Visa fullständig version : Nikon D50/D40
INVISIBLE 2008-02-17, 10:24 Sho. :)
Är det någon större skillnad på dessa kameror?
Funderar på att köpa en D40 och jag kommer i första hand ta kort på motiv i rörelse (hästar, hästhoppning).
Är D40 bra när man ska göra det? Eller är D50 mycket bättre?
Tacksam för svar :bow:
INVISIBLE 2008-02-17, 10:40 Med objektivet man får med kameran menar jag då. (18–55 mm)
NagelacksBeroende 2008-02-17, 11:10 Det är objektivet det hänger på mycket, inte kameran. :)
18 - 55 tror jag inte är det mest ultimata objektivet för att fota hästhoppning... Jag tror att kanske 70 - 300 är bättre :).
Stormogul 2008-02-17, 11:38 Objektivet beror lite på om det är inomhus eller utomhus.
D40 saknar autfokusmotor, vilket "tvingar" dig att skaffa ett objektiv med autofokusmotr i huset, de som på Nikonspråk heter AF-S, däremot har även tredjepartstillverkarna en massa objektiv med fokusmotor, så det spelar inte så stor roll så länge du köper nytt.
Fördelen med D40 är dock lite större och något robustare hus, samt bättre iso egenskaper.
Jag kan dock direkt säga att 18-55 inte kommer att duga inomhus, inomhus hästfoto är hopplöst utan de riktigt bra objektiven med bra ljusstyrka och sånt kostar.
INVISIBLE 2008-02-25, 15:25 Så om jag köper D40, och ett bra objektiv, vi säger 70-300 då, om det är bäst? :D
Kommer det funka bra då? :)
INVISIBLE 2008-02-25, 15:27 Så vad är det bästa, inte allt för stora och dyra objektivet om jag vill fota rörelse inne och ute? :)
Stormogul 2008-02-25, 22:21 Om du vill fota rörelse inne är det ljusstarka objetiv som gäller, om du vill ha ljusstarka zoomar kostar det pengar, men om du kan tänka dig fast optik och kan tänka dig att zooma med fötterna så finns det t.ex. 50mm 1.8D för drygt tusenlappen, grymt bra objektiv optiskt, men plastigt.
INVISIBLE 2008-02-26, 21:04 Zooma med fötterna? Hm, njae det är väl inte riktigt vad jag är ute efter. :p Vill ha ett "vanligt" liksom.
Men jag har kikat på ett 55-200 objektiv, har sett många andra ha det och det verkar bra. Eller ja, inte bra, precis, men duger. Är ju mest utomhus jag ska fota, så funkar det skapligt inomhus duger detta bra för mig. :D
Vad tycker ni om det?
Stormogul 2008-02-26, 21:42 Zooma med fötterna = gå fram och tillbaka, fast objektiv = fast brännvidd = icke zoom, då får man gå närmare eller längre ifrån.
18-55 och 55-200 är bra objektiv, men ljusstyrkan räcker inte för inomhus, t.ex. ridhus kommer aldrig att funka med de objektiven, de är för ljussvaga för inomhus! Däremot kommer de att fungera skitbra utomhus om det inte är för dåligt ljus!
INVISIBLE 2008-02-27, 18:04 Aha. :idea:
Aja, det blir nog ett 55-200 då. Är ju egentligen utomhus jag vill fota. :D Ridhusbilder blir ju nästan aldrig fina överhuvudtaget, de är så trista. :p
Tack så jättemycket för alla svar och hjälp! :bow:
Americanese 2008-03-03, 19:20 Kapar tråden en aning, tack för det. :bow:
Fick just hem min Nikon D40. (Min första systemkamera)
Den medföljande guiden var på franska, och att ladda ner en manual på engelska från Nikons hemsida går inte för överföringen avbryts efter ett tag för att "det går för långsamt". :smirk:
Någon som vet hur jag skall bära mig åt för att få tag i en manual på engelska. Allra helst på svenska, men det finns nog inte?
Stormogul 2008-03-03, 19:41 Det finns, men du får köpa av Nikon sverige och de tar ganska mycket för manualer, löjligt mycket till och med. Förmodligen för att de inte gillar när folk importerar från utanför Sveriges gränser (Det är oftast då folk köper svensk manual)
KL
Hur vet man vilka objektiv som är ljusstarka?Är det någon speciell nuffra eller bokstav?
Stormogul 2008-03-03, 20:02 Ja, så låg bländarsiffra som möjligt indikerar på ljusstyrka, t.ex. är ett objektiv som har betäckningen Xmm 2.8 ljusstarkare än Xmm 3.5
Kuckeliku 2008-03-03, 20:16 http://www.kenrockwell.com/nikon/d40/users-guide/index.htm
http://www.digital-slr-guide.com/nikon-d40-guide.html
eller googla helt enkelt på "nikon d40 guide"
lyckas till med kameran!
Så detta objektiv kräver mycket ljus(typ solsken)Tamron AF 70-300/4-5,6 Di??
Det är väl 4-5,6 som är ljusstyrkan?
Americanese 2008-03-03, 20:28 http://www.kenrockwell.com/nikon/d40/users-guide/index.htm
http://www.digital-slr-guide.com/nikon-d40-guide.html
eller googla helt enkelt på "nikon d40 guide"
lyckas till med kameran!
Helt fantastiskt! Tack så himla mycket! :bow:
Stormogul 2008-03-03, 20:42 Ja, det stämmer, särskilt eftersom att det är rätt långt brännvidder. Det är ju en telezoom och det kräver dessutom snabb slutartid för att inte bli skakningsoskärpa. Det tillsammans med svag ljusstyrka gör att det krävs mer eller mindre solsken för att de skall fungera som de är tänkta.
Kuckeliku 2008-03-03, 20:47 Helt fantastiskt! Tack så himla mycket! :bow:
Vassego! /K
Kuckeliku 2008-03-03, 20:52 Helt fantastiskt! Tack så himla mycket! :bow:
sedan kan du titta in på 'www.KAMERAMÄRKEforum.se (http://www.nikonforum.se)' också, där finns det folk som också är mycket duktiga och kan tipsa och svara på frågor.
:)
Kapar tråden en aning, tack för det. :bow:
Fick just hem min Nikon D40. (Min första systemkamera)
Den medföljande guiden var på franska, och att ladda ner en manual på engelska från Nikons hemsida går inte för överföringen avbryts efter ett tag för att "det går för långsamt". :smirk:
Någon som vet hur jag skall bära mig åt för att få tag i en manual på engelska. Allra helst på svenska, men det finns nog inte?
Jag har laddat ner Nikons orginalguide på engelska. Har den på datorn. Hojta till om du vill att jag ska skicka till dig!
Och kolla verkligen in Kens sida. Den är verkligen grym.
/Jonaz
Stormogul 2008-03-04, 00:06 Ett tips är att alltid vara lite kritisk när man bläddrar igenom Kens sida. Många av hans åsikter stämmer överens med mina, men de är inte alltid bundna till hårda fakta. Men det är absolut en bra sida och Ken är kanon!
INVISIBLE 2008-03-09, 17:56 delvis knapp
Nu har jag köpt min D40, med ett 18-55 och ett 55-200 objektiv.
Jag är skitnöjd! :love:
Americanese 2008-03-11, 18:20 *kl*
Det medföljande kitobjektivet 18-55 räcker inte för att jag ska kunna fota hästarna på travovalen (utan att gå in på själva banan...)
Någon som kan tipsa om vad för objektiv som bör införskaffas för ändamålet? 70-300? Kan man gå ifrån Nikon och köpa objektiv från tex Sigma?
Behöver du inte den extra brännvidden 200-300 så klarar du dig gott med ett 55-200VR
Det är billigare än 70-300VR och presterar i stort sett lika bra, det är dessutom samma ljusstyrka.
Sigma har en del roliga gluggar, men eftersom att du har en D40/D40X behöver du ett sigma med betäckningen HSM. T.ex. 50-150 2.8 eller 70-200 2.8
|