Visa fullständig version : Övrigt: För sent att putsa vinterhagen?

fotogalen
2009-08-21, 16:08
Flyttade till gård förra sommaren och är ganska ny på det här med betesvård.

Vi har en vinterhage som har stått orörd hela sommaren. Vi har pratat om att be bonden putsa hagen med sin slaghack, men det har ännu inte blivit av. Resultatet är en hage med jättelångt gräs och jättemycket ogräs. Det mesta av ogräset är prästkragar i olika stadier av blomning/överblommat.

Hagen är tänkt att fungera som höstbete och vinterhage. Vad är då bäst: putsa nu och släppa ut hästarna om ett par veckor, eller låta bli att putsa och släppa hästarna direkt på det långa gräset?

Tveksamheten ligger i att även om slaghacken slår sönder gräset och sprider ut det, så lär det väl ändå bli en del strängar som ligger kvar och riskerar att jäsa/mögla, med tanke på hur långt det är. Är detta något jag ska bekymra mig över?

Jag vill gärna putsa då det är en del sork- och skithögar som skulle behöva jämnas ut, men blev lite osäker på om det är den bästa idén trots allt.

Hur brukar ni göra och hur skulle ni göra i mitt fall?

Jag vet att det finns en massa trådar om ämnet redan, men känner mig ändå osäker efter att ha läst runt lite. Om någon har något tips om bra litteratur i ämnet, typ "Hästgård för dummies", så är jag den första att tacka. :grin:

Strajder
2009-08-21, 21:16
Det du ska fråga dig är: Varför betesputsar jag? Oftast är svaret att man vill hindra växter att fröa av sig eller också för att slippa gödselhögar (parasitproblematiken).

På dig låter det som växterna redan har gått i frö och gödselhögarna kanske är från andra djur än häst. I det fallet så är det "bara" för att det ska se snyggt ut som du putsar. Kanske i det fallet är bätre att putsa i början av nästa är och se hur mycket hästarna lämat?

tomten
2009-08-21, 21:30
jag skulle också vänta.. luckrar du upp hagen är det ju risk att det blir leråker i vinter, då skulle jag hellre hålla den oluckrad och hård och hoppas den håller bättre under vintern.

Gnist
2009-08-22, 08:59
På vilket sätt luckrar en putsning av betet upp marken?

Ts: Jag skulle ha putsat nu, för att ge betet en så gynnsam start som möjligt till våren.

Tacitus
2009-08-22, 09:50
Det är bäst att putsa innan ogräset börjar att gå i frö, men det är defintivt bättre att putsa nu än att inte putsa alls.

Putsningen gör att betestillväxten blir bättre (gräset växer ju faktiskt i nån månad till) och hindrar marken från att växa igen med sly.
Slyt kommer så fort man vänder ryggen till så du behöver slå marken minst 1 ggr per år bara pga den.

Putsningen minskar också parasittrycket eftersom maskäggen sitter i toppen av gräset, slår man av toppen så hamnar äggen nere på backen igen.

Vi är bara i Augusti än så länge så vintern behöver du inte oroa dig för än så länge, möjligtvis om du bor i Kiruna att vintern står för dörren ;).

Ser du bara till att man inte kör för fort vid putsningen, många försöker köra i 10-12 km/h vilket ger ett sämre resultat, utan håller sådär en 6-7 km/h så hinner maskinen hacka sönder gräset ordentligt.

Ett förvuxet sensommar gräs är ganska torrt och "träigt" så det är lätt att slå sönder utan att det blir jästa strängar.

Slå inte för kort heller utan satsa på en 15 cm längd på "stubben" så ska du se att det blir bra med putsningen.

Tacitus
2009-08-22, 09:52
[QUOTE=Gnist;12691052]På vilket sätt luckrar en putsning av betet upp marken?

Det enda som skulle kunna luckra upp jorden vid putsning är eventuella körskador...

Gnist
2009-08-22, 20:08
Ja, precis.. Eller möjligtvis om man kör med betesharv efter att man har kört över med putsen, men det var ju inte aktuellt i detta fall.

Centaur
2009-08-23, 13:04
håller med, slå ner ogräset nu så får gräset en chans att växa till sig. låter du det stå kvar så kommer ännu mindre gräs till våren och mer ogräs. alternativet är att bränna efter att det vissnat men min erfarenhet är att ogräs bränner dåligt!

fotogalen
2009-08-23, 22:43
Tackar och bockar för utförliga svar. :bow:

Det får bli ett snack med bonden med andra ord. Så länge vi hinner före höstregnen så är det ingen risk för markskador från traktorn.

Hur länge bör man sen vänta innan man släpper på hästarna i den putsade hagen? De har bete kvar i sommarhagen ett tag till, så det är ju ingen panik. Undrar mest för nyfikenhetens skull.

Kan tillägga att vi putsade en annan del av samma fält i våras. Den delen slog vi även en gång i början på juli för att ha hö till övergången mellan bete och hösilage. Kan ju bara konstatera att skillnaden är som natt och dag jämfört med den oputsade hagen. Grön och fin återväxt utan en enda prästkrage i sikte. Man inser vikten av att vårda betet så att säga... :)