Visa fullständig version : "Protect" Foderjäst nån som har provat det?

Pigalle
2008-01-23, 16:49
Har precis börjat ge pållarna detta foderjäst som är köpt på Granngården. Någon som har gett av detta jäst och sett bättring på hästens mage och päls etc?
Har era hästar haft lätt att äta det? Man ska ge rätt mkt per dag 2-400 gram. har hittills bara lyckats få i dem ca 80 gram.

pinky
2008-01-23, 16:56
Jag har använt det, men tyckte att det mest dammade. Opraktiskt med de stora volymerna också...

Gav färsk bakjäst istället, tyckte jag såg snabbare resultat av det. (Gav mot lös mage) Det var dock lite pyssel att komma ihåg att köpa det flera gånger i veckan...:angel:

BeastieBabe
2008-01-23, 17:01
vanlig bakjäst ska man BARA ge om hästarna har en störd tarmflora då de behöver jästbakterierna för att stabilisera upp magen.. annars är dom baketerierna bara störande för den välfungerande tarmfloran hästen redan har..

foderjäst gav vi ½ dl (~40 g) till en c-ponny på 350 kg.. hon fick bättre hovar och bättre päls av det..

foderjäst ger man för b-vitaminernas skull, bakterierna i den jästen är redan avdödade..
bakjäst ger man för bakteriernas skull..

Forest Autumn
2008-01-23, 17:13
vanlig bakjäst ska man BARA ge om hästarna har en störd tarmflora då de behöver jästbakterierna för att stabilisera upp magen.. annars är dom baketerierna bara störande för den välfungerande tarmfloran hästen redan har..

Var har du läst eller hört det? Jag har förstått det som att man kan ge det i förebyggande syfte.

BeastieBabe
2008-01-23, 17:22
i förebyggande syfte mot vadå?

mot dålig tarmflora så ger man bara katten i att byta foder hipp som happ och ge hästen en massa "godis" varje dag..

enda gången man kan använda det i förebyggande syfte är om man VET 100% att ens häst blir askass i magen i mitten av februari varje år, då kan man ge.. och sen sluta ge när hästen brukar vara bra igen..

Forest Autumn
2008-01-23, 17:32
i förebyggande syfte mot vadå?

mot dålig tarmflora så ger man bara katten i att byta foder hipp som happ och ge hästen en massa "godis" varje dag..

Min häst har haft fång. Därför ger jag henne bakjäst när jag tror att det kanske behövs. Jag vet inte varför du skriver detta med att byta foder och ge en massa godis varje dag. Det var inte det jag undrade över. Min fråga till dig gällde var du har läst eller hört nedanstående. Det vill jag gärna veta så att jag också kan läsa det.

Vichy
2008-01-23, 17:38
Tycker den sorten bara dammar och ingen häst i stallet tyckte om den. Köper Hippos (Mustangs går bra med, är typ helt likadan som Hippos) nu istället, inte dammig och hästarna tycker den är god, min pålle äter den gärna utan någonting till. Ger 1 dl om dagen, gett resultat i finare hårrem, magen håller sig bra (den kan annars vara lite sådär) och hovarna är nu kanon. Ger inte hela tiden utan i perioder som under pälssättning/fällning och när jag tycker att det behövs, beror på hans mage, eller om pälsen ser ut att behöva det.

BeastieBabe
2008-01-23, 18:12
det var i en äldre foderjästtråd där jag faktiskt tror att HH var med och sa att bakjästen kan användas mot dåliga magar..

fång är ju en annan sjukdom som lätt ger upphov till utbrott om man inte håller tarmfloran stabiliserad, jag kan ju inte räkna upp ALLA tillfälligheter, kroniska sjukdomar och åkommor heller..

Ylva86
2008-01-23, 18:22
Våra hästar äter Protect och de gör det gärna. Dammigt, ja ifall man intel blöter.Vi blandar ju givetvis ned det i kraftfodret som alltid serveras blött.

Forest Autumn
2008-01-23, 18:54
det var i en äldre foderjästtråd där jag faktiskt tror att HH var med och sa att bakjästen kan användas mot dåliga magar..

fång är ju en annan sjukdom som lätt ger upphov till utbrott om man inte håller tarmfloran stabiliserad, jag kan ju inte räkna upp ALLA tillfälligheter, kroniska sjukdomar och åkommor heller..

Nu är jag lite envis. Jag tror inte riktigt att du förstår vad jag menar för du svarar inte på min fråga. Jag är väl medveten om att bakjäst kan användas för att stabilisera tarmfloran det är därför jag ger den. Jag har inte påstått att den inte gör det. Jag är inte heller intresserad av att veta vilka ev sjukdomar osv som rubbar tarmfloran hos en häst. Det har jag lite koll på själv.

Det jag undrar över är var du har fått nedanstående påstående ifrån. Jag förstår det som att du är säker på att jästsvamparna (det är inte bakterier) stör en välfungerande tarmflora. Eftersom jag ger bakjäst en del till min häst och inte har hört detta tidigare vill jag gärna veta var du har fått det ifrån så att jag kan läsa det själv.

BeastieBabe
2008-01-23, 19:08
jag har svarat, läs inlägg #8 igen och hoppa inte över första stycket denna gång..

haha du hade till och med citerat svaret :p

Forest Autumn
2008-01-23, 19:23
jag har svarat, läs inlägg #8 igen och hoppa inte över första stycket denna gång..

haha du hade till och med citerat svaret :p

Fortsätter att vara envis. Jag tycker fortfarande inte att du har svarat på frågan. I ditt inlägg åtta står det inte ngt om var det står att bakjäst kan störa tarmfloran. Jag har redan läst igenom de äldre trådar man får upp när man söker och inte hittat ngt om att det inte skulle vara bra att ge det en längre tid. Jag har kanske fel men jag tycker att om man påstår ngt här så bör man kunna visa var man har fått det ifrån. Så vill du vara vänlig att tala om det.
Jag är nog dessutom trögtänkt idag. Vad är det för stycke jag hoppar över?

nexxa
2008-01-23, 19:25
oj det var en del, vanlig foderjäst gav jag bara 100 gram/av per dag..ingen favorit precis!

BeastieBabe
2008-01-23, 19:25
ja i en tråd där en mycket foderkunnig människa som kallas HH skrev.. jag hittar inte tråden för den är troligen borttagen redan.. men PM'a HH och fråga så får du veta säkert..

det är EXAkT samma info i detta svar som i inlägg #8..

Forest Autumn
2008-01-23, 19:34
ja i en tråd där en mycket foderkunnig människa som kallas HH skrev.. jag hittar inte tråden för den är troligen borttagen redan.. men PM'a HH och fråga så får du veta säkert..

det är EXAkT samma info i detta svar som i inlägg #8..

Jag inser att vi inte förstår varandra. Jag ifrågasätter inte det som hon har skrivit jag vill bara läsa det själv. Det är lätt att det blir fel när man ska återge ngt som ex jästbakterier i stället för svampar. Det är möjligt att tråden är borttagen. Den tidigaste tråden jag fick upp när jag sökte var från mars 2005 men OK det är lugnt jag överlever och förhoppningsvis min häst också. Vi kan hoppas att hon läser detta.

Forest Autumn
2008-01-23, 19:55
Det blev lite fel i det jag skrev och nu är det för sent att ändra det. Jag menade naturligtvis inte att min häst ska läsa här i tråden. Hon kan inte läsa.

Hiwiie
2008-01-23, 20:06
Mina får det blandat i betforen. Finare päls, tycker även att magen blivit bättre. Hovslagaren har även nämnt att hovarna ser bättre ut nu.

LadySara
2008-01-23, 21:37
*kl*
men vid pälsfällning ges juh bakjäst??? de är juh ren b-vitanmin..??! eller ?? vet flera vet som rekommenderat jäst istället för flytande b-vit..

Snobben
2008-01-23, 22:15
Hur mycket ger du per dag?
Dom ska ju som sagt ha en hel del enl anvisningen.
En dl i betforn är ju inte så farligt, men 4 dl är ju en hel del..
(har för mig att en stor häst ska ha typ 4 dl enl anvisn)
Kanske gör nytta även om man ger lite mindre.

Snytnos
2008-01-23, 22:22
Jag ger till min pålle, har gett några månader 2dl/dag utblandat i kraftfodret som är blött. Han är superfin i pälsen, har fått bättre hovar och man å svans har vuxit som ogräs. Jag tycker det verkar fungera bra, ser ingen anledning att byta.. :)

HelenaHandberg
2008-01-23, 22:59
KL svarar flera

De försök som gjorts på jäst av typ bakjäst har visat att hästar som stått på stor stärkelsegiva fått mindre störningar av tarmfloran när de fått bakjäst än när de inte fått bakjäst. Levande bakjäst gör tydligen så att det nyttiga bakterierna trivs bättre och inte så lätt låter de onyttiga växa till. Så om man har en pågående risk för störningar – t ex hög stärkelsegiva eller en häst känslig för foderbyten – kan det vara klokt att ge en liten skvätt (ca 10 gr bakjäst dag). Men jästen bosätter sig inte i tarmen utan måste ges varje dag,

Foderjäst däremot är inte levande jäst utan avdödad. Då kan man inte förvänta samma effekt. En viss effekt kan man nog ha på grovtarmsfloran gm att jästen kan vara näring för vissa mikrober. Men om den är mat bara för snälla bakterier eller också för elaka är inte studerat. HH

Forest Autumn
2008-01-24, 07:06
Tack för svaret. Det är så jag har förstått det som jag har läst tidigare men tänkte att jag kan ha missat något.

Hiwiie
2008-01-24, 07:32
En skopa vardera i två måltider. Blandar det i betforen när jag blöter den, blandar runt det noga.

Jag ger alltså 4 dl betfor åt gången med en skopa foderjäst i och mina hästar har absolut inga problem med att få i sig det, de tycker det är jättegott :)

ponytails
2008-01-24, 08:59
Har precis börjat ge pållarna detta foderjäst som är köpt på Granngården. Någon som har gett av detta jäst och sett bättring på hästens mage och päls etc?
Har era hästar haft lätt att äta det? Man ska ge rätt mkt per dag 2-400 gram. har hittills bara lyckats få i dem ca 80 gram.

Foderjästen är utblandad med vetekli(?). Jag ger ren bryggerijäst som jag köper i min Foderbutik. Hästarna tycker om det. Ger 1dl morg o kväll.
Ger fin päls o hovkvalité! Även proteintillskott (ren bryggerijäst alltså).

Monsieur de Mai
2008-01-24, 09:34
Så om man har en pågående risk för störningar – t ex hög stärkelsegiva eller en häst känslig för foderbyten – kan det vara klokt att ge en liten skvätt (ca 10 gr bakjäst dag). Men jästen bosätter sig inte i tarmen utan måste ges varje dag,

Om man inte ger varje dag, är det bortkastat att ge jäst överhuvudtaget då? Säg att man tex ger varannan dag, ger det ingen verkan då?

ponytails
2008-01-24, 09:45
Jag vill bara skriva min erfarenhet. Har börjat med bakjäst på min häst som varje vinter får "buljong-rinningar" från magen. (Normalt bajs). Blev betydligt bättre. Men om jag glömmer jästen en dag så är han helt nersölad i baken av "buljong-skit" nästa dag.

Monsieur de Mai
2008-01-24, 10:18
Jag vill bara skriva min erfarenhet. Har börjat med bakjäst på min häst som varje vinter får "buljong-rinningar" från magen. (Normalt bajs). Blev betydligt bättre. Men om jag glömmer jästen en dag så är han helt nersölad i baken av "buljong-skit" nästa dag.

Okej, antar att det är ett bra svar på frågan :) Men jag vill fortfarande veta om det gör mer skada än nytta att ge bakjäst tex varannan dag?

Varför jag undrar är för att jag har ett väldigt känsligt sto som är svår att hålla i hull och som är en stressad typ av häst. Så jag har tänkt prova att ge henne bakjäst och se om det hjälper. Men jag har hästen inackorderad och eftersom hon är kräsen som få så skulle jag inte få henne att äta bakjäst som är nedsmulad bland kraftfodret. Så jag måste alltså lösa upp jästen i vatten i en spruta och ge henne det direkt i munnen. Vilket jag inte kan kräva att de i stallet gör. Jag är i stallet oftast varannan dag, eftersom allt ingår, även mockning och tillsyn, och tänkte då ge henne jästen själv.

Kan man annars ge torrjäst? Och hur mycket ska man ge av det isåfall? Tror att det skulle vara lättare att få i henne det via att ge det i kraftfodret. Vad jag har läst så är 14 gram torrjäst = 50 gram färsk jäst. Och då borde det betyda att man bara ska ge 2,8 gram torrjäst per dag? Om man nu kan ge torrjäst överhuvudtaget...

Snälla hjälp mig! :)

Forest Autumn
2008-01-24, 11:00
Jag ger det tillsammans med betfor.

Monsieur de Mai
2008-01-24, 11:19
Jag ger det tillsammans med betfor.

Alltså hon får redan lucern och kwik beet som är uppblött, men jag tror att om jag skulle lägga ner jäst där i, så skulle det lukta jäst av maten och då skulle hon inte äta. Så kinkig är hon...

Forest Autumn
2008-01-24, 13:19
Jobbigt med en sådan häst. Mina är inte så. De äter allt de får utom foderjäst som de fick för ett par år sedan.
Jag är inte säker på vad som händer när man inte ger det varje dag. Min gissning, om jag nu vågar mig på det efter den tidigare diskussionen i tråden, är att det inte är farligt men att det kanske inte gör någon nytta.

ponytails
2008-01-24, 13:51
Om din häst inte har störningar i tarmfloran så behöver du inte bakjäst.
Min fullbld-korsning som har haft svårt att hålla hull blev väldigt fin av lucern. Nu ger jag inte kraftfoder pgr av ett fånganfall i våras. Annars hade jag provat Hippo Alfa. Känner fler som är så nöjda med det.

Monsieur de Mai
2008-01-24, 14:11
Om din häst inte har störningar i tarmfloran så behöver du inte bakjäst.
Min fullbld-korsning som har haft svårt att hålla hull blev väldigt fin av lucern. Nu ger jag inte kraftfoder pgr av ett fånganfall i våras. Annars hade jag provat Hippo Alfa. Känner fler som är så nöjda med det.

Hur vet man om hästen har problem med tarmfloran? Visar det sig bara genom lös mage eller kan det även finnas andra symtom?

Hippo Alfa, är det pelletrerat foder?

BeastieBabe
2008-01-24, 16:52
lös mage, fång etc..
magproblem kan ha fler olika orsaker och lösningar, tex. sand i magen löses genom att man ger linfrö som tar med sig sanden ut, andra tarmstörningar som uppkommer tex vid oro, foderbyter och som HH säger hög stärkelsegiva och till fånghästar som generellt sätt har känsligare mage så behöver dom bakterierna..

om man vill ge jäst för b-vitaminernas skull är det bättre att ge bryggerijäst som är avdödad.. billigare om inte annat.. och man får i dem mer b-vit än med bakjästen..

BeastieBabe
2008-01-24, 16:54
då hade jag inte helt fel om att du kunde det där :idea:

men med dina kunskaper, om man vill åt b-vitaminerna för pälsens skull och inte mot obalans i tarmarna så är det väl bättre att ge foderjäst än bakjäst?

Forest Autumn
2008-01-24, 17:05
då hade jag inte helt fel om att du kunde det där :idea:

Jag hoppas att du är medveten om att det inte var HHs kunskaper jag ifrågasatte. I så fall missuppfattade du mig totalt. Men vi har ju fått svar nu så jag lägger mig i den diskussionen.

BeastieBabe
2008-01-24, 18:51
du ifrågasatte mina kunskaper och jag hade rätt och du kallar det att "vi fått svar" och du tänker inte diskutera mera?

whatever

fundering: om det jag läser mig till genom någon annans kunskaper, dvs i detta fallet HH's, då är det inte MINA kunskaper utan någon annans.. men vart kommer kunskapen ifrån om allt vi läser är bara tjyveri från någon annans kunskap?
nej mycket kunskap är gratis och man ska dela med sig av det man kan, man vinner inget på att hålla saker för sig själv och man förlorar heller inget på att dela med sig..

:bow: till HH som alltid frikostigt delar med sig av sin kunskap!

Forest Autumn
2008-01-24, 19:36
du ifrågasatte mina kunskaper och jag hade rätt och du kallar det att "vi fått svar" och du tänker inte diskutera mera?

whatever

fundering: om det jag läser mig till genom någon annans kunskaper, dvs i detta fallet HH's, då är det inte MINA kunskaper utan någon annans.. men vart kommer kunskapen ifrån om allt vi läser är bara tjyveri från någon annans kunskap?
nej mycket kunskap är gratis och man ska dela med sig av det man kan, man vinner inget på att hålla saker för sig själv och man förlorar heller inget på att dela med sig..

:bow: till HH som alltid frikostigt delar med sig av sin kunskap!

Jag anser fortfarande inte att du förstår vad jag menade vilket märks i början av ditt svar till mig. Därför vill jag inte fortsätta diskussionen om det är olämpligt att ge bakjäst i förebyggande syfte eller ej. Jag tycker att den har urartat fullständigt därför vill jag inte svara på den.

Men när det gäller att dela med sig av sina kunskaper så håller jag helt med dig, det är klart att man ska göra det om man har möjlighet. Det har ju blivit mkt lätt med all denna teknik och visst är det fascinerande så mkt man kan lära sig och ta reda på med hjälp av internet. Det är klart att ingen kan äga kunskap. Den kommer naturligtvis från början från de forskare som genom mkt arbete har arbetat fram sina teorier. Om ngn skulle äga den skulle det kanske vara de som har tagit fram den? Men jag ser samtidigt en fara med detta att allt blir så lättåtkomligt. Det är ju mkt lätt både att sprida sina egna kunskaper och att hitta nya som man kan ta till sig. Det blir då på något sätt ännu viktigare att man verkligen kan visa var den kommer ifrån. Jag tycker nog att vi för länge sedan har lämnat det stadiet när kunskaper berättades från mun till mun genom olika berättelser. Sedan kan man kanske tycka att det blir olika beroende på vad det handlar om. När det gäller ex utfodring och vård av hästar tycker jag att det känns mkt bättre för mig om jag får ett råd av ngn och jag sedan kan kolla var det kommer ifrån. Tänk om jag följer ngt som inte stämmer.

BeastieBabe
2008-01-24, 20:16
i början efterfrågar du vad man får för effekt av foderjäst och du fick svar, i inlägg #2 om vad bakjäst ger för effekt och i mitt svar vad man ska använda bakjäst till och varför och vad foderjäst ger för effekt på hästen..

vad var det annars du undrade över?

bara en enda grej jag undrar över, i slutet av ditt inlägg.. om du nu alltid dubbelkollar, varför ringer du då inte en agronom direkt istället för att fråga "lösa icke trovärdiga" kunskapskällor här på buke?

Bubbla
2008-01-25, 11:06
Knapplån...

Jag ger min häst Protect foderjäst när han är dålig i magen och ser en effekt av det. Direkt. Han får mellan 1-2 dl om dagen (500 kg SWB-valack). Sen VAD effekten beror på det vet jag inte, om det är jästen, eller som HH skriver att aminosyror etc i jästen gynnar rätt orts bakterier i just hans magtarmsystem.

Är lite för lat för att hålla på med bakjäst, men funderar på det till våren till den lilla shettis vi har på foder som haft fång förut. Eller så provar vi med foerjästen på henne med.

Boj
2008-01-25, 11:24
Nej nu måste jag lägga mig i, du menade att om man gav bakjäst till hästen i förebyggande syfte så störde man den nyttiga magbakterien.
Så är inte fallet, förebyggande syfte kan vara vid t ex foderbyten, transporter etc.

BeastieBabe
2008-01-25, 11:44
citerar mig själv fråpn inlägg #33
"andra tarmstörningar som uppkommer tex vid oro, foderbyter och som HH säger hög stärkelsegiva och till fånghästar som generellt sätt har känsligare mage så behöver dom bakterierna.. "

menade snarare på att det är totalt onödigt att ge bakjäst om det inte behövs i något syfte..

Forest Autumn
2008-01-25, 11:46
vad var det annars du undrade över?

bara en enda grej jag undrar över, i slutet av ditt inlägg.. om du nu alltid dubbelkollar, varför ringer du då inte en agronom direkt istället för att fråga "lösa icke trovärdiga" kunskapskällor här på buke?

Det är mkt möjligt att jag har uttryckt mig oklart i mina inlägg, börjar nästan tro det. Jag har bara ställt en enda fråga till dig. Det är den som Boj har svarat på. Jag tolkar det som HH har skrivit på samma sätt. Jag är nöjd med de svaren.

Anledningen till att jag svarar nu är de sista raderna du har skrivit i ditt senaste inlägg. Det vill jag gärna bemöta eftersom det inte alls var så jag menade, måste nog träna mer på att skriva så att det framgår vad jag menar. Jag är väl medveten om att det finns många användare här som kan mycket mer om foder, hästvård och annat om hästar än vad jag kan. Jag har lärt mig massor under det år jag har varit med här. Jag tycker alltså inte att de är "lösa icke trovärdiga kunskapskällor" det har jag aldrig påstått. Jag brukar aldrig dubbelkolla ett svar. Varför skulle jag göra det? Men om jag läser något som inte stämmer med det jag har lärt mig sedan tidigare är det för mig självklart att jag vill veta mer om det. Då vill jag gärna veta var det kommer ifrån så jag kan läsa det själv för att lära mig mer. Eller möjligtvis för att kolla att det stämmer. Eftersom forskningen inom många områden går framåt ganska snabbt kan det dessutom mkt väl vara så att det har kommit nya rön.
Jag hoppas också att det framgår att jag inte är ute efter att vinna någon diskussion. Jag ser inte det som en kamp där någon tvunget måste vinna. Jag ville bara ha svar på min fråga.

Jag lämnar härmed denna tråden och om det är ngt du undrar över i det jag har skrivit får du gärna skicka PM till mig i stället. Jag tycker att vi har tagit alldeles för stor del av denna tråden som egentligen tillhör ts.

sthu
2008-01-25, 12:28

Va? Har läst helt motsatt svar på andra håll, bland annat här i denna tråden. Jästsvamparna bor väl inte kvar i magen och stör? Har fattat det som att de är där ett tag och gör så att "de goda" bakterierna trivs. Det räcker ju dessutom med en mycket liten mängd, har haft en länk till en studie en gång i tiden men den har jag tappat bort..

En sak har jag dock funderat på. Hur är det med "beroendefrekvensen" på bakjäst, kan hästmagen bli beroende av att få hjälp utifrån eller stabiliserar den sig själv?
Jag ger min ponny både bakjäst, vetekli och loppfrö för att han inte ska vara så lös i magen. Han bökar i jorden och "tål" inte ensilaget riktigt (har tyvärr ingen möjlighet att byta..). Får han inte något av de tre blir hans mage sämre igen. Funderar på om det kan vara "beroendeframkallande" om ni förstår hur jag menar?