oonly
2008-05-01, 16:36
Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering?
|
Visa fullständig version : Egen häst? oonly 2008-05-01, 16:36 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? arnlic 2008-05-01, 16:53 Har turen att ha TVÅ hästintresserade föräldrar, som hade hästar innan jag föddes, så jag är född och uppvuxen med hästar kan man säga. Något som tyvärr är få förunnat! Har haft häst i princip hela livet (med uppehåll något år bara) och har fortfarande. josefinefreed 2008-05-01, 17:06 * Jag fick ett gotlandsruss i sommar på foder, hade honom endast 2 månader pga olika själ så han fick åka tillbaka hem. Sedan tog jag hem ett varmblod, men redan efter 1 månad gav jag upp. Han var absolut inte rätt häst för mig. Sedan fick jag hem Moongate, min nuvarande häst som jag nu har haft i 5 månader, och vi är som handen i handsken, så han får stanna. Så i 10 månader har jag haft häst. Jag är minderårig och mina föräldrar var väl skeptisk till en början, ingen av dom är hästintresserade elr kunniga om hästar, men tillslut så gav dom mig tillåtelse till det. Jag har många hästkunniga människor omkring mig. Jag hade inte sån jättestor erfarenhet, och just ridningen hade jag inte kommit så långt i. Men jag läste på mkt, mkt innan jag tog hem nån häst, och jag har alltid haft hjälp runt om mig. Ganska precis 1 år hade jag ridit när jag fick första hästen. SweetBriar 2008-05-01, 17:06 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Hade en shettis på foder från att jag var 9 år. Det var 6 år sedan och sedan dess har jag haft 2 egna hästar till. Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Mamma har hållt på mkt med hästar och hon tyckte det var självklart att jag skulle ha egen häst när jag hade intresset. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering?Hästkunniga föräldrar, stall med mosters hästar ett stenkast från mitt hus, ridit på ridskola i 3-4 år innan. Jamie 2008-05-01, 17:24 Jag fick min första egna häst bara härom veckan (jag fyller 16 i sommar). Mina föräldrar var med på det hela tiden, så när min tränare var tvungen att sälja en av sina hästar den som dessutom varit min sköthäst i tre år (då det var den enda som var riktigt igång och faktiskt värd lite pengar) var det självklart att jag skulle få honom:love: Innan har jag väl ridit på ridskola mellan 7 och 13års ålder och hade dessutom foderponnies och var skötare på ridskolehästar under den tiden. Vita_N_6520 2008-05-01, 17:29 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Jag fick min häst när jag var runt 13-14 år genom att tjata på mina föräldrar :D (Min syster hjälpte till lite ^^ ) Det var en ganska billig fjording som stod på ridskolan och som jag haft på halvfoder i ett år innan, och eftersom jag inte ville förlora henne när hon var till salu så började jag tjata. Hade det inte varit en så billig och en känd häst så hade jag garanterat inte fått nån.. Jag hade bara ridit i knappt två år när jag fick henne men jag hade mycket hjälp runt omkring mig iom att jag hade henne uppstallad på ridskolan. Vi pratade även med stallchefen/ridläraren innan om det skulle vara passande att köpa den hästen och det tyckte hon. Jag hade relativt stor erfarenhet för att bara ha ridit i två år eftersom jag red flera gånger i veckan och var väldigt aktiv i stallet på den tiden.. Jeppchopp 2008-05-01, 17:32 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Haft häst i 10 år sammanlagt, var 14 när jag köpte min första och hade 2 års uppehåll när jag var 22-24. Jag hade tjatat sedan jag var 6 år och tilslut gick de med på det på villkoret att jag betalde hästen (inköpet) själv. (Sedan krävs det ju oftast att man får ekonomisk hjälp för att hålla hästen plus att föräldrarna engagerar sig i att hjälpa till med skjuts å annat ;) Så det var dom införstådda i.) Jag hade ridit på ridskola i8 år samt skött både ridskole och privathästar. Belethien 2008-05-01, 17:39 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Jag har ägt häst i ca 1,5 år bara (ekonomin har inte tillåtit det innan) men själva hästen har jag tagit hand om i över 2 år. Var nog ca. 15- 16 år när jag började ta hand om hästen på allvar. 17 när jag köpte den. Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Ja herregud vad vi bråkade om den här hästen egentligen. Jag var ju inte myndig så jag kunde inte köpa den själv men jag ville. Blev lite turer hit och dit bara för att få ha den på foder. Sedan skulle pojkvännen ta ett lån och erbjöd sig att köpa hästen om jag vill ha den (för att föräldrarna vägrade) och han la fram erbjudandet till mamma och då fick hon eld i röva och köpte hästen själv :banana: Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Tidigare så hade jag ridit på en ridskola i tre år eller så. Sedan bytte jag ridskola och red där i ca. 1 år. Därefter började ta hand om hästen (som jag senare köpte) som skötare på ridskolan. Ridskolan fick lite ekonomiska problem och jag blev fodervärd istället och tränade samt tävlade hästen tills ca. 1 år senare så köpte jag henne. Jag hade aldrig köpt en häst bara sådär om jag inte känt henne så bra som jag gjorde- jag visste ju precis vilka hyss hon kunde göra och hur jag skulle tackla dem. Nu är jag självklart jätteglad för att jag fick chansen att köpa henne då jag älskar henne över allt annat! :love: Boe 2008-05-01, 18:10 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Jag var 13 år när mamma köpte min nuvarande häst och nu är jag 21 och betalar alla utgifter för henne själv.men mamma står fortfarande som ägare, vilket inte gör mig något. från början var hon tänkt som familjehäst eftersom även mina 2 bröder var intresserade. men dom fick tjejer på gärnan istället för själva djuret.:cool: Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? jag vet faktiskt inte hur det gick till som, men en dag när mamma skulle plocka upp mig från skolan åkte vi till en gård och hämtade henne. jag var något chockad. hade ju fortfarande kvar en sköthäst på ridskolan. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? började på ridskolan när jag var 6, tävlade lite i både hoppning och dressyr på ridskoleponny. trakasserade så gott som dagligen min ridlärare efter att skolan slutat med min närvaro :D. men jag tror hon mest tyckte det var roligt att ha någon som lyssnade på alla hennes råd. cambodia 2008-05-01, 18:23 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Jag har haft min pålle i ungefär ett år, köpte henne som fölunge förra året. Har skött henne sedan hon föddes och hennes mamma har jag skött sen många år tillbaka! (svenska halvblod) Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Jag var inte minderårig, 20 år gammal, betalade allt själv med egenhändigt intjänade pengar och gör fortfarande. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Har varit i det stallet i många år och skött hästar, ston, föl och unghästar. Jobbat i galoppstall och uppfostrat åringar till auktion, gick treårig gymnasieutbildning med inriktning körning med häst, haft diverse sköthästar, åkt på ridläger och red på ridskola i en sådär 6-7 år när jag var liten (tills ridskolan var tvungen att lägga ner). Inga hästkunniga föräldrar men jag får massor med hjälp av mina vänner i det stall jag står! PiperGarden 2008-05-01, 18:53 Jag har haft häst i snart 5 år (samma häst hela tiden). Fick honom av hans ägare bara nån månad efter att jag fyllt 18, men innan jag accepterade hade jag en lång diskussion med mina föräldrar om ekonomin (då jag visste att jag skulle studera vidare länge). Den har varit tajt, men mina föräldrar har bara hjälpt mig en gång ekonomiskt (med 300 kr när jag råkade lägga veterinär och hovslagare två dagar innan lönen från sommarjobbet skulle komma...). När jag fick min pojke hade jag ridit i 11 år, gått på ridgymmnasie, jobbat helger och lov i travstall samt haft massor av sköt-/foderhästar. Dessutom hade jag skött min blivande häst i tre år, ridit in honom själv (är fortfarande i princip den enda som ridit honom) och kände honom utan och innan. Är glad att jag inte fick häst tidigare, man utvecklas mer av att rida flera olika hästar och se hur det fungerar i olika stall. Krulidut 2008-05-01, 19:19 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Fick hem min kuse idag :love: jag är 16 år (kallar man det mindre årig?) iallfall det är pappas fel :D han var onykter osså sa han att jag skulle få en häst om jag gick NV :angel: tänkte gå djursjukvård men jag är ju flexibel :angel::devil::devil: Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? ---- Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? 7 år på ridskola, foderhäst 2 gånger och aktivmedlem i tidigare ridskola (red en litet envis welsh vallack :D ) bytte stall och red i ett privat stall varvat med ny ridskola. red där lite alltmögligt *hhaha* inga av kusarna var bra men jag tävlade lite smått osv. tjaaa Ponnyfantast 2008-05-01, 20:16 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Växte upp med mammas häst som såldes när jag var åtta. Fick en häst på foder när jag var 14 och har haft häst sen dess är (18 nu). Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Lyckades på något sätt övertyga mina föräldrar att jag skulle ha häst men eftersom mamma är hästintresserad så blev det inte allt för svårt. Senaste två hästarna har jag betalat själv annars hade jag nog inte fått nån. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Växte upp med mammas häst och red på ridskola från jag var 4. Hade även medryttar häst innan och var i stallet jämt så man lärde sig ju en del... vansinnet 2008-05-01, 20:20 Jag började rida när jag var 5 år. När jag var 13 blev jag fodervärd åt min nuvarande häst, som min mamma köpte åt mig när jag var 15. Jag tror hon köpte henne åt mig eftersom jag var sjuk och mådde väldigt dåligt. Hade tjatat om en häst i många år utan resultat, och vips så en dag gick hon och köpte hästskrället sådär rätt upp och ner bara :D quint 2008-05-01, 21:15 Hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Hade nästintill redan en häst när jag föddes, en shettis som jag lärde mig mycket på. Fick också rida new forest hingsten i stallet hur mycket jag ville han var också den första jag galopperade på!:laugh:. Fick en alldeles "egen" när jag var 9-10. Har sedan haft 3 till. Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Jag red ju innan jag kunde gå så det blev en självklarhet för mig. Har alltid haft hästar omkring mig och har fått egna hästar. Mamma har också alltid hållt på med hästar. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Många år på ridskola, och mycket hästar i vardagen. Rebecka83 2008-05-01, 21:16 jag har haft egen häst sen 5års ålder, fick min första shetlandsponny då. Moster hade ridskola på den tiden o mamma har visst intresse Elisha 2008-05-01, 21:59 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? i typ 3,5 år, va 13-14 då. Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? vetinte riktigt^^ Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering?typ inga. ridskola typ 8 år som inte gav ett skit, ridit ganska mkt olika ponnyer , nåra medryttarhästar. [/QUOTE] ylv4 2008-05-01, 22:13 Fick min första häst när jag var 11 tror jag :laugh: Och min andra 2 månader senare. Inga av dem i min familj var hästkunnig faktiskt :o Det som var orsaken till hästköpet var att min granne hjälpte mig med att ta hand om (den första) hästen (unghäst), Hon hjälpte mig rida in den i skogen. Ungefär 1 helt år så hjälpte hon till :D Men visst fick mina föräldrar knata ut och ge vatten och mocka och sånt när man inte våga, för det var för mörkt :angel: Haha Jag hade ridigt på ridskola sen jag var 6 år, men inte hyrt häst eller något sådant. Nu när jag tänker efter måste det vatt ett under att jag fick häst :idea: Och glad är jag för det:bow: Det märkliga är väl att ´min första häst var bara 2-3 år :O Men det var för att jag skulle lära mig att det inte är bara att rida när det handlar om hästar :crazy: Men overkligt nog så gick inridningen på nästan egen hand förvånadsvärt bra !Hur fin och go som helst nu e hon :) DianaPlusCopia 2008-05-01, 22:40 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Jag fick en ponny för ungefär 1 år sedan, efter att ha haft henne på foder i nio månader, men jag har tyvärr inte kvar henne längre. Nu har jag en storhäst som är lite mer satsning för framtiden med! Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Tjaaaaat! Nej, men jag övertalade dom att jag skulle få foderhäst, sedan ar det inte så jättesvårt att övertala dom att köpa den hästen. När man en gång har haft häst så är det inte svårt att få en ny. Det krävs mycket mindre tjat! Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Jag hade ridit i över 7 år, och hållt på med hästar i närtan hela mitt liv, så kunskapen hade jag. I alla fall för grunderna. Diana Midnightwalker 2008-05-01, 22:44 Min nuvarande häst är jag inne på de fjärde året med, men min första ponny fick jag när jag va ca 3-4 år gammal. Men mina föräldrar skilldes och gjorde därför ett längre uppehåll med egen häst osv men har alltid gått på ridskola och skött andras hästar. Sedan när jag va 15 år så fick jag moppe av pappa, vilket jag sålde ganska snabbt och köpte min pålle, efter måååååååååååånga års tjat och gnäll. Erfarenheter sen tidigare, är ju att jag är uppvuxen på gården mina föräldra hade hästuppfödning, hade ca 15 hästar åt gången och var på utställningar om helgerna på sommrarna. LaMaya 2008-05-01, 23:13 Jag fick min första ponny då jag på dagen fyllt 11 år. Äger fortfarande denna ponny och vi firar faktiskt 9 år tillsammans denna månad :D. Fick henne efter 5 års aktivt ridanade på ridskola, men mest då min mamma tagit upp sitt hästintresse och ville av eget intresse men även av mitt tjat köpa en ponny. Efter att vi ägt henne i 5 månader köpte min mamma en egen storhäst, och så har det fortsatt. :) startpompe 2008-05-01, 23:17 , hur länge har du haft häst (sedan den första) 3 år i oktober hur gammal var du då? 11 Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Har en svägerska som håller på men hästar det var typ hon som övertalade dom typ utan att jag visste Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? ridigt på ridskolai 2 och och ridit på hennes hästar filipuss 2008-05-01, 23:29 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Jag fick den första hästen när jag var 9 år gammal och haft häst i 9 år i år. Haft 5 hästar under dom 9 åren. Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Mamma var hästintresserad och vi beslöt oss för att skaffa en häst till hela familjen. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Ridit 3 år på ridskola plus lite hos en granne och vänner, hyrt en häst på ridskolan och gått på ridläger och olika kurser. isolderegale 2008-05-01, 23:35 Fick min första häst när jag gick i fyran, var 10 alltså. Ingen av dom är hästintresserade.. Men dom sa till mej att vi bara hyrde henne.. Och sen efter ett halvår såg dom att jag klarade av ansvaret och att jag gav upp allt för hästen... Jag vet inte riktigt hur jag gjorde för att få en egenhäst. Jag är ju inget rikemans barn.. Tror jag fick hästen för att min tränare sa att jag hade stannat i ridingen och behövde en stor KRÄVANDE häst. :) . Ämelie 2008-05-02, 00:01 Hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Fick min första häst (foderhäst) när jag var 13-14 och har sedan dess bara varit hästlös i 4-6dagar :p Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Det är mitt största intresse och de hade väl inte så mycket till val helt enkelt... Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Svårt att säga, men det var egentligen för lite för att klara av en häst helt själv, men jag har hela tiden haft kunnig vuxna omkring mig :) kirrekorv 2008-05-02, 06:00 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering Jag fick min första häst 1991 . jag var 13 år jag fick tjata och sedan är min syters och mamma hästintresserade jag hade ridit på ridskolan i 6 år Feua 2008-05-02, 07:07 Jag fick min första ponny när jag var 7 år gammal så jag och han var jobbat i 7 år med varandra... Han är en korsning på 126 cm i manken och vi har roligt ihop! Jag hade rídit på ridskola i 1-2 år och min mamma är hästintresserad så vi köpte 2 hästar. Jag var ju inte så duktig på något förutom sits och jag kännde hästen bra. Hoppning har jag lärt mig på egenhand, dressyr har jag läst mig till och ja... det är väll allt! :laugh: TinyWiny 2008-05-02, 07:26 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Jag har haft egen häst i snart tre år. Jag köpte min första när jag var 33 år Jag har hållt på med hästar sedan jag var 4-5 år gick på ridskola i 7 år och hade hästar jag skötte som mina egna i några år, jag hade ett uppehåll när jag var mellan 16-25 år, jag har jobbat med hästar i några år på ridskola, så jag hade väl baskunskapen iallafall. Man blir ju aldrig fullärd, vilket är det underbara med hästarna. Som alla andra barn tjatade jag förgäves om egen häst och det var först när jag var 33 år som jag hade ekonomin och tiden att ha egen häst, jag ville inte ha hästen någon annanstans än hemma och det var först då vi hittade vårt drömställe med eget stall:love: tintilar 2008-05-02, 08:51 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Jag fick min första häst i maj-02, då skulle jag fylla 15 ca en månad senare. Han skulle fylla 5. Den hästen har jag kvar än. Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Min pappa sa till mig en gång att "enligt kineserna så är det så att om man säger vad man vill ha minst en gång varje dag i minst 1 år så slår det in". Det skulle han inte ha sagt för jag nappade ju direkt och gjorde precis så. Minst 1 gång om dagen sa jag, till ngn, oftast till ngn av mina föräldrar, att jag ville ha en häst. Inget tjat, bara konstaterade. Ca 1 år senare, kommer jag hem från stallet, sätter mig vid middagen och säger "Jag vill ha en häst" som vanligt, varpå pappa säger "Ja, men om du säljer bilen så kan du få en häst". Bilen skulle säljas till överpris vilket var mer eller mindre omöjligt men jag lyckades sälja den till slut - till min faster. :D Mina föräldrar har alltid velat ge mig en häst. Det som varit anledning till nejet var 1. kostnaderna för att HA häst. Och 2. jag var i tonåren och men vet aldrig med intresset. Men efter som att jag red i princip varända dag, hade omkring 5 medryttarhästar och visade extremt stort intresse och kunskap (efter som att jag fick rida till en unghäst åt ridskolan, hade hand om alla ridskolans hästar (och stallet) under några dagar en jul, skötter luciatåg, etc etc, så tvivlade de inte så jättemycket på just mig. Men så var det så passande att min syster (vuxen vid det laget) som hållt på med hästar sen hon var liten, tog på sig att "dela" hästen med mig. Dvs betala vissa saker och ha hand om honom halva tiden ungefär. Ekonomin blev bättre för mina föräldrar och till slut gav de med sig. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Jag hade ridit på privat ridskola sen jag var 7 - dvs en ridskola där man också sköter hästarna före och efter ridning varända lektion. Jag hade haft hand om all mockning och ridning av hästarna under lov, jag hade ridit till en unghäst som ridskolan tog in, jag red ca 5 privathästar till och från under en tid och hade innan det haft ett par andra medryttarhästar. Jag hjälpte till på ridlektioner, utsläpp, intag, utfodring, hade haft hand om ett par andra unghästar (endast skötsel), och var i stallet i princip hela tiden när jag inte gick i skolan (som jag fö. också skötte utan problem!). Mm.. Jag visade stort intresse, ansvar och kunskap, efter som att både ridläraren och privathästägare lät mig sköta saker och ting åt dem på det sättet som de gjorde. Mina föräldrar är inte själva så kunniga men mycket måna om djurens bästa. De visste att när jag skaffade häst så skaffade jag häst för att behålla den till dess sista dagar i livet, efter som att jag är uppfostrad med den synen på djur att de är något man älskar, vårdar och väljer för att leva med för resten av dess liv. Theresa 2008-05-02, 08:53 När jag var tre år köpte familjen ett dräktigt connemarasto, vilket är början på mitt och Caesars liv :p Det var alltså inget val jag gjorde att börja rida, allt kom så naturligt. Självklart var den lilla connemarahingsten min redan från början, jag visade aldrig intresse av våra islandhästar. När jag blev större och kunde rida honom blev han min :love: Är idag 22 och min älskade står fortfarande i stallet... Red dock på ridskola från 5 år till 16 trots hästar hemma i stallet, vilket jag är väldigt tacksam för. Pernilla_ 2008-05-02, 09:41 Jag har inte fått någon häst än men befinner mig/är på väg in i en drömvärld! Jo,såhär är det: Alla här har väl när ni varit små hafft er drömhäst, den man tänker på det sissta innan man somnar, min var en kritvit arabiskt fullblod som galopperade över en grön äng...:love: Och se så min framtidsdröm när jag blir vuxen var att ha en häst i ett litet mysigt stall på landet...:) Just nu letar jag efter foderponny, vilket inte går så bra. Men så plötsligt,förra måndagen,så fick jag ett låångt mejl från en kvinna som hade ett arabiskt fullbod;en skimmel! Där jag hade tänkt stå så skulle hästen få gå i ridskola 3 dagfar i veckan,men det var ok för henne. Vi skickade ett antal mejl till varandra,hade till och med tänkt provrida,när jag plötsligt en kväll fick ett sorjligt mejl där det stog att hon inte vill att hennes häst skulle gå i ridskola. Men då fick jag nog,jag hade redan förlorat en annan p.g.a ridskolan,och vad var det egentligen som var så bra med den?? Jag tänkte inte låta denhär glida mig ur händerna den med,min drömhäst. Så plötsligt slog det mig;Vad är det som hindrar mig? vad är det som hindrar mig från att stå i ett annat stall och ha en medryttare?? Så jag svarade arabens ägare att jag höll på att spåna på en idé att kanske stå i ett annat stall och ha medryttare istället,och hon blev eld och lågor! Och nu sitter jag här, har bestämt mig till ca 95% att jag inte vill ha häst på ridskolan, och har dessutom hittat en stallplats på ett stall 5 min från mitt hus hoss mamma, som DESSUTOM är det stallet jag har tänkt såhär vid varje gång vi kört förbi det: -Där vill jag har min häst när jag får en...:love: Och så tänker jag såhär,jag man kan väl prova en termin iallafall?! Och sen om jag tkr det är för långt bort(pappa bor i Lund,mamma bor i Höör,har alltid hafft hästeriet i lund annars) från pappas hus så kan jag ju se om jag hittar en stallplats i lund istället!:laugh: Ja vad säger man; - Allt man inte prövat kommer man att ångra resten av livet!:rofl: Är man lycklig eller är man lycklig??!!:D Piraja 2008-05-02, 09:52 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Började på ridskola som mycket liten (när jag kunde gå ungefär)...stalltjejerna var mina barnvakter och dom introducerade mig in i hästvärlden. Sen red jag på ridskola och vid 14 års ålder fick jag "låna" en f.d. kavallerihäst. Den lärde jag mig otroligt mycket på och med. Sen fortsatte jag att rida regelbundet på ridskola tills jag hade egen ekonomi, flyttade ut på landet och köpte en häst och det är nu 25 år sedan och jag har haft häst sedan dess...;)...är 46 årig tant:D ...växer visst aldrig ur detta, tränar och tävlar och är engagerad i klubben.:rofl: CarolineNSV 2008-05-02, 16:25 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? -Fick mina första hästar när jag var 7 år. 2 shettisar. Och allt eftersom jag växte. Blev det en bponny, welsh mountain. och också föl på henne, och på en av shettisarna. :) sedan ett varmblod. hållt upp ett par år. Nu har jag tagit upp det och själv köpt en nordis och en mindre dponny, korsning. exmoore/nordis :D Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? -Jag var totalt galen i hästar och anmärkte varenda hovavtryck i marken. Red på ridskola och hos släkt och vänner som hade häst. Min farmor och farfar köpte de första ponnyerna åt mig. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? I släkten fanns det hästfolk där jag fick hjälp när jag var mindre. samtidigt som jag gick på ridskola. Scratch 2008-05-02, 16:30 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Fick min första ponny för 11 år sedan och sen dess har jag haft 5 hästar. Är 17år nu. Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Jag tjatade massor. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Hade ridit på ridskola i drygt 2 år. Hade föräldrar som båda växt upp med hästar, så lite vana hade dom. Svalan 2008-05-02, 16:37 Jag fick min första häst som var en islänning (såklart!) och det var 2003 då jag skulle fylla 16 år. Jag hade precis börjat gymnasiet och det blev så när mamma skaffade sin första häst på sin födelsedag 29 augusti. Min mamma och jag delar vårt hästintresse, vilket jag tycker är roligt och då när jag fick min första häst hade jag ridit cirkus åtta år på ridskola. linney 2008-05-02, 16:39 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Jag fick min första häst när jag var 12 och har haft 5 hästar sen dess. Nu är jag 21. Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Det var inte så svårt, jag sa att jag ville ha en ponny. fnurre 2008-05-02, 17:18 jag har haft häst hela livet då min mamma rider(gjort sen hon var liten) fick dock min första "egna" häst när jag var 10 år, ridit mammas hästar innan som var lite halvt galna:P efter det har jag haft 3 ponnyn o 2 storhästar, samt att jag o mamma har 4 hästar nu:) red även på ridskola innan... TwiggyM 2008-05-02, 18:01 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Jag fick min första häst som 12-13åring. Det var en D-ponny vi hade på foder. Innan den hade jag varit medryttare och skötare samt ridit på ridskola hela livet. Föräldrarna tyckte att eftersom jag och syrran ändå var i stallet 7 dagar i veckan kunde vi prova låna en häst och se om vi fortfarande var lika intresserade. Intresset höll såklart i sig och ett år senare köpte vi en stor häst. Idag är jag snart 25 och har kvar min gamelhäst + 5 till. Moose_looser 2008-05-04, 10:16 Jag började rida när jag var 5 år. När jag var 13 blev jag fodervärd åt min nuvarande häst, som min mamma köpte åt mig när jag var 15. Jag tror hon köpte henne åt mig eftersom jag var sjuk och mådde väldigt dåligt. Hade tjatat om en häst i många år utan resultat, och vips så en dag gick hon och köpte hästskrället sådär rätt upp och ner bara :D Oansvarigt skulle jag vilja säga att det är... Köpa en häst som tröst, pengar eller ett djur löser inga problem..... Moose_looser 2008-05-04, 10:17 Jag fick min första häst som 12-13åring. Det var en D-ponny vi hade på foder. Innan den hade jag varit medryttare och skötare samt ridit på ridskola hela livet. Föräldrarna tyckte att eftersom jag och syrran ändå var i stallet 7 dagar i veckan kunde vi prova låna en häst och se om vi fortfarande var lika intresserade. Intresset höll såklart i sig och ett år senare köpte vi en stor häst. Idag är jag snart 25 och har kvar min gamelhäst + 5 till. Oj, ja du som brukar ha en förmåga att föröka sig å att sälja den där första kärleken till en häat, det existerar ju inte!!! Gammal kärlek rostar aldrig.... Linnea_89 2008-05-04, 10:44 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Jag fick min första häst när jag var fem och har då haft häst nu i 14år Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Både min mamma & pappa rider så det var som mammas dröm att jag någongång skulle fråga efter en egen ponny, vilket jag gjorde då. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Går andra året på hästgymnasium, en mamma som har ridit & tävlat hela sitt liv som lärt mej mycket. Har fyra hästar inom familjen som tävlas i både dressyr & hoppning. Ridit på ridskola i flera år, men nu rider jag för privat instruktör 2gg/vecka. Annika88 2008-05-04, 12:42 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) Jag har haft egen häst i 9 år. och hur gammal var du då? Jag var 11 när jag fick foderhäst och 12 när jag fick egen. Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Mamma var hästintresserad sen hon var liten så hon ville ha häst med. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Jag gick på ridskola och många grannar med hästar som man fick hjälpa till med. Chili 2008-05-04, 12:51 Jag var 6 år när jag fick min första ponny. En liten shettis var det. Så det betyder att jag har hållit på med hästar i 15 år och varit hästägare 13 av de åren! Min pappa är gammal bonde och mamma var hästrädd :p Jag red framför sadeln på halvblod i stallet och var alltid i stallet och red på allt jag kunde hitta. Så tjatade till mig en ponny... Pappa hjälpte till men jag mockade också och gjorde mat. Han gick alltid med när jag red. Jag antar att jag är duktig på att tjata för när jag var 10 fick jag en B-ponny (billig 18-åring) och när jag var 13 fick jag en nordsvensk med föl :p Iof inga dyra hästar och vi har egen gård, är mycket väl medveten om att det inte hade blivit några hästar om vi inte hade gård. Sanoh92 2008-05-04, 13:12 Jag har haft hästar runt mig i hela mitt liv då min moster är hästintresserad, då red jag mest på en shetlandsponny som fortfarande finns kvar:laugh:, red även på en travare ibland som var min mosters men som tyvärr inte lever längre:(. Jag fick egen ponny när jag var 9år, skulle fylla 10år. Jag hade alltid viljat ha egen häst & när både min & mosters älsklingshäst från ridskolan jag red på men börjat på igen nu blev tillsalu billigt tackvare att han fått hosta & skulle annars avliva & vi kunde ju inte avliva han:( Så moster & mamma bestämde sig för att dela på honom med kostnaderna. Nu äger jag honom tyvärr inte längre :( Men jag har honom just nu på foder bara för att hans nuvarande ägare har inget stall åt honom nu. Jag har även haft en foderhäst förra året, en stor travare som jag älskar över allt annat, han var meningen att bli min ett tag men sedan så ville inte ägaren sälja han längre men de var nog bra på ett tag ändå då han blev halt & jag har alltid viljat haft en tävlingshäst i främst hoppning men jag har vetat att han aldrig kmr att kunna bli en sådan, nu står han flera mil härifrån då han sålts & jag hann bara träffa han en ända gång hos förra ägaren innan han åkte, det är det som känns så :cry:...... Violator 2008-05-04, 13:18 Min häst, som även är min första, har jag ägt i prick två år. Var då 17 år och hästen var 4. Egentligen blåvägrade föräldrarna låta mig skaffa häst tills jag blivit myndig, men när hästen stod under slakthot och jag erbjöds att ta henne gratis kunde inte ens de stå emot. Jag vet inte hur många gånger jag lovade att jag skulle vara den perfekta dottern, bara jag fick hästen. :p Vid det tillfället hade jag bara sysslat med hästar regelbundet i ungefär ett halvår. Var hästtokig även som ung men la av efter en olycka i yngre tonåren, och såhär i efterhand inser jag att jag borde tagit mer hjälp av någon då hästen på den tiden körde över mig fullständigt när hon insåg att jag blev rädd. Idag var det dock längesedan vi hade sådana problem. Ridtravare_bäst 2008-05-04, 13:26 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Jag köpte min första häst för drygt 5 år sedan. Tjatade minsann tills jag fick en häst :D Ingen av mina föräldrar var direkt hästvana då, men min pappa har ägt travhäst förut..såg såklart till innan att hästvant folk fanns i min närhet innan köp :) Ridtravare_bäst 2008-05-04, 13:28 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Jag köpte min första häst för drygt 5 år sedan. Tjatade minsann tills jag fick en häst :D Ingen av mina föräldrar var direkt hästvana då, men min pappa har ägt travhäst förut..såg såklart till innan att hästvant folk fanns i min närhet innan köp :) Mina egna erfarenheter var innan hos hästvant folk och deras hästar, travstall, ridskola, kompisar med häst, sköthästar och foderhäst osv. Kratus 2008-05-04, 13:54 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första)? Jag har haft häst halva mitt liv. :D Hur gammal var du då? 13 år var jag när jag fick min häst som jag fortfarande rider.;) Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Det var mamma som tyckte att vi skulle köpa häst. :p Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Började rida på sommaren när jag var 6, ridskola när jag var 8,5 tror jag. Hade ridit varierat i både hoppning och dressyr och uteridning. Ett år senare så tränade vi hoppning på 140cm. :eek: Beemergirl 2008-05-04, 18:56 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Har haft egen häst sen jag va 15 år, alltså 16 år nu. Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Hade tjatat länge om en häst men med ett evigt nekande svar... Började sommarjobba när jag va 14 och efter två sommrar så hade jag fått ihop pengar och fått ett ja från päronen. Jag hittade mitt föl och han blev min. Dealen va att jag fick ta hand om honom själv. Visst dom hjälpte till att bygga ett stall och höslagning men sen va det helt å hållet mitt ansvar.... Fick ett ja antar jag efterosm dom tyckte att jag vid 15 år va tillräckligt gammal att ta det ansvaret själv. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Började rida som 6-åring och hade sköthäst efter sköthäst genom åren, hängde alltid i stallet. Hade sommarhäst och fodervärdshäst flera sommrar innan... SkuttSanna 2008-06-09, 21:55 Jag fick min häst som 17åring. Ridit sedan jag var liten. Mina föräldrar sa att vi inte hade råd då jag ville köpa hästen jag red. Men de ändrade sig plötsligt och så köpte de henne. Mtv 2008-06-09, 22:07 Jag har haft häst sedan jag var 11 år gammal. Mina färäldrar har inte gjort så mycket, de har mest stöttat och hjälpt till, de är intresserade av hästar. Dock kan jag känna även nu (14) att det vore bar om någon mindre virrig kunde hjälpa till med vaccinationer osv ibland, om de kunde skjutsa mera (1 h till stallet) osv. Tyvärr har de inte möjlighet då de jobbar och jag har flera syskon, men det vore skönt. Jag tycker att föräldrar bör ta hand om datum osv till viss del, så att man inte står helt utelämnad, men det är inte nödvändigt. När jag köpte min första häst stod jag på en ridskola så att jag kunde få hjälp, jag kunde en hel del om sjukdomar och hade gått teorikurser m. m.. Jag hade ridit ganska länge och köpte en trygg häst. (ca 5 år) Mina förädrar nästan trugade på mig hästen:D. Jag ville, men trodde inte att jag skulle klara av det. Jag tog en massa hjälp med sådant som bara dyker upp när man har egen häst, och de gick bra. Ella_99 2008-06-09, 22:22 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst? Jag har haft min Ella (http://www.magic-cinderella.pixbox.se) i lite drygt två år nu. Vi hämtade henne den 13 april 2006. Hur gammal var du då? Jag var nästan 13 år då. Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Jag hade gått på ridskola många år innan, och vi har släktingar som haft hästar hela livet. Så efter att jag var sjuk en lång tid bestämde mamma att vi skulle börja titta på häst till mig, och så började vi bygga om ladan på tomten till stall och sätta upp hagar :laugh: Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Då kunde jag nästan ingenting. Ungefär det som man lärde sig på ridskolan, som att sadla, tränsa, styra (på ridskolavis, dvs dra i tygeln), och eftersom jag vart medryttare på en shettis innan visste jag lite om mockning, fodring och täcken också. Madde_padde 2008-06-09, 22:23 Min första häst var en sommarhäst sommarlovet mellan nian och gymnasiet! Andra var en travare som ja fick! pappa känner dom, och jja fick henne mot att ja skulle jobbai stallet hos dom för gratis stallhyra helt kanon! hade 4 underbara år me henne! Erfarenheter hmm gått typ 8 år på ridskola men super feg! hon byggde upp mitt självförtroende och allt blev kanon! sen har de rullat på är 23 och hämtar hem min 4de egna häst på lördag! :banana: övertalning av föräldrar var de juh just ingen då ja betalat allt själv! IronWill 2008-06-09, 22:31 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Jag har haft en egen ponny i ca. 3,5 år :D Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Min tränare sade åt dem att det var dags för en dressyrponny nu, och som tur var så lydde de hennes utmärkta råd och köpte en ponny åt mig. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Hade haft en foderponny i 1,5 år. Ek3n 2008-06-09, 22:44 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första)? Jag har haft 6 olika ponnyer i sammanlagt 8 år Hur gammal var du då? Jag fick min första när jag var 9 år gammal Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? tja, vi höll på med ponnytrav då och då föll det sig naturligt att jag och min syster skulle ha varsin shettis. Jag tjatade inte direkt. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Jag hade 3 års häst och ridvana, sedan hade mamma 20 års hästvana sen unga år. Millan_gulligast 2008-06-09, 22:52 hur länge har du haft häst (sedan den första): Min häst millan hämtade vi den 2:a maj 2005 och hur gammal var du då? nästan 9 Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Nja,sadla,´tränsa,styra osv...men lärde mig mkt undertiden.. Görel 2008-06-10, 00:19 Jag var 36 när jag köpte min första häst. Det var fem år sen och hon är fortfarande min. När jag köpte henne hade jag hållit på med hästar till och från i 30 år men det var ändå många detaljer som jag inte hade koll på! _Sascha_ 2008-06-10, 00:27 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Jag har haft min häst i 4 år, fick henne när jag var 15 år. Jag fick henne därför att min väldigt, väldigt snälla morbror erbjöd sig att köpa en häst till mig och mamma hade råd med månadskostnaden (i takt med att jag har skaffat jobb så har jag börjat betala mer själv, betalar nu allt utom stallhyra och försäkring). Innan hade jag ridit på ridskola i 8 år och även haft medryttarhäst, men kan nu tycka att jag nästan var för okunnig. Men har alltid haft kunnigt folk runtomkring mig som hjälpt mig med mycket. Jardina 2008-06-10, 08:53 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Jag har haft egen häst i 1 år och 8 månader nu snart. Jag var 16 år när jag fick min ponny. Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Jag hade tjatat länge och efter x antal år på ridskola så insåg de väl att intresset inte skulle försvinna, min tävlingsponny på ridskolan var inte lämplig som ridskolehäst så vi köpte henne. Mamma har ridit när hon var yngre, och även som vuxen. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Ridit på ridskola i 13 år innan, tävlat ridskoleponnyer, ridit in en ungponny. Thornbird 2008-06-10, 09:05 Har haft häst sedan jag var 12 år, det blir alltså 9 år (men hade foderhäst när jag var 11, så det blir kanske 10 år). Innan jag fick min första ponny hade jag ridit på ridskola i några år, och var skötare på två ponnyer i närheten av där jag bodde. Jag tjatade på mina föräldrar, och när ponnyn som jag var skötare på skulle flytta så fick jag ta honom på foder. Ett år senare undrade ägaren om vi ville köpa honom, och jag fick köpa honom för mina sparpengar. Ett halvår efter att jag köpte ponnyn fick jag min första storhäst, och honom har jag fortfarande kvar, tillsammans med min nya unghäst. Jag har även haft en shettis, och en del foderhästar. Som mest har jag haft 3 hästar samtidigt. aleksis 2008-06-10, 10:10 Fick min första egna häst när jag var 9 kanske. Vi har alltid haft hästar på gården och både min mamma och storasyster håller på med hästar. Jag hade väl ridit på ridskola i något år före jag fick min första. Arabizar 2008-06-10, 10:11 Min mamma har försett mig med hästar från det jag va liten,uppväxt med hästar och "red" första gången då jag fortfarande hade napp i munnen:D nu är jag 35 år gammal så det blir några år man sysslat med hästeriet. har flyttat runt ganska mkt,bott på hästgårdar,familjen har väl ägt uppemot 50-60 tal ponnyer/hästar under åren, (mamsen bor på en mindre gård och har ett gäng pållar fortfarande). själv har jag min häst inackorderad i stall då jag bor en bra bit från min mor. Mvh Arabizar Kicki_83 2008-06-10, 10:14 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst? Har bara haft min LillPojke i 8 månader i morgon. Han är min första egna häst. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Började på ridskola -89 red ovh teorikursade där till typ-99. Sen har jag haft olika medryttar hästar. Och nu blev en av dom till salu till slut så då skrapade jag i hop mina besparingar och köpt honom. mammasku 2008-06-10, 10:14 hemma hos oss har det varit bakvänt.Jag red på ridskola när jag var liten i typ 12 år,och sen slutade jag.Har en dotter som var "hästtokig"och som vuxen skaffade egen häst.Hjälpte till med hennes ibland och började rida igen.Nu har jag OCH sambon blivit totalt smittade och har precis skaffat varsin egen häst.Min kom i mars och hans i maj. Min dotter kan en hel del,så henne frågar vi mycket om vi undrar över något,men det har också hänt att jag har lagt ut en och annan fråga här på bukefalos. Lite omvänd ordning alltså,men det är roligt att vi alla delar intresset. Toppur 2008-06-10, 10:26 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första)?i 2½ år. och hur gammal var du då?Elva och ett halvt år. Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Min mamma red okså på ridskola samt red när hon var liten...+ att jag tjaaaatade j'ätte mkt. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Ridit på ridskola i 5 år,varit medryttare på ett godlandsruss... m.m angelwings 2008-06-10, 13:46 inte läst hela tråden.. men min första häst fick jag köpa som tonåring, för den ofantliga summan av 5.500 kronor. En bufflig fjordkille som var samma ålder som jag, hade gått som gårdshäst hos en gammal hästkarl tills han dog, då såldes hästen på auktion till ett par från sthlm utan hästerfarenhet som ville ha nåt gulligt nu när de skulle flytta till skåne. Hästen var...lite knäpp i början om vi säger så, men vi växte ihop och vi hängde ihop tills han blev 29 och fick ont och fick avlivas hemma i sitt stall. Efter det ville jag inte ha med hästar att göra på ett tag, men min dotter var nästan 4 då och ville börja på ridskola. Gick dit och gosade med hästarna och har gjort det i två år nu men inte känt att jag hittade nån häst att lita på. Men nu, för en månad sen träffade jag hästfröken som satte allt det på tvären och nu har hon bott hos mig i 23 dagar. :) en likadan utmaning som min fjordkille. Jag har dock alltid fått betala allting med hästarna själv och cykla till stallet osv innan man fick bil. Min dotter däremot kommer nog ha det mer förspänt eftersom jag själv älskar hästar så mycket, börjar tom omvända nya sambon...:) Elisha 2008-06-10, 14:08 kl Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? 14 ,3år Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? de va inte så svårt direkt haha Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? inga haha kunde inte ett skit hade haft en ponny innan de ,ridit i 8 år på ridskola oxå o diverse medryttarhästar,. diskho 2008-06-10, 14:09 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Jag har haft min ponny i 2,5 nu. Hämtade honom den 17:e december 2005. Jag var 13 och han 14 :) Det är min första ponny, och jag planerar inte att göra mig av med honom xD Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Min kompis (som ridit typ lika länge som mig) hade skaffat egen häst, och jag var med henne lite och jag kände att jag nog skulle vilja ha en ponny jag med eftersom jag kände att ridskolan inte utvecklade mig mer. Mamma kände samma sak, så vi köpte Bellman :) Hon red när hon var yngre och kan rätt mycket om hästar. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Främst ridskola. Men jag fick även rida lite privathäst ibland. De "sista åren" innan jag köpte min egen hade jag även medryttarponnyer :) western_wannabe 2008-06-10, 14:10 Skaffade min första häst när jag var 12 år. Kunde övertala mina föräldrar efterssom det var en foderhäst som jag kunde lämna tillbaka närsom, och efterssom han var helinackorderad i ett bra stall där jag fick mycket hjälp av stallägaren och kunde ha honom ganska billigt i utbyte mot lite arbete... Jag hade ganska god erfarenhet av både skötsel och ridning efterssom jag länge ridit min ridlärares gamla tävlingshäst och hjälp till med det mesta i stallet under några års tid. I efterhand tycker jag att jag var mogen för min första häst redan då, men att jag borde ha satsat på en lugn läromästare i ponnystorlek istället för ett orutinerat fullblod på 165 cm:angel: western_wannabe 2008-06-10, 14:12 Glömde svara, jag är idag 25 och har haft häst i 13 år. Är inne på häst nr. 7, 8 & 9 :) Jocelyn 2008-06-10, 14:14 kl Jag fick min häst för 5 år sedan, och var då 14 själv. Vi var delägare i Lillie sedan något år tillbaka men hon presterade inte så bra som önskat på banan och vi såg ingen anledning att sätta henne i avel. Sälja eller slakta var inte heller ett alternativ. Givetvis hade jag under mina drygt 5 ridskoleår tjatat om en egen häst, men i det här fallet var det mamma som tagit beslutet att hon skulle skrivas över på oss. Hade inga andar erfarenheter av hästar än det man lärde sig på ridskolan och de ridläger jag var på. Inte heller kunde mina föräldrar något om hästar, men mamma såg till att vi hamnade i ett litet stall där jag fick mycket hjälp med inridning, träning och allmänt hästvett. castle_bar 2008-06-10, 14:14 Jag har haft häst sen jag var 6 år gammal. Det var min hästintresserade mamma som självklart ville köpa en shettis till sin lilla dotter... :D Spotlight 2008-06-10, 17:43 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Fick min första egna häst (nuvarnade) när jag var 13 ½ år. Innan dess hade jag satt igång en B-ponny. Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Jag fick "bevisa" det genom B-ponnyn (missförstå mig rätt :o) Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? 9 år på ridskola och medryttarhäst. Lina Svensson 2008-06-10, 21:18 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Fick min lillkille för nästan 7 månader sedan, jag var 14 år Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Pappa var emot det, mamma tyckte att jag kunde få en häst. Efter mycket tjat så fick jag en Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Ridit på ridskola i 3,5 år, var "stallvärdinna" på ridskolan, varit på ridläger, ridit till en väldigt stark och envis fjording, haft 4 foderhästar, praoade äver på en större ridskola i en vecka, ridit privatlektion en gång i veckan i ett år Mithalagos 2008-06-10, 21:26 Jag var 11 när jag fick min första egna ponny, en welshponny, som jag då haft i några månader på foder. Fick henne i julklapp, så problemet med föräldrarna fanns liksom aldrig.. Nu har jag en arab som jag haft sedan år 2000. Har också haft en quarter, men sålde honom för snart 1,5 år sedan. Jag lärde mig det mesta på welshponnyn, men hade ridit sedan jag var 6, på många olika hästar och även hjälpt till vid inridning och tävlat lite i hoppning. Lycka till! Jordgubben från Skåne 2008-06-10, 21:31 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) Har haft egen häst sedan december -05 och hur gammal var du då? Jag var 20år Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? 14 år s hästerfarenhet, varav 1 år på ridskola, sedan sköthästar, hästskötare åt dressyrryttare, 3 års hästgymnasium, Flera år som medryttare på unghäst till gammal. Osv osv. Flera olika praktiker på diverse dressyrstall och ridskolor. Hannibal_roll 2008-06-10, 22:29 Fick egen häst som trettonåring, en shettis valack och ett russto att dela med mina två systrar, det är nu 10 år sedan. Alla syskonen ville ut och tävla så mamma och pappa bestämde i samråd med vår travskoleinstruktör att två ponnyer nog vore lämpligt om drömmarna skulle förverkligas. Först lånade vi ponnyerna och köpte sen. Då hade jag två års hästvana, min mamma red osv som tonåring men med kompetent hjälp nära till hands gick allt super ändå. Primalco 2008-06-11, 09:51 Jag fyller 16 nu här i sommar, och jag fick min första egna häst i feb nu i år. Det blev en unghäst, ett engelskt fullblod :D Jag började min "karriär" som 7åring på ridskola. När jag var 12 blev jag skötare på en ridskolehäst. När jag var 12-13 blev jag medryttare på en C-ponny som var mer vild än tam ;). Växte ur henne och började rida en arabvallack i samma stall. Vintern 05/06 såldes min sköthäst från ridskolan, och då lämnade jag araben och blev medryttare på min numera privatägda sköthäst. Sköthästenhamnade i ett litet privatstall med 6 hästar, och jag red 5 av dom hästarna mer eller mindre ofta med tiden. Växte ur sköthästen och började rida hans ägares andra D-ponny, en baskjirsom heter Zarek. I april - 07 tog vi Zarek på foder och flyttade honomtill stallet där jag en gång börjat rida på ridskola (numera bara privathästar dock). Det var nog det bästa jag gjort, att ta skrället på foder. Det var ett helvete rent ut sagt vissa dagar. Ponnyn var ganska outbildad (eller så var det jag kunde inte rida honom så bra, kanske en kombination av båda). Men med hjälp av tränare, envishet och tålamod blev han en helt annan ponny Vi lämnade tillbaka honom i slutet av dec -07, och jag blev extremt rastlös och inte glad alls. Red visserligen tvåhästar i stallet där jag haft ponnyn, men det var ju inte samma sak. Mina föräldrar, mamma iaf, kände också att man bara gick och väntade på att åka till hästen. Vi hade blivit en hästfamilj, trots att varken mamma eller pappa någonsin ridit. Idag är mamma ute istallet nästan varje dag och pappa är med på tävlingar (och stallhjälp ibland också, för den delen). Mina två yngsta bröder(6 & 8år) har också börjat rida lite smått på en B-ponny i samma stall. Nu stallar jag min alldeles egna häst i det stall jag som 7åring gick runt och drömde i. Tittade avundsjukt på privatisarna som galopperade sina egna hästar över fälten. Jag trodde aldrig att jag skulle få en egen häst, men efter att vi lämnat tillbaka Zarek blev det nästan nödvändigt. Och Malle är en familjemedlem nuförtiden, som hela familjen är mer eller mindre intresserad av :D Primalco 2008-06-11, 09:52 Oj, vilken novell det blev :angel: gneignei 2008-06-11, 10:13 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Jag är uppvuxen med hästar, pappa hade ett helt gäng trevliga och mindre trevliga individer. Min första egna häst fick jag när jag var 5 år, ett shettis sto som hette Sunny girl :love: Tog en break med hästar när jag fick barn och började om igen när den yngsta var 11 år och hon fick en egen häst (Islänning) Det var 7 år sedan och det blev flera Islänningar med tiden men nu har jag 2 Islänningar. chrisse 2008-06-11, 10:26 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Jag har haft henne i två underbara år, och då var jag 15 och hon 3. Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Det var nog min tränares förtjänst, jag var medryttare på en häst som inte var så rolig och då frågade han om jag ville hjälpa honom med hans treåring men sen sa ville han att jag skulle köpa henne. Och då gjorde vi det, bästa som hänt i mitt liv tror jag faktiskt. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Jag hade ridit totalt 9 år, var fodervärd på en av ridskolans hästar i cirka tre år (red tre ggr/veckan) sen blev jag medryttare på en häst (4 ggr/veckan). Jag hade verkligen inte mycket erfarenhet ändå, det är ju så mycket med skötsel och mat och sjukdomar som jag fortfarande inte känner att jag "kan". Min mamma red när hon var liten men hon kan inte så mycket. Sån tur är så har jag helt underbara människor runt om kring mig som hjälper mig. Nu när jag tänker tillbaka känns det helt sjukt att första hästen var tre år och inte ens inriden men min tränare har hjälpt mig jättemycket och hon är verkligen hur fin som helst. Men jag ångrar mig inte en sekund! puff93 2008-06-11, 10:38 fick :eek:min häst av morfar:banana: pga att han inte orkade inte sköta henne jag har haft henne i snart 3 år det var rätt lätt att övertala mamma o pappa. Min mamma har ridit in henne jag har hållt på med hästar sen ja va ca 6 år. men började rida på ridskola när ja va 11-12 år. ja e 15 år nu Larka 2008-06-11, 13:05 Fick min första häst för ungefär fyra år sedan, och det är samma lilla häst som jag har nu. :) Jag var tolv när jag fick henne. Vi skulle "bara åka och titta" och hade egentligen absolut inte varken tid eller råd att ha häst, men sen så var hon ju så underbar så det gick bara inte att motstå.. :love: Min kära mor var inte så svårflörtad, tror tillochmed att hon var mer förtjust i det lilla undret än vad jag var till en början (och det säger en del...). Före det hade jag varit medryttare än sväng, hyrt häst, ridit på ridskola osv.. Cashmir 2008-06-20, 13:51 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) Har haft egen häst i nästan 2,5 år. hur gammal var du då? 13 år, skulle fylla 14. Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Vi skulle precis lämna tillbaka foderhästen och hade övervägt länge om vi var mogna för att köpa en egen. Krävdes dock lite övertalning innan mina föräldrar gav med sig. Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Ridit på ridskola inprincip hela mitt liv, varit skötare, medryttare och halvfodervärd, ja gud vet vad. Kunde ridbiten hyffsat men inte så mycket hanteringsmässigt om hur det fungerade att ha en privat häst uppstallad och liknande. Vi beslöt 2005 (Här fyllde jag alltså 13 år) att ta hem en ridponny på foder under 1 år och se om detta var något vi förstod oss på! Det blev som en egen ponny - men utan att äga den själv:D Det var mycket vi fick lära oss och hela familjen blev inblandad, vi hade jätteroligt med denna ponny som jag hann med att tävla litegranna på. 2006 köpte vi min första ponny som jag hade i 2 underbara år. Han såldes sedan i mars 2008 och i samma veva köpte vi min nuvarande ponny. Juno 2008-06-20, 14:46 Jag fick min första egna häst när jag var 11 år gammal. Hade haft sköthästar i 3 år och gått på ridskola i 8 år då. Jag tjatade och tjatade tills dom gav med sig, och fick då min häst på min 11 års födelsedag :D Lucky_Me 2008-06-20, 15:37 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Vi var inte helt "gröna" när vi köpte min första ponny när jag var ca 13 år. Jag hade gått på ridskola sedan jag var ca 6-7 år, haft en sköt"häst" (ponny), hyrde en ponny en sommar, foderponny därefter och sedan köpte vi. Såklart var vi ändå i princip nybörjare, min mamma visste absolut ingenting om hästar och samma sak med pappa. Men ändå har jag aldrig behövt tjata det har bara blivit så att vi till slut köpte en egen ponny. Jag hade visat i.o.m sköt- , hyr- och -foderponnyn att jag kunde ta ansvar och rida så många dagar det krävdes, så mina föräldrar tvivlade aldrig. I somras sålde vi min ponny och köpte ett halvblod som var rena motsatsen till min förra ponny. GALOPP 2008-06-20, 16:11 Om du har egen häst, hur länge har du haft häst (sedan den första) och hur gammal var du då? Om du var minderårig, hur fick du dina föräldrar att gå med på det? Vad hade du för erfarenheter innan inom ridning/hästhantering? Jag har haft min häst i drygt en månad och köpte henne alltså nu i år. Jag är 18 år gammal. Jag köpte min häst för egna pengar vilka jag sparat LÄNGE. Betalar dessutom allting till hästen själv - stallhyra, träningar, utrustning, hovslagare osv. _pirate 2008-06-20, 16:47 KL Jag har haft min häst i lite mer än ett år nu, var 16 när jag köpte henne. Kravet för att jag skulle få köpa henne var att jag skulle stå för ALLT själv; Själva köpet, stallhyra, vaccination, veterinär, avmaskning, försäkring, utrustning etc etc etc. Och detta har jag också klarat att hålla, eller ja, mamma betalar försäkringen på 100 kr/mån och pappa skjuter till med halva stallhyran(400 kr), detta efter att de upptäckt att en häst var visst inte så fel att ha ändå:grin: Vi har dock haft många motgångar och jag var inte alls beredd på vad det skulle kosta mig, har lagt ut runt 13 000 på veterinär, tandläkare och div. mediciner och jag är bara 17:crazy: All lön och alla stipendiepengar fick gå till hästen, men jag ångrar det verkligen inte! Nog med utläggningar.. tidigare erfarenhet? runt 4 år på ridskola och en rad olika medryttarhästar :) niphredil 2008-06-20, 17:45 *KL* Jag och min syster fick en New Forestponny strax innan jag fyllde tolv. Vi hade ridit på ridskola fem år då och pappa hade redan en egen häst. Och just ja, jag har haft egen häst jämt sedan dess. Nu är jag 22. Wembley 2008-06-21, 14:49 Tjatade inte om att få en häst, en dag när jag var i 10-års åldern kom mina föräldrar hem från jobbet och sa att vi skulle köpa min mammas kollegas ponny. Jag blev förstås jätteglad! Nu blev ponnyn halt kort efter köpet efter att ägaren tävlat den och köpet fick gå tillbaka för den blev tyvärr inte bra igen trots behandlingar. Vi köpte istället en 7-årig welshponny senare under samma vår med hjälp av en annan mycket hästkunnig kollega till mamma. Vi hade tyvärr alldeles för lite kunskaper/erfarenhet :crazy: Som tur var hade vi hästkunniga människor omkring oss och min pappa var intresserad, lärde sig snabbt och hjälpte mig mycket. Ponnyn var också välutbildad, klok och pigg och en mycket bra förstaponny :love: Har med två års uppehåll haft häst sedan dess, är nu 40 :) Taladinn 2008-06-21, 16:41 Jag fick min första egna häst när jag var 10 , då hade jag ridit i 6 år . Jag tjatade o tjatade , och tillslut gick dom med på det : ) Dock köpte vi vell inte den bästa barnhästen , En 7 årig arab med mycket temprament- men jag fastnade för honom direkt och skulle ha honom . Och jag ångrar inte det nu , han lärde mig så otroligt mycket och vi fick ett helt speciellt band , jag ställde honom där jag ville -lös , och han stod och väntade på mig :love:. ridningen funkade bra sedan, med mycket hjälp av tränare m.m Nu har jag dock en ny häst sedan snart ett år tillbaka , han är såklart också speciell för mig , men första ponnyn har ju såklart alltid den speciella platsen :) Feua 2008-09-14, 10:53 Vet någon genomsnittsåldern på egen häst? *Gotlandsrusset* 2008-09-14, 11:06 pappa va hästintresserad. fick min första ponny när jag va 10. hade då hästarna inackorderade. Byggde eget stall ungefär tre år senare. behövde knappast tjata till mig häst. |