Visa fullständig version : Foderstatsprogram resultat?
morris50 2008-02-08, 09:24 "lånar inlogg"..;)Hej, har med kompisen suttit och läst om foderanalyser mm här och nu
gjorde jag ett sådan. Skickade till Hjortens lab.
Fick hem analysen och så gick vi in på Hippocampus foderanalysprogram...
Det fick vi som svar där:
Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar.
Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens
balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.
Analysresultatet på ensilage ser ut så här, ...vilket jag inte riktigt kan tolka:cool:
TS 67%
Råprotein..........64 g/kg TS........43 g/kg foder
Smbr...............29 g/kg TS..........20 "
energi.............9,4 MJ/kg TS........6,3 "
kalcium............3,9 g/kg TS.........2,6 "
fosfor.............1,9 g/kg TS...........1,3 "
kalium............ 20,5 g//kg TS........13,7 "
magnesium..........1,2 g/kg/ TS.......0,8 "
Vad vi funderar på är då resultatet, eftersom hästarna är olika i hull.
Det är en valack, varmblod, 159cm, 475 kg, tunn och blivit
lite bukig, var inte det i somras,
ett sto, varmblod, 152cm, 450 kg, normalt hull,
rids inte nu utan går i hagen långa dagar, inne på natten
Cirka 14-15 kg ensilage, 1 kg krafft lusern, 1 kg kornkross till valacken, stoet bara ensilage.
Avmaskade regelbundet, så det borde inte vara mask.
Hur får man upp honom i hull då? :smirk:
/Annika
morris50 2008-02-08, 11:58 Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar.
Hur fixar/räknar man till detta? kan det vara det som gör att han är tunn?
men hon är inte det?:confused:
nån duktig här som kan ge ett svar?:bow:
Du har ju uruselt ensilage. Dåligt med protein och en kvot på 3,1 då den BÖR vara minst 6. Inte undra på hästen fallit ur hull. Här krävs mycket proteintillskott.
HelenaHandberg 2008-02-08, 12:12 Meningen är språkligt sätt obegriplig också för mig!
Men att din häst behöver mer protein är lätt att förstå.
Ditt foder är sannolikt sent skördat med grova stjälkar och blad. Även om den teoretiska smältbara mängden protein ligger på 20 gram per kg foder så är nog den mängd som ger hästen smältbara aminosyror betydligt lägre. 3-4 kg lusern vore inte fel. Litet konstigt dock att stoet är lagom som bara får hö. Är hon verkligen välmusklad? Om inte kan du väl bjuda henne lusern också.
HH
heidi maria 2008-02-08, 12:51 Många har redan skrivit bra saker i tråden, och det är som de säger. Det är mkt energi och lite protein i silagen. Skulle byta ut kanske 3 kilo mot lucern. Det är grovfoder det också. Kanske tom lägga lite mer koncentrerad protein.
Som riktmärke när du räknar kan man säga att det behov hästen har i Mj ska multipliceras med 6 för att få fram minsta behov i smrp per dag. Ofta behövs lite mer än så. Det gäller även hästen som vilar för att hon inte ska tappa muskler och falla ur. Men det tar kanske längre tid för henne innan det syns eftersom inget bryts ner av träning. Bukigheten försvinner med motion och extra protein.
morris50 2008-02-09, 20:09 Hej igen,
han har fått lucern och kornkross redan i december och framåt...
men nu har vi ökat upp det.
Hittade en tabell på Sörmlands länsstyrelses sida om foderstat,
som vi satt o räkna på....(Kvalitetsutveckling Häst)
fick då fram att 11kg ensilage, 1 kg kornkross, 2 kg lucern och 0,4 gr soja skulle ge 103 MJ och 623 smbr rp vilket skulle ge då en kvot 6,05 om vi räknade rätt?
Sojan var slut, finns det något annat som är likvärdigt? majsflingor vad är det bra för? bryggerijäst såg också ut o ha hög protein?
Har ni några bra förslag tas det tacksamt emot...så vi får ordning på honom. han har ridits promenadskritt 2 ggr nu i veckan, 20 min.
Stoet har fått lite lucern också men är fin i kropp och hull,
hon har alltid varit lättfödd, muskler kan man ju alltid önska mer men hon har inte gjort nåt på ett bra tag. Inte inriden ännu, har tidigare körts.
mvh
Annika
har ett varmblod på 10 år 156 cm (480 kg) han får hösilage som har en kvot på ca. 6.7 och han äter 18 kg/dag och nah står just nu pga. kotledsinflamation. Hade ökat grovfodret ocå om jag var du och gett lusern lr kankse något annat krafftfoder med högre protein innehåll för att få upp kvoten...
heidi maria 2008-02-11, 12:09 Ja bryggerijäst är också bra, innehåller ca 400 g smrp per kilo och 13,5 Mj, så du behöver inte ge stora mängder av det.
morris50 2008-02-13, 20:28 Hej igen,
har försökt få fatt i bryggerijäst...de har bara foderjäst? Vad är det för skillnad och var hittar man bryggerijäst? Är det i en vanlig livsmedelsaffär eller hästbutik?
Köpte lite soja av en kompis för att börja med nåt i alla fall.
Bytte också Lucern från Gr*nngården till Kv*arnby vilket ju hade högre protein, men det står inte på påsen...var hittar man det?
Det verkar vara många som har samma problem, nya trådar dyker upp hela tiden med samma ämne. Om man kompletterar med lite olja, blir inte det fel i balansen igen då?
Kv*arnby lucernet ökade upp kvoten från 6,05 till 6,9, dvs 102 MJ och 713 smb rp, om jag räknar rätt?
Är det nåt mer o tänka på?
Många frågor så jag hoppas att någon är vänlig o orkar svara...:bow:
Vill ju lära mig så att det blir bra.
/Annika
Om hästen har proteinbrist sker du en förbättrin ganska snabbt, spec. i pälsen blir glansigare sen försvinner bukigheten och överlinjen kommer tillbaka. Kan tillägga att min häst stod då och inte har stått nu i 5 veckor men det är ändå synbara förändringar :), även om mgaen flyttat sej lite neråt nu ;)
Kvot ökningen borde räcka men vissa hästar har ju ett högre kvotbehov, du kankse får öka kvoten ännu mera sen.
När vi upptäckte att min häst hade proteinbrist började vi ta kort på han 1 gång i veckan så man kunde se skillnaden, ett litet tips bara :).
*trådkapning*
Jag måste säga att jag inte riktigt fattar... Jag har ett hösilage med en kvot på 5.9 och proteinbehovet uppfylls ju fortare än mj-behovet? :confused:
Ex: Jag ger en av hästarna ca 14kg silage och då har han ett tillgodosett proteinbehov medans hans mj inte är tillgodosett och kraftfoder och betfor läggs till för att täcka upp. Detta är alltså en häst som desutom behöver gå upp i vikt och också har gjort så, revbenen känns inte längre lika tydligt. Jag har fått uppfattningen att ju lägre kvot desto högre proteinhalt, har jag tänkt helt fel?! :crazy:
Lillsillen 2008-02-13, 21:16 Hippocampus programmet beräknar på gamla värden som inte alls motsvarar dagens rekommendationer...
Jag räknar inte med hippocampus...
morris50 2008-02-14, 10:45 Till Kraktus, om du läser första inlägget så räknade vi med Hippocampus först!
Stor skillnad på underhållsbehov och verklig...
med handräknat foderstat 56 MJ*6 = 336 smb rp underhåll,
men med fodermängden som han får nu 102 MJ*6= 713 smb rp och då egentligen underhåll det också då han inte gör så mycket.
Har ridits 3 ggr nu i februari, (inte som jag skrev 2 ggr/v, det blev det den veckan)
Tycker fortf att man känner revbenen lätt Nu är han också långhårig då de går ute mycket men står inne i stall (ej varmt) på
natten med strö/halmbädd.
Ska man ge lite jäst för att få lite mer protein? har fortfarande inte lyckats få tag på bryggerijäst, såg att man har det i öltillverkning...nån som vet mer?
ju lägre kvot destå mindre SmRp per MJ får dom i sig. Vissa hästar behöver högre kvoter och vissa behöver inte så höga. Om din häst får kraftfoder oxå sjunker antagligen kvote n ännu mer ifall du inte räknat in det...
Jo, jag kom på det själv... Vet inte vart jag hade huvudet någonstans men jag vände på det hela. :o
heidi maria 2008-02-15, 18:25 Nä jag tycker inte man ska haka upp sig på kvoten för mkt. Om du tror att hästen behöver mer energi så är det bara att lägga till lite olja.
Foderjäst och bryggerijäst är i princip samma sak, ibland är foderjästen utspädd med lite fodermjöl av tex vete. Beror lite på vad du köper. Men oavsett vilket är det väldigt proteinrikt, så ge bara något enstaka hekto om dagen (foderanvisningar på säckarna brukar vara på typ 50-150 g per dag, som en fingervisning). Fast jag skulle tveka att lägga på koncentrat om kvoten redan är uppåt 7 i foderstaten. :) Men behövs en högre kvot är det bara att köpa hem och ge.
Gör det? Kan du eller någon annan rekommendera något annat program?
KL
Jag satt precis och tittade lite på min foderstat. Enligt de värden jag räknat med (de är kanske inte direkt nyaste) har min häst ett energibehov på 47,6 MJ utan träningstillägg. Han rids runt fem till sju timmar i veckan, och är dessutom överviktig. Jag har honom på 38,1 MJ.
Jag mäter honom runt magen på två ställen en gång i veckan, och får på så sätt en uppfattning om hur han ligger till i vikt.
Han har inte proteinbrist, utan är tjock.
Men meningen var att han skulle smalna av lite till innan sommaren. Nu står han still, så man kan säga att foderstaten inte fungerar..
Problemet är att jag inte kan minska mer, jag har bara grovfoder att dra in på! Så vad gör man...
ja, beror väl på hur bra grovofder du har, och hur mkt du skulle kunan minska ner det i sånnafall... Är det så att h*n knappt får sitt tuggbehov uppfyllt får du kanske föröska leta efter ett hö med lägre värden så att h*n då kan äta mer... Lr så rider du h*n mer, rid varierat och ut i skogen så h*n kan bygga lite muskler. musklerna kräver ju mer energi och får dom mer muskler ökar förbränningen (tror det är så, är ju så på människor iaf :) ).
heidi maria 2008-02-16, 13:55 Mer motion är väl lösningen, tråkigt men sant. Hur mkt protein får han i sig då? Minska inte på grovfodret under 1,2 kg t per 100 kilo bara, då är det bättre att byta ut en del av det hö du ger nu mot nåt med bättre värden.
Gör det? Kan du eller någon annan rekommendera något annat program?
Freefarm http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm
morris50 2008-02-16, 17:02 Vi provade både Hippocampus och Freefarms program med samma svar..se tidigare inlägg.
Sedan hittade vi det här och har räknar med denna:
www.d.lst.se/d/amnen/djurhalsa/hast/foder.htm (http://www.d.lst.se/d/amnen/djurhalsa/hast/foder.htm)
och det verkar ju bli bättre uträkning :) om vi nu räknade rätt,
nån som är duktig på det o kan kolla lite deras sida:angel:.
Det som skall vara underhåll överskrids med 50-60 % mer om jag skall komma upp i kvoter över 6 med fjolårets ensilage. Tyvärr har vi inte nån annan leverantör just nu. Denna brukar annars ha bra ensilage, var så förra året i alla fall. Men i år så blev det väl inte det bästa, vilket ju visade sig senare, då vi inte tidigare har behövt stödfodra med lusern.:( Avvaktar med några ytterligare tillägg av annat ett tag framöver för o se om det händer nåt positivt med det vi har nu.
Nu ligger givan på 12 kg ensilage, 2 kg lusern (Kvarnby) 450 gr soja,
1-1,2 kg kornkross på valacken, han är fortf en del bukig med lite kännbara revben, men det går ju inte över en natt o få upp honom.
Han är lite nervös av och till också, allra helst nu när han börjats och
promenadridas, det finns så mycket luriga saker efter vägen.:p
Men är fin i magen, så det är ok på den fronten i alla fall.
Den här sidan har jag kollat på när jag skulel räkna ut foderstat åt min häst. Den är riktigt bra :D
http://www.geocities.com/fodersidan/
Ja, den sidan räknar jag från (och dubbelkollar mot ene massa andra hahah!)
Vi i princip bor i skogen, rider bara i skog och mark, och kör en hel del. Har ett ensilage med bra värden, kvot på 9.9, men låg TS. Ger halm för att komplettera det. Om jag minskar får han för lite protein, köpa lucern är onödigt då ensilaget har samma värden..
Han är rätt bra musklad, men av erfarenhet vet ajg att så fort det tittar upp något som påminner om gräs i vinterhagen går han upp och blit smällfet igen.. Han måste ju få äta, men vad gör man? Kan ju ha betesreducerare till sommaren, men känns lite fel att ta på den redan om en månad..
Menmen, jag antar jag får leva med det och försöka motionera mera (det skulle kräva extremt mycket motion om jag känner hästen rätt). Men det känns inte bra att veta att han har rört på sig precis hela vintern, fått bort några kilo och sen är allt förgäves så fort gräset tittar upp..
Glömde svara, han får för tillfället cirka 330 g smbrp. Behovet ligger 30 g under.
Ensilaget har bra värden (såvida analysen inte var helt uppåt väggarna..). Har dem inte i huvudet så här och nu..
Ne brukar vara så :crazy:. Red en tinker förut som hade stått ganska länge innan och hon hade ju iaf börjat se bättre ut, men sen kom gräset och fick börja gå i sommarhage och på en vecka så var hon som en tunna :crazy:
heidi maria 2008-02-17, 10:05 Ligger ju rätt lågt redan, jämfört med tex min c-ponny på 5 år som får ca 80 Mj och 560 g smrp, korsning med bla fjording. Är det kanske en isis du har, eller något annat lättfött?
Extremt lättfödd häst måste det vara, jobbigt att räkna foderstat på en sådan. Men de flesta djur funkar ju så att de går ner på sparlåga när de äter mindre, vilket gör det ännu svårare att få ner dem i vikt. Hur fungerar magen, och hur mkt ts tuggar den i sig per dag? Hur motioneras den? Jag har ju hittills inte haft det problemet med mina matvrak, som tur är.
Korsning fjording/island, 138 cm, grovt byggd. Han skulle kunna överleva i en öken utan problem (ja, värmen skulle han inte klara förstås..). Han är helt otrolig, den hästen..
Han får runt 5-6 kg TS just nu, och han tuggar i sig allt som finns ute i hagen. Vi har egentligen för låg TS på ensilaget, runt 30%, så han har blivit dålig i magen av det. Har ingen möjlighet att byta, annars hade jag gjort det för flera månader sen. Det är lite märkligt, en del bajshögar har normal konsistens under natten, andra är mer som koblaj (inte riktigt så illa, men åt det hållet). Antar det är halmen som "lugnar ner" magen lite.
Mätte honom igen idag, och han är under två meter runt buken! Tar mått ca en hand framför virveln. Kan visserligen bero på att jag precis varit ute och ridit i två timmar :angel: men ändå, jag blev glad när det "bara" var 199 cm runt. Längre fram, där man "ska" mäta är han 182, tror inte det kommer minska speciellt eftersom han är så pass bred.
heidi maria 2008-02-17, 15:05 Okej. Knepigt.. Det kan inte vara så att matsmältnigen är seg för att han inte är 100% i magen? (tänkte på träcken som inte var helt hundra) Eller så är han bara grymt lättfödd och har "kraftig benstomme;) av naturen. Finns väl inte mkt att göra som du inte har gjort då, utom att jag skulle prova med en kur typ probimin eller liknande för att få balans i magen, och kanske få lite mer fart på förbränningen, men där vet jag inte om man kan få någon effekt av det.
Ps har du några bilder på ponnyn? Korsningen låter väldigt intressant. :)
*knapplån*
Tack för tipsen :D
morris50 2008-02-17, 19:51 :idea: Tack, den var ju bättre, fick räknat ut vikten på hästen också, på ett enklare sätt. Han väger enligt denna 450 kg men skulle nog tippa att han bör väga 25-30 kg mer för o få honom fin.
Nu är han ju rätt långhårig men utan riktig underull så han blir tottig när han rullar sig, går ute i stort sett från 9-20.30, kan man ge honom lite vanlig bakjäst för pälsen?
/mvh
Annika
Jag ger honom bakjäst och loppfrön, har inte råd att köpa något dyrt tillskott :crazy: Fast han brukar vara svår att få ner i vikt, verkligen anpassad för ett liv på kalfjället kan man säga. Ska se om jag kan släppa honom i skogen i sommar, om han inte kliar sönder sig totalt..
Kan ta en ny bild, så får du se hur han ser ut just nu! Kan ju mycket väl vara så att jag upplever honom som tjock fast han egentligen inte så fasligt rund.. Jag menar, man blir ju lätt hemmablind.
heidi maria 2008-02-17, 20:11 Jaha det låter bra. Ja ta en bild, är nyfiken på att se den lilla köttbullen:)
Här, hittade några bilder från 15/2 i år. Lite dum vinkel på ljuset, men orkar inte fixa nu :p
http://i33.photobucket.com/albums/d81/sevenseasofryhe/15defebruari6.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d81/sevenseasofryhe/15defebruari14.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d81/sevenseasofryhe/15defebruari.jpg
Nu när jag tittar på bilderna ser han helt okej ut, lite dåligt musklad bara (mitt fel, jag har varit lite trött på sista tiden).
"lånar inlogg"..;)Hej, har med kompisen suttit och läst om foderanalyser mm här och nu
gjorde jag ett sådan. Skickade till Hjortens lab.
Fick hem analysen och så gick vi in på Hippocampus foderanalysprogram...
Det fick vi som svar där:
Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar.
Analysresultatet på ensilage ser ut så här, ...vilket jag inte riktigt kan tolka:cool:
TS 67%
Råprotein..........64 g/kg TS........43 g/kg foder
Smbr...............29 g/kg TS..........20 "
energi.............9,4 MJ/kg TS........6,3 "
kalcium............3,9 g/kg TS.........2,6 "
fosfor.............1,9 g/kg TS...........1,3 "
kalium............ 20,5 g//kg TS........13,7 "
magnesium..........1,2 g/kg/ TS.......0,8 "
Vad vi funderar på är då resultatet, eftersom hästarna är olika i hull.
Det är en valack, varmblod, 159cm, 475 kg, tunn och blivit
lite bukig, var inte det i somras,
ett sto, varmblod, 152cm, 450 kg, normalt hull,
rids inte nu utan går i hagen långa dagar, inne på natten
Cirka 14-15 kg ensilage, 1 kg krafft lusern, 1 kg kornkross till valacken, stoet bara ensilage.
Avmaskade regelbundet, så det borde inte vara mask.
Hur får man upp honom i hull då? :smirk:
/Annika
Typ sådanna svar får jag med där inne. Jag tycker den sidan är kass och åter kass.
Min häst (varmblod) som hade proteinbrist när vi mätte honom, och som inte har sådär super mkt msukler precis var 185 cm i landmärkesonfånget...
Fast jag är rätt säker på att han inte har brist. Han är rätt mjuk i hullet, och revbenen är väl nerbäddade i fett..
Jo han har ju lite mage på bilderna, sådär ser min häst oxå ut nu, står och har det bra och bara äter hela dagarna :smirk:
morris50 2008-02-18, 10:52 :smirk:Nu är det lite rörigt i denna tråd som jag började,
din häst ser ju rätt rund ut om magen...på ett annat sätt än min, som är vbl och som jag har problem med.
Dvs proteinunderskott och hur jag skall få bukt med denna...
Jag var ute efter lite hjälp med foderstatsprogram och hur man räknar för att ställa det till rätta, vilket jag tycker jag fått kläm på nu, nåt så när i alla fall. Får avvakta resultat av detta ett litet tag till,
tack så mycket för hjälp till diverse länkar och förslag, :bow:
mvh
Annika
Visst tycker man att de gott kunde passa på att motionera lite när de ändå inte ar nåt bättre för sig? :rofl:
Var nere hos syrran i helgen, och fy fasen vad snygg hennes nordis blivit! Ändå har hon knappt ridit säger hon.. Men de har en arab i stallet som jagar runt henne häst, så hon måste vända på en femöring och springa en massa. Tror jag ska skaffa en sån jag med, hade verkligen behövts :p
heidi maria 2008-02-18, 11:02 Vilken härlig! :) Jo lite mage har han, men verkar rätt tungt byggd i övrigt. Han kanske behöver lite mer galopparbete så magen får lite muskler också? Men jag skulle nog inte dra ner mer på maten än du gjort. Då blir det bara värre när gräset kommer och den får i sig all energi kroppen suktar efter. men den har rätt mkt päls också, när den ramlar av ser den säkert betydligt smalare ut. Nu ser ju benen också kraftigare ut pga all päls.
heidi maria 2008-02-18, 11:08 Så funkar det hos oss också. Sedan min häst flyttade in till ett stos hage som är lite mer bastant har den börjat bli mkt finare. Ägaren matar den lite i överkant för att det "ska finnas något att ta av när den ska bygga muskler". Min har alltid varit smäcker;) Hon springer som en tok hela dagarna av alla orsaker hon kan komma på. De andra i stallet är inte så glada eftersom hon står för typ 90% av allt slitage i våra hagar och trampar sönder dem totalt. Käkade som värst 110 Mj förra våren:crazy: då hon blivit för smal. Försöker ge så lite uppiggande foder som möjligt eftersom hon är så het, men jag måste ju ge mkt mat så den inte faller ur och blir som ett spjälstaket. Nu käkar hon "bara" 92 och 560 g smrp. Kallblodstravare på 150... typ 400-460 kg. Trodde jag skulle få en lättfödd häst men så blev det inte. C-ponnyn växer ifs lite fortf men den är rätt stor i maten också. Så vi har lite motsatta situationer du och jag.
Du kanske också borde ta hem en vilde som kan motionera din häst:D Lite rivstarter och bocksprång skulle nog göra gott!
heidi maria 2008-02-18, 11:32 Nu känner jag att jag skriver lite mkt i din tråd, men jag klistrar in ett inlägg som jag skrev i en annan tråd för att komma med nya tankar kring foderstaten och det här med viktminskning. Jag svara på en fråga om när jag skrev att en häst som ska ner i vikt kan få proteinbrist trots jättebra kvot:
Nä kvoten blir inte lägre, men intaget. Om man ger lite mindre energi än behovet är går ju hästen ner i vikt, vilket den gjort. Men för att behålla musklerna måste ju hästen forfarande få i sig allt protein den behöver och inte dra ner på det. Ett underskott på även proteiner gör ju att den blir av med muskler också.
Så drar man ner på Mj för att bli av med hull men vill behålla muskler måste man ju fortf ge den tillräckligt med protein för att täcka behovet. Då blir ju kvoten lite vad den vill beroende på hur mkt man drar ner på energin.
Ett exempel eftersom jag inser att jag skrivit lite förvirrande:
En häst har ett behov på 80 Mj per dag och därmed grundbehov på ca 480 g smrp. Eftersom hästen är fet och måste ner i vikt kanske jag ger den 60 Mj att äta. Om jag minska ner på energin och behåller samma kvot (ger av endast samma fodermedel), i mitt exempel 6, får hästen nu bara i sig 360 g smrp, dvs ett underskott. Hästen kan teoretiskt sett få proteinbrist trots att kvoten är ok.
Får hästen i sig tillräckligt med proteiner även efter reduktionen av energi blir kvoten plötsligt 480/60= 8. Så tänker jag iaf, man får inte fastna i kvottänket för mkt. Det kan bli lite konstigt i slutänden.
När hästen är nere på lämplig vikt ökas ju intaget av Mj igen så inte viktnedgången fortsätter, det är inte så att om man ger en viss mängd mat väger hästen konstant 400 kg och ger man lite mindre väger den 350. Utan underskott ger en minskning och överskott en ökning. Så kvoten kan inte alltid hållas konstant under tiden.
Jag har med kapat tråden :p
Jo, han är rätt så bastant och nästan en dm vinterpäls ovanpå. Vi ska annonsera efter lite nya hästar till stallet (bor bara två där, och jag ska "snart" flytta), får skriva i annonsen att det är ett krav att de springer mycket, haha!
Tror hans mage kommer bli lite mer slimmad när vi kommer igång ordentligt med töltsättningen (jag är lite lat just nu).
Det där med kvoter är intressant. Har läst någonstans att till lättfödda kallblod är en hög kvot ofta bättre än en låg, vilket en del rekommenderar. Har själv fått den rekommendationen från Kraffts foderrådgivare (fast å andra sidan tycker hon att jag kunde ge minst ett kilo Krafft Ponny också :smirk:). Hade det inte varit för den låga TS-halten hade vårt ensilage varit perfekt i år.
Egentligen är det ju rätt logiskt, bara för att hästen bantar ska den inte äta "skräpmat". Det är ju likadant med människor, man ska äta bra mat men mindre energi.
heidi maria 2008-02-18, 12:13 Ja precis!:D
Haha just det, du måste ju köpa krafft ponny så måste du köpa några kilo till av deras dyra proteinrikare produkter för att reparera skadan som krafft ponny gjort. Smart strategi.
Det rekomenderarde karrfts foderrådgivning mej oxå att ge 0.5 kg krafft ponny till min häst... Det lät ju bra då tkt man (kunde inte så mkt om foder då) men det innehöll ju mindre än 1 kg av vårat hösilage. Så det var ju bortkastat och hästen fick proteinbrist :smirk:
tinafinis 2008-02-27, 00:33 Du har ju uruselt ensilage. Dåligt med protein och en kvot på 3,1 då den BÖR vara minst 6. Inte undra på hästen fallit ur hull. Här krävs mycket proteintillskott.
Hur räknade du ut det :-)
??
tinafinis 2008-02-27, 00:35 Vi provade både Hippocampus och Freefarms program med samma svar..se tidigare inlägg.
Sedan hittade vi det här och har räknar med denna:
www.d.lst.se/d/amnen/djurhalsa/hast/foder.htm (http://www.d.lst.se/d/amnen/djurhalsa/hast/foder.htm)
och det verkar ju bli bättre uträkning :) om vi nu räknade rätt,
nån som är duktig på det o kan kolla lite deras sida:angel:.
Det som skall vara underhåll överskrids med 50-60 % mer om jag skall komma upp i kvoter över 6 med fjolårets ensilage. Tyvärr har vi inte nån annan leverantör just nu. Denna brukar annars ha bra ensilage, var så förra året i alla fall. Men i år så blev det väl inte det bästa, vilket ju visade sig senare, då vi inte tidigare har behövt stödfodra med lusern.:( Avvaktar med några ytterligare tillägg av annat ett tag framöver för o se om det händer nåt positivt med det vi har nu.
Nu ligger givan på 12 kg ensilage, 2 kg lusern (Kvarnby) 450 gr soja,
1-1,2 kg kornkross på valacken, han är fortf en del bukig med lite kännbara revben, men det går ju inte över en natt o få upp honom.
Han är lite nervös av och till också, allra helst nu när han börjats och
promenadridas, det finns så mycket luriga saker efter vägen.:p
Men är fin i magen, så det är ok på den fronten i alla fall.
funkar inte...
|
|