Visa fullständig version : Mabuse flyttar utomlands!

Mabuse
2008-05-14, 18:29
Fick idag besked om att det nu är klart att jag kommer jobba i Tyskland under hösten, så nu går flyttlasset. Redan den 1:a augusti börjar jag (känns snart!), så nu skulle jag behöva tips och råd om vad man ska tänka på. Min man stannar i Sverige, så det blir till att prova på distansförhållande också.

Vad ska jag tänka på att fixa? Hur gör man för att minska "ställtiderna"?

Jag har visserligen provat på att vara utbytesstudent förut, men inte i Tyskland, och det här är ju dessutom lite annorlunda, när jag ska jobba och inte plugga.

majola
2008-05-14, 18:55
Vart ska du och vad ska du göra?
Tyskland är fint!

Mabuse
2008-05-14, 22:22
Till Köln - helst hade jag velat åka till norra tyskland, men Köln blir nog bra det också. Tanken är att jag ska skriva på min avhandling när jag är där.

Sjalen
2008-05-14, 22:30
Till Köln - helst hade jag velat åka till norra tyskland, men Köln blir nog bra det också. Tanken är att jag ska skriva på min avhandling när jag är där.

Hehe, min kusin är svenskalärare där och i Bonn. Hennes man är nämligen lokal (själv är hon från Niedersachsen). Köln är rätt sydligt jämfört med Nordtyskland. Om inte annat så är atmosfären väldigt sydlig med karneval och sådant katolskt. Det är helt galet från november till februari när folk sitter och sjunger lite halvlulliga på morgontågen. Det var först när Preussarna intog staden som Kölnerdomen färdigställdes för då blev det nordtysk disciplin! :D Men sydtyskt som Bayern & Baden är det ju inte heller.

Köln är ju som stad rätt ful sedan kriget men landsbygden omkring har en massa sevärt och du har ju snabbtåg till Bryssel m.m. på bara ett par timmar!

Sjalen - f.d. Brysselbo så Sverige-Köln-Bryssel är en järnvägssträcka jag kan. :laugh:

Mabuse
2008-05-14, 22:37
Jo, jag vet.:( Är nu inte så förtjust i det sydtyska, men vad gör man. Men stod jag ut en termin i Wien ska man väl palla Köln också, tänker jag.

Jag kommer nog mest jobba - det är lite tanken med att åka dit, men några lediga helger blir det väl.

Vad ska man tänka på annars när man jobbar utomlands? Tips?

Sjalen
2008-05-15, 11:45
Jo, jag vet.:( Är nu inte så förtjust i det sydtyska, men vad gör man. Men stod jag ut en termin i Wien ska man väl palla Köln också, tänker jag.

Jag kommer nog mest jobba - det är lite tanken med att åka dit, men några lediga helger blir det väl.

Vad ska man tänka på annars när man jobbar utomlands? Tips?

Mest att man kollat upp sina sjukförsäkringsblanketter osv. och i övrigt tycker jag bara man ska vara beredd på att det inte är som hemma på arbetsplatsen och att man därför ska ha en viss egen flexibilitet. Inte för att Tyskland som land är så stor skillnad mot Sverige men just i arbetshierarki finns det ju skillnader.

Själv tycker jag också att man ska passa på och se sig omkring på ledig tid. :bump:

Boop
2008-05-15, 13:36
Vad kul! Superspännande ju! Lycka till!!

Mabuse
2008-05-15, 13:39
Mest att man kollat upp sina sjukförsäkringsblanketter osv. och i övrigt tycker jag bara man ska vara beredd på att det inte är som hemma på arbetsplatsen och att man därför ska ha en viss egen flexibilitet. Inte för att Tyskland som land är så stor skillnad mot Sverige men just i arbetshierarki finns det ju skillnader.

Själv tycker jag också att man ska passa på och se sig omkring på ledig tid. :bump:

Jo, mer hierarkiskt har jag förstått att det verkligen är. Man är näppeligen du och bror med professorerna, utan det är Herr Doktor Doktor osv. Annars vet jag faktiskt ingenting om hur det kommer vara, om det finns någon som tar emot och introducerar en, eller om man får försöka hitta sin arbetsplats själv. Så lite nervöst är det, men det får väl visa sig.

Sara-Ida
2008-05-15, 13:41
Jo, mer hierarkiskt har jag förstått att det verkligen är. Man är näppeligen du och bror med professorerna, utan det är Herr Doktor Doktor osv. Annars vet jag faktiskt ingenting om hur det kommer vara, om det finns någon som tar emot och introducerar en, eller om man får försöka hitta sin arbetsplats själv. Så lite nervöst är det, men det får väl visa sig.

Och jag hade varit fru professorskan om jag hade bott där... :d Skämt å sido, de har titlar för allt.

majola
2008-05-16, 18:59
Köln är väl inte Sydtyskland. :D Mer i mitten går nästan inte.

Vi (sambon och jag) vill dock å det bestämdaste hävda Sydtysklands förträfflighet! Det är superfint, lagom höga berg och lagom djupa dalar, skog och ängar... schyssta människor (bortsett från dem i Schwarzwald, det är ett släkte för sig!) som dock kan vara lite svåra att förstå rent akustiskt.

Kexchoklad
2008-05-16, 19:03

Jag kan glädja dig med att tyskan i NRW är allt annat än lik sydtyskan.

MiaK
2008-05-16, 19:32
Vad ska jag tänka på att fixa?

Bestalla Europeiskt sjukforsakringskort sa du slipper lagga ut pengar om det hander nat sa du maste till doktorn innan du hunnit fixa allt pa plats!

Vet inte hur det ar i Tyskland forvisso...

Grattis till jobbet oxa, harligt med utlandsvistelser, langa som korta!:)

Mabuse
2008-05-17, 23:23
Köln är väl inte Sydtyskland. :D Mer i mitten går nästan inte.

Vi (sambon och jag) vill dock å det bestämdaste hävda Sydtysklands förträfflighet! Det är superfint, lagom höga berg och lagom djupa dalar, skog och ängar... schyssta människor (bortsett från dem i Schwarzwald, det är ett släkte för sig!) som dock kan vara lite svåra att förstå rent akustiskt.

Till att börja med är de ju katoliker... :crazy: ;)

Lite mycket umpa-umpa och konservatism för mig, gillar galghumorn, maten och dialekten betydligt bättre i Berlin, exempelvis.

Mabuse
2008-05-17, 23:25
Jag kan glädja dig med att tyskan i NRW är allt annat än lik sydtyskan.

Jag tänkte inte på språket, utan på kulturen!

Säger de bisserl eller bisschen i Köln förresten, nån som vet (dvs är diminutivformen -erl eller -chen)?

åke
2008-05-18, 00:00
Hur länge ska du stanna? Har du ordnat med boende? Men viktigt är ju att kolla upp försäkringar mm.

majola
2008-05-18, 00:32

Säger de bisserl eller bisschen i Köln förresten, nån som vet (dvs är diminutivformen -erl eller -chen)?

Bisserl är mer Österrike/Tirol, tror inte att de använder det i Köln.

Jag är knappt 40 mil ännu längre söderut och här används det inte (dock säger t o m jag bissle ibland!)

Kexchoklad
2008-05-18, 21:55
Ahaa, jag läste visst lite fel. Men precis som majola tror jag inte att bisserl används i Köln. Jag bor i och för sig inte i Köln, men ändå ganska nära, och här har jag inte hört någon säga bisserl.

Fast umpa-umpa är det ju här med, i alla fall under Karnevalstiden. ;)

Gabbi
2008-05-18, 22:33
Men akvariet!!!:eek:

Hoppelhase
2008-05-18, 23:05
Köln är hur kul som helst! Om jag fick välja var i Tyskland jag skulle bo skulle det bli Köln!

Bisschen säger de...

C_L
2008-05-18, 23:19

Allt med L på slutet är väl mer Österrike, har jag fått för mig...

Själv jobbar jag mest söder om Bremen, ganska ok område men Syd gillar jag bäst.

Mabuse
2008-05-19, 12:41
Men akvariet!!!:eek:

Jag veet.:(

Ska försöka skola in min man på att sköta det, nu är det faktiskt äntligen i balans, så det borde inte vara så svårskött. Det införskaffades faktiskt som en gemensam hobby, även om "sköta akvariet" på nåt mystiskt sätt blivit enbart mitt jobb. Hur nu det gick till?:confused:

Mabuse
2008-05-19, 12:42
Ahaa, jag läste visst lite fel. Men precis som majola tror jag inte att bisserl används i Köln. Jag bor i och för sig inte i Köln, men ändå ganska nära, och här har jag inte hört någon säga bisserl.

Nå, det var ju skönt. Då är det ingen som kommer tycka att jag pratar konstigt, i alla fall.:D

Sjalen
2008-05-20, 12:15

:rofl:

Ja riktig kölsch (dialekten alltså, inte ölet :D ) låter nästan som holländska vissa stunder. Lyssna lite på Black Föss så får du se:

http://www.blaeckfoeoess.de/

Jag rekommenderar CD:n "Was habst du in die Sack?" (japp, det ska stavas så) som tar upp en hel del av Kölns historia i sina texter så den kan hjälpa dig att komma i stämning :laugh:. Inte minst finns en sång om de gamla hästspårvagnarna och när de ersattes av elektriska...

Bläck Föss är karnevalsbandet nummer ett förövrigt så förutom de låtar de är kända för i resten av Tyskland så finns massor av årliga karnevalshits av dem men då pratar vi mer galenskap än CD:n ovan.

Förövrigt kommer Tysklands galnaste komiker Helge Schneider från Kölntrakten....säger bara "Katzenklo" eller "Operette für 'ne kleine Katze" som också är känd som Orangutan Klaus :rofl: :rofl: :rofl:

majola
2008-05-20, 18:06
Ska du skrämma livet ur henne??

BAP är det man ska lyssna på om man vill höra kölsch.

Kexchoklad
2008-05-20, 18:54
Haha, holländska var ordet. De kan ju inte säga was och das, utan säger wat och dat istället. :p Och "Taaach" istället för "taak" när de ska säga Tag.

Mabuse
2008-05-21, 14:12
Vet inte om jag vill höra kölsch - har väldigt svårt för buskis och tillhörande frejdighet, inte min kopp te alls. Det är ju lite vad jag hoppas inte finna i Köln - är det ingen som har berättelser om hur modernt och urbant Köln känns? *hoppas*

Mabuse
2008-05-21, 14:14
Haha, holländska var ordet. De kan ju inte säga was och das, utan säger wat och dat istället. :p Och "Taaach" istället för "taak" när de ska säga Tag.

Taaach säger jag också, eller snarare Tach. Wat och dat låter lite mer exotiskt, däremot.

Är kölsch nån variant på plattyska, för övrigt?

Sjalen
2008-05-21, 14:24
Ska du skrämma livet ur henne??

BAP är det man ska lyssna på om man vill höra kölsch.

:rofl: Ja men man hör så mycket kölsch med BF :D Glöm musiken om du vill.

Sjalen
2008-05-21, 14:28
Vet inte om jag vill höra kölsch - har väldigt svårt för buskis och tillhörande frejdighet, inte min kopp te alls. Det är ju lite vad jag hoppas inte finna i Köln - är det ingen som har berättelser om hur modernt och urbant Köln känns? *hoppas*

Jag formligen avskyr buskis. Det är inte det kölsch handlar om. Frejdigheten är på ett helt annat sätt i Köln - en livsstil. Men jodå, jag kan berätta om det urbana också. Roliga klubbar och annat. Dock inbegriper detta kölsch. Du ser när du kommer dit - jag har en superurban och trendig kölnkollega här i Danmark men är det karneval så är det och ja, han håller på sitt FC Köln som har en levande get som maskot (se hemsidan!). Min kusin är däremot inte från Köln från början så hon är mer icke-urban :D Men som ett av Tysklands riktigt stora mediacentra så finns det massor av rent urbant (och dyrt) också.

Annars kan du ju pendla in från Düsseldorf som känns mer urbant med sina modevisningar och flashiga TV-torn med intelligent klocka. Tala inte om det för kölnkollegorna bara! :angel:

fejko
2008-05-21, 14:38
Ha det så kul, men jag antar att du kommer att fortsätta hänga här ;)

Tyskland är ett trevligt land med oförtjänt dåligt rykte tycker jag. Dessutom har de fina hästar :d

Mabuse
2008-05-21, 14:40
Dessutom har de fina hästar :d

Jo, funderar lite på om jag kommer ha nån möjlighet att komma åt lite ridning. Hur fungerar det med ridskolor och medryttarhästar i Tyskland? Finns sånt öht?

fejko
2008-05-21, 14:44
Jag red på ridskola i Konstanz och det var jättetrevligt! inte så många elever 5-6 st och jättefina hästar!

Fast tanterna i gruppen efter red i sidenblus och luktade parfym :D

Sjalen
2008-05-21, 14:45
Jo, funderar lite på om jag kommer ha nån möjlighet att komma åt lite ridning. Hur fungerar det med ridskolor och medryttarhästar i Tyskland? Finns sånt öht?

Visst gör det det. Jag har ridit på ridskola själv - dock inte just i Köln. Ofta utmärkta ridskolor - nybörjare får starta med barbackalongering ensamma! :bow:

http://www.nrw-tourismus.de/index.php?id=30

Dags att besöka Warendorf om du inte redan har det! :idea:

Mabuse
2008-05-21, 14:45
Vad kostade det då? Och var ligger Konstanz?

Mabuse
2008-05-21, 14:46
*okunnig* Vad är Warendorf?

Sjalen
2008-05-21, 14:54
*okunnig* Vad är Warendorf?

Staden med Westfalens statsstuteri. Som ett Flyinge fast med hingstar som är ännu mer kända över hela Europa tror jag:

http://www.verkehrsverein-warendorf.de/urs.php3?s=7707&prv=42

Som du ser marknadsför sig hela staden runt hästturism och du hittar stuterilänken längst ner.

fejko
2008-05-21, 15:03
Vad kostade det då? Och var ligger Konstanz?

Jag hade studentrabatt så det var inte så dyrt utan jag kunde rida 2-3 ggr i veckan. Konstanz ligger vid Bodensjön.

Mabuse
2008-05-21, 15:06
Inte så dyrt, är det 300 kr i timmen, eller 100 kr i timmen?

fejko
2008-05-21, 15:19
http://www.reit-club-konstanz.de/Reitstundenpreise.htm

Mabuse
2008-05-21, 15:27
Ja, det var ju väldigt billigt. Synd att inte är dit jag ska!

fejko
2008-05-21, 15:50

Jag tror inte det är dyrare dit du ska. I södra Tyskland är det ont om mark, man bor tex två familjer i en vanlig villa, vilket även borde påverka hästverksamhet odyl.

Det verkar ju finns något slags bedömningssystem för ridskolor också, kolla om det inte finns någon sådan dit du ska:

http://www.reit-club-konstanz.de/fn-reitschule.htm

Kexchoklad
2008-05-21, 18:21
Annars kan du ju pendla in från Düsseldorf som känns mer urbant med sina modevisningar och flashiga TV-torn med intelligent klocka. Tala inte om det för kölnkollegorna bara! :angel:

Nej, det ska man nog passa sig för. :angel:

Sjalen
2008-05-26, 14:37

Min f.d. kollega från Köln berättade i helgen att Quadrath-Ichendorf är en känd by väster om Köln med två superkända fullblodsstuterier (Schlenderhan samt Pliesmühle) om du skulle råka vara galoppintresserad. I övrigt visste han inte så mycket. :grin:

Min kusin i Köln har en kompis med häst så hon skulle höra med henne...

zesel
2008-05-26, 15:31
*KL*
Jag har bott i området, och är gift med en inföding :) .
Det finns massor av stall och hästanläggningar runt Köln.
Jag har inte haft problem att hitta medryttarhäst, "Reitbeteiligung" söks av många och priserna är helt ok med tanke på hur dyrt det är att ha häst i närheten av storstan.

När jag praktiserade med en hästveterinär i Kölnområdet fick jag se massor av ridskolor också. Det är bara att välja vad man vill ha för inriktning, utbudet är stort. Det ligger många stora bra anläggningar en bit utanför, så det kan vara svårt att ta sig dit utan bil.

Och, som flera påpekat tidigare i tråden, Köln är inte sydtyskland! Min make skälver av förfäran när han läser detta. Han menar att om Köln är sydtyskland, så är ligger Stockholm i Skåne ungefär :p .

Köln är en levande, kulturell, relativt fördomsfri och kul stad med massor av ung kreativitet. Det är en av Tysklands största studentstäder. Det är en härlig stad att röra sig i trots att den inte är så vacker, det finns massor av kultur och musik och ett lagom tempo med skön puls.

Jag tror minsann det börjar bli dags för mig att hälsa på därnere igen :bump: .

/zesel - Kölnambassadör :D

zesel
2008-05-26, 15:38
Nej, det ska man nog passa sig för. :angel: Ha ha :D !

Tips:
Är du i Düsseldorf, gå in på närmsta Kneipe och säg: "ein Kölsch, bitte"
Är du i Köln, gå in på närmsta Kneipe och säg: "ein Alt, bitte"

- eller låt bli om du vill bli trevligt bemött :angel:

Beställ förresten en "Halver Hahn" på puben i Köln när du ändå är där. Det som kommer på tallriken är inte det man tror när man hör namnet :D .

zask
2008-05-26, 15:58
KUL! Jag saknar tyskland på många sätt!

Värt att tänka på är att det är mycket dokumentation, ta tid på dig när du ska till auslandsamt och skriva in dig :crazy:

Hoppelhase
2008-05-26, 16:50
Beställ förresten en "Halver Hahn" på puben i Köln när du ändå är där. Det som kommer på tallriken är inte det man tror när man hör namnet :D .

Haha, jag var tvungen att googla, hade faktiskt aldrig hört förut. :D

Jag blir för övrigt antagligen nordtysklandbo till hösten, närheten av Hannover. Det är lite ironiskt, jag som aldrig ville till Tyskland har under loppet av fem år bott i Brennberg (mini-by i Bayern), i Essen, i Aachen, i Köln, i Mannheim samt nu antagligen i Braunschweig. :crazy:

Mabuse
2008-05-26, 17:28
KUL! Jag saknar tyskland på många sätt!

Värt att tänka på är att det är mycket dokumentation, ta tid på dig när du ska till auslandsamt och skriva in dig :crazy:

Auslandsamt? :confused: Skriva in mig? :confused:

Mabuse
2008-05-26, 17:31
*KL*
Jag har bott i området, och är gift med en inföding :) .
Det finns massor av stall och hästanläggningar runt Köln.
Jag har inte haft problem att hitta medryttarhäst, "Reitbeteiligung" söks av många och priserna är helt ok med tanke på hur dyrt det är att ha häst i närheten av storstan.

När jag praktiserade med en hästveterinär i Kölnområdet fick jag se massor av ridskolor också. Det är bara att välja vad man vill ha för inriktning, utbudet är stort. Det ligger många stora bra anläggningar en bit utanför, så det kan vara svårt att ta sig dit utan bil.

Jag kommer inte ha tillgång till bil, så eventuell ridning bygger på att det går att ta sig dit kommunalt. Jag kommer bara vara där fyra månader, vilket kanske gör medryttarhäst lite svårt...

Ridskolemässigt skulle jag optimalt vilja ha en ridskola där man har lite ambitioner, och inte bara rena motionsryttare som tycker det är kul att sitta på en häst en timme men inte har några större ambitioner att bli bättre. Gärna där det ingår lite hoppning också.

Petruska
2008-05-26, 17:41

Ordning och reda i Tyskland, vet du!

Jag hade missat din tråd. Vad kul allt låter och spännande!

Jag är övertygad om att din intellektuella klarhet och skärpa kommer att sopa golvet med alla herr doktor professor som du träffar på.

Mabuse
2008-05-26, 18:06
Tack, jag ser fram emot det med skräckblandad förtjusning! :)

Men ärligt, vad är auslandsamt och varför ska jag skriva in mig där?:o

Kexchoklad
2008-05-26, 18:14
Här i konkurrentstaden ( :angel: ) finns det en Bürgerbüro, dit man går med sitt pass och eventuellt sitt hyreskontrakt för att skriva in sig i staden. Man uppge allt som står i passet, var man bor, vad man ska göra, etc, etc, etc. Ibland går det att boka tid, och det rekommenderas om du inte går dit tidigt på morgonen, för annars kan du få vänta i mååånga timmar. Så är det i alla fall här, fast det kan säkert vara olika rutiner i olika städer.

Kexchoklad
2008-05-26, 18:16
Tips:
Är du i Düsseldorf, gå in på närmsta Kneipe och säg: "ein Kölsch, bitte"
Är du i Köln, gå in på närmsta Kneipe och säg: "ein Alt, bitte"

- eller låt bli om du vill bli trevligt bemött :angel:

Eller så kan man prova att ropa "fel" karnevalsrop också. :angel:

Mabuse
2008-05-26, 18:18
Här i konkurrentstaden ( :angel: ) finns det en Bürgerbüro, dit man går med sitt pass och eventuellt sitt hyreskontrakt för att skriva in sig i staden. Man uppge allt som står i passet, var man bor, vad man ska göra, etc, etc, etc. Ibland går det att boka tid, och det rekommenderas om du inte går dit tidigt på morgonen, för annars kan du få vänta i mååånga timmar. Så är det i alla fall här, fast det kan säkert vara olika rutiner i olika städer.

Allvar? När jag bodde i Österrike var det så, men jag trodde inte tyskarna var lika byråkratiska.

Hur fort behöver man gå dit i så fall? Och hur tar man reda på om det är så Köln?

Kexchoklad
2008-05-26, 18:26
Här är det värre än i Österrike, tycker i alla fall jag. :crazy:

Jag fick veta att man skulle gå dit "så snart som möjligt", men vad det är vet jag inte riktigt. Fast eftersom man behöver sin Anmeldebestätigung till en hel del (bland annat för att öppna bankkonto) är det lika bra att så fort man får tid. Information borde finnas på Kölns hemsida.

Mabuse
2008-05-26, 18:59
Fast frågan är om jag behöver det? Kommer inte ha något tyskt bankkonto, min lön betalas från sverige - vad är det mer jag behöver anmeldebestätigung till?

majola
2008-05-26, 19:08
Fast frågan är om jag behöver det? Kommer inte ha något tyskt bankkonto, min lön betalas från sverige - vad är det mer jag behöver anmeldebestätigung till?

T ex för att få lånekort på biblioteket.

Mabuse
2008-05-26, 19:17
Har surfat runt lite, och det verkar som att det räcker om jag anmäler min adress till Einwohnermeldeamt när jag kommer fram. Jag behöver inget arbetstillstånd, eftersom jag inte får någon lön i Tyskland.

Mabuse
2008-05-26, 19:17
T ex för att få lånekort på biblioteket.

Fast det kommer jag inte behöva, det finns ett bra bibliotek på jobbet.

Kexchoklad
2008-05-26, 19:19
Fast för att anmäla din adress till Einwohnermeldeamt måste du gå dit, så är det i alla fall här. (Och det kan ju INTE vara modernare och mindre byråkratiskt i Köln inte. ;))

Mabuse
2008-05-26, 19:30
Jo, dit måste jag gå. Fast jag kan få hjälp från jobbet med vilken amt jag ska gå till. Men mer än så tror jag inte jag behöver, eller? Är det mer formalia och byråkrati som behövs fixas?

Hoppelhase
2008-05-27, 00:11
Jag fick veta att man skulle gå dit "så snart som möjligt", men vad det är vet jag inte riktigt.

Femton dagar brukar det vara, annars måste man böta.

Sen skulle jag antagligen vara för lat för att skriva mig där om jag bara skulle vara där i fyra månader och inte behöver det för något (jobb eller liknande).

Sjalen
2008-05-27, 00:44
Haha, jag var tvungen att googla, hade faktiskt aldrig hört förut. :D

Jag blir för övrigt antagligen nordtysklandbo till hösten, närheten av Hannover. Det är lite ironiskt, jag som aldrig ville till Tyskland har under loppet av fem år bott i Brennberg (mini-by i Bayern), i Essen, i Aachen, i Köln, i Mannheim samt nu antagligen i Braunschweig. :crazy:

Och vad är det för fel på Braunschweig? Min släkt bor i grannen Wolfsburg. Eller "Wolfsburg hat WOB" som dess turistslogan lyder :rofl: Volkswagenstadt alltså. Rätt modern bortsett från det gamla slottet med sitt ridhus. Men Braunschweig är ju större och en gammal bryggarstad med Heinrich der Löwes Domplatz med palats och dom. OK, inte världens roligaste men konstmuseet är världsberömt och tågen går till vackra Harz ju! :love: För att inte tala om närheten till Celle med sina topphästar...

zask
2008-05-27, 15:36

Jo, där måste du få uppehålls tillstånd osv. Precis som du måste till skatteverket när du ska till sverige.

zask
2008-05-27, 15:38
Har surfat runt lite, och det verkar som att det räcker om jag anmäler min adress till Einwohnermeldeamt när jag kommer fram. Jag behöver inget arbetstillstånd, eftersom jag inte får någon lön i Tyskland.

Behöver du inte betala någon skatt alls i tyskland?
Hur länge är det planerat att du ska stanna?

Mabuse
2008-05-27, 15:42
Nej, jag betalar ingen skatt alls i Tyskland. Inte i Sverige heller om vi ska vara petiga, eftersom det är stipendiepengar som jag fått.

Jag ska vara där i lite drygt fyra månader.

Mabuse
2008-05-27, 15:43
Jo, där måste du få uppehålls tillstånd osv. Precis som du måste till skatteverket när du ska till sverige.

Men behöver jag det när jag är eu-medborgare? Och inte kommer lönearbeta i landet?

Kexchoklad
2008-05-27, 18:14
Jag fick ett intyg på att jag var EU-medborgare och att jag därför hade rätt att vara här för studier/praktik/vad jag nu ville göra, trots att jag bara bor här tillfälligt. Dock har ingen av de andra svenskarna jag känner fått något sådant, så jag vet inte riktigt varför jag var tvungen att skaffa ett sådant. (Gjordes på samma ställe som inskrivningen, i alla fall här.)

zask
2008-05-28, 14:26
Men behöver jag det när jag är eu-medborgare? Och inte kommer lönearbeta i landet?

Om det är så kort tid och inte ska betalas skatt så behöver det det nog inte. :crazy:
Men när jag jobbade i tyskland så behövde jag uppehållstillstånd. EU är inte så enkelt som man tror :angel:

Sjalen
2008-06-16, 12:44
Jag kommer inte ha tillgång till bil, så eventuell ridning bygger på att det går att ta sig dit kommunalt. Jag kommer bara vara där fyra månader, vilket kanske gör medryttarhäst lite svårt...

Ridskolemässigt skulle jag optimalt vilja ha en ridskola där man har lite ambitioner, och inte bara rena motionsryttare som tycker det är kul att sitta på en häst en timme men inte har några större ambitioner att bli bättre. Gärna där det ingår lite hoppning också.

Min kusin har nu lyckats komma ihåg att prata med sin kompis så här är länken till den ridskolan:

http://www.jrc-koeln.de/

Priserna verkar inte så tokiga för att vara Köln faktiskt. Buss 143 till Beethovenstrasse :)

Mabuse
2008-06-16, 17:16
Åh, vad snällt, tack! Extra plus att det låter som att det går att ta sig dit med kommunala medel också, eftersom jag kommer att vara bil-lös när jag är där. Då ska jag göra ett besök där och höra mig för när jag landat!

Vad vet din kusin om stället?

Sjalen
2008-06-16, 22:26
Åh, vad snällt, tack! Extra plus att det låter som att det går att ta sig dit med kommunala medel också, eftersom jag kommer att vara bil-lös när jag är där. Då ska jag göra ett besök där och höra mig för när jag landat!

Vad vet din kusin om stället?

Hon vet inte så mycket - det är kompisen som rider där bara men kompisen trivs. Det verkar inte vidare stort om man ser till medlemsantal men däremot har de en del lektioner om man tittar på schemat.

Hoppelhase
2008-06-17, 18:17
Och vad är det för fel på Braunschweig? Min släkt bor i grannen Wolfsburg. Eller "Wolfsburg hat WOB" som dess turistslogan lyder :rofl: Volkswagenstadt alltså. Rätt modern bortsett från det gamla slottet med sitt ridhus. Men Braunschweig är ju större och en gammal bryggarstad med Heinrich der Löwes Domplatz med palats och dom. OK, inte världens roligaste men konstmuseet är världsberömt och tågen går till vackra Harz ju! :love: För att inte tala om närheten till Celle med sina topphästar...

Hade missat det inlägget. Jag har aldrig varit i Braunschweig, men så väldigt spännande känns det inte. :p Nåväl, nu har det "löst" sig i vilket fall som helst då det precis tagit slut med sambon och han får flytta dit själv. Det var inte det som var anledningen. :D För min del blir det antagligen något som känns konstigt, overkligt, lite spännande och mycket oväntat - tillbaka till Sverige! :eek:

Mabuse
2008-08-13, 23:03
Hon vet inte så mycket - det är kompisen som rider där bara men kompisen trivs. Det verkar inte vidare stort om man ser till medlemsantal men däremot har de en del lektioner om man tittar på schemat.

Blåser liv i den här gamla tråden, för nu har jag flyttat hit till Köln, och idag var det dags för första ridlektionen.

:eek::crazy:

Det var en kulturkrock, måste jag säga! Jag är ju van vid svenska ridskolor, där det är ordning och en viss disciplin, men här var det som jag tänker mig Sverige på 60-talet: inte direkt några fasta grupper, utan de som har lust att komma kommer, vi var väl en sex ryttare på ganska olika nivå. Man fixar i ordning hästarna, och sen börjar folk droppa av till ridbanan, där de sitter upp där det passar och börjar rida. Ridläraren kommer efter ett tag, och parkerar för resten av lektionen i en soffa utanför ridbanan tillsammans med två kompisar. Tja, sen rider alla runt lite som de har lust i en timme, ridläraren bestämmer varv, men annars är det valfritt - en liten tjej på en ponny galopperar mest hela tiden, en annan halvligger bakåt på sin häst när hon försöker sitta ned i traven (aldrig i livet att dessa ryttare skulle ha varit med om sitsträning på lina i minst ett år när de började sin ryttarbana, som man hör ibland att tyskarna "alltid" gör). Hästen då? Jodå, den är snäll, men så seg så klockorna stannar (eller snarare gör hästen det, så fort man inte driver den som en tok), oliksidig och stel som en planka. :cool:

Inser att vi ska vara ganska stolta över standarden vi har på ridskolor i Sverige! ;)

golit
2008-08-14, 00:26
kan du den här när du kommer ligger du på pluss

http://uk.youtube.com/watch?v=55spyp0t5rg

handbollslaget heter Gummersbach och har en galen målvakt som spelar i kortbyxor.

http://www.vfl-gummersbach.de/

Mabuse
2008-08-14, 00:30
Inte på mitt jobb - alla är inflyttade från andra delar av Tyskland, och tycker den här typen av lokal kulturyttring mest är lite pinsam...

alazzi
2008-08-14, 10:02
Kul med en rapport om ridskolan. På ridskolan där min dotter rider får hon rida privatlektion och hon longerades mycket innan hon fick börja rida helt själv. Lektionerna började alltid med longering och om det gick bra så fick hon fortsätta själv.

Mabuse
2008-08-14, 10:07
Självklart far man rida privatlektion om man vill det, eller longeras. Men det är ju frivilligt, absolut ingen obligatorisk del av undervisningen. Och jag har ju svart att säga att det känns särskilt lockande att lägga ut en massa pengar pa privatlektioner med den standarden pa undervisning och hästmaterial.

Finns det proffsigare ridskolor av svensk modell i Tyskland? Eller köper folk egen häst om de vill rida lite mer seriöst?

Philosophia
2008-08-14, 10:10
Finns det proffsigare ridskolor av svensk modell i Tyskland? Eller köper folk egen häst om de vill rida lite mer seriöst?

Jag har fått uppfattningen om att det är standardiserad tysk ordning och organisation på de flesta seriösa ridskolor i Tyskland. Jag har hört om flera exempel där nybörjare får rida på led utan stigbyglar och med "falska tyglar" tills de anses mogna nog att gå vidare.

Mabuse
2008-08-14, 10:17
Den uppfattningen hade jag ocksa. Jag trodde till och med att jag kanske skulle kunna utveckal min ridning lite medan jag är här. Det är möjligt att nybörjarridningen gar till sa, men det var ju kanske inte riktigt den delen av ridskoleverksamheten jag var inriktad pa efter drygt 20 ar i sadeln...

Jag har kollat runt lite, och även stans största ridskola med 450 medlemmar har inte mer än 10-12 ridskolehästar, varav kanske 3 ponnyer. Hästarna är överlag välskötta men väldigt omusklade, sa jag har svart att tänka mig att de skulle ga korrekt större delen av sin "arbetsdag".

Ordning och säkerhet var inte ens nära en svensk ridskola, min svenska ridlärare hade fatt spunk om hon sett detta. Ställa upp pa medellinjen, vad är det, man sitter väl upp där det passar? Ga gemensamt till och fran ridbanan, man gar väl när det passar en själv? Galoppera istället för att trava av, det är väl inga problem?

alazzi
2008-08-14, 11:10
Svenskt säkerhetstänkande finns inte. Trots att ridhusreglerna sitter på ridhusväggen, vid ingången så är det ingen som följer dem. Inte ens ridläraren. Man skrittar på spåret, man kan göra halt på spåret. Trots att ridhuset är fullt med privatryttare. Att spåret ska gå före volten? Nej, inte det heller. Ibland är krocken nära.

Men jag har mest läst om en annan tyska ridskola, på ett annat forum. Ridskolan som finns i stallet är ingen officiell ridskola, inte certifierad på något sätt eftersom det kostar pengar. Ridskolan har bara 2 ponnyer och en stor häst i verksamheten så grupplektioner är sällsynta.

Däremot har ridläraren utbildning inom häst så hon har utbildning.

Mabuse
2008-08-14, 11:23
Fast trehästarsridskolan later väl inte sa mycket bättre den heller?

Problemet var hästmaterialet och undervisningen, inte gruppstorleken. Jag har haft betydligt mer givande lektioner i Sverige med 12 ryttare i manegen än jag hade nu med sex.

Detta var för övrigt en certifierad ridskola.

alazzi
2008-08-14, 11:40
Nu förstår jag inte riktigt?

Vi låter dottern rida på denna ridskola eftersom vår häst står i samma stall. Och undervisningen är bra för dotterns nivå. Men jag skulle aldrig vilja rida för instruktören själv. Hästen som hon har är inget för mig att träna på. Och instruktören är bra för nybörjare, men kanske inte för den som har kommit lite längre.

Mabuse
2008-08-14, 11:45
Självklart ska din dotter rida pa ridskolan om hon trivs där.

Fragan är hur jag som vuxen, lite mer erfaren ryttare, ska hitta en bra ridskola i Tyskland?

Dessutom sa har man i Sverige ofta bilden att i Tyskland, där far folk minsann lära sig grunderna, där longeras alla sa de har jättebra sits, och det är mycket högre standard än vad det är pa svenska ridskolor. Sa det var vad jag hade väntat mig: bättre hästar och bättre lärare än hemma. Och sa var da verkligen inte den här ridskolan.

alazzi
2008-08-14, 12:00
Läser du Cavallo? De har ridskoletester i varje nummer. Och de ger betyg. Det finns tyvärr massor med rent ut sagt urusla ridskolor i Tyskland när man läser dessa tester. Och det finns givetvis en del riktigt bra ridskolor. Precis som i Sverige.

alazzi
2008-08-14, 12:02
http://www.reitforum.de/cavallo-reitschultest-82262-33.html

Googlade lite snabbt. Kan leta vidare.

http://www.gegen-bilderklau.net/thread.php?postid=179485

Hittar ingen bra länk, men jag söker

Mabuse
2008-08-14, 12:34
Om vi säger sa här da: finns det ridskolor i tyskland som inte tar emot nybörjare? Det är ju ocksa en mätare pa hästmaterialet.

alazzi
2008-08-14, 12:55
Jag vet tyvärr inte. Jag läser endast Cavallos ridskoletester. Jag har inte självt letat efter ridskola eftersom vi har en egen häst.

Sjalen
2008-08-14, 13:25
inte direkt några fasta grupper, utan de som har lust att komma kommer, vi var väl en sex ryttare på ganska olika nivå. Man fixar i ordning hästarna, och sen börjar folk droppa av till ridbanan, där de sitter upp där det passar och börjar rida. Ridläraren kommer efter ett tag, och parkerar för resten av lektionen i en soffa utanför ridbanan tillsammans med två kompisar. Tja, sen rider alla runt lite som de har lust i en timme, ridläraren bestämmer varv, men annars är det valfritt

Just detta här ovan känner jag igen från Wolfsburg där jag ridit men där parkerade ridläraren inte i en soffa utan kom in i mitten när vi alla var klara efter att ha suttit upp där vi ville. Vi fick också göra ganska mycket eget fast för vår del var det samma gångart snarare än varv som gällde. Mer som en liten privatlektion.

Men ja, i Wolfsburg longeras nybörjarna definitivt och det var bra "go" i hästarna och muskulaturen var helt OK så de rids nog vettigt en del.

Var detta "kusinens" stall du prövade? Jag undrar om det är så att Köln som ju är en av de rikaste och dyraste städerna i hela Tyskland har många egna hästägare av de som väl vill satsa...

Mabuse
2008-08-14, 13:40
Japp, det var kusinens stall.

Nja, Köln är inte sa rikt (eller dyrt) det gäller väl snarare Düsseldorf. Men däremot kan det nog stämma att folk skaffar häst - ridskolorna verkar ha i storleksordningen 10 skolhästar och 40 privathästar i stallarna. Privathästarna i samma stall sag helt ok ut, som bättre svenska ridskolehästar. Hemma är det ingen större skillnad i kvalitet och ridning mellan stallets privatekipage och de bättre ridskoleekipagen, de är pa lättklass-niva bägge tva.

Da aterstar ju fragan om hur man ska komma at lite vettig ridning? Medryttare vet jag inte om det är realistiskt - vem vill anförtro sin häst at en okänd utlänning som bara varit i landet nagon vecka, och bara ska vara här i fyra manader?

Sjalen
2008-08-14, 13:48
Japp, det var kusinens stall.

Nja, Köln är inte sa rikt (eller dyrt) det gäller väl snarare Düsseldorf.

Fast Köln är känt som en av de dyraste. Kusinen klagade senast i helgen över hur enorm hyra de har och jag blev faktiskt chockad. Berlin är ju mycket billigare!

Kexchoklad
2008-08-14, 14:00
Ja, både Köln och Düsseldorf räknas ju som dyra städer. Enligt en undersökning (http://www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,479828,00.html) är Köln fjärde dyrast och D-dorf sjätte dyrast. Nu handlade väl i och för sig den undersökningen mer om hur dyrt eller billigt det är att hyra affärslokal i olika städer, men den ger ändå en viss fingervisning om att det är rätt dyrt i båda städerna.

Mabuse
2008-08-14, 14:27
Fast Köln är känt som en av de dyraste. Kusinen klagade senast i helgen över hur enorm hyra de har och jag blev faktiskt chockad. Berlin är ju mycket billigare!

Jamen Berlin är ju känt för att vara billigt - problemet är ju att det inte finns jobb! De flesta västeuropeiska städer är dyrare än Berlin. Jämför man med Stockholm är kostnadsnivan klart lägre här, framförallt för mat. Boende ligger ungefär lika. Jag betalar 4500 för en möblerad etta i innerstan, vilket ju inte är särskilt dyrt.

Ridningen är ocksa betydligt billigare - ridlektioner snittar nanstans kring 16 euro för en timme. Lycka till att hitta en ridskola i Stockholm för det priset.

Mabuse
2008-08-14, 22:22
*puffar lite*

Nan som har nagra tips hur man ska ga tillväga för att rida pa en nagotsanär niva i Tyskland?

majola
2008-08-14, 23:04
Du får väl leta vidare?

På "vår" ridskola var hästarna definitivt välsmusklade och tämligen välutbildade. Dock inte särskilt lättridna.

I de ridhus som jag har ridit i (ridskola eller privat) har det varit tämligen noga med ridhusregler.

Longering av nybörjare varierar väl från tre gånger till tre år ungefär...

Kanske en medryttarhäst istället?

Mabuse
2008-08-15, 00:02
Fast det är inte så lätt att skaka fram en medryttarhäst när man varit i landet en vecka... Vem skulle överlåta sin häst till en okänd utlänning? Som åker hem om några månader?

Ridhusregler var det noga med (förutom uppsittningen då), det var mer att det inte var någon ridlektion i egentlig mening, utan mer att man hyrde en häst att rida runt på efter eget tycke i en timme.

golit
2008-08-15, 00:24
men du ska väl nere på kneipen då och då?

glt

golit
2008-08-15, 00:33
fast i europeiska perspektiv är stockholm inte mer än en lantlig idyll.

glt

Mabuse
2008-08-15, 00:52
Inte ur Kölnperspektiv, kan jag försäkra dig! Jämfört med Köln är Stockholm en bultande, hektisk, urban metropol.

Mabuse
2008-08-15, 00:53
men du ska väl nere på kneipen då och då?

glt

nja, de heter "schenken" här, och dit går man för att svinga en bägare i goda vänners lag, inte för att sitta själv.

golit
2008-08-15, 01:04
sedan romarna övergav köln har man försökt jobba sig tillbaka, men jämfört med.... tja bara Hamburg är ju bara dubbelt så storkholm. London, Rom och Paris ligger i nivå med hela svenska befolkningen.

och enda anledningen att st petersburg, mer än 3.000.000 inte anses hot är väl att frk bernadotte inte vet var det ligger..

glt

Sjalen
2008-08-15, 09:26
Inte ur Kölnperspektiv, kan jag försäkra dig! Jämfört med Köln är Stockholm en bultande, hektisk, urban metropol.

Nämen, Köln har ju 995.397 invånare och Stockholms stad 800 000 (stod det i SCB:s nya rapport igår). Stockholms län är förvisso större men det sträcker ju sig till lantliga Norrtälje. Kölns omgivningar är ju betydligt mer urbana. :D

Det kanske är det att du tycker tempot är högre i Stockholm? Men det beror ju på de slappa kölscharnas karnevalsattityd. Redan preussarna hade ju problem med den och byggde färdigt domen åt dem :D

Mabuse
2008-08-15, 10:04
Ja, precis, det var känslan jag var ute efter. Jag vet att staden är stor rent invanarantalsmässigt, jag beskrev hur den kändes.

Sjalen
2008-08-15, 12:29
Ja, precis, det var känslan jag var ute efter. Jag vet att staden är stor rent invanarantalsmässigt, jag beskrev hur den kändes.

Ja Stockholm känns ju som världens stressigaste storstad i jämförelse med de flesta storstäder jag varit i, inklusive London. Folk springer och knuffas i tunnelbanan och har sig (och ja, jag är själv i grunden stockholmare och älskar staden men jag fattar inte den där stressen).

Mabuse
2008-08-15, 12:35
Nja, det är ju inte bara tempot, det är ocksa hur folk klär sig, arkitekturen, internationella influenser, vad folk gör, vilken typ caféer, barer och restauranger det finns, etc etc. Jag menar, här har de uppskattade sma gatumarknader där folk med en kölsch i näven star och lyssnar pa tjocka män i tyrolerhatt som sjunger om längtan till hembygden pa bredaste dialekt - det hittar du liksom inte i alla storstäder.

Sa lugnt tycker jag nu inte att det är i London heller, till exempel. Och da har jag ända bott där.

Mitt intryck av Köln är att det är laidback, vänligt, och en smula bonnigt, om uttrycket tillates. Och rätt lokalpatriotiskt, men inte pa ett otrevligt sätt.

Petruska
2008-08-15, 12:42
Kan inte den där känslan ha att göra med att Stockholm (om än internationellt sett liten) är en huvudstad? Som sådan har ju Stockholm dels en del att leva upp till, dels blir Stockholm landets centrum för saker som en så pass liten stad inte är centrum för i andra länder?

Men jag upplever inte Stockholm som särskilt stressigt och London tycker jag är väldigt stressigt just i city (börsmäklarstress), men annars inte direkt.

Enligt min erfarenhet är tex trafiken hårdare - folk kör mer hänsynslöst - i småstäder, fast bilarna är ju totalt sett färre förstås och småstäder står stilla stora delar av dagen på ett sätt om större städer inte gör.

Mabuse
2008-08-15, 13:00
Jo, det tror jag ocksa. Huvudstäder blir lite annorlunda, och ofta jämförelsevis mer kosmopolitiska. Men sen är väl Köln dessutom lite som arbetarstaden i trion Bonn-Düsseldorf-Köln, plus att du har den glada rheinländarkulturen, vilket sammantaget inte ger sa mycket storstadskultur, fast staden är stor.

Sjalen
2008-08-15, 13:33
Nja, det är ju inte bara tempot, det är ocksa hur folk klär sig, arkitekturen, internationella influenser, vad folk gör, vilken typ caféer, barer och restauranger det finns, etc etc. Jag menar, här har de uppskattade sma gatumarknader där folk med en kölsch i näven star och lyssnar pa tjocka män i tyrolerhatt som sjunger om längtan till hembygden pa bredaste dialekt - det hittar du liksom inte i alla storstäder.

Sa lugnt tycker jag nu inte att det är i London heller, till exempel. Och da har jag ända bott där.

Mitt intryck av Köln är att det är laidback, vänligt, och en smula bonnigt, om uttrycket tillates. Och rätt lokalpatriotiskt, men inte pa ett otrevligt sätt.

Haha, ja gubbarna med hemlängtan ja! :D Jo, den biten - men den är ju väldigt tysk. Fast jag tror det där med att det inte är huvudstad också kan vara ett "rätt spår". Huvudstäder samlar allt nytt medan andra har sina gamla identiteter mer. Jag håller med dig om att det är laidback i Köln och det är ju det de är kända för. Sitta på tåget sex på morgonen och dricka öl och sjunga karnevalssånger. Det ser man definitivt inte i Hannover. De enda som dricker öl sådags där finns på en sunkig bar på Hbf.

Men ja, jag hävdar som gammal londonbo att det känns mindre stressigt än Stockholm. Undantaget är naturligtvis City men det befattar jag mig sällan med och inte M1-utfarterna heller :crazy:. Resten är ju egna stadsdelar med gamla "kärnor".

Mabuse
2008-08-15, 14:17
Haha, ja gubbarna med hemlängtan ja! :D Jo, den biten - men den är ju väldigt tysk.

Jag vet inte... Jag är ju halvtysk, men det känns ända väldigt exotiskt. Kommer att mest tänka pa Franz Josef Degenhardt. :D

Sjalen
2008-08-15, 22:59
Jag vet inte... Jag är ju halvtysk, men det känns ända väldigt exotiskt. Kommer att mest tänka pa Franz Josef Degenhardt. :D

Men Tyskland är ju så väldigt olika i sina regioner om man börjar analysera det. Man tänker ofta inte på vilken skillnad det kan vara. Min kollega från en by söder om München har inte alls samma uttryckssätt som min kollega från Hannover och min morbror från Saarland liksom kollegorna från Trier ligger någonstans mitt emellan...:cool:

Mabuse
2008-08-28, 17:57
*kl*

Bestämde mig för att ända ge ridskolan en chans, man kanske vänjer sig, menar jag.

Och det har faktiskt gatt bättre, nu när jag förstar lite mer hur det funkar. Dock tycks de ha väldigt unga hästar??

Förra ganger fick jag en fyraaring, och pa gardagens lektion sa ridläraren efter det att jag hade suttit upp att "ja just det, hon är bara tre, sa hon kan inte allt än".

Det är väl knappast att rekommendera med sa unga hästar i ridskoleverksamhet, men jag maste säga att bägge klarade av uppgiften bra och var väldigt duktiga för sin alder. Bägge var tyska ridponnyer, har inte ridit ngn sadan tidigare, men det verkar vara perfekta sma ridskolehästar - mentalt stabila, snälla, och mer som storhästar än som ponnyerr att rida. Inte särskilt viktbärande dock, eftersom de är sa ädla.

Men när börjar man rida in hästar i Tyskland egentligen? Och är det vanligt med trearingar som gar lektion?

majola
2008-08-28, 19:36
Vad kul att det kändes lite roligare den här gången!

Man rider in dem som två-, tre- eller fyraåringar för det mesta. Hingstar som ska visas börjar arbetas redan som tvååringar (fast inte så mycket under ryttare förstås) för att de ska vara musklade och "snygga" till premieringen. "Vanliga" hästar börjar man väl med som treåringar. Och sena eller "bortglömda" hästar som fyraåringar. Jag har sett alla tre varianterna (liksom en extremt bortglömd femåring).

Fyraåringar på lektion har jag upplevt på två ridskolor, tre låter väldigt ungt. Men han kanske såg att du var duktig på att rida?

(Jag minns min allra första ridlektion i Tyskland. Jag kunde knappt någon tyska, och sannerligen ingen schwäbisch, och blev satt i täten. Travade varv efter varv på fyrkanten och försökte lista ut vilken väg ridläraren ville att jag skulle rida. Och de svårt disciplinerade tyska ryttarna travade varv efter varv efter mig och blev nog mer och mer frustrerade. Sedan fick jag rida lite längre bak när det var avdelningsridning!)

Domenico
2008-08-28, 21:41
Hej!!

Jag har jobbat i närheten av Köln. Jag kan inte säga att jag direkt känner till några ridskolor, men jag har svårt att tänka mig att alla skulle vara dåliga.

Jag har hört talas om en ridskola i Leverkusen som har ett antal gamla GP-hästar med i undervisningen, men jag har verkligen inte en aning om vad det kostar att rida där eller om det ens är möjligt för alla att rida (och inte bara för Bayers pampar). Jag vet att Landes Reit- und Fahrschule i Langenfeld (mellan Köln och Düsseldorf) har ridskola. Hur kvaliten är där har jag ingen aning om men jag kan tänka mig att den borde kunna vara bra. Det är iaf en jättefin anläggning, har varit där på en clinic.

Mitt tips är helt enkelt att om du inte trivs där du är nu, så se dig om och prova andra ställen. Jag tycker det är ganska goda kommunikationer med pendeltåg osv, så det behöver kanske inte vara precis i stan?

Mabuse
2008-08-28, 21:46
Jo, det rakade jag ut för ocksa. När jag red fyraaringen sa skulle vi rida i avdelning med mig i täten. Nog för att jag kan ridvägarna, men jag har ju inte en susning om vad de heter pa tyska. :o

Sa det blev fel ett antal ganger. Tror för övrigt inte jag ridit avdelningsridning pa säkert 20 ar, sa det var lite ovant bara det.

De har atminstone tva fyraaringar som gar lektion, men trearingen var rätt ny tror jag, hade inte hunnit fa en namnskylt eller egen sadel än.

Av döma av det jag har sett av ridningen hittills däremot sa verkar det inte alls vara mycket av det där med "sparka pa och dra ihop" som man skäller tyska ryttare för, tvärtom är de otroligt noga med överstrykningar och stora eftergifter, och att hästarna absolut inte far ga bakom lod.

Mabuse
2008-08-28, 21:49
Hej!!

Jag har jobbat i närheten av Köln. Jag kan inte säga att jag direkt känner till några ridskolor, men jag har svårt att tänka mig att alla skulle vara dåliga.

Jag har hört talas om en ridskola i Leverkusen som har ett antal gamla GP-hästar med i undervisningen, men jag har verkligen inte en aning om vad det kostar att rida där eller om det ens är möjligt för alla att rida (och inte bara för Bayers pampar). Jag vet att Landes Reit- und Fahrschule i Langenfeld (mellan Köln och Düsseldorf) har ridskola. Hur kvaliten är där har jag ingen aning om men jag kan tänka mig att den borde kunna vara bra. Det är iaf en jättefin anläggning, har varit där på en clinic.

Mitt tips är helt enkelt att om du inte trivs där du är nu, så se dig om och prova andra ställen. Jag tycker det är ganska goda kommunikationer med pendeltåg osv, så det behöver kanske inte vara precis i stan?

Jag har surfat runt lite pa olika ridskolor i trakten, och det finns en del att välja pa. Dessvärre sa tror jag det är liknande standard pa alla när det gäller hästmaterial, för hästarna är överlag välskötta men väldigt omusklade över rygg och rumpa.

Tills vidare far det funka med denna ridskola, det är ju ocksa en del besvär med att prova nya ridskolor etc, och jag ska bara vara här i fyra manader, sa jag vill gärna komma igang med ridningen snabbt.