Visa fullständig version : Lilla körkortstråden!
memmalotta 2008-05-06, 22:04 Nu en liten tråd för oss som vill peppa varandra till körkortet!
Beslutsam var jag om att ta körkortet direkt när jag fyllde 18 i februari, men OJ vad bra det gick! Började inte med teorin förren efter födelsedagen, jippie :angel: Däremot känner jag mig ganska klar i körningen, började direkt när jag fyllde 16. :)
Men nu jävlar ska jag få fart på mig, skriva in mig på körskolan och ta någon lektion för att se om jag behöver träna extra på något speciellt - köra halkbana och sen skriva prov. ;)
Någon mer som är på gång? Uppdatera här, så kan vi tillsammans peppa varandra så man orkar läsa genom alla trökiga sidor eller träna på alla dessa skivor. Eller kanske bara köra bil oftare! :bump:
Mazarinen 2008-05-06, 22:20 Oj, oj. Jag är ju värren än dej.
När jag gick den där kursen när jag var 16 år, dvs. för 2 år sedan så tänkte jag; nu jääklar ska jag köra som en galning, så jag kan ta mitt körkort när jag fyller 18. Nu sitter jag här och har varit 18 år i en månad och har kört 4 gånger, varav 2 ute på vägen :angel:
haha jag återkommer i höst, då jag tänkte ta körkort :angel:
Stefffie 2008-05-06, 22:39 Jag är galet på G med mitt körkort! Började köra ca 3 månader före min 18-årsdag, d.v.s. i januari. Har skrivit teorin (63 av 65 :banana: ) och gjort halkan :D
Ska antagligen boka uppkörning imorgon, och det blir väl någongång i början av Juni som det ser ut. Laaagom nervöst, ja.
:p
Vill verkligen inte kugga.
Kör bra, enligt både mig själv och körskoleläraren, men självklart finns det detaljer att slipa på. Dessutom körde jag katastrofalt dåligt när jag körde inne i Landskona för någon vecka sen. Jäkla skitstad :devil:
btw. memmalotta, när jag har läst dina inlägg i FT-forumet har jag alltid trott att du vart mkt äldre än 18
Jag fyller 18 i juni (om exakt en månad faktiskt :D) och jag har kört från och till sedan jag fyllde 16. Är dock väldigt rädd och försiktig när jag kör bil, så jag behöver mycket träning. Jag har börjat plugga lite teori, och ska börja köra på körskola om ett par veckor. Hoppas på körkort i slutet av sommaren.
memmalotta 2008-05-07, 08:45 Haha, inte äldre!
Däremot borde denna tråd ligga vid ÄU, men jag var lite för snabb när jag skapade den igår ;)
Härligt att det går bra, jag måste ta mig i kragen och skriva in mig på köskolan! Pepp-pepp :banana:
Breakdown 2008-05-07, 13:30 Jag klarade mitt körkort idag :D:D
Sunshiine 2008-05-07, 15:48 Grattis :banana::banana:
memmalotta 2008-05-07, 17:13 GRATTIS! :bump:
peppa oss andra nu ;) var teorin svår tyckte du? var din handledare hård på körningen, och vad fick du göra? :)
Breakdown 2008-05-07, 17:20 Tack båda två! :)
Nja, sätt dig och plugga på datorn ca en timme om dag en vecka innan så sitter det sen.
Jag kuggade första gången och då tyckte jag handledaren jag hade då var rätt hård för han kuggade mig för att jag först missade en 90-skylt o körde i 70 tills jag såg nästa, och sen skulle jag följa anvisning mot centrum, men glömde bort att svänga vid sista skylten, men kom ändå till centrum.
Idag var handledaren jag hade jätteschysst, jag körde i ca 25 minuter, vi satt och snackade om hästar om när vi kom tillbaka fick jag mitt körkort :D
Däremot känner jag mig ganska klar i körningen, började direkt när jag fyllde 16. :)
Hur tidigt får ni börja i Sverige??
Här i Finland får man inte börja övningsköra förrän tidigast 6 månader innan man fyller 18!
Själv började jag med med körkortet ca 3 månader innan min födelsedag och fick det 5 dagar efter att jag hade fyllt.
Har haft det i lite över 2 månader nu :)
memmalotta 2008-05-07, 19:34 Vi får börja när vi är 16 (hehe) men det krävs dock att man själv samt handledare går en kurs numera.
Övningskörning med släp får man göra från 17,5 års ålder :)
Stefffie 2008-05-07, 19:36 var det verkligen bara det du kuggade på?
huja.. Är rädd att få en sån, inspektör from hell s.a.s. Är typ livrädd för att kugga!
Körde lektion idag, gick kanonbra faktiskt. Fast jag gillar inte körskolebilarna. Mammas bil er muuchos bättre!
memmalotta 2008-05-07, 20:58 vad använder de för bilar på eran körskola? och vad kör du för bil hemma?
hemma har jag kört lite olika, men mest en rätt stor mitchubishi (stavfel?) med noll svängradie, samt rätt stor passat - så jag hoppas inte körskolans feta volvosar ska ställa till med några problem! :p
memmalotta 2008-05-07, 20:59 försökte förresten skriva in mig idag, men de svarade inte på telefon :mad:
Breakdown 2008-05-07, 21:18 Japp det var bara det.
han sa typ : "Ja din körning är bra, men jag tycker du borde titta mer på skyltarna!"
vadå titta på skyltarna, första skylten missade jag då den låg rätt dåligt direkt efter en kurva och den andra glömde jag helt enkelt bara bort.
jaja.. råkar man ut för en sådan handledare är det väl bara att ha alla sinnen skärpa så borde man klara det. :)
killen jag fick idag till exempel var jättetrevligt, jag fick ett motorstopp men om det sa han bara en gång är ingen gång. hehe.
Jag kör upp i mitten av juni.
Jag har kört 5 gånger, kör redan på landsväg och kan växla mellan alla och backa och blabla.
Naturtalang helt enkelt, men har ju rallyfolk i släkten ;)
Men jag ska skriva in mig på körskolan i slutet av maj, var där och snackade med dem idag och då sa de att om jag börjar då så får jag köra upp i mitten av juni. Och ska nog ta BE direkt då med.
Stefffie 2008-05-07, 22:24 Nu är jag iofs inte så bra på bilar, men det är en mitshubitshi (?), och den är blå. :p
Mamma har en sprillans ny Peugeot 307, som är fantastiskt rolig att köra! Har kört pappas volvo V70 en del också, bra när man lärde sig fickparkera, men den är automatväxlad, så jag brukar alltid köra i mammas.
Breakdown: Man kanske kan försöka fjäska lite för kontrollanten? :p
Stefffie 2008-05-07, 22:26 Men shiet vad du går fort fram! Iofs kan man väl knappast anklaga mig för att vara en naturbegåvning :angel: Men man måste väl köra upp för BE separat?
Har du redan bokat uppkörning, eller hoppas du få tid då?
Nu vet jag iofs inte var du bor, men här nere är det iaf. 5 veckors väntetid på en uppkörning.
ajash, Lycka till iaf ! :)
Jaao, kanske låter som det är för snabbt, men jag lovar jag kör som en gud haha.
Nej men jag är duktig, faktiskt.
Ah, BE får man ta först när man har Bkort, men jag funderar på att vara så iskall att jag chansar på att inte kugga och helt enkelt boka uppkörning för BE dagen efter Buppkörning.
Jag har inte bokat till 100 %, men trafikskolan jag ska gå på har ett speciellt ''paket'' att om man väljer det så får man halkbana, teoriprov, några (3) lektioner och uppkörning. Så man behöver inte vänta.
Så börjar jag där typ 1a juni kör jag upp ungefär den 15e.
Kostar typ 5000 kr för det där paketet och det får det vara värt :)
memmalotta 2008-05-09, 17:03 Bra paket!
Jag bokade första körlektionen igår, yes! Äntligen händer något! ;)
Tyvärr väntetid, så första lektionen med körlärare sker den 20/5 kl 09.45, huuuuh! :crazy:
BE skulle vara skönt att ha direkt... Men så länge det "bara" gäller att köra hästen så funkar det ju rätt länge med bara B, sålänge man har en bil som får dra! :laugh:
Har nyss börjat. Fyllde 18 i mars. Har gjort lite teori vid datorerna. Klarat A delen (66/70), i onsdags började jag med B delen (62/70, 63 = G) hmm.. men nästa gång går de nog bättre.
Kört 1 lektion oxå, gick väl ganska bra. Ska köra min nästa på torsdag, så vi får väl se.
Haha, jag fyller 18 år i september och har aldrig någonsin kört en bil, tror inte att jag ens kommer klara av det :( (Tur att man bor i Stockholm :angel: ). Nemen jag satsar på att ta det i början av nästa år.
Gullegrisen 2008-05-09, 19:28 iiih! jag har uppkörning om en vecka. Är skitnervös. ungefär lika som för uppskrivningen, den va hemsk, även om det gick super för hade pluggat som en galning :P önska mig lycka till. så önskar jag alla andra lycka till ^^
Stefffie 2008-05-09, 21:14 Massa lycka till!
Det kommer säkert gå kanon! :bump:
Jag körde lite idag, med pappa. Har tidvis problem med att jag blir lite småvåldsam med kopplingen när jag blir stressad, o vill gasa iväg fort, o då blir det inte riktigt mjukt o harmoniskt. bajs.
Lycka till :) Du kommer att klara de. Lycka till igen.
Gullegrisen 2008-05-09, 21:34 Jag blir precis lika dan.. men då skyller jag allt på bilen i stället :P
Gullegrisen 2008-05-09, 21:38 Tack tack du!
Det låter konstigt och lite övernitiskt, tycker jag, att de kuggar för en sådan grej som att man glömmer en skylt (det handlar ju trots allt mycket om nerver under uppkörningen) trots att man i övrigt kör bra.
Jag körde fel i en rondell på min uppkörning. Förarprövaren sa att jag skulle köra mot/till ett affärsområde men eftersom jag inte förstod att vi skulle IN på området, d.v.s. in bland parkeringarna, så körde jag rakt fram i rondellen i stället för att svänga av åt höger. Det var dock ingen fara på taket för det, jag fick bara ta nästa avfart dit i stället. Snäll förarprövare?
Stefffie 2008-05-11, 11:23 Så har jag också förstått det, att de inte kuggar en för en minimal grej, eller om man kör fel, för det jag ju faktiskt ingenting med din förmåga som körare att göra.
Min körskolelärare berättade om en elev som körde upp, och hon körde på en 90-väg, som en kort sträcka blev 70, innan den efter ngra hundra meter blev 90 igen. Hon missade att sänka hastigheten, och körde rakt på i 90. Inspektören sa ingenting, men när de kom fram till rondellen i slutet av vägen så fick hon vända och köra tillbaka en gång till, tyvärr så missade hoon 70-skylten även då, så hon kuggade.
Han sa dessutom att de flesta som säger att de blev kuggade på en enda grej inte riktigt har lyssnat på inspektörens utvärdering, för man får göra småmisstag, bara det inte blir för många eller för stora!
Eccentric 2008-05-11, 11:27 Jag har varit pepp hur länge som helst, fyller 18 i juli och har teorin bokad redan;) Har kört bil sedan juli förra året.
Har dock inte tid att plugga nu, har så grymt mycket i skolan, men jag hinner ju en månad när vi har slutat så det blir perfekt! Har fixat A-fasen iaf, så har ju som börjat iaf!
Har kört en lektion på körskolan, känns jättebra. Har fler inbokade. Jag planerar att ha körkortet så fort som möjligt, men det är ju lite jävligt att fylla år på sommaren då vägverket är underbemannade..:grin:
Men ja, det tuffar på för fullt för mig och mitt körkort:p
memmalotta 2008-05-20, 22:01 Puttar lite och uppdaterar er hur det går för mig! :laugh:
Körde min första lektion idag, gick kanonbra! Prickade av en hel del punkter och han tyckte jag körde bra, hanterade de tekniska bitarna bra samt var lugn - skönt! :D
Ps: de hade fan kärringstoppsfria bilar, för jag klarade mig! haha ;)
Körde min 3:dje lektion igår, gick jätte bra. Men några motorstopp och kom in i rondeller på förhög växel. Men de var första gången med den läraren. Sen tränade start i backe.
Stefffie 2008-05-20, 22:28 Kul att det går bra:bump:
Själv fick man slösa en del lektioner i början med att lära sig att hantera växel och koppling eftersom vi inte hade ngn manuellt växlad bil hemma då. väldigt onödigt och dyrt egentligen..
Jag hoppas på att kunna boka en uppkörning ganska snart nu, mitt enda egentliga problem är väl typ att jag inte mesar så mycket som körskolelärarna vill att jag ska göra, ex. på avfarter så bromsar jag inte så mkt, ´jag vill utnyttja rörelseenergin. :p
Nej, men ibland går det kanske liite fort i någon kurva etc. men ja.. Uppsikten bakåt/döda vinkeln går lite förlorad ibland om jag blir stressad.. Hoppas hoppas ta körtkort snart! Villvillvill!
IronWill 2008-05-20, 22:32 Kl*
Jag håller på och tar körkort, men jag är så jäkla dålig på att plugga teori att jag inte vet vad.
Körningen går bra, men jag är för slö när det gäller teorin :o och jag är redan 18, borde ha körkort nu igentligen, men sitter hela tiden och funderar varför jag inte pluggar istället för att plugga :( :p
NagelacksBeroende 2008-05-21, 07:25 kl
Jag måste bara säga hur glad jag är som redan är klar med det där, haha. Usch, jag mådde så sjukt dåligt när jag skulle ta körkort så det finns inte :eek:. Jag avskyr att köra bil dessutom! :angel: Tycker inte alls om det, och det blev inte bätter av att vi krockade med en lastbil kan jag säga :D.
Jag klarade första uppskrivningen och första uppkörningen iaf :), det var himla skönt att slippa göra om...
-kl-
Jag har bokat min första körlektion, den fjärde juni är det dags. :crazy: För tillfället känns det dock ganska bra. Jag är inte fullt lika nervös när jag kör längre.
lady_hamilton 2008-05-21, 09:34 Jag hoppas på att kunna boka en uppkörning ganska snart nu, mitt enda egentliga problem är väl typ att jag inte mesar så mycket som körskolelärarna vill att jag ska göra, ex. på avfarter så bromsar jag inte så mkt, ´jag vill utnyttja rörelseenergin. :p
Kör bara lugnt på uppkörningen, så kan man köra så sen :angel: ;)
Det är ju EcoDriving iaf :D
Stefffie 2008-05-21, 21:35 Precis min tanke! Jag är ju miljövän No 1. Är ju mkt mer ecodriving o rulla (0 l/mil) än o mesa ner till 40 o sen sitta o gasa för o hålla den hastigheten!
Vaddå att man får hålla i sig i kurvorna? Miljön går faktiskt före bekvämligheten!
;)
Stefffie 2008-05-21, 21:36 Hur kan du ogilla att köra bil?
Det är ju helt jättekul! Avslappnade, lagom spännande, o så får man se väldigt mkt!
Det enda negativa är att man måste titta på vägen ibland också ;)
NagelacksBeroende 2008-05-21, 21:48 Jag vet inte :p, har aldrig gillat att göra det. Tycker inte alls att det är särsilt avslappnande, sitter på helspän hela tiden (vilket leder till att jag spänner mig hela tiden och får skitont) :D.
c0pyright 2008-05-21, 23:05 Jag skrev faktiskt in mej på körskolan igår! Woho! Hade även min första teorilektion igår då. Detta är ett stort steg för mej. Trodde aldrig att det skulle bli av. Haha ; ]
Är redan 18, fyllde i december. Har övningskört med mamma till och från under kanske ett par år, men det har mest varit till och från stallet bara.
Detta får bli mitt lilla "projekt" under sommaren, tänkte jag, då jag troligen inte ska sommarjobba kommer jag ju ha rätt mycket tid. Bättre att göra nåt "vettigt" då ; ]
Usch, känns som jag inte kommer att klara dethär, då jag inte har så mycket motivation till det. Tycker inte det är kul alls att köra bil. Men ett körkort är ju alltid så bra att ha...
Men cyklisten man råkar köra på vid en cykelöverfart tycker nog i sin tur att hans liv går före miljön. ;)
(F.ö. går ju eco-driving till stor del ut på att planera sin körning, inte att "mesköra".)
NagelacksBeroende 2008-05-22, 07:17 Jag tycker inte heller att det är kul att köra bil och har aldrig gjort, men nu sitter jag här med ett körkort iaf :p. Så det går nog för dig också :D.
Jag var på handledarekurs i helgen. Gud så tråkigt det var förresten:crazy:. Ska skicka iväg papprena till länsstyrelsen idag och ansöka om att mina föräldrar ska bli handledare.
Har redan körkortstillstånd så när jag vi får godkännande är det bara att börja tuta :bump: Sen ska jag köra under sommaren och förhoppningsvis skriva teorin i augusti. Skriver man i september får man bara 2 månader på sig att klara uppkörningen, till skillnad från idag då man har ett år på sig. Lite skillnad liksom, så jag vill gärna klara teorin innan september.
Stefffie 2008-05-22, 17:47 fast det är främst vid avfarter från 90 och 110 vägar som jag rullar, trafikläraren predikar mer att man ska bromsa ner till 40-50, medans jag vill rulla så länge som möjligt (d.v.s. bromsar bara om jag kör så fort att jag inte klarar kurvan ;) )
Inne i stan eller på andra ställen där man kan stöta på gångare/cyklister kör man ju självklart inte 70-90-110
KL
Jag har kört en del, fixar den "lätta" körningen så att säga men måste öva mer på att köra i bostadsområden och sådär. Men det kommer nog gå! Jag SKA ta körkort när jag blir 18, dvs. om ungefär precis ett år.
Någon som vet hur gammal man måste vara för att skriva teorin och göra halkan?
Stefffie 2008-05-22, 21:05 jag är ganska säker på att du får göra både teori och halka innan du är 18
Aa jo det vet jag, funderar bara på hur tidigt.
Eccentric 2008-05-22, 22:55 jag är ganska säker på att du får göra både teori och halka innan du är 18
Nix, man ska ha fyllt 18 år för att få göra teorin. Halkan får man däremot göra innan.
NagelacksBeroende 2008-05-22, 23:33 Jag vet folk som har gjort teorin innan? Hm :p.
Inne i stan eller på andra ställen där man kan stöta på gångare/cyklister kör man ju självklart inte 70-90-110
Haha nej, det får man ju verkligen hoppas. :p :D
Eccentric 2008-05-23, 09:11 Jag vet folk som har gjort teorin innan? Hm :p.
Det enda jag har hört är väl isåfall om de fyller år just när vägverket har semesterstängt, då kan man få göra den tidigare.. Eller nåt sånt?
Jag TROR också att det kan vara så att de som går fordon på gymn. har någon form av dispens och får göra båda eller i alla fall ett av proven innan de fyllt 18?
Eccentric 2008-05-23, 16:12 Jag TROR också att det kan vara så att de som går fordon på gymn. har någon form av dispens och får göra båda eller i alla fall ett av proven innan de fyllt 18?
Det har jag ingen aning om, men du har säkert rätt:)
memmalotta 2008-06-10, 19:23 *putt*
Nu har jag tre lektioner kvar att köra, och halkan + teorin är bokad! :D
hur går det för er andra?
Stefffie 2008-06-10, 19:38 Jag är typ klar med allting, känner mig ganska stabil i min körning etc. och har uppkörning inbokad.. lyssna på det här.. i AUGUSTI!
Megalånga köer här, och jag är jättesur på körskolan som inte sa ngt så att jag kunde boka tidigare! Jag hade velat köra upp i slutet av juni, senast!
Det är visst alltid så, sa min trafiklärare. Alla vill ha sitt körkort innan midsommar typ. Trist att du inte fick veta dock, så att du måste vänta så länge nu. Men du får försöka se det positivt och att du ju då får lite extra tid på dig att övningsköra i alla fall. Man kan ju aldrig bli för bra på att köra bil, och det är ju trist att kugga. :)
ForeverYoung 2008-06-25, 12:07 Hjääälp, jag har uppkörning om två h och 20 minuter! Är så sjukt jävla jättenervös :S
Jag ska med köra upp i augusti.
Har inte orkar plugga teori ngt än så egentligen skulle jag kört upp om en vecka.
Fick helt sjuk vattenplaning när jag landsvägskörde häromdan, det var lite smått obehagligt.
Min körskola har haft semesterstängt ett tag, därför körde jag min andra lektion först idag. Tredje imorgon, och jag har börjat med teorin. Tack vara mina utmärkta arbetstider, säger min lärare att jag kan få köra 3-4 gånger i veckan. Alltså hoppas jag på att köra upp i slutet av augusti/början av september.
Fast jag kan säga att jag avskyr att övningsköra. Jag är nervös och stressad hela tiden, trots att min lärare är väldigt lugn.
Lintrollet 2008-06-26, 23:56 HUR GICK DET ? HUR GICK DET? Jag är så nyfiken. Hoppas du fixade det:bump::bump:
Sedan vill jag fråga om du har fått något besked från Hippologen ännu????????
Ylva_87 (min dotter) har inte fått något brev än.:confused:
Vi håller tummarna för dig också.;)
Varmblod_lover 2008-06-27, 11:10 Jag ska fylla 18 nu i nov. Men jag har fortfarnade inte börjat övningsköra. Orsaken: Jag vågar inte:o
Jag har fått pröva på att köra på en grusväg där man garanterat inte möter ngr bilar. Jag va typ livrädd, men det gick jättebra. Tyckte både mamma och jag. Men som sagt jag är verkligen rädd och vill absolut inte ta ngt körkort. Sen är jag väldigt osäker på saker som är nytt. Mamma fråga mig hur jag ska klara mig utan körkort. Jag svarade att jag ska köra häst och vagn som man gjorde förr i tiden:D:angel:
Men innerst inne vill jag ju naturligtvis inte köra häst och vagn. Hur hade det inte sett ut:rofl:
Hur ska jag komma över denna rädsla? Har ni ngt tips?
Väldigt tacksam för alla tips:bow:
Testa att boka in en eller ett par lektioner på en bra trafikskola (hör dig för bland vänner och bekanta om vilken som är den bästa trafikskolan i din närhet). Kanske känns det lite lättare och lugnare om du har en lugn, pedagogisk lärare med dig än någon annan i början. I alla fall så är min erfarenhet att utbildade trafikskolelärare är så mycket lugnare och tryggare än andra handledare. För även om ens privata handledare är bra och inte tillhör den hysteriska sorten eller liknande (;)), så ägnar trafiklärararna ändå större delen av sin vardag just åt att lära folk att köra bil, och de är som sagt också utbildade för det.
Och/eller kan du ju ta med dig din mamma och köra på en större, tom parkeringsplats (typ på ett industriområde en kväll när allt är lugnt) i stället för att köra runt på småvägar. Då kan du träna på att starta, gasa, bromsa, svänga etc. i lugn och ro utan att behöva bekymra dig om att hålla dig kvar på vägen och dylikt.
Försök helt enkelt göra bilkörningen till något "lätt" och roligt i början. Lycka till! :laugh:
Varmblod_lover 2008-06-27, 20:20 Okej tack så mkt:bow:
Ska snacka med morsan om det:D
Jag är likadan! Jag avskyr att köra bil, och är nervös och spänd hela tiden. Ofta när jag har kört färdigt darrar jag i hela kroppen. :crazy: Förhoppningsvis kommer jag snart över rädslan...
Jag tycker att aiquen gav många bra tips. Lycka till!
Varmblod_lover 2008-06-27, 23:07 Tack så mkt:bow:
Lycka till du med förresten;)
ForeverYoung 2008-09-03, 12:58 HUR GICK DET ? HUR GICK DET? Jag är så nyfiken. Hoppas du fixade det:bump::bump:
Sedan vill jag fråga om du har fått något besked från Hippologen ännu????????
Ylva_87 (min dotter) har inte fått något brev än.:confused:
Vi håller tummarna för dig också.;)
Nej, på den uppkörningen gick det tyvärr inte vägen. Har dock klarat det nu, några försök senare ;) Och hippologen gick ju också bra, jag och Ylva är ju klasskompisar nu! =)
kl.
Nu har jag vart på handledarutbildningen, jag har kört framåt och backat än så länge och det går bra, fast det går saakta :angel:
Fick ni också prova ett par goggles som motsvarade en viss alkoholhalt? Jag fick prova 0,7 och jädrar va vingligt det var :eek:
RosaBananen 2008-09-18, 18:22 va vad är det? :D
Nån som vart ute och kört på senaste då? Inga dikes- elr. akuten besök?;) ahh gud vad hemsk jag är !:o
CORNHEAD 2008-10-19, 05:47 Jag har inte hållt på att köra så länge men det gr redan superbra, så jag har inga hemska eskapader att dela med mig av ;D det skulle isf vara ett par kärringstopp när jag skulle parkera vid pizzerian och det satt massa små fjortisbrudar utanför som tydligen såg mig som dagens underhållning, men det får jag väl bjuda på! XD
RosaBananen 2008-10-20, 14:01 haha skit i dom ;P dom fick lite skoj iaf
CORNHEAD 2008-10-23, 11:28 precis! :D
jag har några kompisar som har lyckats klanta sig rejält dock,
en utav dem körde över en häck när hon skulle parkera (tryckte på gas ist för broms),
en annan körde in i en stenmur första gången hon körde och den tredje skulle öva
parkering och lyckades köra ner ett helt staket på offentlig plats XD
RosaBananen 2008-10-23, 12:20 hehe opps:D
påminner mig om första gången jag körde moped och körde ner i diket xD hih
MissOnly 2008-10-23, 12:42 KL
Jag är inte direkt på G :angel: Gick handlerdarkursen i somras, och min teori börjar den 1:a december. Jag fyller 18 på tisdag :angel: Har kört ganska mycket nu dock, är ganska säker! Kör i stan, på 90-vägar osv :).
Jag har klarat mitt körkort. Efter andra uppkörningen. :)
Åhå! körkort är en sådan befrielse... jag gjorde handledarkursen någon dag innan jag fyllde 16... och körde väl 2 ggr den sommaren.. haha va engasherad man vart... sen gick tiden.. och den gick.. gick.. och gick... oj sen var det visst mars.. jag fyller 18 om en månad.. så tänkte att jag kanske skulle börja att övningköra.. så körde väl en 10 gånger hemma och skrev in mig på skolan.. de tog senda 5 veckor så ohhej så var det färdigt efter 6 körlektioner på skolan och ytterligare 2 hemma så hade man kortet!! VILKEN befrielse..
CORNHEAD 2008-10-24, 15:05 haha! min kompis som körde in i stenmuren lyckas köra in i en båt med moppe... och cykla in i en taxi! den människan är inte gjord för att färdas i snabbare takt än vad hon kan gå ;)
CORNHEAD 2008-10-24, 15:07 åh, härligt! jag köpte ett startpaket på körskolan, så i det ingår 12st körlektioner. Hoppas på att inte behöva ta fler än så :)
-kl-
Jag klarade då teorin i slutet av augusti, men fick ett uppehåll i körningen på sex veckor eftersom min lärare blev sjuk och jag var tvungen att byta körskola. Sedan dess har jag bara kört fyra lektioner p.g.a mycket krångel med tider och så, men har bokat halka och ska snart köra provuppkörning. Så det går framåt! :D
CORNHEAD 2008-10-28, 07:43 Jobbigt! Men du verkar ju vara på gång iaf, lycka till! :)
Jag har ju inte tagit nån körlektion än, har kört ca 20 ggr med mamma/pappa. Men nu har jag börjat lägga mig till med massa små ovanor så ska boka körlektion idag!
Ska ändå in till körskolan och göra Vägmärkestest, är det någon mer som gjort dem? Vet inte om det är obligatoriskt eller hur det funkar :P
|
|