Visa fullständig version : Övrigt: Triangelmärkt häst i verksamhet?

linnsan
2009-08-17, 23:33
Undrar som i rubriken om man får ha triangelmärkta hästar i ridskoleverksamhet?

Tacksam för svar!

misen
2009-08-18, 00:02
de tror jag väll. vet många ridskolor som har det och gymnasier också för den delen. dom får la bara inte tävlas. rätta mej om jag har fel

Mabuse
2009-08-18, 01:34
Nej, det får man inte. Triangelmärkta hästar får inte tävlas, och inte heller användas i ridskoleverksamhet. Källa: Ridsportförbundet

http://www3.ridsport.se/Utbildning/Ridskola/Kvalitetsmarkning/Ridskolehastar-och-triangelmarkning/

KungTulle
2009-08-18, 10:15
Fast egentligen är detta ju helt fel. En häst kan ju vara olämplig för hård tävlingsridning inom hoppning och därmed vara triangelmärkt, men alldeles utmärkt klara av att gå i moderat lektions eller turridningsverksamhet med lättare ryttare.

Triangelmärkningen borde vara villkorad och lämpliga/olämpliga aktiviteter för hästen instämplade i tex hästpasset.

/KT

LusitanoAlexandra
2009-08-18, 10:22

Tacksam för svar!

Sorgligt nog finns det många hästar i landet som inte borde ha blivit triangelmärkta över huvud taget. :( Jag vet en hel del triangelmärkta hästar som triangelmärktes pga försäkringsfusk från ägare (som ville tjäna "lätta" pengar) och som sedan sålt sina triangelmärkta ston dyrt till avel.:mad:

Eme_liie
2009-08-19, 00:36
Jag vet inte om man får men vet om att en ridskola använder sig av en triangelmärkt häst. men som sagt vet inte om man får eller ej

Cherikan
2009-08-19, 01:09
Väldigt sant, många triangelmärker sina hästar bara för att själva tjäna pengar på det! På "vår" ridskola finns en ponny som en gång i tiden varit en jätteduktig tävlingsponny, när hon inte klarade av dem höjderna ägarna ville så triangelmärkte dom henne. Hon har stått på ridskolan flera år, trivs jättebra och blir i princip alltid placerad på våra klubbtävlingar - både i hoppning och dressyr! OCH hon har ALDRIG varit halt eller sjuk!! :banana:

Fashionistan
2009-08-19, 01:21
Vet du om man kan få nått straff för att ha en sån häst med i verksamheten? I sånna fall vet jag en ridskola jag LÄTT skulle vilja sätta dit! :devil::mad: (För hästarnas skull)

noble art
2009-08-19, 20:49

Tacksam för svar!

Då man får ut pengar genom att triangel märka sin häst får den sen efter det EJ användas i ngn form av verksamhet där man kan tjäna pengar på den- så sades det till mig då jag triangel märkte min. Får ej tävlas eller ens tränas för tävling.
Min medis var med på en klubbtävling i stallet bredvid där alla känner alla, hon fick tillsägelse av domaren och fick bara vara med utom tävlan.

Snowball
2009-08-20, 07:41
Från ridsport.se

"I mitten av 1990-talet fastställde Svenska Ridsportförbundets Utbildningssektion att triangelmärkta inte ska användas i lektionsverksamhet vid ridskolor anslutna till förbundet."

Men fortfarande förekommer t-märkta hästar på ridskolor anslutna till förbundet. Det är lite märkligt att förbundet inte reagerar.

Cyllene
2009-08-20, 07:49
Jag vet en hel del triangelmärkta hästar som triangelmärktes pga försäkringsfusk från ägare (som ville tjäna "lätta" pengar) och som sedan sålt sina triangelmärkta ston dyrt till avel.:mad:

Försäkringsfusk är väl inget att rekomendera, men att triangelmärkta ston säljs dyrt till avel är helt okej. Ett duktigt sto kan ha ett jättehögt avelsvärde trots att den inte har något ridvärde. Har man som ryttare varit smart och köpt ett välstammat sto att rida på finns alltid den möjligheten!!