Visa fullständig version : Helge är äntligen hemma!

Sidor : [1] 2

sannaaah
2008-03-29, 13:43
För er som inte hängt med i den här tråden:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=865021

Det hela började med att jag märkte att min unghäst backade väldigt konstigt, han skakade när han skulle lägga sig och han skakade även när jag lyfte hans hovar. Han var dock inte halt, han protesterade inte vid ridning. Jag tog ändå ut distriktsveterinären som konstaterade växtvärk.

Jag tyckte dock att det måste vara något annat så jag ringde och fick tid på Universitetsdjursjukhuset på Ultuna i Uppsala.

Vi fick komma dit och de kollade honom på alla möjliga sätt.
http://i50.photobucket.com/albums/f320/sannaaah/DSCN6207.jpg

Tillslut gjordes det en röngten på halskotpelaren. Flera veterinärer och röntgenpersonal tittade på bilderna i tre timmar.

De kom fram till att Helge har Cervical Vertebral Stenotic Myelopathy - Wobbler syndrome. Vilket innebär förträngning i ryggmärgskanalen mellan C4 och 5 (halskotorna ligger för nära varandra och trycker på ryggmärgen som inte kan skicka ut rätt nervsignaler.)

Pga av detta har han, som första häst i Sverige, blivit opererad.

De visste inte först om de kunde erbjuda operation eftersom de aldrig gjort de i Sverige förut och eftersom operationen är mycket komplicerad med många risker, men tackvare underbar personal på Ultuna (och självklart kirurgen från England) så fick jag någon vecka efter besöket ett brev hem där de stod att om jag ville få honom opererad så kunde de ordna det. Gissa om jag var glad den dagen! :banana: Vi ringde tillbaka någon timme senare och bekräftade att jag ville att de skulle operera honom.

Redan två veckor senare skulle vi lämna Helge. Det var INTE kul att åka ifrån honom den dagen och veta att man kanske aldrig mer skulle få se honom.

Operationen blev utförd av en av europas bästa kirurger från Storbritanien (som gjort denna operation ca 50 ggr hemma i Storbritanien) och han assisterades av kirurger och veterinärer från Ultuna. Operationen lyckades och Helge klarade narkosen bra. Han fick stå på Ultuna i 19 dygn och har fått dropp, smärtstillande och antibiotika intravenöst från påsar som hängt i taket.

http://i50.photobucket.com/albums/f320/sannaaah/STP80012.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f320/sannaaah/DSCN6315.jpg

Dagen efter operationen fick han förstoppning i tjock och blindtarmen. Det är relativt vanligt efter narkos och den släppte efter ett dygn. Den dagen var jag ner och hälsade på honom. Fick en mindre chock när jag såg honom. Jag visste att han naturligvis skulle ha ont och vara nere men när jag såg påsarna i taket, hans jättesnitt i halsen.....

http://i50.photobucket.com/albums/f320/sannaaah/STP80003.jpg

.......och Helge som bara stod i boxen och hade ont i både hals och mage så undrade jag om jag verkligen gjort rätt. :cry:

Han fick komma ut och röra på sig varannan timme och blev kollad varje timme dygnet runt.

http://i50.photobucket.com/albums/f320/sannaaah/STP80022.jpg
Den veckan ringde de från Ultuna varje dag och berättade hur han mådde. Han blev bättre och bättre sakta men säkert.

En vecka efter operationen åkte vi ner och hälsade på honom igen. Den här gången var han betydligt bättre än första gången vi var ner. Han letade mat i tidningspappret och hade fått börja äta 4 kg hö per dygn. Han var med vaken i ögonen och följde efter mig i boxen. Dessutom såg "såret" jättefint ut!
http://i50.photobucket.com/albums/f320/sannaaah/helgeultunasret.jpg

sannaaah
2008-03-29, 13:44
http://i50.photobucket.com/albums/f320/sannaaah/STP80035.jpg

Dygn 17 var det meningen att vi skulle få hämta honom så vi åkte ner. När vi var halvvägs ringde de från Ultuna och sa att Helge fått förstoppning, igen. Vi valde att åka ner ändå, dels för att prata med veterinärerna och dels för att hälsa på honom.
Vid det här laget hade han gått ner väldigt mycket i vikt.

http://i50.photobucket.com/albums/f320/sannaaah/DSCN6324.jpg

De sa att på fredag fick vi preliminärt hämta honom och vi åkte hem igen. På torsdagen ringde de och sa att "förstoppningen har släppt och vi satsar på hämtning imorn, men vänta med att åka tills vi har ringt".
Så, igår satt jag på ritningsläsningskurs på jobbet när de ringde. Jag hade förvarnat om att vi skulle nog hämta min häst så det var bara att åka.

Väl nere såg Helge pigg och vaken ut. Vi pratade med många veterinärer, neurologen och chefsveterinären. Han sa att "fallet" är speciellt för dem och de vill följa upp det och ev skriva en artikel. De är "glada" att de fick göra denna operation som första klinik i Sverige, men ingen är gladre än jag :D.
Veterinären som mest haft hand om Helge stannade kvar lite till när de andra gått och sa att han tyckte det var stort gjort av mig att ge Helge en chans till utan försäkringsbolagets hjälp.

Det har gnagt väldigt i mig att "tänk om han inte klarar det, då har jag utsatt honom för allt lidande i onödan" men när veterinärerna sa att det har gått som det ska hittills och de håller tummarna och tror det ska bli bra, så känns det bättre. Och när Helge la huvudet på min axel och blåste på mig igår när vi kom för att hämta honom kändes det ännu bättre. Jag hoppas han förstår att det är för hans skull.

Nu står han hemma i stallet med min andra häst och verkar pigg och glad. Magen gurglar på och han är lugn, än så länge. Han ska ha boxvila två månader och nu första månaden ska ha promeneras 2*3 min varje dag. Nästa månad 2*5-10 min varje dag.

Om två månader ska vi tillbaka på klinisk undersökning och röntgen då engelsmannen är där.

Jag tror inte nån fattar hur lättad och glad jag är att han äntligen fått komma hem. Jag har varit, och är, väldigt bräcklig och känslig. Ena stunden hoppfull, nästa helt förstörd. Har nog gråtit mer på den här tiden än jag gjort sammanlagt i hela mitt liv.

http://i50.photobucket.com/albums/f320/sannaaah/DSCN6319.jpg

Nu är det bara att se framåt och försöka få honom att klara boxvilan på bästa sätt. Han har gått genom mycket och det är en lång väg kvar att gå men vi ska klara det. Och gör han inte det så vet jag iaf att jag gjort absolut allt jag har kunnat för att få honom frisk igen.

http://i50.photobucket.com/albums/f320/sannaaah/grandehelgesommarhagensept07.jpg

Kan inte tacka alla på Ultuna nog. De har ställt upp och gjort allt de kan de också. Jag är så tacksam att jag inte kan förklara det med ord! :bow:

Izzy
2008-03-29, 13:47
Va skönt att det gick bra! Lycka till med den lilla sötnosen:love:

Scilla
2008-03-29, 13:56
Vet du vad?

Du är en sådan person som jag skulle kunna sälja min häst till utan att blinka :love:

Underbart att allt gått så bra det är ni båda två värda!

sannaaah
2008-03-29, 14:02
Vad gulligt sagt :bow:. Sånt värmer jättemycket!

*Kl*
Guldklimpen hemma i boxen igen.

http://i50.photobucket.com/albums/f320/sannaaah/DSC_0001.jpg

Presto
2008-03-29, 14:03
Har följt förra tråden med spänning. Jag är jätteglad att du har fått ta hem honom! :love:

Lycka till i framtiden!!

Messy
2008-03-29, 14:18
:eek:

vilken historia

:bow: till dig och hästen

*sitter och lipar på jobbet* :D

ps: gud så söt han är!!! :love:

Feua
2008-03-29, 14:22
Vad skönt att du har honom hemma igen! Grattis till er båda! :banana:

sannaaah
2008-03-29, 14:59
:eek:

vilken historia

Ja visst är det. Det har varit jobbigt att vänta och vänta och vänta på den där telefonen. Efter första narkosen, efter svar på röntgenbilder, efter operationen, efter andra narkosen, efter koliken och efter varje rond. Varje gång de ringer blir man lika livrädd att något hänt.

Amanda_Lovisa
2008-03-29, 15:05
Herrregud vilken pärs för er, men det var starkt av dig att våga ta chansen och satsa på din häst. Du gjorde helt klart rätt:bow:

Lycka till i fortsättningen, hästen är förresten väldigt vacker!!

marieka
2008-03-29, 15:15
jag har följt dina trådar i tysthet.

vilken resa! hoppas att går bra i fortsättningen med!:banana:
vågar man fråga vad det gick på? ingen chans att försäkringsbolaget ändrar sig?

sannaaah
2008-03-29, 15:21
80000:- +
Nej chansen är väldigt liten eftersom de ALLTID finns kryphål när det gäller försäkringsbolag. De vill inte riskera sina stackars pengar på en operation som kanske inte lyckas. Att det var Helges enda chans att överleva verkar inte betyda något.
Ska försöka mer när vi fått alla papper.

Miss Sixty
2008-03-29, 15:28
Vad underbart att läsa du är värd en stor eloge. Helge hade tur som hamnade oss dig!

Håller tummarna för att allt ska fortsätta i rätt rikning för er!

sannaaah
2008-03-29, 15:29
Håller tummarna för din med! Hur går det?

Miss Sixty
2008-03-29, 15:31
Håller tummarna för din med! Hur går det?

Hade en annan veterinär som kollade honom i förra veckan och nu ser det ljust ut även för honom :)

marieka
2008-03-29, 15:36
Nej chansen är väldigt liten eftersom de ALLTID finns kryphål när det gäller försäkringsbolag. De vill inte riskera sina stackars pengar på en operation som kanske inte lyckas. Att det var Helges enda chans att överleva verkar inte betyda något.

oj. det va en del.
skitförsäkringsbolag:devil:

sannaaah
2008-03-29, 15:38
Men vad skönt att höra! Ska han bli behandlad eller är det vila som gäller?

Feua
2008-03-29, 15:40
Nu är han ju kändis! Han skryter säkert om sin STÖRT häftiga operation för sina kompisar! Man kan ju se hur han står och säger: "Jag vär nära döden, jag fick ett jättesår på halsen, man jag, den modigaste och vackraste hästen i världen, överlevde!" ;)

Härligt med bra veterinärer!

Miss Sixty
2008-03-29, 15:40
Men vad skönt att höra! Ska han bli behandlad eller är det vila som gäller?

Han är under behandling nu

sannaaah
2008-03-29, 15:42
Okej, hoppas han blir bra av det. Behöver han operation också?

Feua
2008-03-29, 15:42

Nu när han lever och operationen var så häftig så måste de ångra sig enligt mig! Vem vill inte sponstra superhästen?

Miss Sixty
2008-03-29, 15:47
Okej, hoppas han blir bra av det. Behöver han operation också?

Eftersom där inte finns några röntgenförändringar så tror vi inte det för han har blivit så mycket bättre nu :)

sannaaah
2008-03-29, 15:51
Åh vad skönt! Hoppas som sagt det ordnar sig för er.

Emor
2008-03-29, 15:54
vad skönt att han är hemma igen, hoppas allt går som en dans nu tills dess att han kan börja röra på sig igen och att han klarar boxvilan bra ! :)

majblomma
2008-03-29, 17:16
Men vad kul att det gått så bra:) Måste kännas skönt att få hem honom.

sannaaah
2008-03-29, 18:33
Det är jätteskönt men samtidigt nervöst eftersom det finns risk för kolik och allt möjligt fortfarande. Men de på Ultuna propsade på att han skulle hem så jag antar att de vet vad de håller på med :p

mul
2008-03-29, 19:31
Vad kul att han är hemma och pigg igen! Jag har hållt alla tummar, tår, tassar och fötter jag har kunnat hitta. Hoppas att du får tillbaka pengarna från försäktringsbolaget sen med när dom ser hans framsteg.

En STOOOOR eloge till dig som tar risken trots att försäkrignen säger en annan sak!! :bow:

Araminta
2008-03-29, 19:41
Sånna här historier som man blir lycklig av att läsa. Folk som gör allt för sina (och andras) hästar :bow: Hoppas verkligen det blir en artikel av det - tror det kan hjälpa andra i samma situation. Inte minst försäkringsbolag...

mysko
2008-03-29, 19:45
Än en gång heder åt dig som ger hästen en andra chans :bow:
Nu hoppas jag att allt går bra och att ni får måååånga härliga år tillsammans :bow:

mimus
2008-03-29, 19:49
Jag har ju följt er i den andra tråden, men vill skriva mina lyckönskningar här med.

Man funderar ju hela tiden på hur förs,bolaget agerat, och faktiskt även Ultuna. Har dom inte erbjudit sig att subentionera op iom att det trots allt är den första i Sverige och dm förmodligen är dig evigt tacksam att de kunde genomföra den.

Helge kommer ju att bana vägen för andra drabbade hästar i Sverige.:love:

sannaaah
2008-03-29, 19:54
Pm:ar dig.

Suuz
2008-03-29, 19:57
Ultuna har helt outstanding personal! :bow: Det är så att hästar läker bättre i sitt hem, istället för den stressiga sjukhusmiljön!

Jag håller alla tummar och tår att din häst blir 100% återställd!

sannaaah
2008-03-29, 19:59
Ja, jag tror också det är ett framsteg för svensk veterinärvård överhuvudtaget, att våga försöka nya saker. Vi ligger långt efter USA, England, Tyskland och Holland tex.

tindra
2008-03-29, 20:15
härligt att han är hemma igen!

hoppas magen håller sig i styr under boxvilan och att det ska läka fint :)

sannaaah
2008-03-30, 11:23
Ja det hoppas jag med. Än så länge är han lugn iaf.

MissMolly
2008-03-30, 12:29
Har läst din förra tråd samt uppdateringen i denna å säger bara :bow: :love:!
Det skulle finnas fler hästägare som dig! :banana:
Ge ditt försäkringsbolag en riktigt omgång :devil: samtidigt som du kaske skulle "puffa på" om att det faktiskt var en ny operation som inte tidigare gjorts här i Sverige å just ditt bolag hjälpte till med det :angel:

LYCKA TILL med pållen! :love:

CallMeAce
2008-03-31, 23:41
All cred till dig och din fina Helge! Skickar lyck-kramar och hoppas på att allt kommer gå vägen! Du är verkligen stark o beundransvärd ska du veta :)

_Yggdrasil_
2008-04-01, 12:33
Följer med spänning trådarna om Helge och håller alla tummar jag har för att allt ska gå väl!!!

Hejja Helge och hans kämpe till matte :banana: :bump: :banana:

Bison
2008-04-01, 12:48
underbart att han är hemma!

jag tycker du ska kontakta olika hästtidningar, dels för att Helges operation är unik o för den förbannade försäkringsbolaget.

Dangerose
2008-04-01, 12:50
Jättegrattis! Så roligt att få läsa om såna här solskenshistorier.

:banana: :love: :banana: :love:

jånna
2008-04-01, 13:08
Jag håller helt med dig!

TS
Lycka till med hästen din!:bump:

sannaaah
2008-04-01, 22:07
De på Ultuna ville ev göra en artikel om Helge så jag ska höra vad de säger först, de frågade oss om det var okej. Vi har även pratat lite löst med en frilansreporter på Ridsport. Får se vad som händer, vill få hem alla papper och så innan vi gör för mycket.

*KL*

Boxvilan går hittills bra. Båda hästarna är lugna och magarna gurglar på som bara den. Helge är lite loj men det är förståligt. Gav sista smärtstillande-givan i söndags så han känner kanske av smärtan en del.
Jag går med honom 3 min två ggr dagen, borstar, masserar, tempar och bara myser.
Det enda problemet är att han blir stressad när Grande går ut. Det spelar ingen roll om de andra två hästarna är inne, det är bara Grande som duger :smirk:. Därför får han också bara gå 3 min två ggr dag när jag går med Helge. Vet inte hur jag ska lösa det annars.
Helge får ju inte ruska på huvudet för mycket och det gör han de gånger jag provat ta ut Grande. Ska försöka få honom att bli kompis med den andre herrn i stallet och vänja honom att vara inne när Grande går ut. Om det går.

Tant Gredelin
2008-04-01, 22:37
vad fantastiskt duktig du varit som litade på magkänslan såg till att få en riktig diagnos och dessutom banade väg för att det skulle bli en op. all heder åt dig, du har min nominering för månadens matte :bow:

sannaaah
2008-04-04, 19:39
Kul att du tycker det =).

*kl*

Igår och idag har jag sett framsteg för Helge. Han är piggare i blicken, äter med större aptit och är piggare när jag går med honom. Dock har det inte hänt något med han rörelser än men det kan ju ta upp till 9 månader innan det händer så jag antar att jag får vänta ett bra tag på det, om det ens blir bättre.

Grande ( min andra som är sällskapshäst) är helt underbar! Han är helt lugn fast han står innen hela dagarna. Står i sin box och rensar ur varje hö och halm strå i spånet. Eller sover. Inte en spark i boxdörren eller vift med huvudet. Så länge han har mat är han jättenöjd :angel:.
Skönt att ha en "chill"häst som sällskap annars hade det blivit jobbigt.

sannaaah
2008-04-05, 16:08
Uppdatering igen.

Idag hade Helge kolik symptom :(. Han låg när jag kom till stallet. Viftade på svansen,ville inte äta,magen var ganska tyst, skrapade med frambenet och var sur när jag klämde på hans mage (han har ALDRIG lagt ett öra bakåt).

Ringde veterinären sen tog jag ut honom och gick en kortis, gick in och tröck i honom paraffinolja i munnen, masserade honom där Mimus och Centaur sagt och sen tog vi ut Grande nån minut så Helge blev nervös och bajsade.

Vet inte om det var något av det som gjorde att det släppte men när veterinären kom var allt som vanligt igen. Han tog febern (37,5), lyssnade på hjärta och mage och kollade slemhinnor men allt var normalt. SKÖNT!

Veterinären tyckte förmodligen jag var världens mest nervösa hästägare, och det är jag nog för tillfället också :angel:.

Hoppas inte det kommer tillbaka.

Hedwig02
2008-04-05, 17:55
Jag förstår att du är orolig! Jag skulle förmodligen varit inlagd för nervkollaps för länge sedan om jag hade fått gå igenom samma sak som du gör nu! Du verkar vara en helt otroligt människa och fantasisk hästägare!:bow:
Håller tummarna att det går vägen för er!

Favina
2008-04-06, 14:18
Kan bara hålla med alla andra, vilken resa du gjort och vilken chans din häst har fått!!:banana:

Har du F*lks*m så kan du få allaa mina pengar, har haft dom i 9 år och inte användt en krona.

Stor eloge till dig!!:bow: Du fick mig att fälla några tårar och jag riktigt rös genom hela kroppen.

mimus
2008-04-07, 20:01
Ägnar er en tanke varje dag.

Hoppas att det inte blev några mera koliksymptom. Och att du och Helge mår bra!

Pegija1
2008-04-08, 18:48
Min kompis sövde honom..
Hopas allt e bra fortfranade

sannaaah
2008-04-09, 11:21
Jaså? LW? Eller hon kanske "bara" sövde vid mylografin.

Jodå han är väl okej. Han är ganska pigg i huvudet men har nog ont i kroppen och är lite seg, vilket jag förstår.

sannaaah
2008-04-09, 11:23
Tycker du ska radera lite pm :D

hopp_o_galopp
2008-04-09, 12:50
Usch vad hemskt att gå från att tro att det är vanlig växtvärk till att få veta att det är en allvarlig sjukdom/defekt! :eek: :crazy: Underbart iaf att det blev bra i slutändan!

:banana:

mimus
2008-04-09, 13:44
Tycker du ska radera lite pm :D

Det gjorde jag för flera dagar sedan.:)

milla5
2008-04-09, 14:30
:banana::banana::banana::bump::bump:Önskar er all lycka fram över och att allt kommer att gå bra jag har följt er och gråtigt och hållit tummarna jag är jätte glad åt er Varma lycko önskningar:bow::bow::bow:

sannaaah
2008-04-09, 18:09
Underbart iaf att det blev bra i slutändan!

Det är inte säkert att det nånsin blir bra. Och om det blir det så är det en lååång konvalicens och mycket tålamod och kämpande både från Helges och min sida. Men jag hoppas ju och tror, såklart, på det bästa.

schelin_j
2008-04-10, 09:02
Tänker så på er! Och håller tummarna förstås. Du är så himla stark, duktig och tja, du är nog den mest imponerande hästägare jag hört talas om!

Alla eloger i världen till dig och alla mina lyckönskningar till söta Helge.

Pegija1
2008-04-10, 09:48
Nej hon heter ASP Gsk låång tjej

Charlotte1975
2008-04-10, 10:06
Jag håller en tumme för er ! Önskar att fler hästägare var dom du !

sannaaah
2008-04-10, 10:37
Hm, då har jag nog inte träffat henne.
Hälsa henne tack så mycket för den utomordentliga sövningen! :bow::D

Kolbeinn
2008-04-10, 10:39
Åh, du är verkligen underbar! :love:

Fiorano
2008-04-10, 13:20
Har inte sett uppdateringen förrän nu, men är så glad för din skull att du fått hem honom!

Min hade också två månaders boxvila efter en op för två år sen. Hon är också en häst med mycket energi i sig själv-en hon klarade boxvilan galant! Hon hade konstant hö i boxen och verkade ganska nöjd. Som sälskap hade hon en gammal polsk dam som hade ett ovärderligt lugn!

Håller hoppet högt att Helge klara sin boxvila lika galant!

sannaaah
2008-04-10, 15:00
Helge har också ett fantastisk sällskap. Grande, min andra häst, är heeelt lugn. Han har ingen lust alls att gå ut så länge han har hö i boxen. Nästan så man får dra ut honom när han ska promeneras :D.

Tomaten
2008-04-10, 19:00
vad häftigt och roligt... mitt i allt det som inte är roligt med att hästen är sjuk. Trist att försäkringsbolaget inte ville betala, helt otroligt att de inte vill vara med tillmötesgående. Vilken tur att du har det tillräckligt gott ställ för att ändå göra operationen annars hade ju pållen inte haft en chans!
Tur för helge att han har en bra matte som gav honom en chans och det hitills gått vägen!

Han_naH
2008-04-10, 21:15
Vad kul att det går bra än så länge!

sannaaah
2008-04-12, 21:36
Ja det är skönt. *Ta i trä*

*kl*
Idag har Helge bitit och dragit i Grandes grimma så hans gamla jag verkar sakta, sakta vara på väg tillbaka :D.

Arabizar
2008-04-12, 22:38
Ja det är skönt. *Ta i trä*

*kl*
Idag har Helge bitit och dragit i Grandes grimma så hans gamla jag verkar sakta, sakta vara på väg tillbaka :D.

Glad jag blir!
Det verkar vara ett gott tecken om något:D

krama den "lilla" killen från mig,du har väl berättat för honom att det är många som håller tummar/tår och hovar för honom:love:

phie
2008-04-13, 10:27
Men stackars liten. Vilken resa för både matte och pålle. Vad skönt att det gick så bra, med tanke på att han har fått testköra denna operation i Sverige :) Lyckönskningar till dig och Helge!

Ganesco
2008-04-13, 11:14
Vad vacker han är! Och gud vad skönt att det har gått bra hittills, hoppas verkligen att det fortsätter så.

minnisjasmin
2008-04-13, 11:26
Vad härligt att det gick bra, hoppas det går bra i fortsättningen också :love::)

sannaaah
2008-04-13, 18:46
Ja det har jag faktiskt sagt till honom :D.

Ja det är ett gott tecken. Han har bara "varit" förut, nu har han börjar bry sig och gnägga efter maten och så, känns bra!

hannanilsson
2008-04-13, 19:45
åhh vad kul, hoppas allt går bra nu:D

sannaaah
2008-04-14, 18:38
Idag var han ett kräk så nog är han piggare alltid :angel:.
Skulle äta på mig och allt annat. Bita grimskaftet, Grande, krubban osv.
Rätt pigg att gå med också.

tindra
2008-04-14, 18:55
han börjar samla på sig lite överskottsenergi? trevligt :)

härligt att det går forsatt bra!

sannaaah
2008-04-14, 20:23
NEJ det är absolut inte trevligt :angel: Klart det är bra att han blir piggare men eftersom han inte får härja när han promeneras så blir jag (om möjligt) ännu mer nervös för att något ska bli tokigt.

Puls i 200 är numer standard för mig :D.

sannaaah
2008-04-16, 11:23
Uppdatering igen.

Helge har återgått till att vara en kaxpropp som busar, nafsar och biter i allt. Alltså går det framåt och jag har fullt upp med att hålla honom lugn när vi tar våra promenader.

Nästa vecka ska vi få tid till återbesöket.

Snart tre veckors boxvila hemma nu.

Emor
2008-04-16, 11:24
Gud vad skönt att han börjar bli sig själv igen :love:
Lycka till i fortsättningen ! :)

aprilia
2008-04-16, 13:51
vad härligt att det går bra för din fina helge, o att han sakta men säkert kommer tillbaka! :love:
haha, kan tänka mig att du ler stort o skrattar av glädje för hans små hyss :love: ;)

Bison
2008-04-16, 14:06
åhh va skönt att höra att allt går åt rätt håll :)

malinsky
2008-04-16, 16:24
Vad härligt att det går framåt. :bow:

Ludique
2008-04-16, 16:51
Skönt att det finns sådana som vågar ta risker och klara av utmaningar! Sådana som du och som kliniken Ulltuna! Jag hoppas att allt blir precis så bra som det förväntas bli, och oj vad det är tur att det finns sådana som du!

sannaaah
2008-04-16, 20:36
vad härligt att det går bra för din fina helge, o att han sakta men säkert kommer tillbaka! :love:
haha, kan tänka mig att du ler stort o skrattar av glädje för hans små hyss :love: ;)

Jo då samtidigt som jag skriker inombords "TA DET LUGNT HÄSTSKRÄLLE!!!" :angel:

Ludique: Tja det fanns inget annat alternativ för mig. Nu är det bara att hålla tummarna att det håller hela vägen.

_Yggdrasil_
2008-04-16, 20:57
Helge ringde precis till mig och sa att jag skulle hälsa att han vill lägga ut en bildbomb på sig :D ;)

sannaaah
2008-04-16, 21:36
Haha jaså det gjorde han? Ska ordna det tills imorn då ;).

elinf
2008-04-16, 22:07
åh, det vill vi hemskt gärna se :D :bump:

Fröken_Skåne
2008-04-16, 22:09
Åh vad kul att det gick så bra för Helge!

:bump:

mimus
2008-04-17, 11:02
Uppdatering igen.

Helge har återgått till att vara en kaxpropp som busar, nafsar och biter i allt. Alltså går det framåt och jag har fullt upp med att hålla honom lugn när vi tar våra promenader.

Nästa vecka ska vi få tid till återbesöket.

Snart tre veckors boxvila hemma nu.

Tänk, ni har klarat tre veckor hemma, det är tur att tiden trots allt går fort, fast man är nervös och orolig.

Förstår att det är svårt att hålla honom lugn, hästar inser ju inte sitt eget bästa i de där lägena.

Spännande med återbesökstid, hoppas att du kommer att får positiva besked då.

sannaaah
2008-04-17, 18:56
Så där nu har jag fixat några bilder. Dock från mobilen för syrran har alla minneskort med sig till Egypten :D

Blev mest huvudbilder för herrn ville inte stå still när jag backade (idag har han stått på stället och sparkat bakut, hoppas verkligen halsen håller för hans bravader!).

http://sannaaah.blogg.se/images/helgeboxen080417_1208450651.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/helgeboxen2080417_1208450709.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/helgehuvud080417_1208450735.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/helgehuvud2080417_1208450762.jpg

Idag fick han äta ur sen säck medan jag mockade. Det som var längst ner var godast.
http://sannaaah.blogg.se/images/helgeh_p_se080417_1208450795.jpg

Denna bild för några dagar sen.
http://sannaaah.blogg.se/images/helgestallplan080417_1208450834.jpg

Grande fick komma ut och busa idag i 25 min. Helge tycker det går bättre och bättre att vara utan honom.
http://sannaaah.blogg.se/images/grandestallg_ng080417_1208450915.jpg

Prel,tid till Ultuna nångång vecka 20 och nästa vecka får vi börja promenera lite längre. Det går framåt *ta i trä* sakta sakta.

smasch
2008-04-17, 21:40
Härligt att det går bra för er :bump:

sannaaah
2008-04-19, 14:48
Åh vad kul att det gick så bra för Helge!

Ja än så länge iaf :bump: *ta i trä*

sannaaah
2008-04-21, 11:05
Ännu en uppdatering.

Såg här ser han ut. Från igår. :crazy: Men han äter iaf med god aptit och lägger på sig sakta men säkert.
http://sannaaah.blogg.se/images/csc_0099_1208767783.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/dsc_0018_1208768071.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/helge080420_1208768222.jpg

Jagade Grande i hagen lite i hetaste outfiten, nämligen Repalyjeans och gummistövlar :D.
http://sannaaah.blogg.se/images/csc_0101_1208768362.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/csc_0102_1208768411.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/csc_0103_1208768488.jpg

sannaaah
2008-04-21, 12:49
Stavfelsnisse i farten :) Replay såklart.

_Yggdrasil_
2008-04-21, 13:03
Awww :love: Va söt han är! Inte konstigt att han blivit lite tunn det är en ganska stor upplevelse han varit med om lilla hästen.
Hoppas nu allt går väl hela vägen!!!
HEJA HELGE!!!!:banana::bump::banana::bump:

blizz
2008-04-21, 16:05
go, Helge go! hoppas att allt fortsätter att gå bra nu då! :bump:

sannaaah
2008-04-21, 21:15
Ja visst är han sweet :love:.
Jag börjar bli nervös igen. :crazy: Snart dags för återbesök, nångång i maj.

mimus
2008-04-21, 22:26
Det ser ut som han gått upp lite i vikt tycker jag.
Han är jättefin.

Gillar din Grande också, vad tapper han är som sällskapar Helge.:)

schelin_j
2008-04-22, 12:12
Du är modig och din Helge kan tacka sin lyckliga stjärna över att ha en så modig och bra matte.

Det här fixar ni!!! Jag håller tummarna än... och fortsätter tills faran är över förstås.

sannaaah
2008-04-23, 11:39
Tack för tummarna. De behövs! :bow:

sannaaah
2008-04-23, 17:25
Egentligen borde jag inte skriva det, för efter varje framsteg har vi åkt på bakslag, men iaf.
Idag tycker jag mig se att Helge sätter ner bakbenen bättre än nånsin. Han "hänger och släpper" inte benen lika mycket som han gjort utan sätter ner hela hoven samtidigt (har satt ner "hälen" först bak). Vet inte helt säkert att det är ett framsteg men man kan ju alltid hoppas!

FT_ryttare
2008-04-23, 17:48
Missat din uppdatering om Helge men gud så skönt att de har gått bra hittills.
Nu håller jag tummarna att de fortsätter på samma väg och att ni får ett långt liv tillsammans:)

sannaaah
2008-04-24, 20:08
Tack!

*kl*

Nu har vi fått tid för återbesök på Ultuna i slutet av maj.
Dags att bli ett nervvrak igen då med andra ord.

Ämelie
2008-04-24, 20:31
vilket sötnos han är :love:
Och en stor eloge till dig som gav honom chansen!
Måste fråga vad hans "sjukdom" berodde på? Är det något medfött? ärftligt?

sannaaah
2008-04-25, 10:51
Medfött är det inte, vad jag förstått. Ärftligt vet jag faktiskt inte.

Det är vanligast på snabbt växande, stora, valacker (?) med fullblods inslag (Helge stämmer in på allt). Kotorna "hinner" liksom inte undan utan kryper upp på varandra.
Nu hade det inte gått så långt på Helge för på han låg de "bara" för nära och tröck på ryggmärgen så nervimpulserna inte gick hela vägen, därav blev han vinglig och hade rörelsestörningar när han satte ner bakbenen (vilket han fortfarande har, tar upp till nio månader innan man vet om det gått vägen eller inte).

Förut har man fått lov att ta bort dem eftersom det bara blir värre och värre tills hästen börjar ramla, men nu fixade Ultuna så en kirurg från England, som opererat hästar med lyckat resultat där, kom och opererade honom :bow:.

Får väl se hur det slutar.

sannaaah
2008-05-06, 11:43
En till uppdatering från Helge.

Han har fått lite frispel både i och utanför boxen. Sparkat bakut i väggen, kastat sig ute och lite andra "små tokerier". Vette fan hur det ska gå i Ultuna på återbesöket :crazy:. Jag förbereder mig på det värsta för som han hållt på vore det nästan konstigt om allt sitter kvar.

Vet inte vad jag vågar hoppas på.

Visserligen borde kan fått feber om det gått sönder och blivit en infektion i halsen men jag vet inte. Han går ganska okej och får några dagar sedan taktade han bredvid mig.

Två veckor kvar till återbesök nu och vi är inne på sjätte boxvile veckan här hemma och åttonde totalt.

Behati
2008-05-06, 14:28
får bara fråga, vad hade din för symtomer? eller vad för symtomer kan de ha?

Vet en häst som är lixom wobblig (eller hur man ska utrycka det) i gången men inte halt, händer oftast brar när den setts ur balans eller när man bytervarv. är även något "låst" i sina rörelser bak.
Den skakar när man lyfter benen högt och kniper gärna in bakbenen under sig och sträcker ogärna bak dem...
Vet tror bara att det är för lite muskler(lång vila) och bara ren osäkerhet och inte vill ta för sig.

Men nu när jag läst om din häst börjar man ju bli lite misstänksam och fundera på om man ska ta det ett steg längre...

men iallafall kul att det gått vägen såhär långt och att han är på bättrningsvägen:bow:

FT_ryttare
2008-05-06, 15:00
de där lät inte som bara svaghet/osäkerhet (??) ...

Behati
2008-05-07, 02:48
de där lät inte som bara svaghet/osäkerhet (??) ...

Precis vad jag tycker med, men visar inget pa vanlig rontgen.... ingen halta vid bjoprov.... har inte shiwering(stavning?)

Hasten i fraga ar valdigt osaker i all hantering som sker utanfor boxen och skakningarna vid skoning (det ar da som benen lyfts hogt) kan alltsa bero pa radsla da hon kommer fran ett lite "anorlunda" stalle. men det dar med att den ogarna stracker ut bakbenen gor mig lite misstanksam...:crazy:
Hasten har ocksa endast statt i box sen den var ca 2 ar:eek:.... bara riden nan timme om dagen och sen sista aret inte ens det.... sa muskler ska man inte tala om.
Hasten har nu under de 3 manader den varit hos ny agare battrat sig betydligt och far massage 1 gang i manaden och enligt massoren sa finns dar inga konstigheter pa den fronten heller....

Men som sagt sa borjar man ju undra nar man laser sant har

Corax
2008-05-07, 04:58
Vad härligt att han fick en andra chans! Hoppas verkligen att det går vägen och att han blir helt återställd.

mimus
2008-05-07, 06:20
Trots att han fått frispel låter det som han är jätteduktig tycker jag, men jag förstår att det är jättejobbigt att oroa sig.

Tänk, bara två veckor kvar till åb!:bump:

hur mycket går du med honom nu? Är han jättepigg kansske du kan ringa Ultuna och kolla av ifall du kan utöka skritten med några minuter till för att stimulera honom lite till.

Håller tummarna för er som vanligt!

sannaaah
2008-05-07, 11:24
Han får gå tio minuter åt gången två gånger om dagen nu.
Han får inte frispel för att han är pigg utan för att han blir rädd för något, hoppar till och sen blir han förbannad och kickar och har sig.

Försöker såklart att gå där det inte finns något att bli rädd för, meeeen hästar tycker ju ofta att ett fallande löv är farligare än en traktor i full gång. :angel:.

Kanske känns konstigt i halsen/nerverna eller nåt. Han går iaf okej. Spårar gör han men sätter ner trakten (bak) liiite lite före resten ännu, tyvärr.

Tycker ändå att om något gått sönder borde han bli loj, få ont, få feber osv men inget, än. Ta i trä.

sannaaah
2008-05-07, 11:36
Hur gammal är den? Hur stor och vilken ras?

Min hade följande symptom.

*Skakade när man lyfte alla ben.
*Släpade sig bakåt när han skulle backa.
*Ställde sig som en giraff när han åt från marken. Frambenen isär och bakbenen sträckta bakåt.
*Han "släppte" bakbenen ca en dm från marken när han satte ner dem.
*Hade sår nästan varje dag han kom in från hagen.

Men hade rörde sig bra och stort. Aldrig nån protest vid ridning. Aldrig sur.

aprilia
2008-05-07, 11:44
jag håller tummarna för att allt ska gå bra på återbesöket! :bump:

förstår din oro, du måste ha det jättejobbigt. beundrar dig för att du är så stark :bow: underbart att du gett helge denna chans! :love: kämpa på!

_Yggdrasil_
2008-05-07, 13:33
Kom igen Helge inte vara sur o envis! Klart det är jobbigt men om du är snäll och uppför dig blir det mycket bättre!
Heja Helge!!! :banana: :bump: :banana:

Till matte: Vet inte hur operationen fungerade exakt men jag har en fundering: När de var inne och joxade i nacken kan det inte vara så att nervbanor och sånt måste räta sig nu när allt är som det ska? Jag menar att det kanske är därför han är lite konstig just nu?

sannaaah
2008-05-07, 16:20
Jo precis så är det. Det kan ta ända upp till 9 månader innan allt har stabiliserat sig och lagt sig tillrätta.

Centaur
2008-05-07, 18:26
det är nog inte rädsla eller smärta, utan helt enkelt en massa överskottsenergi! ;) när hästar inte får utlopp för sin energi så hittar dom på saker för att öva sitt flykt o kamp beteende - tex bli rädd för löv... :p

sannaaah
2008-05-07, 19:18
Nja, det är ju inte själva rädslan jag menar utan vad han gör efter. Han hoppar till om han blir rädd för något och efter det blir han förbannad. Syns att det inte är överskottsenergi utan något annat.
Däremot har han ju såklart överskottsenergi också, men då taktar han mest.

Behati
2008-05-07, 23:11
Hur gammal är den? Hur stor och vilken ras?

Min hade följande symptom.

*Skakade när man lyfte alla ben.
*Släpade sig bakåt när han skulle backa.
*Ställde sig som en giraff när han åt från marken. Frambenen isär och bakbenen sträckta bakåt.
*Han "släppte" bakbenen ca en dm från marken när han satte ner dem.
*Hade sår nästan varje dag han kom in från hagen.

Men hade rörde sig bra och stort. Aldrig nån protest vid ridning. Aldrig sur.

Det är ett sto 8 år, oldenburg.
hm.. stämmer ju kanske inte helt in på henne... har inga problem att äta från marken och släpper inte benen som du pratade om....

Men som jag skrev innan så har den blivit bättre sen ägarbyte och arbete så man kan ju hoppas att det var som våran vet trodde att det bara är att den är så ur kondition den kan vara och att det är mycket osäkerhet hos henne.
Men blir det inte bättre så är det ju värt att kolla upp!

Tack för svar:bow:

Suuz
2008-05-08, 07:38
Nja, det är ju inte själva rädslan jag menar utan vad han gör efter. Han hoppar till om han blir rädd för något och efter det blir han förbannad. Syns att det inte är överskottsenergi utan något annat.
Däremot har han ju såklart överskottsenergi också, men då taktar han mest.

Jag har sett liknande beteende hos mitt sto när jag skulle skritta igång henne. Hon hade skadat höger framben såpass mycket att hon knappt kunde lyfta det över en bom på marken = hon snubblade mycket. Och jävlar i min gata vad FÖRBANNAD hon blev när hon trillade :rofl: Nästan som att "varför fungerar jag inte?!?!?!" Idag är hon helt återställd :bump:

Hästar har mycket fuffens för sig under konvalescensen, du gör ett kanonjobb! :banana:

sannaaah
2008-05-08, 10:46
Okej. Är den 8 år så borde den inte ha samma som min då det uppkommer när de växer. Min var ju 3,5 när det märktes och det var ganska "gammalt". Kan ju dock vara andra problem i halskotpelaren än det min har.

Hoppas det ordnar sig iaf!

sannaaah
2008-05-09, 11:48
Jaha igår kväll/natt/imorse var det dags för kolik igen.
Suck. Han är värd att få må bra nu tycker jag :cry:.

_Yggdrasil_
2008-05-09, 12:19
Det kommer! När allt är läkt kommer han att tacka dig för att du gav honom chansen! :)
Jag blir tårögd varje gång jag går in i denna tråd! När jag tänker på ditt mod, ditt engagemang och din vilja till fösöka ge din lilla häst en ny chans! :love:

sannaaah
2008-05-18, 20:30
*KL*

Imorn är det dags att åka till Uppsala igen. :crazy: Men samtidigt ska det bli skönt att få vara hur det ligger till.

På tisdag morgon är det undersökningsdags.

Vi behöver alla tummar vi kan få, igen! :bump:

Superselma
2008-05-18, 20:44
Hej!

Vad roligt att din häst och du mår bra efter omständigheterna.

Men du, jag kan inte se dom nya bilderna du lagt in- bilddagboken?? Hade varit kul att se eftersom dom första bilderna du har på din häst är efter op. H*n såg ju dessvärre lite klen ut då stackarn... Förstår dock om du inte orkar lägga in dom igen!

Må väl

sannaaah
2008-05-18, 21:39
Ja de var från min mobil och försvann av nån anledning :confused:.

Ska precis gå och sova nu (upp 5 imorn och jobba) men jag lägger in lite nytt på tisdag när vi kommit hem från Ultuna igen, vilket jag hoppas vi gör :cry:.

Fibusen
2008-05-18, 21:49
Åter igen så håller jag en tumme för er även denna gång! Peppdans!!!!:banana::bump::banana:

mimus
2008-05-18, 22:44
Självklart hålls tummar och tår för er!!!

Emor
2008-05-19, 08:52
Håller allt som går att hålla för att ni kommer hem båda två utan problem med goda nyheter !

majblomma
2008-05-19, 10:25
Håller också tummarna för er:)

schelin_j
2008-05-19, 16:01
[QUOTE=sannaaah;10656369Vi behöver alla tummar vi kan få, igen! :bump:[/QUOTE]

Ni har mina tummar i alla fall!

aprilia
2008-05-19, 17:22
Jag håller tummarna för Helge! :bump:

Piraja
2008-05-19, 17:31
Självklart hålls tummar för er!!!

Miss Sixty
2008-05-20, 10:44
håller tummarna för er!

Emor
2008-05-20, 10:55
Hur har det gått?

Saint
2008-05-20, 12:47
KL

Undrar också hur det har gått för er!

*styrkekramar*

sannaaah
2008-05-20, 21:33
Nu är vi tillbaka och det såg bra ut! Han rör sig bättre och allt är normalt.
Gissa om jag är glad :D.Kan berätta mer imorn. Nu måste jag sova..
Det blev en lång dag idag!

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/stp80010_2736962.jpg
http://sannaaah.blogg.se/images/2008/stp80012_2736973.jpg
http://sannaaah.blogg.se/images/2008/stp80016_2736996.jpg
http://sannaaah.blogg.se/images/2008/stp80027_2737328.jpg
http://sannaaah.blogg.se/images/2008/stp80029_2737335.jpg
http://sannaaah.blogg.se/images/2008/stp80036_2737931.jpg

Swedengirl
2008-05-20, 21:55
Härligt att höra! Nu får du nog en god natts sömn så att du orkar uppdatera närmare imorgon!

mimus
2008-05-21, 14:35
Åh. Nu blev jag glad!!

Har tänkt så på er. Underbart med positivt besked!!

sannaaah
2008-05-21, 20:48
Tack. Det känns super!

*KL*

Vi åkte ner i måndags och lämnade Helge sen åkte vi och sov i stan.
Var ute på Ultuna halv 9 (hade tid 9) och gick en kortis med Helge sen satt vi oss och väntade och väntade. Tydligen så hade det nåt spec möte med engelsmannen och en del "högre uppsatta" veterinärer och folk så det blev försenat.

Iaf blev Helge kollad halv tolv och därför missade vi hans röntgen tid som var 10 eftersom han inte fick bli sederad innan rörelsekollen som engelsmannen och hans ansvarige vet skulle göra.

Halv två blev han röntgad och då skulle vi få svar vid tre så vi väntade ett tag, men sen kom klinikchefen och sa att engelsmannen och Helges ansv,vet höll på att operera och något hade gjort att det skulle ta längre tid än de trodde så vi fick åka hem så ringde de oss på vägen hem.

Röngtenbilderna såg bra ut och nu får jag promenera med honom 30 min i sträck. Jag ska göra en del böjövningar och öka maten. så nu är det dags för honom att röra mer på sig, kanske få en muskel vem vet, och lägga på sig mer hull.

smasch
2008-05-21, 21:23
Härligt att höra :bump:

Piraja
2008-05-21, 22:03
Underbara nyheter!!! :D

Han_naH
2008-05-31, 23:30
Vad kul att det verkar gå åt rätt håll, hoppas att det fortsätter så!

Chloé
2008-06-01, 01:27
har helt missat din historia, men har suttit och gråtit mig igenom erat kämpande nu, verkligen skönt att det är på väg åt rätt håll. :)

Spunkgrodan
2008-06-01, 10:34
kl

oj har suttit o sträckläst dessa trådar nu.

under de 28 år jag hållt med häst, har jag nog aldrig "träffat på" en mer generös hästägare. de flesta stoppar vid max 20.000 och med 80% garantier.
men du löpte fullt ut, jag är grymt imponerad.

jag förlorade en av mina stora framtidshopp i just wobbler, och att idag läsa om hur andra hästägare kan få hoppet att få sin häst frisk, det ger mej rysningar .
Du o Helge har satt era fotspår i historien.

tack för allt hopp du ger oss andra hästägare, att det finns en möjlighet på det som tidigare varit omöjligt!

Jag o grodis gör stående ovationer, tänder ett ljus för helge o önskar stort lycka till

Amk
2008-06-01, 11:46
UNDERBART! :bump: Heja dig och helge.

IngelaH
2008-06-01, 14:07
Jäsingen, vad härligt att det såg SÅÅÅÅÅ bra ut! 30 minuter? Det är ju jättelänge ju! :bump:

Härligt kämpat av er bägge två! :bow:

sannaaah
2008-06-01, 21:04
Vad tråkigt med din häst :( Wobbler är en riktigt otyg, fy fan.

Blir helt rörd av att läsa ditt inlägg :o:bow:.
Jag hoppas verkligen att han blir frisk igen så jag inte utsatt honom för allt detta i onödan :cry:. Det är ju ingen lätt tid han haft, och har.

Jag tycker också det känns bra att vi gått ett steg längre och kanske öppnat dörrar även åt andra hästar. Det går med lite jävlar anamma, tålamod och en hel del uppoffringar, plus en massa hjälp från veterinärerna och kirurgerna naturligtvis. Jag är dem evigt tacksam för att de kunde ge Helge en ny chans!

Det är kämpigt men vi kämpar på. Vi tar en dag i taget och siktar på nästa återbesök som blir i Juli. Om ca två veckor får han gå ut i sjukhage och då har han haft boxvila i 3 månader.

Här är två bilder från igår. Fortfarande väldigt tunn men det går sakta men säkert framåt.

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/stp80185_4520524.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/helge080531_4520503.jpg

Tack för era lyckönskningar! Det värmer och ger en mer "fighting spirit". :bow:

sannaaah
2008-06-02, 20:41
Idag skötte sig herrn exemplariskt även fast vi mötte två rådjur. på 20 meters avstånd. Han tittade på dem och sen gick han vidare som om inget hade hänt.

mimus
2008-06-02, 21:36
Så fin han är på korten!

Och så duktig som sköter sig på promenaderna.

:love:

sannaaah
2008-06-17, 11:49
Det har blivit lite framsteg med Helge nu ett tag.
Jag har lyckats kratsa alla fyra hovar för första gången sen 10 mars.
Han har lagt på sig lite men iaf något.
Han bjuder på framåt när vi är ute och går.
Han bromsar själv i nerförsbackarna (inga stora såklart).
Han kan stå på gången (dock med bal-snöre delat i 4 i grimman och stängd stalldörr).

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/stp80231_10821590.jpg

JumpForMyLove
2008-06-17, 12:04
Oj läst i denna tråd och.. är imponerad av ditt ork din vilja och din power :D Önskar er all lycka till!!

Lavinia
2008-06-17, 12:32
HeJ!

Roligt att det går framåt!!

Beundrar din ork och vilja!! Helge måste verkligen vara speciell. Han va fin på bilden iaf:-).

Lycka till i fortsättningen!

/ Lavinia

sannaaah
2008-06-19, 20:15
Ja nu går det framåt.
Idag har han fått gå ut i hagen för första gången sen nionde mars.
Gissa om han var glad =)
Var bara en sjukhage dock så han höll sig lugn. Han gick och åt gräs oavbrutet i en timme :D

Spunkgrodan
2008-06-19, 20:26
åh vad glad jg blev när jag läste, hurra hurra, Helge är en sådan häst man gärna sänder en tanke till i bland.

all heder till dej och än en gång tack för allt ljus o hopp ni sprider till andra drabbade!! hoppas försäkrings bolagen oxå vaknar för detta är solsken varmare än en het sommar dag.
dansar en segerdans så rullstols hjulen "börnar"

mimus
2008-06-19, 22:52
Det värmer att läsa om Helges framsteg!

Vad fint du tar hand om honom:love:

sannaaah
2008-06-24, 21:51
Igår skickade vi in överklagan till Agria. Fick så rutten motivering ang varför de inte betalar operationen så nu jäklar ska de få ett helvete,även om jag inte tror de kommer betala ändå:mad:.

Helge har ju lite tokigheter för sig när jag går med honom men jag tycker jag börjat få bukt med dem.
Han blir "rädd" eller får för sig något, eller vad han nu gör, så hoppar han framför mig, vänder sig mot mig sen sparkar bakut och snurrar och har sig, allt han orkar. Förut har jag haft fullt upp att hålla mig undan men nu har jag märkt att han håller sig borta från mig (än så länge). Han har aldrig varit i närheten av att trampa eller hoppa på mig.
Iaf så har jag börjat att bara gå vidare när han håller på så. Jag ser till att han har huvudet framåt sen går jag bara så får han studsa och greja tills han ger sig och går lugnt bredvid mig.

Idag har jag byggt ut hans sjukhage lite såå han fick mer gräs.

Har även pratat med Ultuna idag och vi ska bestämma nästa vecka hur vi gör med nästa återbesök.

Fiorano
2008-06-24, 23:42
Vad kul att höra om era framsteg! Håller tummarna för att han blir helt återställd!

Saint
2008-06-25, 07:42
Igår skickade vi in överklagan till Agria. Fick så rutten motivering ang varför de inte betalar operationen så nu jäklar ska de få ett helvete,även om jag inte tror de kommer betala ändå:mad:.

Helge har ju lite tokigheter för sig när jag går med honom men jag tycker jag börjat få bukt med dem.
Han blir "rädd" eller får för sig något, eller vad han nu gör, så hoppar han framför mig, vänder sig mot mig sen sparkar bakut och snurrar och har sig, allt han orkar. Förut har jag haft fullt upp att hålla mig undan men nu har jag märkt att han håller sig borta från mig (än så länge). Han har aldrig varit i närheten av att trampa eller hoppa på mig.
Iaf så har jag börjat att bara gå vidare när han håller på så. Jag ser till att han har huvudet framåt sen går jag bara så får han studsa och greja tills han ger sig och går lugnt bredvid mig.

Idag har jag byggt ut hans sjukhage lite såå han fick mer gräs.

Har även pratat med Ultuna idag och vi ska bestämma nästa vecka hur vi gör med nästa återbesök.

Hrmm... kan man hjälpa dig på något sätt... jag menar alla vi som står och funderar på filket försäkringsbolag vi skall använda oss av kan ju framföra ditt exempel och be dem motivera hur dom resonerar i just ditt fall... och sedan hävda att vi inte tänker välja ett försäkringsbokag som inte på ett vettigt sätt kan motivera varför viss sjukvård inte kan ersättas?

mimus
2008-06-25, 09:19
Det är helt RÄTT att ifrågasätta varför de inte hjälp till att betala op.:bow:

Jag tycker trots allt att Helge sköter sig strålande, helt friska hästar kan vara värre att leda än det du beskriver, och dessutom är han ju ung.

Jag har ju också en långtidskonvalecent här hemma, som visserligen skött sig bra, men är en "spiggkalle" och studsar jämt pga energi och spänningar, han har blivit lugnare på magnesium.
En del säger att det hjälper, en del inte.

schelin_j
2008-06-25, 09:19
Tror tyvärr att det blir svårt. Inom försäkringsbranschen finns en självpåtagen sekretess som innebär att försäkringsbolagen har förbundit sig att inte yppa information om en persons försäkringsförhållanden. Så Agria kommer sannolikt att hänvisa till sekretessen och meddela att de inte får svara på frågor om en enskilds försäkringsförhållanden är jag rädd.

Kikade bara in här för att se hur det går för er Sannaaah! Jag tänker på er ofta. Du verkar vara en fantastisk matte!

majblomma
2008-06-25, 11:08
Men vad kul att det går så bra:) Måste kännas otroligt skönt att ha gjort bort boxvilan som kan vara en jobbig tid.

Önskar er båda Lycka till i fortsättningen:bow:

aprilia
2008-06-25, 11:44
härligt att det går framåt! jag tänker på dig o fina Helge :love: :bump:

tråkigt med försäkringsbolaget :( jag blir så arg :devil:

Piraja
2008-06-25, 12:11
Följer er lite då och då och blir lika glad varje gång jag tittar in och hör att det går framåt. Du är suverän!!!

Centaur
2008-06-25, 13:53
vad bra att det går framåt!! :)

krama helge från mig, ni är så duktiga båda två som inte ger upp!! :bow:

sannaaah
2008-06-25, 14:02
Jättesnällt tänkt men jag tror som schelin_j tyvärr. Däremot kommer jag berätta min historia för alla jag vet som funderar på att försäkra hästen, byta bolag, köpt häst osv. Vet inte hur man ska få dem att förstå. De hjälper ju veterinärvården i Sverige framåt om de hjälper till men det verkar inte betyda nånting. De skulle ju fått bra publicitet eftersom Ultuna ska göra en artikel om det men nu får ju Agira enbart dålig kritik av mig iaf.

majblomma: Boxvila har han ännu, eller vad man ska kalla det. Han får promenera 30 min/dag och gå i hagen 1,5 timme ungefär. Ökas successivt tills jag är säker på att han håller sig någorlunda lugn.

sannaaah
2008-06-25, 19:34
Ni skulle bara veta hur mycket det värmer att så många bryr sig. Ni har ju aldrig träffat varken mig eller Helge (förutom Elin då) och ändå är ni så snälla. :bow:

Vill ni läsa om Helge oftare är det bara att läsa min blogg där jag skriver om honom i stortsett varje dag och lägger in bilder (kanske inte får skriva om min blogg? Isf kan väl moderator radera bara detta inlägg och inte hela tråden, skulle bli väldigt ledsen om allt försvann). Adressen finns på min profil.

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc00516_11811404.jpg

schelin_j
2008-06-26, 14:19
Historier som din och Helges berör ju. Det är så lätt att identifiera sig och engagera sig i något som lika gärna kunnat hända en själv. Och så oerhört rörande att höra dig berätta om allt ni gått igenom, jag får en känsla av att vilja blåsa en såpbubbla och stoppa in både dig och Helge i den så att den kan skydda er mot allt ont så att ni får vara lyckliga jämt jämt jämt ju!

Men jag är så kass på såpbubblor så jag låter bli... men jag hoppas i alla fall tokmycket på ett härligt glatt slut på denna historia. Det förtjänar ni båda två!!!

zeus
2008-06-26, 15:44
Har precis sträckläst din tråd, och är så imponerad av det arbete och engagemang du har lagt på Helge. Fantastiskt!!!! Hoppas verkligen du får rätt mot försäkringsbolaget, för dj**la dåligt att de sätter sig emot att betala. Jag har samma bolag och då min unghäst skadade sig förra sommaren så pungade de ut 100 000:- utan att blinka. Men den skadan blir 80% fullt återställda, så det är förstås skillnad eftersom ni har genomfört en i Sverige ny op. Kanske skulle funka om hästtidningarna skrev om eran resa som någon skrev tidigare i tråden?!

Önskar dig lycka till med häst, försäkringsbolag, ditt menatal tillstånd (vilket borde ha tärts på de sista månaderna...) och allt annat!

sannaaah
2008-06-30, 14:00
+ schelin_j Tack för lyckönskningarna. :bow:

*KL*

Idag har Helge varit pigg och tokig. Han fick vara ute ur boxen i 3 timmar i sträck, vilket känns bra. Skönt för honom att slippa vara där inne hela tiden. Jag har borstat, promenerat och så har han varit i hagen i två timmar och ätit gräs. Finns två filmer på min blogg.

Idag.
http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc00576_12173636.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc00593_12173783.jpg

sandy_
2008-06-30, 14:13
Jag har inte orkat läsa hela tråden men läste första sidan och nu sista. Gud att du orkade med allting!! :eek:
Superbra chansat :bow:
Hoppas allt fortsätter framåt! :)
Peppkramar till både dig och Helge :bump:

sannaaah
2008-07-06, 20:45
Idag har Helge varit busig och spänd. Var ute och gick med honom halv 7 imorse sen kom jag inte tillbaka till stallet för än 5 (IKEA) och då var Helge helt galen. Lyckades iaf släppa honom i hagen en timme sen promenera med honom. Vet inte vem som var tröttast när vi kom tillbaka. Han var riktigt pigg, busig och en aning spänd. Har ökat på maten an aning också.

Presto
2008-07-06, 20:59
Alla skriver en protestlista mot Agria :devil:

// En med Sveland :angel:

aprilia
2008-07-06, 20:59
vilken buskille. ;) vad skönt att han inte tappat gnistan, det är ett bra tecken. hur mkt får han i mat per dag? tkr han ser bättre o bättre ut, sakta men säkert. måste bara säga: du är helt underbar :love: :bow: du inspirerar många..

sannaaah
2008-07-14, 21:22
Ja det vore ju inte helt fel alls!

*kl*

Helge går det mest fram med för tillfället. Han är alltid pigg att gå med (förutom i fredags då vi gick en lite längre tur i skogen på sandvägar).
Jag har börjat ha en arm över halsen på honom och på så sätt få en yttertygel så vi kan öva på böjda spår,volter och halter.
Han går i sin lilla hage några timmar om dagen. Har fått lov att sätta ström i den ;).

Jag planerar att öka på tiden för promenaderna till 40-45 min inom en snar framtid och fortsätta öva på böja spår.

sannaaah
2008-07-14, 21:24
Tack :bow:

Han får fri tillgång på hö och så äter han massa gräs de ca 2 timmar han är ute. Utöver det får han 1 liter betfor, 1kg korn, mineraler, några dl kraft rehab och olja. Det verkar passa honom för tillfället. Han är någorlunda lugn och lägger på sig sakta men säkert. Han har ju fortfarande boxvila i stortsett så jag vågar inte ge honom mer mat än.

Fiorano
2008-07-14, 21:44
Tänker på er lite då och då! Det är både intressant och rörande att följa er resa! Tänkte bara när jag läste att han fick korn om han varit bra i magen? Läste i senaste ridsport att korn tydligen skulle öka risken för magsår. Men med tanke på att han ser bättre och bättre ut så verkar inte vara i riskzonen precis.

mimus
2008-07-14, 23:07
Alltid lika roligt att läsa om hur det går för dig och Helge.

Skönt att han finner sig i sitt liv som konvalecent och vad roligt att ni kan börja utöka promenaderna lite.:)

sannaaah
2008-07-15, 19:32
Ibland finner han sig i det och ibland inte :angel:. Men oftast är han snäll.

Här är några bilder från idag.

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0004_13238554.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0013_13238645.jpg

ishmanda
2008-07-15, 21:22
Vad rund och fin han ser ut :)

Skönt att allt går bra. När ska ni till vet nästa gång??

sannaaah
2008-07-15, 22:15
Han har varit bra i magen ett bra tag nu. Han hade kolik sist i.... maj tror jag det var. Och då åt han inget korn så jag tror inte han tar skada av det. Tvärtom har han ju lagt på sig och blivit piggare sen jag börjat ge det till honom. Men man kan ju alltid hålla ögonen öppna!

Bison
2008-07-16, 10:01
lilla Helge :love:
vad fin han ser ut, så himla skönt att det går o rätt håll.

sannaaah
2008-07-24, 12:33
Ja det är jätteskönt! Skulle dock vilja på återbesök snart igen men alla har ju semester :mad:.

*KL*

Här är hans "bakparti" från idag. Han lägger på sig både fett och muskler sakta men säkert.

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0517_13766041.jpg

Igår var han trött :angel:
http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc00733_13765480.jpg

aprilia
2008-07-24, 12:41
naaw, vad söt han är! :love:

schelin_j
2008-07-24, 12:42
Åh så söt han var när han låg ned :love:

Fast först fattade jag inte. Trodde att han stod tryckt mot en vägg och tyckte att han såg jättejättekonstig ut bara :D Sedan klickade jag upp hela bilden och fattade vad det var han gjorde...

Söthelge!

Miss Sixty
2008-07-24, 22:48
kul att läsa att det fortfarande går framåt för er!!

Ganesco
2008-07-24, 22:56
Läste er historia i en tidigare tråd (eller flera stycken?) och måste säga att jag blir väldigt glad för er skull att han fått komma hem igen! Hoppas verkligen att allt förblir bra och vad skönt att han äntligen är tillbaka och operationen är över. :laugh:

sannaaah
2008-07-29, 20:57
Än så länge iaf :bow:.

*kl*

Här är han från idag. Ville inte stå still bland alla flugor så han står under sig med frambenen men men. Man kan inte få allt ;)

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0011_14061927.jpg

Är svårt att få någon överlinje när man bara får promenera en halvtimme per dag. Men han har ändå lagt på sig en del muskler och hull. Dessutom har jag och John (Helges kirurg) mailkontakt så vi ska se om han inte kan få gå ut i riktig hage snart. *Håller tummarna*

mimus
2008-07-29, 23:38
Överlinjen kommer, men det tar tid.

Det är underbart att se din kille stå där, och jag tycker han är jättevacker!

sannaaah
2008-07-31, 10:55
Ja det är helt otroligt att han överhuvudtaget KAN stå upp efter allt han gått igenom.

Skrev mail till hans kirurg idag.

Dear John.

At first I´d like to thank you for everything you´ve done for me and my horse. I´m very grateful and I dont know what to do to thank you enough.

Helge is doing fine. At least I think so. He is out in a small paddock everyday for a couple of hours and I´m walking with him for about 30 minutes each day and we´re doing some bending exercises. He is alert and wants to run when I´m walking with him and he is also running in his little paddock sometimes.
At this stage I´ve been given him free access to eat as much hay as he wants. He´s been gaining weight and even put on some muscles too.
He still has some problems with reversing and go sideways but I´m sure that´s normal?

I wonder if he can go out in a bigger paddock soon or perhaps in a field? Can I walk with him longer? Is there enything else I should do?
Do you know when you´re coming back to Ultuna again?

My father would like to send you a email with a few questions about insurace issues (the Insuracecompany refused to pay for the surgery).
I hope that´s okey.

Thank you for your time.

Regards

Lät det tokigt? Min engelska är inte på topp men han förstår kanske ändå :D

Hedwig02
2008-07-31, 11:10
Du är jätteduktig och skriver bra engelska. :bow:Några småmissar bara. Vill du att jag ska rätta eller har du redan skickat mailet?
Det är inga problem att förstå det du skrivit.

Alltid lika roligt att läsa om hur bra det går för Helge!

/Anna (engelsklärarehttp://smileys.sur-la-toile.com/repository/Drapeaux/angleterre.gif )

Tora
2008-07-31, 11:12
Tack :bow:

Han får fri tillgång på hö och så äter han massa gräs de ca 2 timmar han är ute. Utöver det får han 1 liter betfor, 1kg korn, mineraler, några dl kraft rehab och olja. Det verkar passa honom för tillfället. Han är någorlunda lugn och lägger på sig sakta men säkert. Han har ju fortfarande boxvila i stortsett så jag vågar inte ge honom mer mat än.

Krafft Rehab brukar vara ett ypperligt foder när det kommer till konvalecenter eller hästar som behöver lägga på sig hull och/muskler. Det har framtagits i sambarbete med Helsingborgs Djursjukhus just för hästar som är konvalecenter och äldre hästar i första hand.

Det är alltid roligt att läsa om minsta lilla framgång. Han ser också mycket gladare ut nuförtiden.

Det är så mycket fantastiskt man kan göra för hästarna idag.

Mvh

Tora

sannaaah
2008-07-31, 15:31
Det är redan skickat :o. Men men. Förhoppningsvis fattade han vad jag ville få svar på :angel:. Var ju så länge sen man gick i skolan haha.

Tora: Ja han är mycket gladare. I början var han bara ledsen och hade ont och det var riktigt hemskt!

Fröken_Skåne
2008-07-31, 15:45
Vad fin han börjar bli! :love:
Vad fodrar du med nu? :)

Centaur
2008-07-31, 17:09
fina helge!!!

tycker han om lusern? det är kanonbra för hull och muskler! och eftersom det är ett grovfoder så kan du ge flera kg utan problem.

sannaaah
2008-08-03, 14:21
Vet inte för han har aldrig ätit det. Inte hos mig iaf. Kanske ska testa och se vad han säger om det.

*KL*

Fick svar av John bara några timmar efter att jag skickat mailet och han skrev att jag ska börja gå med honom 2* 30 min per dag nu. Och om tre veckor ska han få gå ut i en normal hage!!! :banana: Ingen beteshage men ändå, då kan han få gå ute hela dagarna.

Ska bli så skönt för honom. Han har haft boxvila 5 månader då.

sannaaah
2008-08-04, 15:07
Här är bilder på Helge från idag. Han har börjat få mage :D

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0023_14391795.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0051_14391918.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0056_14391974.jpg

majblomma
2008-08-04, 15:58
Oj vilken skillnad! Syns att han ökat.Kul att det går så bra för er:banana:

sannaaah
2008-08-04, 17:30
Ja, det är jättekul!

Idag tog vi transporten och åkte iväg hela 3 km till byn där mina föräldrar bor där det finns små asfalterade byvägar med liv och rörelse. Tänkte Helge skulle dels få gå på plan asfalt, kan nog vara bra efter all sand och backar i skogen, och dels få miljöträning. Vilket han fick :D. Allt var jättespännande och han var såå pigg men lyssnade på mig ändå. Vi mötte gräsklippare, andra hästar, soptunnor, en uppochnedvänd båt och en bil och han skötte sig super!
Han blåste upp sig och fånade sig lite men gick ändå framåt och var nyfiken på allt.
Känns jättebra med andra ord :banana:.

IrpaSnirpa
2008-08-04, 17:44
Jag vet inte riktigt vad jag skall säga!
Men NI är helt otroliga!

Hade jag vart rik så hade du inte behövt bråka med Agria.
Men tack vare denna tråden så valde jag fetbort Agria när jag försäkrade mitt föl i alla fall.

Och stort tack till dig och Helge som lyst upp en regning del av Strömsholm!

mysko
2008-08-04, 17:48
Härligt att läsa om era framgångar :bow:
Vet att varje minsta framgång är en enormt glädje och jag förstår vad du känner nu.

sannaaah
2008-08-04, 17:58
Men tack vare denna tråden så valde jag fetbort Agria när jag försäkrade mitt föl i alla fall.

Bra val måste jag säga! Dessutom har jag hört att de ska försämra villkoren ytterligare (hur nu det är möjigt :grin:).

Tack själv! Dina ord lyser upp ett regnigt Mora ;).

smasch
2008-08-05, 15:48
Härligt att höra att det går bra för er :bump:
Han börjar se riktigt fin ut nu :love:

mimus
2008-08-05, 22:02
Ja, det är verkligen en jätteskillnad på honom.

Vad härligt att han ska få komma ut i större hage!!

sannaaah
2008-08-06, 18:54
Ja spec han tycker nog det är jätteskönt. Han ska dock vara sederad första gången/gångerna så jag får se hur jag ska lösa det på bästa sätt.
Får de äta med Plegg? Nån som vet? Ska givetsvis prata med min lokala veterinär när det väl är dags men är bara nyfiken.

SweetBriar
2008-08-06, 19:01
Wow, vilken historia :eek:
Beundrar dig som orkat ta dig igenom allt och önskar dej allt lycka till med hästen :)

Salama
2008-08-06, 20:13
Jag fick lugnande utskrivet till min häst när vi skulle transportera henne igår. Med det preparatet fick hon äta. Sprutades in oralt i munnen. Hur smidigt som helst.

Kommer inte ihåg vad det hette, men tror att kartongen ligger kvar i stallet om du vill veta namnet på det.

sannaaah
2008-08-06, 21:42
Ja gärna! Vill inte ta på honom munkorg när han går bland massa gräs. Då blir han nog bara arg och förvirrad.

Salama
2008-08-06, 21:47
Okej, ska kolla imorgon. Hoppas att ingen har tömt papperskorgen. :p

Haha, såg att jag skrev "oralt i munnen".. Hur annars tar man det oralt? :rofl:

Salama
2008-08-06, 21:58
Hittade namnet på det: Sedalin.

Han_naH
2008-08-06, 22:02
Gud vad mycket han har lagt på sig!! Superkul :)

önskar er all lycka!

sannaaah
2008-08-07, 15:31
Okej.
Det ska jag läsa på lite om.
Tack tack!

hannanilsson
2008-08-07, 16:33
gud vad kul det är att det går så bra för er. Eran historia har berört många(även mig). Det är tur att det finns sånna som du. som håller modet uppe även fast det är är jobbigt. Önskar att jag var som dig! Helge ser ut att må toppen. han ser jätte fin ut och jätte blank i pälsen. hoppas det fortsätter på samma väg.

sannaaah
2008-08-08, 15:05
Kul att höra! :bow:

*KL*

Idag var vi till ridklubben med Helge på miljöträning. Det var hoppläger och full rulle överallt vilket var perfekt. I början la han svansen på ryggen och balanstravade och tyckte allt var superspännande men sen lugnade han sig och var lika cool som de andra hästarna.

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0104_14666938.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0121_14666905.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/csc_0137_14666873.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/csc_0136_14666860.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/csc_0135_14666825.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/csc_0134_14666805.jpg

sannaaah
2008-08-08, 17:29
Han börjar se riktigt fin ut nu :love:

Ja verkligen. Det är så kul att han lägger på sig så bra. Nu fattas bara massa muskler :D.

sannaaah
2008-08-12, 21:59
Idag när min andra hästs medryttare var ute och gick med Helge fick han ett frispel och gick omkull! :crazy:
Det var dock en "lugn" ramling han gjorde sa medryttaren och han rörde sig normalt och var som vanligt när jag åkte ut och kollade honom för nån timme sen. Hoppas inget gick sönder!
Tokhäst. Så blev medryttaren självmorsdsbenägen när min glashäst gått omkull med henne, men det var ju inte hennes fel.
Förhoppningsvis lärde han sig en ordentlig läxa.

hannanilsson
2008-08-13, 09:43
uch, hoppas inget hände med honom. Ni som har kämpat så.

mimus
2008-08-13, 10:11
Åh fy, vad obehagligt.

Stackars medryttaren, men jag förstår din oro. Men när man haft en ordentligt skadad häst så måste man igenom sådana här händelser och förhoppningsvis så släpper oron varje gång man ser att det gick bra.

Och jag hoppas innerligt att det gick bra för Helge!

aprilia
2008-08-13, 11:12
nej, vad läskigt! :crazy: förstår din oro, jag håller tummarna för att det gick bra för Helge!

sannaaah
2008-08-14, 12:10
Det verkar ha gått bra. Han betér sig som vanligt iaf.

Mailade John igår och frågade hur känslig han är och fick svar att jag ska ha väldig otur om han skulle få nån fraktur när det gått 4,5 månader. Skelettet ska vara färdigväxt efter 3 månader. Det som tar tid är att ryggmärgen ska (förhoppningsvis) räta ut sig igen.

sannaaah
2008-08-15, 14:30
Varför kan inte Helge få vara frisk för. :cry:
Okej okej, han har blivit opererad och det tar tid. FINE. Men måste han behöva få kolik också? Igen?!

När jag kom till stallet i morse såg han ut som vanligt, något orolig bara. Gav honom kraftfodret och släppte ut honom i sin lilla hage. Han gick runt lite så jag stod och kollade till honom ett tag men sen började han äta och jag gick in för att mocka. Tittade ut då och då som alltid, för att se om han håller sig lugn, och får se att Helge ligger i hagen. Springer ner så fort jag kan och får honom på fötter igen och tar in honom. Hämtar Grande och när vi kommer in ligger Helge i boxen. Ringer veterinären och tar ut Helge och går med honom.

Veterinären kommer. Kollar slemhinnor, temp, lyssnar på hjärta och tarmljud och kollar så han inte är förstoppad. Helge skötte sig jättebra för att ha så ont. Han fick kramplösande och paraffinolja sen gick vi en sväng i skogen.
Gav honom en liten tuss hö innan jag åkte hem till mamma och pappa. Tänkte vänta en timme innan jag åkte tillbaka för att kolla honom men jag väntade en kvart *kycklingmamma*. Precis hemkommen därifrån nu. Han är värd att få må bra nångång! Tycker så synd om honom....

Superselma
2008-08-15, 14:34
naw... mm.. förstår dig. hoppas krampen förvinner.

Emor
2008-08-15, 18:51
Men fy , han behövde verkligen inte det här också !
Hoppas att han blir fri från krampen snart och mår bättre .

sannaaah
2008-08-16, 10:21
Nej jag tycker verkligen han är värd att få må så bra han kan.

Var i stallet från halv nio på morgonen till halv tio igår kväll. Åkte iväg och åt två gånger bara. Gjorde tom ordning transporten och plockade fram grejer ifall vi skulle få lov att åka till Ultuna. Det verkar som vi slipper det men man vet ju aldrig. Han åt och var pigg när jag åkte från stallet nyss iaf.

schelin_j
2008-08-16, 11:22
Åh men Helge då... nu får han allt hålla sig kry tycker jag. Det är inte rättvist mot en ovanligt modig och tapper matte annars... och inte mot honom själv heller förstås.

Kramar till er båda!!!

Glaesir fra Skumstödum
2008-08-16, 11:29
Jäklar vilken historia! Idag hittade jag historien om Helge - HITTILLS - och jag är så otroligt imponerad över den styrka!

Jag är så imponerad av dig som läste av hästen i början och såg till att få en korrekt diagnos och som sedan - trots kostnader och svikande försäkringsbolag - har valt att ge hästen en andra chans.

Han ser fantastiskt mycket bättre ut på bilderna! Vilken skillnad!

Jag håller alla mina tummar nu för att han ska få må bra och att allt ska lösa sig!!!

sannaaah
2008-08-16, 12:22
Ja, jag tycker han har fyllt sin "ha-ont-kvot" nu, för längesen!

schelin_j
2008-08-16, 22:10
Ja det har han. Och din "vara-orolig-på-gränsen-till-nervsammanbrott" kvot också förmodar jag.

sannaaah
2008-08-17, 17:12
Ja den kvoten är också fylld för längesen ;).

Här är plutten och min andra från idag.

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/csc_0109_15270432.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0103_15271659.jpg

sannaaah
2008-08-22, 20:12
Idag är en stor dag för Helge. Nämligen dags att få gå ut i vanlig hage :D. Jag har dock delat av den så det är inte spec stor alls till att börja med. Ska öka succesivt.

Var ute och gick med honom idag och han var helcool. Lite för cool så han hade tid att vara kaxig och dryg på matte :angel:.

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0051_15639872.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0060_15639942.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0119_15641283.jpg

Nästa återbesök närmar sig med stormsteg :crazy:...

sannaaah
2008-08-22, 20:17
Just det förresten!
Idag är boxvilan äntligen slut efter 5 långa och stundtals jobbiga månader!!!! :bump:

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0080_15640162.jpg

Emor
2008-08-22, 21:02
Grattis , hoppas att det går fint för honom nu i vanlig hage (och varför det inte skulle göra det vet jag inte )

Och återbesöket är säkert ingenting att oroa sig för !
Han börjar bli fin nu igen din vackra pojk ! :love:

Arabizar
2008-08-22, 21:09
Skönt för Helge att komma ut ur sitt "rum" och få gå i hage igen:bow:

han ser bättre ut nu än på tidigare bilder!
jag hoppas det blir ett bra återbesök:)

Krama Helge från mig:love:

/Arabizar

Swedengirl
2008-08-23, 19:31
Jag fick en rysning genom hela kroppen när du skrev att han nu får gå ut igen! Bilden på honom vid vattnet är verkligen jättefin! Håller tummarna för att ÅB går bra, så som ni har kämpat!

aprilia
2008-08-23, 19:59
Åh, vad härligt! :love: :bump: Han ser så lycklig o välmående ut :bow: :love:
Tänker på er!

smasch
2008-08-23, 21:00
Vad härligt :bump:
Lycka till på återbesöket!

sannaaah
2008-08-25, 10:57
Han är så nöjd att få gå ute i en ganska liten men mycket större hage än sjukhagen. Han är ute nu och jag är hemma :crazy::angel:
Ska dock ta in dem innan jag börjar jobba vid 2. De får gå ute halvdagar nu i början sen ut hela dagarna nästa vecka.

Från igår.
http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0019kopia_15759843.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0027_15759991.jpg

Swedengirl
2008-08-25, 11:39
Han börjar ju se ut som en häst igen och inte bara en krake :D

Sista bilden var verkligen fin, ffa den söta mantofsen!

sannaaah
2008-08-25, 11:47
Sista bilden var verkligen fin, ffa den söta mantofsen!

Haha, den ser bedrövlig ut! De rakade ju av honom en del man när han opererades. Nu har den växt ut skapligt men VÄGRAR lägga sig ner :grin:.

hingstsugen
2008-08-25, 12:00
Din kämpaglöd värmer mitt hjärta!

Swedengirl
2008-08-25, 12:15
Haha, den ger lite karaktär ;)

mimus
2008-08-25, 22:13
Vad härligt att han får vara ute nu i större hage.

Jag förstår din oro och hur svårt det är att lämna dem första gången ute utan att ha koll.

Min valack skadade sig ju 9 okt-07 och jag har ännu inte vågat lämna honom ute när jag inte är hemma, det är ett fasligt "in och ut" hela dagarna, och omstängslingar koll på underlag osv.

Men vad gör man inte....:crazy:

Tycker verkligen att han börjar se fin ut nu din Helge och korten är ju underbara där vid vattnet.:love:

sannaaah
2008-08-28, 11:04
Det är något som gnager i magen nu....
Det känns som att det inte är som det ska. Han är väldigt stel i nacken och har lite svårt att komma ner till marken för att äta. Han går visserligen bra och äter osv som han ska men ändå...det känns som något är fel.

När vi gör böjövningarna (jag står bredvid hans framben och han får sträcka sig efter en morot etc) så går det bra men när man sedan går med honom efteråt "flippar" han och kickar och far runt en, på ett irriterat sätt, inte för att han är pigg och glad.
Kanske gör det ont? Är obehagligt? Det kanske rör sig i implantatet och känns konstigt eller vad som helst. Jag vet inte och det är det som är värst, att inte veta.

Håller på att fila på ett mail till england så får jag se vad han säger.
Kan ju vara helt normal men jag undrar jag :crazy:.

schelin_j
2008-08-28, 11:08
Jag hoppas så att det är normalt.

Förstår din oro... :crazy:

Håller givetvis en tumme, berätta sedan hur det gått...

Kram från Jenny

Corax
2008-08-28, 19:41
Det kanske kommer sig pga att han faktiskt fått gå ut på större yta nu?
Hoppas i alla fall att det inte är något att oroa sig över.

sannaaah
2008-08-28, 20:05
Tror inte det då det har varit såhär ett bra tag men jag har aldrig kommit på varför.

Emor
2008-08-28, 21:13
Usch, hoppas att det inte är någonting, det får inte vara någonting !
Men förstår ändå att du är orolig..
håller tummarna !

Miss Sixty
2008-08-28, 22:25
Usch sådant vill man ju inte läsa!

Hoppas verkligen att det ska gå vägen för er. Ni är värda det!

mimus
2008-08-28, 22:50
I din sits hade jag funderat i samma tankebanor som du gör.

Det låter inte kul att han flippar så där irriterat, men jag hoppas innerligt att det har med återupp byggnaden att göra.

Förstår att det är svårt, tänker på er.

Vår_Vinter
2008-08-29, 11:44
Nu har jag läst igenom hela tråden, måste verkligen ge dig en sån här :bow::bow:. Det borde finnas fler hästägare som dig, som verkligen gör allt för sin häst även om inte försäkringsbolaget ställer upp :bow:

Hoppas det inte är något allvarligt det som hänt senast, och att det bara är en del i av återuppbyggnandet.

Jag håller tummarna för att allt går bra och håller denna tråd under bevakning. :banana:

sannaaah
2008-08-29, 20:30
Ja man blir orolig för precis allt när man har en sån här supersjukling. Ja, du vet ju hur det är. Man analyserar sönder allt i atomer.

Hur som helst, här är några bilder från idag.

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/csc_0086_16075829.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/csc_0087_16075862.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0062_16076019.jpg

http://sannaaah.blogg.se/images/2008/dsc_0073_16076795.jpg

Tack allihopa för att ni finns där, ni är en stor tröst när det känns jobbigt!

Pacific
2008-09-05, 14:08
Följt tråden i smyg och är jätteimponerade av er båda och hoppas verkligen det går vägen.

Hur mår han i nacken nu?

sannaaah
2008-09-09, 10:24
Nacken är fortfarande lite mer stel än vad jag tycker den ska vara.
Mailade John igår och fick svar att jag skulle ge honom en kur butta så han vågar sträcka ut halsen helt och lossa eventuella muskelspänningar och sånt. Hoppas det funkar! Han går även ute hela dagarna nu och då går han ju med huvudet i backen i stort sett hela tiden så det stretchar ju en aning, vilket behövs!