Visa fullständig version : Musskrämmare
Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, men jag provar här.
Är det någon som testat såna där elektriska musskrämmare som man pluggar in i en väggkontakt? Vad har ni för erfarenheter i så fall?
De fungerar, helt klart!
Vi hade problem med möss i en sadelkammare, satte in en musskrämmare och mössen försvann direkt.
Immer
Min erfarenhet är att den funkar bra, men att den inte går att ha i rum där man vistas. Det ljud som den trots allt alstrar, är ett ultraljud och ska således inte höras av människan, men den ger ifrån sig ett svagt ljud som man man blir jättetrött och får huvudvärk av efter bara en kort stund. Vet inte hur det påverkar hundar och katter, de hör ju bättre än vi och borde störas ännu mer av detta.
cassiopeja 2008-02-21, 14:55 Jag var inne i en affär där dom hade en sån och var nästan tvungen att gå ut igen för att ljudet var så enormt irriterande och jobbigt. Det var nästan så att man likt en hund gick och ruskade på huvudet för att "bli av" med oljudet. :D
seems sweet 2008-02-21, 15:13 vi har de oxå i sadelkammaren och det fungerer superbra.
seems sweet 2008-02-21, 15:15 Min erfarenhet är att den funkar bra, men att den inte går att ha i rum där man vistas. Det ljud som den trots allt alstrar, är ett ultraljud och ska således inte höras av människan, men den ger ifrån sig ett svagt ljud som man man blir jättetrött och får huvudvärk av efter bara en kort stund. Vet inte hur det påverkar hundar och katter, de hör ju bättre än vi och borde störas ännu mer av detta.
varken våra katter, hund eller hästar har brytt sej det minsta.
Har faktiskt inte märkt någon skillnad annat än attdet inte finns möss i sadelkammaren längre.
Bäst i rum utan datorer :angel: De kan få spunk :crazy: Försökte sätta in en i garaget, men den störde vårt trådlösa nätverk :mad:
SkorpSmulan 2008-02-21, 15:19 *Delvis knapp*
Åh det här låter intressant.
Kan man ha den på medans man inte är hemma bara (eftersom att en stör) eller funkar den inte lika bra då tro?
Vart kan man köpa och vad kostar den?
SkorpSmulan 2008-02-21, 15:20 Oj, men det lät ju mindre bra dock. På vilket vis fick datoren spunk?
vi har en hemma (bor i gammalt hus, pa bottenvaningen). har aldrig sett nagra moss och mojangen later inte heller (inte sa vi hor iaf)
Datorn kopplade upp, kopplade ner, kopplade upp... - i en oändlig loop. Men även att spara och ladda ner bilder från kameran gick inte bra alls, tappade bort en hel del i överföringen :mad: Men det kanske är olika - så var det för mig :)
Hm. Det lät inte så bra. Jag ska inte ha denna i stallet alls utan har tänkt sätta en i vårt sovrum då vi har troligen möss i väggen precis bakom sängen. Det är svårt att sova ibland när det bökar/hoppas och låter i väggen. Känns som om de är i sängen och grejar. Vi har även datorn i sovrummet så det kanske blir jättefel om jag pluggar in en sån precis brevis sängen?
Jag trodde inte de hörden för människor. Hundar och katter ska inte bli påverkade alls enligt tillverkare.
Det kanske var en dålig idé då?
vi har en hemma (bor i gammalt hus, pa bottenvaningen). har aldrig sett nagra moss och mojangen later inte heller (inte sa vi hor iaf)
Vad är det för märke på din musskrämmare? Det låter som en sån kanske skulle funka. Det kanske är en stor skillnad på olika märken? Bor också i ett gammalt hus där de hittar in alltför ofta. Just denna vägg har dock varit tyst i de 8 år vi bott här. (det är en innervägg)
Den vi har stör inte datorn - en Silverline är det - och man vänjer sig fort vid ljudet tycker jag. Min man har inte hört det alls.
Kanske ni kan ha en som ni kopplar i när datorn inte står på, när ni ska sova till exempel, det borde ju störa mössen ändå så att ni får sova ifred? Kan ju vara att de är trådlös överföring som påverkas, våst sladd-verk funkar som sagt fint även med musskrämmaren på.
Silverline. Det ska jag kolla efter. Vi har inte heller trådlös överföring när det gäller datorn. Det kan funka.
Vilken typ av butik köpte du er skrämmare i? (Jag har tittat på Coop forum och sett att de har en modell där. )
Houdinie 2008-02-22, 14:32 Jag kör med den biologiska musskrämmaren "Kissekatt", som förutom ett garanterat musfritt hem också har extrafunktionerna "Värma mattes säng", "Spinna i mattes öra tidiga morgnar" samt "Lägga krokben för matte sena kvällar när det är mörkt och telefonen ringer".
Jag är så nöjd att jag nu har två! :)
Bra idé. Men den varianten är inte kompatibel med "Gårdvar". Dessvärre.
Min gårdvar (modell 05):
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_18/09320000-09329999/640x480/9323248.jpg?0
Jag har en i vardagsrummet och har inte haft några möss.
Satte dit den i Nov.
1 mus har jag hört men den försvann lika snabbt.
Lillaloppan 2008-02-22, 16:42 Vi har också en Silverline och jag tycker den funkar sådär faktiskt. Ljudet störs jag inte av när den står i det läget den gör nu, dvs winter och quick. Sätter jag däremot över den på sommar så kan jag höra den om jag är i närheten. Men jag tycker inte det är sååå farligt.
Vi fångar fortfarande möss i vaskskåpet men jag anar att de elektromagnetiska vågorna och ultraljudet som Silverline'en ger ifrån sig inte går in dit.. Har funderat på att flytta den men har inte något lämpligt uttag närmre vasken... Och ja, den sitter i köket.
Angående om det stör hund eller katt så gör det INTE det då det endast är gnagare som påverkas av ljudet. Så har man kanin eller andra gnagare så rekommenderas inte Silverline!
Inte alls bra. Dom små musjäklarna sprang o gömde sig under våra kuddar i sängen.....
Skämtar bara. Har aldrig provat dom.
Vi har allt varianten "Kissekatt" hemma också. Den sorten är väldigt trevlig, men mellanväggen i huset kommer man inte in i på något vis. Det är väl mössen som klättrar hela vägen nerifrån, men katten kan inte komma dit. (Han är dock ganska intresserad av väggen) Därför tänkte jag att sen musskrämmare kunde vara en lösning. Vår kisse är kompatibel med hunden också. Här är en bild på härlig hund:
http://s229.photobucket.com/albums/ee80/bigganl/th_tuffesnart3r.jpg
I stallet och på loftet har vi helt musfritt för den ena katten bor i sadelkammaren. (och har ofta sällskap av den andra)
Inte alls bra. Dom små musjäklarna sprang o gömde sig under våra kuddar i sängen.....
Skämtar bara. Har aldrig provat dom.
:rofl: Det är precis så det känns när vi försöker sova. Inte så lajbans.
skogstomten 2008-03-19, 09:54 Men åh en sån här måste jag genast leta rätt på, vi har fått jätte problem med möss nu och med en lite 9 månaders grabb som kryper omkring och nyfiknar sig på allt så känns det inte så kul.
Katterna blir övergödda av en grannj.... så dom är inte nämvärt intresserade och kommer för övrigt inte in i väggarna och under slasken :cool:
I sadelkammaren får katterna inte vara längre, deras klor har ställt till med lite, vill inte få tex selar sönder klösta, sadlarna känns lite lättare att skydda med rejäla sadelgjordsskydd.
Aja men suveränt för tipset med musskrämmare, det ska genast införskaffas :banana:
Skrämmer liv i en gammal tråd
Jag har just flyttat in i ett gammalt hus och fick med en musskrämmare Silverline som ska klara 200 m2. Vi tog bort den för ungarna tyckte att de hörde ett störande pip, men nu har det knaprats i väggarna ett par kvällar och jag satte tillbaka den igen. Den stod i läge sommar, men nu ställde jag om den till vinter. Någon som vet hur den bör vara inställd? Hastigheten gick ju också att ändra och jag har ingen instruktion och hittar inte heller ngn på nätet.
Vare sig hundar eller katt verkar bry sig om den och jag hör den inte heller även om jag lägger örat mot den och jag brukar höra ganska bra i vanliga fall.
Ngn som har instruktionen på den som kan scanna? Jag skulle bli väldigt tacksam.
Var hittar man dessa prylar? Läge att sätta in i stallkammaren.
De finns lite varstans. Coop Forum, Fixa, Beijer bygg m. fl.
Den verkar iallafall fungera. Vi har inte hört en enda lite gnagning sedan jag satte igång den. Barnen har inte heller klagat nu när den står i läge vinter.
Har en bekant vars musskrämmare jag rotade fram igår. Den hade någon klagat på att den tjöt så högt, o ställt ner volymen på den. Antar att de ändrade från Summer till Winter eller nåt. Nu satte vi den på läge Winter och pulsen på Slow. Hittade inga instruktioner eller nånting. Hör om man lyssnar väldigt noga en ljuuuuus ton, men det är inget man hör om man inte lyssnar efter det. Första 10 sekunderna tjöt den däremot, för att sen tystna.
Är oxå glad om någon har en beskrivning som jag kan vidarebefodra till min vän. Sökte på nätet men tillverkaren verkar inte ens ha den upplagd, hittade bara deras andra produkter med manualer.
Kunde läsa mig till att man måste ändra frekvensen o hastigheten med jämna mellanrum för att inte djuren ska vänja sig, men det står ingenstans hur ofta o så.
|