Visa fullständig version : Grishjälp!!!
Hur sjutton går man tillväga när man ska klippa klövarna på en minigris? Själva klippningen är inget problem, men resten. Hon vill inte vara med. Kan man ge dom lugnande? Vi har provat att hålla henne men det tycker hon inte om:crazy:. Man måste ju få henne så pass lugn att det går att klippa så att man inte gör henne illa. Kan man raspa som på hästar?
Kloka svar mottages tacksamt:)
KungTulle 2008-01-26, 16:28 Jag tar ut veterinären en gång om året och söver de grisar som inte går med på klippning.
Sövning innebär ju alltid en risk men det är ju inte så kul för "muppisarna" att traska runt med förväxta klövar heller.
Sedan ska man också tänka på att när man håller fast en gris som får panik så är det troligen större stress än en sövning. Dessutom kan det ju innebära en olycksrisk med momentet att hålla fast för den som håller.
/KT
Hur "säkert" är egentligen sövning av minigris. Min lärare som bl a arbetet på djursjukhus har nämligen de senaste lektionerna pratat om hur farligt det är att söva en minigris eftersom de har tjock hud/späcklager och att man inte vet hur stor dos man ska ge. Är det bara för att det var länge sedan hon höll på med sånt eller är det fortfarande riskabelt (jämfört med t ex hund) att söva de små svinen?
KungTulle 2008-01-26, 17:38 Hur "säkert" är egentligen sövning av minigris. Min lärare som bl a arbetet på djursjukhus har nämligen de senaste lektionerna pratat om hur farligt det är att söva en minigris eftersom de har tjock hud/späcklager och att man inte vet hur stor dos man ska ge. Är det bara för att det var länge sedan hon höll på med sånt eller är det fortfarande riskabelt (jämfört med t ex hund) att söva de små svinen?
Bullshit, späcklager etc spelar ingen roll. Man doserar medlet efter grisens vikt. Inte farligare än att söva de flesta andra djur.
Dessutom finns det ett relativt nytt medel som fungerar väldigt bra på grisar.
Det farliga är väl snarare att de flesta veterinärer som inte arbetat med lantbrukets djur inte vet vad som är fram och bak på en gris och är litet rädda för dom.
/KT
Ok. Det var den linjen vi var inne på efter vårt tappra försök. Grisen vann. Men då får det bli en sövning. Det är nog lugnast för oss alla. Tack för svaret.,
Ja, du kan raspa som på hästar.
Jag tog hovslagaren :D, höll själv och gav samtidigt lite god mat.
Lite svårare med stor gris där klippte vi tån ( grisen var gammal) när den stod och åt.
Gris-Eva 2008-01-27, 19:02 Hur gammal är din gris och hur länge har du haft den?
Jag har 13 minigrisar och på nästan alla funkar klia-på-magen-metoden.:D
Från att grisarna har varit små så har jag lärt dom att man kan pilla på klövarna när man kelar men dom.
Jag "knäpper" med naglarna på klövarna samtidigt som jag pratar lugnande med dom.
På så sätt blir dom vana vid hanteringen och de känner en trygghet hos mig.
Det som är viktigt att tänka på, är att inte stressa. Man MÅSTE inte ta alla klövarna på en gång.
Ta det hellre lugnt och klipp en klöv per dag eller så. Gör inte någon stor grej av det.
(Mina brukar vara mest "hanterbara" på sommaren när de ligger och solar.:D)
En del grisar kan dock vara väldigt misstänksamma och inte alls sammarbetsvilliga.
Jag fick rådet av en veterinär att prova öl-metoden. Man helt enkelt "super ner" grisen med starköl. (INTE vin eller sprit)
Det gjordes ofta förr med bångstyriga grisar som behövde behandlas.
Man ger helt enkelt grisen några starköl så att den blit trött och somnar.
Men man får vara beredd på att grisen kan reagerar på olika sätt och vakna med en baksmälla. (precis som oss människor:D)
Jag själv har aldrig provat öl-metoden, men jag vet andra som har gjort det med ett lyckat resultat.
Funkar inte det, så är det sövning som gäller.
I dag finns det narkospreparat som är anpassade för bl.a grisar, men det kräver att veterinären har licens på det.
Och som Kung Tulle säger så har inte späcklagret någon betydelse. Däremot måste veterinären se till att kanylen hamnar i den tunna huden bakom örat och inte i späcket. Hamnar det fel så är det inte säkert att den har den verkan man vill.
Det tar då längre tid för grisen att somna (speciellt om den är stressad) och risken är att man måste ge en dos till.
Försök med klia-på-magen-metoden och ta det lugnt.
Det lönar sig i längden.;)
Lycka till!
http://www.minigrisar.se/dolda bilder/grisar/klovar/klovklipp1.jpg
http://www.minigrisar.se/dolda bilder/grisar/klovar/klovklipp2.jpg
PS. Dessa suggor är utegrisar, men som ni ser så är de tränade för lite allt möjligt.:smirk:
Ge grisen öl:eek:. Låter i mina öron som hel tokigt! Kan man verkligen göra det?
Grisen som hofi frågar om är 1,5 år och är i mångt och mycket väldigt tam. Hon kan räcka "vacker klöv" om man ger henne godis. Det är min gris, glömde skriva det. Jag är nog inne på linjen att muta henne och sen ta lite grann i taget. Tänkte att man kan ju ta sekatören och bara ta jätte lite och sen får hon en godis och sen prova igen och godis igen osv... Hon brukar gå med på det mesta bara man ger henne mat;)
Men eftersom jag själv inte är så där jätte bra på att klippa klövar på en gris så får jag nog be någon som vet hur man gör att visa mig först. Vill ju inte att det ska bli fel.
MVH Russin8 som har en väldigt envis minigris i stallet:angel:
Gris-Eva 2008-01-27, 20:32 Ge grisen öl:eek:. Låter i mina öron som hel tokigt! Kan man verkligen göra det?:
Ja, det kan man faktiskt. Jag ifrågasatte det också när jag fick höra det och jag fick till svar att grisens organ är så pass lik människans att det inte är någon större fara.
Tänk på Griseknoen som blev full på jästa bär.:p
MVH Russin8 som har en väldigt envis minigris i stallet:angel:
Jag måste bara få fråga. Bor din gris själv?
Så det är alltså vet som säger att man kan ge öl till grisar. Jag har verkligen undrat om man får göra så men inte vågat fråga eftersom "våra" grisar får det vid verkning pga att de tyvärr inte är så väldresserade som dina :o väldigt egensinniga och bestämda damer, i alla fall den ena...
KungTulle 2008-01-27, 22:06 Ge grisen öl:eek:. Låter i mina öron som hel tokigt! Kan man verkligen göra det?
Jajemän!
Jag söp ner min gamle galt Turold på billig whiskey en gång när vi skulle klippa klövar....Ett dricksglas i hans mat. Han gillade det och slörpade glatt i sig det hela....och gick igenom hela registret.
Först blev han kärlekskrank och försökte bla vänslas med mina gummistövlar och betäcka rullebörens gummihjul. ( Efter att ha vält rullebören först.) Sedan gick det ett litet tag och jag hoppades att han snart skulle bli trött och somna.
Men icke sa nicke.
Nästa stadie var fyllegrälet. Han blev tokarg och skulle slåss! Jajamän här kommer 4 meter hög gris och nåde den som står i vägen! ( I verkligheten en tvärhand hög, vikt ca 30 kilo).
Han trodde nog han var en sån här:
http://sdsmedia.sydsvenskan.se/archive/00113/vildsvin_113200a.jpg
Efter en timmes raseri somnade han!
Då klippte vi klövar i lugn och ro. Han sov som en klubbad oxe.
Dagen efter var han vresig och dan. Antagligen hade han en grym baksmälla.
Whiskey är i mitt tycke bättre än öl. ( Som vi hade provat innan vid ett tillfälle men det blev han knappast ens lullig av).
Men sambon ryckte det var slöseri....trots att det var riktig ful-whiskey som ingen gillade att dricka. Så det var enda gången jag fick se ett äkta fyllesvin.:D
Fast det var intressant att grisar är så lika människan till och med på det planet att dom beter sig ungefär likadand vid berusning.
/KT
Ett riktigt fyllesvin med andra ord:rofl::rofl:
:rofl::rofl::rofl: Snacka om fylle svin.
Ska nog faktiskt prova det med att ge henne öl.
Ja tyvärr är hon ensam gris i stallet för nuvarande. Ska utökat med en gris till, dom ska ju inte vara själva. Grisar är ju flock djur.
Skulle verkligen velat ha varit med när grisen blev full...
Tack för råden.
MVH Russin8
Gris-Eva 2008-01-28, 14:54 Ja tyvärr är hon ensam gris i stallet för nuvarande. Ska utökat med en gris till, dom ska ju inte vara själva. Grisar är ju flock djur.
Jag ska snart få kultingar.:angel:
(Och KT också.;))
Hmmm... bli inte förvånad om det fattas en liten kulting eller två:D
Förresten, hur länge går en gris dräktig?
MVH Russin8
KungTulle 2008-01-28, 21:42 Förresten, hur länge går en gris dräktig?
tre månader, tre veckor och tre dagar!
Alla goda ting är tre. Och grisen är ju som vi alla vet ett lyckodjur!:love:
Eller 114 dygn om man kommer ihåg det lättare.
/KT
jösses vad dom är exakta:D. Det är nog lättast att komma ihåg tre gånger tre.
Tänk vilken tur att jag har er kunniga gris bukare. Hur skulle jag annars fått reda på att man kan supa en gris full för att fixa klövarna:bow:.
MVH en tacksam Russin8
Nu blev jag nästan sugen på att få egna kultingar. Är det något som, ni som kan, rekomenderar. Grisen jag har är 1,5 år gammal. Hon har full stamtavla och jag har sett hennes mamma och pappa som bor hos hennes uppfödare.
Vad är det jag ska tänka på om jag funderar på att betäcka (heter det så bland grisar?) henne. Är det för sent på året nu? Vad behöver hon ha för att kunna få fram friska och sunda kultingar.
Det jag tänkte på var att om jag tar kultingar på henne så kan jag behålla en sugga. Skulle vara så roligt att få föda upp den själv och vara med från början.
Tacksam för råd eller tips var jag kan läsa om det och om ni tror att jag som förstagångs ägare av gris kan ge dom en så bra start som möjligt.
MVH Russin8
KungTulle 2008-01-29, 18:18 Vad är det jag ska tänka på om jag funderar på att betäcka (heter det så bland grisar?) henne. Är det för sent på året nu? Vad behöver hon ha för att kunna få fram friska och sunda kultingar.
Man kan betäcka grisarna året om men det bästa är ju om suggan grisar på senvåren så att "bäbisarna" kan vara ute och härja och leka i "naturen". Jag tror dom får ett bättre imunförsvar om de kan böka i marken och äta goda småkryp som maskar och sånt när de är små.
När det gäller suggan ska man kolla så att hon har bra tänder. ( Det är vanligt med bettfel hos minigrisar) samt att hon är sunt byggd i största allmänhet. Jag tänker här särskilt på benen... ( Många minigrisar har riktigt krokiga benställningar) och på hur trynet ser ut...( har grisen ett allt för sammantryckt tryne i modell bulldog har den svårt att få in luft...).
Temperamentet är också viktigt eftersom minigrisarna är sällskapsdjur. Trevliga, lätthanterliga och lugna suggor är idealet som mammor.
Gris--Eva kan säkert komma med lite fler tankar i ämnet.
/KT
Tack för svaret. Ska kolla in på Gris-Evas hemsida så kan jag nog få lite tips. Men som jag ser det så är min gris ganska sunt byggd. Hon har fina ben, raka och inte så där jätte korta som man ser vissa grisar har. Trynet är ganska långt, det fungerar i alla fall bra, hon är som en liten jordfräs ute:D.,
Sen tycker jag nog att hon har bra psyke (förutom när man försöker klippa klövar:o). Hon är hemskt snäll, älskar att bli kliad. Ska höra med eva och samtidigt kolla med henne vilken typ av galt man ska ha och om hon vet någon i min närhet.
Tack ännu en gång
MVH Russin8 och Babe (grisen)
Grisar som är både smarta och matmotiverade är ju sååå kul att klickerträna! Borde vara nemas problemas att klippa klövarna på en inklickad gris!
Ja det måste ju fungera:). För smarta är dom:idea:.
Har börjat nu med att träna henne så jag får hålla i klöven en lite längre stund. Och hon är duktig. Gäller bara att gå lite försiktigt fram. Den erfarenheten jag fått av grisar så här långt (1,5 år) är att man inte kan tvinga dom utan man måste be!
MVH Russin8
Gris-Eva 2008-02-01, 13:23 Nu blev jag nästan sugen på att få egna kultingar. Är det något som, ni som kan, rekomenderar. Grisen jag har är 1,5 år gammal. Hon har full stamtavla och jag har sett hennes mamma och pappa som bor hos hennes uppfödare.
Vad är det jag ska tänka på om jag funderar på att betäcka (heter det så bland grisar?) henne. Är det för sent på året nu? Vad behöver hon ha för att kunna få fram friska och sunda kultingar.
Det jag tänkte på var att om jag tar kultingar på henne så kan jag behålla en sugga. Skulle vara så roligt att få föda upp den själv och vara med från början.
Tacksam för råd eller tips var jag kan läsa om det och om ni tror att jag som förstagångs ägare av gris kan ge dom en så bra start som möjligt.
MVH Russin8
Med risk för att jag kan verka petig, men tycker du själv att du har de kunskaper som
Gris-Eva 2008-02-01, 13:44 Nu blev jag nästan sugen på att få egna kultingar. Är det något som, ni som kan, rekomenderar. Grisen jag har är 1,5 år gammal. Hon har full stamtavla och jag har sett hennes mamma och pappa som bor hos hennes uppfödare.
MVH Russin8
Det blev något knas.:smirk:
Med risk för att jag kan framstå som "bror duktig" :angel:, men tycker du själv att du har de kunskaper som krävs för att föda upp en kull?
Visst, alla är barn i början, men du visste ju faktiskt inte ens hur länge en sugga går dräktig.'
Jag tror att du behöver lite mera "kött på benen" innan du ger dig på att betäcka din sugga.
Det är inte bara att ta en sugga och en galt för att sen tro att allt blir frid och fröjd.
Det finns så många saker man måste veta.
* Har du råd?
(En kull på 6 st kostar ca 10.000 kr att föda upp om man räknar från att suggan betäcks till att kultingarna är leveransklara.)
* Beteendet i samband med dräktighet och digivning.
* Felläge.
* Hur går en normal grisning till? Vad är normalt?
* Utfodring.
* Har du plats för osålda kultingar?
* Kan du ge råd och tips till dina nyblivna kunder?
* När ska kultingarna kastreras och vaccineras?
* Har du någon kunning veterinär som kan hjälpa dig?
plus en massa mer........
Själv jobbade jag med stora grisar ett bra tag och hade minigrisar i ca 5 år innan jag kände mig redo för att föda upp en egen kull.
Att ta en kull (oavsett djur) är en helt otrolig upplevelse som alla djurintresserade borde få uppleva, men det krävs att man har mycket goda kunskaper innan man ger sig på det.
Jag råder dig till att läsa på så mycket du bara kan och vänta lite till.
Nej det vet jag inte. Det var ju därför jag frågade i tidigare inlägg om ni tyckte det var någon bra ide?
Jag har haft häst som fölat, katter ynglat av sig, får som fått lamm så jag vet inte om det kan vara någon erfarenhet man kan ta med sig.
Kostnader är inget problem, inte heller utrymme. Sen är det väl inte så stor skillnad på en minigris som grisar än en vanlig stor gris? Har personer runt mig som har stora grisar. Har även haft vanlig gris förut. Men dock ingen som jag avlade på utan dom åt vi upp:cool:
Sen kan man väl läsa sig till kanska mycket, eller?
MVH Russin8
Gris-Eva 2008-02-01, 22:28 Att ha varit med om olika födslar är naturligtvis erfarenheter som man har nytta av.
Och har du kunnigt folk med erfarenheter i din närhet så är ju det superbra.:)
Har du dessutom utrymme och pengar så är det ett problem mindre.:smirk:
Då fattas bara lite mera kunskap och erfarenhet av just minigris, så att du kan ge rätt support till dina blivande kunder.:D
Ja precis. Så nu blir det en köpt kulting istället:). Så har jag två att öva mig på:).
Men den här ska jag träna mer från början. Så jag slipper problemet vid klöv klippning:angel:
MVH Russin8
Gris-Eva 2008-02-02, 11:23 Det är nog en bättre lösning för dig just nu.:)
Och det spelar ingen roll om du väljer en sugga eller en kastrat.;)
Kommer Babe från Kvicksätras Minigrisar?
Själv går jag här som en äggsjuk höna och längtar till den 14 Februari. Då är det beräknat att Estrella ska få sina (förhoppningsvis ovanliga) små bäbisar. :love:
Nej jag har köpt henne i Heby. Jag tror inte att hon har något uppfödar namn ännu. Men vad jag förstått väldigt seriös. Alla papper i ordning och vacinerade och allt det som jag läste på Minigris sällskapets hemsida att man skulle ha.
Vad är det som är är ovanligt med dina kultingar som ska komma?
Då förväntar jag mig nya bilder på hemsidan den 15 februari:)
MVH Russin8
Va inne och kollade hur Estrella såg ut. Helt underbar:love:. Varför luktar hon curry?
Vem är pappan till dom väntande bäbisarna?
Dina bilder på kultingar skulle jag kunna sitta och titta på hur länge som helst:love:.
MVH Russin8
Gris-Eva 2008-02-02, 11:51 Nej jag har köpt henne i Heby. Jag tror inte att hon har något uppfödar namn ännu. Men vad jag förstått väldigt seriös. Alla papper i ordning och vacinerade och allt det som jag läste på Minigris sällskapets hemsida att man skulle ha.
Vad är det som är är ovanligt med dina kultingar som ska komma?
Då förväntar jag mig nya bilder på hemsidan den 15 februari:)
MVH Russin8
Heby, det var intressant.:) Kan du inte PM:a mig h**s namn och nummer?
Jag är på jakt efter lite nytt blod och denne har säkert djur som är obesläktade med mina.:idea:
Jag tycker det är så intressant med udda färger och teckningar.
Estrella (suggan) är en Agouti (Vildsvinsfärgad) och har anlag för svart och prickigt.
Lord Lever (galten) är en Dalmatiner (också väldigt ovanlig) och har anlag för svart, vitt och ljus prickig.
Levers mamma och mormor är pinto (skäck) och har jag tur så kommer det någon agouti-pinto den 14:e.
Denna gris kommer då att ha en vit kropp med ett brunt huvud och bakdel. En chokladdoppad marsipangris!:D
Denna teckning har jag bara sett i Tyskland och Holland.
Tänk om jag blir först i Sverige. :eek::bump:
PS. Prickig och Dalmatiner är INTE samma färg/teckning.
En dalmatiner har en ren vit bottenfärg, vilket inte en prickig har.
Det är SÅÅÅ spännande!:D
Va spännande! Det är alltid kul när man får fram något ovanligt.
Ska kolla med henne, så det är ok för henne.
Under tiden ska jag kolla vad pappan till Babe heter, för hon har en avels galt.
MVH Russin8
KungTulle 2008-02-03, 00:33 Själv går jag här som en äggsjuk höna och längtar till den 14 Februari. Då är det beräknat att Estrella ska få sina (förhoppningsvis ovanliga) små bäbisar. :love:
Hm
Om Gudrun tog sig på första betäckningen hemma....( Hon var ju så brunstig att hon inte visste vart hon skulle bli av) så ska hon grisa...gissa när??????
:angel:
/KT
Gris-Eva 2008-02-03, 14:11 Hm
Om Gudrun tog sig på första betäckningen hemma....( Hon var ju så brunstig att hon inte visste vart hon skulle bli av) så ska hon grisa...gissa när??????
:angel:
/KT
Du hämtade henne den 23 okt.
När fick hon träffa Börje och när blev hon betäckt?
Om jag leker med tanken att hon blev betäckt den 26 okt, så kommer hon att grisa runt den 18 Februari.
Och det är ju snart! :bump:
Eller blir det på samma dag som Estrella?:)
KungTulle 2008-02-03, 16:52 Du hämtade henne den 23 okt.
När fick hon träffa Börje och när blev hon betäckt?
Om jag leker med tanken att hon blev betäckt den 26 okt, så kommer hon att grisa runt den 18 Februari.
Och det är ju snart! :bump:
Eller blir det på samma dag som Estrella?:)
Hon var så stenbrunstig att jag släppte in henne hos Börje direkt jag kom hem....och det var BIG LOVE :love::love::love:direkt!
Jag tror ungefär samtidigt som Estrella! Jag tycker i varje fall att hon SER dräktig ut. Fast jag vill ju ha kultingar så supermycket att jag kan inbilla mig också. Fast jag har inte märkt brunst efter hon kom hem....men jag kan ju ha förträngt det också!!!!
Jag hoppas på åtminstone EN liten söt prickig gris......SNART
/KT
Gris-Eva 2008-02-03, 23:18 Hon var så stenbrunstig att jag släppte in henne hos Börje direkt jag kom hem....och det var BIG LOVE :love::love::love:direkt!
Jag tror ungefär samtidigt som Estrella! Jag tycker i varje fall att hon SER dräktig ut. Fast jag vill ju ha kultingar så supermycket att jag kan inbilla mig också. Fast jag har inte märkt brunst efter hon kom hem....men jag kan ju ha förträngt det också!!!!
Jag hoppas på åtminstone EN liten söt prickig gris......SNART
/KT
Då kommer hon att grisa den 15:e!
Vi kommer att bli "mormor" samtiditgt. :banana:
Gudrun brukar vara klockren och blir lätt dräktig.
Hon är också lätt att se brunsten på.
Har du någon bild?
Vet du om någon av Börjes föräldrar är prickig?
Det behövs nämligen prick-anlag från båda föräldrarna om du ska få några prickiga kultingar:crazy:
Annars får du räkna med att det bara blir svarta kultingar.:(
Men om en av Börjes föräldrar är prickig bör det bli ungefär 60-40.:)
Åh, vad det här ska bli spännande. :bump:
KungTulle 2008-02-04, 00:08 Vet du om någon av Börjes föräldrar är prickig?
Det behövs nämligen prick-anlag från båda föräldrarna om du ska få några prickiga kultingar:crazy:
Annars får du räkna med att det bara blir svarta kultingar.:(
Annars finns det VIT färg!!!!:idea:
/KT
Men då blir det ju fel:eek:. Dom ska ju ha svarta prickar, inte vita:crazy:
MHV Russin8
Gris-Eva 2008-02-04, 20:29 Men då blir det ju fel:eek:. Dom ska ju ha svarta prickar, inte vita:crazy:
MHV Russin8
Nej, vad häftigt....En svart gris med vita prickar. :idea:
Hmm...Undra vilka färger och teckningar man behöver till det.:cool:
KungTulle 2008-02-04, 20:33 Nej, vad häftigt....En svart gris med vita prickar. :idea:
Hmm...Undra vilka färger och teckningar man behöver till det.:cool:
Man behöver en svart gris, en pensel och en burk vit färg samt en lättlurad kultingspekulant!
Men det var MIN ide och MIN väg till ett liv som millionär!!!:D
/KT
Gris-Eva 2008-02-04, 20:46 Man behöver en svart gris, en pensel och en burk vit färg samt en lättlurad kultingspekulant!
/KT
:rofl::rofl:
Lycka till att bli miljonär på att föda upp minigrisar.:p
(Jag tycker bara att det är utgifter.)
Fast det är ju klart.
Bodil blev en gång för en herrans massa år sen erbjuden 60.000 kr :eek: av en tysk, för en "liten", "unik" galt som hon själv hade fått av en "seriös" uppfödare.
Och eftersom hon blev erbjuden så mycket pengar, så måste den ju vara liten och unik, så den behöll hon i stället.
Den "lilla" galten blev i vuxen ålder ca 50 kg.:D
Han hette Pelle Snusk och blev senare min första avelsgalt.:love:
I dag ångrar hon naturligtvis att hon inte tog erbjudandet.;)
Man behöver en svart gris, en pensel och en burk vit färg samt en lättlurad kultingspekulant!
/KT
Hmmm... Vet inte om jag skulle våga köpa en gris av dig:cool:
Man vet ju vad du har varit med din pensel;)
MVH Russin8 som nog ska ta med sig lacknafta nästa gång jag tittar på kultingar:idea:
KungTulle 2008-02-04, 21:47 Fast det är ju klart.
Bodil blev en gång för en herrans massa år sen erbjuden 60.000 kr :eek: av en tysk, för en "liten", "unik" galt som hon själv hade fått av en "seriös" uppfödare.
Och eftersom hon blev erbjuden så mycket pengar, så måste den ju vara liten och unik, så den behöll hon i stället.
Den "lilla" galten blev i vuxen ålder ca 50 kg.:D
Han hette Pelle Snusk och blev senare min första avelsgalt.:love:
I dag ångrar hon naturligtvis att hon inte tog erbjudandet.;)
Gud vad roligt...60000 måste vara något av ett rekordpris!
/KT
KungTulle 2008-02-04, 21:49 Man vet ju vad du har varit med din pensel;)
MVH Russin8 som nog ska ta med sig lacknafta nästa gång jag tittar på kultingar:idea:
Tss den konstnärliga friheten! Jag kan signera grisen om du vill! Det kan stå Kung Tulle på rumpan...fast då blir det dubbla priset och grisen kommer sedan bli ovärderlig när jag väl blivit världsberömd som grismålare!
:rofl:
/KT
Tss den konstnärliga friheten! Jag kan signera grisen om du vill! Det kan stå Kung Tulle på rumpan...fast då blir det dubbla priset och grisen kommer sedan bli ovärderlig när jag väl blivit världsberömd som grismålare!
/KT
Men då vill jag kunna få välja färg på grisen själv:idea:. Skulle tycka att det var snyggt med rosa elefanter:) på en blå botten!
Går det att ordna tror du:).
MVH Russin8
KungTulle 2008-02-05, 11:33 Men då vill jag kunna få välja färg på grisen själv:idea:. Skulle tycka att det var snyggt med rosa elefanter:) på en blå botten!
Går det att ordna tror du:).
MVH Russin8
Till rätt pris kan jag costum-måla din gris!:angel:
/KT
Gris-Eva 2008-02-06, 21:01 Tss den konstnärliga friheten! Jag kan signera grisen om du vill! Det kan stå Kung Tulle på rumpan...fast då blir det dubbla priset och grisen kommer sedan bli ovärderlig när jag väl blivit världsberömd som grismålare!
/KT
Då kan du bilda ett företag med den här tjejen :D, men jag tror att du har en bättre handstil.;)
http://www.minigrisar.se/dolda bilder/grisar/ryktet.jpg
(Det här är Helga i "sminket" innan det är tagning för en reklaminspelning för Skandia)
Va coolt:) Var det en av dina grisar som var med i den filmen!
Du hade inte hjälp av KT med målningen?:angel:
MVH Russin8
KungTulle 2008-02-08, 00:22 Va coolt:) Var det en av dina grisar som var med i den filmen!
Du hade inte hjälp av KT med målningen?:angel:
MVH Russin8
Helt oskyldig till den grismålningen men apropå filmgrisar så har två av de grisar jag haft varit filmstjärnor.
Linderödsgrisen Ådala Skade var med och spelade vikingatidens gris i en film som visades på vetenskapens värld för ett antal år sedan
Minigrisen Mörkmårdens Anakin var med i ett program på TV4+ om roliga husdjur eftersom familjen han såldes till som kulting bodde granne med producenten? för just det programmet. Anakin är ur min uppfödning.
Sedan har min häst nordsvensken Victor tydligen spelat in en film för en massa år sedan innan han blev min. Men jag har aldrig fått reda på i vilken film och hur mycket han var med. Men ser ni en svensk film eller TV serie där det är en svart nordsvensk med stjärn och vita strumpor bak med så kan det vara han !
/KT
Fraggel_Tess 2008-02-08, 08:29 Så det var din gris. Minns att jag vaknade till när jag såg en minigris på tvn :D
Gris-Eva 2008-02-08, 13:51 Minigrisen Mörkmårdens Anakin var med i ett program på TV4+
/KT
Varför har jag inte TV4+? :cry:
KungTulle 2008-02-08, 21:18 Varför har jag inte TV4+? :cry:
Ja jag har inte ens en TV liksom......
/KT
Föder du upp grisar som inte låter så himla mycket?:angel:
Gris-Eva 2008-02-10, 11:21 Föder du upp grisar som inte låter så himla mycket?:angel:
Hittar du några grisar som är tysta, så hör av dig. :D
Ja det ska jag :). Russin8 gris är det inte när man försöker klippa klövar när hon inte vill:smirk:. Men hon är så söt o go. :love:Älskar godis.:angel:
Gris-Eva 2008-02-10, 16:59 Godis = Napp. :p
Vill bara hälsa från min son Torulf att nu när det finns en gris som heter som hans storebror - Esbjörn - så ser han gärna att det blir en Torulf i någon av dessa kullar...
Gris-Eva 2008-02-11, 00:12 Vill bara hälsa från min son Torulf att nu när det finns en gris som heter som hans storebror - Esbjörn - så ser han gärna att det blir en Torulf i någon av dessa kullar...
:D En Ms Piggy's Tursamme Torulf kanske? :angel:
Talangfulle xx, Tokige xx, Trevlige xx, Trogne xx, Trofaste xx, Tuffa xx, Tillgivna xx, Trygga xx, Tindrande xx och Tillgivna xx är redan upptagna.:crazy:
Men kom gärna med förslag.;)
Men jag vill inte ha en tyst gris. Tycker det är jätte mysigt när man håller på i stallet, pratar lite med Babe och hon svarar alltid med en grymtning:) Sen hör man direkt när hon blir arg på någon katt eller att hunden ligger i vägen:rofl:
Men visst det där ilskna skriket kan man kanske vara utan:angel:
MVH Russin8
Gris-Eva 2008-02-11, 18:21 Men jag vill inte ha en tyst gris. Tycker det är jätte mysigt när man håller på i stallet, pratar lite med Babe och hon svarar alltid med en grymtning:) Sen hör man direkt när hon blir arg på någon katt eller att hunden ligger i vägen:rofl:
Men visst det där ilskna skriket kan man kanske vara utan:angel:
MVH Russin8
Själva "pratandet" tycker jag iof om, men även det kan vara lite irriterande när man vill se på TV.:angel:
(Det ända sättet att få tyst på Madicken som bor inne med oss, är att ta upp henne i soffan. Bortskämda lilla gris......:angel:)
Men det höga, skärande skriket har tyvärr gett mig tinnitus genom åren.
Vet man vid en hantering att det kommer att skrikas, så behöver man hörselskydd.:crazy:
Kan tänka mig att det kan vara jobbigt när man har många grisar. Jag har ju bara en som låter:) Och det är ju inte så ofta hon låter så där jätte högt:).
MVH Russin8
|