Visa fullständig version : Övrigt: Gäspar vid tränsning! Alltid! varför???
segersten 2009-08-16, 17:59 Hej Hej!
Det är en sak som jag har funderat över ett tag och har frågat alla jag känner och det är ingen som vet..
Nämligen att mitt sto gäspar alltid vid tränsning det slår aldrig fel.
Ibland börjar hon att gäspa redan när jag lägger på sadeln och ibland börjar hon gäspa när hon hör att jag hämtar tränset.
Sedan gäspar hon konstant till att jag har får på tränset.:confused:
Så det är inte en gång utan konstant hela tiden tills att jag har tränsat.
Är det någon som vet varför??
Eller är det någon som har en häst som gör likadant???
Jag har inget svar men är lika nyfiken som du på detta :)
Min förra häst gjorde precis lika. Han började så fort jag tog fram tränset och fortsatte tills vi kom utt och jag skulle sitta upp, då först slutade han. Det var inte en gäsp utan en lååång följd av massor med gäspningar.
Jag lyckades aldrig komma på varför.
Men det var kul att höra att det finns fler.:D
Hehe vet heller inte varför men min ena häst gör så, alltid några gäspningar innan tränset ska på..
lustigt.
segersten 2009-08-16, 18:27 ja jag är verkligen konfunderad... varför?? men det känns härligt att det är fler än bara min som gör på detta viset..:)
katarina_dacke 2009-08-16, 21:07 vet inte heller varför. dock gör mitt sto så, gäspar en jätte gäsp när jag tagit av grimman, och tränset ska på , intressant och höra om någon vet varför.
Är det så tråkigt att komma ut å röra på sig? :D;)
LitenSomEnSockerbit 2009-08-16, 21:11 Jag kan inte heller svara på varför, men nu när du säger det så kommer jag ihåg att min häst också brukade gäspa vid tränsning för något år sen.
När jag red utan nosgrimma så brukade han även gäspa när jag skrittade av efter ridpasset :p
Överslagshandling? Hästen kan kanske bli stressad, otålig eller osäker och inte riktigt veta vad han ska göra av sig.
Hörde nån gång för länge sedan att det är för arr de gillar vad som pågår, men jag et inte alls om det är sant.
Min kuse gäspar alltid innan tränsning. Slår aldrig fel.
Ingen aning varför han gör så men skulle vara kul veta
om det finns någon förklaring =)
Har hört om flodhäst som gäspar när han fått mycket att tänka på.
Syrrans minishettis gäspar alltid när vi tränsar henne. Hon är nyss bettvand och håller på att köras in så nog har hon fullt i skallen alltid.
Tror det är någon form av överslagshandling. Orsaken däremot tror ajg är individuell. Allt från stress till "full hjärna"
Så gör min tjej också.. Gäspar konstant från att jag börjar knäppa upp grimman tills att tränset sitter på.. :)
lislolaslo 2009-08-17, 13:45 haha vad roligt, mitt 4åriga sto är likadan... så fort hon får bettet i munnen börjar hon gäspa
hon reagerar även med stoooooor trötthet på brems, kanske hon har en extremt känslig näsa :idea::rofl:
vid massage och et-behandlingar är det ju positivt om hästen gäspar, visar att den slappnar av och släpper efter... men undra om man ska tolka sånahär gäspningar på samma sätt?
Jag läste (eller hörde) för många år sedan att en häst gäspar antingen när den är trött/behöver mer syre, precis som vi. Eller när det ska hända något nytt. När den vet att någon nytt är på gång eller liknande. Kan det vara därför de gäspar vid sadling/tränsning?
Jag tror att det beror på att de försöker bli av med anspänning, alltså ett sätt att slappna av.
Alla mina göra så även när man vet att de är pigga och ser fram emot att ridas, så tror inte att det är negativt.
gottekorgen 2009-08-17, 15:07 Har hästarna som gäspar haft grimma på sig en lång stund innan? isåfall kanske det inte gått att gäspa på ett tag, så de kanske passar på när det går...:)
men har de inte haft grimma på sig så kan man ju undra vad det beror på, tycker jag min häst verkar lite uttråkad när han gäspar, kanske dags och göra nåt kul då??
*kl* en hovis sa en gång att hästar gäspar när de är välmående... Kan det vara efter att man ryktat som de slappnat av och mår bra? Han sa detta då min tant börja gäspa när jag borstat henne en stund medans vi vänta på vår tur med hovis.
*kl* en hovis sa en gång att hästar gäspar när de är välmående... Kan det vara efter att man ryktat som de slappnat av och mår bra? Han sa detta då min tant börja gäspa när jag borstat henne en stund medans vi vänta på vår tur med hovis.
Precis så sa min tränare oxå! Min häst gäspade efter borstningen innan jag skulle tränsa, samt efter vi ridit och tränset åkt av.
Det tror faktiskt jag oxå :) Dom ser ju så avslappnade och lugna ut!
segersten 2009-08-17, 19:48 Vad roligt att det är så många som har gäspande hästar!!! men det med grimman vet jag inte för hon gäspar med grimma hela tiden eftersom att jag alltid gör iordning henne i gången!
Men hon kanske vill slappna av lite??
Har även sett min tant gäspa i hagen med grimma på, efter hon legat och vilat en stund reser hon sig upp och spänner in huvudet mot bogen precis som om hon sträcker på nacken och sen gäspar hon till några gånger... Hon ser så härlig ut när hon gör så...
Eme_liie 2009-08-17, 23:01 jag har också hört av en hovslagre att de gäspar när de är avslappnade trivs med det som sker runt om kring dem.. vet dock inte om det stämmer min kan gäspa några gånger i stall men har inte kunnat koppla ihop det så som vid tränsning.
*kl*
Haha, klockrent med alla gäspande hästar :D
Min börjar gäspa så fort det är tränsing på G, och fortsätter gäspa tills jag ska ut o sitta upp typ, det brukar orsaka problem med nosgrimman o sådär ibland dock.
Men dom är bra gulliga.
Har alltid funderat över varför :D
gottekorgen 2009-08-18, 08:29 Tycker inte att de kan gäspa ordentligt med grimma på, beror iofs på hur stort omfång det är på grimman runt munnen, blir kanske bara halva gäspningar, bara lite spekulationer...
tintilar 2009-08-18, 12:27 Gäspningar löser ju spänningar. Så jag skulle tro att det helt enkelt bara är ett beteende som har blivit. Behöver inte bero på något speciellt. Hon kanske "vaknar till" när man tar fram tränset och precis som en annan kan dra en suck i en sådan situation så gäspar hon. Släpper på spänningar i kroppen eller bara kommer igång lite. :)
Jag hade låtit hästen gäspa klart. Sen skulle jag aldrig få för mig att rida med nosgrimma annat än vid bettlös ridning, och då är den löst spänd så att hästen har utrymme att öppna munnen och gäspa om den behöver. :)
Men det förutsätter jag att alla gör :)
Spänner nosgrimman såpass att hästen kan gäspa utan obehag, vanligtvis har jag hack så det är inte mycket o fundera på där :)
Min häst går utan grimma vid alla tider på dygnet förutom när hon står i gången :) Så förhoppningsvis kan hon gäspa ordentligt :)
alfarina 2009-08-18, 13:15 :) En av mina hästar gäspar JÄTTEstort när jag har tränsat av! Jag har fått för mej att hon stretchar käkarna...och att spännigar släpper. Och så gör hon med och utan nosgrimma.
Hollister 2009-08-19, 20:17 Min medryttarhäst gör nästan alltid så när jag tar av grimman/tränset och ska byta till grimman/tränset. Jag har fått för mig att han känner sig lite "fri" och vill sträcka på sig lixom. Har ingen aning om ifall de stämmer men väntar spänt på alla svar :)
Ett halvblodssto jag hade på foder tidigare gjorde ungefär så. Varje gång jag tog fram tränset gäspade hon en låååång gäsp. Sen tränsade vi och allt var frid och fröjd. Jag tänkte faktiskt på det många gånger eftersom hon alltid gjorde likadant. Varför har jag ingen aning om.
Krockodil 2009-08-20, 00:09 Min pålle gäspar alltid när jag ryktar honom på ryggen. :D
Den förra hästen jag hade tyckte inte om att man höll på med hans huvud... förutom så fort grimman togs av och träset skulle på, då blev han helt plötsligt såååå gosig och ville lägga huvudet på axeln och blundade och såg såååå trött ut. :p Funkade inte det så började han gääääspa sååå stort. :D
LaMirage 2009-08-20, 00:51 kl
Jag hade en medryttarponny som aaalltid gäspade när tränset dök upp. Min egna häst som jag känt i tio år började med det förra veckan!
Min teori med ponnyn var att han tänkte att han inte skulle kunna gäspa på en stund (nosgrimman) o därför tog tillfället i akt, men min häst har jag inte ridit med nosgrimma på år och dar, så där föll det ;)
Jag tror nog de flesta hästar kan gäspa i grimma, annars är den nog lite hårt spänd...
*KL*
Roligt att så många hästar verkar gäspa just i samband med att man tar på träns, inklusive min ;) Hon gäspar typ 10 ggr innan hon är klar, sen kan man spänna nosgrimman. Synd att ingen direkt verkar veta varför, men det måste ju vara något allmängiltigt beteende eftersom det verkar vara så vanligt... Många förslag här verkar troliga men nu när jag tänkt efter lite så tror jag mest på att det släpper spänningar faktiskt, men sen finns det säkert fler orsaker till gäspningar i andra sammanhang...
det handlar om udergivelse . hon säger till dig att ok nu är det du som bestämmer . vad ska vi göra . :love: om du pratar mycket nära hästen tröttnar han hon på dig och slutar lyssna . men är du tyst och lyssnar på hästen och inte tuggar tuggummi så är det du som bestämmer . läste detta i häst fockus idag . :love: det stämmer faktiskt tuggar hästen på bettet är det människan som bestämmer . :love:
segersten 2009-08-20, 15:17 roligt med så många teorier!!! min dam slutar alltid att gäspa så fort tränset kommer på så nosgrimman tror jag inte är några problem... Och hon kan gäspa STORT med den vanliga grimman på...
Min valack gör exakt likadant och det har han gjort även när han var hingst. Kul om det betyder att de mår bra, det känns ju skönt i så fall. :)
SÅ alla ni med icke-gäspande hästar, se till att sköta era hästar bättre. He he... ;)
Haha, åh, känner igen mig så väl!
Min medryttarponny gäspar alltid innan tränsning, oftast när man hunnit ta av grimman då han verkligen kan STRÄCKA ut ;)
http://i27.tinypic.com/2zeii51.jpg
Detta är när jag hämtat tränset och tagit av grimman precis. Alltid gör han så, flera gäspningar i rad tills man knäppt nosgrimman. Exakt, hoppas hästarna menar nåt gott med dessa gäspningar! :D
Hollister 2009-08-20, 17:55 det stämmer faktiskt tuggar hästen på bettet är det människan som bestämmer . :love:
Jag hänger inte med (igen...)
Vi pratar ju om gäspningar, menar du att både gäspningar och tugga på bettet är undergivelse? :confused:
Jag är lite blond av mig:angel:
Evenstar 2009-08-20, 18:15 Jag har hört att de gäspar när de tänker/fått mkt att tänka på, men att de gör det för att de är avslappnade låter ju vettigt :idea:
ok det var kanske lite konstigt . men läs det i häst fockus då .
segersten 2009-08-22, 18:40 ska leta upp den hästfocus! tror att en kompis till mig prenumerar på den!! det är ju bra om det beror på undergivelse för den här damen har bestämda åsikter om det mesta annars...;)
angelwings 2009-08-23, 10:09 *kl*
Min gammeltant har börjat göra det nu sen i våras när vi bytte stall. Hon är så himla söt. Det slår aldrig fel, kommer bettet i munnen så gääääspar hon så. Det lustiga är att nu sen vi flyttade så har det hänt jättemycket med vår ridning tillsammans så det kanske är att hon förbereder sig på att arbeta nu i stället för att som tidigare bara sega fram? Bara en tanke. Hon har verkligen blivit duktig nu de senaste månaderna, fast hon är en mogen 20åring. :love:
http://i293.photobucket.com/albums/mm46/angelwingstorn/friggelingsp.jpg
Lilla_momma 2009-08-25, 03:05 Ett islandssto som jag red tills för en vecka gjorde också alltid det, i samband med att hon öppnade munnen och tog bettet kom det alltid minst en stooor gäspning! :D
Vad gäspig JAG blev av den här tråden... :D
Alla bilder på gäspande hästar!
IsabellaM 2009-09-04, 03:31 Anledningen till att hästar gäspar är detsamma som oss människor.
Vi behöver syre till hjärnan.
Om Du ex är ute och känner dig väldigt trött, kan du prova att gäspa stort, då blir du piggare.
Då hästen har kansk stått i boxen , och sedan ska ut och träna så gäspar den pga av att den är trött men försöker vakna genom att få syre till hjärnan.
Aktivera sig själv.
angelwings 2009-09-04, 07:46 Det är ju förvisso en sida av det.
Men om man då tar min gammeltant till exempel. Hon går alltid ute på lösdrift (eller nu på bete), hon kan stå och bli ryktad hur länge som helst. Jag kan sadla, sätta på selen eller vad som helst- ingen gäspning.
Hon kan stå och gnägga åt de andra hästarna hur alert som helst (särskilt om någon av hingstarna är i närheten) men så fort jag kommer med bettet så gäspar hon så käkarna nästan går ur led.
Knäppa häst! ;)
Pancakes 2009-09-04, 08:00 det handlar om udergivelse . hon säger till dig att ok nu är det du som bestämmer . vad ska vi göra . :love: om du pratar mycket nära hästen tröttnar han hon på dig och slutar lyssna . men är du tyst och lyssnar på hästen och inte tuggar tuggummi så är det du som bestämmer . läste detta i häst fockus idag . :love: det stämmer faktiskt tuggar hästen på bettet är det människan som bestämmer . :love:
Jag förstod inte riktigt vart du vill komma med detta? Menar du att när hästen gäspar så visar den att den har tänkt följa människan? Och att huruvida jag tuggar tuggummi är relevant för mitt ledarskap?
Utveckla gärna, jag hängde inte riktigt med :)
Snowball 2009-09-04, 08:49 Mitt fullblodssto har ganska mycket för sig med munnen. Innan ridtur står hon och gapar och tuggar för hon har bråttom ut (hon har ofta bråttom) Efter ridturen däremot gäspar hon. En del ser inte skillnad på detta. Veterinären kom för att raspa tänderna och så ville vet ge henne lite laserbehandling i rygg och bakben (hon blev illa sparkad bak en gång) Efter en stund började hon gapa och vet sa nöjt "nu slappnar hon av och tycker det är skönt" Nej nej sa jag det där är inte en gäspning, hon har tröttnat på att stå still.
Så det kan vara skillnad på gäspning och gapning hos vissa hästar. Mitt fullblod är en fd galoppör som gått på banan. Idag står hon faktiskt still i stallgången när man gör i ordning henne (inte alla galoppörer som gör det) men kan gapa en del, ju piggare hon är desto mer gapar hon
angelwings 2009-09-05, 09:29 Igår hände något som jag också funderar över.
Vi gick oturligt nog omkull när vi var ute och red (och jag fick pållan över mig dessutom. :( OCH hade min lilla dotter med mig vid tillfället på en annan häst...Mindre lyckat). Men jag kollade henne när jag fick upp henne och hon verkade okej förutom skrapsår.
MEN hon började gäspa som en tok när jag fick upp henne från marken. Kan det vara chock? Stress? Överslagsbeteende?
|