Visa fullständig version : Gissningslek!!
Banana Breeze 2009-08-18, 16:08 Jag började jobba i ett tävlingsstall/ridskola för ett tag sedan och skulle då ha 40 timmar i veckan, måndag till fredag. Redan första dagen kommer ägarinnan och säger att hon gjort ett "misstag" (kan alla göra och har full förståelse) MEN det här var en "rövare", jag skulle jobba lördagen också från 8.00 till 17.00 också. Och det hade hon glömt!! Kan tillägga att jag var där innan och diskuterade arbetstider osv och hon och ridläraren hade kommit fram till mitt schema tillsammans i god tid innan jag skulle börja.
Kan också säga att jag skulle BARA få min lön (lovad för de 40 timmarna) om jag jobbade lördagen också, annars mindre för bara 40 timmar i veckan.
Arbetet innebär ren stallgöra med mockning, sopning, fodring, in-utsläpp osv.
Jag skulle få lektioner (3 ggr/vecka) på ridskolans ponnyer som jag är för lång för och har ridit storhäst i ca 6 år nu.
Så till gissningsleken!! Gissa vad min lön är om jag jobbar 49 h/ veckan?
Gravinda 2009-08-18, 16:14 Det låter ju inte alls som att du är nöjd, och kan jag på instinkt gissa att du får mindre än vad du känner att du förtjänar. Så antingen så försöker du göra en ny löneförhandling eller så säger du upp dig.
Vågar inte ens gissa men förmodligen lååångt under rekomenderad lön :grin:
Trist att folk aldrig kan vara ärliga från början
carolineartemis 2009-08-18, 22:29 Nu vet jag ju inte din ålder men med tanke på hur låg lönen oftast är inom den här branchen så tjänar du kanske runt 70kr/tim? Bara en ren gissning från min sida!
Skulle gissa på att det är ett svartjobb! Finns regler säger att man inte får jobba som du gör. Kommer inte ihåg exakt men det är något om att man måste ha minst 72 timmars vilotid var 9:onde dag eller liknande?
Är ett x antal år sedan jag grälade med min chef om mina tider och arbetssituation. Lusläste fackpärmen som hon gömt i sitt skåp när hon bett mig sköta hennes jobb oxå.
Sedan skulle jag tro att de betalar runt 60:-/h vitt eller upp till 70 möjligen 80:- svart.
/Jenny
Eme_liie 2009-08-19, 00:31 runt 60 kr skulle jag tro om inte mindre.. vet de som jobbar sommar jobb som typ tjänar 40 kr/h
Hannapirat 2009-08-19, 17:37 Kontakta facket!!!!!!
Hårdare tag mot cheferna och bättre löner/villkor för häst arbetare!
*kl* Acceptera inte detta, vill vi ha en vit bransch med rimliga arbets villkor så hänger det på oss som jobbar. Ju fler som säger ifrån desto fler måste erbjuda hyffsade arbets villkor. Denna bransch måste städas upp och tyvär är det de som jobbar som måste börja. Hoppas det fixar sig och stå på dig!
Med tanke på att de försökte få dig att jobba gratis på lördagar så är min gissning att du får ut 4000-5000 kr i månaden. Svart.
Vad vinner jag? :bump:
(Yes yes, jag minns min ungdoms glada dagar där jag slavade i ett stall 6 dagar i veckan med 10-12 timmar per dag och glatt cashade ut 4000 svarta kronor i månaden. Tur att man växte ifrån såna dumheter. ;) )
Nataliiie 2009-08-19, 21:37 Flicka lilla, inte bra ;)
Måste följa tråden :D
Ursh!
Jag gissar på 3000:-/månad pluss Kanske kost, logi och uppstallnign pkuss mat till en häst...
Gå inte med på det!
Banana Breeze 2009-08-20, 17:31 Ayumi, du hade helt rätt!!
Behöver jag säga att jag sa upp mig redan andra dagen:eek:.
Jag säljer inte min tid så billigt:devil:.
Men visst är det jättetråkigt att stalljobbens arbetsförhållanden ser ut som de gör:crazy:...
Vad gör man inte för att få gratis arbete gjort... stackars alla tjejer som älskar hästar och vill gå i stall.
Hoppas verkligen att det kan bli en förbättring i framtiden:angel:
Banana Breeze 2009-08-20, 17:33 Och killar med för den delen... förlåt
Ringrostig 2009-08-20, 18:22 O.o
De pengarna får man ju ihop på några helger om man skaffar ett jobb på ett snabbmats-ställe! :p
Det är vansinne att arbeta för den lönen. Speciellt i ett sådant riskyrke som hästjobb är. Vem står för kostnader om den svartanställde skadas?
För några år sedan hade jag en annons ute om att jag sökte hästjobb. Jag fick massor av svar. Bla en kvinna som hade ett stort stall. Hon hade några anställda.
Hon erbjöd mig: 3000:-/månad svart. Boende, iofs i lägenhet och inte rum men fortfarande delat kök.
Och eftersom jag hade NH-instruktörsutbildning så Kunde hon sträcka sig till att vara så snäll att låta det ingå i lönen att jag hade Två hästar hos henne, inte bara en som alla andra hade!
Åh men Tack! Va Snällt!... not...
När jag hade fått så många svar kunde jag förståss välja och vraka och valde en annan än henne.
Så nästa gång hon ringde (och denna människa ringde verkligen Hela tiden och tjatade om hur bra det skulle bli om jag kom och jobbade hos henne) så förklarade jag att jag fått ett bra jobb, men (la jag till mest för att vara vänlig) att hennes jobb lät intressant och att jag kunde höra av mig i framtiden.
Vad fick jag till svar? En skitsur kärring som förklarade att jag Aldrig skulle få så bra betalt som hos henne och sedan fnös hon och sa att jaja jag kunde ju Testa att ringa tillbaka... Precis som om hon utmanade mig och såg fram emot att få neka mig jobb... jag stirrade lite roat på telefonen.. och la på.
Skumma människor det finns...
Fö vad bra att du sa upp dig!
I vissa fall är ett samtal till skatteverket aldrig fel!
Är arbetsgivaren en idiot, varför hålla denna bakom ryggen?
Visst förstår jag att viss asmå firmor inte skulle kunna gå runt med en vitanställd, men... med tanke på hur få vita hästjobb det finns i sverige måste det finnas många tjejer som är berättigad till JOB. Där arbetsgivaren får 62% (eller ngt liknande) av den anställdes lön+arbetsgivaravgifterna! Det är alltså billigare att ha en tjej/kille anställd via det, än att ha henne svart... Nya regler för, i år tror jag?
Jag försvarar på inget sätt svartjobb, men jag bara drar en parallell - hur många ensamstående unga tjejer har råd att bo i egen lägenhet, ha två hästar OCH få tretusen över till annat med sin lön som enda inkomst?
En del som får bra back up från familj / bor i mindre orter eller har riktigt bra jobb såklart, men rent generellt sett? Inte många troligtvis. Jag tror man får göra en avvägning, vad är viktigast för mig? Att jobba heltid med hästar, utveckla min egen ridning till max och gå runt ekonomiskt på min hobby? eller är det viktigare att ha bra med pengar, ha tid, ork & råd för annat än hästarna och kunna åka på semester nån gång då och då? I så fall är hästyrket kanske inte alltid att föredra.
Jag har jobbat i olika stall (vitt med mycket bra arbetsgivare) men insett att det inte alls är min grej att slita ut kroppen och aldrig ha tid för något annat, i alla fall inte just nu i livet. Därför har jag valt att endast ha hästeriet vid sidan av min riktiga inkomst för tillfället.
Jag menar inte att man ska acceptera att jobba 6,5 dagar i veckan för pissig svartlön, men däremot måste man nog inse att hästjobb är mer ett val av livsstil än ett jobb man går hem ifrån efter att ha gjort sina 8 timmar/dag och jag tror det är viktigt att man bestämmer sig för om det är det man vill syssla med eller om man vill ha hästarna som hobby. Jag riktar mig inte till någon speciell i tråden, utan tänker rent allmänt.
Skogstroll 2009-08-26, 10:08 Jag reagerade faktiskt likadant.. Två uppstallningar kan vara riktigt dyrt.Säg att det blir fem-sextusen för båda,plus lägenhet som kostar säkert minst tre tusen i månaden annars plus mat samt tretusen över..det blir ju ändå 12000 efter skatt typ..Jag har inte så hemskt mycket mer på fabriken där jag jobbar.
Speedway 2009-08-26, 11:26 Jag försvarar på inget sätt svartjobb, men jag bara drar en parallell - hur många ensamstående unga tjejer har råd att bo i egen lägenhet, ha två hästar OCH få tretusen över till annat med sin lön som enda inkomst?
Man får ju tänka på att den lön man får är pensionsgrundande och sjuklönegrundande också. Så vad händer om man blir sjuk eller går i pension och inte har ett öre att leva på för att man inte har tjänat några pengar.
Nej, det är så mycket mer som ingår i vita löner och som man går miste om så tänk på det alla ni som blir erbjudna svart lön.
Jo visst är det en livsstil.
Men det gör det inte mer rätt att anställa svart!
Vem som för kostnader om du skadas? Och om du skadas för livet!? Vad händer då? Vad kan du göra då?
Jag reagerade faktiskt likadant.. Två uppstallningar kan vara riktigt dyrt.Säg att det blir fem-sextusen för båda,plus lägenhet som kostar säkert minst tre tusen i månaden annars plus mat samt tretusen över..det blir ju ändå 12000 efter skatt typ..Jag har inte så hemskt mycket mer på fabriken där jag jobbar.
Nej, jag ser det inte så.
Jag tycker inte någon ska jobba svart för en slavlön!
om man envisas med att jobba med hästar är det bättre att ta praktik isåfall.
Då är man försäkrad.
problemet är ju att du måste skatta för ditt boende och två stallplatser. Om du får ut säg 3000 kr i pengar + boende och stallplatser så kommer inte din kontantlön räcka för att betala skatten varje månad.
Jag skadades rätt allvarligt när jag jobbade vitt och har inte fått ut en spänn i ersättning. Så allt är inte svart eller vitt (hehe...)
Nä, skämt åsido, som jag tidigare skrev är jag absolut inte en förespråkare av svartarbete på något sätt, jag bara tänkte högt eftersom du fnyste lite åt vad du skulle få i ersättning..
kl
Svartjobb tjänar bara "arbetsgivaren" på.
Även om man räknar upp alla ersättningar kontant+natura så kan man räkna med att arbetsgivaren "sparar" ca 50% på att anställa svart.Hur ska då vanliga vita företag kunna konkurrera med svarta företag?
I bästa fall får arbetstagaren ut mer i handen än om den skulle få det vitt,MEN det är ju bara den delen som de ser just då.Sen är det pengar som ska betalas in i socialaavgifter,pension osv.Samt att bidra till välfärden i Sverige genom att skatten.....
Så alla som tar emot svarta pengar:Gå inte till vår sjukvård,vårt bibliotek,vår skola,vårt dagis,åka inte på våra vägar osv osv.Ni är inte solidariska och bidrar inte till samhället.
Sen kan jag tycka att det är alldeles för dyrt att anställa unga personer utan erfarenhet i Sverige idag (vitt).....men det är en annan fråga....
Jag skadades rätt allvarligt när jag jobbade vitt och har inte fått ut en spänn i ersättning. Så allt är inte svart eller vitt (hehe...)
Nä, skämt åsido, som jag tidigare skrev är jag absolut inte en förespråkare av svartarbete på något sätt, jag bara tänkte högt eftersom du fnyste lite åt vad du skulle få i ersättning..
Jo fast du hade väll sjukersättning under den tiden?
Och Om jag nu skulle få en häst mindre under min jobbperiod, så får jag ju inte dom pengarna i kontant istället. Så jag har ju egentligen inte den lönen.
|