Visa fullständig version : Hästveda marknad - berätta mer!

Fröken_Skåne
2008-05-26, 13:42
Jag har många år planerat ta mig en tur neråt för att besöka marknaden och kan inte hitta min gamla tråd om ämnet i fråga.

Jag undrar därför från er som har besökt och haft koll:
- Vad är den dyraste hästens pris du sett där?
- Den billigaste?
- Är hästarna i fint skick, hull, ridna osv?
- Vad tycker ni i markanden i sig?
- Hur går betalning, prisinfo osv till?

Tacksam för flera svar och reflektioner kring detta :bow:

Mahogny
2008-05-26, 13:48
- Vad är den dyraste hästens pris du sett där? Dyrast 30 000 eller något sånt
- Den billigaste? 6 000 (shettis hingst)
- Är hästarna i fint skick, hull, ridna osv? Nej, hull antingen feta eller magra. Ridna ljuger dom oftast om.
- Vad tycker ni i markanden i sig? Allt förutom det med hästarna är väl trevligt.
- Hur går betalning, prisinfo osv till? Skulle aldrig köpt häst där.

Känner desutom en som säljer hästar där varje år. Han är super oseriös och ljuger om utbildningen på hästarna (oftast trevliga hästar på marken men inte så trevliga att rida)

Fröken_Skåne
2008-05-26, 13:50
Tack för ditt svar :)
Jag vill åka dit mest för att se hur det ser ut. Har fullt i stallet ;)
Är de så pass som upp i 30.000,- prisklass?

Mahogny
2008-05-26, 18:59
jo det är väl det mesta dom fått.. precis som på hörby marknad... då ligger de dyraste där omkring.

Minusgraader
2008-05-26, 21:44
Säger samma som Mahogny.

Antingen är hästarna magra eller feta, kanske någon enstaka jag sett som är i normalhull. Förra året var där även väldigt fina frieserhästar. Alltid kul att se vad det är för människor som köper och vilka hästar som blir köpta :D Väldigt trevlig marknad annars ;)

piggis_83
2008-05-28, 20:10
svenska hästars värn brukar väl ofta "kontrollera" sådana tillställningar o har ofta köpt hästar därifrån, det borde ju säga lite om kvaliteten på hästarna.
Usch o fy för såna hästhandlare! alltså vad tjänar dom på dessa hästar? kan inte va mkt?!

Bellatrix
2008-06-01, 14:13
jo det är väl det mesta dom fått.. precis som på hörby marknad... då ligger de dyraste där omkring.

Hörby marknad har inte sålt hästar sedan 1999, de har bara smådjur numera, som getter och minigrisar.

Bug
2008-06-01, 14:22
Jag bojkottar den marknaden, tycker synd om hästarna. Har varit där allt för många gånger och sett tråkigheter.

Eve
2008-06-01, 15:37
var ligger hästveda typ? och när är marknaden?

jag skulle nog aldrig köpa häst därifrån men jag skulle gärna åka dit och kika lite.

Bug
2008-06-01, 15:54
Jag tar mig friheten att svara. Hästveda ligger ca 2 mil från Hässleholm. Och har jag inte fel för mig är det den 9-10 juli.

Eve
2008-06-01, 16:10
okej, thank you!

Bug
2008-06-01, 16:21
De har även en hemsida. http://www.hastvedamarknad.se

Fraggel_Tess
2008-06-02, 07:20
Jag brukar åka dit för gå på den vanliga marknaden men tar ändå en sväng förbi hästarna när jag ändå är där. Tycker dock att hästarna idag ser mer välmående ut än på 80-90-talets hästmarknader även om inte alla dagens hästar ser pigga ut heller...

chrysler
2008-06-02, 07:44
kl

Kollade på hemsidan & fattar inte att man kan ställe för varandra, vilt främmande hästar bredvid varandra bundna i en stock.
Vill inte tänka på de stackare som blir sparkade & bitna..

sandra_bure
2008-06-02, 20:30
när börjar alla dessa marknader? hörby marknad typ?
vill inte köpa nåt men är väldigt intresserad av att åka dit...

kokkorn
2008-06-02, 21:59
Men hur vet du om de e helt vilt främmande för varandra? tycker de på bilden på startsidan ser rätt glada ut.
På Röstånga marknad brukar de också binda hästarna i en sån stock...men hästhandlarna håller sina hästar ifrån varandras...

Zarro
2008-06-02, 22:50
svenska hästars värn brukar väl ofta "kontrollera" sådana tillställningar o har ofta köpt hästar därifrån, det borde ju säga lite om kvaliteten på hästarna.
Usch o fy för såna hästhandlare! alltså vad tjänar dom på dessa hästar? kan inte va mkt?!

Ja det gör dom.Det har blivit bättre på senare år men än finns alla gamla hästhandlare kvar.Det är dom som oftast sköter skitsnacket om man säger så och har dom värst missskötta hästarna.
Dom är oftast magra,fel och ovårdade hovar.Sen så är det oftast många som får tränga sig i små utrymmen.
Jag har aldrig varit där men jag är medlem i svenska hästars värn sedan flera år tillbaka.
Om du åker dit..ta dig då en funderare på att bli medlem i SHV sen.

Madde_padde
2008-06-02, 22:51
kl

Kollade på hemsidan & fattar inte att man kan ställe för varandra, vilt främmande hästar bredvid varandra bundna i en stock.
Vill inte tänka på de stackare som blir sparkade & bitna..

fast samtidigt hur tror du alla importhästar levt tidigare?!

Mahogny
2008-06-02, 23:51
emm men den på vid ekeröds rasten typ... vet inte vad den heter:angel:

Fraggel_Tess
2008-06-03, 09:29
Alla hästhandlare åker dock inte ens fram på hästmarknaderna utan träffas på en annan plats. Vi var på en rastplats där det byttes hästar hejvilt mellan två rätt kända hästhandlare + någon mer okänd dock såg jag bara en av sen på hästmarknaden.

xbella
2008-07-09, 20:09
i morrn startar det 06.00

Juno
2008-07-10, 21:57
Jag var där idag, men blev mkt ledsen för en viss häst där...
Hade kunnat stoppa henne i fickan och tagit med henne hem, men klarar bara att ha en häst...

Jag föll som en fura för den underbart söta Someone special....

xbella
2008-07-10, 22:02
jag var där med, men kom ganska sent.
De flesta av hästarna såg ok ut, var en som var lite skraltig.

SweetBriar
2008-07-11, 00:44
Har aldrig varit på ngn sån marknad och är inte insatt, men tkr det är sjukt att det öht fortfarande på 2000-talet finns hästmarknader :crazy:
Finns bra mkt trevligare och seriösare sätt att köpa häst på.
Tkr inte man ska handla med ngn djurart på det viset.

Shetlandskusk
2008-07-11, 09:38
Finns en i Skåne i början på september varje år. Finns ponnys från 400:- där :crazy:

Minusgraader
2008-07-13, 23:37
Hade med velat dit och titta, men jobbade just den dagen :(

Fröken_Skåne
2008-07-18, 22:49
Vi träffades, det var jag som ringde och tog reda på namnet på "Someone Special" ;)

flickancarra
2008-07-19, 08:07
Jag tycker inte om men på något sätt söker jag mig till sånna marknader... Har aldrig och kommer nog aldrig köpa en ridhäst sådär, och speciellt inte från de kända hästhandlarna. Man får ju koll på sånt efter att ha varit på några auktioner och marknader...

Var är det någonstans i september?

Angående att stå brevid varandra så var de flesta hästarna lugna på Hästveda men där vår någon liten ponnyhingst som började att frusta och kaxa sig var han än hamnade och han fick till sist en smäll av en ardenner. Han hamnade in på en transportlastbil sen och lyckades kasta ut en gubbe därifrån på köpet. Det var inte schyst att visa honom så för försäljning. Han hade passat bättre på en hemmavisning. Där var någon oroshärd mer...

Jag vet att min lilla ponny varit köpt på auktion (av förra ägarna) en gång i tiden och hon är jättefin, men ska man köpa en ridhäst finns där så många förstörda hästar.... Det finns visserligen många oseriösa säljare som säljer på andra sätt med.

Juno
2008-09-11, 21:39
Vi träffades, det var jag som ringde och tog reda på namnet på "Someone Special" ;)

Aha var det du! :D
Undra hur det gick för flickan lilla.....