Visa fullständig version : Nödrop - pelargonerna dör!!!

kopur
2008-02-20, 09:35
I somras köpte jag så underbart fina rosenknoppspelargoner och jag har försökt övervintra dem i vårt svalaste fönster. Men nu är det nästan bara skrumpna, bruna pinnar kvar...

Har jag vattnat för mycket? Är det viktigt att de torkar upp ordentligt mellan vattningarna? Finns något jag kan göra för att rädda dem?

(Har försökt ta sticklingar, men de bara ruttnar...)

tanten
2008-02-20, 09:45
I somras köpte jag så underbart fina rosenknoppspelargoner och jag har försökt övervintra dem i vårt svalaste fönster. Men nu är det nästan bara skrumpna, bruna pinnar kvar...

Har jag vattnat för mycket? Är det viktigt att de torkar upp ordentligt mellan vattningarna? Finns något jag kan göra för att rädda dem?

vintertid ska de knappt ha något vatten alls. (Väldigt få krukväxter ska ha speciellt mycket vatten vintertid). Gärna så torra krukor som det går. Bara några droppar om de slokar allför intensivt. Fuktiga bör de inte vara.

Prova att ta upp dem ur krukan och skaka av så mycket jord du kan, plantera om i ny jord och vattna knappt alls.

kopur
2008-02-20, 10:19
TACK!!! Ska GENAST testa!!!

KungTulle
2008-02-20, 10:54
KL...

Tänk om vi haft ett trädgårds/växtoldlingforum på buke!:angel:

Då hade denna tråd troligen hittat sitt svar litet snabbare då alla trädgårdsintresserade på buke kollat in där! Som det är nu är det ju tex många på älde ungdom som aldrig kommer in hit....eller folk som aldrig är inne på de allmäna forumen utan bara går till sina respektive specialforum!

Pelargoner är fö fina!

PS pelargonsticklingar brukar klara sig lättare om man sätter sticklingen i såjord med en gång och inte sätter dom i en burk med vatten!

/KT

kopur
2008-02-20, 11:02
Ja - ett växtforum vore toppen!!!

Jag har försökt rota sticklingarna i sådan mossa som man även använder till orkidéer... Ska testa med såjord istället!

TACK!

Chine
2008-02-20, 14:39
Jag har inte vattnat mina alls i vinter och alla 50 lever utom två och de var extremt små när jag "vintrade" dom. Jag tror dina helt enkelt ruttnat.
Nya sticklingar är nog enda lösningen. Sätt de nya sticklingarna direkt i såjord, ställ dom ljust och vattna så får du nya fina pellisar.
Vad var det för sort du hade?

bananabambi
2008-02-20, 14:41
Ang. ett trädgårdsforum, jag har mängder av frågor om tomt och odlingar, eftersom jag har megastor tomt och noll förutsättningar.

Men det känns inte så attraktivt att starta en tråd om det, eftersom den lär halka så långt bak.

Go Trädgårdsforum! :bow:

zesel
2008-02-20, 14:46
Å, 50 stycken! Har du många olika? Vilka är favoriterna?

Hur övervintrar du dina?

Winni
2008-02-20, 14:52
Jag har inte vattnat mina alls i vinter och alla 50 lever utom två och de var extremt små när jag "vintrade" dom.

Phu, det där låter bra det! Jag slängde i höstas in alla mina pelargoner i verkstaden, som är kall men frostfri och så skulle jag titta till dem och vattna ibland. Hade jag tänkt :crazy: men så har de inte blivit och nu har jag inte velat gå in för att se på alla döingar.

Men nu kan jag alltså våga mig in för att se hur de har det, köpa jord och plantera om de som verkar vara vid liv. :):):)

Philosophia
2008-02-20, 15:18
I princip det enda som tar död på pelargoner är för mycket vatten. Eftersom jag inte vill ha (läs: har inte plats) pelargonerna i fönstren under vintern så låter jag dem gå in i lite vila först i lägenheten och ställer sedan helt bryskt ned dem i källarförrådet. När våren kommer så ser de givetvis döda ut, men jag tar ändå upp dem, klipper ned dem och ställer dem ljust igen och börjar vattna lite försiktigt. Vips så mår de toppen igen.

Du ska se att det finns hopp för dina pelargoner!

mimmipigg
2008-02-20, 16:11
Klipp ner dem nu och plantera om dem om ca tre veckor så blir det nog bra.

Chine
2008-02-20, 21:46
Å, 50 stycken! Har du många olika? Vilka är favoriterna?

Hur övervintrar du dina?

Tror det är ca 40 olika sorter, lite svårt att välja favorit, men den Turkiska Jättepelargonen är cool, växte så den var 150 cm minst på en sommar från att ha varit liten stickling köpt i mars. Sedan är ju Susan Screen också stor och fin med jätteblommor och Mallorca (äv. kallad Kanariepelargon eller Swiss Star) förståss.
Fast den som ändå blir no.1 är nog Westdale Appelblossom om den nu behagar blomma i år, förrra året vägrade den trots att alla andra blommade som tokar :devil:.
De övervintrar i ett litet förråd med ett litet fönster ut mot altanen, tror eg att det är för lite ljus men det gick ju hyfsat ändå.

Iris
2008-02-20, 21:52
Men nu är det nästan bara skrumpna, bruna pinnar kvar...

Just det här med skrumpna låter illavarslande :(
Är de mjuka?

Det har inte blivit för kallt i rummet - så att de frusit?

Jag tror också att sista chansen är sticklingar, och då helst i såjord.

Lycka till!!

Chine
2008-02-20, 21:55
Phu, det där låter bra det! Jag slängde i höstas in alla mina pelargoner i verkstaden, som är kall men frostfri och så skulle jag titta till dem och vattna ibland. Hade jag tänkt :crazy: men så har de inte blivit och nu har jag inte velat gå in för att se på alla döingar.

Men nu kan jag alltså våga mig in för att se hur de har det, köpa jord och plantera om de som verkar vara vid liv. :):):)

Jag tror de lever:) fast de ser nog döda ut vid en första anblick, men ge dom lite vatten och ny jord så tittar det nog ut små skott, klipp dom inte förrän de har "vaknat" till liv och klipp så det finns något blad kvar på varje gren sedan. Förra året var jag för brysk mot mina och klippte ner dom och planterade om dom samtidigt direkt från vintervilan, det tålde dom INTE, bara de två tappraste överlevde. Som tur var hade jag sticklingar från alla andra utom en.
Kan säja att jag hade en pelargon jag glömt i förrådet under trappan i 2-3 år som när jag hittade den och vattnade den visade sig leva:banana:

Chine
2008-02-20, 22:05
Min Turkiska Jätte 070714 alltså 4 mån gammal
http://i103.photobucket.com/albums/m144/AliceSpring/TurkiskJtte.jpg

poli
2008-02-20, 22:15
:eek: var får man tag på en sån?! :angel:

Snurrfian
2008-02-21, 07:46
Den var häftig! :bump:
Jag har oxå en väldigt mängd med plantor men inte så många olika sorter... Jag är dessutom urusel på att ha koll på vilken som är vilken när de inte blommar, och namnen glömmer jag konstant. Men jag njuter av dem! :D Och lägger ut alldeles för mycket pengar på att köpa nya sorter...:angel:

zesel
2008-02-21, 07:47
Oj vilken pelargon :love: !

Hur varmt är ditt vinterförråd?
Tack för info om förvaringen, även om misslyckad uppväckning.
Jag har gjort så jag också en gång, det gick inte heller bra :angel: .

Chine
2008-02-21, 18:27
:eek: var får man tag på en sån?! :angel:
Köpte den som liten sticklig på någon mässa. Det finns massor av pellisar som kan bli stora om man bara tar en stickling från en pelargon som inte fått stråförkortningsmedel. De flesta man köper på ICA och hos handelsträdgårdarna får stråförkortningsmedel för att de inte har möjlighet att toppa alla tusentals pelargoner.

Chine
2008-02-21, 18:31
Oj vilken pelargon :love: !

Hur varmt är ditt vinterförråd? .
Alldeles för varmt, säkert 10-15 grader. Den här vintern hade de nog gått bra att övervintra dom på glasverandan hela vintern. Har en som jag tänkte att den kunde ju få dö, för den fick inte plats i förrådet och den lever och frodas efter vintern i sin ensamhet på verandan:love:. Nu får jag nog bli snällare mot den:angel:

Chine
2008-02-21, 18:35
Den var häftig! :bump:
Jag har oxå en väldigt mängd med plantor men inte så många olika sorter... Jag är dessutom urusel på att ha koll på vilken som är vilken när de inte blommar, och namnen glömmer jag konstant. Men jag njuter av dem! :D Och lägger ut alldeles för mycket pengar på att köpa nya sorter...:angel:

Herregud, jag skulle aldrig ha någon koll utan namnlappar, sätt etiketter på dom så du vet. Jag är inte ens säker på skillnaden när dom blommar, alla mårbackasorter ser ju nästan likadana ut och stjärnpelargoner är ju hopplösa om man inte har koll. Mallorca däremot går ju bara inte att ta fel på.
Jag är med i Svenska pelargonsällskapet och ibland försöker någon namnbestämma en pelargon och jag lovar att man får många namnförslag:rofl:

Winni
2008-02-21, 20:46
Jag tror de lever:) fast de ser nog döda ut vid en första anblick, men ge dom lite vatten och ny jord så tittar det nog ut små skott, klipp dom inte förrän de har "vaknat" till liv och klipp så det finns något blad kvar på varje gren sedan. Förra året var jag för brysk mot mina och klippte ner dom och planterade om dom samtidigt direkt från vintervilan, det tålde dom INTE, bara de två tappraste överlevde. Som tur var hade jag sticklingar från alla andra utom en.
Kan säja att jag hade en pelargon jag glömt i förrådet under trappan i 2-3 år som när jag hittade den och vattnade den visade sig leva:banana:

Under sommaren planterade jag om dem i stora krukor och urnor, några med olika sorter tillsammans. Jag hade tänkt klippa ned dem och plantera om i mindre separata krukor för att kunna ha dem inne i ljuset. Men nu ska jag inte göra det efter ditt råd. Fast jag fattar inte hur jag ska få plats med alla stora krukor inne, innan jag kan plantera om dem :crazy:

Ska man klippa ned dem ända ned eller bara det som ser dött ut? Jag tycker om pelargoner som är stora och kraftiga, så några år har jag kunnat övervintra endel inne och de har jag bara klippt ned en bit. Fast de har ju och andra sidan blivit skötta under hela vintern, de jag har nu är ju på "undantag" :smirk:

Chine
2008-02-21, 22:05
Under sommaren planterade jag om dem i stora krukor och urnor, några med olika sorter tillsammans. Jag hade tänkt klippa ned dem och plantera om i mindre separata krukor för att kunna ha dem inne i ljuset. Men nu ska jag inte göra det efter ditt råd. Fast jag fattar inte hur jag ska få plats med alla stora krukor inne, innan jag kan plantera om dem :crazy:

Ska man klippa ned dem ända ned eller bara det som ser dött ut? Jag tycker om pelargoner som är stora och kraftiga, så några år har jag kunnat övervintra endel inne och de har jag bara klippt ned en bit. Fast de har ju och andra sidan blivit skötta under hela vintern, de jag har nu är ju på "undantag" :smirk:

Ja du, där har vi alla ett gemensamt problem, var ska alla pellisarna bo innan de kan flytta ut:confused: Det tror jag inte jag löser, jag har själv en massa kvar i vinterförrådet trots dubbla rader pelargoner i fönstrena (tur att de andra krukväxterna är av typen Fikus dvs de tar inte illa upp om man ställer dom på golvet mitt i rummet ett par månader).
Fast jag skulle tro att du kan sära på dom och sätta dom i mindre krukor med ny jord bara du inte klipper dom, ta bra bort gamla blad och döda grenar, när de ser uta att vakna till liv och börja växa så kan du ju klippa också.
Jag har flyttat mina så nära fönstret jag kan och höjt tempen i förrådet, det får duga. I helgen tänkte jag bära ut dom på glasverandan så de får en massa ljus som de älskar, men får nog räkna med att bära in dem igen vid frostrisk (det är lite bökigt att hinna bära ut 50 pellisar innan jobbet så det får bli på helgerna de bor där).
Jag har läst rekommendationer att klippa ner till ca 10 cm, men det tänker jag INTE göra med alla mina, har de långa stänglar utan blad så brukar det ändå växa ut nya grenar där. De som är riktigt stora som Susan Screen, Turkisk Jätte och Mallorca kommer jag bara att klippa så mycket som behövs för att de inte ska bli rangliga. Sedan går det ju att ansa vart efter under säsongen men det är lite svårt att gå fram med saxen när de blommar så fint. Ibland gör jag fina buketter av mina och ställer på bordet när jag ansat, då behöver man ju iaf inte slänga bort blommorna.
Kom bara ihåg en sak, Pelargoner är beroendeframkallande, lika illa som Internet och hästar:p

zesel
2008-02-22, 19:44
Kom bara ihåg en sak, Pelargoner är beroendeframkallande, lika illa som Internet och hästar:p :eek: Jag har märkt det!
För ca 5 år sedan drabbades jag svårt av pelargonbacillen, och trots antibiotika i omgångar så biter den sig kvar! Den gick i vila ett tag efter att min första pelargonsamling omkom. Pellisarna befann sig då på en het balkong när grannhuset brann upp, och dog allihop.

Efter det har någon enstaka pellis liksom sugits till mig då & då, men jag har inte haft möjligheter att övervintra dem.

Men nu - nu har infektionen med pelargonbacillen åter blommat ut i full kraft :eek: ! Jag kan inte göra något åt det! Eller jo - handla och så fler pellisar förstås :angel: ...

doris
2008-02-22, 21:09
*kl*

Har aldrig varit något "fan" av pelargoner...Men kom någon sömnlös natt på att jag nog skulle testa denna säsongen.. Kan någon förklara för mig varför det blev så?? hihi.. Har ända sedan barnsben varit en motståndare till pellisar...Har verkligen tyckt att det varit en väldigt tråkig "tant"-blomma...

Är nu 26 år och skall skaffa mig pellisar...Är jag en tant då?? haha :)

Off Topic...

* vi vill ha ett trädgårdsforum NU *

:bump: :bump:

Philosophia
2008-02-22, 21:17
Japp! Du har gått och blivit tant. :)

doris
2008-02-22, 21:17
hi hi hi. Tack för den liksom :) :rofl:

Luff
2008-02-22, 21:29
KL
Pelargoner älskar hästbajs.
Granntanten var helt begeistrad över mina ICA pelargoner som trots vintervanvård och brutal klippning blommade som galningar.
Hon har tingat lite hästkulor till sommaren.

tanten
2008-02-22, 22:45
.....
Har aldrig varit något "fan" av pelargoner...Men kom någon sömnlös natt på att jag nog skulle testa denna säsongen.. Kan någon förklara för mig varför det blev så?? hihi.. Har ända sedan barnsben varit en motståndare till pellisar...Har verkligen tyckt att det varit en väldigt tråkig "tant"-blomma...

Är nu 26 år och skall skaffa mig pellisar...Är jag en tant då?? haha :)
.......
:bump: :bump:

Ja, pelargoner är det definitivt varning på!! (fast Lasse Anrell är visst pelargonfanatiker också...:eek: )

Jag höll mig till fuchsior. Dvs på den tiden jag hade stort hus och gigantisk trädgård.

Fuchsior kan vara så oanständigt vackra med massor av ljusa rosa underkjolar och svulstiga vulgära ohämmade blomor. Och så går de att äta! Tänk en sommartårta med massor av grädde och megastora ljusrosa fluffiga fuchsiablommor som dekoration bland jordgubbarna.....

eller en vacker fruktsallad dekoreerad med en krans av enkla röda och violetta fuchsiablommor runt kanten på skålen och ett par svulstiga dito med dubbla underkjolar i mitten...

Nej, jag lyckas inte få blommor att bli oanständiga..eller.... :o :o

**greppar lavendelpåsen**

Trissa
2008-02-22, 23:32
kl

Jag tycker det är så svårt med pelargonsticklingar, någon enstaka har jag lyckats få att överleva, men då blir de bara långa och rangliga. :(

kopur
2008-02-23, 19:48
KL
Pelargoner älskar hästbajs.
Granntanten var helt begeistrad över mina ICA pelargoner som trots vintervanvård och brutal klippning blommade som galningar.
Hon har tingat lite hästkulor till sommaren.

Hur gör du då? Blandar det med vatten och vattnar, eller?+

zesel
2008-02-23, 20:18
Det går utmärkt att ha både pelargonbacillen, och en släng av fuchsiafeber på det :angel: .

Tant? Nä, det känner jag mig i alla fall inte som :D .

I två somrar har jag haft endast norrbalkong - så då tog fuchsiafebern över. Jag påbörjade uppstamningsförsök och njöt av vackra blommor (även som matdekoration). I flytten till mitt nuvarande boende tog dock mina fuchsior rejält med stryk, och jag försöker nu förtvivlat väcka dem till liv igen :cry: .
Här är min White King, som tyvärr är livlös i år:
http://img.photobucket.com/albums/v307/amarula/blommor/20070704070.jpg
I år har jag satt fuchsiafrön för första gången, och det kommer upp något litet, litet grönt nu :bump: !

(Men tanten - om du vill vara oanständig, så är det nog bättre med något mindre påklätt än att sväva ut i dubbla underkjolar och rosa fluff :rofl: !)

zesel
2008-02-23, 20:21
Får de tillräckligt med ljus? Annars kan de rangla iväg rejält.
Toppar du dem? Det ska man göra för att de ska kunna bredda sig, jag brukar ta första gången när de är knappa 15 cm.

Trissa
2008-02-23, 20:24
Jag har dem i ett österfönster, men det kanske inte räcker?

zesel
2008-02-23, 20:42
Det kan nog bli för lite ljus, i alla fall tidigt på året.

Trissa
2008-02-23, 20:45
Skulle det funka med en sån där akvarieramp med lysrör i över? Den hade jag ändå tänkt släpa fram till tomaterna.

zesel
2008-02-23, 20:52
Det går nog bra. Här är min variant av extrabelysning:

http://img.photobucket.com/albums/v307/amarula/blommor/DSC00120.jpg
Den fungerar utmärkt, din variant låter riktigt proffsig :D .

Luff
2008-02-24, 17:25
Tar det dom ska bo i över sommaren.
Blandar planteringsjord m brunnen hästskit eller smulade torra bollar ca 50% vardera i halva krukan/baktråget (har ett gammalt sådant som tyvärr sjunger på sin sista vers men en pelargonsommar till håller det nog)
Sen planterar jag pelargonerna i ett ogödslat lager för att inte chocka dom direkt. Plantan står på det gödslade lagret och får ren jord runt om alltså.

Chine
2008-02-24, 20:56
:eek: Jag har märkt det!
Men nu - nu har infektionen med pelargonbacillen åter blommat ut i full kraft :eek: ! Jag kan inte göra något åt det! Eller jo - handla och så fler pellisar förstås :angel: ...

Jag hade tagit 15 fröer från mina förra året, dem har jag sått idag, får se vad som tittar upp om det blir något, stolta mammor är Drottning Victorias vilohem (mårbackasort från Öland), Nettlestedt (ljust aprikosa dubbla blommor) och Miss Parker (grönvita blad och rosa-cerisa dubbla blommor). Särskilt den sista ska bli kul att se vad det blir om det blir något vill säja.

zesel
2008-02-26, 18:15
Vad spännande med egna frön! Om du får någon vacker ny pelargon så är jag klart intresserad av en stickling - en äkta "buke-pelargon" blir det ju då :D !

Chine
2008-02-26, 22:24
Vad spännande med egna frön! Om du får någon vacker ny pelargon så är jag klart intresserad av en stickling - en äkta "buke-pelargon" blir det ju då :D !
En har redan grott, det är en som är barn till "Drottning Viktorias vilohem". Men Pelargoner blir ju inte alls lika sina "föräldrar" när man frösår och det är inte alls säkert att de blir stabila, återkommer med bilder på underverket.

zesel
2008-02-27, 07:29
Ja, vad kul om du återkommer med bilder! Låt oss följa utvecklingen :) .

Chine
2008-02-27, 22:21
Ja, vad kul om du återkommer med bilder! Låt oss följa utvecklingen :) .
Lilla "Bukefalos" har två blad idag och ser liten men stark ut:banana:, ska fota i morgon och hoppas kunna lägga in den i datorn. Vår dator kraschade för ett tag sedan och sedan dess har fotoprogrammet varit lite tjurigt:(, vi får se om det går.

Chine
2008-02-27, 22:36
http://i103.photobucket.com/albums/m144/AliceSpring/Bild051.jpg
Dålig bild på lilla Bukefalos 2 dagar gammal, tagen med mobilen.

zesel
2008-02-28, 07:35
Vad söt den är! Den ser pigg och stark ut.
Det kan inte bli annat än en vacker pellis :bow: !

Chine
2008-02-28, 11:58
Den har ju en vacker mor så nog borde den ha bra gener:D

imported_gerbera
2008-02-28, 21:06
Jag har hört att man ska kissa på dem också.

Luff
2008-02-29, 13:38
Nej, nej inte kissa PÅ, det är för skarpt och bränner sönder växten.
Men däremot späda ut urinet och vattna med.
Mycket bra gödsel, men lite joxigt, vem vill kissa i hink, kanske kan man fråga någon karl, har man ingen egen så kanske fråga någon som passerar:).

By the way så är det min pelargonlåda som syns bakom barnen på avataren.

Chine
2008-02-29, 15:38
Jag kan ju alltid smyga med mej ett urinprov hem från jobbet:idea:, dom kastar vi ju ändå på eftermiddagen. Men jag nöjer mej nog med vanlig pelargonnäring.

doris
2008-03-07, 20:37
*KL*

Ok, nu är första steget mot "tant"igheten taget!!!!!!!! :angel::angel::o

Jag har köpt mig en pelargonstickling....

HJÄLP :bump:

zesel
2008-03-07, 20:58
Nähä du, här hjälps ingenting...

När pelargonfebern slår till hjälper bara - fler pelargoner!

emma74
2008-03-07, 21:08
Nej, nej inte kissa PÅ, det är för skarpt och bränner sönder växten.
Men däremot späda ut urinet och vattna med.
Mycket bra gödsel, men lite joxigt, vem vill kissa i hink, kanske kan man fråga någon karl, har man ingen egen så kanske fråga någon som passerar:).

By the way så är det min pelargonlåda som syns bakom barnen på avataren.

ta med en plastmugg eller nåt och vattenkannan in på toa, kissa i muggen, häll i vattenkannan, späd med vatten (och jag antar att en normal plasmugg rymmer ca 2 dl och en vattenkanna va 1,5 l och det blir ganska lagom styrka skulle jag tro) och vattna - spara inte vattnet om det inte går åt :angel:

doris
2008-03-08, 11:04
hi hi...misstänkte det :)

skall på pelargonfest på plantskolan snart...gisses, vart skall det här sluta??? ;)

Chine
2008-03-11, 13:06
skall på pelargonfest på plantskolan snart...gisses, vart skall det här sluta??? ;)

Antagligen med massor av pelargoner överallt:angel:

Lilla Bukefalos har nu tre blad och är kraftig och fin, låter honom växa lite till innan jag fotar igen.

Philosophia
2008-03-11, 13:49
*KL*

Jag plockade fram mina stackars pelargoner för två veckor sedan ur deras kolsvarta vintervila. De brukar få stå i ett källarförråd och när jag tagit upp dem så brukar jag bryskt klippa ned dem direkt och sedan tar de sig finfint.

I år såg de dock något mer skrumpna och förtorkade ut så jag tänkte vara lite mer mild i min hantering i år. I ungefär en vecka fick de stå långt inne i ett rum för att inte chockas av ljuset och därefter ställde jag dem något närmare ett fönster, dock inte i direkt ljus. Nu har ungefär hälften av pelargonerna börjat vakna till liv, stammen har börjat bli grön och små blad har börjat komma. Men hur gör jag nu? När klipper jag ner dem? Jag vet inte hur man gör när man inte är brysk :D.

Och en följdfråga. De som inte har vaknat upp än, när kan hoppet betraktas som ute?

Winni
2008-03-11, 14:07
Och jag som inte fått in mina än :crazy: Måste ha hjälp för krukor och baljor och allt vad det är är ju svintunga ju, men mannen i huset har så mycket annat som kommer i vägen. Tänk om hoppet är ute med dem?

Får väl krångla upp dem på skottkärran och dra in dem själv. Har bara en liten halvtrappa från verandan och in/ut så jag kan ju faktist dra kärran ända in i huset :rofl:

doris
2008-03-11, 17:53
*KL*

Jag har nu fått hem min första pelargpon.. Skall plantera den idag. Spännande :bump:

För er som säkert kan ALLT om dessa växter så är det en Blue Wonder.

zesel
2008-03-15, 18:33
En av mina sticklingar på tillväxt inför sommaren fick ett par små knoppar som slog ut innan jag hann ta bort dem - så jag fotograferade innan jag tog fram skalpellen och skar bort blomman.

Lite försmak av vad som kommer till sommaren :love: :
http://img.photobucket.com/albums/v307/amarula/blommor/DSC00183.jpg

Jag försöker också väcka lite övervintrade pelargoner åt en kompis - men de flesta ser tyvärr livlösa ut. Men än ger jag inte upp, de har bara varit inne i två dagar.

Snurrfian
2008-03-15, 20:11
Två dag är ingenting när det gäller att väcka pelagoner, ge dem minst en vecka ialla fall!

Den var jättefin ialla fall den där du har fått upp! Visst är det lite hjärtskärande att ta bort blommorna även om det är det bästa för plantan, på mina "stora" pelagoner brukar jag fuska ibland och låta någon blomma bara för att man ska bli påmind om hur underbara de är!

zesel
2008-03-21, 12:00
Det har fortfarande inte kommit livstecken alls från kamratens pelargoner här inne.
Jag låter dem stå några dagar till bara för att det är för kallt att pulsa ut till komposten, men det är nog kört tyvärr.

Mina frösådda växer dock finfint, snart kommer jag att ha rejäl platsbrist ;) .

Snurrfian
2008-03-21, 12:23
Kolla så att det inte kommer något från roten, jag har haft minst två i år som har sett helt döda ut och varit på väg att bli utslängda och så helt plötsligt har jag fått se att det har kommit upp lite grönt nere vid roten!

Mysgrisen
2008-03-21, 22:20
Måste man förvara pelargonerna svalt på vintern?

Vad händer om man har dem inne, och fortsätter att vattna som vanligt?

Köpte jättefina rosa mårbackaperlargoner häromdagen.

zesel
2008-03-22, 11:29
Det kan gå bra att övervintra dem inne också, om man tar ett svalt fönster och vattnar sparsamt så de ändå får vila.

Mårbackor är sååå fina :love: .

zesel
2008-03-28, 05:45
Lilla Bukefalos har nu tre blad och är kraftig och fin, låter honom växa lite till innan jag fotar igen.

Hur går det med lilla Bukefalos? :bump:

zesel
2008-04-04, 09:31
Nu ryker de gamla pelargonerna - inga livstecken än.

De nya växer så det knakar :love: !

Chine
2008-05-03, 10:08
Här kommer en bild på lilla Bukefalos, lite dålig på att uppdatera, jag och kameran är inte så bra vänner som jag och Bukefalos. Bukefalos har en egen kruka nu och är så stor att den snart ska toppas, någon som vill ha Bukesticklingen??
http://www.alltomtradgard.se/_internal/cimg!0/8kbcyghzj0unn7f6nu5ne67f38j1goy

Chine
2008-05-03, 10:15
Lägger även in en bild på mamman till Bukefalos. Det är en "Drottning Victorias Vilohem" som är en Mårbackavariant från Öland.
http://www.alltomtradgard.se/_internal/cimg!0/l2bmz2f21i5i8hh145x05pxn9jpcr7c
OBS att Bukefalos inte blir en "Drottning Victorias Vilohem", Buke har ju en pappa också och han är okänd.

Chine
2008-05-03, 10:55
..nästan exakt två månader gammal..

doris
2008-05-03, 22:12
Du verkar kunna det här :)

I mars köpte jag sticklingar av pelargoner.. Nu undrar jag om det är läge att ställa ut dem? Hur vet man när det är dags?

//doris - mycket tacksam för svar

Chine
2008-05-04, 12:50
Du kan ha dom ute på dagen, men ff är det risk för nattfrost, får de frost dör de, så du får ta in dom på nätterna. Jag har mina i en inglasad veranda och bor i Västergötland, mina bor ute på verandan dygnet runt nu.

doris
2008-05-04, 15:36
Tack för svaret.

Jag bor i allra sydligaste Sverige. Men då gör jag så att jag börjar vänja dem vid att vara ute ett tag.