Visa fullständig version : Övrigt: Testa Ridskolorna i landet!

Indiv
2009-08-20, 10:14
Tänk vad roligt om det gick att genomföra?
I andra länder är det redan igång sedan några år tillbaka. Anonyma ryttare på en medelmåttig nivå åker genom landet och testar diverse ridskolor, bedömmer dem med hjälp av en skala där de tittar hur ridskolorna sköter sina hästar, lägger upp lektioner, anläggningens "utrustning" och prissättning.

Är det någon ridskola som inte håller måttet så åker dem tillbaka dit efter ett visst antal månader och testar på nytt, förhoppningsvis med bättre resultat. Eftersom resultaten publiceras i en tidning/ på nätet så vill ridskolorna naturligtvis förbättra sin image!

Hiss eller diss? Vad tror ni om en liknande idé för sverige? Skulle det hjälpa eller försvåra ridskolearbetet?

miamiSwing
2009-08-20, 10:20
Det skulle nog vara både bra och kul och veta! De tycker jag skulle vara bra!

Indiv
2009-08-20, 10:23
Funderar bara hur det skulle finansieras? I exempelvis Tyskland är det en hästtidning som gör detta, resultaten finns både på deras hemsida och i tidningen. I holland har jag för mig jag sett något liknande också?

Sunset1988
2009-08-20, 10:29
Jag tycker oxå att det skulle vara kul och bra att veta!

eka
2009-08-20, 10:51
Jättebra idé!

...tycker alla utom de mindre bra ridskolorna då...:o

Cilla
2009-08-20, 10:57
superbra!

skulle mycket väl kunna tänka mig att bli testryttare. :D

Indiv
2009-08-20, 11:00
Ja det borde ju finnas en hel del där ute! emn alla måste ju utgå från ungefär samma nivå och samma testskala, så det blir en rättvis bild på ridskolorna :P

Hannapirat
2009-08-20, 14:39
Du borde kontakta lite hästtidningar och lägga fram idèn!!!! Borde verkligen göras!
Man borde också testa hur man blir bemött som ny i stallet,kan variera oerhört!
Jag kan också tänka mig att rida gratis;)

gunhild
2009-08-20, 16:47
Kanske något för tidningen Ridsport att skriva om, de skulle jag vilja läsa i alla fall.

Indiv
2009-08-20, 16:58
Har skrivit med lite tidningar men tror inte ridsport nappar... är nog rädda för att smutskasta ridskolor.. Krävs ju att våga stå för sina åsikter även om dem är neutrala

Lavinia
2009-08-21, 17:11
Hej!

Jag som jobbat på ridskola och sett riktiga avarter (ffa när det gäller kontroll av hästars och arbetares miljö) skulle tacksamt ta emot denna typ av "kritik".

Jag skulle gärna ingå i en sån grupp också:-)

/ Lavinia

Snowball
2009-08-22, 08:14
Alla ridskolor anslutna till SvRF har väl vissa krav på sig? Till exempel det här med t-märkta hästar ej ska användas i verksamhetet. Vilket verkar förekomma lite här och där i alla fall. Borde inte SvRF vara intresserade av att de anslutna ridskolorna faktiskt följer detta.

Jag har sett ett par ridskolor som en gång i tiden varit kvalitetssäkrade men på grund av personalomsättning och andra faktorer, tex ny arrendator, förmodligen inte längre kan anses som kvalitetssäkrade men kvalitetssäkringen hänger kvar.

Men det ska finnas en besöksgrupp som kontrollerar den kvalitetssäkrade ridskolorna och besök ska ske minst var tredje år. På distriktets hemsida hittade jag en lista med kvalitetssäkrade ridskolor, dock står det inget om senaste besök, vilket jag tycker hade varit intressant att veta.

Även icke kvalitetssäkrade ridskolor borde väl få besök av förbundet/distriktet? Eftersom en hel del ridskolor inte verka ha en bra arbetsmiljö för varken människor eller hästar, eftersom det förekommer ganska många inlägg om detta här på buke, borde väl det ligga i förbundets intresse att utöka kontrollen av ridskolor.

Sverige skryter lite väl mycket ibland om sitt fina djurskydd och sina fina ridskolor. Och ja vi kanske är bäst i världen om man jämför med länder som sydafrika (tittade på djurpolisen i sydafrika igår:cry:) men det finns väl ingen anledning till att inte försöka bli ännu bättre?

Framförallt detta med att det tydligen fortfarande förekommer t-märkta hästar på ridskolor trots att SvRF redan i mitten av 1990 beslutade att t-märkta hästar inte ska användas i lektionsverksamhet vid ridskolor anslutna till förbundet. Det är mer än tio år sedan beslutet kom men det verkar förtfarande förekomma?

Hannapirat
2009-08-22, 11:39
T-märkta hästar är en helt egen diskussion i sig. Titta in på den här tråden;
Triangelmärkt häst i verksamhet?

Indiv
2009-08-22, 11:51
Men hur många ridskolor finns inte som inte är ridsportanslutna? Bara för att den är kvalitetssäkrad och får kontrollbesök kan lektionerna fortfarande vara dåliga, eller hästarna fara illa. Oanmälda anonyma testbesök borde ju visa den "riktiga" sidan?

Dessutom saknar jag en "komplett" förteckning över ridskolor, risportfördubnet-anslutna, icke-anslutna, whatever. Tänk er själv att flytta och försöka hitta en bra ridskola, är ju nästan onmöjligt...

Indiv
2009-08-22, 11:52
Jag hoppas att någon tidning nappar, det blir ett mer seriöst projekt om man har den sortens uppbackning, att göra detta själv rinner säkert ut i sanden även med s många trevliga och intresserade bukefalister :)

Lavinia
2009-08-22, 12:58
Alla ridskolor anslutna till SvRF har väl vissa krav på sig? Till exempel det här med t-märkta hästar ej ska användas i verksamhetet.
Jag har sett ett par ridskolor som en gång i tiden varit kvalitetssäkrade men på grund av personalomsättning och andra faktorer, tex ny arrendator, förmodligen inte längre kan anses som kvalitetssäkrade men kvalitetssäkringen hänger kvar.

Hej!

Ridskolan jag jobbade på var kvalitetssäkrad och godkänd. Triangelmärkta hästar förekom liksom "dispans" från vissa djurskyddsregler eftersom tidigare ägaren "stod på god fot" med dom som inspekterade och bestämde.

Ridskolan har bytt ägare, t-märkt häst finns fortfarande, nivån på ridlärna är sämre (ägaren var utbildad, men jobbar ej kvar, nya ägaren har ingen utbildning, ytterligare en ny ridlärare är helt utan utbildning), ridskolan är även HYN-godkänd, trots att HYN-handledaren inte längre arbetar kvar. Kunskapen hos stallpersonalen har också blivit sämre (dom bytte ut en diplomerad hästskötare/ridledare mot en praktikant som praktiserat 6 månader och inte hade något som helst hästintresse- bara ridning!). Men alla kvalitetsmärkningar finns kvar och trots att det nu inte finns någon med godkänd handleadrutbildning tar de glatt emot allehanda praktikanter!

Läskigt tycker jag!

/ lavinia, som om hon nånsin kommer sätta foter på en ridskola igen, kommer kolla upp den ordentligt innan

Indiv
2009-08-22, 16:21
Just detta jag menar, att få kvalitetsmärkning är ju ganska lätt ibland och även att behålla denna. Sedan behöver ju denna kvalitetsmärkning inte betyda att det är en ridskola med god service och prisförhållanden, även detta ska väl testas? Är så otroligt sugen på idén, kom med fler förslag hur man kan få igång detta!

Snowball
2009-08-23, 07:44
Men hur många ridskolor finns inte som inte är ridsportanslutna? Bara för att den är kvalitetssäkrad och får kontrollbesök kan lektionerna fortfarande vara dåliga, eller hästarna fara illa. Oanmälda anonyma testbesök borde ju visa den "riktiga" sidan?

Jag tänkte att ridsportförbundet kunde vara intresserade av att just oannonserade anomyma besök görs. Kanske på något vis ett samarbete mellan länsstyrelse och distriktsförbunden, länsstyrelsen är ju ansvarig för djurskyddet. En eller ett par personer i varje distrikt som anonymt bedömer både hästhantering och ridutbildningen. Rider man ett par lektioner på en ridskola märker man ganska snart om hästarna tex har skav eller är i magraste laget, olater som tex krubbitning och ev t-märkta individer.

Snowball
2009-08-23, 07:51
Håller med det är läskigt. Jag började på ridskola igen 2006 efter att ha haft egen häst i många år. Där fanns en t-märkt häst. När jag frågade om de inte visste om att det inte var tillåtet med t-märkta hästar i verksamheten fick jag till svar att distriktet har givit denna ridskola lov att ha denna t-märkta häst kvar:eek:

Denna t-märkta häst såg alltid väldigt trött och ledsen ut när hon gick lektion. Vad jag kunde se var hon inte halt i alla fall men även i stallet stod hästen alltid bortvänd och saknade helt glimten i ögat. Jag blev aldrig tilldelad denna häst, hade jag blivit det hade jag förmodligen vägrat att rida den.

Indiv
2009-08-23, 10:29
Just det, men jag kan tänka mig att de inte "vågar" ett sådant projekt och framförallt inte skulle göra detta lika omfattande som min tanke är. Får man med sig en hästtidning och både förbundet och privata hästmänniskor ser nyttan med det hela så kanske man får med sig "de högsta djuren" också? Börja smått och utveckla vid positivt resltat?
Problemet i det hela är väl att man måste våga skriva sina åsikter och får inte vara rädd att få skit för det, för jag tror många ridskolor kan reagera negativt om man trampar dem på fötterna... Även om det är för att förbättra ridskolan.

Lavinia
2009-08-23, 11:18
Hej!

Eftersom många av de som driver ridskola gjort så ett par år har de oftast kontakter på Svrf och kan därför ta sej runt "reglerna" lite mer.

Men jag skulle kunna tro på idén om tex hästtidningar testade- så länge de är oberoende! Ingen ska få veta vilka testryttarna är och det gäller också att ha testryttare som inte är på något sätt involverade med ridskolan. Sen bör de utgå från ett formulär, så ala ridskolor bedöms på lika grunder, samt att det bör vara fler än en lektion, för på bara en gång i stallet brukar man inte hinna uppfatta det som är bra/dåligt.

Angående "vår" triangelmärkta häst var det en 18-åring som gått som tävlingshäst, fått en senskada, blivit triangelmärkt så ägaren kunde få ut pengar till en ny häst och när hästen var frisk (sen 1,5 år) såldes hon till ridskolan för minimal peng. Hästen älskade att arbeta och gjorde ett bra jobb på lektionerna. Hon trivdes tyvärr mindre med att stå på stall 22 timmar/dag. Senskadan var inget som påverkade hästen men vi var (i början iaf) försiktiga med hoppningen.

/lavinia, som gärna hade köpt t-märkta hästen om hon haft råd- underbar häst med många ridår kvar!

Indiv
2009-08-23, 11:35
Grejen med testet är ju lite att få samma perspektiv som en ny elev för en ridskola, en potentiell kund alltså.
Därför testas ridskolorna i tyskland bara en gång, sköts första kontakten dåligt och man får ett negativt intryck så kommer man antagligen inte tillbaka som kund.
För övrigt håller jag med, anonyma ryttare som inte går o skriker ut vilka dem är heller, testryttare som testar i andra kommunr än sina hemkommuner, samma testbasis med samma poängskala och ryttare från samma utgångsläge.
Det bör även vara "vuxna" ryttare som kan uttrycka sig i text och som låter trovärdiga.
Får en ridskola negativt omdöme så åker man och testar på nytt efter en viss tid för att se om det har förbättrats.

Hannapirat
2009-08-23, 17:13
(Varning för långa flummiga meningar!!!!:))

Egentligen borde det väl inte vara annorlunda än det är med restauranger? där sker ju bedömningarna också anonymt.
Jag tror man behöver stöd av just en tidning eller liknande eftersom det kan vara ganska dyrt att provrida.
Angående utbildad personal; För mig är inte det det viktigaste. Hästarna ska ha det bra och se friska ut och vara bra musklade. Det ska vara rent och man ska bli bra bemött. Stämmer det så spelar det mindre roll för mig om ridlärarna har gåt på strömsholm (exempel) eller inte.
Jag tycker också att när det gäller barn och ungdomar krävs det en bra pedagogik av ridläraren, och vad jag vet så ingår inte så mycket pedagogik i dom flessta ridlärar utbildningar.
Och som sagt, testerna borde göras ofta (var annat år?) eftersom anställda kan bytas ut el liknande.

(Hoppas NÅN förstår vad jag skriver) :)

prallan
2009-08-23, 17:19
KL

hippson.se gillar sådans saker, kan någon höra med dem? De skulle faktisk kunna vilja vara med:)

Indiv
2009-08-23, 18:20
Tack alla för svaren! Har gett en tidning "första tjing", hör dem inte av sig imorgon så ska jag ringa vidare ;)

Men hur många ridskolor kan finnas i hela sverige? ett par tusen? många för att hålla ett gäng engagerade sysselsatta under flera år skulle jag tro...

Apocalypto
2009-08-24, 12:39
Tänk vad roligt om det gick att genomföra?
I andra länder är det redan igång sedan några år tillbaka. Anonyma ryttare på en medelmåttig nivå åker genom landet och testar diverse ridskolor, bedömmer dem med hjälp av en skala där de tittar hur ridskolorna sköter sina hästar, lägger upp lektioner, anläggningens "utrustning" och prissättning.

Är det någon ridskola som inte håller måttet så åker dem tillbaka dit efter ett visst antal månader och testar på nytt, förhoppningsvis med bättre resultat. Eftersom resultaten publiceras i en tidning/ på nätet så vill ridskolorna naturligtvis förbättra sin image!

Hiss eller diss? Vad tror ni om en liknande idé för sverige? Skulle det hjälpa eller försvåra ridskolearbetet?

Jo jag tror det hade varit en bra idee:)..
Tror de flesta ridskolorna hade lagt ner mera tid och pengar i verksamheten på så sätt eller vad tror ni??

cassiopeja
2009-08-24, 13:04
Intressant idé! :)
Men jag undrar hur pass objektiv en bedömning kan bli?
Jag har själv ridit eller provridit på jag tror det är 16 olika ridskolor i Stockholmsområdet (så på ett sätt kan man säga att jag redan genomfört en sån undersökning för mig själv på egen hand... :D ), men vissa ridskolor där jag inte alls har trivts eller har tyckt varit bra, har jag träffat på andra människor som fullkomligt avgudat stället. Det jag menar är att det är så oerhört olika från person till person med vad vi anser är bra och dåligt, både när det gäller service och djurhållning. Både inom hästvärlden och hundvärlden har jag stött på människor som har haft dom mest vitt skilda åsikter om vad som anses som god djurhållning eller ej...

Men om man utgår från att det går att göra en objektiv bedömning, så är idén spännande. Men är inte problemet att ridskolorna idag inte är särskilt konkurrensutsatta, och därmed inte har behövt något konkurrenstänkande? Jag läste någonstans att det inte går att bedriva en ridskola som en affärsmässig verksamhet om man är en privat aktör utan stöd från kommunen, utan de allra flesta ridskolor behöver något slags stöd från kommunen för att fungera. Och att efterfrågan på ridskolor (i alla fall i Sthlmsområdet) är mycket större än tillgången, vilket bäddar för att en ridskola kan göra lite som dom vill och ändå få kunder. (överhuvudtaget har jag upplevt att flera ridskolor inte ens ser på ridskoleeleverna som "kunder")

Det skulle verkligen vara jättespännande med en slags kvalitetstestning! :)

Indiv
2009-08-24, 14:52
Jag förstår precis hur du menar, det räcker ju att låta en westerryttare och en hoppryttare testa ett och samma stall och antagligen får man två helt skilda åsikter. MEN poängen med det hela är ju att uppmärksamma enkel service (även en ridskola måste ju ha ett vänligt bemötande av sina kunder- eleverna), om hästarna är välskötta (ja alla ridskolehästar må ine ha anpassade sadlar men så länge dem inte synbart far illa, haltar, har skador och är i dåligt skick så bortser man ju från sånt), om anläggningen har tillgång till hagar mm.

Vilken ridskolehäst som helst mår inte bra av att gå 4 lektioner om dagen, kanske tom 7 dagar i veckan, kanske utan att ha sett en enda hage på flera månader. SÅNT hoppas jag man kan upptäcka, man behöver ju inte gå in i detaljer som är sekundära.

Indiv
2009-08-24, 14:52
Annat exempel: en hejdlös dålig lektion där man bara travar runt runt runt med 10 andra elever där man lär sig NADA, den ska inte kosta 300kr heller. Inte ens i stockholm, en lektion är ändå en lektion. Hoppas ni uppfattar mig korrekt ;)

Lavinia
2009-08-25, 11:09
Hej!

Det är därför det inte bara ska vara EN testare, utan flera.

Precis som du säjer kan man ju få olika uppfattning om samma ställe- vissa lärstilar passar vissa människor (tex vet jag många som tyckte min tränare sög för att hästarna inte "gick på tygeln" på hennes lektioner och då bytte dom till en annan ridlärare som var mindre nogräknad med bakbenens betydelse för hästens form).

Jag skulle definitivt gilla idén, jag har också testat många ridskolor i Sthms-området, även om det var ett par år sen nu.

/ lavinia

Eldfuxen
2009-08-25, 11:20
Tidningen Hästen gjorde en sådan här undersökning, jag tror att det var i slutet av 70-talet eller början av 80-talet! Jag minns, för när jag började intressera mig mer för avel i slutet av 80-talet så lusläste jag alla syrrans gamla Hästen! :D

cassiopeja
2009-08-25, 13:19
Vilken ridskolehäst som helst mår inte bra av att gå 4 lektioner om dagen, kanske tom 7 dagar i veckan, kanske utan att ha sett en enda hage på flera månader. SÅNT hoppas jag man kan upptäcka, man behöver ju inte gå in i detaljer som är sekundära.

Nej, precis, man kan ju komma långt med att bara jämföra faktiska förhållanden som hagvistelse, antal lektioner, mm.

Annat exempel: en hejdlös dålig lektion där man bara travar runt runt runt med 10 andra elever där man lär sig NADA, den ska inte kosta 300kr heller. Inte ens i stockholm, en lektion är ändå en lektion. Hoppas ni uppfattar mig korrekt ;)

Bara som en liten parantes kan jag berätta om att jag nyligen börjat rida på ridskola igen efter ett antal års uppehåll. Jag började förra höstterminen på en ridskola, och jag tror faktiskt att det tog mer än halva terminen innan jag hade konstaterat att jag varken trivdes med hästarna (som jag upplvede som väldigt griniga och oridna) eller undervisningen (trista lektioner som gav absolut ingenting). Sedan bytte jag ridskola och red "parallellt" på de två ett tag för att jämföra, men det tog ändå 3-4 gånger innan jag med all säkerhet kunde konstatera att den nya ridskolan var klart mycket bättre än den andra.

Det jag menar är att på en enda lektion tror jag det är svårt att avgöra hur bra tex undervisningen är, för att bedöma sånt måste man nog rida i alla fall några fler gånger så att man ger ridläraren en chans.

Indiv
2009-08-25, 13:47
Svar ill alla:
Bra att ni kommer med era åsikter och tankar!
Man lär ju vara sysselsatt i många år med att enbart testa varje riksola en unik gång. Ska man testa fler gånger dröjer det väl ännu längre och blir samtidigt dyrare, men det kan det säkert vara värt också.

Hur som helst verkar alla här tycka att det är en bra idé och skulle med glädje ta del av resultatet?
Inga svar än av dem 2 mest lovande tidningarna tyvärr, frågan är hur man går tillväga om ingen tidning nappar...

karamelldrottningen
2009-08-25, 13:52
Jag är för!

Indiv
2009-08-25, 14:50
Bra där :)
Ojsan, vilken slarvmaja jag är som stavar som en kratta när jag har bråttom ;)

prallan
2009-08-25, 16:18
Som jag skrev tidigare, kolla med hippson.se

Indiv
2009-08-27, 15:25
Gjort det, inget svar därifrån heller än... :(

Vica
2009-08-27, 15:53
Så svårt kan det väl inte vara att räkna alla landets ridskolor? Det är ju sånt vi har Bukefalister till! :D Vi kan ju alltid skapa en lista, ränka upp alla vi kan runt om kring oss ;)

Hannapirat
2009-08-28, 11:27
...eller googla? eniro?

Indiv
2009-08-28, 13:48
Hippson har äntligen svarat, ingen av dem andra tyvärr... Snart kommer en uppdatering! :D

prallan
2009-08-28, 17:23
Kul!!:laugh:

Indiv
2009-08-31, 21:17
KL
Svar från Hippson: de är jätteintresserade men har för liten budget för att genomföra detta, tydligen även med "frivilliga" testryttare. Suck...

prallan
2009-09-01, 16:00
mm, det svåra är kanske att få testryttarna betala för sig på olika ridskolor, för att sen lämna omdömen till ett företag som tjänar påengar på att publicera sammanställningen. Folk är ju tyvärr inte gjorda av pengar:(

Sjalen
2009-09-01, 17:32
KL
Svar från Hippson: de är jätteintresserade men har för liten budget för att genomföra detta, tydligen även med "frivilliga" testryttare. Suck...

* kl*

Som jag sa i den andra tråden så finns ju majoriteten ridskolor med i ridsportförbundets lista även om några valt att stå utanför:

http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Foreningen/Klubbar-A---O/

Det gäller ju bara att i din andra tråd låta folk kryssa i vilka som är rena privatklubbar utan ridskoleverksamhet men majoriteten har ju ridskolor.

Cint har förövrigt för några år sedan gjort en test:

http://www.cint.se/sweden/Asp20/auto_arkiv.asp?type=1&id=568

LLaika
2009-09-01, 18:09
Det testet skulle jag nog inte lita så mycket på eftersom det är så långt från objektivt man kan komma :p

Indiv
2009-09-01, 19:21
Det ska helst vara en eller ett fåtal ryttare isf, och i de andra länderna är det tidningarna som har en anställd som gör testerna, dvs får lektioner och bensinpengar betalda.

Indiv
2009-09-01, 19:24
Ridklubb är inte samma som ridskola, nej. Och det finns ett stort antal med "privata" ridskolor som inte är i närheten av att att vara med i ridsportförbundet. Det vore kul med ett omfattande test.
Ingen ska som privatperson gå back på detta, jag menade att det borde testas av en instans, en tidning eller whatever för att vi eventuella lektionsryttare kan veta innan vart vi ska vända oss och vilka ridskolor som är serviceinriktade samt har god horsemanship och en rimlig prisbild.

Sjalen
2009-09-02, 10:47
Det testet skulle jag nog inte lita så mycket på eftersom det är så långt från objektivt man kan komma :p

Ja det är ju problemet med många av de där testsajterna. Alla går in och röstar på sina egna ställen. Det vore kul om det fanns något mer seriöst men det blir ofta problem med budgeten i små länder som Sverige.