Visa fullständig version : Man måste väl kunna få mammografi innan kallelsen?
jag är 21, och min mamma dog i bröstcancer som och därför är jag ju livrädd över att drabbas jag med. Man måste väl få gå på mammografi innan om man vill? det handlar ju om en rätt viktig sak..:grin:
Kostar det extra? det spelar ingen roll.
Kan kan man nog, men saken är den att man kan inte se så mycket i unga bröst. De är mycket fastare än äldre (;) ) och det gör att det inte är lika lätt att "platta" till dom i mammoografiapparaten och det blir heller inte lika bra bilder på grund av att det är tätare vävnad i unga bröst.
Förstår om du är orolig.
Edit: Det du däremot kan göra är att ta ett blodprov för att se om du bär på den gen som visar på ärftlig bröstcancer.
haha, fast mina pattar är inte direkt fasta.. bara att rulla ihop och lägga i behån :rofl:
fast då VET jag ju att jag har genen, och går och oroar mig för det, för testet ser väl inte omman redan har fått det?
snackade de inte på nyheterna om nått nytt test som visade om man hade det, och var därför bättre än mammografi eftersom apparaten kan missa tumörerna?
Jo, men bara för att man har genen så är inte det lika med att man kommer att utveckla cancer heller. Däremot så har man en uppgift som gör att man kan ta ställning.
Det är mycket möjligt, men faktum kvar står ändå att unga bröst har tätare vävnad än äldre bröst.
Har också hört att det ska finnas någon annan metod än mammografi, men har inte koll alls på det.
Om jag vore du så skulle jag ringa typ sjukvårdsupplysningen/ungdomsmottagningen för att få råd.
Min mamma har bröstcancer, eller hon är ju opererad och klar med cellgifterna men det är ju många år innan hon blir friskförklarad. Har du t.ex. tecknat bröstcancer-försäkringen? Kan ju vara en trygghet.
Det kan vara svårt att se om man han bröstcancer när man är ung för mjölkgångarna och de är så unga och fasta. När man blir äldre så lägger ju brösten ner att tänka på att bilda mjölk och då är det lätt att upptäcka cancern.
Läste i en tidning om en som fick diagnosen när hon var höggravid (26 år). Hon hade innan tagit blodprov som visade att hon bar på genen. Jag tycker absolut du ska börja där. Visar det något kommer de ju gå vidare och de borde ju gå att ultraljuda brösten om de inte passar i maskinen!
Tipsar även om att käka folsyra. Hittade idag att folsyra minskar risken för bröstcancer.
vad kostar det att ta blodprovet? kan de göra det på en vanlig vårdcentral? de skickar väl bara vidare provet?
Jaså kan folsyra minska risken? jag hade ändå tänkt gå till apoteket och köpa det, fast av annan anledning ;)
Bröstcancer-försäkring? måste googla...!
när mamma gick bort fick vi lite info från läkaren om bröstcancergenen, och han sa att om man bar på den kunde det räcka med en nysning så bröt den ut..:crazy:
vad kostar det att ta blodprovet? kan de göra det på en vanlig vårdcentral? de skickar väl bara vidare provet?
när mamma gick bort fick vi lite info från läkaren om bröstcancergenen, och han sa att om man bar på den kunde det räcka med en nysning så bröt den ut..:crazy:
Ja, du ska kunna ta det på vårdcentralen, men om jag vore du så skulle jag gå till vårdcentralen få remissen på blodprovet och gå till blodprovtagningen på närmsta sjukhus, de har ofta bättre koll på hur provet ska hanteras och skickas. Du kan inte gå dit utan remiss.
Fast först måste läkaren vara villig att skriva en remiss på provet också...
Den läkaren tror jag överdriver litegranna. För att cancer ska kunna utvecklas så måste genen aktiveras och det är en ganska komplicerad process, det är det iofs för alla gener.
Kolla folsyra tråden på förälder, la upp en länk där ;)
Jag minns inte vad bolaget hette (och har ännu inte fått tummen ur och tecknat försäkringen :o ) PMa mig om det är något du undrar, min mamma kommer hit i helgen och kanske kan svara på några frågor.
Shannado 2008-10-21, 22:46 Jag tycker, precis som flera andra i tråden, att du först och främst ska kolla upp om du är bärare av någon av de genvarianter (t.ex. BRC1 eller BRC2) som kan ge ärftlig bröstcancer. Beroende på vad det testet visar kan man sedan gå vidare med täta kontroller (om du har BRC1 eller BRC2) eller så kan du slippa oron för ökad risk för bröstcancer (om du inte BRC1 eller BRC2). Vad jag vet så finns det bra rutiner kring hur man ska följa upp patienter med BRC1 eller BRC2 för att förebygga att dessa patienter drabbas av bröstcancer. Därför är det viktigt att utreda detta om man har misstanke om att det kan finnas ärftlig bröstcancer i släkten så att man "motar Olle i grinden" så att säga.
Det första du ska göra tycker jag är att vända dig till din vårdcentral och boka in en tid för att diskutera din oro och möjligheterna att få göra ett gentest.
|