Visa fullständig version : Hjälp, vi bor i ett kylskåp!
Ja, sen den senaste stormen (ca 2 veckor) så får vi inte upp värmen i huset. :crazy:
Under hela vintern så har vi haft väldigt bra värme i huset, ibland hela 23 grader. :love:
Men helt plötsligt så blir inte elementen varma när vi eldat i pannan, 11-12 grader inne, och varmvattnet räcker helt plötsligt i mer än 2 dagar i stället för ca 18h. :confused: Vi har under hela säsongen fyllt vatten i systemet regelbundet, ca 1-2 ggr i veckan.
I måndags så fick jag tag i en elementnyckel och luftade elementen och det hjälpte lite grann, några element blev iaf ljumma och vi fick upp temperaturen till ca 17-18 på nedervåningen. Mitt element där emot, som varit det som blivit hetast tidigare, är iskallt. :eek:
Tips någon? Innan jag ringer ut en dyr VVS-snubbe?
peter_lundin 2008-02-17, 10:16 Cirkulationspumpen?
Har ni accumulatortank?
PL
Fungerar cirkulationspumpen?
Kanske har ni för mycket luft i hela systemet?
Tror nog att ni får lufta ur igen.
Har ni A-tank kanske den har luft i sig.
Inte roligt när det krånglar.
Lycka till!
Jag gjorde så här när jag hade problem.
Eldade upp pannan rätt högt och så fyllde en på vatten i systemet samtidigt som jag luftade det element som var kallast på Ö-våningen
Det gäller att prata med varandra i telefonen ifall man behöver byta till ett annat element och inte fyller på vatten i onödan.
Pumpen fungerar vad jag vet som den ska, den går igång flera ggr under tiden man fyller på vatten i systemet och även annars.
Ja, vi har ackumulatortank, kan det ha hänt något med den menar du?
Mysko: Kan man lufta alla element samtidigt? :angel:
Det kommer vatten ur en del av elementen men inte alla efter en stunds luftande, är det normalt eller är det fel? Det har bara hänt med de elementen som fungerade mycket bra innan problemet började.
Om det är luft i A-tanken hur luftar man ur den då?
Genom trycket när man fyller på vatten samtidigt i system som man luftar förflyttar sig luften till det element du öppnar.
När luften är ur så kommer det vatten ur elementen - så JA det kommer vatten ur elementen när du öppnar dom=normalt.
Dom element det inte kommer vatten ur så sitter det säkert en propp med luft.
Hur ska man lyckas få bort en sån propp med luft? Vi har ett par tre element som har varit kalla hela vintern och som inte låter något när man öppnar ventilen.
Jo, jag glömde nämna att det också tar mycket längre tid att fylla systemet med vatten än innan, faktiskt så lång tid att jag funderade på om det sprungit läck någonstans.
Genom att göra som jag skrev innan.
Elda upp - fyll på vatten - lufta samtidigt.
Men om det är en läcka borde systemet fylla på vatten hela tiden och det hörs.
Okej, det lugnade mig lite. Ska prova detta och hoppas att det hjälper.
Jag hoppas du får iordning på eländet :bow:
Lycka till!
Tack!
Ska ta och tända snart så att vi förhoppningsvis får det varmt tills läggdax. :D
peter_lundin 2008-02-17, 11:44 Har du en tryckmätare som visar hur mycket vatten det är i systemet?
PL
Vi har under hela säsongen fyllt vatten i systemet regelbundet, ca 1-2 ggr i veckan.
Då är systemet läck, jag fyller på 1ggr-år och då går det i 20-30 liter och jag har ändå 4500 liter vatten i systemet.
Det var min tanke med. Antagligen så är det en läcka eller en rejäl bubbla. När vi satte in våra tankar så tog det oss närmare 14 dagar att lufta ut hela systemet. Efter det så fungerade det. Det tar tid att få ut all luft. Bara att lufta 2-3 ggr per dag.
Jo, jag pratade med pappsen nyss och han sa att han glömde säga till oss att det behövde luftas ur ordentligt efter att systemet gått på el i nästan två år. :cool:
Men iaf, jag har nu fyllt på med vatten och luftat elementen i flera omgångar och även lyckats få vatten i en kallvattenkran ute i pannrummet som inte fungerat på länge. Luften som kommit ut ur elementen har luktat pecka och vattnet har varit brunt. :crazy:
Tack karindk60 som kom och hjälpte mig!!! :bow: :bow: :bow:
Alla elementen på nedervåningen är nu varma, förrutom de som inte fungerade innan heller. Elementet på toaletten på övervåningen är också varmt, vilket för övrigt var det jag tömde på luft sista gången, blev lite hett om fingrarna. Mitt element som är det som varit varmast tidigare har ännu inte fått upp någon värme.
Jag tänker upprepa proceduren imorgon. :D
Eh, ingen aning... :o Det finns en tryckmätare tror jag men om den visar det, inte den blekaste.
:D Vad bra att du börjar få iordning på systemet :bow:
Ja, det är så skönt! Man verkligen känner hur värmen kommer tillbaka, nu hoppas jag bara att den kommer till övervåningen också. :bump:
:banana: :bump: :banana:
Nu har vi 20 grader på nedervåningen! :bump:
:D hur har du gjort nu då - som jag skrev eller annat sätt?
Bra att veta :bow:
karindk60 2008-02-17, 19:29 Så bra! När det finns varma i ett element på övervåningen då borde du kunde få varma på resten också.
Bara lufta ut och fylla på.
karindk60 2008-02-17, 19:35 Där är en ventil i panrummet (som inte ligner en ventil), men när vi luftade ut den kom det cirkulation i systemet. Då kunde vi också lufta ut elementen.
Då gäller det att lufta många ggr :D
Jo, vi gjorde nog som du skrev. :D
Först tände jag pannan och så öppnade jag ventilen till vattnet. Efter ungefär hundra år så kom det äntligen från röret som ska tala om att systemet är fullt och då gick vi in och Karin tog ett element som var lite värme i och började med det. Nästan alla element hade massa luft innan det kom vatten. Jag gick ut några gånger och fyllde pannan med ved och kollade vattnet.
Vi luftade alla element två tre gånger. Sen hittade vi någon sorts ventil uppe på ett av rören ute i pannrummet som det kom lite luft ur och sen så skruvade vi på något vred som egentligen reglerar hur mycket värme som ska in i huset och då pös det mer från den ventilen. Sen lät jag en kallvattenkran vara på tills det äntligen kom vatten ur den, brunt äckligt vatten som kom stötvis innan det kom klart i en fin stril. Sen så gick vi runt och luftade en gång till när vi kände att elementen började bli varma.
När Karin åkt hem så kollade jag pannan en gång till och gick sen och luftade en sista gång.
Det är ju tur att man har egen brunn. :D
:D ja vatten är dyrt.
Att ha cirkulationspumpen på högsta är oxå en bra sak.
Du får kolla efter ett par timmar igen för det kan bubbla lite till efter ett tag.
Elementen ska vara riktigt varma när du luftar.
Skönt att veta att du inte fryser längre :bow:
Ja, det är jätteskönt! Funderar på att sova på nedervåningen iom att mitt element (inget på övervåningen) har kommit igång. :cool:
Jag lär ju behöva upprepa hela proceduren imorgon och kanske även på tisdag. :D
Glöm inte att elda upp pannan så mycket du vågar innan du börjar lufta :D
Nej då, jag brukar låta pannan komma upp i ca 90 grader innan jag slutar kasta in ved. :D
Så jag hinner väl tända pannan, ge hästarna mat och mocka innan det är så pass att jag kan börja lufta. :p
Hur har det gått nu då? Har du kvar värmen?
Ja, elementen kallnade fort dock, på måndagmorgon var det redan kalla. Men jag gjorde om proceduren på kvällen och då fick jag värme i några av elementen på övervåningen också! :bump:
Mitt element blev varmt på ovansidan men kallnade helt väldigt fort tyvärr, men innertemperaturen på nedervåningen pendlar mellan 18-21 grader beroende på vilken tid på dygnet det är.
I går morse så var elementen fortfande varma, likadant i dag. Men jag lär behöva fortsätta lufta, det tar lång tid att fylla systemet fortfarande trots att jag gör det varje dag för tillfället.
|