Visa fullständig version : Min mp3 har avlidit!
Red_Chili 2008-04-29, 22:27 Min mp3 är DÖD! Jättedöd! Den fungerar inte alls... Självklart är den 1½ år gammal och kvittot borttappat... Därför ska det köpas en ny! Jag har ingen aning om vad för någon...
Mina krav:
*Batteriet ska antingen vara utbytbart eller klara en 17 timmar lång resa utan att laddas.
*Den ska ha display och rymma minst 1gb musik.
*Den får helst inte kosta så mycket... Ekonomin är inte på topp och är inte sugen på att lägga ut mer än 500 spänn egentligen. Börjar inse att det är smått omöjligt, men så billigt som möjligt är ändå trevligt.
Någon som vet vad man kan kika på?
Jag behöver inga andra funktioner än just spela musikfiler.
living_dead 2008-04-29, 22:30 Jag har en iPod Nano första generationen på 2 gb. Batteritiden är 24 h och man kan köpa reseladdare till den. Färg display m. klocka och datum. Finns spel också. Tror de ligger på 1300 kr just nu.
Min sambo har en Creative Zen (tror jag den heter?), den är på 1 gb och batteriet håller otroligt bra. Den kostade 799 kr har jag för mig. Då är det färgdisplay också. Liknar en iPod.
prinsessan eva 2008-04-29, 22:35 http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/56397?opendocument&markID=40-17
4GB och klarar 20 timmar enligt OnOff.
(får man länka sådär btw? :o)
Red_Chili 2008-04-29, 22:39 En av mina vänner har sådan och påstår att batteriet inte är speciellt bra, så jag blev tveksam.
Har annars funderat på den ett bra tag (då min numera döda mp3 bråkat länge).
Får nog försöka leta rescensioner någonstans. Vet någon vart man kan kolla mp3-rescensioner?
prinsessan eva 2008-04-29, 22:53 Aha, trist, annars hade ju den varit jättebra.
http://www.testfreaks.se/mp3-spelare/ ;)
lovely_piff 2008-04-29, 23:33 Jag tror de tär en sånhär jag har. http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=NWZ-A815&site=odw_sv_SE&imageType=Main&category=NWS+A+Series
Fast ajg betalade bara 1000spänn för min. Inte 1299 som det står på sidan.
flugskit 2008-04-30, 00:41 Ipod nano gillar jag. Fast den 3e modellen är inte lika snygg som den 1a o 2a =)
Red_Chili 2008-04-30, 00:59 Fast en Ipod Nano är svindyr ;)
Det lutar åt den där Creative Zen Stone nu ändå... Min vän (som sa att batteritiden var dålig) hade tydligen 2gb-varianten - kanske 4gb-varianten är bättre? :o¨
Sedan verkar det som att det står 10 timmar på vissa sidor och 20 på andra. Jag blir knäpp.
flugskit 2008-04-30, 01:01 Oj har ingen koll på vad dom kostar! Min var iaf svinbillig, men då har jag en från den första eller om det är andra generationen! :)
Red_Chili 2008-04-30, 01:24 De verkade ligga på ca 1700:- nu i alla fall ;)
Nu har jag trasslat ut det där med zen stone-spelarna.
Det finns självklart flera olika varianter på samma jäkla spelare - allt för att förvirra...
2 gb har ca 10 timmars batteritid.
4 gb har ca 20 timmars batteritid.
Prisskillnaden är några hundralappar (troligtvis för lite funktioner jag inte behöver) och det verkar finnas färre (och tråkigare) färger på 4 gb.
Men att betala 700 spänn för en 4 gb-spelare som uppfyller alla mina krav och dessutom är ganska snygg är ju helt klart najs.
Nu har jag mest beslutsångest ang färg (och inköpsställe, men det får man nog inte ta här i forumet?)
Så: vilken färg skulle ni valt? :D
http://se.europe.creative.com/products/product.asp?category=213&subcategory=214&product=17437&nav=2&listby=
2gb för 500 spänn eller 4gb för 700 spänn? Behöver jag verkligen 4gb? Det känns som om jag klarar mig ganska okay bara med 1gb egentligen... (som jag hade förut)
iPod shuffle då:bump:? Har visserligen ingen display men jag tror den uppfyller dina krav i övrigt. Kostar 700 tror jag. Annars tror jag siba, elgiganten och såna företag har billiga mp3-spelare.
lindfors 2008-04-30, 08:16 Iriver T60
Iriver och iaudio räknas som de mp3spelarna med bäst ljud, många anser att de låter mycket bättre än ipod.
398 inkl frakt från webhallen.com
19h batteritid
vanliga utbytbara AAA batterier
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=169610
Annars har jag sorterat ut spelare med minst 17h batteritid och som kostar max 500 kr här
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s17861551&o=prod_rank
Jag har en Zen Stone! Inte samma sak som en Zen med skärm iof but still... Jag har lyckats döda min :cry: Det är en fin liten kamrat i livet! Tyckte batteritiden var bra (10 timmar) men den laddade väldigt sakta. Älskade storleken på den, men gillar också utseendet på de som liknar iPod.
Programmet som man laddar ner för att överföra musik är väldigt smidigt men det funkar såklart i utforskaren också, plusset med programmet är att man ser hur mkt den laddats, min hade ju inte display så såg inte det annars.
Bra ljud, fick med helt ok högtalare fast den enda dog så det var bara pytteljud i den och ingen bas. Att själva spelaren dog berodde på att jag var sur och ryckte USB-kabeln utan att klicka på Ta bort extern hårrdisk...... :p
Iriver T60
Iriver och iaudio räknas som de mp3spelarna med bäst ljud, många anser att de låter mycket bättre än ipod.
398 inkl frakt från webhallen.com
19h batteritid
vanliga utbytbara AAA batterier
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=169610
Annars har jag sorterat ut spelare med minst 17h batteritid och som kostar max 500 kr här
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s17861551&o=prod_rank
Jag har en Iriver och tycker inte att den har överdrivet bra ljud. iPod har bättre.
Dangerose 2008-04-30, 08:59 Ett tips är att oavsett vad du väljer för mp3, köp en som går på vanliga batterier och köp med dig ett gäng så kan du vara säker på att överleva hela resan. :)
Mp3-spelare som inte behöver laddas via usb/eluttag är över lag billigare.
Kolla pricerunner eller prisjakt, jag tycker att iRiver T60 verkar vara ett bra val.
Dangerose 2008-04-30, 09:04 Jag har en Iriver och tycker inte att den har överdrivet bra ljud. iPod har bättre.
iPod är egentligen inte heller kända för att ha så bra ljud, jag tycker dock att det är helt ok.
Men TS var ute efter en billig mp3 som dessutom hade lång batteritid, vilket inte iPod shuffle fixar. Den har en maxtid på 12 timmar, och inte en minut över. De dyrare modellern har dock upp till 40 timmar, tror Nanon ligger på 24...
//Trogen Apple-kund.
Red_Chili 2008-04-30, 11:09 Tack så jättemycket för alla tips! :banana:
Nu sitter jag här med beslutsångest modell stor :p Om 20 minuter ska jag ta tåget för att träffa en vän inne i stan och då ska nog mp3n införskaffas :p
Mysgrisen 2008-07-16, 10:34 Vilken blev det?
Jag måste också köpa en ny då min mp-3 dog nyss.
Jag har precis skaffat en iRiver T60 i förhoppning att jag ska överleva ytterligare några tripper till Dalarna i min cd-fria bil utan att dö av leda (Rix och Mix är faktiskt jättetråkiga att lyssna på i timtal i bilen). Tror ni jag blir nöjd eller borde jag köpte en Stone istället. Eller en Shuffle?
Mysgrisen 2008-07-17, 16:50 Jag beställde en Zen Stone igår!
:bump::banana:
Dasjenka 2008-07-17, 17:02 Nej, batteritiden är definitivt inte 24h för en Ipod nano. Om man inte fipplar någonting i menyerna och bara spelar musik kanske den håller i 12. Max. Jag har själv en sådan och är väl i stort sett nöjd, men jag skulle ändå inte rekommendera någon att köpa en Ipod. Det är mest en status-/designpryl. Det finns bättre/mer prisvärda spelare, t.ex. Creative eller iRiver. Har inte så bra koll på modeller dock.
Vad orsakade just Stone-beställningen?
Jag kan berätta mina huvudkriterier för iRiver:
- var tvungen att finnas i butik i Sumpan/Bromma-området IDAG (här planerar vi inte våra inköp direkt)
- minst 2GB
- minst tio timmars speltid
- helst inte mer än 700 spänn
Kan säga att Shufflarna rök direkt, de fanns inte i lager i 2GB-modellen någonstans, och Stone-arna rök de med, inte heller i lager. Kvar blev iRiver. :-D
Som bonus fick jag även detta:
- vanliga batterier (inte beroende av laddare eller USB-inkoppling) :bump:
Nu ska jag bara hem och se om den är användarvänlig också eller om jag kommer att gråta blod när jag ska ratta både den och bilen imorrn. :p
Mysgrisen 2008-07-17, 17:54 Min kriterier var väl som dina, förutom att den inte behövde finnas i Sumpan/Bromma:).
Fick en Zen Stone Plus med 4GB för 399 kr + 29kr i fraktkostnad.
Red_Chili 2008-07-17, 18:28 Vilken blev det?
Jag måste också köpa en ny då min mp-3 dog nyss.
Det blev en Zen Stone Plus.
Den har 4gb och ska hålla 20 timmar.
Den har överlevt en tågresa från Boden till Sthlm (vilket var anledningen till att den ska ha lång batteritid).
Det enda jag har upplevt som negativt är att det inte går att ta fram en enskild låt. Man måste bläddra i en lite halvknasig meny för att få fram skivan som den ligger på och sedan bläddra tills att rätt låt dyker upp. Sedan är det svårt att se vad som står på skärmen när man är ute i solljus också. I övrigt - lovely.
Tassetass 2008-07-17, 19:05 Nej, batteritiden är definitivt inte 24h för en Ipod nano. Om man inte fipplar någonting i menyerna och bara spelar musik kanske den håller i 12. Max. Jag har själv en sådan och är väl i stort sett nöjd, men jag skulle ändå inte rekommendera någon att köpa en Ipod. Det är mest en status-/designpryl. Det finns bättre/mer prisvärda spelare, t.ex. Creative eller iRiver. Har inte så bra koll på modeller dock.
Då undrar jag om din iPod är riktigt frisk. Min iPod Nano börjar närma sig året nu och den rullar utan problem i precis över 20 timmar.
jag har en ipod touch 16gb, är jättenöjd med den, man kan titta på 6h film med den utan att ladda. Vill man ladda den sen så kan man göra det genom vägguttag (den laddaren säljs separat), genom datorn eller genom en stereo med ipoduttag.
Jag använder min varje dag.
Dock kostar den endel, 3500:- ungefär...
Mysgrisen 2008-08-07, 12:31 Jaha...och nu är min älskade mp3 spelare helpaj. Stendöd. Redan liksom.
Ringde företaget jag köpte den av och ska få en ny.
Min MP3 på 5 år gick sönder för någon vecka sen,
älskar de där gamla som bara funkar och funkar trotts att de ser ut att falla sönder.
Har batteri som håller jätte länge och skaplig kvalité..
Letade som en tok efter en ny och hittade faktiskt en liknande den som gick sönder.
Köpte nu en vit iRiver T60 med 1 GB (finns 2 och 4 också)..
Den funkar toppen och perfekt att ha om man reser mkt och inte vill hålla på med sladdar och grejer.
Billig var den också :D..
Behöver med en ny mp3.Har innan haft creative zone micro.Gillade den skarpt.Enda nackdelen med den var knapparna lite.
Finns det något liknande?
Den behöver inte ha så många låtar som den hade.
Mina krav:
*Batteriet ska antingen vara utbytbart eller klara en 17 timmar lång resa utan att laddas.
*Den ska ha display och rymma minst 1gb musik.
*Den får helst inte kosta så mycket... Ekonomin är inte på topp och är inte sugen på att lägga ut mer än 500 spänn egentligen. Börjar inse att det är smått omöjligt, men så billigt som möjligt är ändå trevligt.
Någon som vet vad man kan kika på?
Jag behöver inga andra funktioner än just spela musikfiler.
Det är inte MP3-spelarnas dag idag; min visar tecken på att ha dött den också. Jag har/hade en Creative MuVo, inköpt för ca. 2000 kr. (!!!!) för sådär fem år sedan.
Så då kan jag ju passa på att låna tråden. :D
Mina krav:
Ingen Ipod!
Batteriet SKA vara bytbart. Om det sedan är AAA, Li-Ion eller citron gör detsamma, INGA inbyggda batterier. Men helst AAA såklart.
Display är ett måste!
Liten och lätt.
Bra ljud.
Ska ha möjlighet och tåla att bäras omkring i byxlinningen/bältet.
1 GB är ganska lagom.
Max. 500 kr.
Bra om den kan hantera WAV och OGG, men video- och bildvisning gör detsamma.
Nu ser jag att tråden är skitgammal också. Haha, lyckat Kimz0r. :D
Jaha...och nu är min älskade mp3 spelare helpaj. Stendöd. Redan liksom.
Ringde företaget jag köpte den av och ska få en ny. Min iRiver T60 lever fortfarande. Den har tagit ett par fall i golvet, samt en del lätt regn. Inne på fjärde AAA-batteriet nu. Det tog enormt mycket batteri att koppla in den på datorn, men spelandet tar inte så mycket.
Shuffle-funktionen är dock inte så jättebra på riktigt stora spellistor. Har en med två skivor 69 eyes, två skivor Takida, två skivor Volbeat, en skiva Mustasch, en skiva Slade, två skivor Within Temptation och några låtar Plan Three och White Stripes, och varje gång jag kör shuffle på listan så favoriserar han två-tre band. Kan gå dagar utan att jag hör en enda Slade-låt t ex, medan jag fått höra samma Takida-låt tre gånger under en timme en annan gång. Kan inte ens minnas senast Mustasch poppade in... Men det överlever jag, jag har ju ingen dålig musik i listan... :D
Kimz0r: iRiver T60 lever upp till dina krav. För under 500 spänn så fick jag 4GB. Minns inte exakt, köpte smidigare hörlurar samtidigt.
Jag har tittat lite på iRiver och funnit ett visst intresse i den. Ska undersöka den lite närmare. :)
Mysgrisen 2008-08-27, 21:54 Jaha...och nu är min älskade mp3 spelare helpaj. Stendöd. Redan liksom.
Ringde företaget jag köpte den av och ska få en ny.
Fick mail från företaget jag köpte spelaren av. Den har utgått ur sortimentet:cry:.
Jag fick välja en annan och de skulle lägga till de 399 som min kostade. Men de har ingen som jag vill ha...*ledsen*
Mysgrisen 2008-08-27, 22:46 Nu har jag hittat en jag kan tänka mig...tror jag.
En SanDisc Sansa e260, 4MB.
Nån som har?
|