Visa fullständig version : Olympus e-410 HJÄLP!
Hej där!:bow:
Ja har precis skaffat en Olympus e-410 och undrar om någon mkt kunnigare än mig har denna också som kan hjälpa mig? Ja kan inet klaga på den alls! Den tar jätte fina stillbilder mm. Men sen när det kommer till rörliga bilder, barn springer, kundar, hästar osv, så blir dom nämliga suddiga.Och ja vet inet alls vad ja ska göra? Det jag mäst nämligen vill ta kort på är jusst häst hoppning, springande, flygande o hoppande djur osv! Kan man göra dte med denna kamera och isf HUR?? Shjälp mig.
Visa gärna bilder ni som har ? :D
Tacksam för svar o hjälp!:bow:
Finns det nån sorts program på den? Välj i så fall sportläge. Kan du hitta något läge som är halvautomatiskt så välj en snabb slutare, t.ex. 1/500 och låt kameran välja bländare och se hur det blir.
Jo ja har satt den på det o hittat alla olika program! Men endå blir det inet som ja vill ha det, kunna ta riktigt snabba bilder då det bara säger klick o man får den "close-up" bilden man vill ha på just den sekunden när hästen galoperar eller går fint på tygel o svänger så man bara får med huvudet elller nånting annat! Det blri bara litet, suddigt o ja.. Inte alls bra! ^^ men så är det detta med snabb slutare ? vad är dte ? Hur ställer man in det ? I instuktionerna står det att man ska snurra på någon slutar ratt eller något ? ja snurrar på den tuusen varv ^^ O ändå blir det ingen skilnad.. den är fortfarande lika seg :/
Behöver värkligen hjälP!:crazy::angel::confused::bow:
Stormogul 2008-02-23, 10:41 En förutsättning för att kunna ta action bilder med en kompaktkamera är följande:
1. Det måste vara BRA ljus, och bra ljus i dina ögon är förmodligen inte bra ljus enligt kameran, en kamera och vi ser ljuset på olika sätt. Bra ljus = Solsken en sommardag typ.
2. Du måste hålla kameran så still du kan (Under förutsättning att det är bra ljus) Stäng av blixten och som Madick säger slå på något sportprogram eller något i kameran, om du har direktvalsratt brukar symbolen vara i form av en springande streckgubbe.
Stormogul 2008-02-23, 11:17 Nu har jag forskat lite mer i kameran. Det slog mig att det är ju den lilla 4/3 systemaren.
Den ratten/hjulet du använder (tror jag) är den där som sitter längst uppe på kameran till höger, som ovanifrån nästan ser ut som ett minimalt cykeldäck. Det du sedan kan göra är att vrida hjulet bredvid med alla symbolerna på, och klicka in den på A (Mellan S och P)
sedan vrider du ner siffran till ett så lågt tal som möjligt med tidigare nämnda hjul (som ser ut som cykeldäcket) ta bilder och se om det hjälper!
Om det inte hjälper så kan du leta upp en knapp där det står ISO, håll in den knappen samtidigt som du vrider på "cykelhjulet" och höj värdet till 800. Testa om det blir bättre då!
Lycka till!
Okej. ja ska försöka förstå o hitta alla dom dära sakerna ! ^^ Ja ska se imorrn hur det nlir!:rofl:
Det verkar som om du är lite nybörjare på systemkamera, och det är bara att kämpa på och träna då och lära sig de funktioner som kameran har. Många gör misstaget att tro att det automatiskt ska bli bättre bilder för att man har en bättre kamera, men för många är det nog tvärt om i början eftersom man inte vet hur man ska använda den. Jag tycker i och för sig att olympus har ganska bra automatläge på kamerorna och det kan vara en bra idé i början att använda det läget och då kolla vilka inställningar kameran väljer själv och utgå ifrån det. Sedan är de viktigaste funktionera att använda, slutaren, bländaren, ljuskänsligheten och skärpan. För att få en rörelsebild helt skarp (både förgrund och bakgrund) måste du ha en väldigt kort slutartid och långt skärpedjup (och vara en bra fotograf). I många fall är man kanske nöjd med att "hästen" eller det "viktiga" i bilden är tydlig medan bakgrunden kan få flyta ihop lite. Det är ju som på alla kameror viktigt att följa med objectet med kameran när du ska fota något i rörelse med skärpa. Vet ju inte vad du har för objektiv nu, men om du ställer in slutaren på 1/400, bländaren på 4, ljuskänsligheten på 640, ska du nog få ätt bra bilder, bara du är med och ställer n skärpan hela tiden. Använd helst inte automatläget på säkrpan om du ska ta snabba bilder erftersom det ibland är svårt för kameran att hinna med att ställa in detta och då kan du få en fördröjning innan kortet tas, vilket kan göra att du missar din perfekta bil. Sedan kan du också använda dig av blixten för att komplettera om ovan nämda inställningar gör att det blir för mörkt för dig i den miljö du fotar.
Lycka till!
Tack så jätte mycket, låter vättigt det du bärettar! :) Sen får vi se om ja här då kan reda ut allt. Ja har två objektiv, vilket ett utav dera är min favorit : 40-150 mm! Ja vet inte riktigt hur ja använder objektivet häller för det står även olika siffror på det som man kan skruva på objektivet sig till. Tex. 40 50 70 100 150 står det. VAd blir det försklindad när ja vrider på objektivet på några utav dessa siffror? Och ja Olympus är värkligen ett jätte märke. Ja kan ju knappt ingenting om denna kamera. Men ack vilka otroligt smäckra bilder den tar på djur o natur som är stilla:love:, eftersom rörliga vet ja ej än hur ja ska få till dom? Men med den bildkvalité denna kamera ha borde det bli förbaskat bra bilder på rörliga djur när ja väl vet hur ja ska göra? Mitt andra objektiv är på: 14-42mm. Men tippsa mig gärna om mer o ja ska försöka göra dessa saker du bärettade om på några hästar imorrn o se om det blir bättre? :) Ja hör av mig om det blir broblem!:bow:
Ja prövade faktist med en gång o se om dte gick fortare fast på mitt rum i mörkret. Dt gick mkt snabbare men ja fick inte tll några 3 bilder i skeunden som den även ska kunna ta ^^ Men helt klart på en sekund gick det nu vilket det aaaldrig gort förut. men som sagt! Inte prövat på häst än eller något snabbt . Ja hittad imprencip allt du pratade om tror ja ? Förutom ljusskänsligheten? Hur hittar man den inställningen? o så är ja inte säker på att det var bländaren ja ställde in men ja får hoppas på det ! ^^,
LadyFrost 2008-03-01, 15:19 Det första du kan göra är att ställa om kameran till sport-läget. Det är en gubbe som springer som ikon på ratten. Det läget premierar korta slutartider och ger istället eventuellt brusigare bilder och kortare skärpedjup (generellt). Sen ska du också kolla, är det fokusfel eller är det rörelseoskärpa?
Angående objektivet, har du aldrig tittat i sökaren när du vrider på objektivet? Siffrorna är brännvidder, och när du vrider på objektivet zoomar du ut och in.
LadyFrost 2008-03-01, 15:21 ja fick inte tll några 3 bilder i skeunden som den även ska kunna ta
För att få flera bilder snabbt efter varandra måste du ha kameran inställd på seriebildstagning. Det kan du välja i menyerna. du kan eventuellt ha en snabbknapp på kamerakroppen lite ovanför pilknapparna.
Stormogul 2008-03-01, 15:45 Förmodligen räcker det inte bara att ha seriebildstagning inställd, utan det kräver säkert att TS inte plåtar i RAW utan Jpeg i en viss kvalité och lite andra inställningar, förmodligen också på låga ISO, för ISO tar kraft från processorn i kameran att processera. Kräver ju en del goda ljusförhållanden också, om nu inte optiken är grymt ljusstark.
LadyFrost 2008-03-01, 15:56 Jo, men om hon inte ens har valt seriebildstagning så blir det attans svårt att ta bilder i följd alls. Sen har jag mycket svårt att tro att ts använder RAW med tanke på frågorna. Därför tyckte jag att det räckte med info, blir det för komplicerat kommer man ändå inte förstå.
Stormogul 2008-03-01, 17:06 Du har helt rätt, TS kör förmodligen inte RAW, men man vet ju inte, TS kanske av misstag råkat ställa in det och allt vad det innebär.
Hur som helst, det jag ville påpeka är att det sällan räcker med enbart seriebildstagning för att komma upp i maximal bps.
Till TS, kolla i instruktionsboken hur du skall ställa in kameran för att komma upp i 3 bps.
|
|