Visa fullständig version : Full fart? eller?

Luff
2008-01-26, 00:02
Så, nu ska alla ni som har era hästar i rastgårdar (för 40X 60 är ingen hage, det är en rastgård) få svara på en fråga.

När fick er häst springa det fortaste den kan utan er på ryggen?
Har den någon gång fått göra detta sen den började ridas?

Jag förutsätter att den fått gå i en riktig hage som unghäst.

Hur mycket spänningar som släpper när hästen verkligen bara får släppa loss kan jag bara föreställa mig.

kvandi
2008-01-26, 01:03
Mina hästar har lite mer än det dubbla måttet du anger, men det är en just nu väldigt blöt/tung-gådd skogshage... Hästarna uppehåller sig självmant runt ligghallen på de grusade ytorna. Kan tillägga oxå att de går i lösdrift och står inte inlåsta om nätterna.

Mina hästar är uppvuxna i relativt stor frihet. Andi spenderade 4-5år på island i stor flock på fjällen. Kveikja som är född i danmark hade det lite mer begränsat men ändå mycket stora fina hedmarker med många andra jämnåriga under tre års tid. Idag löser vi avsaknaden av "frihet" genom att släppa dem i sommarhagen några timmar ibland. Då blir de överlyckliga och trots sina lugna jag rusar i full kareta ett par vändor. Kveikja får dessutom hänga med som löshäst på ridturer och hon rejsar loss rejält då! Se bild...
http://i189.photobucket.com/albums/z194/kveikja/loskvekki1.jpg

Huruvida de springer "det fortaste de kan" vet jag inte, men de verkar lyckliga iaf. Nåt mer som löser spänningar är ju att få rulla sig och sedan skaka sig, utan täcke...

Olympus
2008-01-26, 01:38
Min häst går väl inte i ngn speciellt stor hage men inte i rasthage heller (det klarade hon inte av, blev helt vild vid ridning) Men kan säga att hon inte får rejsa runt iafa. Jag eller ngn annan i stallet tar in henne om hon rejsar. Är sjukt rädd att hon ska skada sig.

Besöker kiropraktor ett par ggr/år för att kolla upp om hon har ev. spänningar eller ej.

Hon fick springa lite i sommras tillsammans med valacken första gången jag släppte ihop dom. Men när det var över var det inget mer spring.
http://uk.youtube.com/watch?v=iqxUxuetyJk

Kanske ska tilläga att lite spring är ju okej, men springer hon okontrollerat fram och tillbaka i hagen och verkar allmänt oroliga och har svårt att komma till ro tas hon in.

Pantalon
2008-01-26, 08:35
Menar du att de rejsar av sig på den videon? Du och jag har nog väääldigt olika definitioner på "bralla loss ordentligt" i så fall.
Tycker att det måste vara ganska tråkigt för en häst att inte få springa av sig mer än sådär, men det är ju min åsikt.

Pantalon
2008-01-26, 08:43
Jag håller nog inte med om att 40x60 m(?) är en rasthage...
Rasthagarna på skolan är väl runt 15x15. Det är en rasthage. Visserligen tycker jag att det är för litet men de hoppar o skuttar o springer där också.
Våra går i större hagar så jag kan väll egentligen inte svara på frågan.
Men trots det... i en 40x60 hage så kan de alldeles säkert springa av sig ganska mycket. Våra vinterhagar är inte jättestora men hästarna springer av sig i princip lika mycket där som i sommarhagarna.

Jag tycker att det låter som att du är arg på alla med små hagar redan från början, finns det något bakomliggande tro?

arabia
2008-01-26, 12:09
Mina hästar har 4 hektar vinterhage o jag tycker det är lite när dom börjar bralla loss o springa ordentligt o det är ändå shettisar

Luff
2008-01-26, 15:25
Nä inte är jag arg.:)
Kom bara att tänka på vad det måste göra för skillnad.
Hästen är ett flyktdjur och gjord att springa fort över stora ytor.
Att då dessa muskler aldrig får användas måste väl inverka på totala fysiken - syftet många har med hästar - är att träna dom för prestation.

Att man tar in en häst pga skaderisken för att den rejsar runt i en rasthage förstår jag faktiskt. Det är en av dom anledningar till att jag tycker rasthagar är fullständigt tok. Det är stor skaderisk i dom pga den lilla ytan och att hästar som busar tvingas kasta runt på små ytor.
Dessutom är dom många gånger inte tränade att hålla reda på benen i omväxlande terräng.
Jag har träffat på en hel del hästar som ALDRIG rör sig eller rids på annat än vägar, ridhus och i rasthagar.
Tar man ut dom på en skogstig så snubblar dom.

Detta måste väl inverka på hästens totala prestation - alltså borde det vara i alla hästägares intresse att åtminstone någon gång då o då erbjuda hästen tillfälle att rejsa på stor yta och även att gå i kuperad terräng.

Luff
2008-01-26, 15:28
Herrejösses 15X15 - här i Skaraborg är det en sjukhage..inte riktigt kanske men rasthagarna vid stallen runt om här är cirkus 40X60 - tråkiga fyrkanter där hästarna möjligtvis kan få upp farten i galoppen och hinna bralla en o annan gång.

misen
2008-01-26, 15:36
mina hästar (4 st) går på vintern i mindre hagar där dom kan springa men ej bralla loss helt. när det är snö dock så brukar dom få komma ut i sommar hagen som är VÄLDIGT stor och riktigt bralla av sej å jäkla vad de går undan =) sen på sommaren går dom på bete och då har dom en hage där dom går och från april/maj till okt/nov har dom en hage och dom hinner inte ens beta ner den på den tiden. så den är kolosal =) ser inte slutet på den.. Å betes släppet brukar gå undan som attan de med =)

Här får mina pållar busa av sej i våran (sommar hage) som vi hade innan. den vi har nu är 3 gånger så stor =) Den hästen som springen längst bak är dräktig och vad i 9 månaden på bilden =)

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_24/18000000-18009999/640x480/18004593.jpg?0

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_24/18000000-18009999/640x480/18004592.jpg?0

Trani
2008-01-26, 15:44
Min häst går väl inte i ngn speciellt stor hage men inte i rasthage heller (det klarade hon inte av, blev helt vild vid ridning) Men kan säga att hon inte får rejsa runt iafa. Jag eller ngn annan i stallet tar in henne om hon rejsar. Är sjukt rädd att hon ska skada sig.

Besöker kiropraktor ett par ggr/år för att kolla upp om hon har ev. spänningar eller ej.

Hon fick springa lite i sommras tillsammans med valacken första gången jag släppte ihop dom. Men när det var över var det inget mer spring.
http://uk.youtube.com/watch?v=iqxUxuetyJk

Kanske ska tilläga att lite spring är ju okej, men springer hon okontrollerat fram och tillbaka i hagen och verkar allmänt oroliga och har svårt att komma till ro tas hon in.

Jag tycker att det är sjukt att inte låta sin häst få springa och leka som den vill i hagen. Porslinshästvarning som fan! Att springa fram och tillbaka och vara orolig är inte samma sak som att bralla/rejsa av glädje.

Och det din häst gör på videon är inte i närheten av det dagliga rejs som alla hästar jag har haft brukar ägna sig åt..

Soranto
2008-01-26, 15:52
Så fort sommarhagen går att användas utan att bli helt söndertrampad och nerlerad får han leka där. Brukar springa som om inget i hela världen skulle kunna stoppa honom :P Sen brukar han ju såklart ha stora sommarbetet också till sommaren. Tyvärr går han i mindre hage nu på vintern (inte jag som är ägaren) men han kan fortfarande rejsa runt en del i den, bara inte lika långa sträckor som i sommarhagen eller sommarbetet.

sthu
2008-01-26, 16:09
Jag hade fått panik om hästarna hade så små hagar.. Tycker våran vinterhage är liten nu när vi fick dela den med korna, och den är ändå ganska stor. Har inga exakta mått, men åtminstone 300 x 400 måste den vara.. Och kuperad, lite sten, lite backar. För tillfället är det bara två hästar. Kan säga att trots att de har plats att springa på så gör de det inte. Eller ja, den ena springer lite grann, men hon har spatt så det går inte så fort. Men min rör sig inte mer än nödvändigt, han definition av att springa fort är att trava lite oengagerat tio meter när man kommer med maten.. Han rör inte ens på fötterna när han betar, han sträcker på halsen så långt han kan innan han flyttar ett steg :p
Nej, han har inte ont någonstans, är röntgad utan anmärkning. Han springer helt enkelt inte i onödan. Visst händer det att han får lite småryck och springer och bockar och har sig, men det är inte ofta. Då får det vara "bra" väder (vind, ganska kallt, gärna snö, men framförallt vind och lagom kallt (runt -5 brukar han gilla))

Luff
2008-01-26, 16:12
Nu fick jag backflash.
För ca 20 år sedan tog jag emot en arabåring som skulle gå på bete. Han hade gått i hyfsat stor rasthage men dom hade fått enorma problem med lera efter en våt vårvinter och hästarna hade i princip inte kunnat springa även om dom hade försökt.

Hagen han släpptes ut är ca 2 ha och han mottogs av min fjord med stor glädje - det struntade lillherrn i. Han hade inte tid att hälsa...Han rejsade...runt runt runt - i princip varje hörn slirade han i omkull - även mina hagar var sura efter denna vårvinter och gräset halt. Han var skitig långt uppe på korset.
Hans matte som var av den försiktiga typen var inte långt ifrån paniken men vad skulle hon göra - han gick ju knappast att få tag på.
Han sprang tills han var helt utmattad och avslutade med att rulla sig. Först nu kunde han tänka sig att hälsa.
Det var en lycklig häst i den stunden - jag var faktiskt så rörd av hans uppenbara glädje att jag hade tårar i ögonen. Jag hade ju sett hagarna han tillbringat vintern i och förstod vad han kände.

alke_
2008-01-26, 17:07
Mina tog ett rejs idag!!
Var väl inte det snabbaste dom kunde springa o dom sprang bara genom grinden o upp till stallet :smirk: men men

http://images1.bilddagboken.se/22/_u5/_u2/_u2/_u8/_u6/u522864/15645_1201360874.jpg
Har väl ca 50m med hage + en skogsdunge bakom mig

http://images1.bilddagboken.se/25/_u5/_u2/_u2/_u8/_u6/u522864/94935_1201361110.jpg
hagen är ca 3x så bred!
Har 3 hagar till av denna storleken!!

Fuxen är 16 år, har haft henne på foder nu några månader! Hon blev totalt överlycklig att få se en så "stor" hage!! Den dagen brallade o sprang hon som jag vet inte vad, aldrig sett en häst springa så mycket!!!
Den bruna hästen är en krutdurk som gärna tar sig ett rejs dagligen!
Sen finns det en 3dje häst bakom fuxen (syns knappt) Han springer inte i onödan, visst springer man om kompisarna verkligen tjatar el om jag jagar iväg dom, men annars står han gärna o tittar på ist!!

Rasthagar tycker jag går an för en kortare period om man absolut inte har annan möjlighet. Bättre dom får komma ut än inte alls! Visst kan dom bralla av sig det värsta i en rasthage men det är absolut inte jämförbart med vad dom kan göra i en ritkig hage! Hästar ska ha möjlighet att springa allt dom orkar o vill x antal gånger!! Ju fler ju bättre!!

lillsyrran
2008-01-26, 17:28
I somras på betet. Dessutom får hon bralla av sig på lina (longerar) ngn gång i veckan, och då får hon ha ganska hög fart innan matte fegar ur...

Skulle gärna haft henne i en betydligt större hage, men är inackorderad och får anpassa mig. Hagen är väl 100x45m, uppskattningsvis.

Corminta
2008-01-26, 17:53
Vara hastar gar ni i hagar pa ca 20x20 m i 1 - 1,5 h/dag. Alltid ensamma, de kan dock (tyvarr) rora varandra over staketet.

Anledningen till detta ar att dessa ar de storsta hagarna pa omradet (traningscenter i sodra Florida, ca 450 hastar for tillfallet). Pga de ar sa sma vagar jag inte slappa ihop dem, mojligtvis om de varit gamla garvade ravar men inte unghastarna. Anledningen till att jag inte vill att de ska kunna rora varandra over staketet ar att ca 50 % av hastarna pa traningscentret ar hingstar och dessa kan ibland ha svart att halla sig i skinnet utan slass hellre. (Detta gor att de flesta hingstar pa stallet inte far ga ut alls, galler forresten aven stona i vissa stall.)
Hade hagarna legat langre ifran varandra hade vi kanske lyckats ha fler hastar ute samtidigt.
Staketen ar skit (de kryper igenom dem) i fraga om att halla hastarna inne, dock bra ur skadesynpunkt. Hade dock hellre haft outbrytbara staket sa jag kunde haft dem ute pa natten ocksa.
Eftersom varmen gor det omojligt att vara ute efter 10 maste vi dela upp tiden ganska snalt.

De busar och brallar men inte sa som de gor i sina fina hagar pa garden i Canada eller for den delen mina egna hemma i sverige.
Springa "sa fort de kan" gor de pa banan. Dvs inte under ryttare men val framfor vagn.

Alla hastar "vi" fott upp sjalva har sprungit och lekt i enorma hagar med andra hastar tills dess de var ett ar gamla. De vi kopt pa auktion har jag ingen aning om.

Bor kanske tillagga att jag andrat syn pa en bra hage sedan jag flyttade hit. I sverige ansag jag min vinterhage pa 4 ha var minimal till mina fem hastar och skamdes om de var ute mindre an 14 h/dag. I Canada anser jag en 1 ha under ca 4 h/dag per hast ar superlyxigt. I florida ar det lyx om hasten kan na ett grasstra genom staketet pa sin 20x20 hage under 2 h/dag. for att skamma bort hastarna betar jag dem ca 30 min/dag i longerlina. (Tar hand om 6 hastar sa det tar ett tag.)

Manga tycker att vi tar onodiga risker som slapper ut vara hastar overhuvudtaget. De flesta far bara ga pa skritten pa sondagarna (lediga dagen i veckan) och resten av tiden ar det enbart mkt kontrollerad rorelse som galler. Hage anses som mycket overskattat aven vid problem som korsforlamning, ulcers, krubbitning, boxvandring etc.

MVH Kajsa - onskade mig allvarligt en grashage i julklapp

Olympus
2008-01-26, 18:13
Menar du att de rejsar av sig på den videon? Du och jag har nog väääldigt olika definitioner på "bralla loss ordentligt" i så fall.
Tycker att det måste vara ganska tråkigt för en häst att inte få springa av sig mer än sådär, men det är ju min åsikt.

Jag sa aldrig att dom rejsar av sig. Det vill jag inte att dom gör. Du får ha vilka åsikter du vill, men mina hästar mår lika bra för det.

Dessutom så springer dom aldrig speciellt mkt om dom inte är oroliga, och då tas dom in.

Luff
2008-01-26, 18:16
Går dom på sommarbete?

Olympus
2008-01-26, 18:18
Jag tycker att det är sjukt att inte låta sin häst få springa och leka som den vill i hagen. Porslinshästvarning som fan! Att springa fram och tillbaka och vara orolig är inte samma sak som att bralla/rejsa av glädje.

Och det din häst gör på videon är inte i närheten av det dagliga rejs som alla hästar jag har haft brukar ägna sig åt..

Jag tycker det är sjukt att låta sina hästar rejsa runt okontrollerat i hagen:smirk: Jag skiter fullständigt i om du tycker jag behandlar mina hästar som porslinshäsar för det kan jag erkänna att jag gör. Tycker inte det är fel att vara rädd om sin häst. Vad säger att en "porslinshäst" mår sämre.

Jag har aldrig påsått att rusa runt av orolighet är samma sak som är rejsa av sig.

Olympus
2008-01-26, 18:20
Går dom på sommarbete?

Nej, dom tävlas och hålls igång som mest under sommaren. Den hagen som dom går i på filmen går dom ett par timmar om dagen (vi har bara två såna hagar så vi måste dela) annars går dom i vinterhagarna.

Luff
2008-01-26, 18:34
Sjukt?
Hästens naturliga beteende.
Jag skulle också vara orolig om jag hade hästen i en rasthage om den rejsade men att kalla det sjukt är nog det dummaste jag hört.

Jag tror säkert att dina hästar mår jättebra. Det brukar tävlingshästar göra.
Min fundering var om dom inte skulle kunna prestera mer om dom fick använda musklerna på det sätt dom är skapta för.

Sen finns det faktiskt åtminstone en OS-ryttare som har sina hästar ute varje dag i stora hagar och rider dom i skogen.
Och jag har aldrig hört talas om att hon har haft rejsrelaterade skador på sina många hästar.

Olympus
2008-01-26, 18:44
Sjukt?
Jag skulle också vara orolig om jag hade hästen i en rasthage om den rejsade men att kalla det sjukt är nog det dummaste jag hört.

Min fundering var om dom inte skulle kunna prestera mer om dom fick använda musklerna på det sätt dom är skapta för.

Sen finns det faktiskt åtminstone en OS-ryttare som har sina hästar ute varje dag i stora hagar och rider dom i skogen.
Och jag har aldrig hört talas om att hon har haft rejsrelaterade skador på sina många hästar.

Men jag är inte OS ryttare och apar inte efter sådana. Jag behandlar mina hästar på det sättet som jag tycker är rätt, oavsett vad Malin B gör. Nej, jag tycker inte är sjukt att låta sina hästar rejsa. Jag blev bara så irriterad, för det är inte sjukt att inte låta sina hästar springar.

Dom presterar bra nu så jag ser ingen anledning att testa hur dom presterar om dom får rejsa runt.

Stoet rejsade runt i hagen en gång (jag tror även ni här skulle kallat det för rejsa) gick omkull och fick en krosskada i muskeln som troligen inte kommer bli helt bra (påverkar henne inte märkbart i ridningen men hon får daglig massage och kiropraktorbesök kanske 4-5 ggr/år) Jag vill inte att hon ska rejsa runt o skada sig igen.

Hästarnas naturliga betende går ju att disskutera, visst det är väl naturligt för dom att springa runt som dom vill men hästarna har ju anpassat sig till livet i fångenskap. Jag anser att hästarna naturliga behov inte är lika starka i fångenskap som när dom är vilda.

Tillägger: Jag rider ut mina hästar, dom får galoppera, dom går med flesta kompisar i hagen o.s.v. Det enda dom inte får göra är att rejsa runt.

Ellyne
2008-01-26, 19:00
Nu fick jag backflash.
För ca 20 år sedan tog jag emot en arabåring som skulle gå på bete. Han hade gått i hyfsat stor rasthage men dom hade fått enorma problem med lera efter en våt vårvinter och hästarna hade i princip inte kunnat springa även om dom hade försökt.

Hagen han släpptes ut är ca 2 ha och han mottogs av min fjord med stor glädje - det struntade lillherrn i. Han hade inte tid att hälsa...Han rejsade...runt runt runt - i princip varje hörn slirade han i omkull - även mina hagar var sura efter denna vårvinter och gräset halt. Han var skitig långt uppe på korset.
Hans matte som var av den försiktiga typen var inte långt ifrån paniken men vad skulle hon göra - han gick ju knappast att få tag på.
Han sprang tills han var helt utmattad och avslutade med att rulla sig. Först nu kunde han tänka sig att hälsa.
Det var en lycklig häst i den stunden - jag var faktiskt så rörd av hans uppenbara glädje att jag hade tårar i ögonen. Jag hade ju sett hagarna han tillbringat vintern i och förstod vad han kände.

Det låter befriande! :)
Dem som står i små hagar varje dag får ju inte utlopp för sin energi, då är det tyvärr större risk att de skadar sig.
Får de däremot gå i en stor hage så får de inte såna tokryck som vissa är så rädda för. (jag kan förstå oron men det är inte anledning nog att ha hästen i liten hage, det blir bara en ond cirkel :crazy: )
I flockar i stora hagar ser man ofta harmoniska och lyckliga hästar.
Som inte springer och lerar upp längs staketet och inte brallar runt som dårar heller, utan som går runt och (-bökar häll jag på att säga :D ) letar mat.
Ibland har de också sina lekstunder som kan vara vilda men inte så farliga som "lekstunderna" är när hästen är på för liten yta med dåligt underlag (pga för liten yta...) eller släpps i en större hage.

Trots allt vi gör för att hästarna ska passa in i vårt levnadssätt så måste hästar ändå få vara hästar.:cool:

lil-sis
2008-01-26, 22:18
Såhär års är det lite trångt i hagen pga all äcklig lera.

Men annars kan de kuta så fort de vill.

sthu
2008-01-26, 22:23
Hästarnas naturliga betende går ju att disskutera, visst det är väl naturligt för dom att springa runt som dom vill men hästarna har ju anpassat sig till livet i fångenskap. Jag anser att hästarna naturliga behov inte är lika starka i fångenskap som när dom är vilda.

Det här vill jag att du utvecklar lite. På vilket sätt har hästens beteende förändrats till ett liv i fångeskap? Deras kroppar har förändrats på grund av aveln, men hjärnan och instinkterna och behoven är de samma? Vad är det som förändrats så drastiskt att hästen inte har samma behov av rörelse? Ta det inte som kritik mot att hästarna inte "får" springa i hagen, det är bara en allmän fråga om hur du tänker med ditt påstående.

Jag tillhör skaran som inte tror att en häst är helt tam. De är fortfarande vilda, men domesticerade och i många fall kuvade. Jag tror att i grund och botten klarar sig en häst utmärkt "på egen hand", precis som en katt. Givetvis ingår en flock i hästens naturliga liv. Och givetvis ingår ständig förflyttning. Jag har lite svårt att tänka mig att hästar i det fria springer runt och rejsar "för skoj skull", de leker för flockordningen och flyr från faror, men skutta runt bara för att skutta runt känns som slöseri med energi för en fri häst. Våra sällskapshästar däremot har inte samma utlopp för energin och kan därför skutta runt för att bli av med överskottet. Det är ju stor skillnad mellan att vara i ständig, om än lugn, rörelse och att arbeta intensivt en timma om dan och sen gå i en liten hage, och kanske rent av stå inne på box om natten. Det kräver mer energi att vara ständigt uppmärksam och röra sig över stora ytor, än att traska runt i samma gamla fotspår dag ut och dag in.
Missförstå mig inte helt nu, jag tycker inte det är något fel med att ha häst på stall eller på begränsad yta, men det går helt emot tanken på naturlighet.

Nu blev det lite alla möjliga tankar här, alla högst personliga och ovetenskapliga. Jag ville bara lufta mina tankar och kanske få ett svar.

sinner
2008-01-26, 22:33
mina killar går i en äckelhage nu..pytteliten(enligt mig) och supergeggig..:(
ska dock börja stängsla min "egentliga" vinterhage så fort min gubbe har varit och plockat bort lite träd med skördaren..vill ju knappast göra det innan, då det skulle vara fullkomligt onödigt... byebye staketet, skulle man väl kunna säga:D

sinner
2008-01-26, 22:35
oj...glömed att tillägga att i "vanliga" fall så rör sig mina hästar precis som dom vill i stoooora hagar.. rejsar eller latar sig... mest latar sig, men visslar jag så brukar det bli lite mer fart på dom:D

Tajger
2008-01-26, 22:41
-kl-
Det är tyvärr ett faktum här i södra Sverige att inga hagar håller för allt regn som kommit, så enda alternativet för hästarna att kunna röra sig är att ha sandade rasthagar. Våra går två och två i ca 20 x 40, och de drar en brall emellanåt, verkar i övrigt rätt nöjda. Visst hade det varit härligt att ha stora ytor, men för många av oss är det långt ifrån verkligheten. Hellre mindre och sand/grus än större och lera till knäna!

Olympus
2008-01-26, 22:46
Jag tillhör skaran som inte tror att en häst är helt tam. De är fortfarande vilda, men domesticerade och i många fall kuvade. Jag tror att i grund och botten klarar sig en häst utmärkt "på egen hand", precis som en katt. Givetvis ingår en flock i hästens naturliga liv. Och givetvis ingår ständig förflyttning. Jag har lite svårt att tänka mig att hästar i det fria springer runt och rejsar "för skoj skull", de leker för flockordningen och flyr från faror, men skutta runt bara för att skutta runt känns som slöseri med energi för en fri häst. Våra sällskapshästar däremot har inte samma utlopp för energin och kan därför skutta runt för att bli av med överskottet. Det är ju stor skillnad mellan att vara i ständig, om än lugn, rörelse och att arbeta intensivt en timma om dan och sen gå i en liten hage, och kanske rent av stå inne på box om natten. Det kräver mer energi att vara ständigt uppmärksam och röra sig över stora ytor, än att traska runt i samma gamla fotspår dag ut och dag in.
Missförstå mig inte helt nu, jag tycker inte det är något fel med att ha häst på stall eller på begränsad yta, men det går helt emot tanken på naturlighet.

Nu blev det lite alla möjliga tankar här, alla högst personliga och ovetenskapliga. Jag ville bara lufta mina tankar och kanske få ett svar.

Jag tror att många av dagens tamhästar inte skulle klara sig i friheten. Beroende på hur dem har behandlats. Jag tror te.x att en hästen som gått på lössdirft hela sitt liv i stor flock har större chans att klara sig än hästar som gått en och en i rasthage och har påverkats helt av människor (dvs mat, vatten m.m som då människan påverkar)

Jag tror att dagens tamhästar litar för mkt på människor för att förstå när det är ngn riktig fara. Klart det finns hästar som är "nerviga" och försöker fly för minsta lilla men många hästar är ju lugnet själv och litar till blindo på sin ryttare/ägare. Tror dessa hästar skulle ha svårt för ett liv i frihet för jag tror inte dom skulle förstå när det var dax att fly och inte.

Jag kan ha helt fel. Kanske finns studier om visa på raka mottsatsen, men så länge jag inte sett ngr sådana är det detta jag tror på.

En katt som varit innekatt i flera år tror inte jag skulle klara av ett liv i frihet (min egna katt kan inte ens klättra i träd. Hon har alltid varit innekatt) Jag tror att det är lite samma för en häst. En häst som påverkats mkt av människornas rutiner tror jag skulle ha svårt för att klara sig i friheten.

Hoppas det blev lite klarar, lite svårt att uttrycka sig förstårligt i skrift.

TwiggyM
2008-01-26, 23:50
Våra hästar går i relativt stora hagar...alla utom hingsten. Varför? Vi har helt enkelt inte tillräckligt mycket mark för att en häst som går ensam skall få en jättehage. Hans hage är ca:60*60m. Han kan röra sig fritt i alla gångarter och ser inte ut att lida det minsta. (hade jag kunnat hade han gärna fått större dock.)

Angående din fråga. I förra veckan fick han springa av sig i stora beteshagen för att jag skulle få lite foton. Blev inte alltför mycket spring eftersom han mest ville kolla in brudarna runtomkring och sniffa på marken.

http://www.colina.se/foton/b07/04.jpg

Invinciblestables
2008-01-27, 00:08
Tror att om allt skulle ställas på sin spets så skulle de nog veta när det var dax att shappa, även om den känslige märker av faran snabbare.

Kicki :)

Xoya
2008-01-27, 01:01
.

Hehehe...hästen har en hage på 1hektar men den springer han minsann inte i. :crazy:
Det gör han däremot i sin rasthage på 40x60 m :rofl:
Vet inte varför han gör så...men det ser ganska kul ut när han bockar och far som en liten rodeohäst. :)
Senast gjorde han det idag...hehe...knasig häst. :D

Weataz
2008-01-27, 11:22
Jag personligen tycker att alla hästar har rätt till en stor hage!
Mina hästar från gå i enorma hagar året runt, den ena är dock med mig på skolan där jag går och han hage är 50x60. Han går tillsammans med hans flickvän och de har lagom roligt ihop, de leker och pysslar om varandra hela dagarna.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/18010000-18019999/640x480/18019813.jpg (http://www.pixbox.se/pic18019813)
Hagen är sandad och blir inte lerig:D

Den hästen jag har med mig åker alltid hem på loven och går då i stor hage med två andra hästar som går väldigt bra ihop. Det brukar bli fart på honom när han kommer hem och då blir jag så glad att han får vara häst igen. Jag tycker ändå att han får tillräckligt med stimulans när han går i mindre hage, han går ute mellan 7 och 4 och sedan rids han varje dag.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/15380000-15389999/640x480/15386504.jpg (http://www.pixbox.se/pic15386504)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/15380000-15389999/640x480/15385315.jpg (http://www.pixbox.se/pic15385315)
Hemma på höstlov

Han har varit skadad hela förra sommaren och lite till för han sparkade sig själv på ringbandet när han och hans kompisar rejsade i hagen. Sedan har det tagit ett halvår att sätta igång honom då han blev knäpp och rymde och gick omkull (pga. sjukhage)

Anneli
2008-01-27, 11:40
Hon har möjligheten varje dag att springa, har en mkt stor hage. Men tillfället tar hon inte offta, skönare att ta de lugnt:p

sthu
2008-01-27, 13:15
Kanske de skulle bli förvirrade i början, både innekatt och häst, men de skulle antagligen anpassa sig oerhört fort. Att vara vild är inte att vara rädd för människor, det finns massvis av vilda djur som inte är rädda för oss. Inte här, för här har djuren lärt sig vara rädda för oss.
Men hur menar du att hästarnas beteende har förändrats så behovet av stora ytor är borta?
Vi har delade meningar om detta. Det är väldigt svårt att bevisa något när det gäller djur, man kan ju inte gärna fråga dem. Vill minnas att jag läst en "studie" om hästens vara eller inte vara tämjd i ordet rätta bemärkelse. Om jag hittar den igen kan jag plocka fram den.

Belethien
2008-01-27, 14:46

När jag skulle ta in dem på nyårsafton. Tydligen var jag ett monster som den vita araben måste leda bort sin flock ifrån. :p

Men våra hästar brukar få bralla runt bra mycket. De är ganska stolliga så de gör det självmant och med glädje, oftast under luncherna när man står där med tre påsar i var hand och ser hjälplös ut. :crazy:

Sevlan
2008-01-27, 14:53
har 2 hästar på 1.5 hektar och de rejsar runt ibland, helst när man släpper ut dem på morgonen, men annars tar de mest lugnt och springer inte mer än nödvändigt.

Wentona
2008-01-27, 15:54
Sjukt?

nej det är sällan man hör det. jag hör fler "olyckor" från andra håll som beror på boxsparkar (vad nu det kan bero på...)

Wentona
2008-01-27, 15:57
Hehehe...hästen har en hage på 1hektar men den springer han minsann inte i. :crazy:
Det gör han däremot i sin rasthage på 40x60 m :rofl:
Vet inte varför han gör så...men det ser ganska kul ut när han bockar och far som en liten rodeohäst. :)
Senast gjorde han det idag...hehe...knasig häst. :D

endast inburade fåglar har en längtan, de vilda flyger (eller behöver inte för att de vet att de kan)! mkt vanligt! har ett sto som gör saltomotaler om hon är inne i en box själv (vid de få tillfällen hon varit sjuk) - så fort hon är ute i friheten är hon filbunken själv igen.....

Falkenrally
2008-01-27, 20:40
jag har för tillfället 4 hästar i en liten rasthage men har hagbrist tyvärr. men iaf. 2 ska snart bort från stallet så då ska dom 2 andra flytta till en större hage. när de blir vet jag inte.:crazy:

Falkenrally
2008-01-27, 20:42
jo en sak till. om de skulle finnas möjlighet så skulle dom få så stor hage som möjligt!:)

Pettsson
2008-01-27, 21:12
Vi har alltid haft hyffsat stora hagar till våra hästar med kuperad terräng, skog, äng osv. Där har de haft möjlighet att busa och vi har inte oroat oss speciellt över att de skulle skada sig. Har man ytor som tillåter detta är risken mycket liten jämfört med en hage i mindre skala.

Pigeon
2008-01-27, 21:33
Min häst går i 20x20 hagar, varierat med att gå i större hagar, ungefär 40x60, 4-6 h/dag.
Han går ensam i 20x20 hagen, i den större går han med en annan.
Min häst får springa hur mycket han vill, att han har små hagar gör ju dock så att han inte kan släppa loss helt, vilket jag tycker är bra, då skaderisken minskar. Han får busa inom en rimlig gräns, att springa i en skogshage är över den gränsen.

Jag tror ärligt talat inte att hästarna får spänningar om de inte får springa av sig. Hästar som går ute på en liten yta rids oftast väldigt hårt.
Anky van grunsven har ute Salinero tjugo minuter varje dag i en longeringslina. Och den hästen har ju verkligen inga spänningar..?

misen
2008-01-27, 22:32
jag kan säga såhär. jag e jätte rädd om mina pållar då den ena varit en otursfågel. så hon har alltid gått i liten hage utan tråd å med lite gräs å inga kompisar. sen sa vet att hon skulle ha en månads vila när jag då kom hem så krånglade staketet i hennes hage (fick ej upp grinden) så jag blev så förbannad å tog hästen å släppte in henne i den kolosala sommar hagen min unghäst å dens mamma gick i å sedan den dagen har hästen varit frisk och det är nu 2 år sedan.

när jag tänker på de nu så kan man förså varför. min "oturfågel brallade runt ganska mkt i sin lilla hage hon givk i å så fort hon fått upp farten blev de tvärstopp för att vända. å de e ju klart som attan att de liter på dom. nu e de bättre nu kan hon få sina cp ryck å behöver ej slide stoppa efter 20 meter utan nu kan hon bralla flera hundra meter å de brukar räcka med en gång fram och tillbaka i hagen sen e hon trött tillskillnad från innan när hon kunde hålla på ½ timme i sträck =(

men men nu är min pålle lyckligare än någonsin med sina kompisar.

Här kommer lite bilder på henne med sina kompisar (fråga mej inte vad hon gör på den första :o)
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_24/18050000-18059999/640x480/18050243.jpg?0

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_24/18050000-18059999/640x480/18050244.jpg?0

sthu
2008-01-28, 12:12
Bra tänkt :) Hästarna mår bättre av att röra på sig på stora ytor, eftersom det ligger i deras natur. Det är när de inte kan röra sig någorlunda obegränsat som skadorna oftast kommer.
Därmed inte sagt att de inte KAN skada sig i stora hagar, självklart kan de det! Men risken är mindre.

Hade praktik i ett hoppstall med dyra hästar en gång, har nog aldrig mått så dåligt! Hästarna fick inte vara ute om det var lerigt eller regnade, bara gå en timme i skrittmaskin, sen in igen. Hästarna var heltokiga att rida (avhjälptes med att banka dem i huvudet med ett spö), supertjuriga i boxarna och försökte springa ner en så fort man öppnade dörren. De som stått där lite längre var så håglösa att de inte tycktes märka att det fanns en värld omkring dem. Minns särskilt en unghäst som inte gick att röra, det hade gjort underverk om han bara fått vara barn och leka i en hage med andra hästar!
Hästarna var superdyra, och fick därför inte gå ut pga skaderisken. Men att hästarna vävde, bet på väggarna och skadade sig själva inne i boxen räknades visst inte som skador..

Allimac76
2008-01-28, 12:54
Jag tänker så här:

Hur skulle jag själv må om jag på grund av skaderisk begränsade mitt liv för att utesluta alla risker? Det skulle i princip innebära att jag måste arbeta väldigt nära hemmet eftersom all transport med motorfordon innebär en risk.
Inga semestrar, plan kan störta och man kan bli uppäten av en haj. Inga joggingrundor eftersom risken att trampa snett är överhängande. All träning sker på det lokala gymmet med instruktör som kan kontrollera att jag inte tränar fel och skadar mig.
Äter bara analyserad mat eftersom man annars riskerar bli sjuk, och kan inte ha sex eftersom man även där kan sträcka sig eller bli oplanerat gravid (preventivmedel är ju inte 100% iga.)

Med det i åtanke går min häst i ordentliga hagar, sommarbete minst två månader om året i GIGANTISKA hagar och kommer från och med nästa månad att flytta till 2 hektar lösdrift. :banana:

Jag skulle inte må bra av begränsningarna jag beskrev ovan, och jag tror inte heller att min häst skulle må bra av dem. Det är min åsikt.

Jag fördömmer ingen som agerar annorlunda eftersom de precis som jag har sina åsikter om hästhantering och jag är inte rätt person att avgöra vem som har rätt. Jag gör bara som jag själv anser är bäst.

Tora
2008-01-28, 13:15
Så, nu ska alla ni som har era hästar i rastgårdar (för 40X 60 är ingen hage, det är en rastgård) få svara på en fråga.

Hur mycket spänningar som släpper när hästen verkligen bara får släppa loss kan jag bara föreställa mig.

Tja mina hästar gör i princip ingenting. De strosar runt lite med näsan i backen och letar efter något att äta, möljigtvis att treåringen kan trava runt lite, men mycket mer än så är det inte. Det finns roligare saker att undersöka än att springa runt och bli trött och svettig.

Under sommaren får de gå i stora gräshagar men vintertid är det grushagar som gäller. Svårt att säga hur stor den är då den är så oregelbunden. Ibland när det har frusit till så släpper jag dem i en av sommarhagarna men det händer som sagt inte mycket.

Jag antar helt kallt att mina hästar inte har några spänningar vare sig fysiskt eller psykiskt eftersom de inte far runt som skållade troll bara för att de får komma ut i en stor hage. Faktum är att de gör inte många knop. De tycker det är mycket roligare att stå och massakera en stackars gran än att flänga runt.

Mvh

Tora

umbrella
2008-01-28, 14:49
Jag har två jätte stora vinter hagar som hästarna går uppdelat i och där rejsar dom runt omkring under dagarna. Kom inte riktigt ihåg hur mycket hektar hästarna går i men stora är dom. Det går sju hästar i båda hagarna. sen har jag ju mindre hagar ochså plus tre stora sommarhagar.

Chili
2008-01-28, 16:43

Får, ja de får precis när de vill ;) Våra hagar är tillräckligt stora för att erbjuda gott om busmöjligheter även nu när de är som allra värst. Sen är det upp till hästarna om de vill sladda runt på blött gräs utan fäste, men hagarna är bara geggiga vid insläppet.

Min nordsvensk kommer varje dag i full galopp när de får lunchhö, han kunde inte bry sig mindre om ifall det är lerigt. I förrgår rev han upp halva hagen kändes det som :crazy:

Och i lördags så hämtade vi min nya häst, som inte gått i några pyttehagar iof men de var helt upptrampade och leriga. Så i söndags när han släpptes ensam en liten stund innan vi släppte ut de andra hästarna, då travade han omkring lite allmänt uppspelt. Sen stack han iväg en bit och kom tillbaka i full rejsgalopp :D Han såg så lycklig ut! Kunde dra en repa och bocka och ha roligt! Sen galopperade de runt lite alla hästarna för att bestämma rang, det var inga problem alls och han hade massor av utrymme att retirera på.

Jag blir faktiskt jätteglad varje gång jag tänker på vilka bra hagar vi har till hästarna. Kuperade, stora, naturliga inslag av bäckar, berg och skog. Hästar ska kunna bralla! Sen om de hellre betar fridfullt hela dagarna är en annan sak. Vi har haft en enda skada eventuellt relaterad till pinnar i skogspartierna, men det är än idag oklart om inte hästen blivit snittad med kniv. I övrigt, endast glada och busiga hästar i trevliga flockar.

Såhär kan det se ut:
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/P28-01-06_11.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/P16-06-06_12.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/P06-06-06_13.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/vicky2.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b260/hallonskogen/storahagen.jpg

Soranto
2008-01-28, 16:50
Jag tänker så här:

Hur skulle jag själv må om jag på grund av skaderisk begränsade mitt liv för att utesluta alla risker? Det skulle i princip innebära att jag måste arbeta väldigt nära hemmet eftersom all transport med motorfordon innebär en risk.
Inga semestrar, plan kan störta och man kan bli uppäten av en haj. Inga joggingrundor eftersom risken att trampa snett är överhängande. All träning sker på det lokala gymmet med instruktör som kan kontrollera att jag inte tränar fel och skadar mig.
Äter bara analyserad mat eftersom man annars riskerar bli sjuk, och kan inte ha sex eftersom man även där kan sträcka sig eller bli oplanerat gravid (preventivmedel är ju inte 100% iga.)

Med det i åtanke går min häst i ordentliga hagar, sommarbete minst två månader om året i GIGANTISKA hagar och kommer från och med nästa månad att flytta till 2 hektar lösdrift. :banana:

Jag skulle inte må bra av begränsningarna jag beskrev ovan, och jag tror inte heller att min häst skulle må bra av dem. Det är min åsikt.

Jag fördömmer ingen som agerar annorlunda eftersom de precis som jag har sina åsikter om hästhantering och jag är inte rätt person att avgöra vem som har rätt. Jag gör bara som jag själv anser är bäst.

Tänkvärt! Jag vet inte om jag håller med på allt men det väckte iaf tankarna.

Curtice
2008-01-28, 16:54
Det är ju inte så ofta hästar springer i stora hagar egentligen. De är ju inte direkt gjorda för att bralla runt, utan de ska ju spara sin energi tills den behövs = när det blir farligt.

Men klart det händer att de rejsar. Min dam brukar ofta ha funktionen i hagen att säga till att det är farligt o dags att springa. ;)

Maléne
2008-01-28, 17:30
så här ser mina hagar ut.
Korten är tagna på hösten så de ser lite tråkiga ut.
Vinterhagen.
http://http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_19/10590000-10599999/500x375/10597183.jpg (http://www.pixbox.se/pic10597183)
http://http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_19/10590000-10599999/500x375/10597184.jpg (http://www.pixbox.se/pic10597184)

Maléne
2008-01-28, 17:37
Lite ur sommarhagarna.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_19/10590000-10599999/500x375/10597186.jpg (http://www.pixbox.se/pic10597186)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_19/10590000-10599999/500x375/10597187.jpg (http://www.pixbox.se/pic10597187)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_19/10590000-10599999/500x375/10597189.jpg (http://www.pixbox.se/pic10597189)

Nu ser dom inte så stora ut men de är rätt stora totalt i sommras gick de på 7ha ungefär. Och jag har nog inte haft en skada som orsakats utav dessa steniga hagar som säkert ser livsfarliga ut men jag tycker de är fina och underbara.

Totola
2008-01-28, 18:05
Hmm.. Förstod nog inte frågan :p Hästarna FÅR springa av sig lite då och då i ridhuset, men det gör dom sällan mer än om det är en massa skrämselobjekt (då kan det bli lite frisk fart iaf, men knappast "full fart"). Dom väljer oftast att ta det piano, nosa runt lite bara. Men så har de rätt stor hage iofs.

Totola
2008-01-28, 20:06
Hästarna var superdyra, och fick därför inte gå ut pga skaderisken. Men att hästarna vävde, bet på väggarna och skadade sig själva inne i boxen räknades visst inte som skador..

Det där känner jag igen från min hästskötartid :angel: hästarna hade benskydd i hagen och det var väl bara 3-4 st som fick gå ut överhuvudtaget, då några timmar per dag. Sen att hästarna var krubbitare, vävare och luftsnappare (som exempel så var det i ett stall med 8 hästar 6 st med såna olater...)
De verkade inte "lida" av det i övrigt men stress av tristess är ju ett "lidande" i sig anser jag :p

Allimac76
2008-01-28, 20:51
Tänkvärt! Jag vet inte om jag håller med på allt men det väckte iaf tankarna.

Tack!
Man behöver inte hålla med om allt :D

V_Lyster_V
2008-01-28, 21:02

Måste hålla med här. Var ju mest trav och betande. När mina hästar är på humöret är det så det skallrar i husrutorna och det är en moln efter dom. Nästan =). Lite Mulle varning på dom är det ialf.

Olympus
2008-01-28, 22:22
Måste hålla med här. Var ju mest trav och betande. När mina hästar är på humöret är det så det skallrar i husrutorna och det är en moln efter dom. Nästan =). Lite Mulle varning på dom är det ialf.

Jag skrev aldrig att dom brallade och rejsade av sig heller.

ZaNdRoRiA
2008-01-28, 22:44
Jag tycker det är sjukt att låta sina hästar rejsa runt okontrollerat i hagen:smirk: Jag skiter fullständigt i om du tycker jag behandlar mina hästar som porslinshäsar för det kan jag erkänna att jag gör. Tycker inte det är fel att vara rädd om sin häst. Vad säger att en "porslinshäst" mår sämre.

Jag har aldrig påsått att rusa runt av orolighet är samma sak som är rejsa av sig.

Det där med att du tycker att det är sjukt att låta hästar rejsa,
tycker du hela hästarnas natur är sjuk då också??
Med tanke på att det är ju deras sätt att leka och visa att dom trivs?

Om du skulle vinna 10 miljoner tror jag att du skulle hoppa och skrika o springa runt av lycka..

Det är inget fel med att vara rädd om sin häst.
Det som är fel är att ta ifrån hästen sitt naturliga beteende.

Olympus
2008-01-28, 23:33
Det där med att du tycker att det är sjukt att låta hästar rejsa,
tycker du hela hästarnas natur är sjuk då också??
Med tanke på att det är ju deras sätt att leka och visa att dom trivs?

Om du skulle vinna 10 miljoner tror jag att du skulle hoppa och skrika o springa runt av lycka..

Det är inget fel med att vara rädd om sin häst.
Det som är fel är att ta ifrån hästen sitt naturliga beteende.

läs mitt senare inlägg där jag skrev att jag inte menade att det är sjukt. Att jag bara blev så irriterad eftersom det inte är sjukt att inte låta sina hästar rejsa runt heller. Båda sakerna handlar helt enklt om olik hästhållning. Jag vill inte att mina hästar springer, andra tycker det är okej. Som andra faktiskt redan påpekar, hästarna naturliga beteende är faktiskt inte att bralla runt och slösa på onödig energi som de behöver när ngn riktig fara dyker upp och något som klassas som riktigt fara för hästarna lär inte dyka upp i detta området, alltså finns det ingen anledning att hästarna rusar runt.

Allimac76
2008-01-29, 10:30
läs mitt senare inlägg där jag skrev att jag inte menade att det är sjukt. Att jag bara blev så irriterad eftersom det inte är sjukt att inte låta sina hästar rejsa runt heller. Båda sakerna handlar helt enklt om olik hästhållning. Jag vill inte att mina hästar springer, andra tycker det är okej. Som andra faktiskt redan påpekar, hästarna naturliga beteende är faktiskt inte att bralla runt och slösa på onödig energi som de behöver när ngn riktig fara dyker upp och något som klassas som riktigt fara för hästarna lär inte dyka upp i detta området, alltså finns det ingen anledning att hästarna rusar runt.

Varför tror du att de gör det då, även om det inte finns någon omedelbar fara?

Tora
2008-01-29, 11:20
Att hästarna får någon mindre glädjefnatt i hagen och springer lite är helt okej och säkert helt naturligt. Däremot när jag ser hästar rusa varv efter varv i hagen så ser jag det som ett tecken på stress eller andra problem.

Mvh

Tora

Olympus
2008-01-29, 11:54
Varför tror du att de gör det då, även om det inte finns någon omedelbar fara?

Vadå, rusar runt?

Stress kan vara en anledning då ska dom verkligen in (iafa mina) för då är det ju ngt som inte står rätt till.
Sen är det ju klart att hästarna kan busa och bralla för att dom är glada men då rusar dom ju inte runt.

Piraja
2008-01-29, 12:14

Jag har lite skiftande storlek på hagarna. Minsta är väl ca 0,25 ha och den största är ca 2,75 ha. Jag har två hästar, snart tre. I huvudsak betas det, tjabbas lite sinsemellan (unghästarna) men inga direkta rejs så här års. Däremot kan det bli lite fart på sommaren när kvällningen/svalkan kommer. Det spelar ingen roll om dom är i minsta hagen eller den största... springa kan dom göra ändå.

Det viktigaste för min del är att hästen har en yta att röra sig på i alla gångarter och då även 0,25 ha uppenbarligen inte hindrar detta är det inte en "för liten" hage i mina ögon:cool:

Totola
2008-01-29, 18:44
... och en annan "huvudsak" borde vara att alla hästar har en chans att komma undan om det blir gnabb. Kan variera lite hur stor hage man behöver för det känns det som, vissa behöver aldrig "komma undan", andra behöver yta ibland för att inte känna sig trängda.

Grålly
2008-01-29, 18:53
En fråga. Är det en självklarhet att alla hästar "brallar", rejsar, eller vad man nu vill kalla det? Mina har stora hagar, men väldigt sällan springer de omkring.

Allimac76
2008-01-29, 19:42
Vadå, rusar runt?

Stress kan vara en anledning då ska dom verkligen in (iafa mina) för då är det ju ngt som inte står rätt till.
Sen är det ju klart att hästarna kan busa och bralla för att dom är glada men då rusar dom ju inte runt.

Min treåring gör det nästan varenda dag. Han springer och bockar och hoppar och drar med sig 6 åriga hagpolaren i leken. Piper och hoppar jämfota och tokgalopperar. Han verkar ärligt talat ha rätt kul.

Madelene
2008-01-30, 12:50
Knapplån

Jag vill att mina hästar ska ha så stor yta som möjligt att röra sig på. Men för att busa och galoppera behöver de egentligen ingen större yta, det gör de lika bra i en hage av ridbanestorlek (20x40 meter) som de gör i stora hagen.

/M

Polly_Mulle
2008-01-30, 13:12
*hugger sista*

Familjens tre hästar går i en något liten hage i mina ögon. Vet inte hur stor den är, kanske 100 x 100 meter? Den har dock inga hörn utan är mer rund :D
De springer, busar, leker minst ett par ggr i veckan som man ser dem, skulle tro att de drar en repa i leran i stort sett varje dag faktiskt, ibland blir det många varv!
Hagen är tillräckligt stor för att de ska slippa tvärvända utan de kan hålla full kareta en lång stund om de vill. Deras hage innehåller träd, bivåskillnader, nedfallna trädstammar (som hoppas över) och en liten bäck och de trivs SÅ bra!

Jag har hellre en lerig häst än en mindre lerig häst som tillbringar dagarna i sandhage...

Lyset
2008-01-30, 16:38
Jag har tre ponnyston och ett varmblod, som jag hämtade direkt från proffstränaren vid travet. Hon stod då på box och fick gå i skrittmaskin ca en timme per dag, och detta toppades av några timmar i sandig rasthage på söndagar. Inget ont om tränaren, deet var bara ett annat slags liv.
Jag bor i Småland och har kuperade och steniga hagar, men detta hindrade inte mig från att någon timme efter hemkomsten släppa det nyinköpta stoet i en hage på ca ett hektar. Jag undrar om ni kan tänka er den glädje och energi hon utstrålade då hon brallade runt, slog bakut, hoppade över stock och sten och galopperade! :) Det tog nästan en halvtimme innan hon började beta (hon hade då en väldigt knepig stil, hon har lärt sig nu. Alla barn i i början...). När sedan nya kompisarna kom ut började det om igen! Ponnystona rusar alltid som galna en stund när de byter hage eller får in nya vänner. De leker helt enkelt! :rofl: Jag kan inte fatta att man nekar sin häst den möjligheten. De vet ju var staketet är och känner sin hage.
Aldrig att någon har skadat sig pga detta. Tvärtom så har de antagligen utvecklat sin fina balans och koordination på detta sätt. Inte ens travaren snubblar när vi rider i hopplös terräng!
Fram för fria och glada hästar!

Pontevecchio
2008-01-30, 16:56
min går på bete 3mån per år.
Resterande del av året går hon i mindre hage. Men den är mer långsmal så hon vänder upp nedtill och satsar fulltös uppåt och drar på rejäla bock och brallar. Det får nog mer än lös de ev spänningar som sitter.

Sen cantrar jag henne en del, aldrig i full fart då hon är ett fullblod men visst går det undan.

Piraja
2008-01-30, 17:07
... och en annan "huvudsak" borde vara att alla hästar har en chans att komma undan om det blir gnabb. Kan variera lite hur stor hage man behöver för det känns det som, vissa behöver aldrig "komma undan", andra behöver yta ibland för att inte känna sig trängda.

Absolut! Nu harjag inte hästar som gnabbas om revir/foder utan dom äter ur samma hög. Jag pratade om tjabb rent lekmässigt. ;)

Tinuri
2008-02-02, 21:39

.

släpper honom på ridbanan några eller en gång i veckan, så får han springa av sej.. gör det i samband med våra lekar osv.. om jag bara släpper ut honom där o går i väg, så gör han likadant som i hagen.. går lite men står mest i still.. :confused:

på sommartlovet får han en myckeett större hage!