Visa fullständig version : Övrigt: Bästa fodringsupplägget?

Chili
2009-08-17, 09:55
Behöver lite tips känner jag. Hur kan man lägga upp en dag utan att överjobba sig?

När på dagen vill ni att hästarna fodras? Hur ofta? Specifika tider - varför?

Våra hästar går ute ca 6.30 - 21 eller 22. Hagarna är stora och det finns buskar, träd och gräs att pilla på så länge naturen och vädret tillåter det. Kraftfoder får de endast vid ut- och insläpp, fodringar under dagen avser grovfoder. Jag kommer antagligen att göra allt själv, dock i sällskap av pappa på morgonen.

Cilla
2009-08-17, 10:05
om du har möjlighet, skippa kraftfoder på morgonen. vi gjorde det i mitt stall, det var som att bli mött av helt andra hästar på morgonen!!!!! bara slänga på täcke och ta ut i hagen och höa dom.

men det är ju inte alla som har möjlighet till det.

hos oss gjorde vi såhär:

06-09, utsläpp+hö.
11-14, lunchhö
ca 16, hö inne eller ute beroende på väder och årstid.
20-21, hö och kraftfoder.

en andra giva kraftfoder gavs efter att vi ridit.

tiderna varierade såpass pga att vi var 3 st som alla jobbade olika och var i stallet olika. försökte så gott det gick att pyssla ihop så det blev bra tider för hästarna, men ibland gick de tyvärr inte att undvika att de fick kvällshö vid halv nio och sen morgon hö 12 timmar senare. :crazy:
om det blev så kunde vi hoppa över lunchen och ge den påsen på kvällen istället. ute har dom ju alltid buskar och klvistar och sånt och plocka med.... hästarna bryr sig inte speciellt mycket om det är 1 hg eller 1 kilo hö som serveras till lunch!

utom en kille.... han visste minsann hur man skulle få mer mat:
Film: mata mig. NU!!!!!!! (http://www.youtube.com/watch?v=YBrqDuwhp4g):rofl::rofl::rofl:

Chili
2009-08-17, 10:26
Tror alla i vårt stall utom en har väldigt varierande schema. Eftersom jag endast kommer ha plugg efter oktober känner jag att det vore kul att "ta över" gårdsarbetet och erbjuda mer fodringar på fasta tider!

Det blir ju enklare att planera sin dag om man vet vilka tider hästarna får mat. Annars kanske man åker upp, inte har all tid i världen så har hästarna precis fått lunch när man kommer dit...

Själv känner jag att tre fodringar i hagen a 3-4 kg/häst vore lagom? Sen natthö i boxen då såklart, men det ligger ju redan där så räknar inte det som ett jobb utan ingår i insläppet.

Vica
2009-08-17, 11:49
Vi har tre fodringar per dag och jag tycker det funkar jättebra.

När de står uppstallade ser det ut såhär;
05:15 får de maten i krubban
05:30 kommer de ut i hagen där höet är utlagt
11-12 nånting får de lunchöet i hagarna
18 senast 19 ungefär kommer de in (oftast runt 17 om man ska rida) och då ligger höet redan klart inne som de får äta lite av innan de får hinkmaten.

Vi körde med ung samma giva hö i hagarna för att det inte skulle bli bråk när de gick tillsammans och då fick de 2kg hö på morgonen och 2kg till lunchen.
Sen har de gått i rasthagarna en och en, då vet jag inte vad de andra har gett i mängd men det kan inte vara mycket mer/mindre..

gneignei
2009-08-17, 11:53
Håller med cilla ang kraftfodret. Jag läste någon artikel men jag minns fasiken inte var :confused: Hästfocus kanske, att man ska fodra först med grovfodret innan man fodrar med kraftfodret, tror det var något med magen, någon annan på Buke kanske vet vilken artikel jag menar.

Men jag gör iaf som så att mina har fri tillgång på grovfoder. Känns bra då hästarna faktiskt är byggda att äta minst 18 timmar per dygn och jag vill slippa magproblem, stress och annat tok, men vi är alla saliga i vår tro. Men så gör jag :) Funkar ypperligt för mig och blir minimalt med arbete att släpa på foderpåsar i tid och otid. Dessutom vet jag att då får den växande unghästen i sig så mycket han behöver och lösdriftshästen håller värmen osv

Kraftfoder får boxhästen när han kommer in mitt på dagen en stund efter träningen innan han släpps ut igen och lösdriftshästen när han tas in för ridning. Jag ger mest grovfoder efter arbete som belöning och mest för att döva mitt eget samvete, lite gott ska de ju ha liksom... jag har ett fullgott grovfoder så eg behöver de inte en massa tillskott men det känns bra att de får :d

Dessutom slipper man att de stressar upp sig när matklockan ringer då de får kraftfodret vid olika tillfällen och arbetas de inte får de inget kraftfoder.

Chili
2009-08-17, 11:59
Det är väl mer om hästen stått utan mat i många timmar. Det är endast därför de inte ska få kraftfoder direkt på morgonen. I vårt fall räcker grovfodret länge, ofta hela natten. Mina kommer dessutom stå på halm.

Vi testade fri tillgång förra året och tänker inte ha det mer. De ranghöga åt hela tiden, de övriga åt när de ranghöga var mätta eller när de på nåder tilläts komma nära balen. Ställde vi ut två balar stod ändå alla och häckade vid den ena. De var helt vilda vid insläpp och stack till skogs flera gånger.

Så det är såhär vi kommer att göra, frågan är bara om det ska vara 3 eller 4 fodringar och vad man själv kommer orka med att göra alla dagar.

gneignei
2009-08-17, 13:21
Ja det var något sådant jag läste också, alla låter ju tyvärr inte sina hästar ha tillgång till ordentligt nattfoder så det var bara i all välmening jag skrev om det :p.

Det är pga av bråk man ska ha fler fodringplatser, just för att alla ska kunna äta i lugn och ro. Nu när vi flyttar till egen gård kommer vi ha småbals hösilage 40 kg balar och det är 2 hästar per hage (boxhästar för sig och lösdriftshästarna för sig. Där jag var inackorderad förra vintern delade 16 :mad: isl.hästar på 1 450 kg bal och när den var slut kördes nästa ut och det var bråk jämt... inte konstigt att mina grabbar var stressade :cry: Ingen kommentar om dig utan bara en parentes.

Jag har tidigare när vi haft eget stall gjort det jag beskrev och kommer göra nu igen för det fungerar som jag skrev för mig :)

Chili
2009-08-17, 13:28
Kan säga att när hästarna fick var sin hög med mat istället var det inget bråk. De tog var sin hög och åt upp. Innan dess gick täcken sönder JÄMT och bit/sparkskador uppstod ofta. Som sagt hade vi två balar så de ranglåga kunde äta vid en och de ranghöga vid en (det är så de grupperat sig) men alla häckade vid samma bal förutom enstaka gånger.

the_connemara
2009-08-17, 17:04
Mina lösa planer är att fodra hö + kraft på morgonen innan jobb. Ev lägga ut hö vid utsläpp om utsläpp sker tidigt.

Fodra hö på lunchen (automatiskt).

Fodra hö + kraft vid insläpp direkt efter jobb och därmed innan ridning. Utsläpp efter.

Fodra hö + morötter (ev mer kraft 3 mål behövs) vid insläpp/efter ridning. Hö som räcker så gott som hela natten.

Tiderna passas in så det blir så jämnt fördelade som möjligt och med stor grovfodertillgång. Kanske fodra 6, utsläpp med hö 7, kunch 12, insläpp 17, insläpp 21-22. Men det beror ju helt på jobb/inackorderingens jobb hur flexibel man kan vara.

cili
2009-08-17, 17:43
Den anledningen jag känner till om att man inte bör ge kraft (främst pelleterad) först är risken för foderstrupsförstoppning. Får hästen grovfoder först så kommer salivproduktionen igång.
Man kan även blöta upp kraftfodret.

Chili: om du har möjlighet att ha fyra fodringar så kör på det, blir det för jobbigt så kan man alltid gå ner till tre

Western_Ivy
2009-08-17, 19:03
vi kommer göra på detta sätt i vinter
morgon - kraftfoder inne och sedan ut i hage 6-7 med hö som räcker hela dagen
kväll - in vid 20-21 med kraftfoder och hö som räcker hela natten
kommer då vara 2 hästar i hagen som är vana vid fri tillgång och som funkar bra ihop på det.
de andra hästarna blir ca samma tider men fritillgång på storbalensilage i hagen, det är 3 hästar i skogshage o hö på natten inne.
har hästarna på 2 olika ställen denna vinter :) därav upplägget.

mackan
2009-08-17, 20:20
Lösningen om man inte vill jobba ihjäl sig, ha regelbundna fodringar men inte fri tillgång, heter automatisk lunchgrind ;)

the_connemara
2009-08-17, 21:38
Lösningen om man inte vill jobba ihjäl sig, ha regelbundna fodringar men inte fri tillgång, heter automatisk lunchgrind ;)

Precis så vi tänkte lösa lunchen ;)

Chili
2009-08-17, 22:10
Vi har funderat på det :) Kände dock att när jag ändå är hemma kan jag ju fodra. Går gärna upp tidigt så kommer ju bli morgon + lunch + skötsel och ridning (och lektionerna i skolan såklart).

Får väga lite priset för sådana grindar (behövs ju mer än 1) mot min tid.

Chili
2009-08-17, 22:14
Den anledningen jag känner till om att man inte bör ge kraft (främst pelleterad) först är risken för foderstrupsförstoppning. Får hästen grovfoder först så kommer salivproduktionen igång.
Man kan även blöta upp kraftfodret.

Chili: om du har möjlighet att ha fyra fodringar så kör på det, blir det för jobbigt så kan man alltid gå ner till tre

Tror alla i stallet brukar ge antingen bara hel havre eller uppblött mat (lucern + annat eller kraftfoderpellets + annat). :)

Cilla
2009-08-18, 07:48

stämmer bra det.
dessutom utsöndas endorfiner, må-bra-hormoner, i hästen när den får tugga. endorfiner gör att hästen lugnar sig och får den börja tugga hö och få igång både saliv och endorfiner, så äter dom kraftfodret i ett lugnare tempo och tuggar därmed mer på det, vilket i sin tur leder till ännu mindre risk för foderstrupsförstoppning.

sen tycker jag att man alltid ska sträva efter att ha en så lugn häst som möjligt, i allt vad man hittar på med hästen! och just matningen är perfekt att träna på att hålla hästen lugn.

beauspirit
2009-08-18, 09:20
när jag stallar in kommer jag göra så här:
07:00 hö + kraft
ca 08:30 utsläpp

lunch har de i hagen i form av en rundbal. lugn och trygg flock så det funkar bra!

ca 17:00 hö + kraft

ca 23:00 hö + kraft

min får uppblött kraftfoder, och stressäter inte så för honom fungerar det att få kraften samtidigt med höet.

:)

jag sköter allt själv förutom utsläppet som mina föräldrar gör. Vi bor på samma gård, men jag har eget stall med 2 hästar.
Jag börjar jobba 8.30 och dom senare så därför släpper dom ut.

mackan
2009-08-18, 09:24
Vi har funderat på det :) Kände dock att när jag ändå är hemma kan jag ju fodra. Går gärna upp tidigt så kommer ju bli morgon + lunch + skötsel och ridning (och lektionerna i skolan såklart).

Får väga lite priset för sådana grindar (behövs ju mer än 1) mot min tid.

ett agregat styr flera grindar, så priset blir inte särskilt högt även för fler hagar.

Chili
2009-08-18, 12:39
Så pass alltså? Jag trodde man hade ett per grind. Har bara erfarenhet av en sort som en gammal hyresgäst använde i sin hage. Var hittar man prisvärda, nån som vet? Sitter agregatet i stallet då eller? Det är ju en liten bit från stall till tänkta grindar...

Med den möjligheten kan man ju fodra 4 ggr per dag :)

mackan
2009-08-18, 13:26
du har pm.

Pantzar
2009-08-18, 19:50
Så här löser vi det hos mig:
Morgonfodring mellan kl. 6.00 - 7.00 grovfoder + kraftfoder
Middag mellan kl. 11.30 - 12.30 grovfoder
Insläpp ca kl. 17.30 - 18.00 grovfoder + kraftfoder
Kvällsfodring mellan kl. 21.30 - 22.30 grovfoder + kraftfoder

det funkar kanonbra!

Chili
2009-08-19, 07:54
På ett sätt är det ju smidigt att kunna lösa det genom att man tar in hästarna tidigt och på så sätt får en fodring 'gratis' dvs man slipper gå ut med kassar och man kan ge en till omgång kraftfoder.

Men vi vill ha ute våra hästar till 21-22.

Tror jag kommer lösa det som så att jag lunchfodrar mitt på dagen. Ev investerar vi i någon automatisk grind. Själv kommer jag antagligen alltid rida på em/kväll så mina pållar får en omgång extra med mat i samband med det. Hur andra gör är upp till dem. Denna service ingår trots allt inte i hyran egentligen :p

BSDC
2009-08-19, 08:05
När vi hade eget stall fodrade vi såhär:
06.30 grovfoder inne
07.30-08.00 kraftfoder inne
12.00-13.00 grovfoder ute
16.00-17.00 grovfoder ute
18.00-19.00 kraftfoder inne
21.00-22.00 grovfoder inne

de stod också på halm så att de hade att pyssla med hela natten, samt gick i stora hagar med mycket att tugga på. Egentligen bör hästen äta ungefär var 4:e timme, så vintertid brukade vi lägga ut halmbalar i hagen så de hade något att fixa med mellan måltider + om något mål blev försenat.

Funkade mycket bra!

Centaur
2009-08-19, 21:41
tycker det beror helt på hur mkt hästarna får vid varje mål!

men mina får 7-10-13-19.30 ungefär. är inte så noga på timmen.

PansParis
2009-08-19, 22:14
Frukost vid ca kl 7: Hö och kraft

Lunch vid 12:00, hö med hjälp av lunchgrind

Intag vid 18:00 hö och kraftfoder

Kvällsmat vid 22:00 hö och kraftfoder

:laugh:

Chili
2009-08-19, 22:37
Ja alltså de kommer ju få lika mycket mat oavsett upplägg. Fler tider att passa eller tyngre kassar att bära helt enkelt ;)

Jempa
2009-08-19, 22:45
I mitt nuvarande stall fodras hästarna så här:
ca kl 7-8: kraftfoder inne och därefter grovfoder ute i hagarna
ca kl 12-13: grovfoder i hagarna
ca kl 16-17: kraft och grovfoder inne
ca kl 21-22: kraft och grovfoder inne

Stallvärden fodrar morgon & lunch vardagar, övriga pass kollektivt och pga att det inte är jättemånga inackorderingar blir det en hel del pass att ta.

Nya stallet från och med sep/okt har foderautomater en del av passen vilket jag tror kommer att underlätta en hel del. Jag har aldrig fodrat med automater tidigare, men funkar det bra tror jag absolut att det kan vara något att satsa på. Det är bökigt att vara uppbunden flera dagar i veckan till fasta tider, tycker jag.

Chili
2009-08-20, 07:55
Det verkar ju absolut vanligast att man tar in hästarna runt 17 och ger dem mat då också.

Hur gör ni som har hästarna ute längre? Kånkarna ni ut med hö i hagen eller fodrar ni färre gånger per dag?

Fö. förstår jag inte varför man har 4-5 fodringar mellan 7-21 men sen står de hela natten 21-7 utan fodringar. Kanske har de halm, kanske inte. Men hur många ger tillräckligt stora grovfodergivor så det räcker större delen av natten?

mackan
2009-08-20, 08:57
Fö. förstår jag inte varför man har 4-5 fodringar mellan 7-21 men sen står de hela natten 21-7 utan fodringar. Kanske har de halm, kanske inte. Men hur många ger tillräckligt stora grovfodergivor så det räcker större delen av natten?

det är väl rätt logiskt att man försöker så gott man kan, att fodra hästen regelbundet så som den är avsedd att äta, iallafall på dagtid när man kan.

står hästen på halm nattetid är fodrings uppehållet inget problem, de har att pilla med och tillgodoser därmed behovet.

_Skifting_
2009-08-20, 14:19
vi har löst det såhär:

ca 05.00 ge sambon hästarna sitt morgonhö när han endå ska till jobb.
Vid 06.00 så går jag ut och ger krafft och skiftar täcken, släpper ut mm.
Vid 12 får de hö i hagen.
vid 17 för de hö i hagen.
vid 22-23 så kommer de in och har då hö och krafft upplagt redan.

Vi har en rundbal halm stående i hagen så de har alltid något att pilla med, så ibland så får de bara hö en gång i hagen (beror lite på vädert mm).

Tycker detta har funkat bra. Eftersom hästarna har kvar en del hö när jag kommer och ska ge krafft, så är det lugna och sansade hästar som äter krafft + hö när jag byter täcken mm. Ville ha det så att de får hö inne, då jag har två shettisar som går med de stora ute i hagen och de fixar inte riktigt fri tillgång på hösilage... :D
Så för att de stor skulle få den mängd de behöver (en svårfödd och en dräktig), så funkade det bäst såhär...

Centaur
2009-08-20, 18:27
kanske för att båda hästar och människor sover på natten. :p

man får ge hästarna såpass med hö att dom har att äta ett tag framåt.

BSDC
2009-08-20, 18:44
Nu utgår jag bara från mig själv, men om man fodrar sista grovfodergivan 21-22 så äter de kanske ett par timmar beroende på mängd ect. Säg att de är färdigätna runt 24-tiden, så när jag fodrar grovfoder igen 06.30 har de stått utan mat i ca. 5,30 h. Det är enligt mig är ganska rimligt och relativt likt utfodringsmönstret under dagen. Jag har iofs alltid haft mina hästar helt eller delvis på halm.

Som mackan sa, man gör väl så gott man kan.

mackan
2009-08-20, 19:29
kanske för att båda hästar och människor sover på natten. :p
.

Fast hästarna sover inte hela natten långt därifrån. De sover aktivt ca 4 timmar på en natt. däremellan plockar de och fixar och donar lite, även om de givetvis går ner i varv, men största anledningen till att de gör det är att vi domesticerat dem och satt dem i en box. : )

men precis som du säger och det jag sa tidigare, - det är ingen fara på taket ätmässigt om hästen står på halm, då tillgodoses plockbehovet aldeles utmärkt. det är inte NÄRING hästen behöver var 4:e timme, det är dess tuggbehov och mag och tarmfunktion, via naturligt beteende, dvs betande/plockande med strå, som behöver tillfredsställas.

Centaur
2009-08-20, 21:02
nej vildhästar kan nog inte tillåta sig att sova på natten, men har man dom ute på dagen och inne på natten så blir det naturligt att dom sover och vilar då. händer ju inget spännande.

mina ligger och sover eller ser väldigt trötta ut om jag går ner sen kväll eller natt, eller väldigt tidigt på morgonen. så jag tror dom sover eller slumrar större delen av natten, blandat med lite ätpauser. :)

Egonson
2009-08-20, 22:08
Våra är ute relativt länge, ca 07.30/08 - 20-21 på kvällen. Det som är allra enklast är fri tillgång i hagen och bara kraftfoder på kvällen.
Hö vid intag samt lite mer vid 23.

Alltså bara att slänga ut dem på morgonen och slippa konka ut hö, man slipper lunchfodringar mm.

Dock är det långt ifrån alla som vill ha fritt men det är ett alternativ i alla fall.

Chili
2009-08-21, 10:41
Jo jag förstår själva grejen ;) Jag funderar mer kring t.ex. hur många som egentligen ger tillräckligt stor nattgiva eller har dem på halm.

Lycanthrope
2009-08-21, 10:49
Det gör inte jag heller.
Ger man dem mycket och kanske en del i hönät så de har att pilla med länge, eller om de står på halm, så visst. Men det är INTE naturligt att ha flera timmar mellan ät-tiderna. Det är inte bra för magen vad jag har hört, eftersom de är gjorda för att äta lite och ofta, inte mycket och sällan.

Skulle aldrig ha det så till mina hästar.
Mina har fri, men begränsad, tillgång och går på lösdrift :laugh:

Jo jag förstår själva grejen ;) Jag funderar mer kring t.ex. hur många som egentligen ger tillräckligt stor nattgiva eller har dem på halm.
Inte tillräckligt många tyvärr.

I de flesta stall jag stått i tidigare har hästarna fått mellan 2-3, max 4, kg hö på kvällen. Eftersom de då är hungriga efter att ha stått utan i flera timmar så glufsar de flesta i sig och står sen utan hela natten...

Boerperd
2009-08-21, 11:24
Förra vintern såg ut så här:
05.30 två kg hö till dom stora och ett kg hö/ett kg halm till dom små
08.00 krafftfoder, utsläpp 1 kg hö
12.00 2 kg hö i hagen
16.00 1kg hö i hagen för ponnisarna och 2 kg hö och krafft för halvbloden i stallet
21.00 4kg hö och några kg halm till ponnisarna och 6 kg hö till HB

Alltid aspsly och granar i hagen att tugga/leka med.
Alla var mätta och nöjda, fanns alltid lite kvar när det var dax för nästa mål.
Dom stora var runda och fina, dom små inte allt för feta....

syrran
2009-08-22, 19:17
Tidigare har jag löst fodringsfrågan så att kraftfoder serveras kvällstid (Hästar i lätt till medelhårt arbete) vid insläpp. Grovfoder ... fri tillgång.

Från och med i år är det lösdrift som gäller. Kommer dock inte att ändra i rutinerna. Kraft kvällstid till de som behöver... Grovfoder fortfarande fri tillgång.

the_connemara
2009-08-23, 13:31
På ett sätt är det ju smidigt att kunna lösa det genom att man tar in hästarna tidigt och på så sätt får en fodring 'gratis' dvs man slipper gå ut med kassar och man kan ge en till omgång kraftfoder.

Men vi vill ha ute våra hästar till 21-22.

Et alternativ är ju att släppa ut dem igen. Beoende på hästantal och jobb. Därför tänkter jag planera vinterhagen nära stalldörren och bara ha två hästar :angel:

Chili
2009-08-24, 13:36
Jo, vinterhagen kommer ligga bakom stallet med sluss in så de går in lösa. Men det blir alldeles för mycket jobb. 7 hästar i den hagen och ett sto med föl i en annan hage.

Kommer nog bli så att jag släpar ut några kilo mer och fodrar endast morgon - em - kväll. Om jag får ett bra schema kan jag luncha och sen rida runt fyra. Så då ger jag mina hästar extra mat då, och övriga får lösa det som de vill. De flesta är ju uppe runt fem så man kan ju enkelt ge hästen lite efter ridningen innan de går ut i hagen igen.

Trollungen
2009-08-25, 23:48
Men hur många ger tillräckligt stora grovfodergivor så det räcker större delen av natten?

Det är tydligen "mode" att ge hästen max 3 kg hö åt gången i många stall häromkring. En stallkompis skulle hjälpa mig med höpåsen till min häst och hon såg ut så här :eek: när jag sa hon skulle fylla den med 6 kg (vilket jag tycker är nästan i minsta laget men då gick de på fri tillgång i hagen).

Nu när vi stallar in kommer det se ut ungefär såhär för min häst (beroende på vad analysen säger)
vid 7, 3kg hö + lite kraftfoder inne
vid 12, ca 3kg hö i hagen (delas med en lugn flock som får samma mängd)
vid 16, 2kg hö + lite kraftfoder inne
vid 21, 7kg hö

Immer
2009-08-26, 10:55
Under uppstallningsperioden brukar våra hästar komma ut vid 6-tiden (ibland tidigare) och in runt 21. De får morötter i krubban och medan de äter lägger vi på eventuella täcken.
I hagen serveras höet. Lunchhö får de vid 12-tiden och eftermiddagshö runt 17. När de kommer in ligger morötter och betfor i krubborna och natthöet i höbingarna.
Det händer att vi inte är hemma och har möjlighet att ge lunchhö. De dagarna får de frukost- och lunchhö samtidigt på morgonen.

Hannely
2009-08-26, 11:12

Nu står min häst på lösdrift och har fri tillgång, men när han tidigare stod uppstallad kom jag fram till följande: De fick kvällsmat kl 21, och frukost kl 06-07. Gav jag honom 5 kg hö på kvällen var det soprent på morgonen, gav jag däremot 6 kg var det lite hö kvar. Han stod på halm och kunde äta av det, men det gick inte åt så att det märktes. Så troligtvis var det så (iaf i min hästs fall) att han åt det mesta de första timmarna efter kl 21 och sedan tog någon tugga då och då under natten. Så så himla mycket behöver man ju inte ge för att en normalglupsk häst ska ha att pilla med rätt länge. Sen beror det ju såklart på hur hungriga de är när de får kvällsmaten, min fick 3 givor under dagen med ca 2 kg kl 06-07, 12-13 och 17-18 utöver nattmaten.
Men, har man en lättfödd häst kan det ju bli för mycket med dessa givor, då får man ju lösa tuggbehovet med halm eller en bra hage med mycket "pill" även vintertid.

Chili
2009-08-26, 12:16
Mitt fullblod lämnar också lite om han får 6-7 kg på kvällen. Kallblodet skulle kunna äta natten lång ;) Pga fetmarisken kan han inte få så mycket natthö han skulle behöva. Istället får han halm eller grankvistar att lösa tuggbehovet med. Fullblodet har också några pinnar, han älskar att plocka upp pinnar, gnaga lite och flytta runt dem :p (även i hagen) Bra med lite tidsfördriv.