Visa fullständig version : Övrigt Bra torrfoder till kattunge?

Gullegrisen
2009-07-14, 12:08
Ja någon som vet något bra märke? Alltså då menar jag dom man hittar på tex. Ica Maxi. Kör för närvarande på Friskies (stavas) junior foder, funkar alldeles utmärkt, förutom att kattungen fiser så otroligt illa av det -.- Någon som varit med om samma sak? Någon som vet om Pussi har bra mat till kattungar? Behöver lite tips bara (:

TinyWiny
2009-07-14, 12:19
Mjau har ett bra kattungefoder som heter föräldrafritt, det finns på vårt ica iallafall.

Gullegrisen
2009-07-14, 12:25
Okej! Ska kika in det, tackar (:

Reykur
2009-07-14, 14:41
Varför vill du ge foder från en matvaruaffär undrar jag? Det är ju inte direkt hög kvalitét, speciellt inte för en växande katt.
Vill du absolut köpa maten på ICA så köp våtfoder.

MJAU har ett OK torrfoder, men jag personligen hade valt ett foder med högre kötthalt. Katten ät trots allt en köttätare.

Gullegrisen
2009-07-14, 15:19
Vi har alltid köpt mat från tex. Ica och det har funkat alldeles utmärkt. Ingen av våra andra katter har mått dåligt av det och våra katter mår alldeles prima! Så jag ser inget fel med att köpa mat därifrån.

Jag ville bara ha lite tips från andra om någon tyckte nått annat foder därifrån var bra.

MissFideli
2009-07-14, 15:20
Det finns folk som lever på McDonalds, chips och godis utan att bli dåliga av det också, betyder det att deras mat är okej? Katter är köttätande djur, hur kan man tycka att mat som innehåller mer spannmål än kött är bra för ett strikt köttätande djur är bra undrar jag?

Gullegrisen
2009-07-14, 15:24
Katten får även blötmat. Han får blandat.

Jag bad inte om att någon skulle hacka på mig för att jag inte köper dyrt kattmat. När jag var iväg till veterinären så frågade vet. vad han fick och jag berätta att han fick Friskies Junior mat + blötfoder och det tyckte veterinären lät bra. påpekade ingenting om att det var dåligt för en växande katt.

Puma
2009-07-14, 16:14
Jag tror inte att någon klankar ner på dig för att du inte köper det dyraste. Dock finns det ju faktiskt olika kvalitet på foder, och friskies är tyvärr ett av de sämre.
Av de du kan köpa i Ica butiken så är mjau överlägset bäst. Båste som blöt och torrfoder.

Gullegrisen
2009-07-14, 16:42
Det var på sättet som MissFideli skrev på som ja blev lite putt över.

Då ska jag kolla över om Mjau finns på Ica här, vilket jag tror det finns. Har för mig jag sett det (:

Reykur
2009-07-14, 20:35
Det är väldigt många som inte vet att Friskies är ett riktigt dåligt foder, och att torrfoder från matvaruaffären är skräp. Då är det ju jättebra att man kan få veta det på ett sånt här ställe. Bättre att ge katterna mat av kvalitét, som innehåller en betydande del kött. :)

TinyWiny
2009-07-15, 07:32
Katten får även blötmat. Han får blandat.

Jag bad inte om att någon skulle hacka på mig för att jag inte köper dyrt kattmat. När jag var iväg till veterinären så frågade vet. vad han fick och jag berätta att han fick Friskies Junior mat + blötfoder och det tyckte veterinären lät bra. påpekade ingenting om att det var dåligt för en växande katt.

Om du har odal/granngården i närheten så kolla på säckarna där vad de innehåller, det finns flera som har högre halt av kött än de på ica till lägre kilo pris.

Just kattungematen från mjau har jag gett våra kattungar men däremot tål ingen av våra mjau´s vuxenfoder utan blir dåliga i magen av det.

Man behöver verkligen inte köpa kattmat som kostar hur mycket som helst, jag som har 10 katter (nej det är inte självvalt utan ett resultat av katter på vandring som har valt att bo här, jag har valt att ha två och min sambo en) att föda skulle inte klara det ekonomiskt om jag hade köpt den dyra maten.

Jag köper kattmat för ca 800 kr/ månad till dessa och de har ett foder som innehåller allt de behöver.
Hade jag valt ett fint märkesfoder så hade jag behövt sätta en nolla efter och det hade jag inte rott iland med.

När vi bara hade tre katter fick de oralsensitive, tror det var iams och då hade jag ungefär samma månads kostnad som nu.

Fillifjonkan
2009-07-16, 22:55
Kan man inte ge kattungarna rå nöt köttfärs?

copernica
2009-07-17, 04:43
Men katterna äter ju inte lika mycket om de får ett bättre foder. De kanske måste äta väldigt mycket mat hela tiden för att få i sig sitt behov av ett billigt foder, mens det kan räcka med det hala utav ett bättre foder. Har sett det flera gånger, att katten känner sig mätt och äter mindre när den får riktig mat.

På så vis behöver det inte bli så mycket dyrare att fora på ett bra foder.

TinyWiny
2009-07-17, 08:05
Men katterna äter ju inte lika mycket om de får ett bättre foder. De kanske måste äta väldigt mycket mat hela tiden för att få i sig sitt behov av ett billigt foder, mens det kan räcka med det hala utav ett bättre foder. Har sett det flera gånger, att katten känner sig mätt och äter mindre när den får riktig mat.

På så vis behöver det inte bli så mycket dyrare att fora på ett bra foder.

Jo så är det med t.ex friskies, mjau, pussi och liknande men inte med det fodret jag köper.
Grejen är att om man själv läser på säcken istället för att titta på märket så hittar man bra kattmat som fungerar, ett bra foder behöver inte vara ett dyrt foder.
Jag ger exakt samma mängd nu av det billigare fodret som innan av det dyra märket till våra (valda) katter och de har samma pälskvalite och ser likadana ut, får de däremot mjau´s torrfoder, friskies eller pussi så rinner diarren ur dem.

thyrniròs
2009-07-17, 09:43
Om katten är ung - tänk på att deras magar kan reagera på foderbyten (precis som våra kära hästar) Det kan allt som oftast resultera i illaluktande odörer;)

Heulwen
2009-07-17, 15:10
Och diarré och därav livshotande vätskebrist för en liten unge i den här värmen.

Gullegrisen
2009-07-17, 15:41
Missen har inte diarré.

Till alla: Vad ger ni era för foder då, eller vad rekommenderar ni för kattungemat?
Maten som jag hittar, kostar väl ca 300 för kanske 2 kg. Det är rätt mycket med tanke på att man är "fattig student".
Har nu köpt Mjau's kattungefoder. Och tycker inte att han äter lika mycket som när han åt Friskies.
Han får även kletmat ca 1 gång om dagen. Och jag tycker han dricker väldigt bra.

Haukur
2009-07-17, 16:05
Jag är också fattig student och ägare till 3 katter och fyra hundar. Mina katter får bara Mjaus blötmat och jag klarar katternas matkassa på mindre än 400 kr/mån för alla tre.

MsLuna
2009-07-17, 16:14
Jag är också "fattig student" :) Sätter väl i snitt av 1400 i månaden för katternas räkning.
att han äter mindre av Mjau kan tyda på bättre näring = krävs mindre mängd.

Gullegrisen
2009-07-17, 16:40
Tycker du att Mjau är bra?

Gullegrisen
2009-07-17, 16:40
Ja det är nog så. Han verkar tycka att Mjau's mat är godare än Friskies. Vilket jag tycker är bra. Han älskar blötmaten!

thyrniròs
2009-07-17, 17:22
Köper pro plans torrfoder till missen och hon älskar den. 300 kr för 3 kg och det räcker otroligt länge, en kattunge på 6-24 v ska ha max 40-90gr per dag.

Hon får ingen blötmat utan istället rester av fisk och kyckling och liknande när vi själva har ätit det. Det räcker gott för henne och vi sparar in pengar från mjukmaten till "riktigt" kött istället. Jag tror ju på att det blir billigare i längden.

Men om din älskar mjukmaten så kanske det vore elakt att ta bort den :)

Gullegrisen
2009-07-17, 17:30
Okej! Vart köper du torrfodret någonstans? Det är ju faktiskt värt att testa, vill ju det bästa för mina missar :)

Ja när han vill ha blötmat sätter han sig ner i köket och piper. Och blir inte nöjd om matte säger nej då han redan har fått det ^^

thyrniròs
2009-07-17, 18:55
Jag köper det i djuraffärer. Det är ju lite olika vilka märken de olika affärerna tar in, men har hittat det på åtminstone 3 ställen så det borde inte vara helt ovanligt.

Haukur
2009-07-18, 21:40
Tycker du att Mjau är bra?
Japp jag tycker att MJAUs blötmat är bland det bästa man kan fodra en katt med och det är därför jag ger det till mina, att det är billigt är bara en ren bonus :)

Skjøldur
2009-07-19, 03:56
Skillnaden mellan kattungefoder och foder før vuxenkatt ær inte så stor.
Du kan ge ett bra vuxenfoder och komplettera med lite kokt køttfærs, små græddskvættar... En vitamintablett ibland också och han kommer att må som en prins!

Gullegrisen
2009-07-19, 08:56
Okej. Ja missen får det en gång om dagen ungefär. Tycker med det funkar bra. (:

Gullegrisen
2009-07-19, 08:59
Jasså går det? Trodde jag inte, är ju bra att veta! Det jag är lite rädd för är att han utgör sånna odörer! Det stinker apa när han skiter och han fiser illa. Däremot den andra katten luktar inget alls, men han får veterinärfoder. Hade jättegärna velat ge det till kattungen med, så vi kunde ha maten framme dygnet om istället för att ge vissa tider. Men dietisten sa att det inte var det optimala. Vi ska ringa veterinär imorgon angående andra kissens öga så hade tänkt fråga igen om det går att ge lillmissen det också (:

pernilla_s
2009-07-19, 10:09
KL

Jag ger orijen till min hon katter och kattungar. 440 kr för 7 kg. Anpassat för både vuxna och unga.

Gullegrisen
2009-07-19, 10:29
Det var ju inte dåligt! 7 kg, det måste räcka otroligt länge? :P

Reykur
2009-07-19, 17:48
Skillnaden mellan kattungefoder och foder før vuxenkatt ær inte så stor.
Du kan ge ett bra vuxenfoder och komplettera med lite kokt køttfærs, små græddskvættar... En vitamintablett ibland också och han kommer att må som en prins!

Det beror helt på fodret, vissa vuxenfoder har på tok för låg fett och proteinhalt för en växande katt. Bättre att köpa ett bra foder för en kattunge än att göra något halvdant.

Koppen
2009-07-20, 09:25
Jag köper Purina till min katt
Han älskar det!

Gullegrisen
2009-07-20, 10:49
Vart köper du det, finns det nått speciellt foder till kattungar?

MsLuna
2009-07-20, 12:17
I mataffären finns ett som heter Purina One, och i djuraffären ett som heter Purina Pro Plan.

Gullegrisen
2009-07-20, 12:34
Okej okej, tack (:

Gullegrisen
2009-07-22, 10:57
Nu har vi iallafall köpt Royal Canin's Kitten 36 tror jag det hette. För missar upp till 12 månader. han tycker det är riktigt smaskens, så nu när han har bra mat hoppas jag att odörerna ska försvinna ^^

Sar
2009-07-22, 20:51
KL

Jag ger orijen till min hon katter och kattungar. 440 kr för 7 kg. Anpassat för både vuxna och unga.

Jag är själv sugen på att köpa Orijen till vår kattunge som kommer i början av sept.
men är tveksam till ett foder som passar både kattungar och stora?! Behöver inte växande kattungar mer i fodret än färdigväxta? Nu kommer jag ju att ge blötmat till största delen så det kanske inte spelar någon större roll?

Har det varit svårt att få dem att äta Orijen? Jag tycker själv att det är ett tilltalande torrfoder med tanke på att det inte innehåller spannmål.

Reykur
2009-07-22, 22:01
Jag är själv sugen på att köpa Orijen till vår kattunge som kommer i början av sept.
men är tveksam till ett foder som passar både kattungar och stora?! Behöver inte växande kattungar mer i fodret än färdigväxta? Nu kommer jag ju att ge blötmat till största delen så det kanske inte spelar någon större roll?

Har det varit svårt att få dem att äta Orijen? Jag tycker själv att det är ett tilltalande torrfoder med tanke på att det inte innehåller spannmål.

Eftersom att Orijen innehåller en så pass hög fett och proteinhalt är det näringsmässigt bättre än de flesta kattungetorrfoder på marknaden. Om du dessutom ska ge mycket blötfoder så kommer din växande katt inte ha några problem med att få i sig det den ska. :)

Sar
2009-07-22, 22:10
Vad bra! Tack för ditt svar!:bow:

lundborg
2009-09-03, 20:28
Förut köpte jag Royalcanin kattungefoder, men sen jämförde jag lite olika kattungefoder och fann att Mjaus föräldrafritt kattungefoder nästan var likvärdig.
så jag köper det nu. (mycket billigare)

linnilinn
2009-09-04, 13:15
Vi kör också på det och när jag studerade räknade jag på kostnaden per dag med detta foder och "vanligt" billigare. Trots det högre priset vi dinköp blir den dagliga kostnaden densamma, tack vare att det dyrare innehåller mer riktig mat och katten äter mindre av det! Mår förhoppningsvis bättre också! :idea:

Centaur
2009-09-05, 12:08
min kattunge får rc special kitten från veterinären samt mjau tetrapak och pussi as good as it looks blötfoder.

gav tidigare mjau torrfoder men katterna blev dåliga i magen av det, så det kan jag inte alls rekommendera. :crazy: dom vuxna katterna får nu samma blötfoder och rc veterinary diet renal.

Mirre
2009-09-05, 13:06
Min äter också friskies junior.
Funkar bra men som sagt, hon fiser av det

BrownieDeLight
2009-09-05, 15:08
Min äter också friskies junior.
Funkar bra men som sagt, hon fiser av det

Det är för att en katt inte kan tillgodogöra sig spannmålet som Friskies baserar sin föda på :crazy:

Heulwen
2009-09-06, 10:19
Att ge en kattunge Friskies är ungefär som att låta sitt barn leva på Mcdonalds mat. Skulle mycket hellre rekommendera Mjau kattungefoder, inte många kronor dyrare men erbjuder hästlängder mer näring till en växande kattunge.

Nisse
2009-09-09, 10:26
Att ge en kattunge Friskies är ungefär som att låta sitt barn leva på Mcdonalds mat. Skulle mycket hellre rekommendera Mjau kattungefoder, inte många kronor dyrare men erbjuder hästlängder mer näring till en växande kattunge.

Jepp, skriver under på det.
Trodde mina katter skulle skita tarmarna ur sig när de åt friskies + att de slickade av sig pälsen.
Ett uruselt foder helt enkelt.
Slutade helt att ge friskies och gav endast mjau på burk och de blev jättefina på en gång av det.

Har nu i sommar gett mjau torrfoder och burkmat på kvällen, men det bara för att vi har grannkatter som inte kan skilja på ditt och mitt och mjau har ju ett hyffsat bra pris.
Nu till höst när katterna blir mer inne och vi inte har "öppet hus" längre så ska de få återgå till orijen (+ mjau-burk), absolut ett av de bästa fodren.
Drygt och bra och katterna gillar det :).

TantEster
2009-09-09, 10:35
. Kör för närvarande på Friskies (stavas) junior foder, funkar alldeles utmärkt, förutom att kattungen fiser så otroligt illa av det -.-

Obegripligt hur man kan skriwa att fodret fungerar bra i samma mening som man skriwer att kattungen fiser så det osar?? Om du själw hade så orolig mage att du släppte stinkande äggfjärtar hela dagarna, skulle du då upplewa att din mage fungerade fint?

Warför kan man inte ge sina djur foder som de fungerar på utan ska snåla som fan? Ska man ha djur då?

Har fö bara läst ts första inlägg, så om det skett en omwändelse under resan ber jag om ursäkt.

Gullegrisen
2009-09-09, 21:27
Ja du borde ha läst hela tråden. Har nämligen skrivit att jag numera kör på Royal Canin Kitten 36.

lundborg
2009-09-10, 08:42
hur är katternas magar nu då?

Gullegrisen
2009-09-11, 21:20
Skillnad som natt och dag ungefär! Katten som mest haft problem med magen, är jättemycket bättre. Bajset är fast och fint eller vad man ska säga ^^ fiser gör han ibland. Men inte i samma utsträckning som förut. Om han tex. fes 15 ggr/dag förr gör han det nu kanske 3ggr/ dag. nte exaka siffror men det är en väldig skillnad. Den andra katten mår bara bra :) Inga problem där.

lundborg
2009-09-11, 23:30
vad skönt!!:)

TantEster
2009-09-12, 18:03
Men se där! Wad bra! Jag gör en sån här till ditt nya jag::bow:!

gugge
2009-09-16, 12:45
Hej!
Jag har läst inläggen om kattmat och om man frågar vad folk tycker är bra mat får man kanske inte ta det som att man hackar om man får ett ärligt svar. Jag tycker också att det är dyrt med bra torrfoder men om man har bestämt sig för att ha ansvar för en individ får måste man också veta att djur kostar.
Jag har kört med Iams kattungefoder för de gillade inte Royal canins torrfoder för kattungar.
Nu är dom ett år och de är norska skogkatter så nu får dom Royal canin för långhåriga katter. 2 kilo kostar 259 kronor men köper man en 10-kilos säck betalar man 620 för den. halva kilopriset alltså. Jag vet inte men jag tycker inte dom äter så mycket av det fodret men är jättefina i hull och i pälsen. Min kompis kör icas billiga och hennes katt är tjock äter jättemycket och tappar pälsen. Hon ska byta o se om det har med maten att göra.
Jag är bara lite nyfiken. Jag betalar över 1300 kronor om året i försäkring för mina två katter. Hur gör ni har ni försäkring?

Gullegrisen
2009-09-16, 16:45
Ja vi har försäkring på dom. Men det endast bara för den äldsta katten har haft mycket problem med tårkanalen i höger öga, så det har blivit många veterinärbesök. Försäkringen kommer gå på ca 750:-/året.

Gullegrisen
2009-09-16, 16:46
Oh tack så mycket :)

Gullegrisen
2009-09-16, 16:49
Vi provade Orijen till våra kissar. Men kissen som haft lite fisproblem blev ännu värre med Orijen. Han fes typ hela tiden, bajset stank apa också. Men han funkar super på Royal Canin! Tycker jag är super.

peter_lundin
2009-09-17, 17:21
KL Själv ger jag friskies, det är vad vår katt vill ha, magen fungerar bra o han dricker bra så jag är inte särskilt bekymrad över det relativt häöga magnesiuminnehållet.
Att generellt påstå att alla foder från livsmedelsaffären är kass är lika töntigt som att påstå att alla från djuraffären är bra.
PL

Sol
2009-09-17, 18:28
Jag gissar att din katt går ute och fixar en hel del av sitt käk själv och då blir ju faktiskt inte det fodret ägaren ger lika viktigt som i de fall när katten endast äter det ägaren serverar.

peter_lundin
2009-09-17, 19:26
Om vi spec tittar på urinstensrisken så är vattenkonsumtionen det viktiga.
Visst fixar vår katt en del av sitt foder själv, men under hur stor del av året?
PL

BrownieDeLight
2009-09-17, 20:41
KL Själv ger jag friskies, det är vad vår katt vill ha, magen fungerar bra o han dricker bra så jag är inte särskilt bekymrad över det relativt häöga magnesiuminnehållet.
Att generellt påstå att alla foder från livsmedelsaffären är kass är lika töntigt som att påstå att alla från djuraffären är bra.
PL

Nä, men du borde vara märkbart oroad över allt spannmål du ger din katt :grin:
Katter är köttätare och det borde du om någon veta...

Reykur
2009-09-17, 21:23
PL

Just sånt här som gör att jag aldrig skulle lita på foderråd från veterinärer.

Sol
2009-09-17, 21:47
Om vi spec tittar på urinstensrisken så är vattenkonsumtionen det viktiga.
Visst fixar vår katt en del av sitt foder själv, men under hur stor del av året?
PL

Ja visst är vattenkonsumtionen viktig, men det finns ju andra viktiga faktorer också. Hur stor del av året din katt fixar eget käk vet jag inte. Min gamling jagar året runt. Är snön ivägen ute jagar han i ladugården.

Jag skulle aldrig i livet rekommendera någon att ge sin innekatt endast Friskies torrfoder.

lundborg
2009-09-18, 09:17
KL

Jag ger mina mjau blötmat plus mjau föräldrafritt. Men FYY vad de fiser sen jag började ge blötmaten :eek:
luktar apa om dom...
så jag ska nog bara ge torrfodret ett tag

MonteRose
2009-09-18, 09:53
Det kan även vara så att tarmfloran har blivit störd och inte hunnit komma i balans efter du börjat med blötmat.
Hur länge har de ätit blötmat?

lundborg
2009-09-18, 12:06
2 veckor har de fått lite blötmat.
1a veckan en varsin tesked bara. denna vecka har de fått 1½ matsked var.

ibland tjuväter de av hundarnas mat också (torrfoder)

Sol
2009-09-18, 15:48
KL

Jag ger mina mjau blötmat plus mjau föräldrafritt. Men FYY vad de fiser sen jag började ge blötmaten :eek:
luktar apa om dom...
så jag ska nog bara ge torrfodret ett tag

Ger du burkmaten eller tetramaten? Ger jag mina katter burkmaten luktar det inte rosor kan jag säga... och mina katter har plåtmagar. Det kan som redan nämnts bero på att tarmfloran inte anpassats till den nya maten än, men jag vet att många har problem med lite kassa magar med just burkmaten. Tetramaten brukar gå bättre.

lundborg
2009-09-18, 20:36
jag ger av tetra maten. pate med kycklinghjärta.

lundborg
2009-09-18, 20:41
en fråga till.
är Bilanx ett bra foder?
såg ganska bra ut i innehåll tyckte jag? Pluss att ÖB har det till lite billigare pris nu.

kan man ge bilanx till kattungar? eller är det för starkt?

Eureka
2009-09-18, 20:58
Det fodret som säljs på matvarubutiker innehåller massor av socker och massor av fett, samt MEST VATTEN. Mer vatten än mat, som jag fått förklarat för mig - på fyra olika veterinärstationer (i tre delar av Sverige).

För katternas bästa - köp "riktig" kattmat.
Efter att ha bytt från "butiksfoder" till Riktigt Foder skulle jag inte rekommendera någon att testa Friskies, Pussie, Whiskas osv.

Vill du ge katterna proteiner, salter, vitaminer osv - köp märkesmat.

Eureka
2009-09-18, 21:00
Ja visst är vattenkonsumtionen viktig, men det finns ju andra viktiga faktorer också. Hur stor del av året din katt fixar eget käk vet jag inte. Min gamling jagar året runt. Är snön ivägen ute jagar han i ladugården.

Jag skulle aldrig i livet rekommendera någon att ge sin innekatt endast Friskies torrfoder.

TACK för ett av några få vettiga svar i denna tråd :)

Eureka
2009-09-18, 21:02
Exakt!
"BRA" foder innehåller mer näring och katten håller sig mätt längre.
Det är snåldumt att köpa billigt foder för det straffar sig i längden,
både i pris och livskvalité.

Eureka
2009-09-18, 21:04
Bra :) Skönt att höra.

Sol
2009-09-19, 00:04
jag ger av tetra maten. pate med kycklinghjärta.

Har du provat någon annan variant? Det kan göra skillnad, men självklart ska du inte ge det om magarna inte verkar må bra av det.

Bilanx är väl sisådär, bättre än Friskies och Whiskas iaf. Vad menar du med för starkt?

Reykur
2009-09-19, 00:17
Det fodret som säljs på matvarubutiker innehåller massor av socker och massor av fett, samt MEST VATTEN. Mer vatten än mat, som jag fått förklarat för mig - på fyra olika veterinärstationer (i tre delar av Sverige).

För katternas bästa - köp "riktig" kattmat.
Efter att ha bytt från "butiksfoder" till Riktigt Foder skulle jag inte rekommendera någon att testa Friskies, Pussie, Whiskas osv.

Vill du ge katterna proteiner, salter, vitaminer osv - köp märkesmat.

Men nu är du inne åt lite knasigt håll här. Du blandar ihop våtfoder från affären och torrfoder från affären. Det förstnämnda utfodrar jag gladeligen med, det sistnämnda låter jag gärna bli. Pga sammansättning och innehåll.

Vilket foder hittar du "Massor av socker"?
Fett är katters primära energikälla tillsammans med protein. Fett är inget du ska vara rädd för i kattfoder, däremot är allt för fettfattiga foder något att se upp med.
Våtfoder från affären, de allra flesta sorter, innehåller i princip enbart animalier och håller dessutom en vattenhalt som är naturlig för katten.

Jag brukar försöka titta på djurets naturliga föda. Vad äter en katt "På riktigt?" Jo. Kött. Bytesdjur.
Då får man försöka efterlikna detta så mycket som möjligt. Vad innehåller då ett "bytesdjur"?
Animaliska proteiner, animaliskt fett. Kolhydrater? Nej.
Vattenhalten? kring 70-80%.

Utifrån detta gör jag mitt val av foder. :)

Atalantha
2009-09-20, 07:17
Jag har testat MASSA foder, ANF, Royal Canin, Hills, Bilanx och alla dess möjliga dyra foder.. Men MJAU är det bästa jag någonsin gett mina katter :love: Åtminstone i pälskvalité, klokvalité, avföringskvalité och allmän hälsa :)

lundborg
2009-09-20, 07:26
Har du provat någon annan variant? Det kan göra skillnad, men självklart ska du inte ge det om magarna inte verkar må bra av det.

Bilanx är väl sisådär, bättre än Friskies och Whiskas iaf. Vad menar du med för starkt?

starkt var fel ord.. jag menade om det "duger" till växande katter
men jag funderar vidare..
kanske till omed mjaus torrfoder är bättre än Bilanx?

Sol
2009-09-20, 12:11
starkt var fel ord.. jag menade om det "duger" till växande katter
men jag funderar vidare..
kanske till omed mjaus torrfoder är bättre än Bilanx?

Jag vågar faktiskt inte säga något om Bilanx på den punkten, men MJAU har iaf ett kattungefoder. Det går ju alltid att prova.

lundborg
2009-09-20, 12:25
ja, jag ger mjau föräldrafritt nu.
tänkte ha nått annat att börja vänja in nu när det är lite äldre.
de är 17 resp 19 veckor gamla nu