Visa fullständig version : Hemelektronik: Systemkamera väska
Hittar ingen tråd om detta.
Vad har ni för väska till era "älsklingar"?
Skall köpa en väska där det finns plats för minst två objektiv,minnes kort och sladdar.
Vart köpte ni eran väska, eller vet där man kan köpa snygga behändiga väskor?
Jag har den här:
http://scandinavianphoto.se/img/img_large/301826.jpg
Crumpler, Pretty Boy :)
Den har plats för kamerahus+objektiv(16-45mm), ett extra objektiv(75-300mm) samt ett innerfack för lite smågrejer. Köpte den på Scandinavian Photo.
snygg väska:)
Är den hård eller mjuk.Tänkte på om man råkar slå i den, om kameran och linserna är skyddade.
Vadderade är det vanligaste. Hårda väskor är mer för transport, och då krävs det ordentligt med vaddering runt eftersom skalet i sig inte tar upp någon energi.
Jag har:
Lowepro Rezo 140 AW (smidigt med inbyggt regnskydd) (http://www.lowepro.com)
Lowepro Nova, någon ganska liten sort. Kommer inte ihåg exakt modell, den har delegerats till att hålla lite annan optik.
Photobackpacker-modifierad Kelty Redwing 3100 med moduler för kamera, objektiv och små-tillbehör. Film och större tillbehör stoppar jag ner löst i ryggsäcken. (http://www.photobackpacker.com)
Aluminiumväska (märkeslös) med gummi- och skum-vaddering som dock bara är till för att skydda kameran och därmed inte rymmer objektiv eller tillbehör (hade den innan jag skaffade ryggsäcken). Har delegerats till att innehålla geigermätare för tillfället.
Mitt råd för att köpa väska är att ta med dig all utrustning du ska få plats med och gå in i en bra fotobutik. Testa sedan packa deras väskor med utrustningen så märker du snabbt vilken som passar bäst. Att beställa fungerar bara om man verkligen vet vad man behöver. Enda jag beställt var ryggsäcken, då delarna i den är måttbeställda för att passa. Kan förstås kolla i butik och sen köpa den modellen online, om man vill.
Jag har två :angel: lowepro slingshot av olika storlekar. Får plats med minst två extra objektiv, extern blixt (eller ytterligare ett objektiv) och batterigrepp i den lite större, i den mindre ett extra objektiv och extern blixt. Har man en liten kamera (tex d40x) får man plats med mer grunkor ändå. Plus att det finns massor av småfack för extra minneskort, laddare, batterier, ljusmätare och annat jox man skulle kunna vilja ha med sig, samt fästpunkter för att fästa ytterligare utrustningsväskor i. Inredningen i kameraavdelningen är helt flexibel, så man kan flytta runt den för att få bra plats och stöd för alla saker. Dessutom har den en inbygd putsduk för lcd-skärmen... :D
Det är grymma väskor som man kan slita ur kameran ur på "nolltid" utan att behöva ställa ned väskan någonstans och utan att riskera att andra saker ramlar ur om man lite vårdslöst sliter ur kameran, samtidigt som väskan är ur vägen och sitter stadigt på ryggen när man vill ha händerna fria (om man t.ex. får för sig att klättra i berg eller så :angel:). Finns avbärningsremmar om man har tunga objektiv med sig och som man kan stoppa undan så de slipper hänga och slänga när man har lätt väska och inte orkar sätta på sig fler remmar. Har inbygt ordentligt regnskydd man kan trä över också vid galet regn, men klarar sig rätt bra utan också när det bara regnar måttligt.
Jag är helkär i väskorna, men det kanske märks? :angel:
Geigermätare, vad fotar du egentligen? :confused:
skulle också behöva en sådan väska i framtiden.
En väska som man lätt får ut kameran ur.
Tex men är ute och går och träffar på en elefant.Sådanna ögonblick vill man ju inte missa:D
Då skall man kunna dra ut kameran på noll tid.
Geigermätare, ett instrument som mäter radioaktivitet. En komponent i Geigermätaren är Geiger-Müller röret. När en radioaktiv partikel träffar mätaren ger den ifrån sig ett tjattrande, och genom det kan man avgöra hur mycket radioaktivitet det finns där man befinner sig.
Har nog inget med fotto att göra, eller?
Jag vet vad en geigermätare är, har lekt med såna vid upprepade tillfällen... ;)
Och om ägandet av en geigermätare har samband med fotoutrustningen på ena eller andra sättet så är jag ju naturligtvis mycket nyfiken på vad man då fotograferar? Journalistiska uppdrag i Tjernobylområdet?
Hm, den är ganska hård. Vadderingen är väl ngn centimeter tjock, ungefär, ngt mindre i locket. Väggarna inuti väskan kan man flytta runt hursomhelst, det är kardborrband hela vägen runt. Jag stoppar i kameran med displayen uppåt, så det är bara att slänga fram väskan på magen och hiva upp den :)
Det enda dumma med Crumpler är priset, det blir ganska dyrt om man vill ha en rymlig väska. Betalade 675:- för min, och den är ganska liten. Men de ser lite tuffare ut än de flesta väskor :)
Hittade lite bilder jag tagit själv av väskan:
http://www.nidron.net/div/080124/p990i/DSC00198_edit.jpg
http://www.nidron.net/div/080124/p990i/DSC00199_edit.jpg
http://www.nidron.net/div/080124/p990i/DSC00200_edit.jpg
Och den har skyddat bra hittills, trots att jag klantade till det en gång :D
ok.Det är sådan väska jag vill ha.Som man kan "klanta" sig några gånger utan att kameran går sönder.
Jag är klantig av mig:D
Jag har hittat en väska som jag tycker riktigt bra om. Den är mjuk, men vadderad så det räcker och man kan med lätthet packa hus och två objektiv, sen finns det tre olika fack utanpå för sladdar och diverse. Med effektiv packning får man även plats med en extern blixt! Dessutom är den lagomt stor, inte så klumpig som många jag har tittat på, ca 20x15x10 cm kanske och den öppnas på toppen så den är praktisk att packa ur, tom om man har den hängande över axeln. Och det bästa är att den inte kostade mer än typ en hundralapp tror jag, på JULA! hittade den helt av en slump:bump:
Stormogul 2008-02-25, 22:37 Om du vill ha en axelväska rekommenderar jag Lowepro Nova 3 (Räcker gott till ett par extra objektiv plus tillbehör) eller Lowepro Stealth reporter 100, jag har båda och båda är av mycket god kvalité. 100:an föredrar jag dock då den t.ex. kommer med en minneskortplånbok samt har ett skönare axelband. Jag har också större storlekar av båda modellerna och de är lika bra!
Geigermätare, ett instrument som mäter radioaktivitet. En komponent i Geigermätaren är Geiger-Müller röret. När en radioaktiv partikel träffar mätaren ger den ifrån sig ett tjattrande, och genom det kan man avgöra hur mycket radioaktivitet det finns där man befinner sig.
Har nog inget med fotto att göra, eller?
Nästan rätt. Geigermätare, eller ratemeter med en GM-prob, som man mer korrekt borde kalla det, är uppbyggd av två helt fristående delar: ratemetern som bara räknar pulser och visar hur många detekteringar proben gör per tidsenhet, eventuellt med en omvandlingsfaktor för att visa hur mycket radioaktivitet proben detekterar. Ljudet är tillval, och det har jag oftast av ute bland folk. GM-proben fungerar genom att man lägger en hög spänning mellan anod och katod i en gas, och ner en sönderfallspartikel går in i gasen joniseras den och man får en urladdning, dvs elektrisk puls. Har även en scintillator-prob som komplement till GM-proben men den fungerar inte för tillfället.
Och nej, har inte mycket med foto att göra, även om det ju är bra att fotografera de platser och saker man hittar som är radioaktiva. Nämnde bara vad väskan som började som kameraväska nu används som. ;) Tjernonbyl, eller snarare Prypiat, står som resmål i framtiden ja.
Och nej, har inte mycket med foto att göra, även om det ju är bra att fotografera de platser och saker man hittar som är radioaktiva.
Låter minst sagt intresseväckande att du springer omkring med en geigermätare i fickan regelbundet och checkar radioaktivitet, och det blir ju inte sämre av att du äger en scintillator-prob (även om den inte fungerar)... :D Geolog? Mineralletare? Hobby eller jobb?
Jag har denna till min canon eos 400d o då har ja ett objektiv på o ett i väskan.. ett 70-300mm o ett 28-80mm.. o så batteriladdare o annat..
Köpt på clas ohlson för ca 300:-
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17790000-17799999/640x480/17798914.jpg (http://www.pixbox.se/pic17798914)
Kuckeliku 2008-02-29, 18:53 Och nej, har inte mycket med foto att göra, även om det ju är bra att fotografera de platser och saker man hittar som är radioaktiva. Nämnde bara vad väskan som började som kameraväska nu används som. ;) Tjernonbyl, eller snarare Prypiat, står som resmål i framtiden ja.
Inte nog med din avatar, men nu blir du mer och mer spännande...:)
Jaså det var här de gömt tråden.
Låter minst sagt intresseväckande att du springer omkring med en geigermätare i fickan regelbundet och checkar radioaktivitet, och det blir ju inte sämre av att du äger en scintillator-prob (även om den inte fungerar)... :D Geolog? Mineralletare? Hobby eller jobb?
Hobby bara, och jag önskar den varit liten nog att få ner i fickan ;)
Stalker = allmän tekniknörd. (Men det här gick lite off topic)
Hobby bara, och jag önskar den varit liten nog att få ner i fickan ;)
Du får skaffa större fickor! :smirk:
den har jag med!! riktigt stabil känns den
MittNyaJag 2008-08-26, 16:51 Får det plats bra i den väskan?
Jag har tittat på den flera gånger nu sen jag fick min kamera! Lagom prisklass och hade varit kanon om det får plats ett extra objektiv oxå.
Hur är storleksskillnaden på hus mellan din kamera och en nikon d40?
filiduttan 2008-08-26, 17:26 jag har 3 st LowePro i olika storlekar... beroende på hur mkt jag vill kånka med mig, bara väskorna har kostat över 2000 kr :)
KL
Hade flertalet mellanväskor av axelmodell tills jag bytte till en rygga som följer med nästan på varje jobb, en computrekker AW, sväljer precis det jag vill ha med mig på jobb, även en 15.4 tums lap.
Blueberry 2008-08-26, 23:01 Jag har också en Pretty Boy, (L) tror jag bestämt.
Jag tycker att den är liten :o
men å andra sidan är den röd och silvrig, så det gör inte så himla mycket :angel:
Har nu en Lowepro Rezo 160, men har redan vuxit ur den. Ska inhandla en Lowepro SlingShot 200 AW :love:
Den är faktiskt i minsta laget, om man vill ha med sig fler objektiv än.. typ tre :)
Men i USA hängde den med i stort sett överallt(förutom på berg-o-dal-banorna) och jag lyckades pula ned ytterligare ett objektiv än de jag beskrev ovan, plus GPS, "filofax"-liknande sak samt en plånbok. Det krävde bara lite smart stuvande :D Resehandlingarna låg säkert i det innersta innerfacket iom tre olika kardbordband som skyddade dem. Väskan var något tung att släpa på och solbrännan blev ju lite lustig efter axelremmen, men jag tycker den var jättebra som kamera-/handväska på resan :)
Jag skulle satsat på en ryggsäck, jag har en i axelmodell i en mellanstorlek, och det får nästan aldrig följa med för jag tycker den är så omständig att släpa på. Tar oftast kameran som den är och önskar jag att jag hade ett annat obektiv att byta till får jag leva med den saknaden. Lite tråkigt, men som sagt jag och väskan kommer inte överens.
Gisses, jag förstår att jag ligger rejält efter i utvecklingen...
Jag knölar ner min digicam i handväskan. :o
En nikon d40...
Den ligger bra i väskan, och plånbok, cigg och snus rymmer med.
Mobilen med om jag knölar lite. :angel:
Jag ska bannimej sy en kameraväska tror jag. I luddtyg. :D
(är nog bättre på att sy väska än o ta bilder tyvärr, alla mina blir blurr typ... :D)
*KL*
Vi har precis inhandlat en Lowepro Fastpack 250. Vi tvekade mellan Fastpack och Slingshot, men valde Fastpack pga den jämnare belastningen på ryggen. Även med Fastpack kan man ju dra fram den hängandes över ena axeln, och ta ur kameran ur sidoöppningen.
Verkar kanonbra, men tyvärr har jag inte fått prova den. Den kom i fredags, och maken drog med den till Norrland och älgjakt på lördag morgon.
Annars åker kameran i nätkassen på barnvagnen!
Har nu en Lowepro Rezo 160, men har redan vuxit ur den. Ska inhandla en Lowepro SlingShot 200 AW :love:
Du ska inte passa på att ta en 300 på en gång då? Så slipper du känna att det blir trångt på en gång.
Har lurat på det faktiskt :o Hellre för stor än för liten :angel: Måste bara bli rik först :o pensionen tog slut för länge sen :(
|
|