men han kan umgås med alla hundar idag. Vår förre däremot hade jättesvårt för andra hanhundar efter en attack som valp.
Jo, det är klart. Han har ju 6 vuxna hundar som han får hälsa på ibland, och ibland inte. Ska fråga några fler bekanta med hund om de vill ställa upp med "hundmöten" dag som kvällstid
Tänkte bara ge några lungnande ord, vår hund när han var liten, det var delvis vårt fel, vi hade bara haft honom någon vecka när han gick med oss lös och ser en schäfer ligga på en gräsmatta en bit bort. Han glad i hågen travar bort mot henne, hon kom iofs aldrig i närheten av henne, var säkert tio meter ifrån när hon sätter fart efter honom. Jagar honom runt några bilar och sedan huggar hon honom, det var såååå synd om honom. Tog hem honom, pysslade om honom och han haltade som bara den, sedan så kom han bästa kompis och då var allt som bortglömt ;)
Har inte haft några problem med hundmöten, möjligtvis schäfer-liknande/ stora hundar, då tittar han åt ett annat håll och låtsas som om det regnar.:bump:
Lilahnee 2008-01-12, 22:50 Vad läskigt att hon hade den lös vid en väg sådär, tänk om det kommit en bil? :eek:
Ja, en 50 väg där de flesta kör 70-90 mitt i samhället :crazy:
Undar detsamma, vår hund blev för några veckor sedan NÄSTAN attackerad av en LÖS pitbull som tydligen ska vara så "lydig". :crazy:
Kassiopeja 2008-01-13, 01:16 Om du nu ska vill ta upp det här på nätet istället för att försöka lösa det när det väl hände kan du väl iaf beskriva det som det hände? *tycker*
Jag är ute och går med min Boxer. JA, jag hade henne lös och det har jag rätt så ofta, för att hon inte brukar gå fram till andra hundar, eller människor, när vi är ute och går. Det är dock inte ett försök att ursäkta mig, för jag håller med dig i sak att man inte ska ha hunden lös om man inte är säker på den.. (hur man nu BLIR det om man aldrig tränar och vi har tränat länge och mycket och det brukar som sagt funka). Hade jag trott att hon skulle ens komma på tanken att springa över dit så skulle jag ha kommenderat sitt och hållt fast henne tills ni kommit därifrån. Tyvärr gjorde jag inte det.. jag önskar att jag hade gjort det.
Det som händer sen när min hund kommer över till andra sidan gatan är då att 1) du rycker undan din hund (vilket säkerligen stressade den) och 2) du försöker putta bort min hund (vilket jag tycker är helt okej!) och 3) din valp tjuter i högan sky. Jag kommer och hämtar min hund och går tillbaka till andra sidan vägen med henne och säger åt henne att sitta och stanna kvar bredvid mig.
Du skriker att nu är din valp förstörd för livet.
Jag erbjuder då att vi kan lösa upp det med min hund och din valp där och då för jag VET att min hund aldrig skulle göra något mot en valp, hon har träffat MÅNGA valpar i sitt liv, små och stora raser och det har alltid gått bra.
Får då höra: "Kom inte över hit med den igen för då...."
Klart jag kan förstå att man är upprörd, men för hundens skull hade det väl varit bättre att lösa det direkt på plats med den hunden det gällde? Jag hade givetvis hållt i min hund och din valp hade kunnat få hälsa i lugn och ro om den ville och vågade.
Jag försöker inte på något vis att hävda att det var okej att min hund kom fram till din, inte heller att det var okej att jag inte hade tillräckligt bra koll på henne. Det enda jag vill säga, förutom förlåt, är att jag tror att det hade varit bättre för valpen om inte du hade reagerat så starkt då du klart och tydligt signalerade till din valp att det var något farligt som kom och så tror jag att det hade varit bättre om vi hade kunnat visa valpen tillsammans att min hund inte är farlig direkt där och då.
I övrigt har jag bara en sak att tillägga och det är att din valp får gärna träffa min hund (KOPPLAD då) när och var du vill så att den kan komma över det trauma den uppenbarligen ändå fick och så vill jag, igen, be om ursäkt för det inträffade... Det var absolut inte meningen. :crazy:
eloge till någon som faktiskt tar ansvar :bow:
(jag vet många som hade låtsats som om det regna)
Säger samma som pilot, du är suverän som tar ansvar.
Men å andra sidan, när man hör din version, så verkar det som om Ts överdriver en aning...
Förstörd för livet har jag mycket svårt att tro.
Undar detsamma, vår hund blev för några veckor sedan NÄSTAN attackerad av en LÖS pitbull som tydligen ska vara så "lydig". :crazy:
Du kan omöjligt veta om det var en renrasig Pitbull utan då heter det blandras eller kamphund :angel::p
Flugit på din valp, vad gjorde denna hund mot din valp, bortsett från att Komma fram!?
"Förstörd för livet" - måste verkligen vara dålig mentalitet på din valp, spc. om den inte ens vågar gå fram till eran gammeltik och reagerar för minsta rörelse/ljud gammeltiken gör ifrån sig, hon tillhör ju trots allt hans flock.
Låter som att du överdriver en aning, och som Kassiopeja skrev så har du mkt. dig själv att skylla på då du uppenbarligen "tydligt signalerade till din valp att det var något farligt som kom".
Kassiopeja: STOR eloge för dig som tar ansvar för det som hänt, och att du på plats ville försöka fixa det osv.:bow:.
Synd bara att vissa andra inte tackade för omtanken och tog emot erbjudandet, utan valde istället att gå hem och gnälla av sig om det på ett forum, ist. för att ta tag i saken.
Om fler ändå vore som dig!
TinyWiny 2008-01-13, 03:35 Jag tror inte din valp är förstörd för all framtid, möjligtvis kommer den ha svårt att möta andra hundar med dig efter din häftiga reaktion.
Min gamla hund har blivit attackerad av en rottweiler,blev illa biten, jag fick ta upp honom och springa därifrån för att hunden skulle sluta hugga:crazy: ägaren till hunden höll i kopplet när det hände och gjorde inget för att stoppa det:(
En bernersennen, som en tant var ute med som inte orkade hålla honom utan han flög på min hund medans hon slet och drog i kopplet för allt hon var värd:crazy: och en annan stor svart hund av okänd ras, som var ute med två små barn i 8-10 års åldern.
Idag är hans bästa kompis en rottweiler:love: om man inte räknar med lillskiten här hemma som han låtsas vara "pappa" åt:D
Däremot tycker han inte om rottweilerns kompis som är en stor svart blandras, beror det på att han blev attackerad av en sådan? nej det beror på att han försöker ta hans "tjej".
Min lille har mött hundar som kanske inte direkt har varit "pussiga" mot honom, som sagt åt honom lite bryskt att de inte uppskattar hans valp beteénde, men har han blivit rädd? nej men jag har heller inte gjort någon stor grej av det hela utan han har fått lära sig att man inte kan flyga på och leka med alla hundar som han träffar utan att man faktiskt får ta det lugnt ibland.
En stor eloge till dej kassiopeja, som försökte lösa det med en gång. Vi gör alla misstag med du står för ditt:bow:
Jag va nästan med om en liknande sak när min hund var valp. Men ägaren till den hunden bad inte ens om ursäkt. Så jag vill oxå ge en eloge till dig som tar ansvar och ber om ursäkt och försöker lösa allt på plats.
Jag va nämligen ute och gick med min valp 5-6månader. Samt en vuxen hanhund som jag va hundvakt till. Var ute med en kompis och gick när vi ser en stor schäferblandning på ca 50-60kg komma lös i skogen, UTAN ägare. Hunden får syn på oss och attakerar oss. Jag hann få upp Pheonix i famnen tack å lov. Men den här hunden va bra mycket större än vad en schäfer ska vara. Hann hoppade på mig för att komma åt pheonix. Högg mig i armen, rev sönder mina byxor i trasor osv. Jag hade då två hundar att hålla i och jag märkte att den jag va hundvakt till började bli förbannad för han skulle vakta mig och pheonix. Min kompis försöker få undan hunden, utan att han lyckas.
Vi sprang genom en dunge där de låg ett villaområde. Där damen i första huset är snäll och släpper in mig och hundarna. Hon berättar också att de inte är första gången denna hunden sprang lös, utan ägare i närheten, hon visste även den attakerat andra hundar. Hon visste vart den bodde. Så min kompis får låna ett koppel att greppa hunden om och gick till ägaren med deras hund.
Dagen därpå åker jag och min mamma (som är uppfödare) hem till familjen som ägde denna hunden. Hade med mig byxorna som var helt förstörda, och mina sår efter betten från deras hund. hade även massa blåmärken. Hon sa som sagt inte ens förlåt, utan sa att hennes hund minsann inte skulle göra nått sånt. Trots bevisen. Mamma sa att vi ville ha ersättning för byxorna 1000kr. då hundägaren säger, dem där byxorna kostar väll inte 1000kr. Och mamma säger, nej men hon ska väll ha för besväret oxå. Om inte annat så kan jag ringa och anmäla dig och din hund till polisen om du tycker de är bättre. Pengarna fick jag.
Min hund mår bra. Han träffar mycket hundar hela tiden. Men detta är vad jag kallar oansvariga hundägare. Som inte ens kan be om ursäkt. INGEN kan ha 100% pli på sin hund. Hundar är individer. Man kan ha en jävligt lydig hund. Men är man inte med så kan man inte lita på någon hund till 100%. Till och med lydnadschampions gör fel.
Så återigen. ELOGE till en hundägare som faktiskt TAR ANSVAR och ber om ursäkt, samt erbjuder hjälp för att hunden som råkat ut för detta inte ska få fortsatta problem.
/Louise:bow:
.
Har man ingen pli på hunden så ska man sjutton inte ha den lös!
Jag var inna nyss på en annan buketråd angående detta ämne med lösa hundar. Döm om min förvåning när väldigt många tyckte det var OK. Man måste träna sin hund.
Jag håller med dig, har man inte koll på sin hund då ska man ha koppel på den!
Jag försöker inte på något vis att hävda att det var okej att min hund kom fram till din, inte heller att det var okej att jag inte hade tillräckligt bra koll på henne. Det enda jag vill säga, förutom förlåt, är att jag tror att det hade varit bättre för valpen om inte du hade reagerat så starkt då du klart och tydligt signalerade till din valp att det var något farligt som kom och så tror jag att det hade varit bättre om vi hade kunnat visa valpen tillsammans att min hund inte är farlig direkt där och då.
Men hur ska man som valpägare veta att din boxer inte gör något?
Alla hundägare som har sina hundar lösa säger glatt när hunden springer emot något: -Ingen fara, MIN hund gör minsann aldrig något.
Skyll inte på valpägaren att hon överreagerade.
Alexandra_W 2008-01-13, 09:01 Förstörd för livet har jag mycket svårt att tro.
Nog kan den bli förstörd för livet valpen. Det avgör mattes
framtida reaktioner.
Om matte inte gör en grej av det kommer valpen vara lite 'kuvad' ett tag men glömma det lika snabbt igen. Om matte oroar sig varje gång de ser en annan hund eller en boxer, då kan valpen få men för livet i slutändan ja.
Just nu tror jag dock matte har mer men än valpen..
Alexandra_W 2008-01-13, 09:05 Men hur ska man som valpägare veta att din boxer inte gör något?
Alla hundägare som har sina hundar lösa säger glatt när hunden springer emot något: -Ingen fara, MIN hund gör minsann aldrig något.
Skyll inte på valpägaren att hon överreagerade.
Där håller jag faktiskt delvis med! Nu går de två inblandades versioner isär ganska mycket, men alldeles oavsett det så när det kommer en främmande hund, så har det faktiskt ganska liten betydelse att/om hundägaren hojtar 'den är snäll' eller något, och ffa för en ovan hundägare är det lätt att överreagera.
Däremot är det bättre att lösa saker irl istället för att skriva på nätet, men det är tillåtet och normalt att bli rädd. Det gäller dock att försöka minimera skadan rädslan gör sen så man inte befäster den hos hunden.
Där håller jag faktiskt delvis med! Nu går de två inblandades versioner isär ganska mycket, men alldeles oavsett det så när det kommer en främmande hund, så har det faktiskt ganska liten betydelse att/om hundägaren hojtar 'den är snäll' eller något, och ffa för en ovan hundägare är det lätt att överreagera.
Jag tycker boxerägaren, nu i efterhand, ändå visat rekorderligt ansvar.
Det är bra.
Men man får ändå förstå valpägaren fullt ut, valpen kunde lika gärna blivit angripen och halvt söndertuggad.Eftersom jag nu nyss, tyvärr, alldelas själv blivit ofrivillig ägare till en liten valp, vet jag att jag också skulle bli rädd.
Men jag skulle ta ursäkten och erbjudandet om hjälp ifrån boxerägaren.
Säger samma som pilot, du är suverän som tar ansvar.
Men å andra sidan, när man hör din version, så verkar det som om Ts överdriver en aning...
Förstörd för livet har jag mycket svårt att tro.
Kan bara hålla med..
Att en valp som blir lite skrämd tjuter som en gris om en större hund springer mot den är ju inte direkt ovanligt och jag vet då ingen hund som blivit förstörd på det viset.
Dock ska man ju som ägare inte mata hunden med att andra hundar är farliga, genom en hysterisk överreaktion om det kommer större hundar framrusande. Så länge inte hunden som kommer är aggressiv (och handen på hjärtat, det är de flesta inte mot en valp) så lider inte valpen men av att det händer om ägaren kan hålla huvudet under kontroll..
Ts: Ta det lugnt och nappa på Kassiopeja erbjudande och låt hundarna träffas under kontrollerande former.
Alexandra_W 2008-01-13, 09:25 Jo precis, det jag menade med att bättre lösa saker irl, och även att försöka minimera skadan av mattes rädsla. Så snart som möjligt.
Alltså att rädd blir man, och överreagera kan man, men det gäller att så snart man kan (ibland är det ju inte just där och då) aktivt arbeta för att begränsa skadan av rädslan.
Minns när min vuxna tik uppfostrade pappas valp. Valpen hade varit ett hår av hin en lång stund och tiken hade skött det väldigt tålmodigt. Men valpen, som inte träffat så många hundar som var 'över' henne, utan fått bossa runt även med äldre hundar, hörsammade inte. Så tiken tog henne bokstavligt talat i örat, la ner valpen med besked och talade tydligt om att 'NU RÄCKER DET!'
Valpen kissade på sig, skrek och for som en kanonkula med svansen mellan benen. Valpen var helt oskadad fysiskt, men pyskiskt så hade självförtroendet fått sig en törn och hennes självbild om att hon var störst, bäst och kaxigast milt sagt fått sig en törn.
När hon kommer fram till husse börjar han ömka hunden, och det är nog enda ggn jag rutit åt pappa, att 'ömka henne INTE!'. Pappa slutade, och hunden smög runt ett tag och undrade om någon tänkte tycka synd om henne, men när ingen gjorde det och alla betedde sig som vanligt och låtsades som inget hänt så skakade ju valpen av sig det lika fort, och en stund därefter lekte de igen. Valpen betydligt mer städat och härsamt dock. Och hon blir fortfarande överlycklig när hon träffar min tik, trots att tiken fått prata med stora bokstäver ett par ggr till.
Men hade pappa ömkat, och jag tagit undan min tik och det blivit ståhej, och ffa om det upprepats flera ggr, hade valpen kunnat få men av det, men av något som var fullt naturligt och till och med bra.
Jag gjorde det misstaget med min första valp, dvärghund med. Hon blev tyvärr biten i magen av en annan valp (n JR) när hon låg på rygg och visade underkastelse. Jag ömkade henne naturligtvis, korkat nog, och dessutom var jag väldigt varse och noga med att 'ta in' henne till mig när vi mötte hundar etc. Hon tyckte inte om andra hundar sen so to speak, var rädd för dem, och ville inte leka med andra hundar. Och det var mitt fel till 98%, och 2% Russelns.
(När en av pappas tidigare hundar som inte var riktigt som den skulle i huvudet högg henne och försökte döda henne, mer än en gång tyvärr, så fick hunden inte minsta men av det. Helt enkelt för att jag stålsatte mig för att ömka henne, hur skadad hon än var. Och innan någon frågar, givetvis separerades hundarna efter andra gången det small, men sen lyckades besökare mfl göra långa serier idiotiska grejer (som att ignorera lappen med 'BELLA ÄR UTE' på insidan av ytterdörren, öppna två innerdörrar, samt även koppla loss pappas hund som var kopplad i korgen och släppa ut den :crazy:)
Skulle bara vilja påpeka en sak angående lösa hundar. Jag har aldrig min hund lös på promenad. Men däremot kan jag åka iväg nånstans där jag vet de inte brukar vara några folk och släppa honom.
Nu har jag världens snällade hund. Men dem gånger de kommer en lös hund fram till min och matte/husse ropar att: de är lugnt, han är snäll. Då tänker jag alltid: Ja, din hund kanske är snäll, men tänk om jag haft en hund som inte varit de?
Jag hade kunnat haft en hund som är hanhunds-aggressiv eller av annan anledning kanske vara aggressiv. Så att ha en hund lös på promenad där man vet man möter andra hundar kan även om du som har lös hund har en snäll hund råka ut för något illa.
Något som jag stör mig på däremot är alla hundägare som släpper fram sin hund till min, sen frågar: får dem hälsa? eller som frågar och släpper fram hunden trots jag sagt nej. Jag tycker inte om att låta min hund hälsa på alla hundar den möter på promenad då jag försöker träna honom att inte bry sig om andra hundar. I hopp om att kunna ha med honom lös när jag ex rider.
Sen folk som frågar: får jag klappa. När dem redan sitter på huk med handen på hundens huvud. De är sånt som jag irriterar mig på dock.
Självklart kan jag bli irriterad även om en lös hund springer fram till min. Men då har jag på nått sätt ändå förståelse så länge hunden är snäll. Men dem som inte kan ta ett nej när dem frågar, eller som inte frågar och bara tar sig friheten att hälsa/släppa fram sin kopplade hund. De är dem som stör mig mest när jag är ute på promenad.
Men de är ju bara för att jag har lyckan att ha en snäll hund. Men tycker alla med lös hund ska tänka på att bara för du har snäll hund, så kanske hunden den springer fram till INTE är de.
Alexandra_W 2008-01-13, 09:39 Sen folk som frågar: får jag klappa. När dem redan sitter på huk med handen på hundens huvud. De är sånt som jag irriterar mig på dock.
Hehe, jag hade det problemet när jag bodde i lägenhet i bostadsområde och hade lillvoffan. Liten, söt som socker och ungarna kastade sig på knä utan att fråga, frågade och kastade sig på knä innan jag hunnit svara etc.
Grejen var att hon tyckte inte om barn. Inte så hon var elak tack och lov, men hon tyckte barn var obehagliga och blev rädd.
Så efter ett tag började jag ljuga om att 'nej hon bits'. Tragiskt att alla ungar skulle tro hon bets, men det var det enda som gjorde att hon fick vara ifred. Ruskigt effektivt var det :devil:
Mina hundar är inte lösa hur som helst och inte heller släpps de fram till allt möjligt hytt och mytt.
Finns ingen anledning för mina hundar att hälsa på främmande hundar och inte har de själva något intresse av det heller..
pernilla_s 2008-01-13, 10:44 I och med att din hund nu gjort så här, iallafall rusat fram till en annan hund, så antar jag att du har den enbart kopplad hädanefter?
ÄR så trött på att ouppfostrade hundar är lösa, och ja din hund är ouppfostrad i och med den sprang fram till en annan hund.
Min hund går lös i skogen aldrig inne bland folk, även om folk kommer så går han aldrig fram till vare sig människor eller djur och jag kan kalla in honom direkt. Dessutom får han inte gå så långt ifrån mig. Hade någon hund gjort så som din gjort så hade jag blivit vansinnig inte på din hund utan på DIG, du har varit oansvarig som har din hund lös. Jag vill inte ha främmande hundar vid min hund utan min tillåtelse.
CoopervsJimmy 2008-01-13, 11:20 jag tycker nog att båda gjorde fel, du med boxern har ju redan erkänt ditt men R8n (eller vad du hette) har inte det, det var fel att reagera som du gjorde och visa valpen att det är farligt osv. men jag kan ändå förstå att du gjorde det för i sånna sitvationer hinner man inte alltid tänka, och då syftar jag på det att rycka i din hund det andra skyddar jag dej inte på. Men men, gjort är gjort men jag tycker ni ska träffas och lösa detta för jag tror både ni och era hundar skulle må bättre av det :)
Kramar :)
kantarellen 2008-01-13, 11:40 Wow, spännande att båda parter finns med i tråden. Otippat!
Ännu ett bevis på hur reaktionerna man får skiljer sig när man inte bara har en version att hålla tillgodo med.
Till TS: Tråkigt att det hände, men var glad för kassiopejas erbjudande om att träffas igen, under mer kontrollerade former.
Oc till Kassiopeja: Hedervärt att du tar ansvar för händelsen, hoppas det håller i sig genom att du håller grabben kopplad framöver.
pernilla_s 2008-01-13, 11:47 Delvis knapplån
Det jag inte förstår är varför CAssiopeja blir hyllad?! Det är hon som gjort fel genom att ha haft sin hund lös.... Hon har ju inte tagit ansvar egentligen då hon också säger att den andra stressade hunden och det var det som blev ännu värre, klart fan man försöker få undan sin hund. Jag hade inte varit lugn om en boxer hade sprungit mot mig... Jag är inte rädd för hundar, men i den situationen hade det varit oerhört obehagligt. Plus att säga att hennes hund har träffat andra valpar och alltid varit snäll, hallå... Det är lite fel, klart fan hunden kan bli agressiv mot en specifik valp. Det kan hända saker även om hon brukar vara snäll. Alla hundar går inte ihop fast de går ihop med i princip alla andra.
jag skulle säga en sund mentalt bra tik aldrig skulle snetända mot nån valp för det finns inget hot mot en valp som kräver så hård hantering men att dom kan säga ifrån mot valpen men det är en stor skillnad.
Så känner Cassiopeja sin hund som hon ska göra, så kan hon utan o vara kaxig säga att hennes hund skulle aldrig göra en valp illa.
jag skulle säga en sund mentalt bra tik aldrig skulle snetända mot nån valp för det finns inget hot mot en valp som kräver så hård hantering men att dom kan säga ifrån mot valpen men det är en stor skillnad.
Så känner Cassiopeja sin hund som hon ska göra, så kan hon utan o vara kaxig säga att hennes hund skulle aldrig göra en valp illa.
Du stal min tanke :eek: ;)
Instämmer alltså helt med PIRU:s inlägg ovan :cool:
pernilla_s 2008-01-13, 11:54 jag skulle säga en sund mentalt bra tik aldrig skulle snetända mot nån valp för det finns inget hot mot en valp som kräver så hård hantering men att dom kan säga ifrån mot valpen men det är en stor skillnad.
Men det kan alltid uppkomma situtioner som man inte förväntade sig. Plus att beroende på hur valpen reagerar kan också hunden reagera på ett annat sätt.
Men det kan alltid uppkomma situtioner som man inte förväntade sig. Plus att beroende på hur valpen reagerar kan också hunden reagera på ett annat sätt.
spelar ingen roll valp är alltid en valp o ingen sund varken hane eller tik kommer då vissa nån som helst aggression mot den.
Sen om det är en dålig mental tik/hane ja då är det skillnad.
Återigen så kan jag bara instämma i ovan skrivna..
Du har helt rätt i ditt resonemang om vuxna hundar vs småvalpar/ej könsmogna juniorer!
pernilla_s 2008-01-13, 12:07 Så känner Cassiopeja sin hund som hon ska göra, så kan hon utan o vara kaxig säga att hennes hund skulle aldrig göra en valp illa
Men uppenbarligen känner hon inte sin hund så som hon borde för då borde hon veta att hon måste ha den i koppel.... Hon måste ju om hon kände sin hund veta att den kan rusa fram till andra hundar och då har man inte hunden lös.
Men uppenbarligen känner hon inte sin hund så som hon borde för då borde hon veta att hon måste ha den i koppel.... Hon måste ju om hon kände sin hund veta att den kan rusa fram till andra hundar och då har man inte hunden lös.
Det är djur..Inte robotar..
Det har ju inget med det o göra det är ju lydigheten som är sämre sen kan ju hunden vara klockrent mentalt för det o skulle inte bita sönder en valp/unghund.
Sen Rottweilern jag har har stor nyfikenhet kan nog springa fram om jag inte hejda han. Schäfern har inte det intresse kring andra hundar men jag är helt hundra på att ingen av dom skulle flyga på en valp iaf för det är dom alldeles för bra mentalt för o göra.
pernilla_s 2008-01-13, 12:21 Men om vi bortser från att det är en valp. Man vet ju inte hur den kopplade hunden är mot andra hundar. Dessutom en kopplad hund kan känna sig trängd då en annan hund kommer framrusande. Då kan det ju bli slagsmål. Då kan ju min hund skada sig fast jag hade den kopplad bara för att någon annan inte har koll på sin hund. Att ha en hund lös som rusar fram till andra hundar ska inte vara lös speciellt inte på ställen där det finns andra hundar. <detta var ju ett sådant ställe...
Fast min hund är lydig och nte springer fram till andra hundar har jg inte honom lös på ställen med andra hundar ändå utan bara på ställen som är ''öde'' sen kan det ju komma djur ändå så jag har alltid koll på hunden och låter honom inte springa ur synhåll eller så att ajg inte kan se enbra bit framför honom så jag hinner kalla in honom om det kommer några andra. Det kallas sunt förnuft att ha en hund som rusar fram till andra oavsett om det bara händer ytterst sällan i koppel på ställen där det finns djur. SAer kan ju hända ändå, men man bör ju minimera chansen så gott det går.
Pernilla som är trött på alla lösa hundar som rusar fram till sin und fast jag har min hund kopplad och sittandes vid min sida. Jag vill inte ha andras hundar vid min utan min tillåtelse. TRött på hundägare som inte respekterar detta och har sin olydiga hundar lösa.
Varför ska vi glida ifrån vad som hänt det var en valp hennes Boxer stötte på. Starta en nytråd så kan vi chansa o spekulera vad som hänt.
Varför ska vi glida ifrån vad som hänt det var en valp hennes Boxer stötte på. Starta en nytråd så kan vi chansa o spekulera vad som hänt.
Var ute med vår valp på en promenad i skogen igår. Kopplad. Under denna promenad träffade vi 3 andra hundar. Den första, en golden kommer springande utan husse/matte. Långt bort hör jag någon som visslar, hunden tar ingen notis. Jag ropade "NEJ" mot hunden och den pep iväg mot nya mål. Andra hunden, någon sorts collie-liknande, kommer gående med sin husse. Okopplad. Dom ser oss på 100 meters håll men kopplar inte hunden utan kommenderar den att gå fot. Fine, låt den gå fot då om du är så säker tänker jag. Precis när vi är jämsides viker hunden av från sin husse och flyger på vår valp som skriker rakt ut. Slutar lyckligt som tur är. Tredje hunden, en ansvarsfull matte, ser att vi kommer. Stannar sin hund och vänder bort en bit för att koppla den. Kommer sedan fram och frågar om dom får hälsa, och så sker, utan några problem.
Ser du skillnaden ?
Jag är, precis som pernilla_s heligt trött på att folk pratar om hur säkra deras hundar är, att dom aldrig någonsin skulle angripa en valp, osv. Men ändå kommer dom inte på inkallning, ändå viker dom från sin förare, ändå rusar dom fram mot min hund utan att först veta om det är ok. Hur ska jag veta att hunden som springer fram är "klockrent mentalt" som du utrycker dig?
Vad är det som är så svårt med att acceptera att man kopplar sin hund när man möter andras hundar ?
Nästa hund som springer mot våran riskerar att få fysiska men.
pernilla_s 2008-01-13, 12:57 :bow::bow::bow:
Äntligen någon som förstår vad jag menar och inte försvarar personen ifråga som gjort fel.
kl
Tror inte det är någon större fara.
När jag var ute med min valp Uno (lös) i skogen i julas så såg vi en ESS, kallade in Uno som började springa mot mig men innan han hunnit fram var den stora hunden över honom.
Han blev livrädd skrek och sprang runt som en galning med den stora hunden efter honom. Visst ESS var jätte snäll men Uno blev ändå väldigt rädd, med en 30 gånger större OKÄND kluns rätt över honom kan jag förstå det.
Tog ett tag innan hussen till ESS fick tag på sin hund och kopplade. Uno var fortfarande försiktig mot den och skyggade när den rörde sig men efter ett tag när jag och ägaren till den hunden stått och pratat ett tag så tordes Uno nosa på hand hund. (Kan tillägga att Uno är bra mentalt och i vanliga fall är positiv till och vill leka med varenda hund oavsett storlek)
På kvällen gick vi till en kompis som har en stor hund som är väldigt lydig. Så hon bad den att ligga och Uno fick hälsa med den liggande och sedan leka. Frid och fröjd :)
Om du vet vem boxerägaren är så skulle jag definitivt låta valpen träffa hunden under kontrollerade former, dvs boxern ligger ner stilla och valpen får nosa, förutsätter dock att boxern är lydig. Annars går det nog bra med vilken annan (lydig) stor hund som helst.
Personligen ser jag att alla med hund som möter någon annan (oavsett om denne annan har hund eller inte) kopplar sin hund även om de har stenkoll på hunden och verkligen om denna stenkoll inte finns . Detta med hänsyn till hundrädda (det finns även hundägare som är rädda för hundar! annan än dess egen såklart då) och hundägare som är oroliga att deras hund blir påflugen.
Även om man kan tro att ingen blir rädd för en 1,5kg klump så kopplar jag alltid Uno när jag möter någon, visst det kan bli många inkallningar och kopplande men man får se det som utmärkt träning.
:bow::bow::bow:
Äntligen någon som förstår vad jag menar och inte försvarar personen ifråga som gjort fel.
men "personen i fråga som har gjort fel" skrev ju väldigt klart och tydligt att;
Jag är ute och går med min Boxer. JA, jag hade henne lös och det har jag rätt så ofta, för att hon inte brukar gå fram till andra hundar, eller människor, när vi är ute och går. Det är dock inte ett försök att ursäkta mig, för jag håller med dig i sak att man inte ska ha hunden lös om man inte är säker på den.. (hur man nu BLIR det om man aldrig tränar och vi har tränat länge och mycket och det brukar som sagt funka). Hade jag trott att hon skulle ens komma på tanken att springa över dit så skulle jag ha kommenderat sitt och hållt fast henne tills ni kommit därifrån. Tyvärr gjorde jag inte det.. jag önskar att jag hade gjort det.
Det hon nu blir 'hedrad' för är att hon klev fram och ville lösa problemet på plats och tog Ansvar för det som hade hänt, att hon här på buke klev fram och framförde Sin version av saken och erkänner att det var 'fel', och Det är värt en eloge-för hon kunde lika gärna hålla tyst om det!
Och som Gnist sa, hundar är Djur-inte robotar! Detta Kan hända till den bäste!
Nikkis, nej dom är ju inte robotar, det är därför man ska ha sin hund kopplad i liknande situationer.
Flugit på din valp, vad gjorde denna hund mot din valp, bortsett från att Komma fram!?
Jag tycker iofs att det är fel nog. Jag vill iallafall inte ha hundar som jag inte känner springandes runt varken mig eller min hund.
Trådens fråga gällde ju varför inte alla kan ha sina "olydiga" hundar kopplade. Det är en mycket bra fråga som jag fortfarande inte sett något svar på. Det är mest ursäkter om att hunden aldrig skulle äta en valp till lunch.
Måste dock även jag ge ett plustecken till kassiopeja som vill göra vad hon kan för att rätta till sitt misstag.
*kl*
Min gamla tik hade under 13 års tid aldrig avvikit från min sida utom när jag sa att det var ok,så ja,hon klassades som "stensäker" men även hon vek av en gång,då när hon var 13,5 år för att rusa fram å hälsa på en hund.
Det är verkligen inte acceptabelt att hon gjorde så,men som sagt,efter 13 år utan några som helst problem,vare sig vid ridning eller promenader så vart jag själv överrumplad.
Personligen så läser jag två helt olika beskrivningar av vad som skedde och visst är det så att man uppfattar saker helt olika,dock så tycker jag att kassiopeja här har visat att hon är villig att ta sitt ansvar och låta valpen och tiken få träffas och råda bot på det som skett och det är ju superbra för valpen som stressades av hela situationen som sådan med både lös hund,arg och osäker/stressad matte osv.
pernilla_s 2008-01-13, 13:25 Det hon nu blir 'hedrad' för är att hon klev fram och ville lösa problemet på plats och tog Ansvar för det som hade hänt, att hon här på buke klev fram och framförde Sin version av saken och erkänner att det var 'fel', och Det är värt en eloge-för hon kunde lika gärna hålla tyst om det!
Jag kan ju säga inte fasiken hade jag velat ha dennes hjälp efter att hennes hund hade rusat fram till min och stressat upp både mi och valpen. Varför dels hade jag varit förbannand och alltför uppskakad för att det skulle bli något vettigt av det. Plus att jag inte litar på främmande hundar. Jag hade ju inte gillat hundägaren efter en sådan sak och defentivt inte trott på dennes ord om sin snälla hund...
Sen hoppas jag att alla börjar koppla sin hund vid mötande med andra. Både djur och människor för att alla ska kunna känna sig trygga. Finns hundrädda människor som tycker det är obehagligt med lösa hundar. Det är inte så jobbigt att kalla in hunden varje gång och koppla den. Den dagen folk börjar bli ansvarsfulla så kommer det inte ske sådana här saker och skulle det göra det skulle det ske ytterst sällan. TYcker det händer titt som tätt nu.
Jag efterlyser koppel på alla hundar när man träffar på hundar och människor oavsett deras lydnad.
spelar ingen roll valp är alltid en valp o ingen sund varken hane eller tik kommer då vissa nån som helst aggression mot den.
Sen om det är en dålig mental tik/hane ja då är det skillnad.
Tala om för mig hur man ska veta det när en stor hund är lös och springer fram till en själv och en liten valp?
Hur vet man att hunden inget gör???
:bow::bow::bow:
Då har du missat mitt inlägg på första sidan, där jag försvarar valpägaren.
pernilla_s 2008-01-13, 13:36 Jag vet att det var några enstaka som gjorde det. Tyvärr var det huvuddelen som försvarade personen som hade sin hund lös. Skulle kanske varit tydligare med att alla inte har berömt cassiopeja.
Jag har inte sett ett inlägg, där någon "försvarat" att hunden var lös..
Det jag mfl skrivit är att det är värt en eloge att hon tar sitt ansvar, träder fram och erbjuder ts med valp att träffa henne och hunden under kontrollerade former! En viss skillnad...
Det skulle dessutom gagna både ts och valpen med ett eller flera sådana möten!!
Men de är ju bara för att jag har lyckan att ha en snäll hund. Men tycker alla med lös hund ska tänka på att bara för du har snäll hund, så kanske hunden den springer fram till INTE är de.
:bow::bow:
Min hund är sån som INTE är snäll om en annan tik kommer fram... Det smäller blixtsnabbt och det är inte nådigt heller. Jag kan ha min hund lös för hon kommer alltid på inkallning och hon springer själv inte fram andra hundar. Men kommer det däremot en annan tik fram till henne så blir det inte roligt. Och det har hänt mig 5 !!! gånger att min hund har råkat i rejäla slagsmål för att de jag mött inte haft koll på sin hund. Tyvärr är också min hund en stor dam så de andra hundarna har ibland blivit rejält tilltygade. Och även om det inte är mitt fel så känns det ju inte roligt att min hund har orsakat skador på någon annan hund. Så när man är ute och går och möter någon som man märker inte har så stor koll på sin hund så blir man lite nervös. Och som sagt det spelar ingen roll om den andra hundägaren skriker "Det är lugnt, min hund är sååååååå snäll!" för min hund är ju inte det...
Måste dock även jag ge ett plustecken till kassiopeja som vill göra vad hon kan för att rätta till sitt misstag.
Och det är precis DET jag har sagt/menat Hela tiden!!!
Så vad är det ni tjafsar om?
pernilla_s 2008-01-13, 15:06 Att det hela borde inte ens ha inträffat då hon kunde ha haft hunden kopplad från början.
Jag kan ju säga inte fasiken hade jag velat ha dennes hjälp efter att hennes hund hade rusat fram till min och stressat upp både mi och valpen.
Men du, det har ju mindre betydelse, för det är givetvis tanken, respekten och ansvaret som räknas från Boxer ägarens sida!
Varför dels hade jag varit förbannand och alltför uppskakad för att det skulle bli något vettigt av det. Plus att jag inte litar på främmande hundar.
Men då har du ju enbart dig själv att skylla på, som inte kan varva ner för din valp/hunds skull och försöka fixa det direkt än att göra det hela till en obehaglig upplevelse för din hund.
Men visst, alla hundägare är inte helt Ok och att lita på och inte heller alla/deras hundar, men då gäller det att kunna känna och läsa av vederbörande. Du ju inte dra alla över en och samma kam pga. en sådan sak tycker jag.
Jag hade ju inte gillat hundägaren efter en sådan sak och defentivt inte trott på dennes ord om sin snälla hund...
Men du, tagga ner lite va. Det kan hända precis Alla att ens 'världens lydigaste hund' kan springa fram till en annan.
Är man seriös och en ansvarsfull hundägare så är detta givetvis inget man eftersträvar, det man då gör i en sådan situation är att göra som tex. kassiopeja.:bow:
Men hundar är trots allt hundar, dom är snabba och vet redan i förväg om det kommer någon och kommer Oftast gärna fram och hälsar innan man hunnit stoppa det. (och nu talar jag Enbart om normal funtade och snälla hundar!!)
Men är man en dålig hundägare för det?
Du får dig själv att låta som guds bästa barn i denna tråd, för du hit och du dit... Att hunden ska vara kopplad non stop i princip-för man kan ju trots allt möta en människa/hund även i den mest ödelagda skogen, om du inte visste det.:smirk:
Finns hundrädda människor som tycker det är obehagligt med lösa hundar.
Men det är Knappast mitt ansvar som hundägare att se till att 'bota' dessa människor. Jag har min hund lös där jag vet att man får ha dem lösa, att jag känner att situationen är OK och att jag har såpass bra lydnad på min hund att jag kan ha den lös på offentliga platser, tex, en park utan att den springer fram till allt och alla!
Då ger jag blanka fan i vad de hundrädda tycker och känner, då ska de hålla sig borta från dessa platser där risken finns för lösgående hundar.
Jag efterlyser koppel på alla hundar när man träffar på hundar och människor oavsett deras lydnad.
Lycka till, det finns tillomed en 'lag' på att du får ha din hund lös sålänge du har såpass bra lydnad på den att det vore som om den vore kopplad.
Att det hela borde inte ens ha inträffat då hon kunde ha haft hunden kopplad från början.
Kan kan man alltid, men nu hade hon inte det, så varför är du en sådan surkärring för då? Hänt har hänt och hon vet säkert bättre till nästa gång, visst?
Kassiopeja har trots allt tagit sitt ansvar för det hela, och det tycker jag är guldvärt!:bow:
Det jag mfl skrivit är att det är värt en eloge att hon tar sitt ansvar, träder fram och erbjuder ts med valp att träffa henne och hunden under kontrollerade former! En viss skillnad...
Exakt!!:bow:
pernilla_s 2008-01-13, 15:57 Tycker du borde tagga ner lite och inte gå på personangrepp. Jag har aldrig sagt att jag är guds bästa barn. Jag skrev också att jag har min hund lös, men att jag alltid kallar in honom när andra är i närheten och kopplar honom. Lös har jag bara honom utanför samhällen. Inne samhällen har jag det inte. I respekt för andra speciellt hundrädda, så du tycker de skulle hålla sig undan från parker och sånt, så de ska inte få se naturen för att du kan inte respektera dem. Det handlar om hänsyn.
Sen kan du kalla mig surkärring hur mycket du vill, du känner inte mig så varför skulle jag bry mig om det. Dock tycker jag du kan visa mer respekt och sluta kalla folk för sådana oförskämda saker.
Calazirya 2008-01-13, 16:01 Men du kan tjaffsa om att denna hund borde ha varit kopplad i all evighet, det kommer inte ändras eftersom det redan skett.
ag har aldrig sagt att jag är guds bästa barn. Jag skrev också att jag har min hund lös, men att jag alltid kallar in honom när andra är i närheten och kopplar honom. Lös har jag bara honom utanför samhällen. Inne samhällen har jag det inte. I respekt för andra speciellt hundrädda, så du tycker de skulle hålla sig undan från parker och sånt, så de ska inte få se naturen för att du kan inte respektera dem. Det handlar om hänsyn.
Men du läser inte vad jag skriver..?!:confused:
Självklart ska/bör man kalla in sin hund om man tycker att det är bäst så, men man behöver inte sätta på koppel på den bara för det.
och Kassiopeja skrev själv att hon skulle ha kallat in och satt hunden vid sin sida om hon visste att den skulle springa fram, hon var helt enkelt inte uppmärksam nog-vilket hon även erkänt och bett om ursäkt för.
Ja om det är så att de som är hundrädda inte klarar av att hundar går lösa - Utan att de springa fram till dem givetvis - så bör de inte vistas där nej....
Nu talar jag enbart för egen del, då jag inte kan tala för de andra hundägarna. Men jag tänker ha min hund lös där jag får och kan ha det förutsatt att jag har bra lydnad på den.
För jag har lika stor rätt att gå i parken med min hund(lös om det är tillåtet)och njuta av naturen som vilken människa som helst, jag visar min hänsyn gentemot mina medborgare genom att se till att både jag och min hund sköter oss.
Tycker du borde tagga ner lite och inte gå på personangrepp.
Sen kan du kalla mig surkärring hur mycket du vill, du känner inte mig så varför skulle jag bry mig om det. Dock tycker jag du kan visa mer respekt och sluta kalla folk för sådana oförskämda saker.
Har inget gjort ngt personangrepp bortsett från att säga att du beter dig som en surkärring, för det tycker jag allt att du gör.
och uppenbarligen bryr du dig då du påpekar detta.
pernilla_s 2008-01-13, 16:08 Men du kan tjaffsa om att denna hund borde ha varit kopplad i all evighet, det kommer inte ändras eftersom det redan skett.
Att det inte förändrar något vet jag väl, det som är gjort är gjort. Men man kan hoppas att någon som läser tänker på att ha sin hund kopplad om de inte har riktig koll på sin hund.
Sen är detta ett disskussions forum så att det blir disskussioner om det är väl inte så konstigt?
pernilla_s 2008-01-13, 16:11 Har inget gjort ngt personangrepp bortsett från att säga att du beter dig som en surkärring, för det tycker jag allt att du gör.
och uppenbarligen bryr du dig då du påpekar detta.
Klart jag bryr mig, jag gillar inte att bli kallad för en massa dåliga saker och defentivt inte av folk som inte känner mig. Jag respekterar att du har andra åsikter och inte kallarjag dig surkärring för det. När man inte kan diskutera på ett vettigt sätt bör man nog inte diskutera alls.
Ta inte åt dig, hon förstår inte bättre än att missbruka :smirk: och vara otrevlig
Calazirya 2008-01-13, 16:19 Ja forts då att diskutera för all del.
Menade bara att i just denhär diskussionen spelar det som ingen roll, "skadan" är redan skedd och jag kan faktiskt tycka att har man en valp får man f*n se till att vara L U G N och inte överreagera ..
Men ingen av oss här på buke var med och kan således inte veta exakt V A D som hände.
Inte riktat till dig Pernilla:
Sedan till en annan diskussion, det G Å R att träna hunden på att vara lös innan man har G O D pli på den, bara att sätta på långlina.
Jag skulle aldrig drömma om att ha Zaga lös nu när hon verkar ha tuffat till sig och verkligen kan dra om något lockar..
Bättre då att hon tror att hon är lös och så får vi träna på utan att hon ens får chansen att dra.
pernilla_s 2008-01-13, 16:19 Jag ska inte ta åt mig, i och med att hon inte känner mig så är det ingen mening. Jag förstår bara inte vitsen med att gå till personangrepp. Men men så kan det vara.
Klart jag bryr mig, jag gillar inte att bli kallad för en massa dåliga saker och defentivt inte av folk som inte känner mig. Jag respekterar att du har andra åsikter och inte kallarjag dig surkärring för det.
Massa dåliga saker? Ge dig nu, EN Enda sak har jag kallat dig för som kanske anses som 'dåligt', men Så grovt är det trots allt inte.;)
När man inte kan diskutera på ett vettigt sätt bör man nog inte diskutera alls.
Men då kan jag säga samma sak till dig, att du har svärt(svurit? äsch du fattar) ganska så ofta i denna tråd....:angel:
Men jag är inte så petnoga och finkänslig.
pernilla_s 2008-01-13, 16:22 Då jag känner att det inte ger mig något att diskutera saken vidare med dig så lägger jag ner disskussionen med dig.
Sedan till en annan diskussion, det G Å R att träna hunden på att vara lös innan man har G O D pli på den, bara att sätta på långlina.
.
Precis så! :)
Ta inte åt dig, hon förstår inte bättre än att missbruka :smirk: och vara otrevlig
Jag har använt en enda Smirk i denna tråd, och det i inlägg #54-och den passade så utmärkt där!
Så missbruka smirken gör jag knappast. *Oj, den skulle passa utmärkt här med nu...*:devil:
Jag är inte mindre otrevlig än någon annan här.
Sedan skulle jag uppskatta att du inte talade om mig i 3e person.
Aningsfull 2008-01-13, 17:06 kl
Visst önskar man att alla som hade olydiga hundar hade dom kopplade. Men problemet med hundar är att dom är djur med en egen vilja och även en hund som i normala fall lyssnar på sin ägare kan pipa iväg.
Jag och sambon har haft våran greyhound i mer än 2,5 år utan någon incident vad jag kan minnas. Men lika fullt när jag var ute och gick med hundarna för någon dag sedan och vi mötte en tant med hennes hund var det bara en av mina hundar som kom när jag ropade. Och det var inte greyhounden. :devil: Nu var det hela väldigt odramatisk, han stod med viftande svans och pratade mer med tanten än med hennes hund, jag ursäktade mig såklart och skämdes som en hund över att han inte lyssnade på mig som han brukar göra.
Och vet du. Jag har haft honom lös varje promenad efter det ändå. Däremot är jag inte dummare än att jag insåg att vi tydligen behövde bli överens om vad ordet HIT betyder och att det ska gälla även om han hittar en söt tant med hund. :angel:
Det ÄR svårt att veta hur ens hund ska reagera, dom kan överraska en. ;)
Och jag får be om ursäkt tillbaka. Fel att överreagera sådär men tyvärr så har min familj varit med om ett par attacker här omkring då, som du säkert sett finns mycket skumt folk här med hundar.
T.ex blev min morbros hund blev illa biten och fick ligga på ultuna i 2 veckor när hon blivit attackerad av en blandras (stor) och sedan 5 månader sedan blev hon ihjälbiten framför mina ögon. Även en av våra förra hundar blev attackarde och inlagd på ultuna 1 vecka.
Valpis är inte rädd idag iaf.
Tack för erbjudandet men valpis har redan tillräckligt många hundar han hälsar på. Vill ju inte att han ska dra fram till alla.
Borde kanske nämna att det är dottern som skriver.
Tala om för mig hur man ska veta det när en stor hund är lös och springer fram till en själv och en liten valp?
Hur vet man att hunden inget gör???
Tycker det syns så tydligt vad hunden har för inställning när den kommer i mot en, iaf för min del som lärt mig o läsa hundar i vilken sinnesstämmning hunden är i.
Jag har fått lära mig det genom träningen jag har så jag kan agera utefter hur hunden är när den kommer in på plan det är A & O för mig och min träning.
Vissa här har alldeles tydligt pratat nog med varandra och gör bäst i att inte fortsätta diskussionen. Vidare uppmanas utomstående att inte lägga sig i tjafset.
Låt tråden återgå till ämnet och var trevliga mot varandra.
mvh moderator Jadzia
hasselby 2008-01-13, 20:42 Skulle kanske vara smart att ha sin hund kopplad vid vägen iallafall.. Så att det inte uppstår riktigt stora olyckor. Om det nu är som ts säger att dom kör väldigt fort på den vägen.
Iaf som jag upplever det.
Nu vill jag inte skydda ägaren till boxern, men jag vill ändå poängtera att du inte bör lägga så mycket engeri på situationen som uppstod. Att skälla ut någon brukar inte hjälpa, det skapar ofta mer spänningar och irritation.
Hur kommer det bli nästa gång ni möts ute? Förmodligen kommer ni antingen glo surt på varandra, eller envist ignorera varandra, något som kommer skapa ytterligare spänningar hos dig och därmed
även hos din valp ,och ja Det kan ge men för livet.
Mitt råd till dig är att försöka förlåta situationen och gå vidare, för din och din valps skull.
Tycker det syns så tydligt vad hunden har för inställning när den kommer i mot en, iaf för min del som lärt mig o läsa hundar i vilken sinnesstämmning hunden är i.
Fast du kan inte kräva att andra ska kunna läsa hundars inställning även om du kan.
Väldigt obehagligt när en stor hund rusar lös mot en när man är ute med en liten valp. Tillräckligt obehagligt utan valp.
Calazirya 2008-01-15, 09:12 Fast du kan inte kräva att andra ska kunna läsa hundars inställning även om du kan.
Väldigt obehagligt när en stor hund rusar lös mot en när man är ute med en liten valp. Tillräckligt obehagligt utan valp.
Det kan jag hålla med om, jag är nämligen hundrädd :D ( nej jag skämtar inte ) så skulle en stor lösspringade hund komma emot mig ( speciellt här i götet ) hade jag för någon sek blivit livrädd..
Men...
Det skulle enbart förvärra läget så jag skulle helt enkelt sätta valpis ner bakom mig och sedan gå emot den kommande hunden med bestämda steg, snärtat med kopplet och tala om för hunden att den inte är välkommen.
Har alltid fungerat, hunden vänder och springer mot sin husse/mtte och jag "växer" lite varje gång.
Skulle hunden inte stanna så skulle jag ( fast att det är jävligt fel ) plocka upp min hund och sedan om hunden var arg när den kom fram hade jag sparkat hej vilt ( iaf här i göteborg )
Hemma i norrland skulle jag nog inte plocka upp min hund :o
Precis, jag försvarar inte heller att hunden gjorde som den gjorde eller att ägaren hade den lös.
Utan som du skriver, att ägaren efter hon felat tog ansvar för det. :bow:
Nu vill jag inte skydda ägaren till boxern, men jag vill ändå poängtera att du inte bör lägga så mycket engeri på situationen som uppstod. Att skälla ut någon brukar inte hjälpa, det skapar ofta mer spänningar och irritation.
Hur kommer det bli nästa gång ni möts ute? Förmodligen kommer ni antingen glo surt på varandra, eller envist ignorera varandra, något som kommer skapa ytterligare spänningar hos dig och därmed
även hos din valp ,och ja Det kan ge men för livet.
Mitt råd till dig är att försöka förlåta situationen och gå vidare, för din och din valps skull.
väldigt bra skrivet. de är där många gör fel. låt valpen veta de inte va så farligt som den trodde från början:D Att försöka undvika liknande situationer gör saken värre. I regel iaf
Kassiopeja 2008-01-16, 07:06 Oj! vad glad jag blev nu när jag läste att valpen inte är rädd längre.. SKÖNT!
Det var ju absolut inte meningen att det skulle bli som det blev, jag såg ju inte ens din hund i första läget utan bara dig och jag tror faktiskt inte att min hund heller såg din, utan sen fick vind på den och då pep hon. Jag blev helt överrumplad eftersom jag (som då hade sett din hund) var så säker på att min också hade sett er båda. Eftersom hon fortfarande gick fin fot bredvid mig så trodde jag att hon tänkte ignorera er helt och hållet (vilket hon ju också oftast gör när jag möter folk och hundar), men inte då.. :crazy:
Jag förstår ABSOLUT att du blev stressad där och då i situationen och jag vet inte om jag hade låtit så trevlig heller om rollerna hade varit omvända, så självklart tar jag glatt emot din ursäkt. Det var ju dessutom väldigt mörkt den där kvällen, så jag förstår absolut att det inte gick att läsa av något kroppsspråk på min hund, även om man nu hade haft sinnesnärvaro nog att göra det.
Skönt iaf, som sagt var, att valpen inte är rädd längre och jag hoppas jag och min hund kommer att kunna ge dig en annan bild av oss nästa gång vi ses "ute på samhället" för det är ju rätt så troligt att det kommer att ske förr eller senare. Större än så är ju inte orten där vi bor.
Kassiopeja 2008-01-16, 07:15 Till er övriga som skrivit i den här tråden och tyckt saker om lösa hundar eller inte vill jag bara säga följande:
1) om att öva med långlina: Redan på valpkursen fattade min hund NÄR linan var på eller av. Var den på = min hund en ängel! Var den av = min hund stendöv! :smirk: Vi testade till och med med fiskelina, men jag får väl bara anta att min hund är för smart för den där övningen över huvud taget?
2) om att ha hunden lös på olika platser: Jag har min hund lös otroligt mycket, ffa när jag är i stallet och då ingår även när jag rider långa ridturer. Hemma i samhället är hon rätt så ofta lös extremtidiga morgnar (jag jobbar skift så vi snackar före klockan halv sex nu) och även sena kvällar. Så har det alltid varit, även när jag bodde i en betydligt större stad med mycket mer både folk och hundar.
Den kvällen vi pratar om var en lördagkväll och på en 30 minuter lång promenad mötte vi, förutom damen och hennes valp, tre personer och jag trooor jag såg 2 bilar totalt. Det tycker iaf JAG är en rätt lämplig situation att "befästa att hunden kan gå lös, även med viss störning". Tyvärr gick det ju som det gick, men jag har ändå svårt att tycka att platsen/tillfället var illa valt...
3) om att ha 100% koll på sin hund: Vi kan förhoppningsvis alla vara överens om att även en lydnadschampion (eller ibland faktiskt SÄRSKILT en sådan ;) ) kan få ett ryck och göra något olydigt. Det jag undrar när ni säger att man ska anpassa situationen efter vad man har för pli på sin hund - jamen.. VAR köper man valpar som har 100% pli redan från början så man inte behöver träna hela livet på det?
och.. om vi nu utgår ifrån att ett sådan ställe faktiskt INTE finns - hur tycker ni att man ska göra annars då?
Vi har övat på valpkurser och fortsättningskurser och på öppna träningar på brukshundsklubbarna först och med valpkursgruppen, även efter kursens slut, fast då utan instruktör. Efter hand har jag utökat min träning till att ha henne lös i skogen korta stunder, på öppna fält, på någon gräsmatta nära där jag har bott och så vidare och så vidare. Jag påstår inte att jag har haft en hundraprocentig framgång i all denna träning och ibland har det skitit sig, men i det stora hela har det gått väldigt, väldigt bra och jag får ofta beröm över att min hund är så lydig och inte går fram till andra när hon går lös med mig bland folk.
Är det inte så man gör? Har jag missat nåt? :confused:
...och ett litet, litet PS om situationen som trådskaparen beskrev den - jag bestraffade INTE min hund i efterhand för det som hade hänt, (det hade ju varit helt meningslöst och dumt), utan när jag lite senare nöp till min hund var det för att hon, trots att jag sagt Sitt, stanna kvar! började resa sig, (troligen oroad av spänningen mellan mig och trådskaparen i det läget), och jag tänkte absolut INTE riskera att hon pep iväg igen! Just for the record...
Kolbeinn 2008-01-16, 08:30 *KL*
Tråkigt det som hände, men det går inte att ändra på det som hänt. Bara se glad ut och tänka vad man lärde sig (båda parter) :D
Våran Golden t ex går bättre lös än med koppel.. Och ja, han Har stuckit flera gånger men alltid kommit tillbaka utan att attackera en hund.
En gång "attackerade"(dvs sprang över fältet till honom och började dra i öronen..) han grannhunden (som han busar med över staketet), han var "valp" och busig. Skäll fick han såklart, men det var trots allt bara bus. Det är världens snällaste hund som inte gör en fluga förnär. Det kan jag sätta pengar på.
IrishDraft 2008-01-16, 08:57 1) om att öva med långlina: Redan på valpkursen fattade min hund NÄR linan var på eller av. Var den på = min hund en ängel! Var den av = min hund stendöv! :smirk: Vi testade till och med med fiskelina, men jag får väl bara anta att min hund är för smart för den där övningen över huvud taget?
Skönt att höra att inte min hund är den enda som är för smart... Jag brukar bli lite less på "alla" som säger att man kan öva med långlina... Dom har inte haft en smart flat... Personligen har jag suttit i parken och väntat timtal på att någon ska gå förbi så att jag kan träna, men reagerar någonsin min hund på andra hundar när han har långlina? Nix.... :(
Alexandra_W 2008-01-16, 10:40 Även de av mina jag haft som haft en benägenhet att pipa iväg har varit små änglar i långlina. Trots ultralätt hake, och lätt tunn lina (startsnöre för gräsklippare faktiskt) så de inte skulle märka den. De vet.
och samma här... ALLA mina hundar har varit som änglar i långlina eller helt lösa när de är max 4-5 meter från en. Det är när de varit lösa och på något längre avstånd (8-10 meter t ex) som de vet att "matte hinner inte få tag i mig nu".
Men träna måste man ju och mina hundar har aldrig varit särskilt intresserade av andra hundar så de går inte fram till andra förutom när de varit valpar. Har aldrig varit med om att min avuxna gått fram till andra när de varit lösa... dock kopplar jag om jag ser en annan hund för att vara säker men ibland hinner man ju inte det har jag full förståelse för även vad gäller andra.
hasselby 2008-01-16, 12:50 :bow: Dom e ju inte dumma heller!
Calazirya 2008-01-16, 13:24 Skönt att höra att inte min hund är den enda som är för smart... Jag brukar bli lite less på "alla" som säger att man kan öva med långlina... Dom har inte haft en smart flat... Personligen har jag suttit i parken och väntat timtal på att någon ska gå förbi så att jag kan träna, men reagerar någonsin min hund på andra hundar när han har långlina? Nix.... :(
Fast jag tror inte enbart det har med att "hunden är för smart" i lina utan hur DU agerar i olika lägen.
Du kan slappna av, du vet ju till 100% att din hund ( hur mycket hunden än försöker ) inte kommer att nå fram till en annan hund, människa, rådjur eller dylikt.
Då kräver du lydnad utifrån en helt annan utgångspunkt än om du har den lös och du vet att den kan dra ....
Kan likna det vid dom hundar som är superlydiga på Bruks men så fort dom kommer ut i skogen alt ut i samhället så lyssnar inte hunden inte ett smack, alt mycket sämre.
Samma sak där, jag tror att man omedvetet bestämt att på bruks är det 100% LYDNAD som gäller no mather what. När man sedan är ute och går på vanlig promenad har man kanske lite mer överseende med vissa felsteg ..
Alexandra_W 2008-01-16, 14:03 Fast den teorin fungerade inte på min lillvovva. Jag skämdes ju ögonen ur mig på valpkursen på apellplan när hundeländet drog som en avlöning. Aldrig var jag så fokuserad och motiverad att 'du ska inte dra' som där.
Instruktören tyckte först att 'det där är inget problem, gör dig rolig och spring åt andra hållet så kommer den'. Hrm.. När instruktören även hon konstaterat att inte heller lina fungerade gav hon upp. Jag fortsatte ett par år, men konstaterade sen att nä. Och hade henne i koppel överallt där det kunde bli farligt/störande att hon drog. Det jag inte visste/kunde då men skulle provat idag hade varit att klicka in henne på leverpastej och visselpipa, har fungera fint på andra som drar, men som sagt den tanken slog mig inte ens då.
Calazirya 2008-01-16, 14:27 Nej jag har aldrig påstått att "teorin" fungerar på alla individer, men man kan tänka på det också istället för att avhysa löplinan för att "hunden är för smart"
Alexandra_W 2008-01-16, 14:30 Nej jag har aldrig påstått att "teorin" fungerar på alla individer, men man kan tänka på det också istället för att avhysa löplinan för att "hunden är för smart"
Fast jag har som sagt inte sett den fungera på andra individer heller, där kan jag dock inte lika säkert säga att min inställning inte kan ha påverkar, men jag kan ha suttit och druckit läsk i trädgården, och läst en bok etc i väntan på att hunden ska göra ett försök. Utan att eg stirra på hunden etc (jag vet ju att linan är så lång, och det tar såpass lång tid att forcera stängslet runt gården, att jag hinner även om jag inte är med). Men..
Sen, det där med 'för smart' KAN fungera som en fördel med. En kompis hade en hund som drog, men inte med lina. Kompisen tog en tung hake och 1 dm lina och satte dit. Hunden drog inte, för den hade ju lina :devil: Så den där 'smartheten' kan vara rätt korkad ibland ;)
Förstår att du reagerar, det hade jag med gjort... Men om valpen nu blivit nervös av det är det viktigast att du inte hetsar upp dig vid nästa hundmöte för att förstärka valpens rädsla.
Min gamling har blivit påhoppad och biten 3 gånger( och ja jag kan säga att det var helt orovocerat) men han är hur lugn och fin som helst nu. Visst det var lite morr och rest ragg när han träffat större hanhundar men det är nu inga problem.
Calazirya 2008-01-16, 14:42 Jag har sett det, annars hade jag inte skrivit om det ;)
Alexandra_W 2008-01-16, 14:46 Jag förstod det, och om metoden inte alls fungerade skulle den ju inte vara så spridd heller =) Men jag har tyvärr inte sett det fungera, dock så de som haft inkallningsproblem här har förutom nämnda valp då varit vuxna hundar som 'tidigare i livet' lärt sig olaten att pipa iväg till fulländning, vilket kan spela in.
Våran Golden t ex går bättre lös än med koppel.. Och ja, han Har stuckit flera gånger men alltid kommit tillbaka utan att attackera en hund.
En gång "attackerade"(dvs sprang över fältet till honom och började dra i öronen..) han grannhunden (som han busar med över staketet), han var "valp" och busig. Skäll fick han såklart, men det var trots allt bara bus. Det är världens snällaste hund som inte gör en fluga förnär. Det kan jag sätta pengar på.
Jag har också världens snällaste hund! Men jag vet inte hur han beter sig i alla situationer så därför skulle jag aldrig sätta pengar på att han aldrig skulle göra något.
Och förra veckan drog han från min syster ute i skogan och vi kan inte garantera att han inte jagat/attakerat nått. Hur snäll han är kan jag INTE garantera nått sådant.
Calazirya 2008-01-16, 14:54 Jo det är ju alltid en problematik om hunden redan lagt till med "rymmaolaten", där kanske min teori är något svag..
jappisen 2008-01-16, 19:44 3) om att ha 100% koll på sin hund: Vi kan förhoppningsvis alla vara överens om att även en lydnadschampion (eller ibland faktiskt SÄRSKILT en sådan ;) ) kan få ett ryck och göra något olydigt. Det jag undrar när ni säger att man ska anpassa situationen efter vad man har för pli på sin hund - jamen.. VAR köper man valpar som har 100% pli redan från början så man inte behöver träna hela livet på det?
och.. om vi nu utgår ifrån att ett sådan ställe faktiskt INTE finns - hur tycker ni att man ska göra annars då?
Vi har övat på valpkurser och fortsättningskurser och på öppna träningar på brukshundsklubbarna först och med valpkursgruppen, även efter kursens slut, fast då utan instruktör. Efter hand har jag utökat min träning till att ha henne lös i skogen korta stunder, på öppna fält, på någon gräsmatta nära där jag har bott och så vidare och så vidare. Jag påstår inte att jag har haft en hundraprocentig framgång i all denna träning och ibland har det skitit sig, men i det stora hela har det gått väldigt, väldigt bra och jag får ofta beröm över att min hund är så lydig och inte går fram till andra när hon går lös med mig bland folk.
Är det inte så man gör? Har jag missat nåt? :confused:
Jag håller med om att även en hund som är lydnadschampion kan få sina ryck. Jag har nästan alltid min hund lös förutom vid stora vägar och har är idag snart 4 år och har aldrig sprungit fram utan tillåtelse sen han blivit vuxen. Som valp tränade jag honom med långlina och någon gång kunde det hända en olycka att han inte lyssnade utan ville fram och leka. Dett avar under träningen och valptiden och detta var anledningen till att jag använde långlina den perioden. Idag kopplar jag honom ibland om det kommer en hund och ibland ber jag bara honom att gå fot tils vi gått förbi.
Många skriver att de inte har sina hundar lösa för de inet vill riskera utan de åker ut och har de lösa där de tror ingen annan går. Men vad skulle de göraom någon rätt vad det var råkade dyka upp där med en hund och de inte hunnit kalla in sin egen hund. Det är sånt som kan hända och hundar är inga maskiner utan djur. Misstag kan alltid hända. Tycker det var bra att du bad om uirsäckt och erbjöd dig att hjälpa till. Sen håller jag med om det vissa skrev att jag tror inte valpen är förstörd för livet. Det får man försöka träna bort och hunden läser ofta av ägarens signaler.
Första dagen jag hämtat hem min hund kom en lös Jack russel framspringandes och gick till attack. Min hund blev väldigt rädd men detta tränades bort fort. Han har även bla blivit påflugen och biten av en rottweiler och påflugen av en annan rottweiler men där utan att det gick hål. Några dagar efter detta var han rädd bara han såg en stor svart hund. Idag är en av hans bästa kompisar en rottweiler. Sen är det kanske individuellt från hund till hund men jag tror att det går att träna bort om ägaren behåller lugnet och visar att situationen inte är farlig.-
|
|