Visa fullständig version : Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Sidor : [1] 2 3 4 5

IngelaH
2008-02-06, 21:51
Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den.

Nu startar jag en ny sån här tråd och kommer stänga alla andra. :bow: Jag släpper ner den andra och stänger den under morgondagen.

************************************************** *

Här har ni en tråd där alla frågor och svar om ryttarens vikt och längd kan läggas så slipper vi en massa trådar som går ut på samma sak. :idea:

När är man för tung och lång? vad är för tungt eller långt för:

A ponny
B ponny
C ponny
D ponny
stora hästar från 148
grova kallblod
grova varmblod

Personligen tycker jag, IngelaH, att denna fråga är väldigt individuell och svår att svara exakt på. Hästar är olika höga, olika kraftiga, olika musklade, i olika kondition. Ryttare är olika långa, tunga, olika musklade, olika balanserade med mera, med mera. Det ÄR svårt att svara entydigt på en fråga om Hulda som är 1.75 lång, väger 93 kg, bara kan rida Mr Kyoto, Shirevalack på 1.80, lätt riden och körd i skogen... eller om hon lika gärna kan rida Banzai, korsning fullblod/varmblodig travare på 1.68, mkt riden för tränare och riden i mening att tävla lättare fälttävlan, exempelvis. OBSERVERA, Hulda, Mr Kyoto och Banzai, är HELT fiktiva individer, tagna ur luften och finns inte i verkligheten.

Cii nn aa
2008-02-07, 09:56
:( jaha det var ju synd att allt e borta, jag har inte hunnit läsa allt som stod där :crazy:

IngelaH
2008-02-07, 12:30
Tråden är inte borta i sig. Den är bara låst och ligger än så länge ett par rader ner, här i ridforumet. Med tiden, kommer den längre och längre bak, men den kommer alltid gå att söka efter om man söker efter Längd, vikt... och så vidare.

Mvh

IngelaH
moderator

elina89
2008-02-11, 12:02
Om hon väger 93 kilo så tycker jag att hon kan rida de flesta stora hästar över 165 ungefär, vet många som har vägt så mycket och ridit på d-ponnys :S dock inga jättelånga pass

Epona
2008-02-11, 17:32
det beror väl helt på hur hästen är byggd och på hur bra hon är på att rida..

ilmon
2008-02-15, 22:32
det märks om är för tung för sin häst

Tjalfe
2008-02-15, 22:34
det märks om är för tung för sin häst

Ja, det gäller bara att man inser det i tid också.

LoveMyHorse
2008-02-19, 13:25
*raderat blev fel*

Slala
2008-02-20, 00:10
Jag rider en hel del på en fjording:love: som inte är så värst hög... eller ja, han är väl liten D-ponny skulle jag tro... jag är över 1.70 och väger runt 70 kg. men, han verkar trivas jättebra, och så länge han är nöjd så är jag nöjd:)

Slala
2008-02-20, 00:11
förresten, jag tror att hulda utan problem kan rida båda hästarna :)

elaktroniqe
2008-02-25, 17:24
Grov norsdsvensk - 155 cm, väl musklad.

Ryttare - 155 cm lång, 85 kg? För stort?

http://www.nordiskridhast.se/bilder/Lovgutten_JuliaBogg.jpg

gladaeo
2008-02-25, 17:30
Nej det tycker jag inte.

Väger mer än så och rider en fd. travare på 163cm utan problem... Hans matte är väl i samma viktklass som jag också, dock lite kortare o knubbigare.

elaktroniqe
2008-02-25, 17:32
Oki, vad bra =) Jag har ju ridit honom i fyra år utan problem, men jag vill mest höra vad andra tycker då det finns EN person som inte ger sig och säger att jag är förstor. Och ändå så säger hon att hon måste ha sandsäckar på ryggen på sin häst när hon rider sin häst, för hon är för lätt för honom annars :crazy:

Mysaan
2008-02-25, 20:21
Oki, vad bra =) Jag har ju ridit honom i fyra år utan problem, men jag vill mest höra vad andra tycker då det finns EN person som inte ger sig och säger att jag är förstor. Och ändå så säger hon att hon måste ha sandsäckar på ryggen på sin häst när hon rider sin häst, för hon är för lätt för honom annars :crazy:

:eek: Visste inte att man kunde vara för lätt för en häst. Jaja man lär sig alltid något nytt!

elaktroniqe
2008-02-25, 21:44
Inte jag heller :angel: Men det var ju en hästviskare som hade sagt det till henne förstår du! :smirk: :rofl:

*asg*

Mysaan
2008-02-25, 21:56
Inte jag heller :angel: Men det var ju en hästviskare som hade sagt det till henne förstår du! :smirk: :rofl:

*asg*

:rofl::rofl:

Ela
2008-02-26, 12:39
kl

Vad är ok att väga när man rider in en B-ponny (WM) ?? Ganska liten och tunn. Ca 115 cm hög.

Benskydd
2008-02-26, 13:18
Jag är 165cm, och väger 45-46kg.
Vad tycker är ni är den minst resp. största hästen jag kan rida?

Då menar jag alltså rida inte typ skritta i skogen.

sweetmelon
2008-02-28, 22:02
Min vän har en nätt ponny som av nån anledning blivit otroligt tanig och spinkig.Det är en c-ponny på 1,38 och ryttaren är alldeles för stor men medans hon letar ny häst rider hon den ändå..hon är 1,70 och väger 60 kg det vet jag är för mycket och hästen orkar knappt hoppa och galoppera (hyfsat)längre...Men min fråga är vad kan det ha för skador på hästen??är väldigt orolig över den:crazy:

Tjalfe
2008-02-28, 22:53
Ägaren borde ju kolla upp var för den är så tanig och spinkig.

Det som tar mest skada är väl ryggen och benen. Är ryttaren för lång så blir det svårt för hästen att hålla balansen, vilket påfrestar benen väldigt mycket. Att för tung ryttare skadar ryggen är väl kanske ganska självklart.

Hoppas att hon hittar en större häst snart och att hon ser till att ponnyn går upp i vikt.

mullis
2008-02-29, 09:11
Jag vet att man inte får lägga upp nya trådar om vikt men jag hittade inget svar i den tråden som finns.

Så jag hoppas att jag får svar innan den läggs ner.

Jag har en gammal fjording som sällskap till min arab och nu vill min kompis följa med och rida. Eftersom hon nästan aldrig har ridit förut vill jag inte låna ut min arab som är lite svår och het och väldigt känslig. Och jag vet inte riktigt om min fjording som är 22 år, väldigt rund, men stark och relativt musklad enligt mig (kan inte sånt så bra men han är van vid klättring och sånt) orkar bära upp min kompis. Eftersom hon är nybörjare finns det typ bara en runda som inte är så jättelång och inte så svår. Där finns en ganska brant backe som han brukar klara lätt, men eftersom han är gammal och tjock blir han lite flåsig men inte alls mycket.
Fjordingen brukar normalt sett ridas av mina kusiner ca 1-3 gånger i veckan, reds ofta förr men har blivit mer sällan det sista året nästan:o. Min ena kusin är 19 år, 170 lång och gamska välmusklad, tror hon väger ca 65-70 kg, men hon är en väldigt duktig ryttare.
Min andra kusin är 14 och rätt kraftig, men kort, 155-160 tror jag. Har ingen aning om vad hon väger.

Min kompis är 174 och ganska grov, men inte fet om man säger så, har ingen aning om hur hennes balans är, men hon har inte ridit på flera år, gick på ridskola för kanske 5 år sen, red inte så länge.

Är det någon som vet eller iaf kan gissa om min gamla fjording kan bära upp henne i en timma utan att det sliter för mycket? Jag har lite svårt att säga till min kompis att jag inte vet om min häst klarar henne, så jag är EXTREMT TACKSAM FÖR ALL HJÄLP!!!!! OMEDELBART. BEHÖVER SVAR INOM TVÅ TIMMAR!!:bow::bow::bow:

Tinuri
2008-02-29, 09:23
en helt lungn ridtur borde ínte vaar så skadligt, enligt mej.

a1agnlju
2008-02-29, 09:26
Inga problem alls skulle jag säga så länge man inte vrålgalopperar! Och 22 år är inte gammalt för en fjording alls. Dessutom mår han säkert bara bra av att röra på sig ordentligt eftersom han är tjock = minskar risken för fång om han går ner i vikt:)

mullis
2008-02-29, 09:34
Tack så jättemycket. Vi försökte banta ner honom för ett år sen innan min syster fick barn, hon red honom mycket och han fick absolut inte mer mat än han behövde, men han blev inte mycket smalare. Vi har väl accepterat att han är tjock, synd bara att han inte hålls igång mer.
Och jodå vi räknar med att han ska leva ett bra tag till:D

Tack för hjälpen, då kan jag ta med min kompis utan dåligt samvete.

Och någon galopp blir det inte, för då vet jag att hon inte sitter kvar. Han är ett riktigt busfrö och slänger av folk till både höger och vänster:devil:

Comfort
2008-02-29, 09:35
bara ut och rid, fjording orkar bära massa kilon.
och den där branta backen, det är väl ändå skritt som gäller uppför den?
och som nån sa. 22 år är inte mycket för en sån häst.

mullis
2008-02-29, 09:37
Jodå, det blir skritt med ett par pustpauser. Men jag tänkte att om han blir flåsig med mig som väger 50 kilo, vad blir han inte då med en som kanske väger 80 kilo (vet inte om hon väger det men men) med dålig balans.:o

IngelaH
2008-02-29, 10:44
Hittar man inte svar på just sin egen vikt i den tråd man läser. Då kan man skriva frågan i DEN tråden i alla fall. För då kommer ju även den vikten stå omnämnd i den nålade tråden.

Raider_
2008-03-01, 01:37
Minsta jag tkr du kan rida är en stor C ponny och största finnsväl eg inte något så.. men du kommer nog se ganska liten ut på en häst som är större än 170 cm i mkh ;)

Informeras
2008-03-02, 15:40
Det jag tycker är intressant är att alla diskuterar vikt, längd osv på tjejer när det finns så otroligt många vuxna stora män som rider de flesta storlekarna på stor häst!:smirk: Och de väger mer - automatiskt. Och är större.
Du kan väl ändå inte vara för liten för en häst? Det är ju upp till dig om du klarar av den. Orkar du rida ihop den så är det ju inga problem. Ett val man själv kan göra - men illa för hästen? Nej. Kan tillägga att jag själv ridit halvblodshingst på över 1,80 och jag är själv 170 cm och väger 58 kg(med ytterkläder!):bump: Kräver betydligt mer ridning än ett 165 cm-sto och det är nog inget jag föredrar att göra varje dag men han far inte illa utav det!

Raider_
2008-03-02, 15:59
det var just det jag skrev ;) att hon inte är förliten för någon.. men kommer förmodligen att se liten ut på en häst som är över 170cm, rent storleksmässigt ;)

Piraja
2008-03-02, 19:07
Det jag tycker är intressant är att alla diskuterar vikt, längd osv på tjejer när det finns så otroligt många vuxna stora män som rider de flesta storlekarna på stor häst!:smirk: Och de väger mer - automatiskt. Och är större.
Du kan väl ändå inte vara för liten för en häst? Det är ju upp till dig om du klarar av den. Orkar du rida ihop den så är det ju inga problem. Ett val man själv kan göra - men illa för hästen? Nej. Kan tillägga att jag själv ridit halvblodshingst på över 1,80 och jag är själv 170 cm och väger 58 kg(med ytterkläder!):bump: Kräver betydligt mer ridning än ett 165 cm-sto och det är nog inget jag föredrar att göra varje dag men han far inte illa utav det!
Visst är det intressant;). Tittade på en tv-program idag...Stocksquad på Explorer (Viasat) och gissa hur många av dessa gubbs låg enligt viktskalan som visas här då och då:angel:...och dessa hästar jobbar hela dagarna i oländig terräng:cool:

Sofia-J
2008-03-04, 21:00
Så här tycker jag:

A-ponny: max 50 kg och max 155cm
B-ponny: max 60kg och max 160 cm
C-ponny: max 65-70kg och max 165-170cm
D-ponny: max 70-75 kg och max 175cm

Men som sagt är det ju väldigt varierande beroende på om ponnyn/hästen är musklad, vältränad och vilken ras,typ den är.

Raider_
2008-03-04, 22:43
håller inte med om det... för isf skulle jag, viktmässigt sett, kunna rida en a-ponny och längdmässigt sett en c-ponny.. vilka jag påtok förstora för.. det absolut minsta jag skulle kunna tänka mig att rida regelbundet på är en maxad C ponny som inte är tunn... enlig en kompis ser jag nästan lång ut på hennes häst som är 153 cm. Själv är jag 170 cm.;)

pernilla_s
2008-03-05, 11:29
KL

Okej vad tycker ni en b-ponny på 125 cm kan bära som max viktmässigt och längdmässigt? Ponnyn är ett grovt gotlandsruss. Visar bilder på honom med så ni får lite mer hum på hur han är byggd. Inte de bästa bilderna då jag inte vet var de andra är.

http://www.familjeliv.se/hem/miss_starfield/gallery/php3obd0c.jpg

http://www.familjeliv.se/hem/miss_starfield/gallery/phpd4agf4.jpg

Tjalfe
2008-03-05, 13:24
Vikten kanske inte borde gå över 55kg. Med längden är det ju lite svårt. Det beror ju helt på ryttarens balans och om ryttaren har långa ben eller lång överkropp. Jag är ca 162cm och det mesta utav min längd är benen vilket gör att det inte blir speciellt vingligt då den delen som är "över" hästen inte är speciellt lång. Därimot kan man ju om man har långa ben få besvär med skänkel läget. Men det tror jag stör hästen mindre. Jag skulle nog kunna rida den där ponnyn utan problem storleksmässigt. Har ridit mindre än så.

pernilla_s
2008-03-05, 14:07
Vikten kanske inte borde gå över 55kg. Med längden är det ju lite svårt. Det beror ju helt på ryttarens balans och om ryttaren har långa ben eller lång överkropp. Jag är ca 162cm och det mesta utav min längd är benen vilket gör att det inte blir speciellt vingligt då den delen som är "över" hästen inte är speciellt lång. Därimot kan man ju om man har långa ben få besvär med skänkel läget. Men det tror jag stör hästen mindre. Jag skulle nog kunna rida den där ponnyn utan problem storleksmässigt. Har ridit mindre än så.

Du hade lugnt kunna rida honom. Det är min häst och jag är 162 och väger runt 55. Jag köpte honom inte för att han skulle vara liten utan för att han var vanvårdad och ägaren aldrig skulle sålt honom till någon annan. Han reds in av mig och jag red honom som vilken annan häst som helst. På grund av en skada och gravidteter så kommer han vara utlånad ett tag till sen ska han hem igen och då blir det jag som rider honom igen. Han har aldrig haft problem med varken min vikt eller längd. Det had eju varit värre om han var en spinkig ponny, men han är ganska grov.

Mims
2008-03-07, 10:03
Jag har en fråga om jag är för lång eller för tung för just en häst jag har tittat på. Det är ett Vbl på 12år, i jättebra kondition.

Jag är 177lång och väger 77kg, hästen är 154cm hög.

Vad tror ni?....:confused:

Soranto
2008-03-07, 10:14
Jag tror inte du är för lång iaf, eller det beror ju på hästens exteriör också, men jag kan rida ponnyer och jag är 172. Vikten kan jag inte uttala mig om, vet inte vad en travare bär. Men jag tror inte att du borde vara för tung heller? Någon annan får svara bättre.

EQL
2008-03-07, 10:16
Tycker det låter förlångt och förtungt.
Det beror ju vad för ridning du har tänkt dig. Skritturer i skogen går kanske bra men inte hårdare arbete...

Sidekick
2008-03-07, 10:16
kl

Jag är 170 och min häst är 160. Och jag tycker att jag är på gränsen för honom.. Men allt beror på hur hästen är byggd. Min är rätt ädel och nätt.

Sidekick
2008-03-07, 10:17
Men inte för tungt? 77 kg är ju ingenting för en häst i den sizen.

Mims
2008-03-07, 10:28
Vikt kan jag ju alltid gå ner, fick barn för 10 mån sedan så ja har massa bebis fett kvar :)..

Men krympa är ju inte aktullt ännu vad jag vet, så förbannat synd för han är verkligen toppen och hade passat mig så förbaskat bra annars..

Piraja
2008-03-07, 10:30
Tycker det låter förlångt och förtungt.
Det beror ju vad för ridning du har tänkt dig. Skritturer i skogen går kanske bra men inte hårdare arbete...

Skulle nog rekommendera tvärtom. Hårt arbete i rätt form som bygger och underhåller hästens bärighet - gynnar god hållbarhet. Detta varvat med trevliga skogsturer...

Andorra
2008-03-07, 10:33
Jag är 1.75 och mitt lilla vbl är 151-152 cm och smäcker. Tycker det fungerar bra men kan känna att mitt överliv blir lite för långt. Denna hästen är så supertrevlig så jag skulle aldrig sälja henne för min längds skull.

Mims
2008-03-07, 10:38
Du har ingen bild på dig när du sitter på henne =) ?

Det känns så synd för jag ÄLSKAR denna hästen, och vi passar jättebra tillsammans, jag skall ju egentligen bara rida i skogen, men jag vill ju inte skada honom..

Bison
2008-03-07, 11:10
jag tycker det låter stort, har en welsh cob som är lika nhög o jag skulle inte sätta upp en så stor ryttare på honom.

Mims
2008-03-07, 11:14
Gud vad ledsen jag blir =/..
Jag får leta vidare då ..

Mims
2008-03-07, 11:17
För övrigt.. Kan ni hjälpa mig med vilken mankhöjd min blivande häst borde ha för att passa mig, häng inte upp er på min vikt utan tänk på min längd.. =)

Piraja
2008-03-07, 11:43
För övrigt.. Kan ni hjälpa mig med vilken mankhöjd min blivande häst borde ha för att passa mig, häng inte upp er på min vikt utan tänk på min längd.. =)

Glöm att hästen bär med mankhöjden! Det är helheten som är viktigast. Jag är 174 cm och min Welsh Cob är 148 cm. Jag ser större ut på syrrans 156 cm höga varmblodsdam än jag gör på min då hon är mycket kraftig. Du ska trivas med hästen och den med dig. Grundarbetet jobbar för bärigheten.

EQL
2008-03-07, 12:27
Skulle nog rekommendera tvärtom. Hårt arbete i rätt form som bygger och underhåller hästens bärighet - gynnar god hållbarhet. Detta varvat med trevliga skogsturer...

Jag formulerade mig fel, menade eg. mer belastning. Tex galoppera mkt UTAN att den arbetar i rätt form, vilket jag tror blir svårt med en såpass stor ryttare.

pernilla_s
2008-03-07, 12:30
Vikten och längden är inga problem. Herregud det är ingen porslinshäst... ;) Då måste jag vara minst djurplågare som rider min häst på 125 cm och är 162 cm lång och väger 55... Han bär mig utan problem. 77 kg är ingeting för en så pass stor häst. Längden tycker jag inte heller är någon fara. Men det är du som måste avgöra vad som känns lagomt för dig.

Sidekick
2008-03-07, 13:00
Men en welsh cob är ju viktbärande hästar, dom orkar lätt 77 kg.

Thora
2008-03-07, 14:06
Vikt och längd har ringa betydelse om man kan rida i balans.
En tung och lång nybörjare utan balans till ryttare är betydligt svårare för hästen att både bära och balansera än en duktig ryttare i balans.
Och jag tycker inte du är varken för tung eller lång för den här hästen.
Och, man som någon tidigare skrivit, man jobbar för att hästen ska ha en stark rygg. Rider varierat i skog och mark och med hästen i rätt form.

Mahogny
2008-03-07, 14:09
Har ett varmblod 157 cm bara. Fast grov.. jag är 180 cm lång (vet jag borde bli modell) nej men skämt åt sido...

Jag känner inga problem med balansen och ser inte ett dugg för stor ut (har bild bevis) min läng är mest min långa ben...

muskla hästen så att den orkar.. känndes det bra så köp hästen..:D

Bison
2008-03-07, 14:15
spelar ingen roll, skulle inte sätta upp en så tung ryttare iaf, jag väger själv 10 kg mindre o tycker att jag är på gränsen., Flash är ingen stor luns utan lätt i typen, tycker inte han är särskilt viktbärande alls.

Jinxx
2008-03-07, 14:32
Hej på er! Intressant tråd. Vad tycker ni om det här då? På tok för stor?? Stoet är en welshponny av cobtyp, 7 år, exteriört väldigt korrekt. Suverän överlinje och toppenfina ben. Hon är strax under 130 cm. Jag är 162 cm och väger( med ca 8 kg "babyhull" efter yngsta dottern) 64 kg. Hon är under inridning och har hittat sin balans under ryttare, och känns definitivt inte så liten som hon är. Galoppen har vi inte börjat med än utan skyndar långsamt. Hon älskar att bli riden och är superpositiv när vi jobbar.
Nå, åter till frågan. Tycker ni att det ser helt galet ut?? Tanken är väl att jag ska vara tillbaka på matchvikten inom ett par månader, men längden kan man ju inte göra mkt åt.
PS. Jag är iaf inte riktigt så fet som jag ser ut på bilden. Det var MÅNGA lager tjocka kläder under jacka och täckbyxa:cool:http://norrskensaraber.se/norrskens/ponny/maenan_cara/ru1.jpg

pernilla_s
2008-03-07, 14:37
Jag tycker inte det ser helt galet ut. Lite nättare i typen än mitt russ på 125. Jag tycker helt klart att det fungerar. Tyngden är okej så länge hästen tycker. ;) Man märker rätt snabbt om hästen tycker man är för tung.

Juzzzen
2008-03-07, 14:49
Jag tycker det ser helt okej ut!Inga problem där i mina ögon.Varken längd eller viktmässigt! Man märker ju oxå själv om man vinglar runt på hästen, då emna nog förl ång, eller om hästen segar sig fram och sänker ryggen och är ovillig, då kanske man väger för mkt..

men ni ser fina ut tycker jag!

Andorra
2008-03-07, 15:10
Nej, tyvärr inga bilder. Har haft hästen i 3 1/2 år och inte en enda uppsutten bild????
Mitt vbl är väldigt smäcker men har ett långt steg så därför uppfattar man henne som större. Tror jag väger 65-67 kg.
Svårt att gå bara efter mankhöjden för kroppsbyggnaden betyder en hel del. En grov häst uppfattas som större medans en smäcker häst känns mindre även om mankhöjden är högre.
Min dotter rider hästen ibland och hon är 1,77 men väger mindre än mig.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18430000-18439999/500x375/18432375.jpg (http://www.pixbox.se/pic18432375)
Så här ser lilla Jollan ut.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/17670000-17679999/500x375/17677003.jpg (http://www.pixbox.se/pic17677003)
Som du ser är hon inte bred mellan frambenen och smal i bogarna.
Hur är den hästen byggd som du tittat på?

lwt03001
2008-03-07, 15:15
Tycke rinte du är för lång och tung. Titta på westernhästarna som bär på stora män och knappt mäter över ponnymåttet. Själv är jag 172 och väger 70 kg och har en arab på 157. Tycker verkligen inte att han är för stor för mig utan aldeles lagom! Gillar iofs inte stora hästar...

Mims
2008-03-07, 15:27
Det så förbaskat svårt detta.
Jag älskar honom, men det känns efter detta inlägget inte som om jag är säker längre.

Sedan är det ju inte vikten jag är mest orolig över, jag har ridit vbl hela livet och har varit tyngre än så här när jag var yngre. Och innan jag blev gravid vägde jag 66kg, så jag gick upp MYCKET under grav men har gått ner 20kg på snart 1 år, och ner kommer jag ju, så det är inte vikten som är min största oro utan längden.

Andorra
2008-03-07, 15:40
Då tycker jag inte att du ska bry dig om vad andra tycker. Känns hästen rätt för dig och du inte känner dig stor på den så skulle jag inte tveka.:)
Tänk på alla islandshästryttare och westernhästarna är inte så stora de heller. Många som rider distans har araber och de är inte kända för att vara bland de största hästarna.
Många ridskolehästar har mankhöjd runt 155 och de rids av både långa och korta ryttare.
Tycker det ser värre ut när en väldigt kortbent ryttare envisas med att rida 180 cm hästar.

En häst har ofta inte problem med vikten om ryttaren är i balans. En obalanserad lätt ryttare är obekvämare för hästen än en ryttare i balans.

Bettan 07
2008-03-07, 15:43
Kändes det som att han var för liten? Min älsklings häst var 150 cm o jag är 173cm. Han kändes MYCKET större tack vare sitt steg:)

En bra sadel behöver ju alla hästar oavsett ryttarens vikt.

Golden_Heart
2008-03-07, 15:43
Jag har en fråga om jag är för lång eller för tung för just en häst jag har tittat på. Det är ett Vbl på 12år, i jättebra kondition.

Jag är 177lång och väger 77kg, hästen är 154cm hög.

Vad tror ni?....:confused:
Skulle du vara för lång eller för tung? :rofl:
Du skulle kunna rida både C och D ponny utan problem.
Till din längd är du i perfekt vikt!
Visst en mager krake kanske du inte ska sätta dig på men alla andra normalbyggda hästar/ ponnyer kan du rida utan problem!

Whirlie
2008-03-07, 15:51
Köp hästen om allt stämmer!

Titta på spanska ridskolan t.ex., eller för övrigt i länderna söder om europa eller i sydamerika eller nästan vart som hellst där de inte har jättestora bamsingar till halvblod. Det känns som en nordeuropeisk företeelse att man ska vara ungefär lika lång som hästen är stor, överallt annars rider män på hästar runt 145, iof oftast inte 100kg grabbar men ändå långa och muskulösa.

Passar ni ihop och ridningen känns mjuk och balanserad, då är det väl inget snack!

Lycka till!

Nixehen
2008-03-07, 16:03
Jag tycker du sak satsa på honom! Passar ni ihop kemimässigt så är det väl bara att satsa? Du är verkligen inte för tung och längdmässigt tvivlar jag starkt på att det ska vara ett problem. Jag är 175 lång och min lillkille är nog runt 152 - funkar bra. Även om jag då rider western! :angel:

Som jag förstod det var du mest ute efter en skogsmulle? Då är ju knappast risken med längden att du petar ner ev. bommar vid hoppning med fötterna i alla fall! :rofl: Vilket väl är det enda problemet jag kan tänka mig.

Go for it! :bow::bow:

Tjalfe
2008-03-07, 16:17
Tycker det ser fint ut! Otroligt fin ponny!!!:love: Har du inga fler bilder?:d

Juliakickass
2008-03-07, 16:22
Jag är drygt 170 cm och väger 55 kg. Hur stort och smått bör jag rida?
På min ridskola har de dessa viktregler för att hästarna ska hålla i typ 100 år:
A: 45 kg
B: 50 kg
C: 55 kg
D: 60-65 kg
Häst: 85-90 kg
Hoppning: 80-85 kg

EQL
2008-03-07, 16:54
C-ponny, är du seriös? :crazy:

Golden_Heart
2008-03-07, 17:15
Visst! Inga problem om man rider på rätt sätt så är man inte för tung för den. Kanske lite lång, men det går. Men för sjutton alla islandshästar är ju kategori C.
Min gamla tränare red en medelstor B-ponnyhingst under en lång period. Han red in honom osv. Rider man dem på rätt sätt så är det ingen fara. Han är 1,74 lång och väger runt 66 kg. Den hingsten kan idag gå med nybörjare på ryggen utan problem, för den vet att så snart den har sadel på sig då ska man hålla sig på mattan. Kan gå efter ett sto utan problem tom när den brunstar. Hur som helst, hör inte riktigt hit. Hingsten är inte dum och vet vad ston är för något, då den har betäckt ett flertal gånger. Tränarn hoppade även denna hingst utan problem. Hingsten är idag en fenomenal hoppar. Står inte i Sverige! Jag tränade ju under en period utomlands. :p

Centaur
2008-03-07, 17:21
alltså, det skadar säkert inte hästen. men det lär störa ridningen och det ser inte så vackert ut. beror ju vad för ridning du tänkt dig. men eftersom det är en travare så antar jag att du mest ska rida i skogen o så? då funkar det väl, men jag är ca lika lång som dig (dock lättare) och jag skulle aldrig aldrig köpa en så liten häst för att träna och rida seriöst. min är lika hög som mig, tycker jag är perfekt.

har dock en arab också som är maxad d-ponny, och jag kan ju rida honom också, han har inga problem att bära mig och benen släper inte i marken. men han är främst sällskap och mammas promenadhäst, jag trimmar honom bara i dressyr ibland. och det går bra, men det är knappast nån idealisk stl för mig! och araber är ju betydligt mer vikt och längdbärande än en travare...såhär ser jag ut på ponnyn och på min stora:

http://i6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/17208145_edited.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/16FEB32_edited_edited.jpg

Golden_Heart
2008-03-07, 17:26
Du ser bra ut på båda! Jag tycker inte du är för lång för någon av dem! :cool:

pernilla_s
2008-03-07, 17:31
Du ser bra ut på båda! Jag tycker inte du är för lång för någon av dem! :cool:

Jag måste hålla med dig. Idag har vi alldeles för stora hästar mot vår egen längd i mitt tycke. Jag har min min lillskit... ;)

Centaur
2008-03-07, 17:32
det tycker jag. :p känner mig mest hemma på min stora. får korta upp lädren på ponnyn så det inte ska se så hemskt ut haha. och han bär upp väldigt bra eftersom han är så bred över ryggen och bålen. ett varmblod i samma stl skulle jag nog se betydligt större ut på.

man ser ju ofta långa ryttare på ponnytävlingar, särskilt på högre nivå, så det är klart att det går även om det inte är idealisk. men jag tycker man ska köpa en häst som är i lagom stl, så slipper man oroa sig för att man är för lång.. vilket många tydligen gör, eftersom det finns en ny tråd varannan dag här på buke "är jag för lång för min häst??".

dock beror det som sagt vad man ska ha den till. ska man skogsmulla så spelar det ju ingen roll att benen hamnar fel.

Miaa
2008-03-07, 18:10
Jag formulerade mig fel, menade eg. mer belastning. Tex galoppera mkt UTAN att den arbetar i rätt form, vilket jag tror blir svårt med en såpass stor ryttare.

:crazy:
Så du menar att hästen ska stärka sig UTAN att jobba i form ?!?!?
Varför skulle inte hästen kunna bära upp 77 kg
Hästar är starka djur och inga små marsvin som endel tycks tro .

Tänkte faktiskt på detta med längder och visare som var väldigt långa på Bruksprovet och då är det ingen som reagera likadant när man visar hingstarna i Tyskland om karlarna ser stora ut ;)

Dock så handlar det om att man själv har balans men jag tycker att om TS trivs med denna häst så ska det inte vara några problem och pålle får hjälp att stärka sig varefter och klart hästen ska jobbas mot rätt form ..

Eller nåt :D Lycka till Trådis rid pållen om du gillar honom :)

Lycka till Mia

Miaa
2008-03-07, 18:11
Och du passar på bägge dina pållar lika bra även om du nte själv tycker det ;)

Mia

Mims
2008-03-07, 19:56
Jag har frågat så mycket folk idag så ni skulle bara veta :)

Jag säger det igen, det är inte vikten som är ett problem, jag fick "nyligen" barn och gick upp hisekligt under grav med honom (över 30kg), så jag är ju fortfarande inte nere på målvikt.

Utan bekymmret är väl störst längden, jag kan ju inte göra så mycket åt den (änn på några år :angel:)

Nu känner jag mig helt rådvill hur jag skall göra, vissa säger att han är för liten andra att det funkar.
Men jag blir så tveksam själv nu, jag får åka och rida honom igen och känna efter.

Tack för alla svar =)

Centaur
2008-03-07, 22:10
beror mkt på hur djup den är i kroppen och hur bred ryggen är. kanske du kan ta en bild när du rider så man ser hur det ser ut?

men är det så att du verkligen har fallit för den här hästen och du mest ska rida i skogen med den så ska du köpa den - om han är drömhästen så ska du inte låta dig stoppa av att det ser lite oproportionerligt ut. :)

Golden_Heart
2008-03-07, 22:13
Du är absolut inte för lång! Lycka till! Lyssna till ditt hjärta!

ilmon
2008-03-07, 22:36
:( jaha det var ju synd att allt e borta, jag har inte hunnit läsa allt som stod där :crazy:

det bero på hästen

EQL
2008-03-08, 09:35
Va? Vad menar du? :confused:

Cii nn aa
2008-03-08, 11:53
det bero på hästen

Ursäkta, men jag fattar inte vad du menar med detta:confused:

Miaa
2008-03-09, 09:42
Va? Vad menar du? :confused:

Om du läser mitt inlägg igen nr 75 så borde du väll förstå att hästen ska jobbas i rätt form ,vilket alltid målet ska vara .

Mia

Mims
2008-03-09, 21:41
Jag skall köpa ett VBL på 165 i stället.
Min syster köper den andra hästem så jag får ändå ha honom i mitt liv =)

Miaa
2008-03-10, 09:35
Jag skall köpa ett VBL på 165 i stället.
Min syster köper den andra hästem så jag får ändå ha honom i mitt liv =)

Grattis till er bägge :) Kul att ni hittat var sin häst som ni tycker om .

Mia

Mims
2008-03-10, 10:21
Tack Mia ==)

ValsVind
2008-03-11, 10:56
Hej jag är en tjej på 13 år som undrar om jag är för tung för ett gotlandsruss. Jag e 155 lång och väger ca. 58 kg. Hästen är 122 i mankhöjd.

Suskiv
2008-03-11, 11:00
jag skulle säga ja. Jag anser mig själv för stor/tung och jag väger 2 kg mer än du.

ValsVind
2008-03-11, 11:00
Kan hästen bli skadad om jag rider den?

pernilla_s
2008-03-11, 11:01
Jag har ett kraftigt russ på 125 som jag kan rida utan problem. Jag är 162 och väger ca 55. Okej inte nu när jag är gravid, men nu rider jag inte heller. Allt beror ju på hur viktbärande ponnyn är.

ValsVind
2008-03-11, 11:09
Jag har ett kraftigt russ på 125 som jag kan rida utan problem. Jag är 162 och väger ca 55. Okej inte nu när jag är gravid, men nu rider jag inte heller. Allt beror ju på hur viktbärande ponnyn är.
okej, har du msn? Skulle vilja prata lite om Russ, då jag skall bli medryttare på ett.

pernilla_s
2008-03-11, 11:15
Har skickat pm till dig

ANIRROZ
2008-03-11, 14:53
ja de kan du russ kan bära välldigt mycket jag har i två år ridigt i ett stall där det bara finns russ och en shettis och de finns tjejer som är 18 som rider rusen och de klarar det galat! De flesta kör ju ponny trav men vissa rider monte´ också och det finns en tjej som har ett russ där och ett halvblod så hon är ju lite mer "ridmänniska" också (ka ju säga att ho är jätte petig med sina hästar och skämmer bort sina häasta hon skulle aldrig drömma om att sätta upp en för tng ryttare på hennes russ rygg och hon själv har ridit dem ibland) såå du kan lätt rida den ponnyn!:D

Blackee
2008-03-11, 15:06
Jag tycker att du är aningens för stor...
Är själv 160 lång och väger 50 +- nått kilo och jag skulle inte sätta
mig på ett häst som är så liten (även om den var viktbärande) om det inte gällde ex. tillridning någon enstaka gång.

chilla
2008-03-11, 17:28
:bow::bow::bow:

bra, jag är så trött på folk som tror att vissa raser med automatik är viktbärande. vad en häst kan bära beror på hur den är byggd, vilka muskler den har, konditionen och sist men inte minst - ryttarens storlek, ridsätt och balans.

duken94
2008-03-12, 17:18
Jag vill också veta?! Nån som kan svara på min lilla fråga?
Jag väger 50 kg och är 1,71 lång, kan jag rida en häst som är 1,37 hög i manken då?

Hjääälp.. // Carro

Elina8
2008-03-12, 18:12
Jag väger lika mycket som dig, men är 5 cm kortare. Jag hade utan problem ridit hästen. Har ridit flera ponnys i den storleken och jag har aldrig upplevt mig som särskilt tung iaf. Men det beror ju lite på hästen med. Om det inte är en extremt tunn och nett häst hade jag inte sett några problem.
Sen längden har jag svårt att säg. man känner ju bäst själv om man är för lång. Själv trivs jag bättre på små hästar, men de blir ju lätt lite vinglit om man är för lång på en liten häst. Beror ju också en del på hur dina centimetrar är fördelade över kroppen, långa ben eller lång överkropp.

Bison
2008-03-12, 20:56
jag tycker du är för lång.

Golden_Heart
2008-03-12, 21:56
Klart du kan! Utan problem! Om du rider den på rätt sätt och i balans kan du rida den och även hoppa den! :cool:

Blackee
2008-03-12, 23:39
Du är nog i längsta laget...

duken94
2008-03-13, 13:01
Är jag för lång då? Hehhe :( Trååkigt :/ Jag vill rida honom i sommar igen. Men hur kort ska man vara då? Jag kanske kan ta krymppiller eller något i den stilen :) Hehheh

pernilla_s
2008-03-13, 13:29
Jag tycker inte du är för lång. Som sagt jag red min b-ponny på 125 cm varje dag innan jag lånade ut honom och han kommer hem till sommaren och då kommer jag rida honom varje dag igen. Jag är 162 och väger 55. Han bär mig utan problem.

Golden_Heart
2008-03-13, 14:03
BRA!! Låt ingen inbilla dig att du skulle vara för lång! Du kan rida din C-ponny utan problem! Vikten är inte heller några problem, då du har flera kilo till godo. Är det inte nästan så att du är snudd har för lite vikt för din längd?

Raider_
2008-03-13, 15:55
Vill bara höra lite vad ni tycker.. Jag har precis ridit in en maxad b ponny(welsh) som inte gått så jätte mycket innan (longering mm). Han är 4 år och de som äger honom försökte rida in honom för ganska länge sedan, men då slängde han av tjejen och hon bröt armen.. Han är ganska stressig av sig själv.. jag är iaf 170 cm lång och väger 54 kg.. om det var er häst, skulle jag få rida in den med mina längd och vikt förhållanden? Som sagt bara undrar jag :)

pernilla_s
2008-03-13, 16:23
En welsh brukar ju vara ganska smäcker. Så längden skulle jag nog tycka var för mycket. Vikten är inga problem, men allt beror ju på hur ponnyn är uppbyggd. Jag är precis inom gränsen för min b-ponny på 125 och han är ett kraftigt russ och jag är 162.

Cindybell
2008-03-13, 19:21
hej!! Min lilla syster har en liten shettis, nu undrar jag om ni tycker hon är för stor för henne??

min lillasyster är 13år , 147cm lång, 32 kg tung.

Cindy (shettisen) är 26 år, 100 cm lång, hon är kraftig!

Fick inget svar på förra så jag skickar igen!!

fruktskrutt
2008-03-13, 19:31
Jag är 145 lång och väger 42 kg, Vilken häst passar jag på då?
och vilken är det minsta häst (storlek ungefär) jag kan rida?;)

Got2Be
2008-03-13, 19:46
Undrar samma sak jag med.:smirk:

Jag är 157, eller antagligen 158 nu och jag väger mellan 53-54kg, hur små hästar kan jag rida?
Kan jag rida min kompis russponny, som är antagligen runt 130 cm hög (+ - , vet inte riktigt)?

Tacksam för svar!:bow:

Pernilla-86
2008-03-13, 21:01
jag är 165cm och 65kg tung vilka hästar kan jag ridA?

Blackee
2008-03-13, 22:12
Alltså, du är absolut inte för tung och jag vet en som är lika lång som du och rider c-ponny så det funkar ju.
Däremot tror jag att din sits och inverkan på hästen kommer försämras (dem som har varit så långa och ridit små hästar har iaf sagt att det brukar bli så).
Men är det bara för en sommar så kan du ju köra på men tänka på att hela tiden kontrollera din sits osv :)

Mysaan
2008-03-13, 22:27
*kl*

Visst är det olämpligt att en männsika på 164 cm som pendlar mellan 65-70 kg rider ett russ på ca 123 cm regelbundet?
Russ är väl ändå inte så viktbärande? Om russet var 129-130 cm skulle det fungera då?

Nyfiken på vad ni tycker.

pernilla_s
2008-03-13, 23:14
*kl*

Visst är det olämpligt att en männsika på 164 cm som pendlar mellan 65-70 kg rider ett russ på ca 123 cm regelbundet?
Russ är väl ändå inte så viktbärande? Om russet var 129-130 cm skulle det fungera då?

Nyfiken på vad ni tycker.

Jag har ju ett russ på 125 cm. Jag är 162 och väger 55. Jag skulle inte rida honom om jag vägde mer. 55 klrar han utan problem men jag skulle defenitivt inte göra det om jag vägde så mycket. Runt 55 går bra men inte mer. Inte ens om russet var 129-30 tycker jag någon som är så tung bör rida den. Max 60 kg i så fall. Nu är ajg gravid och väger mer och skulle inte hoppa upp på honom och jag ska banta ner mig till 55 igen innan jag hoppar upp på honom igen.

Blackee
2008-03-14, 00:10
65-70 tycker jag låter mkt för ett russ fast att den ligger runt 130.

misen
2008-03-14, 00:13
personen som riden kan väga ganska mkt innan jag säger stopp.. de viktigaste är at hästen är tränad å i kondos så dne orkar de å att de ej är någon som sitter å skumpar i saddlen å har sej utan som rider med bra hjälper om svikt i sätet/benen.

Kirabell
2008-03-14, 09:59
Jag har ett övervuxet gotlandsruss på ca 1.33 cm i mankhöjd. Hon är en riktigt grov dam med bamse hals och bred rygg. Jag väger själv 50 kg och känner mig absolut inte för stor för henne, vad skulle ni satt som maxvikt på henne?

Nu är hon inte speciellt vältränad men låt säga om hon nu hade varit det. Är det då för mycket för henne att gå med 60 kg. någon gång i veckan ca. 30-45 min. under lugna förhållanden?

Överhuvudtaget, vad tycker ni hade varit lämpligt så här i teorin? Det är förstås väldigt inviduellt från häst till häst också men er rent spontana reaktion?

Raider_
2008-03-14, 11:39
nja.. han är inte direkt smäcker, och tjock är han med :p

jag kan lägga upp en bild så är det nog lättare att bedöma..
det är inte tänkt att jag ska utbilda honom, utan bara göra honom ridbar ;)

http://i130.photobucket.com/albums/p265/Raider__/stalleet011.jpg

dotzie
2008-03-14, 17:32
Imorgon ska vi hämta en liten ponny som vi bla. ska ha att köra och för barnridning mm.
Ponnyn är ca. 112cm hög (11år) och korsning shettis/welsh. Ponnyn har varit avställd ett år men kommer att köras igång när hon kommer hit. Anledningen till att jag frågar är att min mamma är lite sugen på att rida denna ponny. Mamma är ca 155cm lång. Vikt +-55 kg, ngt sånt. Det handlar bara korta, enstaka turer på vägar häromkring. Tror ni det skulle funka? :)

pernilla_s
2008-03-14, 17:40
Fast om man tar bort magen är den ju ganska smäcker för att vara ponny. Det är ju inte magen som avgör utan hur hästen är uppbyggd.

Elina8
2008-03-14, 17:43
Jag tycker det låter mycket på en så liten häst, men det är bara vad jag tycker.
Kan hon inte köra med den istället om den nu går att köra. Så hade nog jag gjort iaf.

dotzie
2008-03-14, 18:05
Jag har ju inte sett ponnyn än, kanske har det welshstuket, eller shettisstuket. Haha, jag har ju ingen aning! Vad skulle ni rent spontan vilja sätta för gräns på denna ponny?

Raider_
2008-03-14, 18:39
nej det vet jag, fast han är ändå inte så smäcker som en welsh brukar vara, han är lite av den grövre sorten..

Golocinas
2008-03-14, 20:03
Jag rider ett russ på 138 cm ( han är stor växt eftersom russ iegentligen ska vara under 130) och ja är ca 170 och väger lite över 70 kg.. =) o de funkar

Got2Be
2008-03-15, 08:00

Jag är 157, eller antagligen 158 nu och jag väger mellan 53-54kg, hur små hästar kan jag rida?
Kan jag rida min kompis russponny, som är antagligen runt 130 cm hög (+ - , vet inte riktigt)?

Ingen?:(:angel:

pernilla_s
2008-03-15, 08:01
Ja det kan du utan problem.

Got2Be
2008-03-15, 08:06
Hur små hästar tror du jag kan rida? Alltså vad är minimum?:smirk:

pernilla_s
2008-03-15, 08:20
runt 120 skulle jag tro

Got2Be
2008-03-15, 14:41
Ja, det beror ju på vad det är för slags kroppbyggnad på hästen också:)

pernilla_s
2008-03-15, 14:47
Ja, det beror ju på vad det är för slags kroppbyggnad på hästen också:)

Det gör ju det. Det är ju helt beroende på hästen hur mcyket den klarar av.

Got2Be
2008-03-15, 16:47
ja exakt!:) Sen om man vet vad hästen vägen på ett ungefär är det ju bara att dela det med 6 så ser man ju hur mycket hästen orkar bära.:) Där får man ju också ta hänsyn till alla saker runt omkring:)

ponnydamen
2008-03-15, 16:59
runt 120 skulle jag tro

Jag skulle aldrig låta någon i den storleken rida en ponny på 120. Hm, ja kanske skritta... men verkligen rida/träna... nix pix! Jag tänker som så att eventuella rygg/benproblem inte är värda det.

Tänker också att dylika problem kanske inte visar sig omedelbart utan kanske kommer senare.

En pålle kan ju inte heller säga till /får ju oftast inte/ om den har ont. Kanske är jag överbeskyddande, vem vet?

Elina8
2008-03-15, 18:39
Jag skulle nog säg att du kan rida denna hästen, om den är viktbärande och i bra kondition/musklad. Men jag tycker nog att gränsen ligger nån stans däromkring. Inte mycke mindre iaf. Jag hade inte velat se dig på en 120 häst. Men de e ju jag de.
Man känner ju oftast själv om man är för stor eller på gränsen. Men sen kan de ju precis som ponnydamen sa bli problem i längden som inte visar sig direkt och som kan bli jäkligt jobbiga och onödiga. Nån gång går väl bra att rida en lite för liten häst, men jag tycker det är dumt eftersom det finns så många hästar i lagom storlek.

Got2Be
2008-03-16, 09:32
Ja precis, det är ju som du säger. Och jag tror inte att jag själv skulle vilja hoppa upp på en så liten häst eftersom jag skulle känna att det skulle kollapsa:crazy::D Det är roligare att rida om man kan känna att det inte är några några problem, skulle inte sätta mig och börja träna en för liten ponny :smirk:

caradan
2008-03-16, 10:17
En fråga till:

Rider nästa alltid samma häst på ridskolan. Hon har en max vikt å 75kg...var inga problem innan jag slutade röka. Väger nu 81! Vi kommer jätte bra överens och hon går alltid i stadig form då jag rider henne.
Hon är 160cm och inte speciellt tunn.
Jag tycker själv att jag inte är för stor för henne men ska jag avvakta och rida henne tills jag väger under 75 kg igen eller är de 6 kg inga problem??

Elina8
2008-03-16, 11:51
hur ofta rider du där då? På ridskolor brukar de ju alltid sätta en gräns som är en bit under vad hästen klarar för att de ska hålla länge eftersom de ofta går flera lektioner per dag. Prata med din ridlärare.
Jag är i samma situation. Fast på min ridskola har vi inga viktgränser. Men jag är rätt stor på honom, men vi funkar så bra ihop så jag brukar rida honom ändå. Det är helt ok med min lärare, det är ju hon som tilldelar mig honom. Om de är en gång i veckan, så är det ju mer som ett undantag, och jag tror inte att det är några större problem, jag tror hästen klarar av mer än vad de sätter som maxgräns. Men prata med ansvariga i första hand, de vet ju hur ofta hästen går, vilka nivåer och så vidare, de kan ju spela in en del.

caradan
2008-03-16, 14:21
hur ofta rider du där då? På ridskolor brukar de ju alltid sätta en gräns som är en bit under vad hästen klarar för att de ska hålla länge eftersom de ofta går flera lektioner per dag. Prata med din ridlärare.
Jag är i samma situation. Fast på min ridskola har vi inga viktgränser. Men jag är rätt stor på honom, men vi funkar så bra ihop så jag brukar rida honom ändå. Det är helt ok med min lärare, det är ju hon som tilldelar mig honom. Om de är en gång i veckan, så är det ju mer som ett undantag, och jag tror inte att det är några större problem, jag tror hästen klarar av mer än vad de sätter som maxgräns. Men prata med ansvariga i första hand, de vet ju hur ofta hästen går, vilka nivåer och så vidare, de kan ju spela in en del.

Det är bara en gång i veckan. LÄraren vet inte om att jag väger som jag väger då jag för bara 2 månader sedan inte hade några problem att rida henne.....

Tjalfe
2008-03-16, 14:31
Jag vet att jag inte är för stor för min ponny, så jag har inget tvivel där, är bara nyfiken på vad andra tycker.

Jag är alltså ca 162cm och väger 46kg.
Ponnyn är en snart 5årig connemara som mättes till 135cm som 3-åring men som enligt uppfödaren har växt en del sen dess. Så han är kanske 137-138cm eller något sånt.
Han ska användas till skogsridning och dressyr främst.

Bilder:
http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/SNV31932-1.jpg
http://i142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/SNV31644-2.jpg

Golden_Heart
2008-03-16, 18:11
Jag tycker du inte är det!! :cool:

Elina8
2008-03-16, 20:12
Tyckte ni såg väldigt bra ut ihop. Lagom enligt mig.

lilla_myran
2008-03-17, 08:30
Jag ska nu skaffa mig en maxad b-ponnyhingst ganska grov i typen, är 156 lång och smal(väger inte så mkt).
Anledningen till att jag är orolig är att jag ska träna denna hingsten ett tag framäver för att sedan ev börja tävlas av en mindre och yngre ryttare då jag är för gammal för att tävla ponny.

Min andra ponny som jag har nu är mkt nätt liten d-ponny på 142 cm coh jag ser ganska liten ut på henne, men är ju trots allt nästan 15 cm skillnad mellan hingsten och henne:crazy:

Men har sån himla förkärlek till ponnyer och får ofta höra att jag är lagom lång ponnyryttare!

Kan det tänkas se dumt ut?

schelin_j
2008-03-17, 08:33
Spelar det verkligen roll vad andra tycker? Om du vet att hästen kan bära dig så är väl allt bra?

lilla_myran
2008-03-17, 08:37
Det är sant:smirk:
Men jag vet hur det kan snackas, eftersom jag även ska ut på fjuttiga clear rounder för att han ska få känna på en "tävlingsplats".

Och det är just det jag tänker på, jag vill inte ha skitsnacket, men sånt slipper man aldrig undan iofs, för det finns alltid nåt folk klagar på när man är ute:(

pernilla_s
2008-03-17, 08:54
Jag har en b-ponny på 125 cm... och är 162 cm och väger 55 kg och jag ser inte jätte dum ut på min ponny. Visst lite stor men inte så farligt. Det beror ju lite på hur hästen är byggd. Min är grov. Men vad gör det om det ser lite dumt ut? Huvudsaken är att hästen och du fungerar bra ihop. Det viktigaste är ju att man trivs och har kul tillsammans.

Andorra
2008-03-17, 09:05
Du borde vara alla ponnyuppfödares dröm. En vuxen som vill rida ponny och kan utbilda dom så att yngre barn kan få ta över en välriden och utbildad ponny.

lilla_myran
2008-03-17, 09:25
Du borde vara alla ponnyuppfödares dröm. En vuxen som vill rida ponny och kan utbilda dom så att yngre barn kan få ta över en välriden och utbildad ponny.

Tack! Det var jättesnällt skrivet:)

iloveyou
2008-03-17, 09:33
tror knappast det blir några problem, och om det blir skitsnack så är det ju inget att bry sig om, du utbildar ju ponnyn och har inte köpt den för att tävla liksom, bara det ser proportioneligt ut. :) och precis som du säger så kommer man aldrig undan skitsnacket, det är bara att inte ta åt sig!

Pallas
2008-03-17, 10:38
Tror att det här "tabut" med att vuxna rider ponnyer är ganska så svenskt. Jag fick tex inte rida arab över ponnymått på ridskola - jag skulle vara för stor (167 cm, 55 kilo). Araber har ju ridits av stridsutstyrda män i alla tider, liksom. I Storbritannien är det mycket vanligare att vuxna rider ponny, så jag tycker också du ska skita i vad andra tycker och ha kul med din ponny! :bump:

Raider_
2008-03-17, 16:02
Tror inte att det är nått problem alls.. Själv är jag 170 och har precis ridit in en maxad B. Och visst är jag lång, men eftersom jag inte väger för mycket är det ju inte skadligt för ponnyn. Tror absolut inte att din längd är något problem ;) Rid på bara :D

Beja
2008-03-17, 21:40
Jag tycker att ni är jättefina ihop. Ser inte konstigt ut alls. Min ponny är 137,5 cm och jag är 160 cm och väger 55 kg. I början trodde jag att jag skulle känna mig stor men jag tycker att hon är alldeles lagom. Kul när vuxna rider ponnyer som är under d-ponnymått tycker jag, vi verkar inte vara så många. Din ponny är föresten superfin!!!

LoveMyHorse
2008-03-18, 12:10
*kl*

http://i232.photobucket.com/albums/ee306/elin_love_mango/Tysonochelin.jpg
btw, om du tittar noga ser du de vita fläckarna på hans mage precis under min fot. som alltså slutar ovanför de små fläckarna. korta små ben :angel:

jag tycker det är så fånigt när folk säjer att en häst är för stor:p på bilden rider jag på då fyraårig shirehingst på 187cm, jag är lika stor nu som då; 160 cm lång och väger typ 50kg. jag red han när han var under inridning, han var så snäll att jag kunde rida ut barbacka själv på han, fast han bara var fyra och jag var 14...;) nu har jag min egen häst som är 150, vilket de flesta (jag med) säjer är perfekt storlek till mej :) men jag rider b-ponny ibland oxå, (kraftig och ganska stor sådan) och det känns helt ok, inte som för liten häst iaf :)

så jag rider gärna alla möjliga storlekar och modeller av hästar, det handlar bara om att tänka lite oxå. jag vet oftast om det kommer funka med en häst eller inte, tror jag inte eller tvekar på om jag är för stor så rider jag inte.

Whiplashr
2008-03-20, 21:47
Kan man rida ponny om man väger ca 80 kg och är ungefär 172 cm lång ? Då menar jag alltså den lite större och grövre d-ponny sorten och inte spinkiga araber :P

pernilla_s
2008-03-20, 22:14
Kan man rida ponny om man väger ca 80 kg och är ungefär 172 cm lång ? Då menar jag alltså den lite större och grövre d-ponny sorten och inte spinkiga araber :P

Ja det kan du. Inga problem.

MySunrise
2008-03-21, 11:04
Här verkar de som alla har en bra koll på det där med längd och vikt.. :)

Hästen- Svenska halvblod 156cm (Tränas)
Ryttaren- 167 cm vikt 52kg..

Är livrädd för att jag ska vara för lång för min häst!! :(

Tjalfe
2008-03-21, 11:10
Här verkar de som alla har en bra koll på det där med längd och vikt.. :)

Hästen- Svenska halvblod 156cm (Tränas)
Ryttaren- 167 cm vikt 52kg..

Är livrädd för att jag ska vara för lång för min häst!! :(

Du skojjar eller? Det finns ju vuxna karlar som tävlar i hoppning i världskupen på sånna hästar....

Whiplashr
2008-03-21, 13:13
okej :)
rider gärna ponny men får typ inte för ridläraren.. :S

Lillflickan
2008-03-21, 14:10
Jag undrar tvärtom. Hur hög häst kan jag rida.
Självklart kan jag rida hur höga hästar som helst utan att de tar skada av det. Men jag funderar mest på hur höga de kan vara för att det fortfarande ska gå hyfsat bra att rida dem (och att jag ska kunna ta mig upp på dem utan att behöva använda hjälpmedel, typ pall eller något sånt)
Har funderat på detta då jag vill bli medryttare men vet inte hur stora hästar jag klarar av.
Jag är 150cm lång (väger max 40kg). Själv känns det som att kanske 160/165cm är max.
Vad tror ni?

Elina8
2008-03-21, 16:34
Självklart är det lättare om hästen är lago att ta sig upp på utan hjälp. Men det är inte fel att ha något att hoppa upp ifrån, trappa mur vad som helst. Det sparar jättemycket på hästens rygg. Om du rider en häst som är liten och som du utan problem kan ta dig upp på, så hoppa upp från båda sidor, så du inte snedbelastar.
Min sköthäst är mycket svagare i höger sida, försökte träna upp honom, men det var svårt att få det jämnt, sen var det en som frågade vilken sida jag satt upp på. Vänster så klart. Jag skulle tro att de som ridit honom innan suttit upp på vänster med. Detta kan spela in jättemycket på muskler och balans.

Bara en sak att tänka på. :p

CarelessWhisper
2008-03-21, 20:33
Knapplån

Jag är 168 cm och väger just nu ca 55 kg.
Ska eventuellt få en egen häst (:D) och funderar lite på vilken storlek på häst som kan passa mig.

Jag rider helst inte fööör stora hästar, kan en häst på 155-158 cm passa mig? :D

ii-ssa
2008-03-21, 20:42
tycker ni att denne person ser lång ut för dessa ponnyer?
http://i23.photobucket.com/albums/b394/iissa/ponnykrk.jpg
personen ifråga är min syster.
förlåt för otydliga bilder..
Ni får gärna gissa vilken ponny som är högst av dessa i månkhöjd också.

dotzie
2008-03-21, 20:47
jag tycker inte hon ser för lång ut. :) Får man fråga hur hög den ponnyn på de översta bilderna är?

ii-ssa
2008-03-21, 21:03
jag tycker inte hon ser för lång ut. :) Får man fråga hur hög den ponnyn på de översta bilderna är?

Han är b-ponny iaf så, men han är nog maxad isf ;)
Han är ett gotlandsruss:
e. Bizter 473
ue. Jardin 389

Min syster är ca 163.

Elina8
2008-03-22, 09:55
Jag är lika "stor" som du. Jag tycker inte heller om stora hästar. Jag tror att det kan passa bra! Omdu hade velat tror jag även att du hade kunnat rida mindre hästar också. Men tycker du själv att det verkar lagom tycker jag det låter bra.
Sen beror det ju lite på hur gammal du är. Om du kommer växa mer kanske du ska välja en häst som du kan ha även om du växer lite.
Själv rider jag en ganska nätt D-ponny som jag tycker är perfekt i storlek för mig. Lagom hög men ändå inte stor häst. Sen rider jag en islandshäst som bara är 128 i mkh. Visst känns benen lite långa när man rider barbacka. Men jag är absolut inte för stor för honom.

CarelessWhisper
2008-03-22, 10:44
Jag fyller 16 i år och kommer nog inte växa mer än högst 2-3 cm. Tack för svaret :)

Niangi
2008-03-22, 10:52
*kl*

Jag gillar inte stora hästar riktigt... Tycker de ser massa spöken! :crazy: I alla fall halvbloden som det är jag har erfarenhet av.
Dock älskar jag ponnys! :love:

Hur liten häst kan jag rida då? Är rätt lång 172 cm och det går ju inte att göra något åt, men nyss red jag en jätteliten islänning och det kändes inte alls fel... Vet inte vad jag väger riktigt just nu, har gått upp en del p.g.a. en medicin jag äter, men jag ska ner igen till vad jag vägde innan, vilket är ca 56-59... Eftersom det dröjer ett tag innan det blir häst igen så kan ni räkna på de siffrorna... :p

Var det inte nått i den förra tråden om att man kunde dela hästens vikt i fem för att få reda på hur mkt den bär?

Tjalfe
2008-03-22, 10:58
Var det inte nått i den förra tråden om att man kunde dela hästens vikt i fem för att få reda på hur mkt den bär?

Ja, som ett litet riktmärke kanske det funkar bra. Men om en häst är jätte fet och inte har några muskler så bär den ju inte lika mycket även fast den väger en del.
Är det förresten inte 6 man delar med?

dotzie
2008-03-22, 18:08
Ursäkta OT, men istället för att starta en helt ny tråd så slänger jag in ett inlägg här.
Jag rider en ponny som jag skulle provmäta hemma i stallet för skoj skull och uptäckte då att hon kanske bara är b-ponny! Visst stog hon och halvsov, hon kan ha vilat ngn fot, tittade inte så noga men jag fick totalpanik! Jag trodde att hon gått över c-ponny gränsen och vad gör jag om hon inte gör det?! Jag hade ju tänkt börja tävla lite smått, men om hon bara blir b-ponny är jag ju för gammal...:( Men finns det några alternativ? kan man starta klubbtävlingar ändå, eller tävla i utbildningssyfte? Ponnyn ifråga fyller 6 år i maj. Jag är inte bra på att mäta och hoppas innerligt att jag är så dålig att jag mätt fel, men ifall om att så vill jag gärna ha lite tips :)

Niangi
2008-03-22, 18:53
Jag är inte helt säker på att jag har rätt, men jag gissar att du kan tävla din B-ponny i nästa grupp din ålder tillåter, C-ponny i ditt fall?
För jag vet att vuxna ryttare ju får tävla ponnyer, bara de gör det bland storhästarna...

Golden_Heart
2008-03-22, 20:23
Du kan ju tävla bland B-ponnyer har jag för mig, bara att ponnyn får lite svårare med distanser och måste hoppa högre än sin kategori.

Raider_
2008-03-22, 21:58
Bara du är lagon stor på hästen så får du täla den avd B sålänge du vill ;) om det går att klassa upp till C ponny har jag ingen aning om..;)

dotzie
2008-03-23, 10:33
Det låter ju jättebra! Jag är inte insatt alls i det här med att tävla, men det skulle ju vara jättebra om hon skulle kunna tävla bland c-ponnyer! Kanske finns det någon här som vet, annars får jag leta runt lite och se vad jag hittar! :D

Raider_
2008-03-23, 23:49
går det inte att hitta på ridsport.se då? tr ska väl finnas där?:p

Raider_
2008-03-24, 00:29
Vill bara lägga in en bild på - förlång, men kan rida ibland-
Kommentera om ni vill :p

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19290000-19299999/640x480/19293059.jpg?0

Tjalfe
2008-03-24, 10:13
Visst nån gång ibland funkar det säkert, men då är det ju även viktigt att hästen tränas upp på annat sätt i mellan så att den har ordentligt med muskler.

OT: Ponnyn är otroligt lik den ponnyn som jag har står ute i hagen just nu.

patakyn
2008-03-24, 18:33
Hur tung får man vara för att rida en C-ponny?

MySunrise
2008-03-24, 19:06
Du skojjar eller? Det finns ju vuxna karlar som tävlar i hoppning i världskupen på sånna hästar....

ok... tack!!

Raider_
2008-03-24, 20:40
Ja, jag känner mig ju alldeles förlång för honom, men jag vet samtidigt att han orkar bära mig då ajag inte väger så jätte mkt. Just i detta fallet så är det typ bara jag som rider honom, (har nyss ridit in honom) men ska bara göra honom ridbar, sen ska jag inte göra det nått mer, han slängde nämligen av tjejen som skulle göra det så hon bröt armen, så hon fick inte rida honom förrens han var ok..

Raider_
2008-03-24, 20:40
Det beror helt på hur hästen är byggd ;)

Tjalfe
2008-03-24, 21:19
Man måste ju veta lite mer om hästen för att kunna svara på den frågan. Det kan ju skillja mycket storleksmässigt på dom även fast dom är inom kategori c. Den kan ju t.e.x vara 1,30 och jätte spinkig eller 1,40 och jätte grov. Så berätta lite mer om hästen.

Got2Be
2008-03-25, 09:51
Jo när man räknar ut hur mycket på ett ungefär hästen/ponnyn "kan" bära så tar man hästens/ponnyns vikt delat med 6:)

Linker
2008-03-26, 17:09
Grov norsdsvensk - 155 cm, väl musklad.

Tycker de där ser jättefint ut, sjukt fin häst också :love::love:

Got2Be
2008-03-27, 08:57
Håller med! Hästen ser ju lycklig ut!:love:
Go NORDSVENSKAR!:love:

Simone
2008-03-27, 17:43
Kan jag rida en c-ponny med 133 cm mank om jag är 165 cm och väger 47 kg?

pernilla_s
2008-03-27, 18:25
Jajjamensan ;)

Tjalfe
2008-03-27, 21:50
Kan jag rida en c-ponny med 133 cm mank om jag är 165 cm och väger 47 kg?

Hur är hästen byggd?

Simone
2008-03-28, 11:08
http://img187.imageshack.us/img187/5735/stlw7.jpg

http://img404.imageshack.us/img404/6974/xxxvv6.jpg

bifogar bilder, fast man ser ju inte så bra eftersom han har täcke :o
Han är inte speciellt robust, som en mindre connemaraponny ungefär :O

elaktroniqe
2008-03-28, 11:43
Tack! :D Han har inte visat något tecken på att må illa av det under dom 4 åren jag haft honom heller. Var mest lite nyfiken om vad andra tyckte =)

elaktroniqe
2008-03-28, 11:45
Vad kul att höra! Tack ^^

fruktskrutt
2008-03-28, 16:49

JAG tycker att c-ponnyer skulle nog vara perfekt för dej, eller kanske grövre mer muskulösa B-ponnyer,
hur menar du rida? att du ska rida den flera gånger i veckan eller bara ibland? Jag undrar samma sak om mej, altså hur små ponnyer jag kan rida. :)

Got2Be
2008-03-29, 18:47
ja alltså jag menar ju rida på banan, alltså dressyr-pass och hoppa och rida ut i skogen:):love:

bucas
2008-03-30, 13:09
Jag är precis som alla andra - livrädd för att vara för stor för min ponny!!

I alla fall - jag är 168,5 cm lång och väger 47 kg 14 ½ år, jag är typ som en pinne, rak alltså är jag inte så grov till kroppsbyggnad.
Min Ponny är 147 cm hög, smäcker (fullblod/Welsh) alltså ingen grov ponny, är mycket musklad, ser ut som ett muskelpaket!

Tackar för svar!!;)

Raider_
2008-03-30, 15:49
Du är absolut inte förstor ;) dock ska du nog inte ha mindre än maxad C med tanke på längden, men har du bra balans är det verkligen inget problem ;)

Golden_Heart
2008-03-30, 16:46
Du är absolut inte för lång och kan rida din ponny länge till. :cool:
Lycka till med den!!

bucas
2008-03-30, 21:30
Tack för svar!! Gott att höra att man inte är för lång eller så. :bow:

Raider_: Nej, jag rider endast D -ponnyer!! C-ponny tiden är över för min del, men det gör inget om man har D-ponny. :)

En annan fråga; Hur lång & max vikt får det vara på en grov D-ponny (maxad) ooch en smäcker D-ponny (maxad) Jag menar, en grövre bär ju lättare upp en både längre och tyngre ryttare än en kortare och lättare, för balnsen skull, eller? Tränare brukar alltid säga när någon är lite för stor för sin ponny att balansen inte är lika´bra som om ryttaren hade passat mer, alltså i hoppningen, för är man för stor för sin ponyn kan man väl inte hoppa jättehögt pg a att balansen blir sämre? Eller vad tycker ni? (: Bra tråd förresten,

Golden_Heart
2008-03-30, 21:40
Skulle du vara för stor? :confused::eek:
Jag är längre än du, väger lite mer och en D-ponny är inga problem för mig. Den hoppar hur bra som helst för mig. Det klart om man sitter som en hö-säck eller säck potatis så klart den inte hoppar högre hinder.
Om hästen älskar dig och du älskar den, samt den kan lita på dig till 110 % så betyder det mer än någon liten längd hit eller dit. Den gör då sitt lilla extra för att göra dig glad och kommer bli glad när ni klarar något svårt!. :cool::D

bucas
2008-03-31, 19:57
Golden_heart: Jag menar inte att jag har problem med hoppningen med min d-ponny (det går alltedeles UTMÄRKT), utan jag menar för långa/på gränsen till för stora, för sina ponnier/hästar. Tack för svar!;)

håller helt med dig att om man sitter som en hö-säck eller är för tok för stor att det blir mindre bra balans då, men de flesta som är för stora "krymer ihop" antagligen för att inte se lång ut eller nåt... Fast det ser bara dumt ut. STRÄCK PÅ ER, se stolta ut! ;)

Självklart Älskar jag min ponny mest<33, :love::love::love:

ännu 2 frågor.. ..
Men hur lång tycker ni/du att man max (även vikt) för grov d-ponny och smäcker D-ponny?

Och för C-ponny (samma fråga)

pernilla_s
2008-03-31, 21:46
Om hästen älskar dig och du älskar den, samt den kan lita på dig till 110 % så betyder det mer än någon liten längd hit eller dit. Den gör då sitt lilla extra för att göra dig glad och kommer bli glad när ni klarar något svårt!.

:bow:

Och det är precis därför jag behåller min älskade b-ponny som både klarar av min längd och vikt (162 och 55 kg). Vi som ekipage har inga problem med det. Det är andra som har problem med det. :cool:

Golden_Heart
2008-04-01, 11:31
:bow:

Och det är precis därför jag behåller min älskade b-ponny som både klarar av min längd och vikt (162 och 55 kg). Vi som ekipage har inga problem med det. Det är andra som har problem med det. :cool:
BRA Skrivet! Kunde ha skrivet det mycket bättre själv!! :bow:

Lagross
2008-04-01, 12:10
jag är 170cm lång väger 60kilo och rider en maxad D ponny (slutmätt som D ponny iallafall. Han är 152cm i manken. Ras vet jag inte, men jag har mina gissningar att det är connemarablod, han är välmusklad och i god kondition. Jag känner själv att jag är i största laget för honom, men jag suger på att göra såna uppskattningar då jag tycker att jag är för stor för kompisens häst på 166cm Tacksam för svar! :bow:

Golden_Heart
2008-04-01, 13:00
Tok heller! Du kan rida den utan problem!! :cool:

Cigam
2008-04-01, 15:09
Jag är 167 cm och väger ungefär 50 kg - Kan jag rida en häst (halvblod) som är 170+? Då menar jag ordentligt, träna, tävla och liknande? Eller är jag för liten? Är van ryttare och har tävlat mycket med ponny innan, så det är inte ridningen som är problemet, men kanske att jag inte är stark nog och kanske får svårt att hålla om ordentligt med skänklarna? :crazy:
Någon som vet?

Golden_Heart
2008-04-01, 15:37
Du är inte för liten! Visst du kommer få en del att kämpa med! Men om du är en van ryttare och är van vid envisa ponnyer så ska du inte ha några problem! Har du bara ett bra nertramp så blir dina skänklar starka. Sedan kan du ju alltid träna dem extra genom olika övningar. När jag var liten fick jag rida en stor häst på 186 i mankhöjd. Visst man kände sig liten, men oftast så tar de där riktigt stora hästarna mer hänsyn till en, än de mindre.

Skuggan72
2008-04-01, 16:28
Grov nordsvensk - 155 cm, väl musklad.

Nä 85kg är inte för tungt att rida denna hästen... jag hadde en Nordis på 158cm och på det tyngsta då jag red honom var jag over 120 och det hadde han inte några problem med.

Även min nuvarande häst (Islandshäst) har inga problem med att bära 110+ inga rygg eller ben problem.

Varmblodstravaren jag red förut var 165cm och normalt musklad och på den tiden var ca 100 kg och det gick helt ok.

/skuggan72

Cigam
2008-04-01, 19:16
Du är inte för liten! Visst du kommer få en del att kämpa med! Men om du är en van ryttare och är van vid envisa ponnyer så ska du inte ha några problem! Har du bara ett bra nertramp så blir dina skänklar starka. Sedan kan du ju alltid träna dem extra genom olika övningar. När jag var liten fick jag rida en stor häst på 186 i mankhöjd. Visst man kände sig liten, men oftast så tar de där riktigt stora hästarna mer hänsyn till en, än de mindre.

Det låter ju bra att du inte tror att jag är för liten! :) Det känns skönt! Tusen tack för tipsen och kommentaren!
Oj, det var en bjässe du fick tampas med! Riktigt så stor häst tror jag inte jag ska ha! ;) Och jag har också ofta upplevt det du säger att större hästar tar mer hänsyn! Shettisar tar tex ingen hänsyn alls! :D men som vår stora häst, han är ungefär 173 cm, är super snäll! :)

Golden_Heart
2008-04-01, 19:32
Fast de stora kan vara riktigt busiga också och är de i riktig tävlingskondition kan de bocka av en riktigt ordentligt! :D

HoneysEmma
2008-04-06, 22:57
NU lägger jag mig oxå i! :D
Hade den 1a april ägt min lilla ponny 1 helt år, och till min lycka, precis som doktorn sa, inte växt en cm = jag TROR(och hoppas!) jag är färdigväxt :p :D
Jag är 15 år, och 1,56cm lång, väger 46-48 kg.
Emma, ponnyn är en korsning av 50%welsh, 25%fjording & 25%russ.
Hon är rätt kraftigt byggd, förutom huvudet, som är rätt nätt. :')
Hon är inte mätt, men ca 1,29 - 1,32 cm hög ;D

Jag kommer hursomhelst fortsätta rida henne, men vill ändå höra vad ni tycker ( fick senast idag hård kritik mot min storlek här på buke :s )
laddar upp några bilder och en film! :)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18750000-18759999/640x480/18755613.jpg (http://www.pixbox.se/pic18755613)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19650000-19659999/640x480/19656975.jpg (http://www.pixbox.se/pic19656975)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19650000-19659999/640x480/19656974.jpg (http://www.pixbox.se/pic19656974)
Film från senaste tävling, LC & LB
http://www.youtube.com/watch?v=-6aznc6gKD4
Så! Snällasnällasnälla. kommentera storleken , och ponnyn överlag :love:

elaktroniqe
2008-04-06, 23:26
Taaack :D:bow:

elaktroniqe
2008-04-06, 23:28
Jag tyckte det såg jättefint ut på både bilderna och filmen :D Kan hända att du såg lite låg ut, men ni såg ut att trivas sååå bra tillsamans, och du är knappast förstor :D

Golden_Heart
2008-04-07, 07:32
En sådan sötnos! :D Men jag kan tänka mig att den är rätt envis! ;):)
Jag tycker du såg helt Okej ut! :cool:

Epona
2008-04-07, 20:32
På bilderna ser du inte alls för lång ut, men på videon tycker jag faktiskt att du ser lite lång ut.. Men det är inte så farligt och ponnyn verkade inte bry sig alls, så jag tycker att du kan köra på och ha roligt så länge som det känns bra för er båda. Söt ponny, förresten :)

Lucsy
2008-04-07, 20:48
Tycker du ser helt ok ut på din ponny, du behöver inte oroa dig :)

Förresten har du en väldigt söt och fin ponny, Lycka till!

HoneysEmma
2008-04-07, 20:54
okej, bra :)
Så himla mycket nerhackande har jag fått..:crazy:
Men följer ändå min instinkt, tycker jag sitter bra på henne,
ja är hon inte så söt att man vill äta upp henne ? :love:
Duktig liten ponny, det är hon verkligen.
Kan jättemycket, hoppad 110cm, kan galoppbyten, öppna&sluta, skänkelvikning, och en hel massa annat, synd bara att jag inte får det ur henne;)

HoneysEmma
2008-04-07, 20:56
ja tack! :)
Mycket att det ser större ut på filmerna kan vara för att jag inte sträcker på mig / västen med?

Lucsy
2008-04-07, 21:06
okej, bra :)
Så himla mycket nerhackande har jag fått..:crazy:
Men följer ändå min instinkt, tycker jag sitter bra på henne,
ja är hon inte så söt att man vill äta upp henne ? :love:
Duktig liten ponny, det är hon verkligen.
Kan jättemycket, hoppad 110cm, kan galoppbyten, öppna&sluta, skänkelvikning, och en hel massa annat, synd bara att jag inte får det ur henne;)

Det är bra, det är bara dig själv du skall lyssna på, känner du att det känns bra så är det så :)
Det andra kommer säkert fungera också en vacker dag!

HoneysEmma
2008-04-07, 21:18
haha :p det tvivlar jag på ;)
Men kanske, med hårt arbete :)
Hon är ju redan 15 år gammal men..
Tänkte kanske ta föl av henne senare, med en lite större hingst, Stor c-ponny kanske :d
Hon har haft föl tidigare nämnligen ;)

Golden_Heart
2008-04-09, 17:02
Har tittat lite mer filmerna som finns på youtube. Du rider bättre i många av de andra än just denna tävlingsfilm. Här såg jag ett par gånger korsgalopp. Du rider en oerhört bra träning för Pavvo. Även om jag inte gillar att du rider med sporrar. Men där är dina hälar bättre än på många andra filmer.
Lycka till framöver! :cool:

Golden_Heart
2008-04-09, 17:03
Träning, träning och åter träning! Träning och kurser, allt vad du kan komma över!! :cool:

Golden_Heart
2008-04-09, 17:22
NU lägger jag mig oxå i! :D
Hade den 1a april ägt min lilla ponny 1 helt år, och till min lycka, precis som doktorn sa, inte växt en cm = jag TROR(och hoppas!) jag är färdigväxt :p :D
Jag är 15 år, och 1,56cm lång, väger 46-48 kg.
Emma, ponnyn är en korsning av 50%welsh, 25%fjording & 25%russ.
Hon är rätt kraftigt byggd, förutom huvudet, som är rätt nätt. :')
Hon är inte mätt, men ca 1,29 - 1,32 cm hög ;D

Jag kommer hursomhelst fortsätta rida henne, men vill ändå höra vad ni tycker ( fick senast idag hård kritik mot min storlek här på buke :s )
laddar upp några bilder och en film! :)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/18750000-18759999/640x480/18755613.jpg (http://www.pixbox.se/pic18755613)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19650000-19659999/640x480/19656975.jpg (http://www.pixbox.se/pic19656975)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19650000-19659999/640x480/19656974.jpg (http://www.pixbox.se/pic19656974)
Film från senaste tävling, LC & LB
http://www.youtube.com/watch?v=-6aznc6gKD4
Så! Snällasnällasnälla. kommentera storleken , och ponnyn överlag :love:
Första bilden ser du oerhört bra ut! Känner igen ifrån en av filmerna ifrån dig! Du rider nästan bättre där än under den tävling som du fick rosett! Ju högre ju bättre rider du!

HoneysEmma
2008-04-09, 19:04
haha, jo kan hända, och dendär sabla VÄSTEN :mad:
Rider bättre utan:p

Paavoträningarna gick super. bättre instruktör får man leta efter :)

Golden_Heart
2008-04-09, 19:19
Du får se upp med dina hälar också. De har en tendens att åka upp! Men kämpa på så blir det säkert bra! :cool:

klasselover
2008-04-12, 14:24
Jag tkr ni ser jättebra ut tsm! :)

Jag är 166cm lång och väger runt 60kg och rider en maxad (140cm), rätt kraftig C-ponny. Bra musklad, bra kondition, inga problem att bära upp mig, "klagar inte" med kroppsspråket. Tkr han är lagom för mig.

Skreppur
2008-04-12, 20:53
(kl)

173, 68kg. Är det slutkörd för att tävla distans på araber? (Araber över 1,55 såklart). Det känns lite stort faktiskt, speciellt eftersom jag tänker köra rätt hårt. Inkl inridning, och då har ju han/hon inte speciellt mkt muskler att lyfta en tung kropp med. Vad tycker ni?

Har tänkt lite på eng fullblod eftersom de kan bli lite större. Men jag har ju trots allt fäst mig vid araberna!

Kyrck
2008-04-13, 12:12
(jag är total newbie när det kommer till forum, så ursäkta om något blir fel...)

Jag ville bara fråga, för jag ska köpa en häst i sommar & jag är lite osäker på vad jag ska ha just för "storlek".
Jag är 158 & växer inte mer.
Vikten har jag ingen koll på, jag är lite halvmullig men jag håller på & gå ner i vikt... (så jag kan inte säga något om vad jag exakt väger när det är aktuellt ^-^)

Fungerar en C/D-ponny?

HoneysEmma
2008-04-13, 13:50
det går nog riktigt bra, jag är 1,55 och har en maxad b- löiten c, funkar nog bra det med, trots jag är lite stor. så en c/d ponny funkar nog bra åt dig :)

Mysaan
2008-04-15, 08:35
Borde fungera med c eller d-ponny till dig åtmisntone med tanke på längden. SEdan är det vikten då. Lite mullig är en definitionsfråga. Men åtmisntone så anser jag att en d-ponny modell lite grövre ska kunna bära upp en 65-70 kg i alla fall.

Golden_Heart
2008-04-15, 11:24
:eek: En D-ponny klarar mycket mer än så, speciellt en som är tränad! Däremot en mager sak, skulle inte klara det! :cool:

Mysaan
2008-04-15, 11:45
:eek: En D-ponny klarar mycket mer än så, speciellt en som är tränad! Däremot en mager sak, skulle inte klara det! :cool:

Okej jag kanske var lite snål på vikten där. :crazy:

pernilla_s
2008-04-15, 12:19

Dem gör det japp. Jag slängde upp mitt ex på min förra ponny. En grov new forest på 142 cm. Mitt ex vägde 80 kg och hästen tyckte bara det var kul och hade absolut inga problem med vikten...

StarLight__
2008-04-16, 16:26
Jag har funderat lite på detta. Jag som är 164 cm lång och väger 53kg. borde väl kunna rida som minst en stor c-ponny oavsett ras? eller vad anser ni? Och hur stor är en "för stor" häst för mig i så fall?

Golden_Heart
2008-04-16, 21:44
Självklart kan du rida C-ponny av alla storlekar, även lite då och då B-ponny! Ingen häst är egentligen för stor om man bara kan samla den! :cool:

kampargladje
2008-04-20, 10:03
Jag har en liten häst på 150, korsning connemara(50%), engelskt fullblod (25%) , welsh(25%).
Han är relativt musklad och fin i hullet.
Själv är jag 170 cm och väger 55 kg och jag tror inte att det är någon större fara så länge jag inte är lite för lång? (men det känns verkligen inte så)
Men andra människor utifrån frågar mig varför jag inte köper en större häst då han är så liten, är det någon där ute som tycker att 170 cm på en 150 cm häst är alldeles överdrivet för långt? :confused:

Piraja
2008-04-20, 10:10
Om du läser tråden så finns det både och...själv är jag ju 174 cm och har en Welsh Cob som är 148 cm. Skulle jag få någon kommentar att jag ska ha en större så svarar jag bara att "Det vill jag inte ha". Jag är lite tyngre än du, tränar och tävlar i western. Min påläggskalv blir lite större än coben men det gör inget så länge han håller sig under 160 cm-sträcket.:smirk:

Golden_Heart
2008-04-20, 10:14
Jag tycker absolut inte du är för stor! Du kan är säkerligen inte för lång för din lille häst! Om man passar på en häst eller inte, är lättare när man ser bild eller i verkligenheten. Om man känner sig själv för stor, så är det en sak, men gör man inte det, så kan man rida de mindre. Små ponnyer kan man tom sätta sig på om man är lite för lång, för att tillfälligt korrigera dem eller rida till dem, om ingen mindre duktig finns i närheten.

kampargladje
2008-04-20, 15:52
Skulle jag få någon kommentar att jag ska ha en större så svarar jag bara att "Det vill jag inte ha".

Det har jag själv gjort ett antal gånger med, men när det är fler än en som är på en och frågar blir man ju lite fundersam. Men heller en alldeles lagom häst än en som är PÅ TOK för stor. TACK! :laugh:

_framtid__
2008-04-20, 17:37
Tjo, tycker att detta med att hålla sig kvar på ponny till hästen går av är så jäkla fjantigt, uräkta. Är själv 168 (normal stor:rofl:?) och rider en häst som 176. Slutade rida ponny när jag var 163. Bland annat för jag kände mig förstor. Jag ser ingen vinning i att rida på en ev. för liten häst. Då de förstör sitsen och försämrar ridningen (överlag). Stannar man kvar på för små hästar för att de är lättare att rida? är man då rätt för att vara dålig?

Piraja
2008-04-20, 17:46
Du väljer det du vill ha och jag det jag vill ha...för stora hästar har lite svårt att göra sig bra i de grenar jag tävlar i. Jag säger inte nåt om ditt val...och jag struntar i vad du säger om mitt;)

Tjalfe
2008-04-20, 21:43
Anledning till att jag rider på ponny är att jag gillar deras psyke bättre, har höjdskräck, känner mej mycket tryggare på mindre hästar, är van vid ponnier, och tycker dessutom att allt blir så mycket smidigare med dom. Och dessutom att ponnyn som fastnade i mitt hjärta är ponny.
Trivs helt enkelt inte på storhäst, känns jätte fel och jag vill bara av så fort som möjligt.

Dahlgren
2008-04-21, 21:29
Hej alla bukefalosar :p Jag ska hämta en shetlandsponny på 95 cm om cirkus 3 dagar. Kommer att få ha henne hela sommaren och en bit in på hösten. Jag själv är 140 cm lång och väger 32 kg. Jag skulle väldigt gärna vilja bli tipsad om hur man lägger in bilder här i denna tråd. För då kan ni få se en bild på mig & sissi.:love:

eldione
2008-04-21, 21:31
Här står hur man lägger upp bilder :)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=654197

Jeeves
2008-04-21, 22:32
Vikten är i a f inga problem, längden har jag lite svårare att bedöma.

hillevie
2008-04-22, 15:38
du är varken för lång eller för tung ;) mina barn red shettis när dom va i din storlek, den shettisen är 92 cm hög och inte så grov.

oonly
2008-04-27, 21:53
Jag är en tjej på 14,5 år, är 165 cm och väger 68 kg. Jag brukar rida D-ponny, både maxad och liten. Nu läste jag någonstans att maxvikten för en mindre D-ponny ligger på 60 kilo om man rider intensivt. Är jag för tung? Jag är jätteorolig, jag vill ju självklart inte skada hästarna! :(

carat
2008-04-27, 21:55
8 kilo är ju egentligen inget alls. Skulle nog vara värre om du vägde 80+

IronWill
2008-04-27, 22:10
Beror på vad det är för modell på ponnyn, och hur pass känslig den är.
Men jag skulle gissa på att normala, sunda ponnyer inte har något problem med det.

Men Jag sätter inte upp någon som väger mer än 60 på min ponny,
då vi har kämpat som tusan för att få bort en spänning/låsning
hon har haft i ryggen som nu äntligen är borta :bow:

Piraja
2008-04-27, 22:59
Nej, du är inte för tung.

Tokmamman
2008-04-29, 10:40
Jag har 2 barn, 7 & 8 år. Den äldsta ca 130 cm lång. Den yngre ett par cm kortare. Jag har även en lillasyster som är ca 165 cm men tunn som en sticka.
Vad skulle ni välja för typ av poony? Främst till barnen, men som även lillasyster kan rida. Barnen är fortfarande i nybörjarstadiet därför vill jag att även hon ska kunna rida den för att den ska få tillräckligt med motion och arbetas i mer korrekt form än vad barnen fixar!
själv är jag 170 cm och väger 75 kg, så det är ju svårt för mig att kunna sitta upp på något mindre än en D-ponny eller vad tror ni....?
Har ställt frågan tidigare, men i fel forum, så den raderades!

Golden_Heart
2008-04-29, 11:52
D-ponny och även C-ponny anser jag inte skulle vara några problem för dig! Visst om den skulle vara mager kan det bli det men annars inte. Jag tror nog en C-ponny skulle vara bäst för dina döttrar av den anledningen att man inte ska ta för stor för dem speciellt som nybörjare. De yngsta tror även jag skulle kunna med en B-ponny och din lilla syster skulle även kunna rida den utan problem. Kanske lite stor, men om hon inte väger så mycket så är det ju inga problem.

Tokmamman
2008-04-29, 12:27
Så egentligen vore det klokast att köpa en liten eller medelstor hyfsat grov C-ponny?
Känns som att de nog skulle lära sig bäst på en B-ponny, men de växer ju ur den så snabbt!

Golden_Heart
2008-04-29, 12:41
Ta en C-ponny då. Då blir ju inte åldern för dem ett problem i första taget och sedan så kan de ha den rätt länge också.

dotzie
2008-04-29, 17:13
Jag tycker du ska köpa en ponny som passar barnen nu, så att de kan känna att de har kontroll och få ett bra självförtroede. jag tror att en B-ponny vore lämpligast, din lillasyster kan ju rida den även om den är liten. :)

Tiney
2008-05-01, 17:51
Jag har en liten fundering till er här på bukefalos:)
jag har en ponny på 143.5 cm, en arab av kraftigare typ, jag själv är ca 165 cm och väger 50 kg....tycker ni jag är för stor?

Mcmcfly
2008-05-01, 18:13
Jag har en liten fundering till er här på bukefalos:)
jag har en ponny på 143.5 cm, en arab av kraftigare typ, jag själv är ca 165 cm och väger 50 kg....tycker ni jag är för stor?
Har du ingen bild? det blir lättre att se då.
Du är inte för tung kan jag inte tänka mej i allafall.