Visa fullständig version : J*vla finanskris..

Puma
2008-10-16, 13:55
Har alltid trott att jag inte ska bli drabbad eftersom jag inte har några större tillgångar och en egen privat finanskris i slutet av varje månad..
Men nu har det drabbat mig med :(

Det skulle ionom den närmsta månaden ha påbörjats ett stambyte i mitt hus. Jag var extremt glad för detta och hade längtat i ett helt år då detta skulle innebära ett nyrenoverat, nykaklat badrum med allt porslin utbytt. Mitt badrum just nu är fuuult och gammalt med stora risker för att det kommer att bli vattenskadat..

Men nej, nu blir det inget stambyte, tack för det finanskrisen.. :mad:

Jolie_Madame
2008-10-16, 14:32
Ah jo visst är det irriterande. Själv märker jag inte av så mycket mer än pappas gnäll om orolig marknad, och att mina tillgångar (fonder osv) krumpit en del :(

living_dead
2008-10-16, 14:33
Irriterande :mad: Man blir så himla besviken då något man verkligen sett fram emot inte blir av.

Själv är jag glad över att bensinpriset gått ned så himla mycket! :bow: *Peppar peppar ta i trä*

marieka
2008-10-16, 14:33
håller med! försöker sälja min bil, helt fel tíder verkar det som:mad:

Kivina
2008-10-16, 15:41
Jag har faktiskt hittills inte drabbats, som tur är..

Jag sålde min bil i slutet av augusti till mina föräldrar och slapp bekymret.

Hade inga fonder tidigare, men efter ett större tillskott i kassan bestämde jag mig för att införskaffa några tack vare det låga priset och jag inte har något behov av de pengarna IDAG.

Annars har jag nog klarat mig undan med en hårsmån:)

Mela99
2008-10-16, 15:43
Absolut. Sålde min bil för ett par veckor sedan till underpris. Men jag hade fått nog och ville bara bli av med den så jag erbjöd näste kund som hörde av sig direkt ett lägsta pris men inte en krona under det - och han nappade.

Har ett par kompisar som också försöker sälja sina bilar, men det är i princip ingen som hör av sig. De har också sänkt ganska rejält. Sambon som jobbar på bilfirma säger att de knappt säljer några bilar alls och han har kompisar på andra firmor som säger samma sak.

marieka
2008-10-16, 16:19
jag har min ute för 50000, idag fick jag ett bud på 25000. nej tack, då kan jag behålla den.

friskt vågat av honom iallafall:D försöka går ju..

Slokisen
2008-10-16, 16:30
Varför så få som köper begagnade bilar egentligen? Nya bilar förstår jag, då bensinbilar inte har någon direkt framtid, men en begagnad bil har man ju glädje av i ett antal år ändå, plus att den tappar inte så mycket i värde?

Och som pricken över i är ju bensinen så billig nu att man snudd på är ute och åker runt runt med bilen bara för det är då billigt att tanka :p

plasticdarling
2008-10-16, 16:34
mina fonder går sjukt dåligt! har förlorat flera tusen på bara det senaste! GAH!!

Jolie_Madame
2008-10-16, 16:56
Då är vi två. Känns trisst att bara kunna titta på när ens pengar försvinner.. Särskilt som jag(vi) går i flyttplaner, då behövs varenda öre. Kommer väl inte bli av nu tack vare detta

Kexchoklad
2008-10-16, 16:59
Du får se det positiva; du slipper allt stök som uppstår vid stambyte. ;) Nej, men ärligt talat förstår jag att det är irriterande!

Mina fonder lär ha sjunkit som stenar. Har inte ens vågat titta faktiskt. Inget blir heller bättre av alla varsel, allt prat om högre arbetslöshet, och den allt svagare kronan.

Mammas
2008-10-16, 17:02
mina fonder går sjukt dåligt! har förlorat flera tusen på bara det senaste! GAH!!

Man har inte förlorat förrän man säljer, och gör man det får man ändå dra av det på skatten.

Puma
2008-10-16, 17:08
Du får se det positiva; du slipper allt stök som uppstår vid stambyte. ;) Nej, men ärligt talat förstår jag att det är irriterande!

Jaa det är väl så jag får se det. Vi slipper iaf fundera på var vi ska bo undertiden.... Men jag är riktigt besviken :(

*Gotlandsrusset*
2008-10-16, 18:03
Varför har man då fonder öht? Om man ändå måste skatta? Sen beror det väl på VILKA fonder man har och hur mycket man tjänat på dem? Så har jag lärt mig iaf.

Graendal
2008-10-16, 18:18
Varför har man då fonder öht? Om man ändå måste skatta? Sen beror det väl på VILKA fonder man har och hur mycket man tjänat på dem? Så har jag lärt mig iaf.
Därför att fondens hela grej är att de som investerat pengar i den ska tjäna pengar på den. Det du skattar på är vinsten.

Och vinstskatten på aktier ligger f ö lägre än inkomstskatten. I Sverige har vi en förhållandevis ganska normal sådan skatt (till skillnad från våra andra skatter som internationellt är väldigt höga).

Mammas
2008-10-16, 18:19
nu när jag tänker på det ett varv till kan det nog vara jag som blandat ihop det, har inte stenkoll.

Det kan vara aktier som man kan sälja och skattebetalarna betalar tillbaka det du förlorat?

PansParis
2008-10-16, 22:12
Du får inte dra av en förlust på skatten. Men du kan kvitta förlusten mot en vinst och slipper därmed betala full skatt på vinsten.

:laugh:

*Gotlandsrusset*
2008-10-16, 22:32
haha, jag fattar nada. Skitsamma. Har sålt mina fonder för längesen

BernT
2008-10-16, 22:34
Och mina pengar går bara upp upp och upp :D