Sissa
2008-03-12, 13:34
Här kan vi som valt lchf, Atkins eller andra liknande kostfilosofier komma med kosttips, stötta och hjälpa varandra!
|
Visa fullständig version : LCHF, Atkins och liknande! Kostråd, tips, pepp och stöd. Sissa 2008-03-12, 13:34 Här kan vi som valt lchf, Atkins eller andra liknande kostfilosofier komma med kosttips, stötta och hjälpa varandra! Angua 2008-03-12, 14:28 Underbart initiativ! Har börjat ställa om maten förra veckan, och läser en hel del, men det är alltid bra att "prata" med andra också, föredrar att göra det här framför andra forum med massa okänt folk ;) Igår blev jag för första gången sedan jag vet inte när HUNGRIG på em. Kan int eens minnas när jag var det senast, kan glömma att äta, blir sur, grinig och sötsugen, men aldrig hungrig. Igår kl 16 var jag döhungrig, men inte det minsta sötsugen :D Fick smita lite tidigare för att åka hem och äta. Massor kändes det som.. Så idag har jag tagit med ett extra kokt ägg och små röda, runda ostar som mellanmål/nödproviant. Hallon (osötade så klart), hur är det med kolhydrater i dem? De gör livet värt att leva, med en skvätt grädde till ;) Orkar inte googla :angel: Sissa 2008-03-12, 14:43 Sex gram kolhydrater per hundra gram är det i de hallon vi har hemma. Håller med, hallon gör livet värt att leva! Tänkt när det kommer färska på buskarna! Snart, snart! :) Sissa 2008-03-12, 14:49 Min dotter har med grekisk yoghurt och hallon som mellanmål med till skolan. Superpopulärt bland kompisarna, de brukar vilja ha resterna.... Det är ju också ett mellanmålstips till dig. Dricker du kaffe? Kaffe med grädde mättar. Det brukar jag ha som mellanmål. Nu ska jag dricka mellanmål hos min grannfarbror! Han fattar inte varför jag inte vill ha kakor och bulla (norduppländskt uttal), och att jag blivit så smal på kaffe och grädde. Angua 2008-03-12, 15:01 färska haaaallloooonn *dreglar* Stå i ett snår med vildhallon i skogen och bara moffa i sig... *får något drömskt i blicken* Ska testa med grekisk youghurt, beror på hur magen reagerar på det, den gillar inte "vanlig" men jag har för mig turkisk brukar fungera. Får testa mig fram lite. Kaffe med grädde är gott, men dricker inte kaffet på jobbet, det är alldeles för äckligt. Hittade ett recept på kokospannkakor som ska testas också, lät supergott! OCH så har jag klarat av onsdagsfikat med vaniljmunkar, utan att ens bli särskilt sugen :D åt en ostbit istället. lil-sis 2008-03-12, 15:14 Kokospannkakor? Har i flera dagar nu gått i affärer utan att trilla dit. Nästan så jag blir stolt. Idag blev det iofs tre köpta koppar te men det är bättre än tre dito varm choklad (ekonomiskt kontra socker osv, chokladen går att få sockerfri på mitt favorithak). Sen frukost idag dock, vid halv tio. Och nu börjar det suga i magen, får se vad jag äter. Angua 2008-03-12, 15:27 Japp, hittade recept på kolhydrater i fokus. ägg, kokos, grädde, steks som pannkakor. Man kan visst byta ut grädden mot kokosmjölk också. Fett som tusan, men vanliga pannkakor är ju inte smalmat heller ;) Sissa 2008-03-12, 15:28 Fett som tusan, men vanliga pannkakor är ju inte smalmat heller ;) Vadå, det är ju fettet vi vill åt! :D Angua 2008-03-12, 15:42 :D Jag klagar inte.. Är dessutom galen i kokos, så.. Lovisaleonora_ 2008-03-12, 15:44 Jag läste (var det i förra tråden) om "bröd" (för mig: bärare av pålägg) gjort på nötmjöl och ägg. In i micron och ut som en platt kaka. Funkar när livet verkar grått utan bröd... lil-sis 2008-03-12, 20:11 Håller på att koka ägg nu till middag. Ägg, majjo och räkor :love: (Räkmacka utan macka). Men jag skakar. I hela kroppen. Som om jag fryser fast jag fryser inte. Mkt obehagligt :( Inte_Ung 2008-03-12, 20:21 Din ämnesomsättning håller på att ställa om. Till förbränning. Håll ut. Det skall gå över på ett par dagar annars så är det något fel. lil-sis 2008-03-12, 20:25 Ja det hoppas jag. Är ju lite bunden till eh gården just nu fast jag måste nog handla lite imorgon. Fick tid i Umeå om en vecka för ögonen. Spännande. Luff 2008-03-12, 20:38 Sockerabstinens kanske. Ett superenkelt köttfärsrecept 500 gr köttfärs 1 tsk salt 1 krm valfri peppar 1 ägg 2 tsk valfri senap 1 dl vispgrädde Gegga ihop, rulla bollar, ner i stekpanna m smör, platta ut bollarna till lagom biffstorlek. Stek till det är klart - lite olika beroende på vilken köttfärs - blandfärs ska stekas icke rosa inuti. Jättegott o snabbt. Servera m en ruccolasallad, tomat, gurka, pinjenötter o en valfri dressing. lil-sis 2008-03-12, 20:39 Nej då har jag ont i huvudet och mår SKIT. Sockerintaget har varit lågt lågt lågt i typ tre veckor iaf. Det här är bara obehagligt. Mår inte dåligt i övrigt. Sissa; de där lammfärsbullarna lät goda, recept igen? Djurjouren 2008-03-12, 21:00 Jag fuskar ibland med dinkelbröd. Köper sån där färdig brödmix, dinkelbröd heter den. Grova bullar blir det, bara jag i familjen som gillar dem men åh vad gott det är att ibland få äta lite bröd. Dessa bröd gör mig inte sugen på mer (jag är ostmakeolist). enligt paketet så är det 0 % av kolhydraterna som är sockerarter. Äter dem varma, med MASSOR av riktigt SMÖR på :d:love: Inte_Ung 2008-03-12, 22:10 Du kan följa med mig till Byn när jag hämtar Dotter vid tåget. Så att du kan handla och så. Det blir vid 16:23. Sissa 2008-03-12, 22:13 Nej då har jag ont i huvudet och mår SKIT. Sockerintaget har varit lågt lågt lågt i typ tre veckor iaf. Det här är bara obehagligt. Mår inte dåligt i övrigt. Sissa; de där lammfärsbullarna lät goda, recept igen? Lammfärs kryddas med s&p och rejält med mynta. Stek som stora bollar eller avlånga korvar. Häll sedan i krossade tomater och creme fraiche eller grädde i stekpannan och låt puttra. Vi kryddade såsen med s&p, mer mynta och massor med persilja.:) Bollarna var milda och goda, såsen kryddig. Jag tror vitlök hade varit toppen i såsen. Jag tog en klick smör till min portion. Lovisaleonora_ 2008-03-12, 22:17 Härligt tips, jag ska genast skriva inköpslista! Det var faktiskt du som satte mig på spåret med kolhydrater och problemet, när du berättade i någon tråd att du kände dig uppsvälld och svullen av kolhydrater. Då gick ljuset upp för mig också. Bättre sent än aldrig. Typ... Darling 2008-03-12, 22:38 *kl* Vill bara slå ett slag för ölkorvar! Så otroligt gott! behöver ej vara i kyl heller, så de är bra att ta med sig! Imorgon reser jag hem till Sverige på påsklovet. Resan tar 12 timmar. Vad kan jag ha med mig för mat som inte behöver ständig kyla? Tänkte att jag kunde ha ägg-räkor/tonfisk-majonäs-dill klet med mig och äta vid 12-tiden, för 4 timmar utan kylskåp får det väl klara sig? Men sen då? Lär bli hungrig nån mer gång innan halv 9 på kvällen. Små ostar? men jag vill ha nåt lite mer rejält än småostar. Dessutom, är det pinsamt om man tar upp matlåda som stinker ägg och tonfisk? Iris 2008-03-12, 23:07 Dessutom, är det pinsamt om man tar upp matlåda som stinker ägg och tonfisk? Hehe. Jag käkade kokta ägg och majonäs ur en liten medhavd burk häromdagen. Det kändes lite udda men jag räknar kallt med att folk inte kollar så noga vad jag egentligen har i min burk :) Makrill har jag också haft med... jo det luktar ju lite... men hur länge sitter den lukten i? inte så länge, och folk glömmer fort :p Darling 2008-03-12, 23:11 Jo, man får väl hoppas att det inte är packat på bussen:p Nån som har fler matförslag att ha med på lång bussresa? Angua 2008-03-13, 08:53 kallt, knaperstekt bacon, kallt hårdkokt ägg (de går ju att skala och fixa till och lägga i en burk), kall kyckling, coleslaw Ovan är inte ett helt meny förslag alltså ;), utan saker som poppade upp i min skalle som enkel "ta med mat" som är god kall. Djurjouren 2008-03-13, 10:11 Ja bättre sent än aldrig :). Jag är dock fortfarande i förnekelsestadiet ibland och inbillar mig att jag visst tåler liiite bröd....... Det gör jag inte... Lovisaleonora_ 2008-03-13, 11:46 Själv tålar jag mycket bröd, jag stuvar undan det i de mängder det finns att tillgå. Det är inte förrän eftertankens kranka blekhet drabbar mig som jag inser att det nog kanske inte är så himla bra eftersom jag alltid mår lika kass ;) Förnekelse? Moi? lil-sis 2008-03-13, 11:47 Åh bröd är gott. Men det är ju svårt att bara äta EN skogaholmsmacka. Eller pågenlimpa (bit). Just nu är jag hungrig. Mkt. Men inte på just bröd. Har inte ätit frukost. Ont i halsen och så smakar allt skit. krambanan 2008-03-13, 15:06 *kl* Åt kanske 1-2 hg lösgodis iförrgår. Sen blev jag sjukt arg och irreterad. Min pojkvän frågade vad det var med mig. Då kom jag på att jag ätit godis ju. NU förstår jag varför jag varit så arg och irreterad på kvällarna innan (kvällarna är då jag brukar snaska rejält). :idea: Men innan har det varit svårt att urskilja ur allt annat (illamående, ledsen, yr osv). Men nu kände jag det direkt. :crazy: Djurjouren 2008-03-13, 15:52 Hahaha, självbedrägeri på hög nivå :angel: lil-sis 2008-03-13, 22:08 Idag har varit en dålig ätdag. Lunch/frukost först vid tre (två ägg, majjo och lite räkor). Och nu äter jag middag (är iofs hungrig så det är ju bra). Fil, grädde och jordgubbar (ja det ska vara hallon men lite variation krävs). Fil och grädde borde väl vara samma sak som creme fraiche egentligen? Har dessutom varit i affär igen utan att handla sådant som inte ska ätas. Angua 2008-03-14, 09:41 *kl* gjorde kycklingsoppa med kokosmjölk igår, jisses så gott! Och något konstigt blev det nog, för jag var hur pigg och uppåt och glad som helst hela em och kvällen, med massor med ork. Jag som gått runt som en zombie i flera månader... :cool: Det höll i sig i dag också, känner mig oförskämt pigg och glad! :bump::banana: Blir soppa till lunch också :D Eller så har jag överdoserat på hallon med grädde ;) som jag nu tycker är sött och gott. Vännen smakade lite häromkvällen och tittade på mig och tyckte det var ju jättesurt utan socker.. Har inte varit sötsugen på hela veckan! I kväll var det önskemål om tacos, tacoskal eller tortillas är väl inte det bästa direkt. köttet och grönsakerna och rörorna är inga problem, men några förslag på "ersättning" för tortillan? Lär nog synda med ett tacoskal, men helst inte så mycket mer.. lil-sis 2008-03-14, 12:59 Ta bara "fyllningen" och kör på med extra ost. SÅ goda är ju inte skalen. Philosophia 2008-03-14, 13:35 I kväll var det önskemål om tacos, tacoskal eller tortillas är väl inte det bästa direkt. köttet och grönsakerna och rörorna är inga problem, men några förslag på "ersättning" för tortillan? Lär nog synda med ett tacoskal, men helst inte så mycket mer.. Jag brukar av allergiskäl ersätta tacoskal och tortilla med ett större och grövre salladsblat, typ isberg. Jag har även prövat att fylla endiveblad, men det blev lite beskt tycker jag. Angua 2008-03-14, 13:43 Ta bara "fyllningen" och kör på med extra ost. SÅ goda är ju inte skalen. :eek::eek: mumlar tyst *kanätaskalensomdeärdeärjujättegoda* :p fast nu var det bud om mjuka tortillas, har ite ätit och tror inte det är så gott :angel: så det blir fyllningen, extra ost och guacamole. Köper inga färdiga kryddblandningar, kryddar själv. Har matlagningsorgier, eller, skulle vilja ha iaf.. hela kylen är proppad med råvaror att göra något spännande av.. Ska roa mig lite i helgen och testa nya recept. Måste äta upp lite av det som ligger i frysen bara så jag har plats för nya matlådor också :D Hittade ett halvt kilo vildsvinsfärs i frysen som jag tänkte göra något med i helgen, funderade på biffar med feta ost och timjan, men tar gärna emot andra tips, då det är "standard" att göra på vildsvinsfärsen.. Vore kul att testa ngåot nytt! lil-sis 2008-03-14, 15:16 Nä mjuka smakar ingenting, det är liksom fyllningen som gör det. Angua 2008-03-14, 15:28 hehe, perfekt, då behöver jag ju inget sånt :D Försökte lura mig själv genom att fråga om vi skulle ha efterrätt (fryst cheesecake) men fick blankt nej.. Så då hade jag ingen ursäkt för det heller, rätt bra.. Även fast det inte är så mkt socker i det (½ dl).. Hmm, undrar om det inte kan funka som ett glass-nöds-substitut?! Inte helt ok, men bättre än glass när mega-glass-suget slår till ;) *glassoman* lil-sis 2008-03-14, 16:17 Fil, grädde och hallon! Perfekt glass-substitut. Har inga "cravings" just nu men har lovat mig själv att äta "vanligt" på tåget till och från Umeå. Så då är det lätt att hålla undan fram till tisdag :) Vad jag ska äta på onsdag har jag inte tänkt på, kommer ju vara blind då, hoppas att ngn affär öppnar tidigt så jag kan handla lite på morgonen. Idag har jag än så länge ätit ett ägg med majjo. För lite men jag har varit upptagen i stallet. Vi har haft tja action här idag (eller det SÅG ut så iaf). Angua 2008-03-14, 16:45 fast jag skipar filen och kör hallon och grädde *mums* fryst cheesecake funderar jag nästan på att testa utan socker alt med hälten så mycket socker och se hur det blir. Risken är att det blir rätt surt, men men. Men, den stora frågan.. Chokladglass substitut?! *fundera* lil-sis 2008-03-14, 16:47 Smält 70% choklad och blanda med grädden. Blir inte så mkt socker då. Släng i en äggula också så blir det mousse ;) gulan 2008-03-14, 16:50 Men, den stora frågan.. Chokladglass substitut?! *fundera* Jag tycker att man så långt det bara går undvika alla slags substitut. Jag menar du vill ju lägga om kost och bli av med sötsug eller åtmindstånde ha det under kontroll. Då är det inte så lyckat att hålla igång suget med andra saker. Försök......i alla fall så här i början att unvika att hålla igång smaklökarna. gulan Angua 2008-03-14, 17:06 Ah, jag tror det fixar skivan :D ska kolla med mousse recept också, och vad de innehåller. >Gulan, jag förstår vad du menar, men läs inläggen med glimten i ögat. Jag har inte haft något sötsug sen jag lade om, men vissa saker är GOTT och jag vet att jag kommer vilja ha det vid något tillfälle. lil-sis 2008-03-14, 23:22 Nu har jag ätit totalt tre ägg med majjo. Det är ju inte ens i närheten av tillräckligt. Jag mår inte dåligt. Jag mår inte dåligt av att inte äta (inte på kort sikt iaf). Men det får nog bli lite fil, grädde och jordgubbar ändå, bara för att. Det är lättätet :) filiduttan 2008-03-15, 07:20 *kl* idag börjar jag dag 2 med LCHF, jag är så impad att man mår så bra redan dag 1, jag var inte hungrig eller sugen eller svängig i humöret en enda sekund igår. Halleluja! Ett år sedan jag körde första ggn. Nu gäller det bara slippa den där förbannade halsbrännan som brukar komma efter ett par dagar.... den klarar jag inte av... yeak.... lil-sis 2008-03-15, 09:15 Preparera med inside och annat redan nu? filiduttan 2008-03-15, 09:32 ja jag gör ju det... och gjorde det sist har gaviscon och rennie å allt... det är ju magsyra som stöts upp.... försöker äta mer grönt denna gång... dra ner på kryddorna... osv... *håller tummarna* lil-sis 2008-03-15, 09:34 Ah jag får av fettet fast det har gått över förväntan nu, antagligen för att det blev en "invänjningsperiod" och inte pang på. gulan 2008-03-15, 14:38 ja jag gör ju det... och gjorde det sist har gaviscon och rennie å allt... det är ju magsyra som stöts upp.... försöker äta mer grönt denna gång... dra ner på kryddorna... osv... *håller tummarna* Det låter inget vidare att få halsbränna. Jag hade det när jag var gravid andra gången. Det var ju inget trevligt. Men bara jag tuggade sånna där tabletter gick det över. Men man kan ju inte tugga tabbletter hela livet heller, så jag tycker du om du får halsbränna igen, prova dig fram. Vad för typ av fett får du det av? (Och OM det är fettet som ger dig det) Efter intag av smör?, efter intag av ost?, fettet som sitter på köttet (som är det allra nyttigaste fettet). osv. Det kan behövas kartläggas en hel del. Och det tar tid. Räkna med det. Jag har provat och provat i massor. Idag efter mycket micklande så vet jag vad min kropp reagerar negativt på. I mitt fall så har alla försök gått ut på att ta reda på vilka livsmedel jag snabbt blir hungrig av. En opimal måltid håller sig minst 4 timmar och inget småätande emellan. En riktigt bra måltid håller mig ohungrig och sugen i runt 6 timmar och inga mellanmål. Den enda måltiden som klarar det är en riktig fettbomb. Omelett. 2 ägg, ½dl grädde, ½pkt klippt baccon, ca 1 msk smör att steka i och två rejäla ostskivor som får smälta in. Något jag INTE kan äta utan att bli hungrig redan efter någon timma är kokta rotgrönsaker. Råa går bättre. (morot) Gjorde köttgryta med blandade grönsaker i. Det var haricorverts, purjo, morötter, palsternacka, broccoli, tomater och grytbitar. Buljong och en skvätt grädde och lite creme fraiche. God var den, men inte särskilt effektiv. gulan Jessica1987 2008-03-15, 19:30 Kan man få recepten på kokospannkakor och den där kycklingsoppan?? Det lät fantastiskt gott!! Har dessutom några burkar kokosmjölk som står och väntar på att bli använda =) Angua 2008-03-15, 19:55 blir på en höft nu :) Kokospannkakor 2 ägg 1 dl kokosflingor som du mal eller stöter till mjöl 1 dl grädde stek i smör. Är med bär och grädde om du vill. Det ovan är för en person, på ett ungefär. Går att byta ut grädden mot kokosmjölk, men det har jag inte testat. Ska tydligen vara goda kalla. Receptet hittade jag på kolydrater i fokus, hittade det inte igen, så jag kan tyvärr inte ge rätt person "credit" för det. Thaliländsk kycklingsoppa utgick jag ifrån för soppan (finns en hel del recept p nätet) men ändrade lite för att passa min smak. Kycklingsoppa, 2 port 2 kyckling fileer 1 burk kokosmjölk 4 dl grönsaks- eller höns- buljong salladslö eller ½ purjolök broccoli efter tycke och smak alt champinjoner ("ska" vara svamp, men jag gillar inte ;) ) 1 lime citrongräs 2-3 tsk grön curry pasta 1 chili sambal oelek en 3 cm ingefärs bit (färsk) 2 charlottenlökar, alt 1/4 röd lök koriander kaffirlimeblad skala limen med potatisskalare, lägg skalen i kastrullen med buljongen och kokosmjölken strimla ingefäran och lägg i hacka löken, citrongräset, limeblanden, currypastan och ev chilin och lägg i låt sjuda i 5 minuter ungefär sila soppan, koka upp soppan igen och lägg i den strimlande kycklingen, purjo eller sallads löken och broccolin alt svampen ev sambal efter smak (man kan även vänta med att lägga i chilin tills nu) sjud i 5 min ca, tills kycklingen är genomkokt smaka av med limesaft och koriander Jag gillar rätt stark mat, så det ovan blir rätt starkt, men det är ju bara att ändra efter vad man själv gillar, ex skala ingefäran först, ta bort kärnorna i chilin osv. Angua 2008-03-15, 20:38 Lägger ut biffarna jag gjorde ikväll också.. 6 hg vildsvinsfärs 3 vitlöksklyftor 1 pkt feta ost 1 dl creme fraiche 1 ägg 1/2 gul lök oregano timjan svartpeppar salt färska örtkryddor är ju alltid godast, men det går ju bra med torkade också. fräs löken mjuk Lägg färsen i en skål, häll i creme fraichen, ägget, pressa i vitlöken, löken och krydda efter smak. Blanda ihop allt ordentligt. Skär feta osten i kuber (jag föredrar små) och blanda i smeten. Stek i smör. De blir lite lösa, så man får vara lite försiktig med dem när man steker, och skrapa ur pannan mellan stek-omgångarna. Jag har grillad aubergine att ha till och det vore nog gott med en tomatsås också. :d Jessica1987 2008-03-15, 20:59 Låter jättegott alltihop! Ska absolut testas! lil-sis 2008-03-15, 21:03 Men om man nu inte har lyckats springa ikapp och klubba ner ett vildsvin, går det bra med köpt färs då? Angua 2008-03-15, 21:06 Ja, i nödfall går det bra det också ;) Jag kan inte springa med mina kassa knän, så jag nöjer mig med den jag köper på affären :D I frysdisken på större äffärer brukar det finnas vildsvinsfärs och älgfärs, annat vilt också. Det borde bli gott med lammfärs också. lil-sis 2008-03-16, 08:24 Ha! Vågen har tagit ett SKUTT nedåt. Nästan 4kg sedan förra helgen. filiduttan 2008-03-16, 11:44 Jag vet inte vad jag får sura uppstötningar av, men fettet är det garanterat... men vilket av alla fetter är en gåta :rofl: Än har jag inte fått det... Kanske är det av grädde, för det har jag inte haft i maten så mkt ännu... Dag 3 idag och nu kom segheten, hjärnan är lite matt *skratt* och jag sneglade lite väl mkt på sambons smörgås ;) Jag är inte hungrig, såklart men lite kolis-sug känner jag nu, antar hjärnan börjar känna av bristen nu :angel: Ikväll blir det tacos, utan tacosskal :rofl: fast jag har ju tacomix i färsen och creme fraiche mexican chili som smaksättare (den har 6% kolh inte optimalt men skit samma)... kommer dock kännas tomt utan majs... Har vägt mig och har tappat 2 kg vätska dessa 3 dagar i alla fall. Äter dock inte denna kosten för viktminskning (ska bara kolla så jag inte går upp :rofl: )... Det är så skönt (men dyrt och jobbigt) att äta såhär :banana: lil-sis 2008-03-16, 14:21 Så himla dyrt tycker jag inte det är. Och för mig så har det inneburit att jag faktiskt har börjat TÄNKA på att laga mat. Det är typ, wow. Jessica1987 2008-03-16, 16:02 Jag tycker inte heller att det blir speciellt dyrt... Häromdagen köpte jag grytbitar för ca en femtiolapp och tillsammans med lite grädde, smör, lök och svamp och kryddor så blev det fyra portioner. SÅ det blev ju inte mer än 15:- per portion ungefär.. Iallafall på just den här gången. lil-sis 2008-03-16, 16:58 Visst, idag åt jag oxfilé och mozzarella + tomat och olja till frukost/lunch. Men det är ju ett *val*. Mozzarellan var iofs lågpris. (Nästan lika god som Galbani). filiduttan 2008-03-16, 17:01 *kl* för mig blir det dyrt då jag har två till familjemedlemmar som båda har svårt för mina fetto-rätter :rofl: vissa mål går bra men oftast vill dom ha annan mat = dubbelt matkonto ungefär.... lil-sis 2008-03-16, 17:05 Men varför dubbelt? Och på vilket sätt blir det dubbelt? De måste ju äta oavsett om det är samma som du eller inte. Det går väl inte åt MER mat totalt sett för att Ni äter olika? Jag är singelhushåll men kan få ner det till 10kr/måltid (mozzarella, tomat, basilika och olja. Lågprismozzarella då). filiduttan 2008-03-16, 17:13 Matkontot är nomalt 4500 men 7000 ungefär då jag kör högfetts o sambon lågfetts. (karln äter helt tvärt emot mig då han är styrketränare) Det är dyrt med sån mat vi äter... går flera hundra bara på grönsaker varje vecka :eek: äter jag inte högfetts har vi aldrig ostar, gräddar, bacon, atkins-barer eller sånt hemma.... Får se om det blir billigare snart har inte hunnit få in snitsen (igen)... Imorn ska jag göra ett stort lass hamburgare, biffar osv. (sen ska tilläggas att herr sambo äter mkt proteiner=dyrt) Och varför vi har massa grönt denna omgång är för att moverka förstoppning sist hade jag förstoppning 5 dagar = vill inte va med om igen ;) lil-sis 2008-03-16, 17:30 Jag äter halstabletter mot seg mage ;) I see. Ni är sas "extrema" båda två. Då blir det dyrt. filiduttan 2008-03-16, 17:43 haha ja vi är helt olika det är svårt få till... iofs båda kan ju äta mkt men då är smaken som baken också :rofl: (kräsen karl :angel: ) Men biffar och burgare det gillar vi båda... jag får göra två olika sorters *pust* men det jämnar nog ut sig då man fått in tekniken och sånt... jag minns att det blev smidigt efter ett par veckor sist jag körde.... :P Angua 2008-03-16, 19:03 Lägger ut biffarna jag gjorde ikväll också.. 6 hg vildsvinsfärs 3 vitlöksklyftor 1 pkt feta ost 1 dl creme fraiche 1 ägg 1/2 gul lök oregano timjan svartpeppar salt färska örtkryddor är ju alltid godast, men det går ju bra med torkade också. fräs löken mjuk Lägg färsen i en skål, häll i creme fraichen, ägget, pressa i vitlöken, löken och krydda efter smak. Blanda ihop allt ordentligt. Skär feta osten i kuber (jag föredrar små) och blanda i smeten. Stek i smör. De blir lite lösa, så man får vara lite försiktig med dem när man steker, och skrapa ur pannan mellan stek-omgångarna. Jag har grillad aubergine att ha till och det vore nog gott med en tomatsås också. :d Nu känner jag mig extremt ego som både svara och citerar mig själv :D:angel: Meen, jag åt mimna pannbiffar idag, med auberginen, kokt broccoli och blomkål och en riktigt fet och smarrig sås gjord på smör, grädde, creme fraiche, salt, peppar, sambal oelek, balsamvinäger, timjan, oregano och basilika. :d Blev supergott! Därmot blev det lite väl mkt vitlökssmak kanske, tänkte inte på att jag brukar hacka, så kan vara bra att vara lite försiktigare med den.. Angua 2008-03-16, 19:59 Ha! Vågen har tagit ett SKUTT nedåt. Nästan 4kg sedan förra helgen. Trevligt!! Ha ringen våg själv, men mäter midjemåttet. Har inte ändrats denan vecka, även fast jag känner mig smalare när jag sätter på mig byxorna. Men, jag är inte så fokuserad på vikten faktiskt. Visst vore det bra att gå ned de där 5 eller 6 kilona, men om jag ligger så här (kan ta ett par kg till) är det ok, så länge jag får må så otroligt bra som jag gjort sista dagarna! Jag har ork och lust och är glad! Nästan "hoppsaskutta-glad" :bump::banana: Även fast jag varit vrålhungrig (obs hungrig, inte sugen!) när jag varit klar istallet igår och idag, men inget varulv-vid-fullmåne-humör ändå.. Vilket det brukar vara när jag inte ätit på ett tag.. lil-sis 2008-03-16, 20:08 Glad... Ja det finns andra orsaker som håller humöret nere just nu. Men jag är stolt över att jag inte ens har varit SUGEN på att tröstäta. Det är faktiskt en stor grej. Har ett par ridbyxor jag vill komma i som steg ett, det är inte så jättemkt, kanske ett par kg till. gulan 2008-03-16, 21:06 När du var förstoppad. Gjorde det ont i magen. Eller kom det bara några små pluttar efter fem dagar. Var det trögt att få ut....alltså min fråga är -hur vet du att du var förstoppad? När jag var som allra striktast så baja jag var tredje till var fjärde dag och det var inte toan full. Några små pluttar bara. Jag upplevde inte som om jag var förstoppad. gulan filiduttan 2008-03-16, 21:33 jag hade ont och ville skita men inget kom ut ;) dessutom gick jag upp 3 kg på 5 dagar... sen då det lossnade så sket jag ut ca 4 kg ;) satt en hel dag :angel: Så det vill jag ogärna va med om igen :rofl: Det var blandad form på det som kom ut (jag hade tryckt i mig linfrön och loppfrön i alla 5 dagarna så proppen skulle lossna :angel: ) Darling 2008-03-16, 21:50 Kaffe har laxerande effekt på mig, men det är ju olika. Dricker du kaffe? Edit: Jag gillar ditt avatarfoto filliduttan! filiduttan 2008-03-17, 07:49 nej jag klarar inte av kaffe... i sånna fall gevalia cappucino specials men där är det massa kolhydrater ;) Dag 4 idag... lite mindre sömnig än igår, sov ju 3 timmar mitt på dagen, slocknade i soffan :rofl: Vägde mig och jag går ner i vikt fast jag håller ganska hög kolhydratintag, gissningsvis 40-50 g/dag.... Angua 2008-03-17, 10:38 *kl* Detta med midjemått.. Jag blir inte klok på det.. ATt det varierar lite har jag märkt, men 4 cm? Mätte mig i gårkväll och i morse, med samma måttband, på samma ställe, hade inte varit på toa, skiljde 4 cm?! Det är ju ändå ganska mycket.. Zoya 2008-03-17, 10:55 Vägde mig och jag går ner i vikt fast jag håller ganska hög kolhydratintag, gissningsvis 40-50 g/dag.... Och varför går inte JAG ner i vikt :mad: Jag äter minimalt med kolhydrater (bara det som finns i t ex grädde osv) och jag står i princip still (går alltså inte upp heller som tur är).... och har så gjort sen en månad tillbaka. Vad gör jag för fel?? filiduttan 2008-03-17, 10:57 4 cm mindre på morgonen antar jag? Vätska vet du, man förbränner vätska under natten går man ju oftast ner 1 kg eller mer.... likaså i centimetrar... enklast är att slänga vågen och måttbandet och sluta nojja :bow: filiduttan 2008-03-17, 10:58 Och varför går inte JAG ner i vikt :mad: Jag äter minimalt med kolhydrater (bara det som finns i t ex grädde osv) och jag står i princip still (går alltså inte upp heller som tur är).... och har så gjort sen en månad tillbaka. Vad gör jag för fel?? för att du hållt på länge :rofl: Jag tappar väl mest vätska ;) som man gör i början... Prova äta mer fett och skippa grädden kanske, ta annat fett.... ? Angua 2008-03-17, 11:00 enklast är att slänga vågen och måttbandet och sluta nojja :bow: Visa ord! Ska bara kolla av en eller två gånger i veckan för att se att det inte går för mkt åt fel håll. Zoya 2008-03-17, 11:37 FAst jag äter int eså mycket mejeriprodukter (förutom ost :d Brie :love: ) det är i kaffet jag har grädde (samt kokosfett...). Fettet jag äter kommer ju mestadels från ost dårå och majonnäs. Äter ju ägg och majonnäs till frukost i princip varje dag. Har ju ökat på fettet avsevärt mot innan ( t ex kokosfettet i kaffet) och är "Pelle Proppmätt" hela dagarna i princip... vet faktiskt inte vad jag skulle öka på mer egentligen... får nog lusläsa "GI-noll" som står och väntar i bokhyllan - tillsammans med alla juridikböcker som bara skriker "LÄS MIG" :D:eek: filiduttan 2008-03-17, 12:34 hehe,,,, prova på öka på motion kanske? Promenader är ju så sköna nu då det börjar bli vår :banana: gulan 2008-03-17, 12:34 Förstår att det känns tråkigt när vågen vägrar att röra sig neråt. jag har läst om flera fall där detta inträffar. Min mamma började på våren 07 och stod still i över 6 månader. Sen började vågen röra sig neråt. Hon tyckte ändå att det inte gjorde så mycket. Efter många års hunger/sug och ständigt bantande så tyckte hon att -skit samma om jag inte går ner.......bara jag inte går upp. Jag tycker du gör rätt i att kolla lite i böckerna för att få råd. Vad jag har förstått så tror man att de som har övervikt men ändå inte går ner beror på att man bantat i många många år och metabolismen är körd i botten. Kroppen behöver tid på sig att förstå att den inte behöver svält mer. (detta är bara vad jag läst) gulan Zoya 2008-03-17, 13:28 hehe,,,, prova på öka på motion kanske? Promenader är ju så sköna nu då det börjar bli vår :banana: Done that redan :cool: En timme på f.m och ½timme på kvällen med hundarna. Ska dock köpa träningskort på gym snart.. nu har det ju gått 3 mån sedan op och fritt fram för träning :banana: whyme 2008-03-17, 13:47 Till alla: Hur är det med quinoa? får man äta hur mycket man vill även av det? eller ska man undvika quinoa helt? Och sweet chilli sås, om man skulle göra en sås med youghurt tex får man äta sweet chilli sås eller är det ett no no? Angua 2008-03-17, 14:19 Titta på innehållsförteckningen :) Sweet chili vet jag inte, men jag kan tänka mig att den innehåller socker. Quinoa är det mkt kolhydrater i (nu kommer jag inte ihåg exakt men har för mig att det är som pasta i kolhydratmängd), förvisso långsamma, men ändå. filiduttan 2008-03-17, 16:12 no-no på båda filiduttan 2008-03-18, 11:11 *kl* fortsätter tappa vikt, borde det inte stanna upp snart? Dag 5 (?) Idag.... äter äter äter.... Sambon är helt galen i mina burgare jag gör :rofl: dock äter han bröd till... så han kommer gå upp i vikt medans jag går ner :rofl: Fortsätter pinka som en .... jag vet inte vad.... Angua 2008-03-18, 11:36 Låter ju super! Jag har inte märkt så mycket mer än att jag blir vrålhungrig och vill äta jämt. Får intemed mig tillräckligt med mat till jobbet, så hemfärden är en plåga, sedan kastar jag i mig maten hemma.. Inte bra, måste ändra på det nu efter påsk. (är ledig resten av veckan :banana: ) Syndade igår.. VAr mkt upprörd efter att hållt på att sladda av vägen med mötande lastbil och var och köpte mjölk efter det, slank med en chokladkaka av bara fart och vana tror jag. Det var inte gott.. Men nu ska jag vara ledig och ta hand om mig själv i 6 dagar, så då ska jag vara supernoga med vad jag stoppar i mig tänkte jag! filiduttan 2008-03-18, 15:33 jag är choooookladsugen och jag äter näsan aldrig det annars.... ojoj.... och det tar 1 timme att gå till närmsta butik som har atkins-choklad-barerna och dom kostar 25 kr/st..... :rofl: har letat recept på "slisk" i atkinsboken men allt är sååå avancerat tycker jag och femhundra ingredienser och vart hittar man chokladessens :confused: och alla sånna där konstiga saker :confused: Angua 2008-03-18, 15:47 Choklad är gott.. Jag gör varm choklad när jag är sugen på något på kvällen, på gammaldags mjölk (gräddmjölk går nog bra också ;) )och kakao och ev en klick vispgrädde på. Tycker faktiskt det blir tillräckligt sött, även om det voooore gott med en skvätt Baileys i också *host* men men.. Alt. (men det har jag inte kollat sockerinnehåll på) är att värma mjölk och smälta ned choklad i, med den högsta kakaohalt man kan hitta. Blir krämigt och ooootroligt gott utan socker och jättegott med dem med små bitar av kakaobönor i. filiduttan 2008-03-18, 16:00 ssslurp.. men jag undviker mjölk helt, kanske vatten och grädde och kakao och sötningmedel funkar? iofs té har jag ju... det med grädde och sötningmedel? Kaffe kan jag inte med.... hmmm.... varför ska atkins-chokladerna va så dyra? I USA är dom skitbilliga, får åka dit och importera en resväska full :rofl: Luff 2008-03-18, 16:47 Sweet chilisås innehåller MEST socker, resten är vatten o lite kryddor. Jag har dock använt den som krydda i just kall sås, någon matsked sås till 2 dl creme fraiche är nog försumbart. Men det går lätt att låta bli också. _vizzla_ 2008-03-18, 18:49 KL Jag har inte läst hela tråden, men hoppar in endå. Hoppas det är okej. Jag har hört lite om LCHS, och har nu googlat lite, och hittat en del läsvärt. Funderar om jag ska prova detta. Verkar som det skulle passa mej bra. Så, hur många är ni som provat/kör detta nu? Hur går det? Har läst lite olika måltidsförslag. Ett innehöl fil, lr youghurt, vilka jag båda tycker är underbart goda. Ska jag nu välja den filen/youghurten med högre/högst fettinnehåll? Som det är nu har jag den med nästan minst i. filiduttan 2008-03-18, 19:04 jag kör med råvaror som har så lite kolhydrater i sig som möjligt, i regel aldrig över 5g kolhydrater per 100 gram. Läs innehållsförteckning då du handlar :) Ta fetaste filen med lägst kolhydratinnehåll? Jag visste inte ens att fil var "okej"... :rofl: fast jag försöker hålla bort sånt jag inte är jättefrälst i och lägger hellre ner kolhydrater på sånt jag gillar som en extra skiva brie eller nått :love: _vizzla_ 2008-03-18, 19:26 jag kör med råvaror som har så lite kolhydrater i sig som möjligt, i regel aldrig över 5g kolhydrater per 100 gram. Läs innehållsförteckning då du handlar :) Ta fetaste filen med lägst kolhydratinnehåll? Jag visste inte ens att fil var "okej"... :rofl: fast jag försöker hålla bort sånt jag inte är jättefrälst i och lägger hellre ner kolhydrater på sånt jag gillar som en extra skiva brie eller nått :love: Okej. Så här står det i texten jag hittade på internet om mjölkprodukter. Stämmer detta? Du får äta: Mjölk, fil och youghurt. Grekisk/Turkisk youghurt, ost (ej mager), feta-ost, keso, creme-fraiche, grädde, smör, majonäs etc. Helst ekologiska produkter. Du ska inte välja lågfett-produkter, och inte sockrade! På fruksotförslag så står det fil, men eftersom det är fattigt på protein och fett så kan man förstärka den med ett par matskedar keso och grädde. Sen ska man avstå från: Potatis, ris och risprodukter, majs och majsprodukter, spannmåldbaserade produkter så som pasta bröd, kex osv. Korv och andra charkprodukter som innehåller många E-nummer (vad nu det betyder?), godis, kaffebröd, tårta, sockersöta drycker, allt socker och allt sockrat, margariner (på kemisk-teknisk väg hårgjorda och smörliknande vegetabiliska fetter. Omega-6-rika matoljor. Detta är bara kort udrag från den texten. Har skrivit ut fem sidor. Verkar detta vara rätt och riktigt? Iris 2008-03-18, 21:13 Detta är bara kort udrag från den texten. Har skrivit ut fem sidor. Verkar detta vara rätt och riktigt? Ja. Och fil är okej. Ta det fetaste alternativet av alla mejerivaror. Var hittade du dessa fakta? Ett tips är att googla sig till Annika Dahlqvists blogg, om det inte var det du gjort vill säga. Hon har en bra kortfattad guide som förklarar det mesta synnerligen lätt och snabbt. Jag hade stor nytta av den i början. Lycka till! :) Iris 2008-03-18, 21:14 fast jag försöker hålla bort sånt jag inte är jättefrälst i och lägger hellre ner kolhydrater på sånt jag gillar som en extra skiva brie eller nått :love: Klokt tänkt! Fast just brie är väl helt okej att äta!? Eller kör du bara kött... *har läst slarvigt* Busus 2008-03-18, 21:29 det är nog denna spiralblock hittat: http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf jag funderar själv på att prova lchf. jag har inget behov alls att gå ner i vikt men jag är ofta trött, har lite problem med magen osv. vad jag förstått så kan denna kost hjälpa mot detta? dock är jag vegetarian, vilket verkar ställa till en del problem.. Iris 2008-03-18, 21:59 Jag blev piggare och magen blev mycket lugnare med den här kosten, inte för att jag hade några enorma magproblem, men... :) Vegetariskt komplicerar väl det hela, men om jag inte minns fel så finns det en underavdelning på "kolhydrater i fokus"-forumet där de diskuterar veggo? Du borde ju använda en del av förändringarna i din kost i alla fall :) Iris 2008-03-18, 22:07 Och varför vi har massa grönt denna omgång är för att moverka förstoppning sist hade jag förstoppning 5 dagar = vill inte va med om igen ;) Det är ju bra, ett annat sätt är att blötlägga linfrö på kvällen och sleva i sig på morgonen. Man kan blanda ut färs med krossade linfrön - typ istället för ströbröd - läste jag i Litsfelts bok tror jag det var. Det lät ju smart. Förresten, Atkins-barerna... Jo, de är goda, och jag nästan levde på dem förra våren... långt innan LCHF, jag åt mera GI då. Nu har jag skippat dem helt. Mycket bättre. Plus att det sparar pengar. Pengar som jag köper riktig mat för istället. En lättnad! Busus 2008-03-18, 22:14 Jag blev piggare och magen blev mycket lugnare med den här kosten, inte för att jag hade några enorma magproblem, men... :) det låter ju jättebra! :) jag har inte jättestora problem med magen, bara tillräckligt mycket så att det stör. och jag är jobbigt trött mest hela tiden.jag ska kolla kolhydrater i fokus! dock kan jag erkänna att jag är rejält fettskrämd. vilket sorts fett är lättast att börja med tror ni redan frälsta? (;)) jag äter inte så mycket kolhydrater* nu, havregrynsgröt + fullkornsbröd till frukost, ungefär 1 dl pasta till lunchen & lite frukt. resten består mestadels av protein och grönsaker men nästan noll fett. jag vill prova, måste bara ta mig mod.. *tillägg: med kolhydrater menar jag kolhydratrika livsmedel som pasta, bröd, gryn. filiduttan 2008-03-18, 22:21 Jo Brie är okej men man ska väl inte äta för mkt antar jag :angel: (jag har lätt för att äta lite mkt av saker jag gillar) Jag äter inte så strikt så jag äter lite mer kolhydrater än "man ska" funderar på att dra ner så jag hamnar i ketosis ett tag... bort med suget helt.... drömde om choklad igår natt :rofl: whyme 2008-03-18, 22:42 Vette fasen vad jag äter efter egentligen, GI??? Idag har jag ätit följande Frukost: 1 skiva wasa sport med philadelphia light, två tomatskivor och rökt skinka på. Mellanmål 1: Kalkonrullar med ost i Lunch Köttfärsbiffar med ruccola, halv tomat, youghurt 0.5 med vitlök och örtsalt i, 1 avokado Mellanmål 2 Två ägg och ett par kalkonskivor *motion* red hästen Middag Köttfärsbiffar med keso, 1 avokado, 1 morot och oliver och ruccola. filiduttan 2008-03-19, 06:59 mer Gi än LCHF gissar jag på.... men alla sätt är väl okej :banana: tror du äter för mkt mål och för små mål och för lite fett för att det ska va LCHF... (men skit samma bara man slipper socker-berg-o-dalbanan eller hur :rofl: ) Jag menar min frukost kan va massa bacon, ägg, en klick grädde lite sallad är då apmätt tills jag ska ha lunch som kan vara en biff, kryddsmör, lite sallad apmätt fram till middagen som kan va en tonfiskburk blandad med hackat ägg och majonäs... med lite tomat :rofl: filiduttan 2008-03-19, 19:31 Idag är en ny dag, piggare, mättare, mindre sugen och antagligen ketos... för jag har halsbränna och mår illa vid tanken på mat...... _vizzla_ 2008-03-19, 22:33 Ja. Och fil är okej. Ta det fetaste alternativet av alla mejerivaror. Var hittade du dessa fakta? Ett tips är att googla sig till Annika Dahlqvists blogg, om det inte var det du gjort vill säga. Hon har en bra kortfattad guide som förklarar det mesta synnerligen lätt och snabbt. Jag hade stor nytta av den i början. Lycka till! :) Tack, då vet jag att jag har hittat bra information. Så hette hon, Annika D, som hade skrivit den texten jag hittade. _vizzla_ 2008-03-19, 22:37 det är nog denna spiralblock hittat: http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf jag funderar själv på att prova lchf. jag har inget behov alls att gå ner i vikt men jag är ofta trött, har lite problem med magen osv. vad jag förstått så kan denna kost hjälpa mot detta? dock är jag vegetarian, vilket verkar ställa till en del problem.. Ja det är den texten jag har. Ja jag funderar som sagt också på att prova detta. Har nämligen problem med magen jag också. Blir gasig och magen se nästan gravid ut, efter att jag ätit. Behöver inte ha ätit mej proppmätt, utan den blir stinn av det minsta. Sen tar det en bra stund innan de eländiga gaserna behagar komma ut. Och är jag på jobbet, är det ganska så besvärligt. Antingen tillbringar jag en bra stund på toan, och arbetskamraterna undrar vart jag håller hus, lr så håller jag dom inne och får magknip, och det tar hela dagen innan de kommer ut och magknipen släpper. Är kollad, så jag är inte allergisk mot ngn föda. Verkar som sagt som om många blivit bättre av magen av detta, så jag funderar allvarligt på att prova. Jessica1987 2008-03-19, 23:05 Jag tillhör en i skaran som blivit bättre i magen. Eller rättare sagt, det är nu jag lägger märke till att jag varit dålig i magen. Äter jag för mycket kolhydrater blir jag uppblåst, en gång kändes det som om något skulle sprängas inne i magen, men nu känns magen platt för jämnan och det som kommer ut är aldrig i fel konsistens åt något håll. En liten nackdel är dom gånger jag fuskar, för då blir jag ju dålig i magen med en gång. Så det är en jättebra anledning för mej att INTE fuska! =) _vizzla_ 2008-03-20, 00:05 Det där låter ju kanonbra! Är så otroligt jobbigt att vara uppblåst hela dagarna. Inte så att jag är gasig precis hela tiden, men minst ngn gång varje dag på jobbet, måste jag gömma mej på toan en bra stund:oJätte trist. gulan 2008-03-20, 07:22 Idag är en ny dag, piggare, mättare, mindre sugen och antagligen ketos... för jag har halsbränna och mår illa vid tanken på mat...... Och så ska det ju inte va!! Nu börjar pusslet för din del. Tänk på vad du äter och kartlägg både halsbränna och illa mående. Lägg 2 veckor till att försöka komma underfund med detta (om det går). gulan gulan 2008-03-20, 07:23 Det där låter ju kanonbra! Är så otroligt jobbigt att vara uppblåst hela dagarna. Inte så att jag är gasig precis hela tiden, men minst ngn gång varje dag på jobbet, måste jag gömma mej på toan en bra stund:oJätte trist. Verkar som om vi människor släpper ut en hel del metangas ochså........... gulan Maran 2008-03-20, 08:10 *KL delvis* Ja. Och fil är okej. Ta det fetaste alternativet av alla mejerivaror. Var hittade du dessa fakta? Ett tips är att googla sig till Annika Dahlqvists blogg, om det inte var det du gjort vill säga. Hon har en bra kortfattad guide som förklarar det mesta synnerligen lätt och snabbt. Jag hade stor nytta av den i början. Lycka till! :) Jag har en arbetskamrat som äter kolhydratfattigt, men fettrikt. Genom det har han gått ned över 20 kg (var överviktig) och hans hälsa har blivit bättre. Han är diabetiker, men på den här dieten har han kunnat sluta med att ta insulin (kollar sig självklart fortfarande) och behöver inte heller äta kolesterolsänkande medicin längre. Därför har jag blivit nyfiken på det här sättet att äta och "intervjuat" honom lite. Som frukost tipsar han om en tallrik med Arlas ekologiska yoghurt som har >3 % fett blandat med turkisk yoghurt. Den turkiska är väl sådär 7 % eller nåt. Han säger att han håller sig mätt på det tills lunch och det är 5-6 h. Arbetkamraten tipsade om Annika Dahlqvist, men också om Skaldeman. Skaldeman är väl rätt omdiskuterad har jag för mig. (Nej, jag är inte ute efter att få igång en diskussion om den ena metoden mot den andra.) filiduttan 2008-03-20, 09:04 Och så ska det ju inte va!! Nu börjar pusslet för din del. Tänk på vad du äter och kartlägg både halsbränna och illa mående. Lägg 2 veckor till att försöka komma underfund med detta (om det går). gulan Japp ska hålla koll.... grejen är den att jag tappar ju matlusten helt i ketos så jag formligen tvingar mig att äta.... :crazy: får kräk-känningar ibland.... men nu har jag en påskhelg med bara gottigott framför mig, vi köpte fläskfilér osv igår :d Till middag idag blir det kyckling med kokosmjölk å grädde bla det måste ju bli gott? :d med lite grönsaker till.... (magen har börja leva rövare nu också, men jag fortsätter med loppfrön 1 msk/dag) Angua 2008-03-20, 19:51 *KL delvis* Jag har en arbetskamrat som äter kolhydratfattigt, men fettrikt. Genom det har han gått ned över 20 kg (var överviktig) och hans hälsa har blivit bättre. Han är diabetiker, men på den här dieten har han kunnat sluta med att ta insulin (kollar sig självklart fortfarande) och behöver inte heller äta kolesterolsänkande medicin längre. Därför har jag blivit nyfiken på det här sättet att äta och "intervjuat" honom lite. Som frukost tipsar han om en tallrik med Arlas ekologiska yoghurt som har >3 % fett blandat med turkisk yoghurt. Den turkiska är väl sådär 7 % eller nåt. Han säger att han håller sig mätt på det tills lunch och det är 5-6 h. Arbetkamraten tipsade om Annika Dahlqvist, men också om Skaldeman. Skaldeman är väl rätt omdiskuterad har jag för mig. (Nej, jag är inte ute efter att få igång en diskussion om den ena metoden mot den andra.) Tycker det är väldigt intressant att läsa om. Har läst om flertal personer med typ 2 diabetes som kunnat sluta med insulin efter att de lagt om kosten. Har börjat med lobbying till pv som fått börja med insulin nyligen.. Får se hur det går.. Speciellt med tanke på att hans matvanor där han äter max 2 ggr per dag så kan nog rätt lite göra rätt mycket.. :angel: *ego-fortsättning* Jag har ätit omelett för första gången i mitt liv, var ju rätt gott. Stod mig bra på det i 7 timmar, genom både Ikea och uteritt med två hästar :banana: Var hungrig på vägen hem, men inget sötsug. Bev inte ens sugen på bulle hemma hos föräldrarna när vi fikade. Jag som älskar bullar egentligen! Åt sill och kokta ägg som snabbmat när jag kom hem, äggen var färdigkokta, enkelt och snabbt. Och mättande.. Nu ska jag leta recept för kotletter, fläskfile och karre! Ska ladda upp med rejält med matlådor att ha i frysesn :D Jessica1987 2008-03-20, 21:12 kl I den gamla LCHF-tråden fanns ett recept på frukostmuffins. Har inte riktigt lust att läsa igenom hela den tråden, och i sökfunktionen hittar jag det inte... Det var muffins som bland annat innehöll paprika tror jag. Är det någon aktiv i denna tråden som har receptet jag är ute efter så blir jag jättetacksam!! Ska baka i helgen tänkte jag =) Angua 2008-03-20, 23:55 *kl* Har gjort en "moussaka" variant, utan potatis och bechamelsås, experimenterade lite.. Set SER gott ut.. Men har inte smakat än.. Återkommer med en recension och recept om det blev gott :D Har experimenterat lite med hundmaten också.. Köpte 1,7 kg kotlettspill när jag handlade (knappt 25 spänn kilot..), visade sig vara jättefint kött! Har slängt in allt i ugnen med en "marinad" av kokosmjölk och olja smaksatt med riven färsk ingefära, citron och lime skal, lime juice liste grön currypasta och sambal oelek. Blir det gott får hunden dela med sig lite, blir det inte gott får jag skölja av det och hoppas att hunden blir nöjd ändå ;) Han brukar inte vara så kinkig.. Maran 2008-03-21, 08:39 Tycker det är väldigt intressant att läsa om. Har läst om flertal personer med typ 2 diabetes som kunnat sluta med insulin efter att de lagt om kosten. Har börjat med lobbying till pv som fått börja med insulin nyligen.. Får se hur det går.. Speciellt med tanke på att hans matvanor där han äter max 2 ggr per dag så kan nog rätt lite göra rätt mycket.. :angel: Arbetskamraten halkade in på det här pga diabetesen som ett försök att hålla blodsockret på en jämnare nivå. Viktminskningen fick han på köpet. Jag antar att man inte bör experimentera med detta om man inte har koll på vad man gör vad gäller val av mat och kontroller av blodsockernivån. filiduttan 2008-03-21, 15:27 *kl* inte bra att va den enda som äter Brie-ost i hushållet när det är så förbaskat gott... kommer knappast hålla vikten :angel: mmmums. Blir ingen Brie närmsta tiden efter påsk, svårt att låta bli att ta "snacks/mellanmål" :angel: har absolut inget med hunger att göra utan sug... :rofl: Hur mkt kolh är det i Brie? Det står inte på den jag har (Colibrie eller ngt heter den stor rund sak) Till middag idag blir det fläskfile, kryddsmör, grönsallad. :p Jessica1987 2008-03-21, 17:02 Här (http://192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx?epslanguage=SV) står det att Brieost vitmögelost 34% fett innehåller 2,1g kolh/100g. Låter som ett bra snacks =)) Brieost är ju dessutom hur gott som helst! Livsmedelsdatabasen är ett jättebra hjälpmedel för oss LCHF:are, nästan allt finns i deras listor! :D Angua 2008-03-21, 17:36 *kl* Jag har en ny favvorätt, moussakan blev supergod.. Vill någon ha recept så hojta till. Jag är så mätt så jag vet inte vad.. Kotletterna till hunden blev också riktigt bra faktiskt! Så det stackars schäfer-djuret (som fn sover på rygg i soffan... på egen kudde....) kommer nog få dela med sig lite iaf.. Lite lämpliga wokgrönsaker till så.. Har blandfärs kvar som ska göras något med också. Har planer på någon form av tacogratäng, har lite såser som behöver användas. Det här är ju riktigt roligt ju :D Börjar bli trångt i frysen bara.. martha 2008-03-21, 22:29 kl köpte "atkinschoklad" idag..är det verkligen helt ok = Sen om man vispar grädde kanske man kan ha den som nästan en kladdkaka ( den mörka sorten) Dom är ju jättegoda allihopa Iris 2008-03-21, 23:17 Jag har en ny favvorätt, moussakan blev supergod.. Vill någon ha recept så hojta till. Jag är så mätt så jag vet inte vad.. Jaaaa! *hojtar* :bump: Jenka 2008-03-22, 12:54 Vill också gärna ha recept! :) Vad är atkinschokladen för nåt och vad innehåller den? (är det "barer" eller nåt annat?) Angua 2008-03-22, 19:18 :D Oki! Se till att ha: Ca 600 g lamm eller blandfärs (jag hade blandfärs) 1 aubergine 1 zucchini 4 ägg 1 lök 3-4 vitlöksklyftor ½ burk kkrossade tomater eller 1-2 msk tomatpure 2 dl grädde 2 dl creme fraiche 1 dl mjölk riven ost 1 - 2 msk kanel ½ msk riven muskot 1-2 msk oregano salt & peppar Sen är det lite pyssel, men det är det värt.. Skiva aubergine och zuchini i cm tjocka skivor och lägg i saltat vatten en stund. Stek i smör så de blir mjuka och får fin färg. Bryn köttfärsen, lägg sedan i den finhackade löken och dito vitlöken, låt löken bli genomskinlig. Blanda sedan i tomaten och blanda i kanelen och oreganon och låt sjuda i 45 min. Blanda 2 ägg, creme fraiche, grädde, mjölk, muskot, salt och peppar och vispa ihop. När köttfärsen har sjudit klart blanda i ca 1 dl ost och 2 ägg i såsen (se till att den inte kokar när du blandar i äggen) och varva sedan köttsåsen med grönsakerna i en form. Häll på den vita såsen och strö riven ost på det hela i lagom mängd och sedan in i ugnen på 250 grader i 10 - 15 min, tills det fått bra färg. Servera med tzatsiki, oliver och lite sallad. Släng dig sedan proppmätt i soffan ;) Jenka 2008-03-23, 00:49 Tackar! Låter jättegott :d Hur många portioner blir det, ungefär? Ska testas när jag kommer hem igen efter påsk (jag hör inte till dem som är duktig och äter sunt när tenta-p och påsk följer tätt på varandra. Men sen så!) Jenka 2008-03-23, 00:50 Förresten! Någon som äter enligt LCHF/liknande och tränar mycket? Hur tycker ni det fungerar? Angua 2008-03-23, 17:27 Det blev 6 portioner av det hela. Perfekt att frysa in i portionsbitar och plocka fram vid behov. gulan 2008-03-23, 18:15 Förresten! Någon som äter enligt LCHF/liknande och tränar mycket? Hur tycker ni det fungerar? Själv så går jag en promis då och då. Men inte mer. Har läst om dem som tränar rätt mycket och äter LCHF. Det går bra, men man måste vara införstående med att det kan ta tid för kroppen att ställa in sig på fettförbränning och då går träningen väldigt trögt och man blir lätt trött. Jag tycker att man ska träna som vanligt men inte kräva att kroppen ska kännas på topp. Ta det lungt de första veckorna. gulan Sissa 2008-03-24, 20:10 Förresten! Någon som äter enligt LCHF/liknande och tränar mycket? Hur tycker ni det fungerar? Utmärkt! Jag vet inte om det räknas som mycket, men som mest har jag älgat på 2 gånger 1.5 timmar med mina stavar under några dagar i raskt tempo utan problem. Normalt sett promenerar jag en timme om dagen ungefär fem gånger i veckan med stavarna. Just nu går jag ingenting eftersom jag prioriterar bort det. Nästa vecka ska jag så smått börja springa när mina löpardojor dimper ner i brevlådan! Hela tiden yogar och rider jag och är normalaktiv. Jag reglerar matintaget efter hur aktiv jag är. Man blir självklart hungrigare om man härjar runt med stavar dom en galning! :) Jag äter lchf. Djurjouren 2008-03-24, 20:46 Jag tränar pilatesliknande grejor 2-3 ggr i veckan på sån diet och det går bra.Har minskat min fettmassa till 25 % nu enligt vågen!!!!! Åt en fantastiskt god kvällsmat precis, en sallad gjord på 2 avokados 4 skivor lufttorkad skinka 100 gram fetaost 1 tomat 10 oliver 4 soltorkade tomater Skäljde ner det hela med 1 liter örtthe':d lil-sis 2008-03-24, 20:53 Till EN person? Mamma mia :D Själv är jag inne i en inte så bra period. Allt är FÖR upp och ned just nu så jag har tappat aptiten totalt. Tvingar i mig mat sisådär en gång om dagen (idag fick jag tom ner TVÅ färdigrätter). Att jag inte äter gör att jag inte precis mår bättre. Är sjuk såklart också så jag kan inte gå och träna heller. Hoppas på ljusning i veckan men jag måste få loss tre arbetsgivarintyg som i minst ett fall kommer sitta hårt inne. Blä. Tur att jag har extra pengar just nu som täcker räkningarna ett tag (eftersom jag inte fick operera ögonen). App app app nu blev det för lite LCHF här. Nötter kör jag på. Det borde vara hyffsat bra :) Jenka 2008-03-24, 21:03 (svarar till alla som frågat ang. träningen). Har ätit enligt LCHF sen i somras i princip, även om jag inte direkt följer det jätteväl. Tränar vanligen 4-5 ggr/vecka (plus promenader), men får ibland rejäla blodsockerfall (eller liknande, känns så) under eller efter passen. Äter jag nära inpå träningen (innan) går det bättre men tycker att jag ser ett samband när jag följer LCHF bättre kommer yrseln lättare. Misstänker att jag äter för lite fett, och knappt kolhydrater, så det blir för lite energi. Ska bättra på mig med fettet och kolla om det blir bättre. Tack för svaren. martha 2008-03-24, 22:31 kl Hur mycket kan man äta eg ?? Jag hivar ju i mig så jag blir mätt och det är nog mer än generellt vad en person smockar i sig...Enl Skaldeman så ska man ju äta sig mätt. Djurjouren 2008-03-25, 10:13 Hehe, det blev mkt för jag var som ett bottelöst hål efter påskens förlustelsefulla kolhydratsintag. Jag tänkte fylla hålet så jag blir av med allt sug och det lyckades, jag har inte ens varit sugen på frukost ännu :-) I normala fall orkar jag INTE så mkt Sissa 2008-03-25, 10:33 kl Hur mycket kan man äta eg ?? Jag hivar ju i mig så jag blir mätt och det är nog mer än generellt vad en person smockar i sig...Enl Skaldeman så ska man ju äta sig mätt. Varför frågar du, uteblir viktminskningen? Det stämmer, man ska äta tills man blir mätt. Behagligt mätt. Mättnadskänsklan kan komma på ett annat sätt än av vanlig kost, om man har kolhydrater på tallriken. Det är viktigt att äta lugnt. Hiva och smocka i sig är kanske mest som du skriver? Jag kan komma med tips om viktminskningen har stannat upp eller om den aldrig kom. :) Angua 2008-03-25, 10:34 Det har jag undrat också, har ätit väldigt mycket (enligt mig..) på sistonde, varit väldigt hungrig också. Å andra sidan jublar väl min kropp över att äntligen få näring ordentligt ;) Är rätt hungrig på kvällarna också, försöker se till att ha vettiga saker hemma att äta, som är enkelt och snabbt att värma eller äta direkt. Fast.. Nu när jag siter och skriver det här inlägget så inser jag att lagad mat två gånger om dagen plus frukost kanske inte är så otroligt mycket mat :angel: Men att hålla sötsuget borta gör ju att jag blir hungrig på riktig mat istället :D Sissa 2008-03-25, 10:40 Det låter inte bra att träna mycket och varken äta särskilt mycket kolhydrater eller fett. Är du överviktig och äter lchf av den anledningen? Sissa 2008-03-25, 10:41 Vad undrar du, du ska inte behöva vara hungrig alls under en dag. Angua 2008-03-25, 10:48 hehe, tror nog jag besvarade min fundering själv :D Eftersom jag inte är sötsugen blir jag hungrig på mat och äter mat tills jag är mätt. Däremot har jag märkt att jag behöver ta med mer till mellanmål på jobbet, eftersom jag blir superhungrig på em annars, så hungrig att jag får ont i magen. Har stressat en hel del och känner av magkatarr också, vilket bidrar till ovan.. Sissa 2008-03-25, 10:54 hehe, tror nog jag besvarade min fundering själv :D Eftersom jag inte är sötsugen blir jag hungrig på mat och äter mat tills jag är mätt. Däremot har jag märkt att jag behöver ta med mer till mellanmål på jobbet, eftersom jag blir superhungrig på em annars, så hungrig att jag får ont i magen. Har stressat en hel del och känner av magkatarr också, vilket bidrar till ovan.. Hungrig på mat är väl ok. Mellanmål likaså. Hur ser dina luncher och middagar ut? Jag tycker inte du ska behöva bli superhungrig. Du ska kunna hålla dig behaligt mätt på lunchen bra länge, det är vitsen med det hela! :) Mellanmål, javisst, men magen ska inte skrika, då är det något fel, troligen äter du för lite fett till lunchen! Angua 2008-03-25, 11:14 Hmm, ja det kan det kanske vara. Förra veckan och veckan innan hade jag en del "vanliga" matlådor som var kvar sedan tidigare som nog var ganska fettsnåla. Nu har jag inga sånna lådor kvar, bara feta, ska se vad skillnaden blir den här veckan! Idag blir det tacokryddad gratäng (feeet) med guacamole till lunch, har ett kokt ägg med som mellanmål. Tror magkatarren spelar in också, måste nog köpa piller för den.. martha 2008-03-25, 12:25 Nja, jag står ju mest still men äter ju ganska mycket ( tror jag) har ju mina 4-5 som jag vill går ner....äsch....jag vet ju eg varför, för att jag fuskar då o då :smirk: Fast om man INTE fuskar...jag brukar ju alltid och har alltid tagit ganska stora portioner mat, men förr jobbade jag ju fysiskt mycket hårdare ( och kunde äta vadsomhelst, närsohelst) Zoya 2008-03-25, 12:41 Jag kan komma med tips om viktminskningen har stannat upp eller om den aldrig kom. :) Då kan du komma med tips till mig då... jag har ätit strikt LCHF i lite mer än 2 månader nu ) och även i höstas men gjorde sen ett uppehåll i drygt 1½ månad dec-jan) och jag går int ener i vikt. Pendlar på en vikt mellan 74-77 kg...... inte mer och inte mindre.... Vad gör jag för fel... börjat faktiskt misströsta när alla andra får resultat direkt liksom... Sissa 2008-03-25, 13:10 Hmm, ja det kan det kanske vara. Förra veckan och veckan innan hade jag en del "vanliga" matlådor som var kvar sedan tidigare som nog var ganska fettsnåla. Nu har jag inga sånna lådor kvar, bara feta, ska se vad skillnaden blir den här veckan! Idag blir det tacokryddad gratäng (feeet) med guacamole till lunch, har ett kokt ägg med som mellanmål. Tror magkatarren spelar in också, måste nog köpa piller för den.. Det är fettet som gör det! Utan fett i kosten kan man inte hålla sig mätt om man uteslutit kolhydrater. Jag hade min första klient (eller vad jag ska kalla dem) som försökskanin som la om sin kost här i helgen. Från att ha ätit helt vanlig mat, fettsnål med kolhydrater, började hon (FannyN på Buke) äta min lcfh-kost på långfredagen. Hon mådde som en drottning i tre dygn. Vi åt frukost, lunch och middag. Inte ens mellanmål eller kvällsmys behövdes. En kväll tog vi en bit Brie. Fanny höll sig behagligt mätt och nöjd hela tiden. Eftersom Fanny har diabetes typ II höll var hon noga med att känna efter hur sockernivån var hela tiden. En gång första dagen fick hon en lätt sockerkänning som försvann med en liten tomat. Alltså. Behagligt mätt efter varje måltid är ledordet. Ordentligt med smör eller raps- eller olivolja till måltiden är det som ska mätta. Man lär sig snabbt hur mycket man behöver. Enligt Fanny behövdes ungefär tre gånger så mycket fettsom vanligt. Fanny hölll sig mätt på en omelett på två ägg, två msk grädde med några rejäla msk philadelphiaost till frukost. Till lunch (på istölten! :) ) åt vi medhavd matsäck bestående av ruccolasallad, 100 g kycklingfilé, 1 tomat, Beng Frithiofssins LIMONE, en olivolja med citronssmak, och balsamvinäger. Vi drack ur oljan och balsamvinäger som blev kvar i matlådan. Mums! (Vi vämde oss med te ur termos. Hade det varit bandyfinal på studenternas hade det varit annat i termosen! :D ) På kvällen, efter min ridning vid sjutiden, ingen av oss fortfarande vrålhugrig, åt vi utskuren ekologisk biff, Fannys biff vägde 150 gram min knappt 100, och hemgjord bearnaissås, och en tomat för våra föräldrars skull. :) Så kan en dag för en lchf:are se ut. Det är fettet som gör det! Jag hade laddat upp med två hinkar grekisk yoghurt och frysta hallon för min hedersgäst, men det behövdes inte! Får man ett sug under omläggning av sin kost är en ostbit eller två ett alternativ att ta som mellanmål. Jag tänkte på ditt ägg som mellanmål, om du vill ha alternativ. Gillar du ost? Sissa 2008-03-25, 13:22 Nja, jag står ju mest still men äter ju ganska mycket ( tror jag) har ju mina 4-5 som jag vill går ner....äsch....jag vet ju eg varför, för att jag fuskar då o då :smirk: Sluta fuska nu då, så börja vi! :) Fast om man INTE fuskar...jag brukar ju alltid och har alltid tagit ganska stora portioner mat, men förr jobbade jag ju fysiskt mycket hårdare ( och kunde äta vadsomhelst, närsohelst) Det är andra bullar nu. Du har inte 114 hästar och du är en bra bit över 40 och du röker inte. Skillnad. Antagligen kan du inte äta vadsomhelt och närsomhelst. Precis som du konstaterat. Jag är ingen expert, bara din kompis! Kom i håg det, martha! Jag är också hyfsat bra på lchf i praktiken har jag märkt efter att ha experimenterat på mig själv i två månader, och ha hjälpt en familjemedlem i en månad, och ha inspirerat flera i min närhet att lägga om sin kost, utan att missionera. De har valt själva, efter att ha sett mig göra det jag gör. Fråga, martha, vad vill du veta? Sissa 2008-03-25, 13:26 Då kan du komma med tips till mig då... jag har ätit strikt LCHF i lite mer än 2 månader nu ) och även i höstas men gjorde sen ett uppehåll i drygt 1½ månad dec-jan) och jag går int ener i vikt. Pendlar på en vikt mellan 74-77 kg...... inte mer och inte mindre.... Vad gör jag för fel... börjat faktiskt misströsta när alla andra får resultat direkt liksom... Börja med att berätta hur du gör. Vad äter du till frukost, lunch, middag. Jag kan nog inte svara mer just nu, men kanske senare idag. Jenka 2008-03-25, 13:45 Är inte överviktig, men har några kg jag vill gå ner och det är väl mycket därför, ja. Vet att det inte är så vidare bra, är inte säker men misstänker som sagt att jag äter för lite fett. Har ingen tanke med det, tvärtom, utan det blir väl så av ren vana. Skärpning på mig ;) Zoya 2008-03-25, 13:58 Till "frukost" (runt 10-11 tiden) äter jag oftast 2-3 kokta ägg med ganska mycket majonnäs på. Alt. äter jag en omelett gjord på 2-3 ägg, lite grädde, lite hackad lök och tomat samt ca 1 dl riven ost stekt i smör. En kopp kaffe med grädde och oftast lite kokosfett i (efter tips härifrån). Vid 3 tiden brukar jag ta en bit brieost, några skivor mozzarella eller 3-4 skivor hårdost med bregott på. Ibland en till kopp kaffe. Middag vid 17.30 ungefär. Kan vara t ex köttgryta gjord på kött (dööh ;)) grädde, champinjoner, lök eller en köttfärdgratäng gjord på färs, lök, champinjoner, grädde och mycket riven ost. Övriga familjen äter potatis/ris/pasta till men jag tar hellre en tomat eller lite gurka. Ibland äte rjag bara en sallad med fetaost/tonfisk/mozzarella/kyckling men rejält med olja på. Blir jag sedan "sugen" på kvällen (händer ibland) kan jag ta en liten keso (200g), lite turkisk yoghurt, en bit brie/mozzarella, lite svarta oliver etc. Ibland (ungefär varannan var tredje dag) slinker det ner en frukt också - äpple eller päron - aldrig banan. Nå, hur ser det ut? Sissa 2008-03-25, 13:59 Är inte överviktig, men har några kg jag vill gå ner och det är väl mycket därför, ja. Vet att det inte är så vidare bra, är inte säker men misstänker som sagt att jag äter för lite fett. Har ingen tanke med det, tvärtom, utan det blir väl så av ren vana. Skärpning på mig ;) Det är inte bra att träna mycket och äta både lite fett och kolhydrater om du inte är överviktig. Du bör äta kolhydrater. Jag vill inte ge dig kostråd eller stötta dig. I all välmening. Jag känner inte dig, du får gärna skriva mer, men du skriver att att det väl blir så av gammal vana, har ingen tanke med det, vet att det inte är så vidare bra, misstänker att du äter för lite fett, skärpning på mig. Har du problem med mat sedan tidigare? En tjej som du som tränar mycket och endast har några kilo du vill bli av med, behöver knappt en särskild kost som lchf! Svara gärna på min fråga, jag undrar av ren välvilja, inte för att vara dum eller köra bort dig. :) Lchf fungerar väl för överviktiga och personer med diabetes. Smala personer och personer som tränar mycket kan gott äta kolhydrater eftersom de gör av med kolhydraterna i samma takt de konsumerar dem. Sissa 2008-03-25, 14:26 Till "frukost" (runt 10-11 tiden) äter jag oftast 2-3 kokta ägg med ganska mycket majonnäs på. Alt. äter jag en omelett gjord på 2-3 ägg, lite grädde, lite hackad lök och tomat samt ca 1 dl riven ost stekt i smör. En kopp kaffe med grädde och oftast lite kokosfett i (efter tips härifrån). Vid 3 tiden brukar jag ta en bit brieost, några skivor mozzarella eller 3-4 skivor hårdost med bregott på. Ibland en till kopp kaffe. Middag vid 17.30 ungefär. Kan vara t ex köttgryta gjord på kött (dööh ;)) grädde, champinjoner, lök eller en köttfärdgratäng gjord på färs, lök, champinjoner, grädde och mycket riven ost. Övriga familjen äter potatis/ris/pasta till men jag tar hellre en tomat eller lite gurka. Ibland äte rjag bara en sallad med fetaost/tonfisk/mozzarella/kyckling men rejält med olja på. Blir jag sedan "sugen" på kvällen (händer ibland) kan jag ta en liten keso (200g), lite turkisk yoghurt, en bit brie/mozzarella, lite svarta oliver etc. Ibland (ungefär varannan var tredje dag) slinker det ner en frukt också - äpple eller päron - aldrig banan. Nå, hur ser det ut? Hur lång är du? Håller du dig nöjd och osugen mellan måltiderna? Det är viktigt. A och O. Vid måltiden ska du bli mätt och nöjd på ett behagligt sätt för att sedan hålla dig nöjd till nästa måltid utan att vara vrålhungrig. 1. Varför äter du ingen "riktig" lunch. Bara ost? Din lunch är mer som ett mellanmål. Du skulle lätt kunna ha med dig en matlåda till jobbet. Jag har jättebra förslag. Hur din matording påverkar vikten vet jag inte, men det ser lite konstigt ut att äta frukost, ett mellanmål och ett stort huvudmål. Det är bättre att fördela matintaget lite jämnare. Tänker jag. 2. Skippa frukten helt tills du väger det du vill. Fruken höjer blodsockret och fruktosen lär gå rakt in i fettväven och lagras upp där som fett. (Ur Doktor Dahlqvists Guide till bättre hälsa och viktkontroll) 3. Frukosten ser bra ut. Ägg är superbra! 4. Hur mycket kött äter du på kvällen ungefär, har du koll på det? Om viktnedgången går trögt kan man behöva hålla koll på proteinmängden eftersom även protein höjer blodsockret en del. Är du väldigt hungrig till middagen? Jag frågar eftersom du äter så lite under dagen. 5. Kvällsmålet är det för lite fett i! Keso innehåller bara 5.5 gram fett per hundra gram. Ät något fetare. Satsa på brien. Tänk fett. lil-sis 2008-03-25, 14:34 Föreläsning snart... Men vilken dag var det? Shit mitt minne är kort! Angua 2008-03-25, 14:40 var inne på minmat.net och kollade hur mycket jag de facto äter... du hade rätt ;) Jag lade in vad jag äter på en dag och, ehh, ja, jag behöver äta mer mat.. Ska fösöka äta omelett på kvällen innan stallet, med bacon eller liknande och kan gott fortsätta med mina hallon med grädde på kvällen efter stallet. Ska se vad jag kan klämma in på vardags-morgnarna (på helgen blir det omelett eller annan större frukost) som är enkelt att ta med i bilen. Och kanske lite större portioner till lunchen.. Min kropp är van att svälta (1200 kcal om dan tidigare och då har jag två hästar och hund + tränar på gym 2-3 dar i veckan..).. Kan ju vara så att förbränningen sakta kommer igång också, vilket väl borde ge hungerkänslor också. Sissa 2008-03-25, 14:43 Föreläsning snart... Men vilken dag var det? Shit mitt minne är kort! Torsdag 27 mars Sissa 2008-03-25, 14:45 Inte hallon med grädde, grädde med hallon! :D Zoya 2008-03-25, 14:50 Hur lång är du? Jag är ca 165 cm Håller du dig nöjd och osugen mellan måltiderna? Det är viktigt. A och O. Vid måltiden ska du bli mätt och nöjd på ett behagligt sätt för att sedan hålla dig nöjd till nästa måltid utan att vara vrålhungrig. Ja, det gör jag i stort sett. 1. Varför äter du ingen "riktig" lunch. Bara ost? Din lunch är mer som ett mellanmål. Du skulle lätt kunna ha med dig en matlåda till jobbet. Jag har jättebra förslag. Hur din matording påverkar vikten vet jag inte, men det ser lite konstigt ut att äta frukost, ett mellanmål och ett stort huvudmål. Det är bättre att fördela matintaget lite jämnare. Tänker jag. För att jag inte är hungrigare än så den tiden. Kan inte trycka i mig ett stort mål om jag är mätt. Jag jobbar inte utan pluggar och just för tillfället har jag knappt någon tid i skolan alls utan är hemma mestadels. 2. Skippa frukten helt tills du väger det du vill. Fruken höjer blodsockret och fruktosen lär gå rakt in i fettväven och lagras upp där som fett. (Ur Doktor Dahlqvists Guide till bättre hälsa och viktkontroll) Ja, det har jag börjat göra också... har inte ätit frukt på säkert två veckor nu...tyvärr för jag älskar frukt. Men 2-3 frukter i veckan kan ju inte göra att man står still, eller? 4. Hur mycket kött äter du på kvällen ungefär, har du koll på det? Om viktnedgången går trögt kan man behöva hålla koll på proteinmängden eftersom även protein höjer blodsockret en del. Är du väldigt hungrig till middagen? Jag frågar eftersom du äter så lite under dagen. Vet inte riktigt men inga jättemängder. Typ en kycklingfile eller kanske 150-200g köttfärs. 5. Kvällsmålet är det för lite fett i! Keso innehåller bara 5.5 gram fett per hundra gram. Ät något fetare. Satsa på brien. Tänk fett Men jag äter inte ens kvällsmål varje dag .... är oftast inte så hungrig då.... måste man äta mer än man orkar? Freydis 2008-03-25, 14:51 Till "frukost" (runt 10-11 tiden) äter jag oftast 2-3 kokta ägg med ganska mycket majonnäs på. Alt. äter jag en omelett gjord på 2-3 ägg, lite grädde, lite hackad lök och tomat samt ca 1 dl riven ost stekt i smör. En kopp kaffe med grädde och oftast lite kokosfett i (efter tips härifrån). Vid 3 tiden brukar jag ta en bit brieost, några skivor mozzarella eller 3-4 skivor hårdost med bregott på. Ibland en till kopp kaffe. Middag vid 17.30 ungefär. Kan vara t ex köttgryta gjord på kött (dööh ;)) grädde, champinjoner, lök eller en köttfärdgratäng gjord på färs, lök, champinjoner, grädde och mycket riven ost. Övriga familjen äter potatis/ris/pasta till men jag tar hellre en tomat eller lite gurka. Ibland äte rjag bara en sallad med fetaost/tonfisk/mozzarella/kyckling men rejält med olja på. Blir jag sedan "sugen" på kvällen (händer ibland) kan jag ta en liten keso (200g), lite turkisk yoghurt, en bit brie/mozzarella, lite svarta oliver etc. Ibland (ungefär varannan var tredje dag) slinker det ner en frukt också - äpple eller päron - aldrig banan. Nå, hur ser det ut?Såg att du fått bra svar av Sissa men vill ändå lägga in en kommentar: skippa löken, den innehåller mer kolhydrater än man tror. Och låt bli frukten ;) Sissa 2008-03-25, 15:02 Omelett är lätt att ta med i blen! Det har jag gjort i panik till en ridlektion en gång och slängt ner i en matlåda. Omelett är så lättätet och mättande. Äter du frukosten i bilen? Isf är omelett PERFEKTEMENTO för dig! Två-tre ägg beroende på hur mycket du behöver, två-tre msk vispgrädde i smeten, s&p som du gör en fluffig omelett av, naturligtvis stekt i smör. Tips! Ha gärna philadephiaost eller annan mjukost emellan omeletten när den är färdig. Det är jättegott. Jag är inte mycket för färdiga ostar av den typen (jag gör själv) , men just philadelphia och Crème Bonjour kantarellost är mina undantag (Kantarellosten har 6 gram kolhydrater per 100 gram, så här gör jag avsteg från 5 grams regeln, philadelphia har 3.2 gram, så den är OK) Båda är feta, bortåt 30 procents fettinnehåll. Angua 2008-03-25, 15:05 :D Absolut! Tycker grädde är bland det godaste som finns, så hälla på mer av den varan ska jag nog kunna ordna! Blev riktigt förvånad över hur lite kalorier jag får i mig, tycker ändå jag vräker på med fett... Och överallt talas det som "fettfällor" och "fettbomber"? Angua 2008-03-25, 15:07 Men, jag vill ju ha VARM omelett :D Kan inte äta den annars.. Och laga mat på morgonen går bort, är ett vandrande lik.. Måste vara något som plockas direkt ur kylen (gör iordnign p åkvällen innan) och stoppas i påsen.. Frukosten äts vid skrivbordet, om det inte är grymma köer. Tillägg; tack för många bra råd btw.. Sissa 2008-03-25, 15:15 Såg att du fått bra svar av Sissa men vill ändå lägga in en kommentar: skippa löken, den innehåller mer kolhydrater än man tror. Och låt bli frukten ;) Det stämmer bra angående löken! *KL* Jag har festat i dagarna tre med min hedersgäst FannyN och tagit mig en tomat eller några paprikastrimlor till våra luncher och middagar. Annars allt lika. Jag åt en liten bit prinsesstårta på långfredagen 21 mars när vi firade födelsedag innan familjen for på påsksemester. Glömde det, men det ska nämnas. Det enda socker jag ätit tillsammans med den tårtbit jag åt på den andra födelsedagen 13 mars vi hade i huset, på många, många månader. Min viktnedgång har stått stilla den här veckan. Varken upp eller ner. Tårta, tomater och paprika! Jag tror det är så känsligt. Fanny åkte igår. Jag skippar tomater och paprika och vågen pekar genast nedåt igen. Kolhydrater!!! Sissa 2008-03-25, 15:16 Men, jag vill ju ha VARM omelett :D Kan inte äta den annars.. Och laga mat på morgonen går bort, är ett vandrande lik.. Måste vara något som plockas direkt ur kylen (gör iordnign p åkvällen innan) och stoppas i påsen.. Frukosten äts vid skrivbordet, om det inte är grymma köer. Tillägg; tack för många bra råd btw.. Vid skrivbordet, om det inte är grymma köer var? Angua 2008-03-25, 15:18 bilköer. Åker Södertälje - Solna varje dag.. Essingeleden kan jag varendaste millimeter av vid det här laget ;) Sissa 2008-03-25, 15:26 bilköer. Åker Södertälje - Solna varje dag.. Essingeleden kan jag varendaste millimeter av vid det här laget ;) Du kan göra omeletten på kvällen och lägga den i matlådan. Det fungerar aaaaaalldeles utmärkt att värma den i mikron när du kommer fram och äta den vid skrivbordet. Ibland blir det omelett över här om någon i familjen bangar och då sparar jag till min lunch, och det funkar! I promise! Särskilt om det är en fluffig fyllning emellan. Gör den så lös och fin du kan, så blir det P E R F E K T ! Lova att du provar! (Nu är jag som Anna Bergenström. :D ) Gillar du feta ostar, typ Brie och sånt? Det kan bli din räddning på Essingeleden. Mitt lilla lantis-ICA har ständigt extrapris på en supergod 38%-ig Brie President som jag jämt har hemma. Något sådant skulle du kunna ha med dig och ta en bit av om köerna tar knäcken på dig. Angua 2008-03-25, 15:28 SKa testa :D Lovar ;) Feta ostar går i perioder om jag gillar eller inte. Ska köpa hem en bit och se hur det fungerar. Är egentligen ingen ostmänniska, västerbotten fungerar.. Kan man iofs skära en bit och ta med *fundera* Sissa 2008-03-25, 15:34 SKa testa :D Lovar ;) Feta ostar går i perioder om jag gillar eller inte. Ska köpa hem en bit och se hur det fungerar. Är egentligen ingen ostmänniska, västerbotten fungerar.. Kan man iofs skära en bit och ta med *fundera* Västerbotten med smör på, kanske? Om du kan äta smör på det viset. Det finns ju hur mycket goda ostar som helst. Jag har tur där, eftersom jag älskar ost. Vinet och kexen skippar jag gärna. När jag väger det jag vill kan jag även äta lite kex. Mycket ost, lite kex. T o p p e n ! Livet kan inte vara bättre! Ett glas vin till om man vill, men jag dricker inte vin av andra orsaker. Sissa 2008-03-25, 15:36 Som du ser, jag tycker det här är så roligt att prata om så jag skulle kunna sitta här hela dagen och kvällen fram till 22 när jag lägger mig. :) Men jag behöver och vill göra annat, så det ska jag göra nu. Vi hörs en annan dag. Ät omelett och lycka till! martha 2008-03-25, 16:19 Till frukost brukar jag äta 2 kokta ägg, isbergssallad, ca 1-2 dl räkor och majonäs ca 2 msk.... Det ´kan du göra iordning kvällen innan kanske. Sissa..återkommer till dig :D krambanan 2008-03-25, 17:45 *kl* Tänkte bara berätta lite hur det går för mig. Har ätit LCHF sen i mitten av feb ungefär. I början fuskade jag lite på helgerna. Men nu går det bara av farten. Har till och med börjat äta kött igen! :d (bara ekologiskt såklart) Nu efter ca 3 veckor ganska strikt (utom i helgen när det blev en del vin och lite öl :o ) så har jag gått ner 5 kg! :bump: Är ca 160 lång och vägde innan 73-72 ungefär med en del muskler och massa fett. :p Väger nu ca 67 och har aldrig varit nere på mindre än 62 kg (för 6 år sen efter hård träning och kaloriräkning med 20 % kol, 40 % prot och 40 % fett). Mitt mål är ca 60 kg. Sen ska jag börja styrketräna igen och bygga upp lite mer muskler. Tränar just nu i princip inget mer än stallsysslor och en och annan ridtur. Har redan fått massa beröm. Efter 3 kg trodde min pojkväns mamma jag gått ner 10-15 kg. :eek: Har haft en del vätska i kroppen pga hypothyreos och är sååå glad att bli av med den. Folk jag inte träffat på flera år kommenterar vad smal jag blivit. :) Vaddå att man blir peppad attt fortsätta! Hittar fler och fler jeans jag kan ha som legat i garderoben mest sen jag köpte dom (ofta med orden "när jag gått ner x kg kan jag ju ha dom"). Så nu slipper jag köpa massa nya byxor! Jag verkar tåla mejeriprodukter. Iallafall så här i början. Min favorit på kvällen är 2-3 dl riktig mjölk direkt från ladugården/röd mjölk/gammeldags mjölk + 1/2 - 1 dl vispgrädde som värms i micron. Sen i med nån matsked kakao, lite ekologiskt vaniljpulver och massa kokosfett. Mumma! Och lagom mättande innan man ska sova. Äter lite nötter då och då med. Har ju en fördel av att jag är 27 och bara en enda gång gått ner i vikt och då utan att svälta kroppen allt för mycket. Så min kropp är nog inte så farligt rädd att släppa på fettet. Har fått massa hälsofördelar med LCHF sen i princip dag ett. Var alltid trött på kvällarna innan och väldigt deppig och irreterad. Var grymt sockerberoende med eftersom det var mitt lite skumma sätt att få energi när jag hade obehandlad hypothyreos. Hade ofta ont i huvudet, mkt finnar speciellt vid mens, hade PMS och väldigt riklig mens samt mensvärk (hade inget av dessa när jag var yngre). Hade jätteproblem med sömnen. Alla dessa saker har helt försvunnit eller blivit mycket mycket bättre! :banana: Sen har jag blivit gamla Maria igen som jag inte varit sen jag var 20-21 någonting. Dvs GLAD! :bump: Och positiv med ett ganska jämt humör. Inte arga/ledsna/svartsjuka Maria som funnits dom sista åren. Oj vad långt det blev... /Maria martha 2008-03-25, 18:07 Men Gud va härligt att höra :D :love: Jag har heller aldrig jojobantat för jag har knappt behövt det..men jag är såååå sugen ändå på gotta så jag undrar omm jag äter för lite mat helt enkelt (fast jag tycker jag äter mer än normala människor) krambanan 2008-03-25, 19:13 Men Gud va härligt att höra :D :love: Jag har heller aldrig jojobantat för jag har knappt behövt det..men jag är såååå sugen ändå på gotta så jag undrar omm jag äter för lite mat helt enkelt (fast jag tycker jag äter mer än normala människor) Ja känns nästan lite overkligt. Tänk att det kan vara så här lätt att gå ner och att man kan må så bra samtidigt. :D Äter du tillräckligt med fett? Jag tycker jag blir mer sugen om jag slarvat med fettet. :idea: /Maria martha 2008-03-25, 19:22 kanske...jag får väl ladda med mer grädde o smör..men jag tycker jag har så mycket Sissa.........Får man äta Atkins"barer" ..chokladen ? :o :angel: Angua 2008-03-25, 19:32 Kul att läsa! Nu blir jag lite peppad också :D Min kropp har ju däremot gått på sparlåga i många herrans år, så jag förväntar mig inte några snabba resultat, men känner igen mig i det du beskriver om ORK och HUMÖR! Darling 2008-03-25, 20:21 *Kl* Jag tänkte att jag också skulle avlägga lite rapport! Jag har ätit kosten i en månad idag! De första 2 veckorna var jobbiga för kroppen, men nu är jag helt anpassad till kosten. Eller, inte helt kanske, men det känns bra! Skälet till kosten var min problemmage. Har provat att undvika alla möjliga sorters saker, men aldrig kolhydrater. redan efter första dagen så var magen jättebra! Känns som jag slösat många år på att prova att utesluta olika livsmedel och ätit bulkmedel och det ena och andra som inte gjort saken bättre. Så detta var min räddning! Jag har nog tyvärr inte gått ner något,men heller inte upp. Men jag räknar med att gå ner lite när jag börjar träna igen, om ett par månader. Iallafall få mer muskler så man blir fastare. Min största last i kosten är ost som jag tror lite är boven i det hela. Jag älskar gräddost, och kan lätt överäta. Det är mindre bra. Men det som är så skönt är att jag börjat tänka mindre på min vikt och mer på hur bra magen är. För att få vara bra i magen är det nästan värt att gå upp något kilo. Så skönt att slippa att gå hungrig och bli frustrerad över att man äter för mycket fett. Fettskrämd som man var:smirk: Dessutom var jag hos doktorn och tog lite prover. Jag hade förväntat mig att han skulle vara helt emot kosten, men när jag berättade hur bra jag blivit, blev han intresserad och positiv till det. Undrade till och med hur en dags måltider kunde se ut:p Läskad blev han också:D Jessica1987 2008-03-25, 22:17 kl Mera ost- och mellanmålstips... Det finns en rödkittost som heter Castello Marquis som finns i en liten rund rödaktig ask för drygt 20:-. Den osten är så man kan dö för!! Castellos vitmögelost är också riktigt riktigt god! Nånting på 30% fett i båda. Har hittat ett gott litet mellanmål. Ett äpple och creme fraiche. Jag skalar äpplet och skär det i tunna klyftor (ca 16 klyftor av ett äpple), sen använder jag cremefraichen som dip och doppar äpplebitarna i MASSOR med cf. Hur gott som helst! Lägger man till en avocado och en kopp kaffe med kokosfett kan det nog nästan räknas som en liten lunch =)) ((Hur farligt är äpplen egentligen? Gör det någon skillnad om man skalar eller inte?)) Darling 2008-03-25, 22:38 Det beror ju helt på hur du/din kropp reagerar. Märker du att du mår bra på det, så går det jättebra:) gulan 2008-03-26, 16:21 Zoya Har du gått ner något alls sen du började? Om du har stått still länge så är det dags och göra något åt platån. Nu provar du att skära ner lite (tänk lite) på proteinet, och ökar på med fettet. Gärna smör och försök att hitta feta köttbitar och fiskar. Dra in på grädde är bov för en del och ost. Att ha en skvätt mjölk eller grädde i kaffet går nog bra. Återigen. Jag förstår verkligen att det inte känns vidare kul och stå stilla, när alla andra (känns det som) berättar om hur lätt allt går och hur många kilo. Lars-Erik Litsfelth har öppnat en betalsajt där man får många recept och även hjälp och stöttning. Har du kollat där? Lipidus....nånting heter den. gulan Freydis 2008-03-26, 16:25 Lars-Erik Litsfelth har öppnat en betalsajt där man får många recept och även hjälp och stöttning. Har du kollat där? Lipidus....nånting heter den. gulanhttp://www.lipidus.org/ Tack för tipset! :bow: Jenka 2008-03-26, 18:57 *raderat, svarar sen* lil-sis 2008-03-26, 19:11 See you there? Imorgon alltså? Hur hittar man egentligen? Zoya 2008-03-26, 20:11 Nej, jag har inte gått ner nånting :( Hur ska detta gå om jag måste slut aäta ost och grädde eftersom det är i huvudsak det och smör mitt fett kommer ifrån? Jag klarar inte sån där fett som finns på köttbitar :crazy: bacon har jag fått lära mig att äta och fisk äter jag knappt (tycker inte om det). Kanske är det så att LCHF inte är nyckeln för mig helt enkelt? :cry: lil-sis 2008-03-26, 20:14 Olja, typ lite isbergssallad och en tomat och så ordentligt med olja på. Kanske inte så mkt ost och grädde varje dag? Olja på köttbiten, mozzarella (ja ost) med olja på osv. Men det är svårt svårt svårt... Göm i goda grytor? Jenka 2008-03-26, 21:41 Det är inte bra att träna mycket och äta både lite fett och kolhydrater om du inte är överviktig. Du bör äta kolhydrater. Jag vill inte ge dig kostråd eller stötta dig. I all välmening. Jag känner inte dig, du får gärna skriva mer, men du skriver att att det väl blir så av gammal vana, har ingen tanke med det, vet att det inte är så vidare bra, misstänker att du äter för lite fett, skärpning på mig. Har du problem med mat sedan tidigare? En tjej som du som tränar mycket och endast har några kilo du vill bli av med, behöver knappt en särskild kost som lchf! Svara gärna på min fråga, jag undrar av ren välvilja, inte för att vara dum eller köra bort dig. :) Lchf fungerar väl för överviktiga och personer med diabetes. Smala personer och personer som tränar mycket kan gott äta kolhydrater eftersom de gör av med kolhydraterna i samma takt de konsumerar dem. Jag är varken okunnig eller dumdristig. Jag vet sedan tidigare att jag fungerar bra på lchf men, precis som jag skrivit tidigare, följer jag det inte strikt. Jag äter kolhydrater, men inte alls lika mycket som tidigare. Har inga problem med maten och har aldrig haft. Du skriver att inte känner mig eller vet något om mig, det har du helt rätt i. Du vet alltså varken hur/vad jag tränar eller vad jag äter. Dessutom fungerar alla olika när det gäller förbränning etc. Trots detta verkar du väldigt snabb med att vara säker på hur jag bör äta. Jag ser inte hur det går ihop? Lchf är inte heller bara ett sätt att gå ner i vikt. Jag tycker det snarare låter dumt att vänta med att börja följa det tills man/jag blivit överviktig eller fått diabetes, efter att ha läst mycket, först varit väldigt kritisk men sen insett att det troligen ligger något i den forskning som tyder på att vi bör äta mindre kolhydrater och mer fett i allmänhet. Jag har faktiskt inte bett dig om kostråd eller stöd. Jag såg den här tråden som en bra chans att bolla lite tankar och få tips på maträtter. Misstänker att du reagerar på det jag skrev om blodsockerfall (eller vad det nu är) som jag kan få under eller efter träning ibland. Det händer absolut inte ofta, kanske 1-2 ggr/månad som max (en gissning). Oftast kan jag koppla det till att jag inte ätit strax innan (som sagt, alla fungerar olika. Många kan inte äta strax innan träning utan att få kramp m.m. Jag måste äta innan träning). Jenka 2008-03-26, 21:43 Avocado, gärna med olja eller dressing på. Jättegott som mellanmål (eller del av måltid). Kokosgrädde eller kokosmjölk sägs vara bättre än mjölkprodukter. gulan 2008-03-27, 18:15 Nej, jag har inte gått ner nånting :( Hur ska detta gå om jag måste slut aäta ost och grädde eftersom det är i huvudsak det och smör mitt fett kommer ifrån? Jag klarar inte sån där fett som finns på köttbitar :crazy: bacon har jag fått lära mig att äta och fisk äter jag knappt (tycker inte om det). Kanske är det så att LCHF inte är nyckeln för mig helt enkelt? :cry: Jag kan bara komma med råd och stöttning, sen är det du som avgör själv vad du vill göra. Prova ett tag att utesluta grädde. Enligt SSS så ska smör vara det det allra bästa fettet efter kött och fiskfett. gulan Angua 2008-03-28, 09:31 *kl* Svårt det där med frukost.. Omelett får jag inte i mig alls, små ostbitar fungerar, ibland lite salami. Tar med mig och äter under fm. Lunchen är inga probelm däremot! Och har fungerat mycket bättre nu i veckan när jag haft fetare luncher, visst behöver jag något att äta på em och är hungrig när jag kommer hem, men inte vrålhungrig utan "bra" hungrig. Sen blir det hallon & grädde efter stallet på kvällen. fortsätter kolla på minmat vad jag stoppar i mig (himla bra sida), och kan äta mer om jag tittar på antalet kalorier också. Det känns bra, och gör det lättare för mig att slösa på fettet, efter att ha snålat under många år. Har väl tappat marginellt, men inte gått upp i vikt, men mår väldigt bra, vilket är viktigast! Har ork och är glad, vilket var väldigt länge sedan.. Nästa vecka ska jag komma igång med gym träningen igen, får se vad som händer då! Zoya 2008-03-28, 10:15 Oookej... jag ska alltså sluta med grädde (enl. dig) och sedan ska jag sluta med ost och dra ner på proteiner (sissa) :crazy: Men VAD ska jag äta då? Jag kan ju inte äta hyvlat smör precis..... :confused: Sissa 2008-03-28, 13:56 Oookej... jag ska alltså sluta med grädde (enl. dig) och sedan ska jag sluta med ost och dra ner på proteiner (sissa) :crazy: Men VAD ska jag äta då? Jag kan ju inte äta hyvlat smör precis..... :confused: Zoya. Jag gick in här en snabbis och såg ditt svar till gulan. Jag är nybörjare på lchf. Har experimenterat på mig själv sedan mitten på januari. Det har fungerat super. Jag mår toppen och har gått ner elva kilo i vikt sedan dess. Jag vill berätta det, jag kommer med tips och råd jag själv får av Annika Dahlqvist och förmedlar dem som en schysst gest. För att jag ycket det är kul. Jag är ingen expert. Jag tycker inte om att bli felciterad. VAR har jag skrivit att du ska sluta med ost och att du ska dra ner på proteiner? Så här såg mitt svar ut efter att du beskrivit ut hur du åt en typisk dag. Jag skriver INTE att du ska sluta med ost. Jag skriver INTE att du ska dra ner på proteiner. Jag undrar hur mycket protein du äter. Det är skillnad! Jag ville hjälpa dig, eftersom du frågade. Hur lång är du? Håller du dig nöjd och osugen mellan måltiderna? Det är viktigt. A och O. Vid måltiden ska du bli mätt och nöjd på ett behagligt sätt för att sedan hålla dig nöjd till nästa måltid utan att vara vrålhungrig. 1. Varför äter du ingen "riktig" lunch. Bara ost? Din lunch är mer som ett mellanmål. Du skulle lätt kunna ha med dig en matlåda till jobbet. Jag har jättebra förslag. Hur din matording påverkar vikten vet jag inte, men det ser lite konstigt ut att äta frukost, ett mellanmål och ett stort huvudmål. Det är bättre att fördela matintaget lite jämnare. Tänker jag. 2. Skippa frukten helt tills du väger det du vill. Fruken höjer blodsockret och fruktosen lär gå rakt in i fettväven och lagras upp där som fett. (Ur Doktor Dahlqvists Guide till bättre hälsa och viktkontroll) 3. Frukosten ser bra ut. Ägg är superbra! 4. Hur mycket kött äter du på kvällen ungefär, har du koll på det? Om viktnedgången går trögt kan man behöva hålla koll på proteinmängden eftersom även protein höjer blodsockret en del. Är du väldigt hungrig till middagen? Jag frågar eftersom du äter så lite under dagen. 5. Kvällsmålet är det för lite fett i! Keso innehåller bara 5.5 gram fett per hundra gram. Ät något fetare. Satsa på brien. Tänk fett. gulan 2008-03-28, 16:29 Det var jag som skrev att öka på fett och dra ner lite (lite) protein. Ost och kan ochså för vissa vara en stötesten. Jag vet att när man är ny som äter man sig lätt mätt på proteinet, det tar ju som sagt tid att ställa om sig och äta mer fett. Jag liksom du sissa har provat vad som gäller för min kropp. (ca 2 år) Jag utgår hela tiden efter hur länge jag är mätt eller (ohungrig). Om jag börjar känna hungerskänslor (jag känner hunger eller att det suger i magen) vet jag vad för livsmedel som orasakt det om jag ätit extra kolhydrater. (kokta grönsaker som man har i grytor är inte bra har jag märkt) Zoya Om du känner tvivel eller inte längre tror att LCHF kan hjälpa dig i din övervikt så gör du som du vill. Säger det återigen -jag förstår hur jobbigt det måste vara när vågen inte vill röra på sig. I sånna här lägen tycker jag det skulle vara bra att man kunde få experthjälp. Har du kollat på sidan Lipidus? Det kostar att bli medlem men det är gratis att surfa runt. gulan Zoya 2008-03-28, 19:56 Hoppsan hoppsan, det var visst en öm tå! Jag ber så mycket om ursäkt om jag felciterat dig. Dock tyckte du att jag skulle håll akoll på proteinmängden (associerar jag med att dra ner, fel av mig kanske?), det med osten måste visst någon annan sagt då... Jättekul för dig att du gått ner 11 kg och att det funkar super för dig. Dock behöver du ju inte explodera när jag bara snällt undrade VAD jag isf skulle äta om jag inte fick äta grädde, ost eller så mkt proteiner. Till Gulan: nej, jag äter mig INTE mätt på proteiner .... utan på FETT men jag klarar INTE feta kotletter och dyl så det mesta av det jag äter är just mejerifett (ost, grädde, creme fraiche, turkisk youghurt, smör osv). Jag undrade också vad jag skulle äta iochmed att smör ju ska vara så bra. Hyvlat smör är ju inte så...gott...:crazy: Jag ska fortsätta med ägg och majonnäs (gott och bra?) men sen då? Jag kan inte äta 15 ägg och en burk majonnäs om dagen heller.... Jag har inte varit inne på lipidus för jag är smått allergisk mot betalsajter..... men vi får se.... Enligt SSS ska man dessutom kunna ät aganska "fritt" om man "bara" har ca 10 kg att få bort.... vill ju helst inte äta så som hans 50plussare.... Iris 2008-03-28, 23:14 nej, jag äter mig INTE mätt på proteiner .... utan på FETT men jag klarar INTE feta kotletter och dyl så det mesta av det jag äter är just mejerifett (ost, grädde, creme fraiche, turkisk youghurt, smör osv). Jag undrade också vad jag skulle äta iochmed att smör ju ska vara så bra. Hyvlat smör är ju inte så...gott...:crazy: Jag ska fortsätta med ägg och majonnäs (gott och bra?) men sen då? Jag kan inte äta 15 ägg och en burk majonnäs om dagen heller.... Jag har inte varit inne på lipidus för jag är smått allergisk mot betalsajter..... men vi får se.... Enligt SSS ska man dessutom kunna äta ganska "fritt" om man "bara" har ca 10 kg att få bort.... vill ju helst inte äta så som hans 50plussare.... Zoya, jag känner igen mig i mycket av det du skriver! Mig har vikten inte heller "rasat" av. Jag har svårt att hitta på variationer i maten - idag åt jag faktiskt något som var förskräckande likt den där bilden som någon visade som "avskräckande exempel" i den tidigare tråden: stekt kött simmande i fett... Jag vill fortsätta för jag mår bra av det här. Men jag vill ju gå ner också... gulan 2008-03-29, 08:20 Jag ska fortsätta med ägg och majonnäs (gott och bra?) men sen då? Jag kan inte äta 15 ägg och en burk majonnäs om dagen heller.... Nä överdriva något är varken bra eller särskilt kul. Jag har inte varit inne på lipidus för jag är smått allergisk mot betalsajter..... men vi får se.... Förstår hur du tänker här. LCHF är för många ett nytt tänk och skulle behöva mer experthjälp. (som ditt fall). Var ska du få det ifrån? Läkare? Nä, de ägnar sig inte så mycket åt diet. Dietister -knappas |