Visa fullständig version : Ekonomi & Juridik: Kostnad för inackordering

the_connemara
2009-08-17, 17:46
Det finns ju hur många sådana trådar som helst här känns det som men förhoppningsvis är denna av annan art ;)

Om man räknar kostanderna för hästen rakt av vad gäller strö, foder (inkl hämtning/hantering) mm vad gäller lätträknade summor (ex äter inackorderingen 50 % av ett lass hö osv) hur mycket lägger ni till utöver denna summa?

Till exempel:
El för lampor, värme, hagar
Dricksvatten, varmvatten, spolspilta, avlopp
Slitage på stall, hagar, inredning
Poster jag glömt?

Och hur mycket betalt tar ni för arbetet med hästen? Dvs fodring, in/utsläpp, täckesbyte mm? Räknar ni vad det generellt tar er i tid/månad och en viss summa/h eller en viss summa/gång?

Och vad räknar ni som "grundavgift" för stallplatsen? Alltså hyran ni får ut när alla avgifter och arbetet är betalat? (flikar in en fråga här, är det vad som benämns som kallhyra eller ingår vatten, el mm i kallhyran?)

_Jezzie_
2009-08-17, 22:33
Jag står i ett stall där jag betalar s.k "kallhyra" ā 500 kr i månaden. Då ingår vatten och el, även fodringar och in- och utsläpp. Kravet är att man hjälper till ca 5 pass/månad. Har även en belyst ridbana (20x60) som vi får tillgång till GRATIS. Finns spån att köpa på gården för 15kr/skottkärra (stor skottkärra)

Praefatio
2009-08-18, 11:24
Är det inte rätt ovanligt att man räknar på det sättet när man ska hyra ut? Jag får en känsla att man inte räknar "sak för sak" för då skulle man nog bli tokig tillslut när man inser vad det faktiskt kostar. Jag skulle tro att de flesta sätter ett pris utifrån vad det kostar i trakterna att ha ett stall av samma kvalitét.

Anna_
2009-08-18, 11:35
Jag får en känsla att man inte räknar "sak för sak" för då skulle man nog bli tokig tillslut när man inser vad det faktiskt kostar.

Men vem borde betala för allt som kostar om inte de som använder stallet?

Det är alltför vanligt att marknadspriserna är aldeles för låga och stallägarna inte bara jobbar gratis utan till och med betalar för "sällskapet" i stallet.

Lovisaleonora_
2009-08-18, 11:43
Tillgång och efterfrågan. Jag tror också det är rimligt att räkna baklänges. D v s vad är rimligt att ta för detta koncept (vad tar andra betalt för liknande i närheten?) och sedan räkna bort förbrukning för att slutligen hamna på "vinst/betalning för insats".

Ofta tror jag man kommer fram till att man jobbar gratis i sitt eget stall, och då är det ju där man hamnar - man betalar för sällskapet.

Anna_
2009-08-18, 12:27
Jo, jag vet ju också att det är så det fungerar just nu... Och har därför valt att ha tomma boxar i mitt stall istället för att hyra ut dem.

Men jag tycker att det BORDE fungera på det sätt som the_connemara beskriver :)

the_connemara
2009-08-18, 14:33
Är det inte rätt ovanligt att man räknar på det sättet när man ska hyra ut? Jag får en känsla att man inte räknar "sak för sak" för då skulle man nog bli tokig tillslut när man inser vad det faktiskt kostar. Jag skulle tro att de flesta sätter ett pris utifrån vad det kostar i trakterna att ha ett stall av samma kvalitét.

Va?

Jag tänker då inte hyra ut och gå minus så jag vill gärna ta reda på så mycket som möjligt om vad hästen egentligen kostar. Jag ska väl inte sponsra någon annans hästhållning bara för att jag behöver ett sällskap till min enda häst? Isf kan jag ju lika gärna köpa en sällskapshäst.

the_connemara
2009-08-18, 14:39
Tillgång och efterfrågan. Jag tror också det är rimligt att räkna baklänges. D v s vad är rimligt att ta för detta koncept (vad tar andra betalt för liknande i närheten?) och sedan räkna bort förbrukning för att slutligen hamna på "vinst/betalning för insats".

Ofta tror jag man kommer fram till att man jobbar gratis i sitt eget stall, och då är det ju där man hamnar - man betalar för sällskapet.

Lite så tänker jag med. Jag vill ha det svart på vitt vad hästarna kostar, och jag visar gärna mina beräkningar för ev inackorderingar så de vet vad de betalar för!

Är det omöjligt att få ut någon som helst vinst/"lön" jobbar jag "gärna" gratis om det är en bra inack, att byta täcke och fodra gör jag ju ändå eftersom jag vill ha samma rutiner för båda hästarna när de bara är två.

Men att gå minus med ex slitagekostnader, el osv har jag ingen större lust med. Och de posterna har jag ingen direkt kunskap om men det verkar inte vara någon hästägare här som funderat över dem?

MiaMaria
2009-08-18, 17:42
Jag har just nu två inhyrningar året runt, och jag trivs kanon med båda två. Den ena hjälper mig att rida min egen häst ett par dagar i veckan, vilket är välkommet då jag själv inte hinner varje dag. Jag tar 700:- i kallhyra, vitt. Jag sköter alla ut och in släpp, samt alla fodringar i stort sett. Dock får jag alltid hjälp när jag ber om det, vilket innefattar tex om jag reser bort.

När det gäller foder får hyresgästerna betala vad det kostar oss, inkl transport , spill och någon extra krona för hantering. Likaså spån. Mockning och täckesbyten kostar extra, för det vill jag helst slippa.

Vi har helt nytt stall och ridbana, men visst underhåll kostar ändå. Stallet skulle vi haft oavsett, så jag tänker att det betalar vi av på själva. Vi lägger en hel del tid, men att ta betalt för arbetskostnad går dessvärre inte, utöver den kallhyra vi har. Det är underhåll av byggnader, och inte minst hagar och staket, som ska göras. Hyresgästerna hjälper till om vi ber dem.

Jag kan inte säga exakt vad elen kostar, men jag räknar med att den kostnaden ingår i kallhyran. Vatten kommer från egen brunn. Gödselhantering sker på gården.

På sommaren tar vi hit 3-4 extra hästar, vilket ger en liten inkomst att köpa vinterfoder för. Men, som sagt, någon lönsam verksamhet är det inte. Inte i den lilla skala vi har här iallafall. Skulle jag inte trivas med mina hyresgäster, och ha roligt ihop med dem, skulle jag inte ha några.

Lovisaleonora_
2009-08-18, 17:52
Det är ju jättesvårt att säga vad slitaget kostar. Vissa hästar kostar renovering varje månad, andra kostar lite målarfärg när man ändå målar om till sommaren.

Vissa hästar går genom staketet konstant, andra har aldrig varit i närheten av att ha sönder något.

Tacitus
2009-08-18, 18:36
Många räknar tyvärr aldeles för lågt när dom räknar på sina omkostnader, generellt kan man väl säga att självkostnadspris i ett gammalt stall där inredningen och "skalet" redan är betalt hamnar på i vart fall 2000/månad..... vilket bara är 1600 med momsen borträknad :grin:.

Idag är det väl nästan tveksamt om den kostnaden räcker till för en parkeringsplats om man är "stadsbo".

Det är ju inte bara elen som kostar utan tex gödselhantering, snöröjning, slamtömning, fastighetsunderhåll och underhåll av stängsel och hagar är ju sådana kostnader som ofta glöms bort i beräkningen.

Ska man ha betalt för boxinredning, arbete etc hamnar stallplatserna på minst3500/månad.... men det finns ju dom hyr ut för 1500 inklusive mockning och som är nöjda med detta :eek:

inventor
2009-08-19, 10:33
Håller helt och hållet med Tacitus.:banana:
Driver själv inackorderingverksamhet i liten skala.
Förstår inte varför vissa hästägare inte fattar att det kostar att ha sin häst installat!!

Jämför med hund och katt pensionat där du betalar ca 200:-/dag.

Chili
2009-08-19, 11:16
Vi går ju då verkligen inte plus på att hyra ut boxar. Men jag har räknat på kostnaden för 1,5 h arbete per dag (vardagar, räknar på 1 h/dag helger). Det är 8 hästar + ett föl i stallet och det kanske tar 1 h per dag med utsläpp/insläpp inkl morgon och kvällsfodring. De extra minutrarna jag lagt på är ett överslag (i underkant) gällande hagreparationer, gödselhantering osv osv i all oändlighet.

Kom fram till att det arbetet kostar 4180 kr per månad, alltså 522 kr per häst ungefär eftersom fölet inte räknas ännu. Uträknat på hästskötarlön a 110 kr/h.

Bison
2009-08-19, 12:18
Jag betalar 1500:- per månad, ca 1000:- är foder o strö kostnader o 500:- till el o vatten o slitage. Stallägaren sköter allt men jag hjälper till när jag har tid, vi turas om med mockning, jag tar lite helgmornar så de får sova. Är bara fyra hästar totalt i stallet. Jag vet att jah inte är ngn inkomst för dem står till självkostnadspris, men jag hjälper dem väldigt mkt.

Praefatio
2009-08-19, 12:43
Nu missuppfattade du mig nog lite tror jag, ser att jag nog var otydlig :) Jag menade det inte som någonting som jag tycker är bra, utan någonting som jag tror förekommer. Det är rent ut sagt skit att stallägarna inte ska få bättre betalt för sitt jobb. Men säg att hyran ligger på 1800 kr inkl hö och torv... In- och utsläpp ingår samt fyra fodringar och täckesbyte. Självklart håller stallägaren ett öga öppet på hästarna och ringer om det är något, tar hand om akuta skador osv. Bryr sig allmänt om sina inackorderingar, helt enkelt. Så räknar man på det, kostnader per häst:

observera att jag inte vet vad det egentligen kostar, det här är bara exempel
Hö: 700 kr (12 kg/dag)
Torv: 300 kr (en bal i veckan)
El, vatten etc: 100 kr
Sophämtning, underhåll av hagar osv: 200 kr

Vi är uppe i 1300 kr. Då har vi alltså 500 kr kvar... Säg att stallägaren ägnar en halvtimme i stallet åt just din häst varje dag. 500 kr delat på 30 (dagar på en månad) = 16 kr per häst och dag. Då har vi inte ens räknat med allmänt slitage osv, alltså blir "lönen" ännu mindre. Skatt på det där är inte ens att tala om.

Vad jag menar är att jag tror att många stallägare försöker blunda så gott det går för hur mycket underpris de tar. De ser till att kostnaderna täcks, men sedan kan de inte ta ut mer för då konkurreras de ut. Man vågar inte räkna sak för sak s.a.s. för gör man det inpå minsta krona så inser man att man inte får någonting för att erbjuda andra hästägare tjänster - dvs man betalar med sin tid för någon annan.

Blää, jag kan inte förklara bättre, blir bara pannkaka av allt :p Strunt samma. Jag är helt otroligt tacksam för alla snälla stallägare därute i alla fall.

the_connemara
2009-08-23, 13:43
Nu förstod jag lite bättre vad du menade :D

Chili
2009-08-24, 22:12
Grejen är väl den att man får skilja på att vilja driva det som vinstgivande företag eller som en hobby. Visserligen en slitsam hobby, men vissa älskar det.

flashlight
2009-08-25, 08:05
Det är ju till största delen en fråga om tillgång och efterfrågan helt enkelt. Bor man ute i skogen på landet så kan man helt enkelt inte ta särskilt mycket betalt särskilt inte om det inte finns ridhus på gården. Bor man i ett hästtätt område nära en stor stad är det en helt annan sak. Här i Stockholm kan man utan vidare numera ta 4.500 - 7.000 eller mer, beroende på läge mm. Men inte kan ett litet stall med dåliga kommunikationer och utan ridhus ta det, i alla fall, även om det ligger 2 mil från stan. Då handlar det om lägre hyror.

I en by i Norrland eller på annan vischa nånstans skulle ingen vettig människa betala de summorna eftersom det då finns andra alternativ helt enkelt. Så styr marknadskrafterna, även hästnäringen.

Sen är det en fråga om skala, om man behöver sällskap till sin enda häst och inte har så mycket av anläggning, tränare, osv att erbjuda så är dels båda beroende av lösningen, dels är det inte särskilt kul (skulle jag tycka) att stå på landet i ett stall med en enda annan häst, rätt ensamt i längden och oinspirerande KAN det bli. Det drar ner möjligheterna att ta betalt.

Med en enda annan häst blir man mer beroende av varandra, vad den andra gör, att alltid ta in den andra hästen om man ska rida, kanske, - ibland inte alltid så.(Kan man åka på kurs en helg med kort varsel tex?) mm mm. Det är nog svårare att känna att man bara kan komma och rida, blir nog mycket att hjälpa stallägaren för man kommer varandra rätt nära.

Om jag ska betala mycket skulle det vara på bra trevlig anläggning, aldrig i livet i ett privatstall i skogen! Om det lilla privatstallet låg intill en stor anläggning så ja, kanske, om stallägaren var rätt men kanske inte ens då, pga det som sagt är rätt trist i alltför litet stall.

Det är som sagt mycket att väga in. Om alla överallt höjde priserna skulle det bli orimlligt dyrt i storstäder, samt att "marknaden" ändå skulle försämras troligen, många skulle inte ha råd att ha häst, och inte hyra in nån häst alls, behovet av platser skulle troligen minska. Liksom andra grenar som lever av alla hästägare.

Det är lätt att om man räknar i lön osv tappar perspektiven på hur marknaden ser ut utanför grindarna.
Och ja jag har haft inackorderingar också i mindre skala så jag vet hur mycket jobb och slitage det kan vara beroende på häst, bla.

I ditt fall connnemara skulle jag överväga sällskapshäst av något slag. Man kan irriteras på fel person också eller fel häst, om man är så nära varandra som i ett tvåhästarstall.

the_connemara
2009-08-25, 11:05
Tack för ett utförligt svar :)

Det ska mycket till för att jag ska skaffa sällskapshäst faktiskt, av den enkla anledningen att jag vill helst slippa ha jobb och utgifter för två hästar. Men visst, är det alternativet som blir kvar så får det ju bli så.

Personligen så är vi nog lite olika vad gäller stort/litet stall. Jag som endast haft egen häst hemma på gården och ridit andras hästar i andra stall föredrar 2 framför 10. Likaså föredrar jag skog framför ridbana :o Men mitt mål är såklart att hitta en inackordering med lika priorieringar som jag, för precis som du säger blir det nog svårt att dra jämnt om man inte har det. Men jag kan ju samtidigt tycka att sådana som du inte borde svara på en annons av detta slaget öht eftersom det inte är intressant, däremot är ju frågan om någon kommer svara överhuvudtaget :D

Nåja, Skåne är ju hästtätt och den dagen vi parkerar oss så kommer förhoppningsvis mina hagar vara värda att betala för jmf med många andra Skånestall, vi får väl hoppas någon har liknande värdering som jag på den punkten iaf :D

flashlight
2009-08-25, 11:58
Ja, vi är nog olika eller har olika erfarenheter, :D Vet inget om Skåne mer än att det är hästtätt, kanske är hagar ett så stort bekymmer att det värderas mer? Sånt är ju också viktigt. :idea:

Nej jag skulle nog inte svara på annons om plats med en enda häst, OM det inte var en kompis som hade stallet. känner man personen väl och vet att man trivs ihop och ser lika på hästeriet osv då kan det ju funka, det glömde jag skriva i förra inlägget!

Annars är jag skeptisk för att det finns så mycket konstigt hästfolk:o och man blir så hänvisade till varandra, samt att man kommer att vara ensam mycket i stallet och får svårt att känna sej fri att ta med hästen tex på kurs osv som sagt.

Ridbana vill nog de flesta seriösa ändå ha, tyvärr, inte för att alltid harva där utan för möjligheten att rida där någon/några dagar i veckan.

I ditt fall har jag ju faktiskt ytterligare en rekommendation då, :D att leta en kompis du gillar och delar hästsyn med som kan dela dina stallkostnader, stå lite biligt, mot hjälp och avlastning. Gärna att ni tränar tillsammans eller så, och kanske har ni nära till grannstall där ni har andra som ni kan ha "hästutbyte" med, dvs det där umgänget som jag tex tycker är så trevligt.

Då kan det bli jättetrevligt och en bra lösning för båda:idea:

Chili
2009-08-25, 13:04
Håller med om att det kan bli svårt när man inte drar jämnt med sin inackordering. Och konstigt hästfolk, det finns det GOTT om ;)

Vi har haft allt från en till 7-8 hästägare i stallet förutom mig. Fördelar och nackdelar med allt. När vi senast bara hade en hyresgäst gick det bra för hon höll sig helst för sig själv, pysslade hellre än red och var inte där på samma tider som mig. Andra gånger när vi varit kanske 2-3 st kan det ha varit rena storbråk. Nu är vi 8 hästar på 5 ägare och det är precis lagom.

Säger också att dela med en vän. Eller med en person som andra du känner kan rekommendera. Det kan bli VÄLDIGT fel annars, många ljuger och framstår som trevliga och skötsamma för att sedan vända totalt. Du kommer ju säkert ha kontrakt, men det är ju ingen garanti för att problem inte kommer uppstå. Det är ju mindre trevligt att behöva dra in kronofogden eller tingsrätten, vissa drar det ju hellre så långt än gör upp i godo vid problem. Eller de som dumpar sina hästar :o

the_connemara
2009-08-26, 14:28
Ja, vi är nog olika eller har olika erfarenheter, :D Vet inget om Skåne mer än att det är hästtätt, kanske är hagar ett så stort bekymmer att det värderas mer? Sånt är ju också viktigt. :idea:

Nej jag skulle nog inte svara på annons om plats med en enda häst, OM det inte var en kompis som hade stallet. känner man personen väl och vet att man trivs ihop och ser lika på hästeriet osv då kan det ju funka, det glömde jag skriva i förra inlägget!

Annars är jag skeptisk för att det finns så mycket konstigt hästfolk:o och man blir så hänvisade till varandra, samt att man kommer att vara ensam mycket i stallet och får svårt att känna sej fri att ta med hästen tex på kurs osv som sagt.

Ridbana vill nog de flesta seriösa ändå ha, tyvärr, inte för att alltid harva där utan för möjligheten att rida där någon/några dagar i veckan.

I ditt fall har jag ju faktiskt ytterligare en rekommendation då, :D att leta en kompis du gillar och delar hästsyn med som kan dela dina stallkostnader, stå lite biligt, mot hjälp och avlastning. Gärna att ni tränar tillsammans eller så, och kanske har ni nära till grannstall där ni har andra som ni kan ha "hästutbyte" med, dvs det där umgänget som jag tex tycker är så trevligt.

Då kan det bli jättetrevligt och en bra lösning för båda:idea:

Du slår huvudet på spiken, planen är att bo granne med min bästa kompis och ha hennes häst hos mig, hon står för ridhuset och jag för stallet :D Skämt o sido, jag vill precis som du säger hitta någon som har liknande värderingar som jag, om det nu inte blir som jag och kompisen tänkt :p

MiaMamma
2009-08-28, 00:06
Vi hade planerat bygga stall med 8 boxar varav 5 skulle hyras ut, men i dagsläget när vi räknat blir det ingen som helst förtjänst på att hyra ut. Det enda vi känner är att det kommer att bli bara massa folk springandes och en hel del mer att göra, inte minst för att vi vill att hyresgästerna skall tycka att allt är i sin ordning och att de skall trivas.

Vi räknade följande kostnader per häst (obs, genomsnitt årsbasis):
-el 200 kr (inte endast belysningar utan även micro, vattekokare, värme i sadelkammaren)
-slamtömning (toan i sadelkammaren) 50 kr
-förbrukningsmaterial och underhåll 200 kr
-arbetstid 0,5 tim häst per dag ca 1500 kr
då kommer vi upp till 1950 kr....
där tillkommer slitage och anläggningskostnad för att bygga och bedriva...

I våra trakter har jag förstått att man tar betalt ca 2300 - 2500 kr per månad inkl hö exkl strö och moms.
Om man runda slängor räknar 10 kr hö per dag x 2,5 kr blir månadskostnad på det 750 kr.

Då har vi hamnat till ett kostnad på 2 700 kr och som sagt ingen slitage eller anläggningskostnad i det. Alla priser inkl moms. Dessutom så måste man räkna att de där med arbetskostnad är inte beräknat med egenavgifter eller skatt så förlusten blir ännu större...

Är det verkligen så här illa????
Nu kommer vi att börja med 4 boxar utan hyresgäster och så får vi se hur det hela artar sig för vi har precis flyttat in på gården....

Gullan86
2009-08-28, 22:12
spännande tråd...

Virrpannan
2009-08-29, 23:00
att ha inhyrda har man för sitt nöjes skull eller så struntar man i det eftersom det ändå inte lönar sig och oftast är mycket strul efter några smekmånader. Lönsamt är det inte! Skall man ha inhyrda för att få någonting över får man bo väldigt nära en stor stad och ha många inhyrda som sköter sig själva eller betalar bra.

jonson
2009-12-20, 18:20
Att ta betalt för jobbet går inte i dagens läge.
Folk vil linte betala vad det igentligen borde kosta.

Därför tjänar man bäst ju mindre man erbjuder och delar på jobbet med fodringar samt in/ut.

Folk tycker att det är dyrt hos oss och vi tar 2450 kr inkl moms.
Då tillhandahåler vi allt. Fodringar 365 /dagar år, lägger på täcken, lindar av lindor, medicinerar om det behövs m.m. Havre, analyserat hösilage.
Även strö men då halm. Vill man inte ha det får man stå för spånet själv.

Tyvärr tycker folk att dte är dyrt då dom då gämför med svartstall som är under all kritik vad gäller stallmiljö och/eller obefintliga hagar och/ eller inga ridvägar.
Men dte är bara att titta på vårat hus som jag anser är under all kritik så ser man hur bra lönsamhet det har varit i verksamheten sedan den startades för 12 år sedan. Jag har bara varit med som drivkraft dom senaste 4 åren.

Jag försöker få min sambo som driver vårat stall att ändra på detta.
Låta folk stå för allt strö själv samt allt kraftfoder. Och sedan dela upp alla fodringar mellan hyresgästerna men att vi tar morgon då det är lättast för oss som bor på gården.
Men han vill ha stenkoll på allt och tror inte på detta trotts att det skulle innebära större förtjänst för honom då han knappt tar betalt för restrerande i dagens läge.

Ett annat problem för oss är att jag i fortsättningen inte kommer kunna hjälpa honom i den utsträckning jag gör idag. Och min hjälp är ett måste för att verksamheten skall kunna rullapå, att hästarna skall få sin mat och komma in när han måste göra annat för att tjäna pengar ex.
Nu är jag arbetslös men i vår kommer jag inte att vara det. Framförallt inte i höst.
Så hur vi löser det problemet är en annan femma :crazy:

the_connemara
2009-12-20, 19:12
Vad säger han som du ställer upp alla kostnader för varje häst och räknar ut hur mycket tid du lägger på varje häst?

Och vad säger hyresgästerna om det?

Sjunior202
2009-12-22, 09:11
Vi hyr ut stallplatser, och vi tar i månaden 1900kr och då ingår 12kg hö per dag 2,70kr kg. Dom får även 5 spånbalar i månaden som kostar 80kr balen. sen får dom använda spolspiltan hur mycket dom vill med både varm och kallvatten. vi sköter alla utsläpp och nästan alla insläpp händer att inackorderingarna får ta in dom nån gång då vi båda jobbar kväll mne det händer inte så ofta.
Jag tycker att det är billigt med tanke på vad allt kostar igentligen med el och slitage på stall och hagar men vill ändå inte ta mera för vi har ingen ridbana eller ridhus.

CiderGirl
2009-12-26, 16:49
Jag har också fundert på vad det kostar osv eftersom jag planerar att köpa gård, alt. köpa mark och bygga gård inom en överskådlig framtid.

Nu bor jag i mälardalen och här varierar hyrorna ganska kraftigt. Ett stall i skogen med paddock kan gå på runt 500-750 i kallhyra och helinakordering (utan mockning) kostar runt 4500 hos en duktig hoppryttare på en fin anläggning.

Frågan är om det finns folk som faktiskt räknar på vad det kostar att ha häst och exakt vad det kostar att driva gård uträknat per häst. Jag har gjort en grov kalkyl och jag betalar idag runt 6500-7000 för min häst inkl. stallplats, hovslagare, extra kraftfoder och försäkring.

Om jag ska ha inackorderingar så vill jag i så fall ha helinackorderingar, där alla kostader ingår utom försäkringen. Enligt min mattematik kan jag då ta ut 6000kr/mån vid vanlig inackordering och 1650kr/mån i kallhyra under sommaren. Då får jag betalt 1500/mån för alla tjänster. Jag leker då med tanken att ha ett lyx-stall med all-inclusive och tillgång till ridhus för ca 6-8 inackorderingar.

Tror ni att någon skulle vara intresserad av det? eller är summan 6000kr för mycket i klump? Min häst kostar trots allt det, om inte mer och då måste jag mocka själv och göra iordning maten, spola hästen själv osv....

ball
2010-01-01, 11:52
Jag tror som ngn tidigare skrev, att inackorderingar har man för sitt höga nöjes skull.
Billigast för stallägaren blir nog om ni delar rakt av på alla faktiska kostnader ( foder, strö ) försöker göra en ca. uträkning på el,redskap,hagmaterial ( kalla det kallhyran ? ) och räkna ut hur mycket tid det tar per dag att sköta varje häst ( tror att minst 30 min/dag är rimligt, som ngn skrev )inkl då underhåll av hagar & byggnader, gödsel och foderhantering, harvning etc.
Det gör 3.5 tim/vecka för den inackorderades häst. Byta den tiden med inackorderingen, så att personen i fråga hjälper dig motsvarande tid, det kan vara mockning, fodringar, måla stallet,kratta gårdsplan, vad som helst. Då får du tillbaka/ersättning för den tid som Du har lagt ner. Du får visserligen inget betalt för att ha ngn i ditt stall men du slipper jobba gratis.

Korven
2010-01-01, 12:07
Va?

Jag tänker då inte hyra ut och gå minus så jag vill gärna ta reda på så mycket som möjligt om vad hästen egentligen kostar. Jag ska väl inte sponsra någon annans hästhållning bara för att jag behöver ett sällskap till min enda häst? Isf kan jag ju lika gärna köpa en sällskapshäst.

har du bara EN häst?

the_connemara
2010-01-01, 13:22
Varför skulle jag ha två om jag skriver min enda?

Grängesberg
2010-01-01, 16:59
Om jag ska ha inackorderingar så vill jag i så fall ha helinackorderingar, där alla kostader ingår utom försäkringen. Enligt min mattematik kan jag då ta ut 6000kr/mån vid vanlig inackordering och 1650kr/mån i kallhyra under sommaren. Då får jag betalt 1500/mån för alla tjänster. Jag leker då med tanken att ha ett lyx-stall med all-inclusive och tillgång till ridhus för ca 6-8 inackorderingar.

Tror ni att någon skulle vara intresserad av det? eller är summan 6000kr för mycket i klump? Min häst kostar trots allt det, om inte mer och då måste jag mocka själv och göra iordning maten, spola hästen själv osv....

Där jag jobbade förut, så fanns det helinackordering, MED ridning och utbildning av svårklassryttare om så önskades, dom tog runt 4000/månad per häst för rubb och stubb. Vi hade 5 sådana hästar inackorderade.

Jag tror att det är svårt att få kunder till ett lyxstall.

HannaZ
2010-01-01, 17:21
Jag har stått i ett privatstall m helinackordering, mkt fint ridhus, 2 mil från malmö - söderöver.... Kostnad 4500-5000 kr. Det är mkt pengar och inte helt lätt att fylla upp. Jag kan inte tycka att det är ett överpris även om det är väldigt mycket pengar, över 5000 kr svider dock, eftersom jag vet vad saker och ting kostar. Att ha häst hemma är inte gratis heller direkt om man räknar ordentligt men det är nog där det brister. Folk bryr sig inte om att kolla upp vad saker kostar och tycker därför att det är dyrt och så väljer man billigare ställen som inte betalar in skatt eller har försäkringar och så trycks priserna ner.

Att hyra ut boxar som en bisyssla är i 99% ren sponsring av andras hästägande är min åsikt.

Korven
2010-01-01, 20:04
Varför skulle jag ha två om jag skriver min enda?

I så fall tycker jag att du ska skaffa en till.

the_connemara
2010-01-02, 16:41
I så fall tycker jag att du ska skaffa en till.

Vad har du för motivering till det som jag inte redan svarat på i tråden?

Vita_N_6520
2010-01-03, 00:20
Jag kanske helt har missuppfattat allting nu men..

Har du hästen i eget stall redan nu?
Då borde du väl själv ha koll på vad saker och ting kostar?!

Korven
2010-01-03, 10:59
Hon har koll på vad den skiter och dricker.

the_connemara
2010-01-03, 11:10
Jag kanske helt har missuppfattat allting nu men..

Har du hästen i eget stall redan nu?
Då borde du väl själv ha koll på vad saker och ting kostar?!

Hästen står hemma hos mor o far tillsammans med morsans häst :)

Klart jag har koll på vad hästen kostar i direkta utgifter, jag är mer intresserad av hur/om/vad man tar betalt för lite mer difusa uppgifter som man (iaf inte vi) lägger som hästkostnader när man har egen gård eftersom hästarna ingår (för oss) i de totala utgifterna.

Mitt ursprungsinlägg:

Det finns ju hur många sådana trådar som helst här känns det som men förhoppningsvis är denna av annan art ;)

Om man räknar kostanderna för hästen rakt av vad gäller strö, foder (inkl hämtning/hantering) mm vad gäller lätträknade summor (ex äter inackorderingen 50 % av ett lass hö osv) hur mycket lägger ni till utöver denna summa?

Till exempel:
El för lampor, värme, hagar
Dricksvatten, varmvatten, spolspilta, avlopp
Slitage på stall, hagar, inredning
Poster jag glömt?

Och hur mycket betalt tar ni för arbetet med hästen? Dvs fodring, in/utsläpp, täckesbyte mm? Räknar ni vad det generellt tar er i tid/månad och en viss summa/h eller en viss summa/gång?

Och vad räknar ni som "grundavgift" för stallplatsen? Alltså hyran ni får ut när alla avgifter och arbetet är betalat? (flikar in en fråga här, är det vad som benämns som kallhyra eller ingår vatten, el mm i kallhyran?)

the_connemara
2010-01-03, 11:11
Hon har koll på vad den skiter och dricker.

Klart jag har, har du problem med det ;)

Korven
2010-01-03, 14:15
Nej jag tycker bara det är för komiskt!

martha
2010-01-03, 14:34
Här har du en att kolla, jag antar ( men vet inte ) att priserna skall läggas moms på

http://www.solbergsgard.nu/tjanster-och-priser/

the_connemara
2010-01-03, 16:21
Nej jag tycker bara det är för komiskt!

Intressant att folk roas av att man har koll på sin häst :D

the_connemara
2010-01-03, 16:25
Här har du en att kolla, jag antar ( men vet inte ) att priserna skall läggas moms på

http://www.solbergsgard.nu/tjanster-och-priser/

Tack för länken :)

Ingela_S
2010-01-04, 09:53
Jag har stått både hel- och halvinackorderad samt i kollektivstall och tycker själv att det är lättare för mig om man separerar kostnaderna för foder/strö från stallhyran. Strö- och fodermängden brukar variera beroende på årstid (hur mycket hästarna står inne) och olika höskördar osv. Kraftfoder tyckte jag var värdelöst att ha inbakat i stallhyran, min häst blir dålig i magen av betfor och jag kunde inte utnyttja något av foderalternativen alls.

Jag betalar nu en stallhyra där vi har ett kontrakt som anger hur mycker service som ingår. Fodret betalar jag för sig i slutet av varje månad, när jag vet hur mycket hästen har satt i sig. Som inackorderad så känns det ju lite dumt att betala för full mängd strö och hö om man inte utnyttjar det.

Nu har jag aldrig varit stallägare, utan det är helt personliga åsikter som jag har fått genom åren som inackorderad.

Och bra hagar i Skåne hade jag glatt kunnat betala lite extra för. :D

the_connemara
2010-01-04, 11:20
Hur håller du koll på vad hästen äter under månaden? Det blir inte mycket svinn i ert stall?

Ingela_S
2010-01-04, 12:35
Svinn blir det alldeles säkert, mer av hö än hösilage tror jag, även om jag är noga när jag väger upp givorna. Våra hästar får bara en grovfodergiva i hagen, resten äter de i boxen. Men det borde väl bli lika mycket svinn om foderkostnaden är inbakad i stallhyran? Det trista är om det tex ingår 12 kg hö/dag i stallhyran och jag bara ger 8.

Men kostnaden för svinnet hamnar ju onekligen på stallägaren. Det var därför jag skrev att det var min åsikt som inackorderad. ;)

CiderGirl
2010-01-04, 13:02
Hum, ja, kan tänka mig att det är svårt att få folk att betala en stor klumpsumma. Nu har jag alltid varit inackorderad så jag förstår verkligen att man inte tjänar på att ha foder och strö i klumpsumma om man har en renlig och lättfödd häst.

Varför skulle jag som stallägare vilja ha helinackordering? Undvika svinn när det gäller foder, alltid ordentligt mockade boxar = bättre användning av strö. Större koll på hästarnas välmående och hälsa. Sen är det nog att jag är lite egen också och har ett stort kontrollbehov :)

Jag har blivit lite skadad av min tränare, skulle ha svårt att se halmockade boxar, osopade gångar, leriga ben osv. ;)

Grängesberg: 4000! med utbildning, hur går det ihop? Låter som om jobbet är i princip gratis! Lyxigt att vara inackorderad där!

the_connemara
2010-01-04, 13:11
Jo det är klart :D Jag var bara mer nyfiken på hur det fungerade, att inte stallägaren var missnöjd med att x antal kilo betalas men det går åt bra mycket mer tex :)

martha
2010-01-04, 20:48
skulle ha svårt att se halmockade boxar

Vad menar du här ? Halm eller halv?

leia
2010-01-05, 09:02
Va?

Just detta att enda alternativet är att skaffa ytterligare en egen häst (=> mer kostnader och jobb) gör det kanske värt att gå lite minus på en inackordering som sällskap? Så länge du inte går mer minus än det skulle kosta med en egen sällskapshäst. (Även om jag håller med om att man inte borde behöva sponsra andras hästhållning, så kan man ju se det som att inackorderingen gör dig en tjänst också, speciellt om du får hjälp i stallet tex när du åker bort.)

För mig föll det sig så att min enda häst blev pensionerad pga kronisk skada ungefär samtidigt som jag beslutade att bygga eget stall för två hästar, så jag köpte en häst till (ganska nyligen). Men även om det inte hade hänt hade jag nog köpt en sällskapshäst för att slippa strul med en inackordering. Med endast en blir man ju väldigt beroende av varandra... Nackdelen är att man 'slipper' människosällskap/semesterhjälp också.

the_connemara
2010-01-05, 18:44
Det är en aspekt att lägga fram för den ekonomiska pojkvännen :D

CiderGirl
2010-01-07, 14:50
halvmockade (inget bra ord kanske, men jag menade dåligt mockade)