Visa fullständig version : No poo
Vilka här kör med detta, eller har försökt? Lyckats? Misslyckats? Jag såg på Aningsfulls hemsida att hon kör med detta... Har sökt i trådar här på Buke men inte hittat något.
No poo = no shampoo
Alltså man slutar tvätta håret med shampo.
Man kan tvätta med bara balsam eller bara vatten, samt då och då skölja med citronvatten eller äppelcidervinägervatten och göra inpackningar med diverse... ägg, majonnäs och allt vad det finns att ta till.
Jag har bestämt att vi (sambon o ja) ska köra detta nu. Hans hår är så frissigt och mitt är lite slitet, vi har långt hår båda två. Har nu tvättat med endast balsam 2 ggr. Har köpt ett billigt volymbalsam som inte innehåller nåt som slutar på -con eller -cone, allt efter att ha läst på lite på nätet. Inväntar resultat!
Vilka här kör med detta, eller har försökt? Lyckats? Misslyckats? Jag såg på Aningsfulls hemsida att hon kör med detta... Har sökt i trådar här på Buke men inte hittat något.
No poo = no shampoo
Alltså man slutar tvätta håret med shampo.
Man kan tvätta med bara balsam eller bara vatten, samt då och då skölja med citronvatten eller äppelcidervinägervatten och göra inpackningar med diverse... ägg, majonnäs och allt vad det finns att ta till.
Jag har bestämt att vi (sambon o ja) ska köra detta nu. Hans hår är så frissigt och mitt är lite slitet, vi har långt hår båda två. Har nu tvättat med endast balsam 2 ggr. Har köpt ett billigt volymbalsam som inte innehåller nåt som slutar på -con eller -cone, allt efter att ha läst på lite på nätet. Inväntar resultat!
Har aldrig hört talas om detta :confused:
Varför ska man tvätta håret med hårbalsam?
Inte jag heller, jag såg det för några dagar sen hos Aningsfull. Jag fatta noll men testade googla "no poo" och det gav ju massor av träffar. Verkar vara utbrett!
Jag gör det mer eller mindre, dvs har uteslutit alla SLS-baserade rengöringsformer och därmed alla silikonprodukter för håret. Det tar ett tag att se resultat, framförallt om man är van vid att "dölja" hårets skick med silikoner. Dessutom kan det vara kämpigt att få rent håret från skräp, jag fick göra om "sista schamponering" tre gånger innan det blev bra (har väldigt tjockt och svårtvättat hår).
Numera känns det bra, och håret verkar må bra trots att jag inte längre matar det med silikon. Orsaken till att jag provade är att jag har känslig hårbotten och inget schampo har funkat pga det. Nu använder jag Jessicurls tvättcreme när det behövs extra rengöring, och är jättenöjd. Stylingprodukterna är också jättebra!
Ja, som jag har förstått det så torkar shampo ut håret och hårbotten. Man kan tvätta med balsam istället, men ta ganska mycket och massera hårbotten. Så att man gnuggar bort skiten, det rengör ju inte som ett shampo gör, det innehåller väl lite tvål typ.
Ja, jag har ju inte så stor koll. Kanske Aningsfull kan upplysa oss?
Har inte gjort det själv men hade en bekant som aldrig tvättade håret. I alla fall inte på de två åren vi umgicks..
Bara sköjlde det med vatten varje dag när hon duschade.
Hennes hår var jättefint. Och långt.
mvh Eva
Aningsfull har nog fullt upp med sin nyfödda bebis. :D
Jag kör med detta. Mitt hår är inte lika torrt, blir inte fett och är mycket lockigare! Tvättar håret max 2ggr/vecka utan att det blir fett alltså. Tovar sig inte lika mycket heller. Kör på barnen också, och det är stor skillnad på mängden trassel där också.
Jag kör också utan schampoo enligt samma metod som Aningsfull. Mitt hår är jättefint och lockigt samma dag som jag har tvättat det (med balsam), men dag 2 är det ganska platt och rufsigt, vet inte riktigt vad jag ska göra åt det.
Aningsfull har nog fullt upp med sin nyfödda bebis. :D
Då är det ju jättekäckt om hon inte behöver tvätta håret så ofta! :idea:
Varför ska man tvätta håret med hårbalsam?
För att slippa uttorkande och starka rengöringsmedel. Balsamet rengör också. Det jag använder (Willys Oliv) skulle jag aldrig använda som "balsam", totalt värdelöst för det, men bra att göra rent med. Har Eorol Kamomill som balsam efteråt, samt Jessicurl djupinpackning varannan vecka.
Titta på http://lockig.se/!
kullerbytta 2008-02-14, 12:14 :eek:Herregud, av titeln på tråden så trodde jag att någon äntligen hittat ett sätt att slippa skita:eek:
Tänk vad bajstrådar kan ställa till det:p
Jag kör också utan schampoo enligt samma metod som Aningsfull. Mitt hår är jättefint och lockigt samma dag som jag har tvättat det (med balsam), men dag 2 är det ganska platt och rufsigt, vet inte riktigt vad jag ska göra åt det.
Din metod är alltså att tvätta med bara balsam? Har du provat byta märke? Kör du nåt annat ibland, inpackning/sköljning? Jag vill veta mer om det här, låter intressant.
Fukta en aning och krama till det. Blomflaska funkar utmärkt, eller att bara blöta händerna och fixa till.
Här stod det ju massa nyttigt, tack för länken! Enklare att läsa en svensk sida. Ska nu gå igenom balsamet jag köpte igår, så det inte innehåller några dåligheter. Valde mellan två som inte hade siliconer, men den ena innehöll paraffinum liquidum och det ringde lite varningsklockor. Visade sig vara rätt! :)
Det låter som en lysande bra idé att gegga in erat långa hår i ägg och majonäs och sedan bara skölja ur med vatten.:eek:
Sätt gärna in en bild här efteråt.:p
Fukta en aning och krama till det. Blomflaska funkar utmärkt, eller att bara blöta händerna och fixa till.
Jag brukar blöta händerna och försöka krama igenom håret, och så tar jag lite aloe vera gel, men det blir aldrig så som det var innan jag sov med det. :mad:
Ishtar: Jag använder Coops balsam för tvätt, och sen har jag i ett balsam av ett tyskt märke jag köper i Ungern, duttar i lite honung och olivolja och låter sitta i nån minut, sköljer och sen blandar jag lite utav balsam, honung och olivolja och fördelar i håret innan jag sätter en handduk om det. Tar bort handduken efter några minuter (eller längre om jag fastnar framför buke :angel:) och kramar håret torrt, sen sätter jag i aloe vera gel och låter självtorka. Det blir snyggt! Lockigt och fint, mindre kluvna toppar än jag nånsin haft och inte alls lika torrt och risigt.
Jag har gjort så här sen i mitten på hösten nån gång. Har använt schampoo 2 eller 3 gånger under den här tiden.
Nu ska jag ju bara klura ut hur jag bäst får det snyggt de dagar jag inte orkar tvätta det.
Nu använder jag Jessicurls tvättcreme när det behövs extra rengöring, och är jättenöjd. Stylingprodukterna är också jättebra!
Var köper man den?! *vill ha*
Var köper man den?! *vill ha*
;)
101010101010
Mäh, jag letade ju där? :p
jag testade ngn vecka o mitt hår blev riktigt äckligt.
Då har du inte tvättat rent det från början. Man kan inte börja med det allra minsta restprodukter i håret, då blir det illaluktande och geggigt.
Sen kan jag tillägga att en frisk och normalskött hår bli inte äckligt på en vecka. Platt och inte så snyggt, men hinner det verkigen bli äckligt är det i total obalans..
Basilika 2008-02-14, 13:08 Jag var igår och införskaffade ett balsam som finns på No Poo-listan så det ska prövas :)
Förresten, för ett tag se'n fanns det en lång tråd på ÄU i ämnet.
jag testade ngn vecka o mitt hår blev riktigt äckligt.
Vad använde du för något då? Och viktigast, vad använde du för sista-schampoo?
asfaltsflickan 2008-02-14, 13:24 Jag är schampofri sedan några månader tillbaka, och för första gången i mitt liv älskar jag mitt lockiga hår! :love: Hade torrt, frizzigt, burrigt jättestort hår som krävde massor av jobb och tonvis med dyra produkter att få någon som helst ordning på - nu har jag härliga, lättskötta korkskruvslockar och lägger kanske en tjuga i månaden på hårvård. Dessutom håller min hårfärg mycket längre. :)
Tvättar med Eldorados balsam och använder Willys olivbalsam som leave in, tillsammans med lite Klick (!) och en smula kokosfett. Vill jag ha mer stadga i lockarna kramar jag i lite Eldorado-gelé i vått hår. Klick använder jag också i torrt hår för extra glans och för att bli av med frizz. Mina apotekstanter tror nog att jag har en hel massa kinky sex eftersom jag köper glidmedel så regelbundet. :D
Sen kan jag tillägga att en frisk och normalskött hår bli inte äckligt på en vecka. Platt och inte så snyggt, men hinner det verkigen bli äckligt är det i total obalans..
Det är ju väldigt intressant det här. Jag har ibland funderat över hur folk gjorde "förr". Alla skönheter som var kända för sin långa vackra hår - hur sjutton gjorde dom?
Man tvättade ju inte håret så ofta.
Gick alla ständigt omkring med fett hår, och det kunde anses som vackert och fräscht ändå?
Mitt etnologiska sinne har grubblat över detta.
No-Poo är kanske svaret? :idea:
Jag var igår och införskaffade ett balsam som finns på No Poo-listan så det ska prövas :)
Förresten, för ett tag se'n fanns det en lång tråd på ÄU i ämnet.
Aha, jag letade på poo i hela forumet men fick inga träffar. Fast det kanske bara var rubriker...
Jag har Naturells Aprikos som jag köpte i förrgår. Men jag hade helt missat det här med sista schamponeringen. I lördags tvättade jag sista gången, med mitt dyra jättefina frisörshampo. Det innehåller nåt med -cone så det är bara att inhandla nytt och börja om. Såg på lockig.se forumet att Apoliva har en oparfymerad i en liten reseflaska som tydligen ska vara godkänd. Det är ju perfekt!
Vad rekommenderar ni som vårdande balsam?
för första gången i mitt liv älskar jag mitt lockiga hår! Vill jag ha mer stadga i lockarna kramar jag i lite Eldorado-gelé i vått hår.
... och delvis knapplån:
Funkar det här bara om man har lockigt hår?
Om man brukar styla sitt hår, är det kört då?
Är det bara en metod för den som låter håret självtorka "som det är"?
tjenixen 2008-02-14, 13:29 jag gor det!
mitt har var riktigt illa, sa efter en trad har pa buke och inspiration fran lockig.se, gjorde jag gjorde tva inpackningar med balsam, olivolja och honung pa tva veckor, tvattade det en sista gang med schampoo och sedan dess enbart med balsam. det fungerar super, mitt har ar mycket mjukare och vagigare. jag kan tillochmed ha det utslappt ibland. jag har aven i olivolja i topparna emellanat (mitt har har ordentligt torrt och skadat).
jag anvander vilket billigt marke som helst egentligen, salange det inte innehaller SLS. jag kor i ratt ordentligt med balsam eftersom det inte loddrar och sprider sig som schampoo gor. men rent blir det absolut!
jo jag tvättade flera gånger o det var fint några dagar o direkt efter att jag duschat men sen gick det utför. Har alltid haft fina lockar, nu blev det inte fina öht.
tjenixen 2008-02-14, 13:30 det trot jag inte. jag har da inte lockigt har iallafall - det var rakt nar jag var liten, numer ar det ibland vagigt beroende pa klippning, eller hur nyligen jag tvattat det, men sakert mest for att det ar sa slitet.
jag använde ett shampo sdom rekomenderas på deras lista. Sen hade jag barnängens balsaom o mousse utan de "farliga" sakerna. Mitt hår uppskattade det inte, blev för första gången tovigt, trassligt o fult.
... och delvis knapplån:
Funkar det här bara om man har lockigt hår?
Om man brukar styla sitt hår, är det kört då?
Är det bara en metod för den som låter håret självtorka "som det är"?
Jag stylar ibland (mer i början för det var så kul!). Har en gel från Wella som inte innehåller något "förbjudet" som kräver schampoo att få ur. Köpte från Jessicurl också, men håret känns tyngre av det och kräver nästan tvätt varannan dag om jag använder det. Kanske tar jag för mycket?
Det funkar även på rakt hår (som mina barn har).
jag använde ett shampo sdom rekomenderas på deras lista. Sen hade jag barnängens balsaom o mousse utan de "farliga" sakerna. Mitt hår uppskattade det inte, blev för första gången tovigt, trassligt o fult.
Låter knepigt måste jag säga. Men kan det vara så att din sistaschamponering hade behövt upprepas? Jag fick tvätta 3ggr med sistaschampoo innan håret var helt rent från otyg.
jadu jag vet inte. Fick iaf känslan av att det inte blev rent med bara balsam när man varit i stallet.
Som det är nu tvättar jag hret varannan da, borstar det aldrig o använder väldigt lite styling o mitt hår är jättefint, fina lockar, blir aldrig tovigt o ser inte fett ut även om jag struntar i att tvätta det under flera dagar. Så jag är nöjd som det är.
http://i43.photobucket.com/albums/e387/Dossahund/080209023.jpg
Ja, är du nöjd så varför ändra på nåt liksom. Jag var mer nyfiken på vad som kunde vara problemet när du fick det resultatet.
Jag kör en light-variant... :p Schampoo max 1 gång/vecka, balsam övriga gånger. Har inte använt någon inpackning eller liknande, på sin höjd lite spray-balsam (väldigt sällan).
Började med detta för nästan 10 år sedan, och får nästan alltid höra av min frisör att mitt hår mår så väldigt bra ("du måste vara väldigt snäll mot ditt hår så som det glänser"):D
Kanske borde testa "vanliga" no poo...
Nu är inte jag insatt i det här alls men jag tycker nog det låter väldigt ohygeniskt.
Det kan jag förstå, vid första tanken blir det nog lätt så. Men man kan tvätta håret med annat än med shampo. Man masserar igenom hela hårbotten noga med balsam, det är klart att det rengör! :)
Ih Horses 2008-02-14, 14:49 :eek:Herregud, av titeln på tråden så trodde jag att någon äntligen hittat ett sätt att slippa skita:eek:
Tänk vad bajstrådar kan ställa till det:p
Fniss....det trodde jag också! :o :D
Nu är inte jag insatt i det här alls men jag tycker nog det låter väldigt ohygeniskt.
Man låter ju inte bli att tvätta, man tvättar bara med andra produkter.
Ungefär som att jämföra oljebaserad och löddrande ansiktsrengöring med varandra. Man är väl inte mer ohygienisk om man använder den oljebaserade ansiktsrengöringen (tex tvättcremer, make up-borttagning mm) än den SLS-baserade?
Man låter ju inte bli att tvätta, man tvättar bara med andra produkter.
Ungefär som att jämföra oljebaserad och löddrande ansiktsrengöring med varandra. Man är väl inte mer ohygienisk om man använder den oljebaserade ansiktsrengöringen (tex tvättcremer, make up-borttagning mm) än den SLS-baserade?
Vad står SLS för egentligen? :confused:
owesmatte 2008-02-14, 15:48 Jag testade utan-schampo-metoden (www.lockig.se) ett tag, men orkade inte i längden. Dock märkte jag redan efter ett par dagar att håret blev lockigare, mindre frissigt. Men det gick åt mycket balsam för att få håret rent, betydligt mer än vad jag använder schampoo.
Sodium Lauryl Sulfate, det vanligaste ytaktiva (tensid) ämnet i regöringsmedel, tvålar och schampon. Det är både uttorkande, irriterande och ganska ofta allergiframkallande. Det är tensiderna som gör att tvålen skummar, och som förändrar ytspänningen i smutsen så att den släpper från det man vill tvätta och hamnar i lösningen istället.
Det finns två tvättprinciper. Den ena är att lösa upp smuts med tensider- skummande tvätt. Den andra är att välja ett lösningsmedel med samma polaritet som smutsen, vilket i människtvätt blir någon olja/olja i vattenemulsion efter "vår" smuts är fettbaserad.
Då har du inte tvättat rent det från början. Man kan inte börja med det allra minsta restprodukter i håret, då blir det illaluktande och geggigt.
Vad använder man för att tvätta rent det "från början" då? Ifall man inte ska använda schampoo? I mina okunniga öron låter det lite som Moment 22.
Vad använder man för att tvätta rent det "från början" då? Ifall man inte ska använda schampoo? I mina okunniga öron låter det lite som Moment 22.
För att bli av med ämnen som silikoner och mineraloljor behövs ett schampo som innehåller SLS men inte just silikoner och övriga ämnen som är svåra att tvätta bort utan starka sulfater. När alla ämnen som är svåra att tvätta ur är borta så behövs inte schampot längre, den smuts som nu finns i hår och hårbotten går utmärkt att tvätta bort med balsam :banana:
Linda8142 2008-02-15, 07:33 Fniss....det trodde jag också! :o :D
Me too...
:o
Det är ju för att få bort sånt som inte går bort med bara milda medel, t.ex. silikoner och annat jox. Just "sista schampot" måste innehålla SLS för att få bort allt som man inte vill ha i sitt hår. SLS sitter inte kvar i håret och stör sen (men går in i kroppen och följer med vatten ut osv).
Värt att hålla koll på om Sodium Laureth Sulfat (vad olika undersökningar visat):
SLS har en nedbrytande effekt på cellmembran. Höga doser går igenom huden även vid små mängder. Används som hudirriterande i klinikska studier. Lagras i hjärta, lever, lunga och hjärna. Indikationer finns att SLS skadar immunförsvaret, särskillt i huden som utsätts mest.
Mer information med tydliga källhänvisningar finns här:
SLS (på engelska) (http://www.aubrey-organics.com/about/articles/shampoo.cfm)
Men vissa i tråden har översatt SLS med Sodium Lauryl Sulfate och nu är det Sodium Laureth Sulfate. Lauryl som jag förtsått det är inte lika farlig (större molekyler?).
Är poängen att inte ha med bägge två eller bara Laureth?
Knapplån
Det här låter ju intressant! :)
Jag försöker att tvätta håret så sällan det bara går utan att jag ser ut som ett snusk. Det brukar hålla 2-3 dagar, sedan är håret alldeles för fett...
Jag har även problem med mycket torr hårbotten direkt efter tvätt, typ hela tisdagen om jag tvättat det på måndagkvällen. Det torra försvinner sedan till nästa dag.
Funkar det även på färgat hår? Är det isf någon viss typ av färg eller vissa ämnen i färgen man ska se upp med?
Men vissa i tråden har översatt SLS med Sodium Lauryl Sulfate och nu är det Sodium Laureth Sulfate. Lauryl som jag förtsått det är inte lika farlig (större molekyler?).
Är poängen att inte ha med bägge två eller bara Laureth?
På länken jag hänvisar till är det faktiskt Lauryl de pratar om ser jag nu. Laureth ska vara mindre retande än Lauryl.
Sodium lauryl sulfat = SLS
Sodium Lauryl Ether Sulfat = SLES
Ok info åt andra hållet. Laureth är vanligast vet jag bland flytande tvål osv kanske lauryl är vanligast bland schampoo?
Jag tål ju inte paraffin av något slag i krämer osv så jag har ändå läst en del men alltid intressant.
Jag tål ju inte paraffin av något slag i krämer osv så jag har ändå läst en del men alltid intressant.
Jag uteslöt paraffin ur "allt" för kanske ett år sen. STOR skillnad på hur mycket jag behöver smörja mig. Lite trist när jag fick "dyra fina" krämer av min mamma i födelsedagspresent och bland de första ingredienserna står det paraffinum liquidum...
Elviramax 2008-02-15, 10:55 Jag kör balsammetoden och har gjort detta sen i november.
Håren håller sig någorlunda fräscht i över en vecka nuförtiden, fast jag tvättar iregel oftare så det inte ska lukta häst mm.
Jepp stooor skillnad!
Kör lite No poo på somrarna ibland när jag är i sommarstugan. Men hemma går det tyvärr inte. Allergisk man och utan schampoo kan jag inte sova med honom när jag varit hos hästen (typ varje dag) :(
Allergenerna försvinner ju lika mycket om du bara tvättar med balsam?
Min stora förändring är huden. Tvättar mig med en mild tvål utan SLS/SLES och smörjer med vegetabilisk, kallpressad olja eller vegetabiliskt fett. Borta är flagor, torrexem och kliande, trots att jag inte ens smörjer varje dag. Min favorit är rent avocadosmör, går fort in i huden efter dusch och man blir så mjuk. Till händerna är jojobaolja suveränt, det går också in fort och skyddar ganska bra.
Inte som det verkar när jag har provat. Har både sköljt med vatten och tvättat med balsam hemma och dels är doften kvar och dels reagerar hans ögon.
Vet inte om djurpälsar är speciella eller om det är så att vissa allergier fungerar det med men inte andra? Om man är allergisk mot päls, djurprotein, hudflagor?
Det beror kanske mest på hur allergisk man är? Jag är kattallergisk men de få tillfällen om året jag reagerar på mina egna (full pollensäsong och under löp) räcker det med att skölja av dem utan schampo för att lindra allergin.
Bara att grattulera att det fungerar för er. Hade annars varit perfekt iom jag redan använder tänket redan, visste inte att det fanns en hel vetenskap om det bara :)
Detta låter som något jag borde testa, torr hy, torr hårbotten och lockigt hår.
Vad använde ni för för något schampoo som "sista gång" och vad har ni för balsam som vanlig rengöring?
No poo = no shampoo
:rofl: jag trodde du mena, inge bajs:rofl: är inte så insatt som ni kanske fattar...:rofl:
Detta låter som något jag borde testa, torr hy, torr hårbotten och lockigt hår.
Vad använde ni för för något schampoo som "sista gång" och vad har ni för balsam som vanlig rengöring?
Jag hade Barnängens barnschampoo som sista schampo. Sen har jag Willys olivbalsam som tvättbalsam, och Eorol Kamomill som mjukgörande för längderna. Ibland gör jag inpackning med en Jessicurl produkt, då är håret helt underbart efteråt.
Kika gärna på lockig.se så hittar du massor med bra info.
Hur vet man att man har fått bort alla farligheter med "sista-schampot"?
cassiopeja 2008-02-15, 15:57 Jag blev inspirerad av förra tråden här på senior som hänvisade till lockig.se och bestämde mig för att testa metoden. Läste in mig på vad som stod på den sidan, köpte ett "sista-schampoo" och godkända tvättbalsam, geléer och mousse, och "poppade" till och med håret efter varje tvätt. Jag höll på i ca 2½ månad, men mitt hår blev gradvis bara sämre och sämre. Mitt hår har alltid varit mer eller mindre lockigt och aldrig tovat (använder aldrig borste), men efter ca 2 månader utan schampoo hade det blivit trött, rakt, segt som tuggummi, tovigt, äckligt. Dock kändes det inte smutsigt, så det var inte det som var problemet, utan det var som om hårets hela struktur bara... "dog"... :confused:
Nu på måndag ska jag gå till en ekologisk frisör och se om jag där kan få tips på produkter som kan passa mig istället.
Hur vet man att man har fått bort alla farligheter med "sista-schampot"?
Det undrar jag också, jag kommer tvätta ikväll och kör då 2 ggr på raken för säkerhets skull. Ska köpa apoliva parfymfri som jag tror är godkänd, tar miniflaskan i reseformat. Sen har jag Naturelle Persika som tvättbalsam. Vårdande balsam vet jag inte ännu, tycker det är så konstiga märken alla rekommenderar, var köper ni dem? Förutom Oliv och Willys men jag handlar inte på Åhléns eller Willys. Konsum och Vi + en billig diverseaffär har jag där jag bor.
Hemma har jag en inpackning som står på godkänt-listan men jag är skeptisk! Har för mig den innehöll nåt con-cone, ska kolla ikväll. Det är Loreals Absolute Repair som finns hos frisör.
cassiopeja 2008-02-15, 15:58 Min stora förändring är huden. Tvättar mig med en mild tvål utan SLS/SLES och smörjer med vegetabilisk, kallpressad olja eller vegetabiliskt fett. Borta är flagor, torrexem och kliande, trots att jag inte ens smörjer varje dag. Min favorit är rent avocadosmör, går fort in i huden efter dusch och man blir så mjuk. Till händerna är jojobaolja suveränt, det går också in fort och skyddar ganska bra.
Var köper du dessa produkter?
cassiopeja 2008-02-15, 15:59 Hur vet man att man har fått bort alla farligheter med "sista-schampot"?
Som jag har förstått det så märker man det efter ett par schampofria tvättar - känns håret skitigt och äckligt så får man göra om "sista schamponeringen".
cassiopeja 2008-02-15, 16:01 Vårdande balsam vet jag inte ännu, tycker det är så konstiga märken alla rekommenderar, var köper ni dem?
De wellaprodukter som är OK (gele och mousse) hittade jag hos en frisör, som balsamschampo har jag använt coops balsam eller änglamarks balsam.
Rent sheasmör är nog ganska bra också tror jag. Det som de fina företagen säljer för ofantliga summor (men då är det ju bara en pytteprocent shea i krämen). Min mamma köper detta för en spottstyver till kilopris på marknader i Gambia. Luktar inte så gott och är en hård klump, men det smälter när man stryker ut det på huden. Kan blandas ut med en kräm om man vill ha mindre sheadoft (unken..). Den kan kännas ganska oljig men ska tydligen vara väldigt bra för huden.
precis samma hände för mig, så jag trivs så bra med mina "farliga" shampon. De får iaf mitt hår vackert o levande.
Var köper du dessa produkter?
På www.crearome.se finns avocadosmör och sheasmör.
Mysgrisen 2008-02-15, 19:58 Jag kör med balsammetoden, men håller inte på att joxa med gelé och sånt i blött hår, blir inte snyggt tycker jag.
Fick tvätta håret med godkänt schampo igen efter ett tag, då mitt hår blev som ditt. Nu mår håret hur bra som helst, är glansigt och lockigt.
Mysgrisen 2008-02-15, 20:01 Mitt hår fungerar inte alls med willys olivbalsam. Det blir jätteäckligt oxh konstigt.
Jag tvättar med charms balsam i hårbotten. Till längderna har jag coops (det luktar godare), barnängen eller åhlens olivbalsam.
Hade även charms schampo som sista schampo.
Men blir håret nånsin riktigt rent om man bara tvättar med vatten? :confused:
Jag tycker det låter lite ... 1800-tal a´la Rasken?
/ Ika som som vanligt talar innan hon lär sig om saker hon inte vet så mkt om :D:angel:
asfaltsflickan 2008-02-15, 21:03 Det finns de som hävdar att vattentvätt funkar, själv är jag skeptisk. Fett är ju trots allt inte vattenlösligt utan någon form av emulgeringsmedel. Tvätta med balsam fungerar dock utmärkt just därför, så länge man undviker ämnen som inte är fettlösliga. :)
Det beror ju på vad du har i håret, om det blir rent med bara vatten eller inte.
No poo-metoden går dock inte ut på att tvätta med bara vatten, utan man använder balsam att tvätta med. Balsam är ju oftast en blandning av vatten och olja, vilket betyder att det finns ämnen i balsamet som kan lösa olja i vatten. Och vad är egentligen syftet med tvål/schampoo/duschcremer, om inte att kunna lösa oljig smuts i rent vatten? Alltså använder man den lösande egenskapen i balsamet för att lösa upp smutsen i håret. Men man får förstås gnugga mycket mer och låta det verka längre eftersom SLS i schampo är en mycket stark tvättingrediens, och balsam är alls inte lika starkt.
Fördelen med att slippa det starka rengöringsmedlena är att håret och huden inte torkar ut på samma sätt vilket är fantastiskt skönt på vintern. Att sen vissa tvättingredienser i schampo dessutom används som hudretande ämnen i tester talar ju ännu mer för att man ska minska användandet av det så mycket som möjligt.
Men för de som inte vill släppa schampo men minska uttorkningen av hud och hår så finns det ju även milda schampon som skonar huden väldigt mycket jämfört med vanliga schampon.
Jag kör no poo och är jättenöjd! Men mitt hår är fortfarande torrt men inte alls som innan och inte lika frissigt:( Är iofs ute många timmar varje dag och rider en del osv... Tvättar med eldorado och använder samma balsam blandat med honung på längderna (även lite olivolja ibland).
äh, jag kör på hårtvätt som är snäll både mot håret, miljön och de som jobbar med framställningen istället:
www.lush.se :love::love:
grejjen med de flesta balsamsorter är att de är fulla av kemikalier och silicon...
ja och dom ska man ju givetvis undvika... de flesta balsam går bort om man använder no poo- metoden
No poo kräver att de balsam du använder saknar både silikoner och mineraloljor, samt ett par andra produkter. Det är inte det lättaste att hitta sådana men det går. Billighetsbalsam brukar ofta vara ok och fungerar utmärkt att tvätta med, och så finns det en del dyrare som också är ok. Men både på lush, bodyshop och naturapotek så finns det produkter som inte är ok ur innehållssynpunkt, så natur-inriktningen är ingen garanti för att slippa silikoner och mineraloljor.
*kl*
Ska iväg och bubbla i en balja, får man bort kloret med no poo?
Klor är vattenlösligt, kör på. Men lukten ligger kvar ett tag ändå...
Klor är vattenlösligt, kör på. Men lukten ligger kvar ett tag ändå...
Anade det, den lukten går ju inte ens bort med schampoo. :mad:
Calazirya 2008-02-16, 18:09 *kl*
Kan inte alla som använder No poo skriva in vad ni använder för balsam, blir ju helt snurrig och virrig av att läsa på den mycket finstilta innehållsförteckningen ..
Eldorado har jag sett på en del ställen
Jag använder eldorado men gå in på www.lockig.se så i forumet där så finns det listor på vilka balsam som är ok... jag har gått efter det, pallar inte att läsa innehållsförteckning själv:S
Jag kör på många olika, har aldrig förstått vitsen med att bara ha en sort. (Det skulle väl vara när det gäller karlar då... :angel: )
Tvättbalsam:
Coop Xtra
Naturelle Persika
Coop Conditioner (alla tre, Treated/Dry, Coloured, Normal)
Änglamark Sensibel
Andrabalsam:
Jessicurl Aloeba
Oliv Naturell balsam
Oliv Naturell inpackning
Garnier Respons Pärlemor och Körsbär inpackning
Inpackning:
Jessicurl TooShea!
KMS California Moistrepair Restructuring Therapy
andra-balsam + Klick(glidmedel) och/eller nån olja som t ex kokosfett
Sen har jag några andra också, men de används inte lika flitigt då de inte gör håret lika välmående, iaf inte just nu. Kanske de funkar i ett senare skede, håret ändras ju hela tiden känns det som.
Calazirya 2008-02-16, 18:48 Tusen tack..
Såg att jag hade Naturell hemma, perfekt :)
Ska se om mitt hår kan bli fräscht, äter ju Silica också ....
Mysgrisen 2008-02-16, 18:53 Vilken Naturelle har du hemma? Vet att det finns "dåliga" ämen i några av sorterna.
Och innan du skiftar till no poo, så se till att du har kört minst en tvätt med ett ok schampo, för utan det så blir håret bara kleggigt och äckligt av gamla icke-vattenlösliga ämnen. Här finns en lista på godkända schampon (http://lockig.se/forum/viewtopic.php?t=251).
Var hittar man Jessicurl-produkter?
knapplån: finns Jessicurls produkter i någon butik eller bara på nätet?
No poo kräver att de balsam du använder saknar både silikoner och mineraloljor, samt ett par andra produkter. Det är inte det lättaste att hitta sådana men det går. Billighetsbalsam brukar ofta vara ok och fungerar utmärkt att tvätta med, och så finns det en del dyrare som också är ok. Men både på lush, bodyshop och naturapotek så finns det produkter som inte är ok ur innehållssynpunkt, så natur-inriktningen är ingen garanti för att slippa silikoner och mineraloljor.
Har läst både den här tråden samt på lockig.se och tycker det är ganska intressant att det verkar vara de billiga produkterna som är de snälla...!!! Annars brukar det ju vara så att man får det man betalar för, d v s högre kvalitet ger högre pris. Men här är det alltså tvärt om?!!
Calazirya 2008-02-16, 20:33 Jo men det var precis den Naturelle som är "godkänd" enligt lockig.se :D
Vilken tur, hittade också Barnängen barnschampoo hemma, så nu har jag tvättat håret 3 ggr för att få det riktigt rent.
kopur: De billiga balsamen fungerar väldigt bra att tvätta med, men de är inte speciellt vårdande utan man får köpa dyrare varianter till det, och det krävs dessutom mer balsam än schampo för att tvätta så kostnaden går nog jämt upp.
emma74: Vissa Jessicurl-produkter finns hos lockbutiken/lockig.se, jag är osäker på om det finns på fler ställen i Sverige eller om det är direkt från USA som gäller för övriga.
Calazirya: Det finns ju (minst) tre godkända balsam från Naturelle, inte ett. Och minst ett som inte är godkänt.
äh, jag kör på hårtvätt som är snäll både mot håret, miljön och de som jobbar med framställningen istället:
www.lush.se :love::love:
:love: I hear you, Sister. Har man en gång fastnat i Lushträsket vill man aldrig mer tillbaka till något annat.
kl
Här kommer en uppdatering.
I fredags tvättade jag håret 2 ggr med sista shampot. Apolivas oparfymerade. Sedan balsam i hela håret. Sköljde ur och la in en inpackning med balsam+honung. Sköljde ur efter 30 min och sedan olivolja i de våta topparna.
Balsamtvättade igår. Idag kliar det i hårbotten. Har ni tips på hårbottenkurer? Har alltid haft detta problem så jag tror inte det beror på balsamtvättandet. Jag är peppad!!!! :bump:
kl
I fredags tvättade jag håret 2 ggr med sista shampot. Apolivas oparfymerade. Sedan balsam i hela håret. Sköljde ur och la in en inpackning med balsam+honung. Sköljde ur efter 30 min och sedan olivolja i de våta topparna.
Balsamtvättade igår. Idag kliar det i hårbotten. Har ni tips på hårbottenkurer? Har alltid haft detta problem så jag tror inte det beror på balsamtvättandet. Jag är peppad!!!! :bump:
Har du testat ACO:s Hårbottengel ? Den finns med på listan på saker som man får använda. Den är ju förövrigt för torr hårbotten (som ofta kliar)
Vad några verkar ha missat är att vissa hårtyper kräver schamponering (det finns ju schampon utan SLS eller SLES) då och då för att hålla sig fräsha. Det finns det mer om på lockig.se och hårtyper.
Jag har spanat på den men tycker den är dyr... Min svärmor har den så jag ska kladda in när jag är hos henne nästa gång. På med en mössa när jag ska hem bara så får det verka bäst det vill.
Jag tänkte mer om jag kan packa in hårbotten med olivolja, honung osv.
Min hårbotten kliade som tokig första veckorna, sen gav det sig. Som om det var en reningsprocess eller nåt. Nu har jag inte torr hårbotten längre eller kliande!
Jag är också med, peppad som tusan!
Sistatvättade igår. Tre schamponeringar. Sedan Naturelle balsam. Sedan äppelcidervinägerskölj.
(Sablar vad ont det gjorde. Hade ju läst att man skulle späda med iskallt vatten. Kaaaaallt!!! :eek:)
När håret torkat lite såg det väldigt torrt ut i topparna (inte konstigt efter tre schamponeringar) så jag tog lite extra balsam i.
Har suttit och läst om det här hela helgen. Det är så fascinerande.
Vi får se hur det går, jag kanske hoppar av no poo-tåget illa kvickt :D
chrysler 2008-02-18, 13:51 Olika s.k kurer behövs inte om man har ett schampoo som passar ens hår.Börja leta ett bättre schampoo ska ni se att det blir bättre.
Ofta köper folk allt möjligt från Konsum som egentligen inte har special schampoon som kan behövas för vissa hårtyper.
jag avråder verkligen för alla dessa schampoon det står "normalt hår " på, frisörer brukar ha bättre produkter att sälja, men då får man ju vara beredd på att det kostar lite mer däremot.
Jag har nog nästan aldrig använt ett schampoo för under 100 spänn, just för att de billigare produkterna inte passar mitt hår.
Olika s.k kurer behövs inte om man har ett schampoo som passar ens hår.Börja leta ett bättre schampoo ska ni se att det blir bättre.
Ja just det, för jag mitt pucko har ju köpt billiga schampon från Konsum de senaste femton åren... :crazy: not... :cool:
Du menar tvättbalsam? För shampo hade jag planerat inte använda alls, förutom vid nödfall.
taccotad 2008-02-22, 11:39 Även jag har kört igång nu!
Tredje dagen utan schampo och håret är LOCKIGT! Känns rent och fint.
Även jag har hoppat på detta och efter två balsamtvättar är jag än så länge helnöjd. Mitt spikraka och sorgligt platta hår har fått märkbart mer volym och känns bättre än på länge!
Calazirya 2008-02-22, 12:29 Jag har ALLTID köpt dyrt schampoo från min frisör som känner mitt hår väl efter att ha klippt mig i 10 års tid.
Det kostar inte under 200kr ( per flaska) och man behöver ju både shampoo och balsam..
Men vet du vad, mitt hår är vackrare nu än det någonsin ha varit med dessa dyra shampoo som jag köpt..
Calazirya 2008-02-22, 12:31 Nej men jag hade ett av dom hemma, det var det jag ville få fram ;)
Nu har det gått 6 dagar och ja mitt hår ser faktiskt redan fräschare ut, hoppas att det håller i sig..
chrysler 2008-02-22, 12:58 Jag har ALLTID köpt dyrt schampoo från min frisör som känner mitt hår väl efter att ha klippt mig i 10 års tid.
Det kostar inte under 200kr ( per flaska) och man behöver ju både shampoo och balsam..
Men vet du vad, mitt hår är vackrare nu än det någonsin ha varit med dessa dyra shampoo som jag köpt..
Det är ju individuellt, ditt hår kanske inte mådde bra av dessa dyra schampoon & du skulle valt ett annat schampoo som passade håret bättre.
Men däremot ska man inte tvätta håret varje dag heller, det räcker egentligen med 2 ggr/vecka, fast det går ju inte om amn är hästmänniska & ute i stallet varje dag.
chrysler 2008-02-22, 12:59 Nej jag menar schampoo, känner ingen frisör som säljer tvättbalsam.
Låter knepigt måste jag säga. Men kan det vara så att din sistaschamponering hade behövt upprepas? Jag fick tvätta 3ggr med sistaschampoo innan håret var helt rent från otyg.
Menar du att du schamponerade tre gånger sista gången du tvättade det?
Eller att du gjorde om sistatvätten tre gånger, alltså vid tre olika tillfällen?
Jag funderar på att göra en sistaschamponering till... mest en känsla jag har. Fast jag kanske ska hålla ut några dagar till, typ över helgen?
Rapport:
Har kört balsamtvätt, samt en gång inpackning/tvätt med en underbar mix av ägg, honung, citron och olivolja, som jag sedan tvättade ur med balsam (håret blev härligt!! :love:), samt sköljt med äppelcidervinäger.
Jag har gjort nån åtgärd med håret nästan varje dag sedan jag slutade tvätta det, nog mest för att slippa känslan av att "nu är håret jättefett".
Plus att det är så kul att testa det här i olika varianter :)
Vissa dagar har jag fönat ut håret, vissa dagar har det fått torka lockigt. Det blir bra hur som. *nöjd*
Det har möjligtvis blivit lite platt, men det är snarast för att jag inte haft någon lämplig stylingprodukt utan fått köra utan.
Det är ju individuellt, ditt hår kanske inte mådde bra av dessa dyra schampoon & du skulle valt ett annat schampoo som passade håret bättre.
Men däremot ska man inte tvätta håret varje dag heller, det räcker egentligen med 2 ggr/vecka, fast det går ju inte om amn är hästmänniska & ute i stallet varje dag.
:smirk: och som vanligt måste Chrysler alltid ha rätt, andra kan inte ha minst lika rätt. Det går ju inte heller att låta andra vara nöjda med att deras hår och hårbotten blivit bättre...
Även jag har testat frisörschampoon, men det har aldrig blivit så bra som nu med no poo. Min hårbotten mår dessutom mycket bättre.
Är olika frisörer som rekomenderat olika schampoon o sånt tidigare, så annars har väl alla mina frisörer varit dåliga då.....
Jag har provat så gott som samtliga "frisörschampon" under 10 års tid. Många tusenlappar på schampon som jag kanske kan använda en gång eller två innan mitt hår ser ut som en risbuske eller hårbotten har exem. De senaste åren har jag "nöjt" mig med produkter som håller håret friskt och snyggt men hårbotten kliar konstant. Kostnad: 3-400:-/mån. Tycker du att det låter vettigt?
Calazirya 2008-02-22, 14:17 Jag provade ganska många ska du vet ;)
Men nu mår mitt hår bättre utan dyra shampoo så varför ska jag lägga ner en massa pengar på något som ger sämre resultat?
Mysgrisen 2008-02-22, 14:45 Nej jag menar schampoo, känner ingen frisör som säljer tvättbalsam.
Men det vi tvättar med heter ju inte tvättbalsam. Utan är vanliga balsam utan de "dåliga" ämnena.
Även jag har hoppat på detta och efter två balsamtvättar är jag än så länge helnöjd. Mitt spikraka och sorgligt platta hår har fått märkbart mer volym och känns bättre än på länge!
Balsamtvätt nr 3 avklarad och här sitter jag med nästintill torrt hår och kan konstatera att det inte bara är ännu mer volym i håret, det finns också antydan till något man nästan skulle kunna kalla för lockar! :eek: :banana:
Heja på!
Jag hittade nyss en sida om det här:
http://www.ylcf.org/gotcurl/index.htm
Lite tips på roliga grejer, "hårbottenspeeling" med råsocker etc... :bump:
(Jag förstår inte riktigt lockigt hårs koppling till unga kristna kvinnor, som verkar vara livliga ambassadörer för "no poo"... men okej... :crazy:)
Menar du att du schamponerade tre gånger sista gången du tvättade det?
Eller att du gjorde om sistatvätten tre gånger, alltså vid tre olika tillfällen?
Jag funderar på att göra en sistaschamponering till... mest en känsla jag har. Fast jag kanske ska hålla ut några dagar till, typ över helgen?
Tre ggr samma omgång liksom. Och sen djupinpackning direkt efter.
Jag hade en hel del stylingprodukter i håret i början (så kul när det faktiskt blev lockigt!), nu låter jag det torka som det vill (torkar inte alls med handduk eller så, bara kramar ur) och får "lagom" lockar, stora och som mitt hår är egentligen.
*KL*
Skulle jag tvätta håret utan schampo så skulle det så ut som jag smort håret med smör :o
Kan knappt använda balsam då jag får fett hår på en dag.
Men om du skulle sluta upp med att använda uttorkande och avfettande kemikalier (som sodium lauryl sulfat) i hårbotten så är det möjligt att fettproduktionen skulle minska och den feta hårbotten skulle vara ett gammalt problem. Men det skulle vara en-två månader med riktigt fett hår innan hårbotten fattar att omständigheterna har förändrats.
Tre ggr samma omgång liksom. Och sen djupinpackning direkt efter.
Jag hade en hel del stylingprodukter i håret i början (så kul när det faktiskt blev lockigt!), nu låter jag det torka som det vill (torkar inte alls med handduk eller så, bara kramar ur) och får "lagom" lockar, stora och som mitt hår är egentligen.
Aha.
Jag har "lockfrämjande produkt" i håret nu, men jag tycker det blev lite stelt. Och mörkt. Det liksom syns att jag har en produkt i håret, jag skulle vilja att det blev mjukare.
Även om det ser snyggt ut och får rejält med volym och stadga.
Har jag ingen produkt i faller det ihop och blir lite fjösigt :crazy:
Här är balsamvätt nr två (eller tre, om jag räknar sistaschamponeringen) avklarad. Än så länge är jag jättenöjd med håret, och idag har jag gjort en sistaschamponering på snart femåriga dottern också. Hon fick en inpackning gjord på ägg, olivolja och citron (väldigt roligt tyckte hon) och hennes midjelånga hår, som började bli torrt innan är nu alldeles underbart mjukt.
Som en bieffekt har jag märkt att mina förskräckligt torra fötter faktiskt har blivit mjukare. Jag har räknat ut att det måste bero på att jag inte står i det ursköljda schampot.
Speciella_tina 2008-02-22, 23:39 :smirk: och som vanligt måste Chrysler alltid ha rätt, andra kan inte ha minst lika rätt. Det går ju inte heller att låta andra vara nöjda med att deras hår och hårbotten blivit bättre...
Även jag har testat frisörschampoon, men det har aldrig blivit så bra som nu med no poo. Min hårbotten mår dessutom mycket bättre.
Är olika frisörer som rekomenderat olika schampoon o sånt tidigare, så annars har väl alla mina frisörer varit dåliga då.....
Dessutom har frisörer ofta ett egetintresse i att rekomendera sina lite dyrare produkter :angel: Det kallas extrainkomst i form av försäljning.
Här är förövrigt en nybadad unge, mycket nöjd med sin galna mammas tilltag att kleta mat i håret på henne.
http://i4.photobucket.com/albums/y131/veronicafermskog/alde/DSC_0680pb.jpg
*KL*
Skulle jag tvätta håret utan schampo så skulle det så ut som jag smort håret med smör :o
Kan knappt använda balsam då jag får fett hår på en dag.
Ond cirkel. Du tvättar och torkar ut botten, vilket gör att den reagerar med att producera mer fett.
kl
Jag funderar på att prova detta då mitt hår är alldeles torrt och hårbotten så torr och irriterad så jag har sår på vissa ställen :eek:
Kanske vore detta något för mig.
Men jag har några frågor till er som kör no poo metoden.
Vad anväder du för schampo sista gången ??
Vad har du för balsam att "tvätta" håret med sen ??
Vad gör du för inpackning ??
Alexandra_W 2008-02-23, 10:19 *KL*
Det verkar som om alla som använder metoden har hyfsat långt hår?
Jag gillar iden i sig, men jag skulle ju inte kunna använda den iom att jag har kort hår som kräver stylingprodukter för att bli en frisyr? Utan styling ser det rent förjävligt ut frisyrmässigt?
taccotad 2008-02-23, 10:31 kl
Så här såg mitt hår ut efter andra balsamtvätten http://goinge.info/aa/bildgalleri/pics/00195.jpg
I vanliga fall är håret ganska rakt men med lite självfall.
Ska ge detta ett försök under ett par månader och sen se vad jag tycker men än så länge är jag nöjd.
Här är förövrigt en nybadad unge, mycket nöjd med sin galna mammas tilltag att kleta mat i håret på henne.
Haha, ja hon ser nöjd ut! :)
Vad kul att du testar det här. Vi är lite i samma fas då. Fast jag har nog "tvättat" mitt hår med något nästan varje dag sedan jag började... just nu känns det lite drygt det här, håret luktar lite. Inte smutsigt, men liksom... den där lukten som man får när man gjort henna-inpackning?
Lite "organiskt", typ. Gammal lera :p
Jag vet inte om det känns "utåt" och hur andra i så fall tycker att det luktar :crazy:
Själv stör jag mig lite, saknar den där rena schampolukten.
Man är ju lite inkörd på den sedan X antal år tillbaka...
kl
Jag är visserligen en färsking på det här, men jag kan ju berätta hur jag gjort den senaste veckan :)
Vad anväder du för schampo sista gången??
Jag hade ett enda (av typ tio olika schampo som fanns hemma, lite trist :crazy:), som fanns med på listan på lockig.se, över "sista-schampo". Sachajuan.
Naturelle Honung och Urtekram Kamomill.
Har gjort en med två ägg, lite honung, lite olivolja och lite citron. Blandade noga, masserade in i fuktigt hår och lät det sitta ett tag. Masserade igen och sköljde. Det blev väldigt bra.
Kan tänka mig att köpa någon också, kanske Eorol Äkta Henna Balm (som jag använde när jag var sexton, typ...)
Och här tänkte jag länka till listan över "godkända" produkter på lockig.se, men den verkar inte funka just nu :crazy:
Det verkar som om alla som använder metoden har hyfsat långt hår?
Jag gillar iden i sig, men jag skulle ju inte kunna använda den iom att jag har kort hår som kräver stylingprodukter för att bli en frisyr? Utan styling ser det rent förjävligt ut frisyrmässigt?
Och här tänkte jag länka till listan över "godkända" produkter på lockig.se, men den verkar inte funka just nu :crazy:
Tja, som sagt... där brukar i alla fall finnas en lista även över stylingprodukter som funkar.
Jag har samma problem som du. Jag vill gärna ha något i håret, som ger lite stadga.
Om det nu är ett problem, jag vet inte än.
Jag testade en av de "godkända" lockprodukterna igår. Det känns som att produkter, även om de är "godkända", skulle göra håret mer i behov av en rejäl tvätt.
Men jag är i inkörningsfasen också, så mitt hår kanske är lite fetare just nu än vad det kommer att vara sen.
Dagen efter man haft i produkt är ju inte så rolig, man får ju liksom fräscha till det igen på något sätt, även om man inte vill tvätta det igen.
Jag har blött ner mitt hår nu och väntar på att det ska torka så att jag kan gå ut (och förpesta omgivningen med lerlukten :p).
Den här helgen ska jag annars bara låta det vara, inte ens balsam-tvätta, har jag bestämt, jag har ändå inget socialt liv nu.
För övrigt tror jag det finns produkter man kan använda även om man inte vill ha lock-befrämjande sådana. Jag var koncentrerad på just lockig-produkter när jag kollade, så jag vågar inte säga säkert.
Alexandra_W 2008-02-23, 11:27 Fast jag behöver inte bara 'lite stadga', utan jag använder ju vax.. och tvätta ur vax med balsam.. nja?
Men ska kika på den där listan sen då =)
Ja, jag vet inte hur det fungerar med vax. Men iofs borde principen "fett löser fett" gälla där också?
Om inte vax i sig är en "förbjuden" sak för håret, förstås?
kl
Jag funderar på att prova detta då mitt hår är alldeles torrt och hårbotten så torr och irriterad så jag har sår på vissa ställen :eek:
Kanske vore detta något för mig.
Vad anväder du för schampo sista gången ??
Jag använde barnängens babyschampo för sista tvätten, eftersom vi ändå har det hemma. Tvättat har jag gjort med coops balsam.
Gjorde inpackning igår med olivolja, ägg och citron. Idag är dock mitt hår fett, så jag ska prova utan olivolja, eller bara en väldigt liten mängd nästa gång. Nu är ju detta nytt för mig, så jag antar att mitt hår inte heller är i balans ännu.
cetzyboy 2008-02-23, 12:35 Alltså nja jag är mycket tveksam tilldetta . Jag som har fett hår skulle se ut som om jag hade bregott i håret efter ett tag :crazy:
Men hur får ni bort stallukten ?? Jag lyckas inte med mitt balsam att få bort den.
Jag som har läst mycket rengöring(cert. renrumstekniker) kan inte förstå hur detta i praktiken skall fungera och sen tillsätta olja ,ägg t o m glidmedel mm jag får absolut inte ihop detta
Förklara gärna jag har följt tråden med spänning
/Cetzy
Jag använder mig inte av "No poo" utan jag tvättar håret som vanligt. Men jag tvättar bara en gång i veckan, så har jag gjort större delen av mitt liv.
Jag har jobbat både med hästar och som montör i bilfabrik.
Jag har aldrig haft problem med fett hår, inte hellar att det luktar. Detta fast jag har långt tjockt hår.
Däremot är jag noga med att fläta håret när jag är i smutsiga miljöer. Dessutom använder jag ytterst sällan s.k. styligprodukter, däremot färgar jag mitt hår ungefär var 6:e vecka och har så gjort i runt 30 år.
Jag är övertygad om att många av dagens problem med håret/hårbotten beror på överdriven hygien. Det är inte bra att tvätta håret varje dag.
cetzyboy 2008-02-23, 13:44 Så har jag försökt med men mitt hår luktar iallafall häst :crazy: om jag inte tvättar det med shampoo.
Jag har testat under perioder att dra ner på tvättandet med shampoo ,men det blir inte bra iallafall.
Fettet kommer ju inte bara från håret självt utan att man tar i det, har på sig hjälmen mm mm.
Jag använde väldigt sällan styling produkter .
/Cetzy
Jag är inte säker på att nopoo funkar för alla. Vissa vistas i så skitiga miljöer att de helt enkelt behöver de tuffare kemikalierna för att bli fri från t ex allergena ämnen som de inte vill sprida vidare, eller kanske oljor om man jobbar på verkstad. Jag som är kontorsråtta med svett från träning som största smutsskälla har dock inget behov av dessa ämnen, och huden över hela min kropp mår mycket bättre när håret inte längre doseras med dem. Om du klarar dig utan det eller inte vet bara du.
Så här såg mitt hår ut efter andra balsamtvätten http://goinge.info/aa/bildgalleri/pics/00195.jpg
I vanliga fall är håret ganska rakt men med lite självfall.
Wow, det var väldigt fint hörru!
Men jag hittade den själv :bow: tack ändå. I kväll ska jag göra min sista schamponering :bump:
En tanke om oljor. Olivolja funkar inte i mitt hår, väldigt svårt att få bort. Vanlig rapsolja funkade bättre. Sen finns det ju en massa andra oljor förstås.
taccotad 2008-02-23, 16:37 Jag undrar detta också! Är man bara i någorlunda "rena" miljöer så är det väl en sak. Men jag jobbar i kostall periodvis och funderar på hur jag ska få bort den lukten men enbart balsam....
Har du då fått göra om sistaschamponeringen? Eller har du fått bort det med balsam till slut?
* via- som hade olivolja i håret igår.*
Kanske håret inte tar åt sig lika mycket lukt när det inte är "uppruggat" av schampo?
taccotad 2008-02-23, 19:14 Tack :)
Det är riktigt skoj faktiskt för jag har fått ett helt nytt hår, ett hår jag gillar skarpt!
taccotad 2008-02-23, 19:15 Vi får hoppas på att det stämmer. Lite trist att behöva schamponera efter varje arbetspass...
Aningsfull 2008-02-23, 19:35 Jag har också fått ett helt nytt hår. Det är verkligen helt fantastiskt att slippa frisset och ha blankt och fint hår.
Nu sen Ailie kom har jag helt slutat att styla det. Vem hinner det? ;) Men lockarna håller sig ändå hur fina som helst. :bow:
Jag har aldrig fått så mycket beröm för mitt hår som nu. :love:
Har du då fått göra om sistaschamponeringen? Eller har du fått bort det med balsam till slut?
* via- som hade olivolja i håret igår.*
Till slut går det bort, men det tog flera omgångar.
Hej! "No-Poo-gurun" har anlänt till tråden! :banana: :bow: :D
Jag har just kört en bikarbonattvätt med efterföljande sköljning med ÄCV och citron.
Sen gjorde jag ingenting, håret fick bara rinna av typ. Ingen produkt. Inget kramande. Än så länge verkar det fint... *hoppas*
Det håller på att torka nu.
(Okej, jag vet att jag sa att inte skulle göra någonting med det den här helgen, men jag lackade ur på det helt enkelt... :eek:)
Fast jag behöver inte bara 'lite stadga', utan jag använder ju vax.. och tvätta ur vax med balsam.. nja?
Men ska kika på den där listan sen då =)
Hittade du listan?
Jag upptäckte att jag så ordentligt skrivit ut den och lagt den i badrummet.
Och det finns vax med på listan över "godkända" stylingprodukter:
- Wella foam wax - touchable texture
- Eldorados hårvax
- Scwarzkopf Taft Shine Wax silk effect
Något som heter Lakmé Lakstyle Shaping Vap - Menar de möjligen Vax?
En produkt som heter Schwarzkopf Got 2 Be glued blasting freeze spray (inte vax alltså men uppenbarligen med "klistereffekt" :p)
Om urtvättningen så tror jag att om du kör bikarbonat utrört i vatten på själva skalpen, så får du bort produktrester.
Jag tror det är för uttorkande att ha på längderna (men du hade ju kort hår :idea:), men i resten av håret försvinner det kanske ändå, med balsam?
Alexandra_W 2008-02-24, 11:26 Mm, av de där är det nog bara Scwarzkopf Taft Shine Wax silk effect som skulle ha en chans. Aldrig provat just det, men andra taft som fungerat 'hyfsat'.
De andra fixar det inte, got2b är för 'smörigt' t ex
taccotad 2008-02-24, 14:18 Jag har också fått ett helt nytt hår. Det är verkligen helt fantastiskt att slippa frisset och ha blankt och fint hår.
Nu sen Ailie kom har jag helt slutat att styla det. Vem hinner det? ;) Men lockarna håller sig ändå hur fina som helst. :bow:
Jag har aldrig fått så mycket beröm för mitt hår som nu. :love:
Det verkligen helt fantastiskt! Var och kikade på ditt hår, SÅ SNYGGT!
Jag funderar på att göra lite slingor, hur funkar det måste jag göra en ny sista schamponering med godkänt schampo då?
Jag funderar på att göra lite slingor, hur funkar det måste jag göra en ny sista schamponering med godkänt schampo då?
Det undrar jag också.
Hur gör ni som kör detta när ni går till frisören?
Har ni med eget "godkänt" schampo och balsam, eller börjar om från början sedan?
Jag kommer nog börja om från början efter frisörbesök. Inte lönt att försöka förklara för dem, när vi inte ens pratar samma språk. :p
Nä, jag tänkte på det också. Känns som lite too much hassle att stå där med en i deras tycke säkert "mesig" schampoflaska och förklara varför man inte vill ha deras dyra fina schampo i håret... :crazy:
Eller inte? De är ju faktiskt där för min skull och vill jag att de tvättar med en viss produkt så får de väl acceptera det...
Å andra sidan, tvättas håret alltid på svenska frisörsalonger? Man skulle ju kunna tvätta som vanligt hemma först, och inte ha i honung och sånt (:angel:) och bara be dem blöta håret och inte ha i en massa grejer?
Mm, av de där är det nog bara Scwarzkopf Taft Shine Wax silk effect som skulle ha en chans. Aldrig provat just det, men andra taft som fungerat 'hyfsat'.
De andra fixar det inte, got2b är för 'smörigt' t ex
Jag kom att tänka på en sak. No poo gör ju håret mjukare och "finare" eller hur man ska säga. Det är ju lite grejen med det hela.
Nu vet jag inte vad för sorts frisyr du har, men med vissa frisyrer vill man ju att håret ska vara lite ruffigt för att det ska funka.
En spretig frisyr, till exempel, kanske inte går lika bra att fixa med så mjukt och "fint" hår som man får med no poo-metoden?
Jag kan tänka mig att hårets struktur blir för mesig, helt enkelt. Men det kan nog också bero på vilken hårtyp man har.
*lånar*
Har läst tråden o gav metoden en chans idag. Mitt hår har alltid varit av bra kvalité. Tjockt med mycket självfall o lockar. Det har aldrig varit något problem att få håret lockigt om jag ville det tills...jag blekte håret. Aj aj aj vad håret for illa o fast det nu har gått nästan 8 månader sen blekte så har jag upplevt håret som dött. Lockar har varit omöjliga att få till, det har bara blivit en buske när jag försökt...:(
Tvättade håret med eldorados balsam idag o lät det självtorka. Nu har jag fått tillbaka mina gamla lockar o hår a lá buske är helt borta!:banana: Mitt hår gillade tydligen inte schampo... Nu återstår bara att se om håret håller sig fint framöver med bara balsam. Spännande!
/ Glad Sofia
Aningsfull 2008-02-24, 17:37 Jag brukar schamponera mitt hår efter färgningen. Eftersom att man gör det så sällan så återhämtar sig håret snabbt efteråt.
Sen brukar jag även direkt efter lägga i en inpackning som jag låter verka i några timmar. :)
Jag har gått till frissan, inga problem när jag förklarade att jag använde bara vissa produkter och varför. Kanske det beror på vad man har för frisör. Sen kan man ju faktiskt komma dit med nytvättat hår själv.
Du har haft med dig egna grejer då eller?
Du har haft med dig egna grejer då eller?
Nej, tvättat innan eller inte tvättat alls vid frisörbesöket.
Jag brukar schamponera mitt hår efter färgningen. Eftersom att man gör det så sällan så återhämtar sig håret snabbt efteråt.
Sen brukar jag även direkt efter lägga i en inpackning som jag låter verka i några timmar. :)
Är det en hemmagjord inpackning eller någon du köper? Brukar färga håret regelbundet och har tidigare blivit varnad för att många inpackningar suger ur färg så det har jag undvikit efter färgningarna hittills...
Har föresten inte testat no poo ännu, men det är bara en tidsfråga - har bara inte hunnit handla bra produkter! Maken ska också testa - han har problem med väldigt torr hårbotten så detta borde vara bra även för honom!
Aningsfull 2008-02-24, 22:50 Jag gör hemmagjorda. :) En inpackning som fungerar väldigt bra på mitt hår är balsam, honung, aloe vera och lite olivolja. Låt det sitta i ett tag och skölj sen ur, håret blir underbart mjukt och fint.
Det är dock viktigt att inte ta för mycket olja för då blir håret bara fettigt. Några droppar räcker.
Om jag inte orkar fixa håret brukar jag ta ca 1-2 droppar olivolja som jag gnider ut i handflatorna och sedan bara kramar i topparna och låter håret självtorka. Även det gör håret otroligt mjukt och fint.
Tilläggas bör dock att jag av naturen har otroligt torrt hår och torr hårbotten så har man lite fetare hår kan nog oljan tynga för mycket.
Sen är jag otroligt noga med att aldrig värmestyla håret. Ingen hårtork, ingen plattång, och jag borstar aldrig håret. Jag reder ut det med fingrarna när jag har balsam i håret i duschen.
Även om jag ser stor skillnad på hela håret syns ju den största skillnaden på håret som växer ut. Det är superfint och tjockt. :bow:
Aningsfull 2008-02-24, 22:55 Och vad gäller bra produkter. Det enda balsam jag använder är coop x-tra. :angel:
Och gelen jag använder för att styla håret köpte jag på ÖB. 500 ml hårgele för 5 kr. :D
*kl*
Jag måste testa!! Jag är självlockig och hoppas på bra resultat med den här metoden!!! Skriver ut listor från lockig.se för brinnande livet!! Tack för att ni visat mig att detta finns!! :bow: Buke är fantastiskt! Även om jag aldrig kommer klara av att kalla metoden "no poo".:crazy: Jag trodde tråden skulle handla om något helt annat när jag gick in här. :crazy: :o
Balsam-metoden är ett mycket trevligare namn tycker jag.
Tack! Det ska jag använda!! Det finns ju så många tips på lockig.se bara så det är svårt att välja vad man ska börja med för produkter... Får blunda och peka kanske...
Mysgrisen 2008-02-25, 07:06 Jag har aldrig hört talas om uttrycket no poo. Ändå har jag använt mig av balsammetoden i flera månader.
:D
Jag tror att no-poo kom till just för att uttrycka att det är avsaknaden av schampo det handlar om. Det finns ju vad jag förstår flera förgreningar inom "rörelsen" - bara vatten, vinäger- och bakpulvermetoden, och balsam-metoden.
Så det behövdes kanske ett samlingsnamn.
Jag har vant mig vid no-poo nu... fast annars är jag en vän av svenska.
Känslan av att tillhöra en världsomspännande rörelse är så :cool:
(http://community.livejournal.com/no_poo)
Jag gör hemmagjorda. :) En inpackning som fungerar väldigt bra på mitt hår är balsam, honung, aloe vera och lite olivolja. Låt det sitta i ett tag och skölj sen ur, håret blir underbart mjukt och fint.
Det är dock viktigt att inte ta för mycket olja för då blir håret bara fettigt. Några droppar räcker.
Om jag inte orkar fixa håret brukar jag ta ca 1-2 droppar olivolja som jag gnider ut i handflatorna och sedan bara kramar i topparna och låter håret självtorka. Även det gör håret otroligt mjukt och fint.
Tilläggas bör dock att jag av naturen har otroligt torrt hår och torr hårbotten så har man lite fetare hår kan nog oljan tynga för mycket.
Sen är jag otroligt noga med att aldrig värmestyla håret. Ingen hårtork, ingen plattång, och jag borstar aldrig håret. Jag reder ut det med fingrarna när jag har balsam i håret i duschen.
Även om jag ser stor skillnad på hela håret syns ju den största skillnaden på håret som växer ut. Det är superfint och tjockt. :bow:
Hjälp mig att komma igång!! Ska man börja med att tvätta håret i ngt speciellt schampo innan man börjar att "bara" använda balsam?
Vad ska jag köpa för ngr produkter? man blir ju helt vilse??
Måste prova mitt hår är en katasrof!!
*KL*
Hej, här kommer jag! Nu har jag också hittat hit, så glad jag blir. En sak i taget i taget i livet.
Jag fick pangbom lockigt hår i tonåren. Mjuklockigt. Jag har den nordiska tunnstråiga och blonda varianten av kalufs. Jag har alltid tuktat mina lockar genom att hålla håret superkort, ibland á la Grace Jones. Men nu i i några månader har jag släppt efter och ger lockarna fritt spelrum med aningens längre hår. Och så ser jag det här! Jag gillar inte rubriken men får jag säga Balsammetoden så hakar jag på! :p
Idag ska inhandlas Apoliva schampo från apoteket som "sista schampo". Så dramatsikt det låter. Sista schampo. Sista måltid. Ajöss schampo. På nyheterna idag. "Sissa valde Apoliva schampo från Apoteket AB som sitt sista schampo innan hon för gott går över till Balsammetoden. En flaska Apoliva schampo kostar 39 kronor och kan användas till femtio tvättar. Sissa kommer endast tvätta håret tre gånger fär att tvätta ur alla kemikalier och ...."
Men sen behöver jag hjälv av er. Jag fann lockig. se ganska stökig och svår att hitta på. Jag blev intresserad av Jessicurl-produkterna. Går de att köpa via hemsidan? Guida mig, snälla!
Basilika 2008-02-25, 09:35 *kl*
I morse tvättade jag håret med barnens jordgubbs-schampoo för där kunde jag inte hitta något av de förbjudna ämnena. Och så hade jag lite Willys olivbalsam i efteråt. Det var min start på no-poo och än så länge känns det bra :)
Varför har jag inte hört talas om det här innan & varför rekomenderar inte hårfrisörskan det (vill väl sälja dyra produkter:angel:)hon vet ju och påpekar själv var gång att håret är risigt!!:mad:
Kul att du vill pröva på balsammetoden :banana:
Lockig.se genomgår en del förändringar nu och är lite svår att hitta på emellanåt, men det finns massor med information där! Det finns en webbutik, Lockbutiken, där bland annat Jessicurl finns att köpa. Island fantasy doften som är ett doftalternativ på Jessicurl-produkterna är underbar :love:
Nu hittade jag. Menar du det här? Gentle Lather Shampoo, Island Fantasy. De kallar ju det schampo, fast är det balsam?
Alla Jessicurl-produkter finns i olika doftalternativ, bland annat Island fantasy. Gentle Lather Shampoo är just ett schampo men det innhåller snällare tensider än vad vanliga schampon gör, Hair Cleansing Cream är ännu snällare. En del känner ett behov av att ibland tvätta med schampo och då är dessa lite snällare schampon ett bra alternativ om man annars använder sig av balsammetoden. Jessicurl har flera vådrdande produkter, balsam alltså, kolla på tex Aloeba Daily Conditioner.
det är ett SLSfritt shampo - Cocamidopropyl Betaine är väl den rengörande tensiden?
Jag kan svara på min egen fråga så du slipper, jag har kollat lite i lugn och ro. Schampo är schampo, balsam är balsam. Nu vet jag det.
Tyvärr har lockig.se bara oparfymerad Jessicurl Hair Cleansing Cream. :mad: Och den amerikanska hemsidan säljer inte till svenska kreditkort utan hänsvisar till lockig.se. Tyvärr är mitt amex i sambons plånbok i dag. (INTE. Var är mitt amex jag skulle behöva?)
edit: du hann svara innan jag drog iväg mitt svar. TACK!
Då förstår jag varför då har schampo öht.
Glömde ju hälften av det jag tänkt skriva :o
Jessicurl-balsamen kan kanske kännas lite dyra att använda som tvättbalsam, och jag tror att de för många kan vara lite för vårdande för att passa till just tvättbalsam. Många billiga balsam som finns i vanliga butiker passar bra att tvätta håret/hårbotten med, de innehåller få vårdande produkter men torkar inte ut håret som schampo gör. Till längderna passar det bättre med tex Jessicurl eller andra mer vårdande balsam. Om man inte är som jag som kan använda samma balsam till både tvätt och vård :D
Använder du lockigs produkter så du vet om de brukar ha alla doftalternativen hemma, och hur länge det brukar ta att få hem dem isf när de har slut på lager? Det går inte att ringa, och jag blir så ivirg! Vill ha NU! Eller i alla fall om några dagar när de kan leverera.
Om man inte är som jag som kan använda samma balsam till både tvätt och vård :D
Vad använder du?
Jag är kräsen med vad jag använder. Det ska vara vackert, lukta gott, vara drygt. Och bra. Jag har lite hår. Kort och lite, så det går inte åt mycket, så det gör inget om det kostar lte grann. Jag måste bli glad av att se flaskan. Jag A V S K Y R Coop X-tras Formgivning. Jag ÄR knäpp, och jag kanske ska ta itu med. Men hela X-tra konceptet signalerar skitdåligt för mig. *Nu piper jag* måstejagtänkaom
kanmanhällaöverbalsamiandraflaskor
kl
Jag är helnöjd. Om jag borstar håret innan det har torkat helt blir det helt rakt, om jag ploppar upp det i min fina microfiberduk blir det lite lockar. Vet att man inte ska borsta när det är fuktigt, men jag har bara gjort det nu en enda gång på 2 veckor. Men jag märker att det blir mer friss när man är framme med borsten...
Jag är på jakt efter ett lättillgänligt vårdande balsam... har inte riktigt fått rätt på det än.
Jag A V S K Y R Coop X-tras Formgivning. Jag ÄR knäpp, och jag kanske ska ta itu med. Men hela X-tra konceptet signalerar skitdåligt för mig. *Nu piper jag* måstejagtänkaom kanmanhällaöverbalsamiandraflaskor
Såså, ta det lugnt nu! :rofl:
Gud vad härligt att det finns fler som kan bli lite smått över-entusiastiska över saker :D
ett tag kände jag mig som en ensam entusiast i denna tråd. jag var lite nyfrälst.
men de senaste dagarna har jag varit på väg att ge upp, eller iallafall göra en ny sista-schamponering.
Det blev ju inte bättre av att jag kletade in olivolja i håret igår. Dålig idé!
I så fall ska man nog göra som vettigt folk gör, blanda liiiite olivolja i balsam, eller stryka ett par droppar över håret, som Aningsfull tipsade om.
Jag missade det där med "ett par droppar".
Det var luvan på när jag skulle ner i tvättstugan imorse kan jag lova :cool:
Men nu har jag tagit nya tag, sköljde först med citron/äppelcidervinäger, det fick sitta en stund, sedan en mycket noggrann balsamtvätt.
Nu får vi se hur det slutar.
Jag är helnöjd. Om jag borstar håret innan det har torkat helt blir det helt rakt, om jag ploppar upp det i min fina microfiberduk blir det lite lockar.
Åh, har du köpt en sån!
Jag vill me ha...
Var köpte du den?
Är den stor och bra?
Berätta, berätta :bump:
Förrsten, att borsta blött hår är väl vad jag förstår en metod för de som kör WO, eller Bara vatten som vi säger på svenska?
Fast man ska ha en borste med svinhår eller vad det är - nåt sånt där "naturligt" i alla fall :cool:
Och så ska man borst typ hundra tag på varje sida, för att föra ut hårets eget fett jämnt i längderna.
Det här gamla tipset om att borsta håret med hundra tag varje dag, det har vi ju fått lära oss är ett dåligt tips.
Det är det säkert numera, med plastborstar och uttorkande schampon och allt vad det är.
Men det måste ju ha sitt ursprung i de gamla hårvårdsmetoderna, innan schampot uppfanns :idea:
Såså, ta det lugnt nu! :rofl:
Gud vad härligt att det finns fler som kan bli lite smått över-entusiastiska över saker :D
Om jag blir! Vill NU! Det är ju bara ett litet organiserande när man ska bestämma sig för vilka produkter man ska ha. Först ett melodramatiskt "sista schampo". Det finns på apoteket, och dit ska jag ändå. Bra så, det var inget svårt och det kan barnen använda sen.
Men sen då???!!!
ett tag kände jag mig som en ensam entusiast i denna tråd. jag var lite nyfrälst.
Appappapp! Vågar du ta sådana ord i din mun? Rätt var det är blir du kallad religös magiker. Men när det gäller något så oskyldigt och harmlöst som HÅR kanske ingen lägger sig i att du är entusiastisk, och till och med kallar dig själv för nyfrälst.
Jag är är entusiatisk jag med. Innan jag börjat. Måste bara komma på vad jag ska köpa för balsam. HJÄÄÄÄÄÄLP! Jag hoppar Jessicurl eftersom de inte hade den doft jag ville ha, och det trots allt är leveranstid. Tänkte börja idag.
Vad ska jag köpa för balsam? Det F Å R vara billigt och fult.
Du får väll hålla på tills det blir bra. Folk här i tråden är nöjda, så det ska väl fungera på ditt hår också. :)
Appappapp! Vågar du ta sådana ord i din mun? Rätt var det är blir du kallad religös magiker. Men när det gäller något så oskyldigt och harmlöst som HÅR kanske ingen lägger sig i att du är entusiastisk, och till och med kallar dig själv för nyfrälst.
Tja, säg inte det... :cool:
Måste bara komma på vad jag ska köpa för balsam. HJÄÄÄÄÄÄLP! Jag hoppar Jessicurl eftersom de inte hade den doft jag ville ha, och det trots allt är leveranstid. Tänkte börja idag.
Vad ska jag köpa för balsam? Det F Å R vara billigt och fult.
Tror du inte att du kan hitta Naturelle balsam rätt lätt? Det har jag sett i alla möjliga mataffärer, och på Netto (okej, det är också en mataffär. Typ).
Jag har bestämt mig.
Sista schampo Apotekets Apoliva
Vårdande balsam Oliv Hårinpackning med ekologisk jungfruolja
Tvättbalsam Oliv Naturell balsam
Någonstans måste man ju börja, och Kicks ligger bredvid Apoteket om jag tar mig in till stan, och Kicks har Oliv utan lanolin. Man har väl forskat här på morgonen.
Men nu har jag tagit nya tag, sköljde först med citron/äppelcidervinäger, det fick sitta en stund, sedan en mycket noggrann balsamtvätt.
Eyyyhh!! Jag är blond! Och korkskruvslockig!!
:love: :love: :love: *kär i mig själv*
Tack, du kom ded tips! :D Netto? Skummis där. Jag handlar på Kvantum, då var det bra med det. :D
GRATTIS!!! :banana: :bump: :banana:
Så underbart LÄCKERT! Tänk om man kunde få se en bild?
Blond. Det är jag med. (Eeeeeh. Man ska inte ljuga. Var. Eller. Är. Eller. Hur det nu är. Håller på att inte vara längre. Jag är lite åt det....Silvriga hållet. Förstår du?) Olivolja och lockar låter fel. Ska jag hoppa Oliv-serien och satsa på något med kamomill? Men kan inte kamomill vara uttorkande?
:confused: Vad jobbigt det här är! Jag kanske ska köra en riktig no poo variant som jag associerar det.
Netto? Skummis där. Jag handlar på Kvantum, då var det bra med det. :D
Alltså - jag har SETT detta balsam på Netto. När jag någon enstaka gång i rekognosceringssyfte smugit förbi utanför och spanat genom fönstret med min tyska märkeskikare :cool:
Förresten. Jag har alltid varit smått skeptisk till Netto eftersom de säljer mystiska danska kvalitetsvaror som "Fett med lök".
Kanske dags att omvärdera detta nu med nya matvanor? :idea:
Men det är en annan tråd.
Olivolja och lockar låter fel. Ska jag hoppa Oliv-serien och satsa på något med kamomill? Men kan inte kamomill vara uttorkande?
Jag har haft de där Olivgrejerna tidigare, och jag gillade dem skarpt!
Jag tror inte alls att de har den där nedtyngande effekten som typ en halv liter olivolja direkt i håret, kan ha :angel:
Nu var ju det längesen jag hade dem, på den tiden då jag fortfarande använde schampo (alltså, ehum, en vecka sedan, men det var länge sedan jag hade just Oliv), men jag tror nog det balsamet funkar fint.
Kamomillskölj har jag för mig att det där Eorol-märket har haft i alla fall för hundra år sedan, annars kan man ju göra eget kamomillavkok eller -te.
Började fundera i de banorna nu, blev lite sugen på att se vad jag kan åstadkomma på naturlig väg.
Den ljusare färgen mitt hår nu uppnått är nog från citronen, inbillar jag mig?
:confused: Vad jobbigt det här är!
Hahaha, redan uttröttad! :rofl:
Här kommer svar en som nyligen fått upp ögonen för "Balsammetoden" (låter trevligare än no poo...:angel:,tycker jag!)
Vad anväder du för schampo sista gången ?? Änglamarks barnschampo, hittade inga otillåtna tillsatser i det.
Vad har du för balsam att "tvätta" håret med sen ?? Coop x-tra balsam.
Vad gör du för inpackning ?? Naturelle Smultron.
Jag har alltid haft självfall, och under tonåren stora problem med fett hår, vilket har följt mig upp i mogen *host* ålder.
Sedan ca 2 v tillbaka använder jag mig av Balsammetoden och har bara i lite Gelspray från Wellaflex (tillåtet enl. listor på lockig.se) alt. kramar in lite olja (har en mandelolja just nu). Torkar håret med en gammal t-shirt, det skulle visst inte rugga upp fjällen på hårstråna lika illa som en handduk.
Jag har hittills bara upplevt positiva sidor av Balsammetoden!
Jag har haft de där Olivgrejerna tidigare, och jag gillade dem skarpt!
Jag tror inte alls att de har den där nedtyngande effekten som typ en halv liter olivolja direkt i håret, kan ha :angel:
Säger du det, säger du det. Proportionerna kan ha något med saken att göra.
Nu var ju det längesen jag hade dem, på den tiden då jag fortfarande använde schampo (alltså, ehum, en vecka sedan, men det var länge sedan jag hade just Oliv), men jag tror nog det balsamet funkar fint.
Gammal i gemet hör jag. Känns tryggt och bra att få tips av en erfaren poo:are. ;)
Kamomillskölj har jag för mig att det där Eorol-märket har haft i alla fall för hundra år sedan, annars kan man ju göra eget kamomillavkok eller -te.
Undrar var man kan få tag på Eorol? Så du nåt med kikaren i trakterna av Netto kanske?
Kamomillavkok höll jag på med när jag växtfärgade och höll på i mina glada proggdagar. Då fick sig nog håret en släng då och då av bara farten.
Började fundera i de banorna nu, blev lite sugen på att se vad jag kan åstadkomma på naturlig väg.
Den ljusare färgen mitt hår nu uppnått är nog från citronen, inbillar jag mig?
Kanske, om du fått bort allt poo, förlåt, skit, ur håret? Håret blir kanske genast mer mottagligt för citronens blekande effekt. Inte helt otroligt.
Hahaha, redan uttröttad! :rofl:
Inte längre! Jag blev uppiggad av dina blonda korkskruvar!
Jag tycker att Oliv Naturell balsam är för tungt för att fungera som tvättbalsam. Mitt hår blir spikrakt om jag använder det som vårdande balsam tre tvättar på raken, och om jag använde det som tvätt så skulle jag tro att även hårbotten skulle tjocka ihop lite lätt efter ett tag.
Leta efter nåt billigare och simplare att tvätta med (det går åt en hel del mer balsam till tvätt än vad det har gått åt schampo). Naturelle-sorterna, Coop Xtra och Coop Conditioner kör jag med, Änglamark ibland (för dyrt i längden).
Jag tycker att Oliv Naturell balsam är för tungt för att fungera som tvättbalsam. Mitt hår blir spikrakt om jag använder det som vårdande balsam tre tvättar på raken, och om jag använde det som tvätt så skulle jag tro att även hårbotten skulle tjocka ihop lite lätt efter ett tag.
Leta efter nåt billigare och simplare att tvätta med (det går åt en hel del mer balsam till tvätt än vad det har gått åt schampo). Naturelle-sorterna, Coop Xtra och Coop Conditioner kör jag med, Änglamark ibland (för dyrt i längden).
Tack, tack, tack. Jag har inte stuckit til stan än.
Det kanske blir Coop då. *Ryyyyyys* varförhardesåotroligtfulaflaskor
Hur luktar Coops balsam?
Coop Xtra beskrev någon som billig herrparfym. Om man sköljer ur allt och tar ett väldoftande vårdande balsam så är doften inget problem. Har man känslig hud kan det vara ett problem.
Coop Conditioner och Naturelle finns i lite olika dofter, ingen av de är alltför påträngande även om jag tycker Coop Conditioner är lite kvalmig i doften då man arbetar med balsamet, den blir dock ok efter ursköljning.
Det finns ju fler billiga tvättbalsam också (både på Willys och Lidl t ex), men jag minns inte vad de heter...
Undrar var man kan få tag på Eorol?
Jag köper Eorol Kamomill på Life.
Jag handlar inte på Willys och Lidl. Helst ska det finnas på Coop.
Får söka efter Naturelle, för jag kan inte tvätta håret med något som är billigt och som luktar simpel herrparfym för att därefter skölja ur med något som luktar gott. Aldrig. Jag är inte funtad så. Från det att jag slår upp mina blå, tills dess att jag stänger dem för natten, vill jag ha saker, produkter, grejor som jag har valt för att jag gillar dem på ett eller annat sätt. När det gäller schampo och balsam är doften viktig.
Så, Coop går bort. Tack, så bra att du infomerade mig. Jag hade så klart kunnat lukta i affären, men det är bättre att ha gjort researchen hemma, när man bor på vischan och inte har så mycket tid. :)
Jag köper Eorol Kamomill på Life.
Tack, Life finns i närheten av Kicks där jag tänkte köpa Oliv.
Tror du - Eorol Kamomill Balm skulle fungera bra som vardagstvättbalsam?
Lockbutiken brukar ha hemma av de två doftande samt den oparfymerade, men tillgången kan variera kraftigt då butiken är väldigt ny och leveranstiden från USA är låååång. Det tar ett tag innan man ser köpvanor och just nu säljer produkterna slut på nolltid.
Själv använder jag Naturapotekets GLA-balsam till både tvätt och vård, när jag har det till tvätt späder jag ut det med lite vatten för att göra den lite lättare och till vård använder jag den outspädd med en klick Klick och ibland en droppe jojobaolja. Proverna jag hade på Jessicurl har precis tagit slut men jag tänkte kanske beställa en inpackning och lite balsam när rätt doft finns inne igen :banana:
*KL*
En liten lustighet. Här har jag ringt till Kicks för att dubbelkolla att de har Oliv hemma, och verkligen den utan lanolin. Så sveper jag in i barnens badrum på övervåningen. (Händer inte varje vecka) Vad står där om inte en flaska Oliv naturell balsam? Kul, tyckte jag! Ska jag se det som ett tecken? Välj mig, välj mig, välj mig!
Tack, Life finns i närheten av Kicks där jag tänkte köpa Oliv.
Tror du - Eorol Kamomill Balm skulle fungera bra som vardagstvättbalsam?
På Life har du även Naturapotekets GLA-balsam som fått många lovord på lockig.se
Lånar knapp av själv och ska berätta varför jag krånglar.
Kom på det själv. Jag kan inte göra som alla andra. Skriva ut listan från lockig.se och åka till närmsta stormarknad och kolla in där vad jag vill ha. Skrivareländet har varit kaputt ett tag och jag har tydligen vant mig. Så får det inte fortgå. Skrivaren ska lagas. Basta.
Jag vet fortfarande inte vad jag ska ha. I have still poo in my hair.
På Life har du även Naturapotekets GLA-balsam som fått många lovord på lockig.se
Kan det användas som tvättbalsam?
Gör du det?
Vad har du för vårdande?
Har du i vårdande varje gång du tvättat?
Sköljer du håret mellan tvätt och vård?
Ursäkta mina frågor, jag måste dra nu....
Åh, har du köpt en sån!
Jag vill me ha...
Var köpte du den?
Är den stor och bra?
Berätta, berätta :bump:
Förrsten, att borsta blött hår är väl vad jag förstår en metod för de som kör WO, eller Bara vatten som vi säger på svenska?
Fast man ska ha en borste med svinhår eller vad det är - nåt sånt där "naturligt" i alla fall :cool:
Och så ska man borst typ hundra tag på varje sida, för att föra ut hårets eget fett jämnt i längderna.
Det här gamla tipset om att borsta håret med hundra tag varje dag, det har vi ju fått lära oss är ett dåligt tips.
Det är det säkert numera, med plastborstar och uttorkande schampon och allt vad det är.
Men det måste ju ha sitt ursprung i de gamla hårvårdsmetoderna, innan schampot uppfanns :idea:
Jag köpte en liten så det inte blir stora knutar och så på huvudet, funkar bra. Var på Naturkompaniet.
Borstar med vanlig "dålig" borste, har inte kommit så långt som till naturborst...
Bortsa är big no, no! Kamma, men gles kam, med balsam i. Krama upp lockarna och torka. Kamma sedan bara med gles kam om det behövs. Borste är som att tigga om friss, även om man använder naturborst.
Jag tvättar förrested med Naturelle smultron, luktar jättegott! Kunde inte alls med lukte på Copp xtra. Med ett par veckors balsamtvätt behöver jag inte vårdande balsam till vardags, utan använder det (i mitt fall Jessicurl Too Shea) om jag varit lite elak mot håret och stylat med spray tex. (Det finns ju både mousse och spray som är "tillåtet" i den mån det inte innehåller "poo" men alkoholen är ju fortfarande uttorkande)
Bortsa är big no, no! Kamma, men gles kam, med balsam i. Krama upp lockarna och torka. Kamma sedan bara med gles kam om det behövs. Borste är som att tigga om friss, även om man använder naturborst.
Jag tvättar förrested med Naturelle smultron, luktar jättegott! Kunde inte alls med lukte på Copp xtra. Med ett par veckors balsamtvätt behöver jag inte vårdande balsam till vardags, utan använder det (i mitt fall Jessicurl Too Shea) om jag varit lite elak mot håret och stylat med spray tex. (Det finns ju både mousse och spray som är "tillåtet" i den mån det inte innehåller "poo" men alkoholen är ju fortfarande uttorkande)
Nä jag vet....men ibland vill jag ha mitt raka hår också. Kanske ska införskaffa en gles kam istället, bör funka för jag har nästan aldrig tovigt hår.
Rumpnissen 2008-02-25, 15:27 knapplån
Fy vad inspirerad jag blev nu. Men fungerar detta på rakt hår? Jag ska hem och tvätta mitt hår för sista gången ikväll och sen återkommer jag med rapporter. :angel:
Vill du ha det rakt kan du kamma efter dusch, då blir åtminstone mitt rakt :angel: Borste blir ju bara slitigt och frissigt hur man än gör, jag använder numera bara min för att släta till uppsättningar.
Rumpnissen- funkar utmärkt på rakt hår, enda orsaken till att det slagit igenom mer bland lockiga är väl att lockigt hår verkligen blir risbuske när det är torrt.
Å andra sidan, tvättas håret alltid på svenska frisörsalonger? Man skulle ju kunna tvätta som vanligt hemma först, och inte ha i honung och sånt (:angel:) och bara be dem blöta håret och inte ha i en massa grejer?
Ja. Det skulle man ju.
Där jag klipper mig tvättar de alltid. Det är en väldig procedur.
Har man gjort färg eller sling måste de ju tvätta ur det, men då borde man ju kunna göra det med ett "snäll-schampo" som man själv har med sig?
Problemet blir stylingen. Jag vill ju passa på att bli sådär snyggt fönad när jag ändå är där. Inte betalar jag dyra pengar för att dropptorka :cool:
Och då brukar ju frisören köra sina egna grejer.
Asch, jag vet inte. Jag tror jag kommer att låta dem köra på, sedan gör jag en ny "sistatvätt" igen.
Tvättade håret med eldorados balsam idag o lät det självtorka. Nu har jag fått tillbaka mina gamla lockar o hår a lá buske är helt borta!:banana: Mitt hår gillade tydligen inte schampo... Nu återstår bara att se om håret håller sig fint framöver med bara balsam. Spännande!
/ Glad Sofia
Vad häftigt! :banana:
Jag kollade på Eldorados balsam i affären idag, men blev osäker på en ingrediens som lät som något dumt. Men det/de är med på godkända-listan alltså?
Minns inte vilken ingrediens det var jag hängde upp mig på...
Aningsfull 2008-02-25, 15:46 På lockig.se finns listor med alla godkända produkter. Själv använde jag Coop X-tra som sista schampo.
Naturelles balsam finns att köpa på Ica och är också ett godkänt balsam. Dock ska man veta att det balsamet innehåller proteiner så om man har ett proteinkänsligt hår kan det bli risbuske av det balsamet.
Jag använde det ett tag, överlycklig över att ha hittat ett godkänt balsam som luktade underbart. Men efter några tvättar märkte jag att mitt hår blev mer och mer knastrigt och svårt att reda ut och att min hårbotten blev fet och började klia. Så jag fick byta tillbaka till coop x-tra.
Vissa hår har dock inga problem alls med proteiner, och balsamet luktar verkligen gott. :love:
Vad gäller styling så har jag tidigare använt shockwaves wonder gel (orange tub, finns bland annat på coop och ica). Sen när jag hittade en godkänd gele på ÖB för 5 kr så övergick jag till det. Gelen heter Professional Touch styling gel with vitamin E. Det är en stor burk med lila gele och silver/lila etikett.
Någon ville se bilder. Mitt hår har gått från sånt här
http://www.nogg.se/upload/18942/25795/Photo_18942_420027.jpg
till sånt här
http://www.nogg.se/upload/18942/82084/Photo_18942_702109.JPG
Det bästa tycker nog jag är att hårstylingen aldrig tar längre än 2 minuter nu mer. Jag sätter bara skallen mot golvet och kramar i gele direkt efter att jag kommit från duschen och sedan får håret självtorka. Klart. ;)
Varför har jag inte hört talas om det här innan & varför rekomenderar inte hårfrisörskan det (vill väl sälja dyra produkter:angel:)hon vet ju och påpekar själv var gång att håret är risigt!!:mad:
Hehe, ja du. Det kan man undra. Det är väl det där med produktsäljandet. Plus att de hoppas att man ska komma och klippa sig var tredje vecka om de bara påpekar tillräckligt många gånger hur kluvna toppar man har... :crazy:
(... det har de iofs ofta rätt i, men inget gör mig mindre hågad att klippa mig ofta än en tjatig och kritisk frisör. Berömmer frisören däremot mitt hår, då kommer jag garanterat tillbaka inom kort! :D *lättsmickrad*)
Det bästa tycker nog jag är att hårstylingen aldrig tar längre än 2 minuter nu mer. Jag sätter bara skallen mot golvet och kramar i gele direkt efter att jag kommit från duschen och sedan får håret självtorka. Klart. ;)
Så blankt! Vilket lyft! :bump:
Är det fortfarande blött på bilden?
Mitt problem är att håret ofta ser "fuktmörkt" ut när det får självtorka lockigt. Jag vill att det ska vara "torrt" till sin konstinens, men behålla lockarna. Och vara mjukt, inte så stelt som den torkade gelén gör det.
Även om jag kramar det när det torkat så är det där stela kvar. Och då har jag ändå inte använt gelé utan mousse.
|