Visa fullständig version : Cellgift/stålning

Pia
2008-10-22, 09:01
När en människa behandlas med först cellgifter och sedan strålning, vilken behandling är då den "jobbigaste"? Eller är båda lika hemska?
Nu tänker jag enbart på det rent fysiska planet med biverkningar och så.

honung
2008-10-22, 09:06
Cellgifterna är väl de som är de som ger de jobbigaste reaktionerna.
Men viss strålning kan också ge starka besvär, beroende på var man strålar.

ancan
2008-10-22, 09:23
Jag har gått på bägge behandlingarna.
Jag upplevde strålningen som jobbigast.
det är dock väldigt många år sedan nu.
Cellgifter går jag på hela tiden pga min sjukdom, och hur jag mår beror helt o hållet på hur stor dos jag tar för tillfället.

honung
2008-10-22, 09:42
Eftersom cellgift, eller cytostatika som det numera heter, inte bara angriper cancerceller utan också friska celler kan man få starka biverkningar. Vilka biverkningar man får och hur svåra de blir beror alldeles på vilka sorters cytostatika som används, hur höga doser man får och hur många behandlingsomgångar man går igenom. Man kan exv må illa, tappa håret eller bli känslig för infektioner. Men det finns mediciner som kan hjälpa mot biverkningarna, och det är vanligast att man får det relaterat till behandlingsdoserna. Om du har konstant cytostatikabehandling så får du förmodligen väldigt små doser vilket då inte ska påverka dig negativt nämnvärt.

ancan
2008-10-22, 10:12
ja, precis. när min sjukdom ligger lågt så är dosen minimal, men vid skoven så ökas den en hel del (olika varje gång).
Själv har jag haft stora problem med illamående...

netia
2008-10-22, 10:29
Personligen tyckte jag strålningen.
Fick 6 omgångar med cellgifter + en ultrahög dos.
Och helkroppsstrålning 6 ggr.
Inget var lätt, men strålningen... med "solbränna" över hela kroppen, slemhinnor som löstes upp, konstant illamående som inget motmedel tog bort och övriga bieffekter får jag nog utse den till "vinnaren".
Tror inte jag skulle gå igenom det en gång till.

honung
2008-10-22, 10:38
Helkroppstrålning upprepas i regel inte (mer än samma behandlingstillfälle). och är som kanske logiskt då, den mest omfattande strålningen och påverkar kroppens alla vitala organ och det säger sig kanske självt att det inte är en lätt behandling.