Visa fullständig version : Ekonomi & Juridik: Önsketråd-ridskola

DressyrMupp
2009-08-18, 01:15
Det har varit en del trådar med kritik av dagens ridskolor.
Nu tänkte jag att ni kunde få tycka lite :) Ridanläggningen ligger en 40 minuter från stockholm.

Om vi börjar med hästarna, dom är utb minst Msv dressyr och msv hopp med bättre, större gångarter (läs-så ni kan hävda er i upp till msv-a klasser och kanske högre) kan även piaff-passage och är i tävlingsskick.
Vad är ni beredda på att betala för en privatlektion, i ridhus alternativt små grupper, max 3 st ?

Om ni fick tillfälle att utöver lektionerna få bli medryttare till dessa hästar, att ha 2-4 dagar i veckan som era egna och träna och tävla, vad skulle ni tänka er att betala?
Kan ni tänka er att mocka mm dessa dagar?

Om vi ser till ridläraren, räcker det med en utbildning rik-1 och tävlingserfarenhet i dressyr upp till msv, hopp 120 och lätt fälttävlan, dock med annan lärarutb bakom sig ?

bubbel
2009-08-18, 01:28
Som lite jämförelse betalar jag 400 för att rida en timme helt själv för en c-tränare (egna meriter för b-tränare) på hennes svårklassutbildade hästar :p

så med det i bagaget skulle jag inte betala en krona mer än absolut max 200:- "tyvärr".

Jerseyite
2009-08-18, 02:51
Tja, utanför Manhattan betalar vi 100 USD för en timmes privatlektion på MYCKET sämre hästar än det du beskriver, så jag hade glatt betalat 6-700 kronor om jag trivdes med hästmaterialet och med tränaren.

Taana
2009-08-18, 08:14
Det beror ju helt på hur ridläraren är som lärare och hur man trivs tillsammans. Jag stirrar mig inte blind på utbildning, det viktigaste är att "min" tränare är engagerad, lär ut på ett sätt jag förstår samt delar till stora delar mitt tänk inom ridning. Jag har tränat för B-tränare som inte fungerade alls och nu för en outbildad (ridlärarmässigt) men duktig yngre tjej som fungerar jättebra. Dock blir ju priset högre ju högre utbildad tränaren är.

Privatlektion på ridskolehäst skulle jag inte betala mer än 600 kr per gång.

Ridlektion i grupp ligger min maxgräns ca 5000 kr /termin för grovt räknat 18 ggn (ca 280/ggn).

Medrytteriet skulle jag max betala 200 kr/gång inkl mockning. Mer än så skulle det inte vara värt för mig. (2 ggr/v blir då 1600 kr i månaden).

Men ska jag vara helt ärlig så skulle det bli alldeles för dyrt för mig personligen, och mer tillfredställande i längden med egen häst. Dock tror jag nog att det finns människor som gärna skulle rida på en sådan ridskola, som inte vill eller kan ha eget ansvar för häst 24/7 utan tycker det är en fantastisk möjlighet att kunna rida fina hästar på ridskola. :)

ZorroLouise
2009-08-18, 08:32
Om man kollar priserna på ridskole-lektioner i Stockholm så ligger de runt 250-350 per timme för seniorryttare för grupplektioner.
Privatlektioner brukar väl ligga runt 450-600 kronor.

Man kan inte jämföra priser med resten av sverige eller andra länder. Till exempel kan man ta stallhyra som i stockholm ligger på 4000-8000 när man kan stå fint uppstallad i en mindre ort i landet runt 2000-3000.

Hur som helst. Som svar på din fråga:

Finns det hästar som är utbildade MSV dressyr skulle jag kunna tänka mig att lägga 500-600 per lektion om jag rider själv. Kanske 400-500 om man är två eller tre. (de hästarna på ridskolan jag rider nu ligger nog snarare på Lätt A-nivå. Skulle vara jättekul att få komma vidare)

Som medryttare skulle jag nog kunna betala lite mer för utbildade hästar än en vanlig privathäst (som i många fall inte är lika väl utbildade)

Kan inte du skicka ett privat meddelande till mig vilken ridskola vi pratar om? Jag vill också testa lite MSV dressyr och har letat efter någonstans att ta lektioner på den nivån.

DressyrMupp
2009-08-18, 08:55
kl

Tack alla för era svar, gärna fler svar!

Ingen som har svarat på alternativa lektioner, typ teori alt praktiska icka ridande lektioner?

Midi
2009-08-18, 10:26
En sådan ridskola har jag varit på/är på. Många av hästarna är tävlade, vissa upp till msv och svår dressyr och hopp (även SM hästar). De som inte är tävlade så högt är genomridna och bra, alla har tävlat på minst klubbnivå.

En privatlektion där kostar 500 kr med en c-tränare (eller om h*n är b-tränare, vet inte riktigt), är man två 450 kr, på valfri häst på ridskolan.

Terminspriset ligger väl runt 4-4500 kr där i vanlig grupp (finns specialgrupper också) med ganska många ryttare.

Jag skulle kunna tänka mig att vara medryttare men det beror på vad det innebär, personligen skulle jag vilja kunna rida lektion på den hästen för tränaren/instruktören. Jag har sett ridskolor som lånar ut sina hästar på detta sätt och då har det alltid ingått en lektion i veckan på hästen man valt + x antal valfria dagar man rider ut/tränar själv. Men då har det varit krav på uteritter också så hästarna inte harvar i paddock/ridhus hela tiden.

Jag skulle kunna tänka mig att mocka, blanda mat osv om det behövs för min medryttarhäst. Och att betala startanmälan osv själv.

Just nu kanske det skulle räcka med msv dressyr och 120-tränare för mig då jag måste ha hjälp med grunderna. Men då vill jag inte betala lika mycket som för en b-tränare såklart.

Mabuse
2009-08-18, 10:49
Det har varit en del trådar med kritik av dagens ridskolor.
Nu tänkte jag att ni kunde få tycka lite :) Ridanläggningen ligger en 40 minuter från stockholm.

Om vi börjar med hästarna, dom är utb minst Msv dressyr och msv hopp med bättre, större gångarter (läs-så ni kan hävda er i upp till msv-a klasser och kanske högre) kan även piaff-passage och är i tävlingsskick.
Vad är ni beredda på att betala för en privatlektion, i ridhus alternativt små grupper, max 3 st ?

Om ni fick tillfälle att utöver lektionerna få bli medryttare till dessa hästar, att ha 2-4 dagar i veckan som era egna och träna och tävla, vad skulle ni tänka er att betala?
Kan ni tänka er att mocka mm dessa dagar?

Om vi ser till ridläraren, räcker det med en utbildning rik-1 och tävlingserfarenhet i dressyr upp till msv, hopp 120 och lätt fälttävlan, dock med annan lärarutb bakom sig ?

Det låter som overkill hästmässigt tycker jag. Jag behöver ingen häst som hoppar 1,30-1,40, när jag själv ligger på 0,90-1 m. Inte heller behöver jag en häst som kan piaff och passage, när jag själv ligger på L:B tävlingsmässigt. Sådana hästar som du beskriver kostar ett par hundratusen att köpa in, och jag skulle inte vara beredd att betala för det. Om hästarna gick 1 m hoppning och L:B dressyr felfritt och godkänt även utan proffs på ryggen så vore det fullkomligt tillräckligt. Sådana hästar kostar runt 70-80000, och det känns mer rimligt. Då skulle jag också vilja ha möjlighet att tävla hästen jag tränade, för det har jag på min nuvarande ridskola.

Tre personer känns också som onödigt få, fem skulle funka utmärkt. Framförallt i hoppningen känns det ju nästan meningslöst med privatlektioner, hästen behöver ju ändå vila lite mellan sprången.

300 kronor per lektion skulle jag kunna tänka mig, men problemet blir att för att det ska vara någon mening med att satsa behöver man rida minst två och gärna fler gånger i veckan, och 3 gånger i veckan á 300 kronor landar på 5000 kronor i månaden - och då börjar vi närma oss kostnaden för en egen häst, särskilt som vi är fler i familjen som rider. 5000 kronor i månaden för att rida en häst som man kan bli av med när som helst, där man själv inte kan påverka träningsupplägg, tävlingskalender, vad hästen gör, vilken tränare man ride för... Nja.

Ridläraren däremot tycker jag att du tar till i underkant med, jag skulle vilja ha någon som har hippologutbildning eller motsvarande, plus är c-tränare och tillräckligt bra för att ha privatträningar utanför ridskolan. Samt själv tävlat till minst Msv. Annan lärarutbilding är egalt, jag är också lärare, men inte blir jag en bättre tränare för det.

Vara medyttare på hästarna - kanske. Om jag var den enda medryttaren på hästen. För att vara medryttare två dagar i veckan är jag beredd att betala max 1000 i månaden inklusive mockning etc, för där ungefär ligger priserna på medryttarmarknaden i Stockholm.

Jag förutsätter att "40 min" betyder 40 minuter med kollektivtrafik, 40 minuter med bil utanför stan går bort för mig, det är för långt ut.

Hannapirat
2009-08-18, 12:00
Kan inte du skicka ett privat meddelande till mig vilken ridskola vi pratar om? Jag vill också testa lite MSV dressyr och har letat efter någonstans att ta lektioner på den nivån.

Jag vill också veta!!!! Hemsida mm.

DressyrMupp
2009-08-20, 19:51
kl
Puttar lite, jag är förvånad att det inte är fler som skrivit i tråden.'
Det brukar vara så mycket kritik om ridskolor....nu får ni önska och tycka vad ni vill!
Kom igen, vad krävs för att en ridskola ska vara bra?

Sorbe
2009-08-20, 20:01
Vart någonstans är det? Alltså vilken kommun?

DressyrMupp
2009-08-20, 20:07
Vallentuna.

ZorroLouise
2009-08-21, 10:42
Vallentuna är en bit från stan. Eftersom jag bor närmre centrala Stockholm skulle jag inte kunna tänka mig att åka ut varje vecka, men kanske någon gång i månaden om det är riktigt bra.

För min egen del skulle det krävas att jag fick rida lektion på hästar som är VÄLutbildade och där man får chans att komma vidare. På ridskolan jag rider nu rider vi i sluta och öppna, förvänd galopp, början till samland trav och lite sånt. Men hästarna är begränsade. Jag skulle vilja komma till riktig samling, få chans att gå vidare mot passage, piaff och liknande. Red en häst en gång (som står på Strömsholm) där jag ofrivilligt fick hästen i passage, det var SÅ HÄFTIGT! Gjorde även en liten ofrivillig piaff på tre steg med samma häst...ÅÅÅH jag vill rida den igen! Det skulle jag lätt betala 500 kronor för, att ta mig ut till Vallentuna och rida för en trevlig, duktig ridlärare.

Lite allmänt.
För att en ridskola ska vara bra krävs egentligen de två grundpelarna för ridlektioner: Bra ridlärare och Bra hästar.

Om du ska lyckas så se till att ha lärare som är engagerade och drivna, har pondus och mycket kunskap i bagaget.
Hästarna ska självklart vara snälla att ha att göra med. Ingen uppskattar att sadla och borsta en häst som bits eller sparkas. Som elev känner man ju inte hästen så bra och då är det inte kul om man inte kan lita på att den är snäll.
Sedan ska hästarna vara utbildade såpass att de klarar nivån på ridlektionen. Jag tycker ibland att man har gjort en övning på ridskolan där vissa av hästarna klarar det jättebra, medan andra inte klarar det alls. Har man en övning och hästen inte fattar ett jota eller att den inte har någon framåtdrivning, så kan man ju inte utföra övningen och lektionen känns helt onödig. Man har bara suttit och drivit för att få fram hästen i rätt gångart...

Det blev lite långt det här, men jag hoppas du är nöjd med svaret. Som sagt, säg till när du är på gång så bokar jag in mig på lektion på en gång!

Kanske du kan börja i liten skala med bara en häst och se hur det funkar??

Hannapirat
2009-08-21, 11:36
Sedan ska hästarna vara utbildade såpass att de klarar nivån på ridlektionen. Jag tycker ibland att man har gjort en övning på ridskolan där vissa av hästarna klarar det jättebra, medan andra inte klarar det alls. Har man en övning och hästen inte fattar ett jota eller att den inte har någon framåtdrivning, så kan man ju inte utföra övningen och lektionen känns helt onödig. Man har bara suttit och drivit för att få fram hästen i rätt gångart...

Håller inte helt med...
Jag vill lära mig rida ALLA sorters hästar, outbildade som proffs.
Jag ÄLSKAR känslan när man får en häst att förstå någonting!
MEN,man vill ju inte sitta på en sådan häst varje gång.

Angående vad en bra ridskola ska innehålla;

Bra stall och hagar!
Mkt utevistelse förhästarna.
Inte bara rida på banan utan också dressyrträning i teräng(ute).
Mkt teori,ev valfritt. Kanske en grupp som bara har teori,både hästhållning och ridning.
Bra och trevlig personal som jobbar för att ha en positiv känsla i stallet.
Välutbildad och erfaren personal som kan motivera varför dom lär ut sin sorts ridning och som dessutom är öppen för andra former( western,AR mm).
Olika sorters hästar med olika utbildning nivå och temperament.
Möjlighet till ev tävlande.
NH träning.

Jag skulle betala mycket för ett sådant ställe!!!
300-500kr/lektion.

Tyvärr är vallentuna helt fel sida av stan för mig...

Lycka till!