Visa fullständig version : Nikon D40 eller Canon EOS 400D ?
Jag ska köpa en systemkamera , men jag har beslutsångest :S
Har väldiga problem med att bestämma mig för om jag ska köpa en Nikon D40 eller en Canon EOS 400D.
Just nu lutar det lite åt Canon , eftersom att jag har hört att det finns större utbud på objektiv och att dom är billigare än nikon objektiven ? Har även hört att Canon 400D tar bättre bilder i dåliga ljudförhållanden än vad D40 gör ?
Hjälp mig! ;):D
SoffiProppi 2008-02-05, 11:12 Canon Eos 400D, KÖP!!! :banana:
jag tycker du lätt ska ta canon, jag har ingen erfarenhet av nikon men många på min fotolinje han nikon och dom är lite missnöjda med några saker på deras kameror.. kommer inte ihåg vad dom sa :rofl:
men jag har en 400D så jag kan bara prata om den, och jag gillar den skarpt.. och om det är din första systemkamera så ska du lätt köpa den.. tycker iaf jag..
Jag ska kanske fota några bilder ikväll men min 400D så då kan jag lägga upp dom.. ;)
har nyligen skaffat ett stativ så jag måste testa den riktigt ^^
Canon Eos 400D, KÖP!!! :banana:
Vad är det som gör den så bra ? ;D
Okej :D
Jo , jag har en Canon IXUS 60 nu som jag är jätte nöjd med! Super kompaktkamera , man kan få till riktigt bra bilder om det är bra ljus. Men jag känner att jag vill utvecklas mer och det känns inte som att jag kommer att komma längre med min IXUS kamera , så det är därför jag nu har bestämt mig för en systemkamera :D
Det vore jätte kul om du vill lägga ut lite bilder ! :)
SoffiProppi 2008-02-05, 11:46 Vad är det som gör den så bra ? ;D
Den är lätt att använda och tar bra bilder med grundinställningarna.. ;) Man behöver alltså inte var expert för att fota med den.. :D
nackdel som jag fått reda på nu med 400D är att den inte har spotmätare...
som många tycker om å använda.. men jag själv ser inte spotmätaren som ett måste..
Ja, jag ska testa en grej som jag inte gjort förut.. så jag får se om det blir nå bra bilder..
behöver egentligen en lös blixt på sidanom.. men jag får ta det ljus jag har ;)
så har du tålamod till ikväll när det blir riktigt mörkt ute så kommer jag säkert med några bilder :p
Bilder jag lovade ;) tagna idag.. det jag gjort i ps är kontrast och ram.. för jag hade bara min inbygda blixt å använda.
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18260000-18269999/640x480/18266065.jpg
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18260000-18269999/640x480/18266069.jpg
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18260000-18269999/640x480/18266071.jpg
Stormogul 2008-02-05, 19:57 Den är lätt att använda och tar bra bilder med grundinställningarna.. ;) Man behöver alltså inte var expert för att fota med den.. :D
Behöver man inte vara för att plåta med D40 heller ;):D
behöver man inte vara med någon digital systemkamera egentligen.. konsten är å lära sig hur dom fungerar...
Kuckeliku 2008-02-05, 20:13 Enligt senaste testen i fototidningarna så rekommenderar de faktiskt nikon d40 framför canon 400d, men det här är svårt att välja.
generellt så har nikon bättre kvalite än canon, speciellt på billiga objektiv, men så är de ungefär lika stora på marknaden.
om skannern vill så kan jag länka en test med motiveringar.
men det mesta är tycke och smak.
jag har varit canonist, men gått över till nikon då de har bättre prylar och enklare menyer, speciellt för nya användare av systemkameror.
Stormogul 2008-02-05, 20:20 behöver man inte vara med någon digital systemkamera egentligen.. konsten är å lära sig hur dom fungerar...
... för att kunna arbeta fritt med det tekniska så att man kan koncentrera sig på att själva bilden :)
ja men det är inte det som var frågan.. utan att man kan fota.. ta en bild helt enkelt..
men konsten att lära sig alla funktioner så det kan bli en magisk bild är en konst.. för dom flesta kända bilderna är tagen av en slump.. och den slumpen kan öka om man är så pass kunnig och har allt inställt rätt på kameran ^^
jag har sett många tester.. 400D har inte hamnat på topp alltid, men då tycker jag att många tester är så extrema..
men dom som har 400D gillar den ju, JAG gillar den..
jag har kollat in nikon kamerorna på skolan.. jag gillar helt klart canon bättre, men det är ju som sagt en smaksak.
men testerna jag sett rekomenderar dom 400D, oftast varje gång..
och många hamnar på högre betyg, men 400D är inte så farligt dyr heller.. så det gör det också lättare å köpa som förstagång kamera ;)
jag är iaf nöjd med min ^^
kommer garanterat köpa nyare bättre kamera i framatiden, men det är då det :D
Jag har en Nikon D40, som jag är mycket nöjd med. Läste lite tester och såg att den så gott som alltid hamnade i topp, samt att menyerna skulle vara väldigt enkla att förstå sig på, och det är de också. Dessutom är den väldigt liten (för att vara systemkamera då alltså...) och behändig, ligger bra i handen och känns stabil. Alla knappar lättåtkomliga och på rätt ställen.
Tittade faktiskt inte alls på Canons cameror, hade en Nikon Coolpix innan som jag är mycket nöjd med, så jag fortsatte med Nikon av bara farten. :D
Stormogul 2008-02-05, 20:42 KL
Det spelar nog ingen större roll om du väljer 400D eller D40, du blir nog nöjd med vilken som. Båda modellerna är bra kameror!
Kuckeliku 2008-02-05, 20:44 man dras ju ner i träsket....
Jag skulle GÄRNA ha en d300 eller d3 :)
har en del vänner och bekanta på expert och onoff och det är lite kul att hära deras kommentarer.
de blir helt klart mer puchade att sälja canon, MEN de har mer problem med de kunderna som kommer in och vill få mer förklarat för att de inte bergipit sig på kameran, väldigt få kommer in med sin nikon.
nikon får ofta beröm för att reglage sitter bättre och att kamerorna generellt är lättare att använda och ställa in, men canon har andra fördelar.
vi skall ha en d40 till barnen, vi lånade en och de gillade den skarpt, vår 5-åring hanterar den som om han inte gjort annat.
d80'n är min (lite gollum där) men jag skulel vilja uppgradera.
egentligen tycker jag att nikon d300 och canon 40d är där man bör lägga sig om man fotograferar hästar då de är snabbare och har bättre ljusstyrka. d300 slår just nu 40d i ljust ljusstyrka, men det kommer nog uppföljare snart.
dessutom är de bättre vädertätade, även om min d80 överlever regn och snöoväder, än så länge.
mitt slutgiltiga råd:
Åk till en butik som har båda, KLÄM OCH KÄNN!
Testa dem.
känner du någon som har en, låna!
fundera på vad du behöver till.
'det finns mer gamla objektiv' och de hade du tänkt skaffa? oftast så nöjer sig folk med det de får med, de BRA objektiven är oftast nya och DYRA.
och objektiven gör mer för motivet än kameran.
ja, det är det vanliga.. alla tycker olika.. vissa gillar canon bättre andra nikon..
Jag har hört tvärtom.. att många är besviken på nikon..
och självklart så tycker jag som du att man ska testa.. speciellt på en affär där allt fungerar när man testar dom :)
(om jag inte ska göra smygreklam:angel:)
men att inte förstå canons funktioner tycker jag är konstigt.. är bara å läsa i instruktionsboken så förstår man på en gång, lätt som en plätt.. iaf för mig..(eftersom att jag tycker att instruktionsboken till min 400D var så lättläst så man förstår) men det kan ju vara helt olika som allt annat från person till person..
så det bästa ts gör är å testa kamerorna innan hon bestämmer sig, om hon verkligen har svårt å välja.. :D
för övrigt har jag tappat min kamera i backen.. så test 1 är gjord.. hållbar :rofl:
Har precis samma problem som dig..
har haft det sen i julas(:rofl:)
Nikon D40 är det som verkar mest aktuellt för mig.
Mest pga. att dom på dom flesta ställena är billigare :)
Kommer följa denna tråden.
KL
Det jag ställer mig tveksam till när det gäller D40:n är att den inte har AF-motor vilket gör att objektivutbudet sägs bli betydligt mindre än med kameror som har det redan i kamerahuset, men jag vet inte... Gör det någon större skillnad egentligen? Vad menas med AF-motor ö.h.t.? (Jag har förstått att af står för autofokus, men vad det egentligen menas förstår jag inte riktigt.)
LillaMy84 2008-02-06, 00:32 *kl*
Trådkapar lite, hoppas att det är ok
Det är ju jämt Canon och Nikon som är i fokus.. men hur är det med märken som Olympus? Suger dom helt, eller är det bara ett lite mindre känt märke (inte lika inna mao)?
Hur är säg Olympus E-410 jämfört med EOS 400D och D40x, kvalitetsmässigt på både foton och kameran i sig?
Stormogul 2008-02-06, 00:53 Olympus har en mycket mindre sensor än Canon och Nikon (Nikon har störst av dessa kameror och sedan Canon och sist olympus) vilket leder till sämre bildkvalité i många fall! T.ex. brusar mycket mer på höga isotal! Personligen skulle jag aldrig valt olympus av den anledningen!
Det pratas mycket om Canon och Nikon helt enkelt för att systemen är störst (Flest objektiv och tillbehör) och märkena är de två största på marknaden! Det är enklast att hitta begagnade objektiv till Canon och Nikon t.ex.
För min del valde jag en kamera som hade minsta fördröjning från avtryck till att bilden togs. Bra om man inte bara vill ha bilder av hästar som landar efter hoppen. Tror att Canon & Nikon är dom bästa på det.
Själv råkade jag välja Nikon D80, men hade nog varit lika nöjd med D40 eller Canon.
Kuckeliku 2008-02-06, 07:43 KL
Det jag ställer mig tveksam till när det gäller D40:n är att den inte har AF-motor vilket gör att objektivutbudet sägs bli betydligt mindre än med kameror som har det redan i kamerahuset, men jag vet inte... Gör det någon större skillnad egentligen? Vad menas med AF-motor ö.h.t.? (Jag har förstått att af står för autofokus, men vad det egentligen menas förstår jag inte riktigt.)
det här kommer inte bli ett problem för dig.
Är du intresserad av gamla objektiv så bör du skaffa dig en häftigare kamera.
Men alla nya objektiv har af-motor, speciellt de du kan tänka dig att ha med d40'n,
det sin gäller är att styrningen för autofikousen, sitter numera oftast i objektiven, förr satt den i kamerahuset.
när man gjorde mindre hus så flyttade motorn ut i objektiven.
d40'n saknar alltså den gamla finessen med inbyggd motor, vilket gör den mindre och smidigare.
Capable Case 2008-02-06, 10:31 Har sett jämförelsebilder mellan just dessa kameror men tyvärr hittar jag inte de bilderna nu. Personligen tycker jag då att Canons bilder blir snyggare.. något med färgerna som är annorlunda. Jag hade lätt valt Canon 400D!
living_dead 2008-02-06, 12:16 Jag vill också ha en systemkamera :( *hypnotiserar Zandrix så jag får hennes* :love:
Stormogul 2008-02-06, 13:22 Har sett jämförelsebilder mellan just dessa kameror men tyvärr hittar jag inte de bilderna nu. Personligen tycker jag då att Canons bilder blir snyggare.. något med färgerna som är annorlunda. Jag hade lätt valt Canon 400D!
Smaken är som baken!
Personligen tycker jag att D40 ger snyggare bilder än 400D ;)
Men sen beror det nog på vem som står bakom kameran också :idea:
Hur stort minneskort behövs om man tänker sig köpa D40. Är 1 GB okej eller ska man satsa på 2GB på en gång?
SDHD, vad är det?
/Jonaz, som snart ska köpa :angel:
Kuckeliku 2008-02-06, 16:48 skall du fota med raw så är det en fördelmed stora kort, det finns egentligen aldrig nackdelar med för stora....
köp ett två eller fyragigs...
Stormogul 2008-02-06, 16:59 Hur stort minneskort behövs om man tänker sig köpa D40. Är 1 GB okej eller ska man satsa på 2GB på en gång?
SDHD, vad är det?
/Jonaz, som snart ska köpa :angel:
SDHC är ett vanligt SD kort fast med större kapacitet, 4 gig och uppåt, medan vanliga SD kort är max 2 gig. Annars är det ingen skillnad, men det är viktigt att kameran stöder det för att det skall fungera, vilket D40 gör!
Kör ett 4 gigs så behöver du förmodligen aldrig byta! Det sitter i kameran hela tiden, tryggt och fint :smirk:
större minne mer pengar.. ska du köpa ett minneskort med mycket minne är det bättre å köpa flera mindre, flera 2-4 gigs. tänk om du köper ett med större minne och så går det sönder.. då är allt borta..
har du istället flera så måste alla gå sönder fr att allt ska vara borta.. det är bra å tänka på.. för jag personligen ställer mig å byter oftare för å vara på den säkra sidan.. det finns ju minneskorts fodral så ligger dom säkert också ;)
men än så länge fotar jag inte så ofta så jag behöver stora minnen, har bara ett 2 gigs minne nu ^^
Stormogul 2008-02-06, 18:46 större minne mer pengar.. ska du köpa ett minneskort med mycket minne är det bättre å köpa flera mindre, flera 2-4 gigs. tänk om du köper ett med större minne och så går det sönder.. då är allt borta..
har du istället flera så måste alla gå sönder fr att allt ska vara borta.. det är bra å tänka på.. för jag personligen ställer mig å byter oftare för å vara på den säkra sidan.. det finns ju minneskorts fodral så ligger dom säkert också ;)
men än så länge fotar jag inte så ofta så jag behöver stora minnen, har bara ett 2 gigs minne nu ^^
Det är ju två olika syner på det där!
Antingen köper man flera små för att om ett går sönder så förlorar man inte alla bilder!
Men å andra sidan så är det mindre risk att kortet pajar om man slipper byta ute i fält och utsätta det för väder och vind!
Säkert 50/50 där ute vad folk tycker, som med det mesta andra :D
japp.. alla tycker olika.. så därför berättar jag det jag tycker så kanske någon annan håller med och tycker det är smart... :D
Kuckeliku 2008-02-06, 20:18 större minne mer pengar.. ska du köpa ett minneskort med mycket minne är det bättre å köpa flera mindre, flera 2-4 gigs. tänk om du köper ett med större minne och så går det sönder.. då är allt borta..
nackdelen med att byta minneskort är att du både sliter på minneskorten och kamerakontakterna för kortet.
risken att du får in skit i kameran på fältet är också överhängande, men som du skrev, de kan ju gå sönder och då har man förlorat allt.
risken är nog att de går sönder lättare utanför kameran...
sedan finns det sd kort med wifi, så slipper man kontakter helt...
Jag råkade köpa kamera idag... :o
Blev en Nikon D40 med 18-55mm objektiv. Betalade allt som allt med väska och minneskort 2 GB (ett snabbt sa han) och en väska 500€. Hade ett presentkort som jag vunnit på jobbet på 50€ så 450€ betalade jag. Dessutom när jag efter lite om och men fick kameran på utlämningsstället i butiken fick jag med ett fint stativ, ett minneskort och en väska. Så väskan jag köpte ska jag lämna tillbaka, eller ge till en kompis som funderar på samma kamera eller Canon 400D.
Tycker att jag gjorde ett ganska bra köp för ca 4.250 inkl 2 minneskort, väska och stativ. Jag är nöjd.
Nu ska bara batteriet ladda så att jag kan börja leka med den också.
Tänk vilka griller som Bukefalos kan sätta i mitt huvud :eek:
Å andra sidan har jag velat ha en bra kamera länge. Vi får hoppas att jag gillar denna.
Stort tack Stormogul för hjälp med en massa frågor!
/Jonaz
Stormogul 2008-02-06, 21:53 Jag råkade köpa kamera idag... :o
Blev en Nikon D40 med 18-55mm objektiv. Betalade allt som allt med väska och minneskort 2 GB (ett snabbt sa han) och en väska 500€. Hade ett presentkort som jag vunnit på jobbet på 50€ så 450€ betalade jag. Dessutom när jag efter lite om och men fick kameran på utlämningsstället i butiken fick jag med ett fint stativ, ett minneskort och en väska. Så väskan jag köpte ska jag lämna tillbaka, eller ge till en kompis som funderar på samma kamera eller Canon 400D.
Tycker att jag gjorde ett ganska bra köp för ca 4.250 inkl 2 minneskort, väska och stativ. Jag är nöjd.
Nu ska bara batteriet ladda så att jag kan börja leka med den också.
Tänk vilka griller som Bukefalos kan sätta i mitt huvud :eek:
Å andra sidan har jag velat ha en bra kamera länge. Vi får hoppas att jag gillar denna.
Stort tack Stormogul för hjälp med en massa frågor!
/Jonaz
Grattis!
Du gjorde lätt ett kap om du fick med väska, två minneskort och ett stativ! Grattis! När batteriet laddat så ut och plåta med dig :banana:
jo, visst. men säg nått som inte slits nu för tiden...
vore allt hårt som sten.. och tål allt.. då skulle företagen inte gå runt för männsikorna aldrig behöbver köpa nya saker..
och som ni säger.. är man ute å fotar i regn och slask inte kommer hem på flera dagar så är det bäst med ett stort.. men det var ju inte direkt det jag såg framför mig då jag sa att många små är bättre än ett stort..
och saker kan gå sönder även om man har ett stort.. de beror helt på kvaliteten på produkten...
Stormogul 2008-02-06, 22:23 jo, visst. men säg nått som inte slits nu för tiden...
vore allt hårt som sten.. och tål allt.. då skulle företagen inte gå runt för männsikorna aldrig behöbver köpa nya saker..
och som ni säger.. är man ute å fotar i regn och slask inte kommer hem på flera dagar så är det bäst med ett stort.. men det var ju inte direkt det jag såg framför mig då jag sa att många små är bättre än ett stort..
och saker kan gå sönder även om man har ett stor.. de beror helt på kvaliteten på produkten...
Proffshusen t.ex. D2X, D2Xs, D2H, D2Hs, D3, D200,D300, Eos1D mark 2 och 3, Eos 1Ds mark 2 och 3 osv är ju byggda för att palla hårt bruk.
De är ju knappast små dock, men storleken har inget med styrkan på husen att göra i detta fallet.
*kl*
Angående det någon sa om vilket hus som tog bilder med finast färger. Mycket hänger ju på objektivet då..
Har själv en nikon D80, pappa har en D200 och några andra analoga.
Alla i min familj kör nikon, och både min far och en av mina bröder är utbildade fotografer. Även jag jobbar som fotograf.
Hum, att canon har många billiga objektiv tycker jag inte är en fördel, man får vad man betalar för! :p
Stormogul 2008-02-07, 00:51 Intressant i sammanhanget är ju också att även Nikons billigare objektiv t.ex. 18-55 anses som extremt prisvärt och presterar mycket bra optiskt medans canons motsvarighet är kännt för att vara ganska dåligt ;):D
Exakt!
Man får bättre objektiv för pengarna hos nikon,så som jag uppfattat det.
Detta är tydligen speciellt sant med deras kit objektiv. canons är tydligen skräp medans mitt redan trogna 18-135 klarar det mesta med bravur. Perfekt allroundobjektiv att börja med. nu efter någon månad vill jag ju självklart ha ett bättre efter att ha kännt på pappas dyring.. men sådan lyx har inte jag råd med. 20'000:- är mycket pengar för mig.
ja, vilken tur att alla tycker och tänker olika..
och jag tror nog att även proffs utrustning slits, men kanske inte lika lätt som billigare alternativ.. :cool:
inget håller i evigheter.
Kuckeliku 2008-02-07, 12:32 ja, vilken tur att alla tycker och tänker olika..
och jag tror nog att även proffs utrustning slits, men kanske inte lika lätt som billigare alternativ.. :cool:
inget håller i evigheter.
En stor skillnad är att proffsutrustning är gjord för hårdare slitage.
om slutaren för en konsumentkamera görs för 10-20-30000 slutningar, så är en proffs gjord för 50-100 000 slutningar
De är tätare, de har kraftigare chassi och bättre elektronik.
det finns skillnader i allt och för att få något billigare så måste man dra ner på något.
men några evigheter klarar inte många saker.
Stormogul 2008-02-07, 16:52 En stor skillnad är att proffsutrustning är gjord för hårdare slitage.
om slutaren för en konsumentkamera görs för 10-20-30000 slutningar, så är en proffs gjord för 50-100 000 slutningar
det finns skillnader i allt och för att få något billigare så måste man dra ner på något.
Nu är det dock så att många D2Xs slutare klarar över 400,000 exponeringar ;)
Stormogul 2008-02-07, 17:15 En stor skillnad är att proffsutrustning är gjord för hårdare slitage.
Vill också tillägga att både Eos 1Ds Mark 3 och D3 är testade för över 300,000 exponeringar!
Utöver antalet exponeringar har du helt rätt! Rejälare byggen, metall och inte plast! Dessutom är det mer poäng att reparera ett proffshus OM något skulle gå sönder.
Sen så finns det ju tokar som jag som kommer att byta slutare när den på min D50 ger upp, visserligen kommer jag byta på min D200 när den ger upp också.
Stormogul 2008-02-07, 17:18 Men för att komma till någon slags sammanfattning så kan man säga såhär:
Om du skall satsa pengarna på enbart en sak, så köp dyr och bra optik istället för proffshus, för proffshus kräver riktigt bra optik för att leverera den kvalité som de kan. Det är bättre att en enklare kamera får ett bra objektiv och bildkvalitén blir riktigt bra!
Så köp en D40 eller 400D och köp istället till dyrare optik, sen finns det billig optik som presterar kanon, typ både canons och nikons 50mm 1.8 är helt grym optiskt, likaså 85mm 1.8 osv. De passar sig mycket bra på proffshus också! Om man nu kan tänka sig fasta objektiv, annars börjar väl zoomarna blir bra i optisk kvalité från cirka 4-5 tusen och vill man ha bra bygge så får man lägga en 15 lax.
*KL*
Tack så mycket för alla svar! Har fortfarande inte bestämt mig ännu , men eftersom att jag har en canon just nu så lutar det lite ditåt. Men det är sånt som märks. ;)
c0pyright 2008-02-10, 19:50 Jag har en Nikon D40x som jag är supernöjd med! Rekommenderar den verkligen!
Jag har en Nikon D40x som jag är supernöjd med! Rekommenderar den verkligen!
Jag kan bara hålla med även om min saknar x:et. Köpte den nu i veckan och har börjat lekt med den. Det är verkligen en grym känsla att ta kort med den!!
Jag är supernöjd och har fått många väldigt bra bilder, trots att jag mest använder autoläget än så länge.
/Jonaz, som dock är vänsterhänt och därmed kikar med vänster öga och får då näsan på LCD-skärmen. Alltid ska man bli diskriminerad ;)
Är oxå vänsterhänt, med alla problem det medför. Men man är inte automatiskt vänsterögd bara för att man är vänsterhänt enligt jaktkompisarna. I vilket fall sm helst trodde jag att Nikon satte displayen mitt under sökaren.
Kuckeliku 2008-02-10, 21:59 /Jonaz, som dock är vänsterhänt och därmed kikar med vänster öga och får då näsan på LCD-skärmen. Alltid ska man bli diskriminerad ;)
jag är högerhänt och får också näsan på skärmen.
tror inte det har med märke eller modell att göra, näsan sticker helt enkelt ut för mycket från ansiktet:)
Är oxå vänsterhänt, med alla problem det medför. Men man är inte automatiskt vänsterögd bara för att man är vänsterhänt enligt jaktkompisarna. I vilket fall sm helst trodde jag att Nikon satte displayen mitt under sökaren.
Hm, ser nu att displayen faktiskt är helt centrerad.. Då är det nog jag som är ganska klumpig med stor näsa :p :angel:
/Jonaz
haha, min näsa är också ivägen isånna fall. :)
jag får näsan i displayen på min 400D också.. fast bara en kant... :angel:
vilken tur att man har en duk så man kan rengöra displayen :p
Stormogul 2008-02-12, 10:09 KL
Alltså hur håller ni kameran egentligen? :rofl:
Sharpless 2008-02-12, 12:34 Testade precis med min gamla hederliga analoga kamera, och kan heller inte förstå hur man får näsavtryck på kameran. Och då har jag ändå en rätt stor kran. Iofs, kanske är det som är min räddning, försökte jag hålla kameran så att jag fick näsan mot bakstycket, hamnade ögat för långt från kameran. ;)
Men för att få ögat precis på plats måste ju näsan pressas bort.
Så funkar min näsa. Men som sagt tidigare i tråden - man kan ju putsa skärmen med en duk sen:cool:
/Jonaz
Sharpless 2008-02-12, 13:36 Pressas? Inte så som jag håller kameran iaf ;)
tar man stående foton så är inte näsan ivägen, men inte för att jag stor mig på det.. det är så lite den nuddar displaysen ;)
bara lite i kanten ^^
sen beror det ju på vilket öga man tittar med också :p
*KL*
Jag har en canon eos 400d o älskar den:love:
hade en 350d innan men dena känns mkt bättre.. så dne tycker ju ja du ska köpa :D:angel:
NagelacksBeroende 2008-02-16, 22:14 kl
Jag har även dom här funderingarna :D 400d eller d40?! :D
Det har länge lutat åt d40 nu, men nu har jag hört att 400d är bättre för att man har något att "växa i". Hm, då undrar jag vad som gör att man kan växa i en 400d och inte en d40? :p
Jag har riktat in mig mycket på d40 och tycker att den verkar bra och har pratat med många som har den.. och dom är nöjda med den och så...
Stormogul 2008-02-17, 00:19 Det spelar nog inte så stor roll vilken av dem du väljer, men titta på helheten, systemen. Som ett exempel kan du fjärrstyra Nikons blixtar (Alla utom den billigaste) trådlöst, medans med Canon måste du ha den absolut dyraste blixten (nästan 5 tusen) för att fixa den biffen. Med Nikons Fullformat objektiv kan du använda på såkallade DX kamera, men också tvärtom, vilket inte går på Canon.
För förr eller senare kommer du säkert att bygga ut ditt system, det är ju därför de kallas systemkameror.
NagelacksBeroende 2008-02-17, 00:23 Jajo, det vet jag ju :D. och det går ju att bygga ut både d40 och 400d? :p
Men jag förstår fortfarande inte varöfr man itne skulle kunna växa i en d40 men i en 400d :p. Att man måste köpa dyra saker gör väl inte att man växer? :D
Stormogul 2008-02-17, 00:55 Du kan växa lika mycket i båda! Den som sagt något annat ljuger!
Nej, att köpa dyra saker gör inte att du växer per automatik.
NagelacksBeroende 2008-02-17, 01:13 Nej det var det jag menade :D. Jag förstod inte varför man itne skulle kunna växa i en d40 när man kunde det med en 400d. Men tack, nu vet jag ju att det går bra ändå ;). Även om jag aldrig fattade varför man inte skulle kunna :D.
Det blir en d40 iaf, nu är det bestämt :D. En månad kvar nu typ :love: :D.
Stormogul 2008-02-17, 02:07 Spännande! En månad går fort som fan! Håll ut! :D
NagelacksBeroende 2008-02-17, 17:48 Jag har en kameraaa lalalala :D
Men det blev visst ingen d40 :angel:.. Jag? Velig? Neeej :p :D.
En canon eos 350d blev det visst :o :D.
Jag älskar den redan :love: :bump:.
va kul, då får du börja fota som f*n och lägga in bilder på fototråden sen ;)
Stormogul 2008-02-17, 20:40 Ja, säger detsamma! Fota som fan, det är det som är grejen! :D
NagelacksBeroende 2008-02-17, 21:18 Himla jobbigt att batterier måste laddas.... :angel: :D
Stormogul 2008-02-17, 23:55 Köpte du den ny? :eek:
NagelacksBeroende 2008-02-18, 00:28 Jaa... Vadådå? :D
Jag vill inte ha något begagnat, även om det antagligen hade blivit billigare ;).
Stormogul 2008-02-18, 00:30 Jag hoppas att du inte betalade för mycket, det är ändå en kamera som inte funnits i Canons sortiment på 1.5 år!
NagelacksBeroende 2008-02-18, 01:01 Typ 4500 :).
Typ 4500 :).
det lät billigt då ja tror ja betalade typ runt den summan för min begagnade 400d. visserligen knappt änvnd o bara ett halvår gammal. Bara kamerahuset!!
Lycka till med din nya kamera:love:
NagelacksBeroende 2008-02-18, 09:50 Ja jag tycker det var billigt med :D. Förut kostade den ju 10 000:- :eek:. Men det är ju ett tag sen ;), men ändå.
Jag är grymt nöjd med den iaf :love:.
BlackRose 2008-02-18, 11:02 Typ 4500 :).
Om jag hade vart du hade jag väntat till mars då Canon EOS 450D börjar säljas på marknaden, och då kommer priset trilla ganska ordentligt på 400D kan man gissa.
Men 350D är ju inte fyskam den heller, Grattis!
NagelacksBeroende 2008-02-18, 11:26 Men jag vill faktiskt inte ha en 400D :angel: :D av olika anledningar ^^.
NagelacksBeroende 2008-02-18, 11:30 Jag har tänkt på det... Haha, jag kollar alltid med vänster öga, men alla andra kollar med höger? Jag kan verkligen inte kolla med höger, tycker det är jätteobekvämt haha :D
kan kolla med båda jag.. men höger används mest ^^
det lät billigt då ja tror ja betalade typ runt den summan för min begagnade 400d. visserligen knappt änvnd o bara ett halvår gammal. Bara kamerahuset!!
Lycka till med din nya kamera:love:
oj såg att det va en 350d.. du sköpte.. det va alldeles för dyrt... men sen bero det ju på vilka tillbehör du fick??
Stormogul 2008-02-18, 13:29 Ville inte säga det först, men nu när du tagit upp ämnet så kan jag spinna vidare. Ja, det var på tok för dyrt, som sagt har den inte funnits till salu officiellt på 1.5 år, det betyder att om någon handlare sålt ut den sista så borde den gått för 3 eller något i den stilen, då helst med kitobjektiv till.
350D är ingen dålig kamera, det är inte så. Men den är betydligt äldre än 400D och borde kosta betydligt mindre än så, begagnade brukar de ligga på runt 4, men då får du ofta med 1 eller 2 objektiv och ofta med batterigrepp och ett par minneskort och något extra batteri, det är ganska stor skillnad.
Om jag var du skulle jag begära återköp.
NagelacksBeroende 2008-02-18, 14:35 Kitobjektivet fick jag ju med såklart.
Capable Case 2008-02-18, 14:53 Men är du säker? Jag har nämligen fjärrstyrt flera olika blixtar (inga dyra saker) ifrån min förra 300D.. Varförs kulle de ha plockat bort den möjligheten på 400D??
NagelacksBeroende 2008-02-18, 14:54 Och det spelar ingen roll, jag är toknöjd med kameran och nu har jag redan köpt den :D. Så alla är nöjda, affären också då om dom tog för mycket betalt ;) :D.
Bara du känenr att du e nöjd.. för ja sålde min 350 o fick bara 2700 utan objektiv men med kameraväska o ett minneskort på 512 mb.. Vill gärna se lite bilder :idea:
NagelacksBeroende 2008-02-18, 18:13 Finns bilder på http://chamisia.bilddagboken.se .. 17 och 18 februari :). Men jag har inte lärt mig det här än riktigt :D.
Finns bilder på http://chamisia.bilddagboken.se .. 17 och 18 februari :). Men jag har inte lärt mig det här än riktigt :D.
ett tips när du tar kort på et ljus eller som nu en tändsticka e att sätta kameran på tv tror ja det e.. då blir det svart bakom den :)
Bilden på grenen tycker ja om =) o äpplet i trädet ;)
NagelacksBeroende 2008-02-18, 19:03 okej =) haha, det ska jag prova sen då..
Jag skulle mest kolla hur lågan blev när jag tog kortet på tändstickan :D haha. Om det blev som på min gamla eller hur det blev :).
okej =) haha, det ska jag prova sen då..
Jag skulle mest kolla hur lågan blev när jag tog kortet på tändstickan :D haha. Om det blev som på min gamla eller hur det blev :).
Ok :)
tiosmåtecken
Stormogul 2008-02-18, 20:40 Nej alltså, det går att fjärrstyra, men jag tror bara att det funkar med 580EXII (Har inte exakt koll på alla modellbeteckningar) och den blixten kostar nästan 5 lakan. För det priset får man nästan två Nikon SB600!
Jag vill även tillägga att jag inte är 120% säker, bara 98% :rofl:
NagelacksBeroende 2008-02-18, 20:49 Jag tror jag måste börja ta det lite lugnt :o :eek:. Jag är redan uppe i typ sjuhundra bilder, och jag har haft kameran i lite mer än 24 timmar bara :o :D.
Kan någon komma och gömma den för mig? :D
Sharpless 2008-02-19, 01:13 Äh, kompis som köpte sin 350D var uppe i över 400 efter typ 2 timmar ;)
Å över 10000 på ett år.
Mysgrisen 2008-02-19, 12:34 Vi har fått låna en speedlight 550EX, den går att fjärrstyra. Men då måste man sätta på en liten IR sändare på kameran.
fotar du på lägsta kvalitet?
det har blivit mindre fotande för mig då jag fotar i raw.
mycket för minneskortet också :p
NagelacksBeroende 2008-02-22, 16:48 Nae, högsta :D
Jag skulle helt klart valt en D40. Har aldrig haft någon Canon, utan är helnöjd med Nikon D40X som jag har nu!
Jag tänker inte börja tjafsa om vilken kamera som är bäst, Canon eller Nikon, tycker det bara är löjlig. Man får väl testa sig fram till den kamera som passar än själv bäst.. Men visst kan man ju ge tips.
Men jag håller mig som sagt till min Nikon D40X. Har ALDRIG ångrat köpet!
ps. Kolla bara på nikons så mycket snyggare design!!! ds.
Såg nu att du hade valt en Canon 350. Lycka till så mycket med den!
Mysgrisen 2008-02-22, 20:17 Jag tänker inte börja tjafsa om vilken kamera som är bäst, Canon eller Nikon, tycker det bara är löjlig.
Håller absolut med.
ja, jag har inte tjafsat om vilken som är bäst, så det inte är mig ni syftar på, utgick från att båda är lika bra, men att jag rekomenderade canon mer eftersom att jag hört klagomål om nikon och att jag själv är så nöjd med min canon.
:angel:
Mysgrisen 2008-02-23, 20:50 Jag syftar inte på någon. Men det verkar ju vara som mellan saabägare och volvoägare. Men det mesta verkar vara sagt med glimten i ögat:).
Jag har också en canon, som jag är supernöjd med, men jag är ju bara en glad amatör (men vill lära mig mer såklart!).
ja, ja jag är inte på forum för att bråka direkt om vad som är bäst :D
men man har ju rätt å säga sin åsikt utan att någon annan ska komma å överprestrera med siffror man ej behöver :angel:
och jag tycker fortfarande att canon är bäst, hehe :D
en kompis till mig funderar ju på å köpa ett system.. och hon har svårt å välja mellan nikon och canon, men hon börjar luta mer å canon(tro inte att jag smutskastar nikon) utan jag har sagt: vill du ha mer hjälp ifrån mig så ta en canon som jag redan förstår mig på. men du kan lika gärna ta en nikon så jag får testa dom mer ^^
och så hade hon pratat med en fotograf.. och han gillade canon bättre.. så ja.. vi får se vad det blir.. eller hur sofie? :p
living_dead 2008-02-25, 15:05 Mycket, mycket ångestladdat måste jag säga :angel:
Men det lutar jut nu åt Canon för nästan alla mina kompisar har en Canon som de stor trivs med, vissa har haft Nikon men de tyckte att de fick ut mera av Canon. Så vem vet? :D
|