Visa fullständig version : Hur får man ett gammalt skåp i trä fräscht igen?

domino
2008-02-22, 10:03
Vi håller på att greja i huset inför bebisens ankomst och det finns ett gammalt skåp i trä som jag gärna vill ha i bebisens rum som klädskåp. Det ska målas om och fixas till lite.
Min fråga är hur man får det fräschare inuti, alltså det luktar ju trä eller något liknande i det.. Vill gärna försöka få bort lukten eftersom det är tänkt att förvaras kläder i det.

Någon som har tips på hur jag ska gå till väga? Blir glad för alla förslag!:bow::)

filiduttan
2008-02-22, 10:08
Hmmm... är det avlutat så det är lut osv som luktar?
Jag tycker ättiksprit tar bort illalukt väldigt bra, fick bort all röklukt i en inrökt lägenhet en gång... de som hade lägenheten innan hade rökt in den regält men ett dygn med ättiksprit i glasskål i varje rum så var det borta, kanske funkar det?

Gnist
2008-02-22, 10:11
Skura ur rejält med gulsåpa och skölj av.

domino
2008-02-22, 10:14
Hmmm... är det avlutat så det är lut osv som luktar?
Jag tycker ättiksprit tar bort illalukt väldigt bra, fick bort all röklukt i en inrökt lägenhet en gång... de som hade lägenheten innan hade rökt in den regält men ett dygn med ättiksprit i glasskål i varje rum så var det borta, kanske funkar det?

Alltså det är 'orört' än så länge, dvs vi har inte gjort något med det ännu. Det har fungerat som ett förvaringsskåp med papper och grejer i fram tills nu.

Men ättika har har jag hört ska vara bra i många avseenden så det är ju värt att prova! Tack!