SkorpSmulan
2008-02-11, 15:02
Hur blir man av med små svarta myror inne i ett hus?
|
Visa fullständig version : Övrigt: Myror SkorpSmulan 2008-02-11, 15:02 Hur blir man av med små svarta myror inne i ett hus? Farao 2008-02-11, 15:11 man kan mata dem med myrgift :idea: Tror att det heter typ myrr eller något liknande. Sen finns det små dosor som man kan ställa ut som innehåller ett gift som myrorna matar sin drottning med+äter själva tror jag. Om det är extremt mycket myror så får man kanske tillkalla anticimex.. http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=3582 Brisa 2008-02-11, 15:16 De brukar dyka upp i vårt hus med, när det börjar våras och de känner värmen, men marken ännu är frusen så de inte hittar så mycket gott ute. Jag brukar ge dem myrdosor, vet inte om det gör nån skillnad för så fort värmen kommit på allvar så flyttar de ut igen. Ett gott råd är dock att hålla undan alla sorters godsaker, så de inte har nån anledning att kalla på kompisarna.... Sambons söner bor i gillestugan hos oss, och kvarglömt godis/läsk och sånt, straffar sig genast. Även slöa tonåringar lär sig det relativt snabbt. :D Linda8142 2008-02-11, 15:20 Myror gillar inte kanel! :) ylba 2008-02-11, 15:22 Helt vanlig kanel är kanon för att mota myror. Enya 2008-02-11, 15:34 Man köper myrradar och sprayar längs alla lister och sådant där de kommer in och så dör de stackarna av det! :) SkorpSmulan 2008-02-11, 15:35 Myrr, kan det vara giftigt för hundar? Dosorna, vart köper man dom? Vad heter dom? SkorpSmulan 2008-02-11, 15:37 Jodå jag hade godis på vardagsrumsbordet och där var det.. några myror. :crazy: Fy det kryper på hela kroppen. SkorpSmulan 2008-02-11, 15:39 Kanel, jaha :idea: Fast då kanske man bör veta vart dom kommer ifrån eller? Man kanske inte kan sprida kanel runt hela huset :D Linda8142 2008-02-11, 15:43 :D Ni får gå på myrjakt och kolla vart de går in! Eller investera i några stora burkar kanel och säkra hela huset.:cool: Brisa 2008-02-11, 15:51 Några myror på bordet? Då skulle du varit med när jag och ett par vänner jobbade i Italien, och en av dem hade världens hosta. Vi sov i en dubbelsäng och för att lena lite, i brist på hostmedicin, så hade hon en fantaburk öppnad som hon tog nån klunk ur på natten när hon fick hostattacker. Men mitt i natten var det nåt fel på fantan, den krasade mellan hennes tänder... hon tände lampan och såg..? :eek::eek: Jag vaknade att hon flög över mig och in på toaletten, skrikandes. :D Sen var det slut med mat på vårt rum. Linda8142 2008-02-11, 15:53 :eek::eek::eek: SkorpSmulan 2008-02-12, 18:28 :eek: Å fyy :crazy: Urk urk. Måste dock bara påpeka att med några menar jag massor ;) Det var svart av myror på bordet. Äckel urk. SkorpSmulan 2008-02-12, 18:30 Nån som vet ifall myrr är farligt för hundar? I går vart det storstädning, sög upp alla myror jag såg, och spred sen ut kanel i hela huset. Idag hittade jag myror i soffan :crazy: Dom är definitvt färre nu men bort med kräken. Brisa 2008-02-12, 18:31 Aha, jag förstår... Då förstår du nog hur det såg ut i hennes fantaburk också. :crazy: zzz 2008-02-12, 18:35 nu har jag inte läst hela tråden så tipset kanske redan har kommit men ring anticimex så skickar dom ut myrdosor som utrotar dom små rackarna:) SkorpSmulan 2008-02-12, 18:49 Jaha gör dom det? Jag tänkte att om man ringer anticimex så kommer dom ut och sprayar hela huset och så blir man ruinerad på köpet. Linda8142 2008-02-12, 18:52 Akta så ni inte blir på kanelen, bara... Förresten, har ditt nick något samband med myrinvasionen? :p Milou 2008-02-12, 18:52 Myrr är inte bra för hundar, våran råkade rulla sig på ett ställe vi hade behandlat och hon fick en allergisk reaktion och tappade pälsen Milou 2008-02-12, 19:00 De små svarta :devil: bits ochså. Milou 2008-02-12, 19:01 Jaha gör dom det? Jag tänkte att om man ringer anticimex så kommer dom ut och sprayar hela huset och så blir man ruinerad på köpet. Har man husförsäkring så brukar det ingå där. Ploppi 2008-02-12, 20:07 Vi har haft besök på våren vid ett antal tillfällen. De kommer upp nånstans under köksbänken o vips är dom överallt! Det finns ett myrmedel som är bara för svartmyror, en tub som heter Nippon. Det är ett trögflytande medel som man droppar lite på en pappskiva o sätter i närheten av där de finns. Sen äter de av det o vips så är de borta - har för mig att de blir sterila o inte kan föröka sig o livslängden är väl inte så lång på en stackars myra antar jag. För att vara säker på att ingen hund vill kolla hur det smakar brukar jag sätta det i skåpet eller sätta en burk upp o ner över pappskivan. Skivan får stå ett par dar, ibland fyller jag på med en eller två droppar o sen brukar det vara myrfritt! Det var dyrt som pocker har jag för mig men verkar räcka livet ut (inte bara myrornas!). Hälsn Ann FeatherCloud 2008-02-12, 20:14 som andra sagt: kanel! värsta mirakelmedlet för att hålla myror borta, är helt suveränt! (lärde jag mig här via buke :bow: ) min förrförra lägenhet invaderades av myror, fanns HUNDRATALS innanför listerna i sovrummet bland annat :crazy: jag "stängde" alla öppningar (dvs. fönster och terrassdörren) med kanel, och klickade sen en klick honung på sovrumsgolvet... :angel: ett par timmar senare såg det ut såhär: http://i17.photobucket.com/albums/b51/Cirrie/Lagenheten/myror.jpg och då var det jag som hämtade dammsugaren... :devil: gjorde så 2-3 gånger och sen hade jag inga fler myrproblem. VLMF 2008-02-12, 20:23 Hur blir man av med små svarta myror inne i ett hus? Ät! Kittlar dösskönt i kistan! :D (enligt uppgift, då) zzz 2008-02-12, 20:49 haha nää det kostar nog inte så mycket och dosorna är kanonbra. Myrorna får med sig nåt gift tillbaka till stacken som tar död på hon som bestämmer där och säkert alla andra med eller nåt i den stilen.... hmm... kanske hittar på lite. Men att bara döda de myror man har hemma tar ofta inte bort problemet eftersom de lägger nån form av spår som andra myror följer och så kommer det lik förbannat fler. SkorpSmulan 2008-02-12, 22:51 Å fy tusan :crazy: SkorpSmulan 2008-02-12, 22:53 Jag kan ju medela att kanel hjälpte då inte på mina myror. Jag strödde ut kanel i hela vardagsrummet och speciellt kring bordet och soffan för där ville jag ju helst inte ha dom men lik tusan så var dom där idag i alla fall. :crazy: Imorgon är det nog jag som ringer anticimex. Men Men att bara döda de myror man har hemma tar ofta inte bort problemet eftersom de lägger nån form av spår som andra myror följer och så kommer det lik förbannat fler. Det lät ju inge vidare. FeatherCloud 2008-02-12, 23:08 vad lustigt :o för mig funkade det SUPERbra. fick först tips om att strö ut krossad vitlök, men detk libbade oc funkade ju bara tills den torkat och slutat lukta... sen strödde jag (rikligt!) med kanel istället, och det kom inte in en endaste ny myra såvitt jag kunde märka. det såg ju inte så rent ut, men jag tyckte det var värt det :D SkorpSmulan 2008-02-12, 23:29 Man kanske får köpa in en hinkvis med kanel :D Min mardröm är att dom ska ta sig till sovrummet och krypa omkring i sängen :crazy: FeatherCloud 2008-02-12, 23:37 usch ja :crazy: sängen hade vi dom aldrig i (såvitt jag vet), men överallt på sovrumsgolvet. man lärde sig plocka upp kläderna däfrifrån, om man så säger... åke 2008-02-12, 23:38 Hur blir man av med små svarta myror inne i ett hus? Vi ringde anticimex. Det ingick i våran hemförsäkring. Gammeln 2008-02-13, 08:43 Hur blir man av med små svarta myror inne i ett hus?Kontakta anticimex så kan dom tala om för dig hur du ska göra trip 2008-02-13, 09:31 Kanel funkade hos oss på det stället där de tog sig in, vilket var altan dörren. Där strödde vi ut ett brett lager kanel och inga fler kom in, sen strödde vi längs hela diskbänken för att de inte skulle gosa in sig där. De som var inne fick vi flytta med handkraft...hårsprej är inte helt fel, eller just en hounungsklick för att få de till ett ställe. Detta i väntan på anticimexdosorna. Tänk på att myrorna tydligen har som instinkt att hämta hem sina kompisar...dead or live så släng inte bara de döda stackarna i slaskhinken utan spolaut dem alla fiskbegravning eller nått. Myror är jobbiga i sin jakt på stärkelse (tror jag det är de vill ha)... Har läst om en djurkommunikatör som helt enkelt bad em flytta på sig, det hjälpte tydligen, men uppenbart har jag inte denna förmåga eller stendöva-icke svenska myror för de flyttade sig inte ens när jag skrek och svor åt dem... |