Visa fullständig version : Övrigt: intag för vintern?
lovehorses 2009-08-18, 16:33 Hoppas rätt tråd!
Jaha när har ni planer på att ha era hästar inne nattetid, alltså ta in dem för vintern?
Det gäller dem som har haft dem på sommarbete.
Vissa kanske börjar snart med det!
Extremt nyfiken:idea:
lovehorses 2009-08-18, 16:38 upps hitta just en sådan här tråd, ta bort denna då!
Poison-heart 2009-08-20, 14:33 Beror helt på väder och vind, men i oktober kanske. Hoppas de kan gå ute så länge som möjligt, för både deras och mitt bästa haha.
En av våra beteshästar ska stallas in 1/9, för de ska visst börja träna igen då.
De andra två kommer nog att fortsätta sova ute så länge vädret tillåter, och stå inne på nätterna när det behövs. De brukar dock gå kvar på betet dagtid fram till oktober ungefär, innan de flyttas till vinterhagarna. Lyx att ha betet utanför stallet! :laugh:
svampbobbis 2009-08-20, 16:10 Vi började ta in hästarna under natten i helgas. De är så oroliga av sig när det är becksvart ute och de inte ser så mycket. Däremot går de på bete dagtid så länge som möjligt. Och de kommer in kring 10-11, ut igen kring 6.
Mitrolle 2009-08-20, 17:04 Våra har varit inne nästan hela augusti.
flarnhare 2009-08-22, 14:06 Så länge det inte är minusgrader eller skitväder får dom allt gå ute. Dom får däremot komma in någon natt i veckan nu på hösten för att vila. På sommaren tar vi in dom på dagarna och släpper ut dom på eftermiddagarna. Detta mest för att skydda dom mot insekter. Dessutom har det understundom varit så varmt att dom inte mått så bra i solen.
vanimelde 2009-08-22, 18:10 Hoppas rätt tråd!
Jaha när har ni planer på att ha era hästar inne nattetid, alltså ta in dem för vintern?
Det gäller dem som har haft dem på sommarbete.
Vissa kanske börjar snart med det!
Extremt nyfiken:idea:
hm september ut går de allt ute, med stödfodring, fast det får de året om faktiskt. Mina hästar får hö året om, även kraft. Men nu kan ju vädret börja svänga ganska ordentligt så jag tar in dom om det blir busväder. Förhoppningsvis kan de gå ute en bit in i oktober oxå. Dock har jag stängt till betet så nu går de o året - om hagen ( ca 2 - 3 H) o strosar.
theresesandberg 2009-08-22, 18:12 kl
min har varit inne ett bra tag nu pga skada ca 4 veckor
Normalt väntar jag så länge jag kan med att stalla upp nattetid. Vissa år så länge som en bit in i nov.. Det avgörs helt och hållet av väder och vind.
Nu håller vi på och fixar en lösdrift så tanken är att jag slipper uppstallningen helt den här vintern.
Det skall bli väldigt spännande att se hur det fungerar.. och framför allt.. om hästarna anväder lösdriften som det är tänkt...
Ponnyfantast 2009-08-22, 23:23 Våra börjar nog gå in nästa vecka, beroende på väder och vind, och då träningarna drar igång igen.
Gullan86 2009-08-23, 02:14 av vilken anledning tar alla in sina hästar så tidigt? alltså så tidigt på sommaren...det är väl inte kallare eller så ännu?
Om jag haft mina inne så skulle jag börjat ta in dem när gräset är helt slut och det fodras full ut. dvs i sep-okt någon gång men nu har jag dem på lösdrift och tar bara in när det behövs.
Sunflower2B 2009-08-23, 10:42 Vi började ta in hästarna under natten i helgas. De är så oroliga av sig när det är becksvart ute och de inte ser så mycket. Däremot går de på bete dagtid så länge som möjligt. Och de kommer in kring 10-11, ut igen kring 6.
Hästar HAR BRA mörkerseende!!!! Men inte Du som människa, är det inte där skon klämmer istället????
Mina går tidigast in slutet av september. Behöver inte stödfodras än, gott om bete med bra krut i, nytillväxt av betet sker ju nu i slutet av augusti/september. Har arabiska fullblod och de mår inte illa av att gå ute.
svampbobbis 2009-08-23, 14:31 Hästar HAR BRA mörkerseende!!!! Men inte Du som människa, är det inte där skon klämmer istället????
Jag har min häst inackorderad, det är där skon klämmer. ;)
Och jag tar hellre in min häst en stund på natten så han är pigg och glad nästa dag istället för att de har stressat runt som flock under natten pga oroligheter. Jag tycker inte det är något fel med att ta in sin häst tidigt under året osv, detta för att jag är bosatt långt uppe i norrland och JA, det är kallt här.
Jag kommer ställa in "den store" på nätterna i månadsskiftet som kommer. Däremot blir de beteshagen på dagarna ett bra tag till, tills det blir ruskväder. :)
Shettisen får gå ute så länge som hennes kompis ska vara kvar ute på nätterna, för mig kan hon gå ute ett tag till... Vill gärna att hon är inne när det blir ruskväder dock, de har inget ordentligt skydd i hagen.
Min får stå ute så länge som det bara går. Gärna hela oktober om möjligt men allt beror på vädret, för bete är det gott om fortfarande. Vi har två hagar vi växlar mellan och hage nr 2 har vilat i 2 månader nu och hästarna ska släppas där snart förmodligen. Betet där bör räcka minst 1-2 månader. 1,5 hektar på 2 hästar med bra bete. Borde funka :) Sen är hage nr 1 där dom står nu inte nerbetad heller så!
Kan tillägga att dom stödfodras inte.
_Runaway_ 2009-08-25, 18:37 Första september ställer jag in min. Vi har nyss fått hem vinterns hösilage, och väntar på ströleveransen så efter det kommer dom in. Betet börjar ta slut och temperaturen sjunker, samt att träningen nu ska trappas upp så då vill jag ha honom inne.
Min bor inne nattetid, från 15 augusti.
Jag kommer att börja ta in mina nu för natten. Mest för att grisarna (vildsvin) går intill hagarna. Inte för att hästarna är rädd för dom men just "ifall" det skulle bli oroligt. Mörkret börjar bli kompakt och jag vill vara trygg med att hästarna inte är på vift :o
Mörkret börjar bli kompakt och jag vill vara trygg med att hästarna inte är på vift :o
Så känner jag med.
Jag vill gärna ha mina inne när vintermörkret kommer. :o
Inte för att hästarna skulle bry sig, men just ifall något händer och de kommer lösa. Inte bara för att det är svårare att hitta en mörk häst i mörkret, utan framför allt om de skulle ta sig ut till vägen, och springa runt där bland bilarna...:crazy: hemska tanke...
Jag tror inte en ssekund på att hästarna blir oroliga pga mörkret.
Vi har hästar som går ute året runt, dygnet runt och inte fasen stressar de upp sig på nätterna. Det har aldrig hänt. Faktiskt inte ens på nyårsafton har de varit stressade.
Om de blir stressade så är det ngt annat som är fel.
Däremot finns håller jag med om de som tar in hästarna för att de inte vill ha löshästar i kompakt mörker, för det är svårt för OSS att hitta dem då.
Boerperd 2009-08-27, 10:37 *KL*
Mina går ute så länge dom inte trampar sönder gräsrötterna.... Dom frusna har fått på sig regntäcke nu, men det åker av så fort solen tittar fram!
Det bästa är om jag kan börja stödfodra ute så att övergången blir så långsam som möjligt!
karamelldrottningen 2009-08-27, 13:10 Bra fråga! Det beror lite på den andra hästen och vad som händer med den. Det är bara min häst och den som går ute på nätterna nu. Skulle kunna tänka mig att ha ute honom till mitten på september, sen får vi väl se. Ganska skönt att slippa mockning och jag tror att hästen trivs med att vara "fri" så mkt. som möjligt. Vintern är lång så det räcker ändå.
fjordtokan 2009-08-27, 20:02 Jag hoppas de kan gå ute iaf 2 månader till, självklart så med stödfodring när det behövs.
lovehorses 2009-08-28, 16:34 det verkar vara väldigt varierat.
Jag hade planer på att bara ha dem inne över natten någon vecka medans de gick på ett annat bete.Men märkte att de låg ner varenda natt så de behövde få sova, de har varit ute sen maj.
Sen har jag en shettis jag vill ha lite koll på hur mycket mat han äter. Nu går han på fm i en gräshage och em kvällar i en mindre hage med mindre gräs.
Min stora får bara gräs på dagen och sen hö till natten, så klart får shettisen hö också.
De verkar inte ha klaga ännu. ;)
De kommer in vid 20-21, ibland rider jag före och då får de stanna inne när jag är färdig. kommer ut vid 08 tiden.
Sinfonie 2009-08-28, 18:17 Beroende på väder, men tidigast i oktober.
De allra mest lättfrusna/tävlingshästarna går in lite tidigare.
svampbobbis 2009-08-29, 11:57 Jag tror inte en ssekund på att hästarna blir oroliga pga mörkret.
Vi har hästar som går ute året runt, dygnet runt och inte fasen stressar de upp sig på nätterna. Det har aldrig hänt. Faktiskt inte ens på nyårsafton har de varit stressade.
Om de blir stressade så är det ngt annat som är fel.
Däremot finns håller jag med om de som tar in hästarna för att de inte vill ha löshästar i kompakt mörker, för det är svårt för OSS att hitta dem då.
Tro vad du vill då :)
Vi behöver aldrig leta efter hästarna, de brukar komma upp självmant till grinden när de tycker att de ska få komma in. Och vi har inga rymmare heller, så våra stannar även kvar i hagen.
jag tar in mina i oktober/november... när snön kommer.
de har en massa skog att gå in i vid dåligt väder och i början på oktober så börjar vi stödfodra ute. de har fortfarande gott om bete.
jag har en 2 åring halvnblod/varmblod, en 21 årig shettis och en kallblodstravare på 16 år och vi bor strax ovanför östersund (jämtland)
Mitt sto fick jag tyvärr stalla in förra veckan pga senskada. Som sällskap har hon sin högt älskade kompis som ägaren var snäll nog att "offra" från betet:bow:. Plus en häst till som ägaren ville stalla in. Så 3 står nu inne på nätterna och stor gräshage resterande tid på dygnet(sjukhage för min då). Hade tänkt att ha de ute september ut annars.
Min lilla unghingst går fortfarande ute med stallets övriga killar och de flesta går nog ute september ut. Blir det bra väder kan de gå ute längre.Fint bete har dom i överflöd:)
Smågrabbarna (08-or) stödfodras dock med kraftfoder+lusern då de började tunna ur.
Jag funderade faktiskt över det idag. Jag försöker ha dem ute så länge som möjligt (sparar hö och strö :p ). Jag har ridit ganska normalt hela sommaren (både tränat och tävlat) och det har gått alldeles utmärkt fast de har gått ute dygnet runt. Jag släppte över dem i den minsta hagen idag och där borde de kunna gå i ett par veckor innan betet är slut, sen har jag iaf en hage kvar, som är betydligt större, så bete har jag ett tag till.
Ponnyn har redan ordentlig päls, så han lär ju inte frysa, men skrället får jag kanske snart täcka på nätterna (iaf när det är busväder).
Jag hoppas att jag kan ha dem ute en månad till iaf...
Skulle vilja ha september ut om vädret tillåter. Har inget stall här hemma där hon står nu så vissa regndagar är det lite obekvämt att inte kunna ta in och göra ordning henne inomhus...
Bete är det i varjefall gott om:)
Sen kommer hovis om 2 veckor och det är ju lite jobbigt för henne om det är blött i marken som det är nu, eller ännu värre om det regnar då får vi boka ny dag.
När hon var här i somras var det stekhett och bromsen var för jävliga:[ Inte kul för vare sig hovis eller pållen....
Så jag står i valet och kvalet att ändå stalla in henne till dess fast då får jag 1 mil till stallet, nu har jag henne utanför fönstret...Usch vad velig jag är...
Arabizar 2009-08-30, 00:36 Min pålle kommer stallas in från och med Måndag 31/8,vi brukar ha hästarna på betet Juni-Augusti något år hade vi ute till September.
Invinciblestables 2009-08-30, 10:07 jag tar in mina i oktober/november... när snön kommer.
de har en massa skog att gå in i vid dåligt väder och i början på oktober så börjar vi stödfodra ute. de har fortfarande gott om bete.
jag har en 2 åring halvnblod/varmblod, en 21 årig shettis och en kallblodstravare på 16 år och vi bor strax ovanför östersund (jämtland)
När inte "betestillväxt sker" så måste hästarna ha tillgång till ligghall. Att de bara har skog godkänns inte.
Kicki :laugh:
okej??
jag har haft mina ute på detta sätt innan och det är aldrig nån som klagat eller sett att mina hästar far illa på nått sätt.
de är alla 3 i fint hull och mår kalas och vi hade ett fall där djurskyddsnämnde vart ute (en häst där ägaren vägrade betala etc) och de såg inga problem att låta mina hästar gå ute.
tvärtom, de såg fina välmående hästar så, jag är inte så orolig.
Invinciblestables 2009-09-03, 16:53 Tror inte heller att dina hästar "far illa", men det är inte det som det handlar om! Enligt lag så ska hästar ha ligghall när det inte är betestillväxt. Och den är ju olika beroende på var man bor, men i slutet på oktober, början på november är det ju lika oavsett. Samt att har de bara träd så kan de inte erbjudas en torr liggyta.
Så tyckte djurskyddsinsp. att det var ok att de gick ute utan skydd under den årstiden så begick hon/han ett tjänstefel!
Kicki :laugh:
våra hästar går nog ute september ut i alla fall, kanske en bit in i oktober också. :)
lundborg 2009-09-04, 20:19 jag har haft mina inne de blöta nätterna. Och nu ska jag nog ta in dom helt då den ena hästen lätt tunnar ur.
inne kan han äta i lugn och ro och kan slappna av lättare.
Gisburne 2009-09-06, 10:26 Mina går ute från april/maj till åtminstone oktober. Jag brukar ta hem dem från beteshagarna i mitten eller slutet på oktober, beroende på om det kommer någon ordentlig frost eller till och med snö då eller inte. Några går på lösdrift och flyttas bara från beteshagen till lösdriftshagen. Jag vill ha dem ute så mycket som möjligt hela året, men har idag ingen möjlighet till lösdrift för samtliga så några bor i box nattetid.
våra har fått komma in nu när tävlingarna och träningarna drar igång för oss.
kl
Hade tänkt ha våra ute ett tag till, temperaturen är ju helt ok, men nu har det regnat så mycket och då får de komma in, så hagen får vila (blir lätt lerigt) och de får äta i lugn och ro, utan blåst och regn.
_Jezzie_ 2009-09-06, 18:52 Min pålle har fått stå inne nattetid ca 3 veckor nu, pga magert bete och BLÖTA hagar (har dåliga fötter), men går på grönt dagtid (07.00-21.00 ca)
MagicaDeHex 2009-09-12, 03:16 *kl*
min och väninnans häst gårr fortfarande ute dygnet runt. Dock fodras de precis som de andra hästarna.
Sålänge det inte är riktigt snuskväder dygnet runt lr under 10 grader på natten så får dom gå ute. Dom trivs bäst då.
Dock har det ju vart ett jäkla extraåkande till stallet,av och på med olika täcken några ggr per dag i vissa fall. Men det är det värt sålänge de kan gå ute.
KL*
I slutet på oktober, början av november tänkte jag stalla in. Men sen kan han ju vara inne någon natt om det är pissväder.
-Catherine- 2009-09-14, 01:38 *kl*
Mina hästar flyttade in på nätterna redan för en månad sedan. Betet är slut och hagen är som sumpmark pga det evinnerliga regnandet senaste tiden. Jag vill inte att de trampar sönder hagen inför nästa vår, så de fick byta hage och gå in på nätterna.
Dock är de ute mkt ändå: ut 05.00 och in 22.00 :)
Ingela_S 2009-09-14, 10:23 *kl*
Min häst går ute fortfarande. Går i sommarhagen men betet är slut så hästarna får full höranson. Kommer nog snart att flytta till vinterhagen, men om det inte blir konstant skitväder så kommer de fortsätta gå ute dygnet runt oktober ut.
_Runaway_ 2009-09-14, 22:40 kl
Vi tog in våra igår. Det är förvisso inte särskilt kallt på nätterna men jag tycker det känns skönt att ha dom inne. Går ute mellan 07-19 ungefär.
|