Visa fullständig version : Ekonomi & Juridik: Hästverksamhet = svart verksamhet?
Inte_Ung 2009-08-22, 06:06 Är det så?
Stallplatser, hovslagare, foderförsäljare, tränare o.s.v.
Allt skall vara billigt och utan kvitto.
Hästägare vill hitta någon bonde som säljer foder billigt och så håller det på.
Hur skall branschen kunna bli respekterad som en "riktig" näring när där inte finns några dokumenterade pengar i den?
Utan alla pengar byter ägare utan dokumentation.
Så att de egentligen inte finns.
lady_vip 2009-08-22, 07:47 Det är nog betydligt vanligare än att betala vitt har jag en känsla av, speciellt hos hästägare som inte kör hästeriet som företag.
Jag hade nog gärna betalt vitt, men blir sällan erbjuden det. Sen ska jag inte sticka under stol med att det såklart är bekvämt att spara de hundralapparna.
Virrpannan 2009-08-22, 07:54 Ingen tjänar på det du menar mer än möjligtvis någon foder bonde. Man vill ju dra utgiften och måste ha kvitto
noble art 2009-08-22, 07:56 Är det så?
Stallplatser, hovslagare, foderförsäljare, tränare o.s.v.
Allt skall vara billigt och utan kvitto.
Hästägare vill hitta någon bonde som säljer foder billigt och så håller det på.
Hur skall branschen kunna bli respekterad som en "riktig" näring när där inte finns några dokumenterade pengar i den?
Visst är det dyrt att ha häst, och hade varit skönt att komma billigare undan, men nej tack, ärlighet vara längst. Om ngt skulle hända, hovslagaren gör fel, fel på fodret eller annat så är det ju alltid svårare utan kvitto, för att inte tala om vad försäkringsbolagen säger,
Nej, här är det vitt som gäller!
Virrpannan 2009-08-22, 07:59 skall det löna sig att köpa svart skall priset vara ca. 50% av det urprungliga innan moms. Så billigt vill ingen sälja.
Virrpannan 2009-08-22, 08:02 att handla svart är toppen för dem som inte har företag såklart. Men för oss med är det helt uteslutet av många skäl.
Inte_Ung 2009-08-22, 08:47 Men den vanligaste hästägaren är ju en privatperson.
Och den är nöjd om den slipper momsen som annars är 20% av priset.
Säljaren får då behålla 80% i fickan utan att skatta för det.
Det lönar sig för båda.
Men det är inte bra för branschen om den skall vara seriös.
Jag har hästarna i företag och måste ju då ha kvitto till min bokföring.
Och jag har märkt att det kan vara svårt med det ibland.
Men också jättepopulärt hos vissa.
Märkligt nog finns det ju tex bönder som säljer foder svart, hovslagare som skor svart m.m.
Nackdelarna är ju uppenbara, inte bara för att branschen som sådan inte blir respektarad utan för att det är ytterst "o-bra" även för bönder och hovslagare.
Hur kul är det egentligen som hovis att stå utan vare sig pension eller sjukförsäkring när ryggen är utsliten eller man har fått benet avsparkat av en unghäst ?
Och när hovslagaren inte kan dra av 65 000 om året för resor i tjänsten ?
Och hur är det när bonden inte kan dra av diesel, reservdelar, gjorda investeringar m.m.... förutom att sakna alla former av försäkringsskydd ?
Inte fasen skulle jag vara intresserad av att sälja svart utan kvitto, har man ett nystartat företag inom " de gröna näringarna" så har man massor av investeringar att dra av och behöver inkomster för att kunna göra så.
Kör man allting svart kan man ju för tusan inte ens dra av momsen vilket gör att utsäde, konstgödning, reservdelar, traktorer m.m. genast blir 25% dyrare... dieselskatten är 2 kr lägre per liter för diesel som används inom jord och skogsbruk så även där förlorar man ju en hel del pengar på att köra svart.
Nä, det finns ingen anledning att hålla på och köra svart - i längden gynnar det ingen.
Tyvärr är det så vanligt att många som säljer saker till mig blir överlyckliga när vill ha kvitto. Så pass att jag fått erbjudanden om ta fler kvitton än vad jag köpt för så att de har något att redovisa.
Med andra ord så den här branschen helt sjuk. De stora aktörerna skulle nog inte drömma om att fuska men de mindre verkar som skrivet vara mer eller mindre tvingade till att fuska för att få kunder.
Lovisaleonora_ 2009-08-22, 10:02 Höjden (faktiskt botten egentligen) tycker jag faktiskt de nyutexaminerade hästutbildade är, när de skriker om att det är för få och för dåligt betalda arbetstillfällen, samtidigt som de hyr in sin häst på svartplats och köper foder svart.
Då kan man snacka om dubbelmoral!
KungTulle 2009-08-22, 10:13 Min hovslagare ger kvitto.
Vad jag tycker är svårt är att hitta grovfoderleverantörer som vill ge kvitto på det man handlar.
Man kan avtala ett pris på hö eller halm ( och pris till privatperson ska alltid vara inklusive moms) sedan när man vill ha kvitto så höjer de priset per kilo så att det blir betydligt mer än momsen.
Eller så vill de inte sälja alls när de hör man ska ha kvitto.
:mad:
Även om jag har mina hästar och djur som hobby vill jag ju gärna ha kvitto, just för att jag ska kunna visa skatteverket att jag faktiskt har utgifter för min hobby som betydligt överstiger de ynka kronor som ibland kommer in som inkomster. ( Tex om man har sålt lite beg hästgrejor som inte man behöver längre och liknande).
/KT
PopcornPlayer 2009-08-22, 11:38 Jag har nog faktiskt aldrig varit med om en hovslagare som velat ha betalt svart.
erikaengdahl 2009-08-22, 13:11 Inte bara hovslagare mm, hur många stall mockas inte svart av 15-åringar?
När det gäller bönder så kör de flesta större delen av omsättningen vitt. Det måste de göra för att nyttja avskrivningar osv.
Svart försäljning blir då skattefri bonuslön på toppen så att säga.
noble art 2009-08-22, 15:08 Min hovslagare ger kvitto.
Vad jag tycker är svårt är att hitta grovfoderleverantörer som vill ge kvitto på det man handlar.
Man kan avtala ett pris på hö eller halm ( och pris till privatperson ska alltid vara inklusive moms) sedan när man vill ha kvitto så höjer de priset per kilo så att det blir betydligt mer än momsen.
Eller så vill de inte sälja alls när de hör man ska ha kvitto.
:mad:
Även om jag har mina hästar och djur som hobby vill jag ju gärna ha kvitto, just för att jag ska kunna visa skatteverket att jag faktiskt har utgifter för min hobby som betydligt överstiger de ynka kronor som ibland kommer in som inkomster. ( Tex om man har sålt lite beg hästgrejor som inte man behöver längre och liknande).
/KT
Jag är nog lite trögfattad, kan man dra av något i deklarationen som privat person??
Jag är nog lite trögfattad, kan man dra av något i deklarationen som privat person??
Du ska inte dra av men du ska lägga till inkomster av t ex hobby eller annat som du får in utöver din vanliga lön. För att det ska bli en inkomst av din hobby så ska det ju gå med vinst vilket det inte så ofta gör. Men man måste då som Kung Tulle skriver kunna bevisa att t e den sålda sadeln för 15 000 inte är en ren vinst utan att det också har köpts foder för 10 000 kanske en annan sadel för 5 000. Vilket då blir lika med noll i vinst. Utan kvitto på inköpen så blir det 15 000 till inkomst istället. Som då ska läggas till ovan på vanlig inkomst och beskattas.
Ta det nu inte bokstavligt utan som ett rent exempel på vad som gäller för en privatperson. För är det en så dyr sadel har man ju troligen kvitto på den från inköpet. ;) Om det nu inte är en svart affär :angel:
Jag har nog faktiskt aldrig varit med om en hovslagare som velat ha betalt svart.
Inte jag heller faktiskt, men å andra sidan så har jag inte haft så många hovisar under mina 15 år som hästägare.
Höjden (faktiskt botten egentligen) tycker jag faktiskt de nyutexaminerade hästutbildade är, när de skriker om att det är för få och för dåligt betalda arbetstillfällen, samtidigt som de hyr in sin häst på svartplats och köper foder svart.
Då kan man snacka om dubbelmoral!
Amen!
:bow: :bow: :bow:
Har försökt driva inack. stall i 2 års tid. Samtliga har klagat på att mina hyror var för höga då jag betalat och tagit betalt vitt till allt och alla. Den största delen av stallhyran gick till mina stallarbetare som jobbade för 98 kronor i timmen i grundlön. De gjorde ett superfint arbete, trots detta var alla inte nöjda utan ville att det ena med det tredje skulle ingå men inte kosta mer. Jag tröttnade till slut och slängde ut samtliga, någon måtta får det vara. Nästan alla flyttade till grannstallet där inte en momskrona sett dagens ljus så vitt jag vet. Ligger i fejd med flera av dem så de ännu inte betalat sista stallhyran dessutom.
Om någon erbjuder svart betalning och driver ett företag, anmäl till skatteverket alternativt fråga tränaren, hovisen m.m. varför de inte erbjuder kvitto om de inte gör det. Vi måste rensa ur dessa sk*tstövlar från hästmarknaden en gång för alla!
lady_vip 2009-08-22, 21:17 Och hur är det när bonden inte kan dra av diesel, reservdelar, gjorda investeringar m.m.... förutom att sakna alla former av försäkringsskydd ?
Är det bara jag som enbart kan köpa överskott av intagen skörd..? Ni menar alltså att det finns foderbönder som tar foder enbart för att sälja och sedan tar betalt svart? Det är det dummaste jag har hört...
Köper jag 30 balar av totala 700-800 balar som min grannbonde (mjölkbonde) tar in gör det ju inte jättestor skillnad för honom - eller mig - om jag betalar vitt eller svart. Men säljs då hela skörden svart är det ju ganska mycket som trasslas undan.
KungTulle 2009-08-22, 21:17 Jag är nog lite trögfattad, kan man dra av något i deklarationen som privat person??
När du har en hobby så kan du om du sparar alla dina kvitton, vid behov visa för skattemyndigheter att du har haft utgifter.
Dvs du får visserligen inte dra av momsen, men om du tex har sålt en ponny för 20000:- och en sadel för 5000:- ett år dvs haft en INKOMST på 25000:- på din hobby, så får du dra av de utgifter du kan visa att du har haft ( dvs har kvitto på) innan du ev behöver betala skatt på din vinst.
Så har du samma år köpt hö för 7000:-, kraftfoder och halm för 7000:- samt lagt några tusen på tex hovslagare och kiropraktiker till hästen så har du ingen VINST.
/KT
Inte_Ung 2009-08-22, 22:58 Man har ju skyldighet att kolla upp om de som säljer tjänster har F-skattsedel och att de som tar moms är momsregistrerade.
Det går ju att skriva kvitton som inte är bokföringsmässigt hållbara.
KungTulle 2009-08-23, 08:51 Man har ju skyldighet att kolla upp om de som säljer tjänster har F-skattsedel och att de som tar moms är momsregistrerade.
Det går ju att skriva kvitton som inte är bokföringsmässigt hållbara.
Jo jag vet, men det är ju inte det jag menade egentligen utan att det äv väldigt osjysst av en säljare som är företagare att vilja mygla och sedan straffar man köparen genom att chockhöja priset.
Ja du vet.
Jag har börjat säga direkt när jag ringer till en ny leverantör att jag måste ha kvitto. För utan anmodan lämnar dom inget.
Jag fattar inte heller hur man våga som företagare att rakt ut vilja sälja svart till personer som man inte känner väl.
/KT
Jo, det finns en del småbrukare som har lagt ner resten av jordbruket och inte längre har några djur kvar - men som då tar hö/silage som dom säljer framförallt till hästfolk.
Personligen kan jag väl tycka att det många gånger vore bättre att dessa arrenderade ut sin mark istället...
Jag är småbrukare, ca 10 ha åker och 3 ha bete.
Ser inte varför jag skulle arrendera ut min mark till djurägare.
Jag tar bara hö till hästfolk på mina marker och ser inte att någon annan skulle ha mer rätt till marken än jag (men nu menades kanske bara dom som håller på med svart verksamhet).
Jag trivs med det jag gör. Jag kan naturligtvis inte leva på på det marken ger utan har det som en hobby vid sidan av mitt vanliga arbete.
I år går jag back 10 000.
Allt jag säljer säljer jag vitt men har märkt att hästägare gärna vill betala svart.
Jag kan naturligtvis inte konkurera prismässigt med höbönder som säljer svart och vill helst ha bort dom från marknaden, jag försöker i stället konkurera med hög kvallitet.
När jag flyttade för några år sedan hittade jag inte en enda hovslagare som skodde vitt. Dom tar fullt betalt men inga kvitton. :crazy:
Samma gäller hö. Det verkar inte finnas en enda här som redovisar sin försäljning. Och då är några av dom storbönder som säljer STORA mängder hö varje år.
-Jag får kvitto av min hovslagare, det fungerar ju även som räkning som jag betalar med mina övriga räkningar.
-Stallhyran betalar jag vitt oxå. Grovfoder och halm ingår i hyran, som tas från gårdens marker med egna maskiner.
-Kraftfoder köper jag oftast på Granngården=får kvitto.
-Övrig hästutrustning köper jag i affär=kvitto.
-Massage däremot får jag inget kvitto på, för jag betalar inte.. Har tur som har en kompis som har sånt utb/diplom. Så jag hjälper henne med annat istället.
-Vetrinärkostnader har jag fått kvitto på.
MEN om jag köperen sadel av en kompis får jag inget kvitto.
Vet att det finns MYCKET svarta affärer, men det är tråkigt för dem som inte gör det, för alla förutsätter att alla affärer är svarta affärer :mad:
KL: Man behöver bara läsa några trådar här på Buke för att se dilemmat. Många vill leva på någon form av hästverksamhet, men när de räknar på resultatet blir det en massa "åååååå vad dyrt, jag betalar bara xxx".:devil:
Jag menade i ju först och främst alla de som kör svart och producerar dåligt foder... dessa som inte bryter vallen och sår in nytt när det är över 50% ogräs utan säljer skräpet till mindre kunnigt hästfolk... som det inte går att avtala ett pris med och som inte kan hålla ingångna avtal med tex leveranstider m.m.
Kort sagt de som inte tar ordentligt hand om marken och som kör svart och oseriöst.
Så, det var inte riktat mot just dig :)
Det är väl snarare så att jag är lite frustrerad över hur det ser ut på marknaden.
På 10 ha borde du ju kunna ta in i vart fall 30 ton ts per år, och med EU-bidrag på 1500-3000 per ha (medräknat grundersättning vallstöd) så kanske du inte går back så många år till.
Det finns ju de som sitter och håller på mark som i det närmaste står och växer igen som det tas typ en "ogrässkörd" på vart annat år - denna mark skulle ju kunna komma någon till nytta som vill satsa på jordbruket och kanske leva på det.
the_connemara 2009-08-24, 14:50 *kl*
Får man ställa en dum fråga? :o
Om jag vill hyra ut min andra box i mitt egna stall vitt, hur gör jag då?
Lovisaleonora_ 2009-08-24, 15:06 Inkomst av hobbyverksamhet? Eller har du registrerad näringsrörelse?
Alexandra_W 2009-08-24, 15:14 Men den vanligaste hästägaren är ju en privatperson.
Och den är nöjd om den slipper momsen som annars är 20% av priset.
Säljaren får då behålla 80% i fickan utan att skatta för det.
Det lönar sig för båda.
Men det är inte bra för branschen om den skall vara seriös.
Jag har hästarna i företag och måste ju då ha kvitto till min bokföring.
Och jag har märkt att det kan vara svårt med det ibland.
Men också jättepopulärt hos vissa.
Lite fascinerande det där, sådan skillnad det måste vara. Här är det nästan omöjligt köpa t ex foder UTAN kvitto, om man köper av någon som har det som leverbröd. Bonden som säljer en del av egen skörd, han kan sälja svart. Men de som har som levebröd att sälja foder, där är det otroligt sällsynt. Helt enkelt för de måste ha inkomst med i bokföringen. Så om kunden så VILL köpa svart, så njet, kvittoblock fram ändå.
Nu har jag inget emot att betala vitt, de måste kunna försörja sig de med, men jag kan ärligt säga att jag insisterar inte på att jo, jag ska ha kvitto om kvittoblocket 'glömts' hemma. Det erkännes..
Jag skulle aldrig BE om att få köpa svart, men tackar inte nej om jag blir erbjuden.
PopcornPlayer 2009-08-24, 15:14 Nej, och då har jag flyttat runt en hel del i Sthlm. Har alltid fått kvitto.
Har heller aldrig hyrt stallplats svart, dock har jag oftast stått på större anläggningar.
Hö köpte jag nog svart ett par gånger när jag hade ponny, men aldrig annars. Eller jo, jag har fått hö i utbyte mot ridtjänster, så det har väl blivit svart, men det har inte varit några pengar inblandade.
Tränare har jag säkerligen ridit för svart. Har aldrig fått kvitto, ens vid clinics för större tränare.
the_connemara 2009-08-24, 15:16 Nej nej. Framtidsplanerna är att bygga stall med 2 boxar då jag har en egen häst. Och för att den ska få sällskap hyra ut den andra boxen.
Är det bara att redovisa i deklarationen menar du? Krävs det inget av mig som uthyrare (tänker på typ f-skatt för företag o liknande)?
Lovisaleonora_ 2009-08-24, 15:50 Jag tycker du ska kontakta Skatteverket om dina funderingar. Just kring hästverksamhet är det så himla mycket frågetecken just nu, att det enda som är klart är att det mesta är oklart.
the_connemara 2009-08-24, 16:12 Jag tycker du ska kontakta Skatteverket om dina funderingar. Just kring hästverksamhet är det så himla mycket frågetecken just nu, att det enda som är klart är att det mesta är oklart.
Klockrent svar :D
Mao tar jag tag i det när det blir aktuellt om några år ;)
Lovisaleonora_ 2009-08-24, 16:16 Ja, då har alla säkert blivit ännu mer förvirrade :D
the_connemara 2009-08-24, 16:28 Ja, då har alla säkert blivit ännu mer förvirrade :D
Underbart :rofl:
Inte_Ung 2009-08-24, 16:37 F-skatt behövs bara om man säljer tjänster och inte om man hyr ut.
Momsregistrerad måste man vara om man har en momspliktig omsättning på 45 000:-/år + moms.
Att hyra ut eller sälja saker kan man deklarera som hobbyverksamhet om det är litet nog.
kryddelydd 2009-08-25, 10:19 Det är antagligen vanligt att man inte tar kvitton. Däremot vet vi ju rätt lite om huruvida folk redovisar det vi betalar eller inte, eller hur?
Jag vet att min stallägare där jag är inackorderad, redovisar alla sina intäkter (jag åker då och då och postar hans momsredovisning så jag vet...) men jag har på 7 år inte något kvitto för jag har nämligen ingen nytta av det. Och spara kvitton i en hög bland alla andra papperslappar man har, ser jag ingen glädje i.
Jag har heller inget kvitto på erlagd språngavgift, men betäckningsrapport är skickad och pengarna är redovisade från hingsthållarens sida.
Tror också att det förekommer mycket svartarbete, vilket är dens problem som utför jobbet. Man har som köpare av en tjänst eller vara faktiskt ingen SKYLDIGHET att ta kvitto, utan det är säljarens sak att erbjuda kvitto och redovisa sina intäkter.
Jag menade i ju först och främst alla de som kör svart och producerar dåligt foder... dessa som inte bryter vallen och sår in nytt när det är över 50% ogräs utan säljer skräpet till mindre kunnigt hästfolk... som det inte går att avtala ett pris med och som inte kan hålla ingångna avtal med tex leveranstider m.m.
Kort sagt de som inte tar ordentligt hand om marken och som kör svart och oseriöst.
lantbruk är som vilken annan näringsverksamhet som helst. Det finns bra företag och det finns dåliga företag.
Varför moralisera över hur ofta andra bönder bryter sina vallar? Det är väl marknaden som får avgöra om deras foder är lämpligt att använda eller inte.
Sen skall de givetvis hålla sig till skattelagstiftningen men det är en helt annan fråga. Skatteverket skall helt enkelt inte bry sig om hur åkrarna sköts. Möjligen så är det Jordbruksverket och Länsstyrelsen som kan ha invändningar i så fall.
Som seriös aktör på samma marknad anser jag mig ha full rätt att bli upprörd på de som säljer undermåliga produkter, det är lite en fråga om branschansvar.
Tyvärr saknas det ofta tillräcklig kunskap för att marknaden ska vara "självsanerande"... därför får de som säljer undermåliga produkter svart alldeles för stort genomslag - det blir de som blir normsättande många gånger.
Att tro på att våra myndigheter alltid ska reda upp situationen anser jag vara blåögt, det är ju vi som är involverade i verksamheten som måste ta vårt ansvar först och främst och inte förlita sig på att någon annan ska lösa våra problem.
Dessutom är uttjänta vallar ett miljöproblem eftersom antal kg foder / antal liter förbrukad diesel blir alldeles för lågt... och miljön angår oss alla.
Det "bästa" jag varit med om är en känd ponnymamma vars barn tävlar SM osv som har svartjobbare i sitt stall och hon själv jobbar på skattemyndigheten.
KungTulle 2009-08-25, 12:47 Det "bästa" jag varit med om är en känd ponnymamma vars barn tävlar SM osv som har svartjobbare i sitt stall och hon själv jobbar på skattemyndigheten.
Tja för en del år sedan var det en person här i Skåne som misskötte sina ponnyer ( ingen hovvård, väldigt unga ston betäcktes, riktigt undermåligt lösdriftsystem, överfeta ponnyer på gränsen till fång alternativt mycket magra dito etc etc), och ja gubben i huset var högt uppsatt i kommunen.
Så detta pågick år efter år efter år trots anmälningar från diverse folk.
Sist jag körde förbi var dock den stora ponnyflocken borta, och nu gick där en ponny samt 2 större hästar som såg hyfsat välskötta ut. Ev kan ju gården ha bytt ägare. Jag vet inte.
Men olika sorters korruption förekommer nog mer än vad vi tror.
/KT
Som seriös aktör på samma marknad anser jag mig ha full rätt att bli upprörd på de som säljer undermåliga produkter, det är lite en fråga om branschansvar.
Tyvärr saknas det ofta tillräcklig kunskap för att marknaden ska vara "självsanerande"... därför får de som säljer undermåliga produkter svart alldeles för stort genomslag - det blir de som blir normsättande många gånger.
Att tro på att våra myndigheter alltid ska reda upp situationen anser jag vara blåögt, det är ju vi som är involverade i verksamheten som måste ta vårt ansvar först och främst och inte förlita sig på att någon annan ska lösa våra problem.
Dessutom är uttjänta vallar ett miljöproblem eftersom antal kg foder / antal liter förbrukad diesel blir alldeles för lågt... och miljön angår oss alla.
Det finns inga andra än kunderna som kan avgöra om produkterna är undermåliga eller inte. Så är det när det gäller telefoner, bilar osv osv. Marknadsekonomin har sina brister här men jag ser inget annat alternativ som är bättre. Det är inte jag som förespråkar mer myndighetskontroll!
Branschen kan aldrig lösa de problemen. De som säljer vad du anser vara undermåliga produkter är nog inte de som tar till sig råd från branschorganisationer heller.
Inte_Ung 2009-08-26, 04:22 Det finns ju de som sitter och håller på mark som i det närmaste står och växer igen som det tas typ en "ogrässkörd" på vart annat år -
Det finns EU-bidrag till att göra så.
Jag har inte brutit upp vallen på mellan 16-20 år.
För det och att jag inte gödslar så får jag EU-stöd.
Vallen skall betas eller slås så att den inte växer igen.
Min betas.
Om den slås så skall det slagna "gräset" fraktas bort.
Då så kan man ju lika gärna göra foder av den grönmassan.
Detta är för att behålla vissa växter som kräver den miljön.
För vallstöd räcker det med att vallen ligger obruten 4 vintrar på en 5 års period... vilket är ganska lagom eftersom vallens produktivitet minskar ganska rejält efter 4-5 år.
Det är ju även så att en "vanlig" vall inte får innehålla för mycket andra växter, då riskerar man att den blir underkänd vid en kontroll.
Sen att man kan få andra former av stöd är mera kuriosa, man kan ju få särskilt stöd för hässjning och lieslåtter också....
Det vettigaste som har hänt med stöden på sistone är att uttagsplikten är borta !
När det gäller telefoner, bilar m.m. så ska dessa ce-märkas och testas på alla möjliga vis innan dom får komma ut på marknaden.
På andra områden har dessutom branschorganisationerna egna kontrollåtgärder, tex när det gäller VVS som bestämmer vad som får andvändas vid installation - som att pressverktyg + kopplingar från en viss tillverkare inte är godkända för dolt montage medans en annan tillverkares kopplingar + verktyg är godkännda.
Bryts det mot detta så gäller inte hemförsäkringen tex...
När det gäller grovfoder till häst kan man däremot sälja vilket skräp som helst, där är det enda kravet att man som foderföretagare är skyldig att hästen får väl avpassat foder av god hygienisk kvalitet - men hur många känner ens till att dom borde vara foderföretagare ?
sjoberga 2009-08-26, 18:10 Hur skall branschen kunna bli respekterad som en "riktig" näring när där inte finns några dokumenterade pengar i den?
Nej, det är inte så. Men det är alldeles för vanligt.
Jag tror med mina erfarenheter att majoriteten av omsättningen faktiskt redovisas. Jag deltar i diverse nätverk kring hästföretagande och har inga konkreta tecken på att det finns en enorm vilja att syssla med svarta pengar. Snarare har många tvärtom gjort just din observation och kämpar med näbbar och klor för att få näringen respekterad och "ren".
Men det finns ju mängder av klantar, bland annat på detta forum, som hur man än för fram sakliga argument - fortsätter att köpa svarta tjänster åt/till sin häst. Vissa vill helt enkelt inte ta ansvar för det samhälle de lever i, utan väljer en kortsiktig egoistisk lösning. Andra verkar inte förstå att de bidrar till grova ekonomiska brott. Och en tredje gör det för att de tror att "alla andra" gör det.
Konsumentmakten är stor. Slutar de flesta av oss att köpa illegala tjänster försvinner de också. Så enkelt är det.
sjoberga 2009-08-26, 18:14 Jag håller med. Det är viktigt att hålla isär frågan om företag som har dåliga produkter från de som begår ekonomiska brott. Det är två helt skilda frågor.
Man skulle kunna vara totalseriös i sitt foderproducerande och ändå bestämma sig för att vara organiserat kriminell och sälja sitt foder utan att redovisa inkomsterna. Och tvärtom.
Dåliga produkter är en sak för marknaden att lösa (konsumentmakt), illegala företag ska också stävjas av myndigheterna.
sjoberga 2009-08-26, 18:33 Tyvärr är det så vanligt att många som säljer saker till mig blir överlyckliga när vill ha kvitto. Så pass att jag fått erbjudanden om ta fler kvitton än vad jag köpt för så att de har något att redovisa.
Med andra ord så den här branschen helt sjuk. De stora aktörerna skulle nog inte drömma om att fuska men de mindre verkar som skrivet vara mer eller mindre tvingade till att fuska för att få kunder.
Fast det är ju ett märkligt resonemang. Om köparen inte vill ha kvitto är det upp till köparen - säljaren måste redovisa intäkten i vilket fall. Så det är inte speciellt svårt att skriva ett korrekt kvitto oavsett vilket pris man erbjudit köparen.
Om nu folk så gärna vill vara illegala och handla svart kan man alltid säga att det är svart som synden och inte ge dem ett kvitto, sedan redovisar man ändå korrekt.
Jag har aldrig upplevt att det är svårt att få ett kvitto. Och vi köper in tjänster av många inom branschen (tränare, foderleverantörer, kiropraktik, hovslagare m.m.). Frågan om det ska vara svart eller vitt kommer aldrig upp. Någon får man be om kvitto, men för de flesta är det helt naturligt som del av tjänsten.
Men det kanske är olika över landet och i vilken del av branschen man befinner sig.
Strajder 2009-08-26, 18:39 När det gäller grovfoder till häst kan man däremot sälja vilket skräp som helst, där är det enda kravet att man som foderföretagare är skyldig att hästen får väl avpassat foder av god hygienisk kvalitet...
Tittar du i frysdisken på kyckling så ser du en homogen, kvalitetsgaranterad produkt som egentligen borde falla under beteckningen "vilket skräp som helst". Resultatet av starka marknadskrafter och okunniga konsumenter med dålig insikt i produktionen och bristande förmåga att bedöma kvalité.
Borde ligga i hästägarnas intresse att lära sig mer om (grov-)foder. Många hästägare har inte en aning, några har börjat intressera sig men har inte kommit längre än att se på analysen och ett fåtal har en gedigen kunskap. Man ser inga kurser i foderkunskap (alltså inte bara hur man sätter ihop en foderstat). Det är kanske därför stallens foderkammare ser ut som de gör?
Prioriterar man bara lägsta pris på grovfoder så är vi snart på samma låga kvalitetsnivå som i frysdisken med kyckling.
flashlight 2009-08-26, 18:48 utan väljer en kortsiktig egoistisk lösning
Ja men några idealister finns väl knappast inom nån verksamhet, de allra flesta människor väljer utifrån egoistiska skäl, knappast för att göra "samhället" bättre.
De flesta har inte heller så mycket pengar att de av rent ideella skäl kan köpa dyrare.
Men jag tycker inte heller det är vanligt att företagare sysslar med så mycket svarta pengar, det är väl privatpersoner som köper en del svart, knappast företag, inte som jag ser i alla fall.
Vissa hovisar tex mm blandar ju, tar en del svart (av dem som vill det) och resten mot kvitto. Men som en hovis jag pratade med för många år sen sa, det går inte att ha nån stor del svart när man har företag, man måste kunna göra avdrag osv, det finns mängder av skäl att inte syssla med till större delen svart verksamhet.
För bönder o andra foderleverantörer är det samma sak.
Vissa "svarta" delar finns inom det mesta där det är möjligt, långt ifrån bara hästnäringen, se på alla hantverkare, byggbranschen mm. Där kan man snacka om svarta inkomster! Där det är möjligt finns alltid folk som är "ekonomiskt sinnade":grin: som utnyttjar möjligheten.
Jag håller inte med om att det är så extra jättestort inom just hästnäringen, med andra ord.
När det gäller telefoner, bilar m.m. så ska dessa ce-märkas och testas på alla möjliga vis innan dom får komma ut på marknaden.
CE-märkningen säger inte ett skit faktiskt. Det finns mycket skräp som är CE-märkt.
Faktum är att det säljs ofantliga mängder skräp inom alla branscher och det är fullt lagligt! Vi konsumenter måste lära oss att inte köpa skräp helt enkelt.
Tittar du i frysdisken på kyckling så ser du en homogen, kvalitetsgaranterad produkt som egentligen borde falla under beteckningen "vilket skräp som helst". Resultatet av starka marknadskrafter och okunniga konsumenter med dålig insikt i produktionen och bristande förmåga att bedöma kvalité.
Borde ligga i hästägarnas intresse att lära sig mer om (grov-)foder. Många hästägare har inte en aning, några har börjat intressera sig men har inte kommit längre än att se på analysen och ett fåtal har en gedigen kunskap. Man ser inga kurser i foderkunskap (alltså inte bara hur man sätter ihop en foderstat). Det är kanske därför stallens foderkammare ser ut som de gör?
Prioriterar man bara lägsta pris på grovfoder så är vi snart på samma låga kvalitetsnivå som i frysdisken med kyckling.
Ändå så tror jag faktiskt att många hästar äter mat av högre kvalitet än vad deras ägare gör. :angel:
sjoberga 2009-08-26, 19:58 Jo, fast vissa har insett att de är en del av det gemensamma samhället och respekterar den demokrati och det samhällsbygge vi arbetar med. Ett väl fungerande samhälle gynnar oss alla.
flashlight 2009-08-26, 20:17 Ja i teorin ja men den egna plånboken blir inte tjockare av det....
Om du tror att de allra flesta undviker svarta affärer av den anledningen är du nog en hopplöst stor idealist vilket är vackert men inte så verklighetsföranktat kanske, tyvärr.
Det största skälet för de flesta att undvika svarta affärer är också ren egoism, dvs de är rädda att det straffar sej på något sätt, för företagare är det som jag skrev i förra inlägget, privatpersoner är rädda att inte kunna reklamera tjänster, att dom inte får nån garanti, att dom blir lurade osv. Eller för att det ska vara straffbart;)
Stallplatser är ett eget kapitel men där är det ju så att sån verksamhet kan knappast nånsin bli lönsam om stallägaren tar ut allt vitt, och om dom gör det finns knappast tillräckligt många hästägare som har råd att betala stallhyran = färre hästar på sikt. Det är väl inte helt okänt att många hästägare idag eg inte har råd med häst och redan innan lever på marginalerna.
Här styr marknadskrafter dessutom kraftigt. Tillgång och efterfrågan.
Jag kan inte hålla med dig där, men som man känner sig själv känner man andra kanske :grin:
Det finns ganska många, kanske en majoritet, som kan se helheten och förstå att det egna handlandet inte gynnar samhället i stort och därigenom sig själv om man inte tar sitt ansvar.
Visst är det egoism men skillnaden ligger i hur långt man tänker. Tänker man inte längre än egna plånboken och inte inser att den är beroende av omvärlden, så är man, och flera därmed, troligtvis förlorare på lång sikt.
Rolle
IpL
flashlight 2009-08-27, 07:35 Ja antingen kan man ju beskriva världen som man önskar att den vore eller så kan man se vad som faktiskt visar sig i diverse attitydundersöknngar mm:grin:
Jag har jättesvårt för när människor är så fruktansvärt präktiga i ord och dessutom tror att resten av världen är det.
Jag sa inget om vad jag anser själv, eller hur? Jag bara refererar till vad som brukar komma fram i intervjuer enkäter, attitydundersökningar när det gäller skattemoral osv. Man blir upprörd över tex fuskande politiker men drar sig inte för att själv komma undan biligare genom svarta tjänster - om det verkar riskfritt. Tyvärr mycket vanligt. Det är blåögt att tro något annat.
Dessutom som sagt, hästfolk är ett släkte som består av rätt mycket folk med ont om pengar eller som lägger pengarna på det som är viktigt för dem, inte samhällets bästa;) De lägger om de har råd massor på träningar, tävlingar, fodertillskott och dyr utrustning men betalar gärna det som går svart, om de inte behöver kvittona för deklarationen förstås:grin:
Alla som har haft inackorderingar (inkl jag själv) vet väl att det är inte helt ovanligt att hästfolk flyttar mellan stall pga de inte har råd med hyran, men en eller flera hästar har dom. Det är många som har häst idag, som eg inte har råd, som sagt, och att få genomgående vita priser på allt skulle nog framförallt begränsa hästägandet tror jag, faktiskt. Därmed inte sagt att jag anser att det ska vara svarta pengar, det gör jag inte. Men jag är nog mera realist än en del av er andra i tråden tror jag.
Nej jag är inte cynisk, men som sagt, det är också såna attityder som kommer fram och när man ställer frågor om skattemoral.
Delvis *kl*
Första meningen var gammalt talesätt som jag la in med "glimten i ögat" inget påstående hur du sköter affärerna.
Men att en majoritet skulle köpa svart köper jag inte. Skatteverket gjorde en Gallupundersökning förra året och det visade sig att 44 % av Sveriges befolkning skulle kunna "tänka" sig svart men långt ifrån så många hade gjort det.
Det innebär att en majoritet gör rätt för sig ;)
Sedan är hästnäringen säkert långt ifrån värst på svarta pengar, helt säkert är det i byggbranschen det jobbas mest svart enligt de undersökningar man hittar på nätet. Oavsett det så ska det fördömas vid varje tillfälle man nämner eller konstaterar att det är mycket svart i hästnäringen.
Att man inte har råd är en dålig ursäkt för att döva sitt egna samvete. Jag kör ingen Ferrari för jag har inte råd. Man får låta bli att köpa sådant man inte har råd till om man måste leva på andras vilja att betala skatt.
Enligt skatteverket förlorade vård, skola och omsorg 66 miljarder kronor i skatteintäkter 2008. Så till alla de som tycker att det är okay att betala svart, Ni lever på oss som vill göra rätt för oss genom att betala skatt. Är ni beredda att betala fullt ut på sjukhus. skolor m.m. c:a 40 000 kr för en blindtarmsoperation?
Skaffa inte saker ni inte har råd till med en gång. Jobba ihop det och investera i största mån med eget kapital för att hålla de fasta kostnaderna nere.
Nu finns det nog ingen bagare i stan med rent mjöl i påsen men vi måste sträva efter att göra rätt för oss och inte leva som parasiter på andra :eek:
Rolle som ger kvitto på hö och stallhyra m.m.
IpL
sjoberga 2009-08-27, 10:32 Dessutom som sagt, hästfolk är ett släkte som består av rätt mycket folk med ont om pengar eller som lägger pengarna på det som är viktigt för dem, inte samhällets bästa;) De lägger om de har råd massor på träningar, tävlingar, fodertillskott och dyr utrustning men betalar gärna det som går svart, om de inte behöver kvittona för deklarationen förstås:grin:
Jo, det är ju viktigare att rida i en svindyr sadel, bädda in sin häst i dyra täcken och ge hästen kilovis med kontraproduktiva fodertillskott än att de äldre får en värdig vård, barnen och ungdomarna en bra skola och sjukvårdspersonal tillräckliga löner. :crazy:
Och dubbelmoralen (och den dåliga insikten) är helt otrolig - har visat sig bland annat på detta forum - samtidigt som man nyss betalat sin stallhyra och hovslagare svart klagar man i en annan tråd om otillräckliga resurser i sjukvården. Fantastiskt!
Det är inte riktat till dig, bara en observation...
sjoberga 2009-08-27, 10:35 CE-märkningen säger inte ett skit faktiskt. Det finns mycket skräp som är CE-märkt.
Faktum är att det säljs ofantliga mängder skräp inom alla branscher och det är fullt lagligt! Vi konsumenter måste lära oss att inte köpa skräp helt enkelt.
CE-märkning är en lapp man köper och klistrar på sin produkt för att den ska få säljas. Eftersom det är självcertifiering inom EU så behöver det inte betyda ett skit. Dock kan man stämma någon om de uppenbart bryter mot direktivet i sitt område.
Så jag håller med - det är som efterfrågare/konsumenter som vi måste ställa tydliga krav och helt enkelt låta bli att köpa skit.
Jag klagar inte på otillräckliga resurser i sjukvården. Jag jämför med det amerikanska systemet och tycker att det är ett helt ok system vi har i Sverige. Det händer att jag köper foder utan kvitto och jag sover alldeles utmärkt om nätterna. Jag betalar massor av skatt och är en alldeles hederlig medborgare. Jag kan berätta att jag har helt andra åsikter om vad som är kriminellt. Tex så tycker jag det är kriminellt att betala ut hutlösa mångmiljonbonusar till chefer som kör våra statliga företag i putten.
Inte_Ung 2009-08-27, 13:24 Tex så tycker jag det är kriminellt ....
Kriminellt är per definition inte något som man tycker.
Utan det är något som lagarna styr över.
Du kan tycka att det är fel, omoraliskt, elakt och så men inte kriminellt.
Om man inte tycker om de lagar som råder i ett land så kan man välja att flytta till ett där man gillar lagarna bättre eller att påverka lagarna så att de ändras.
Att strunta i dem och göra som man själv vill är inte förenligt med ett parlamentariskt och demokratiskt samhälle.
Dumheter, visst är det åsikter vad man tycker är kriminellt!!! Har du någongång tagit kontorsmaterial från jobbet för privat bruk? är det kriminellt? Har du någon gång gått mot röd gubbe? är du då kriminell?? Har du någonsin felparkat? är du kriminell? Det finns massor av exempel som inte är lagliga som dom flesta inte betraktar som kriminellt! Have I made myself clear!
Inte_Ung 2009-08-27, 14:49 Kriminellt är definierat i enlighet med de lagar vi måste leva efter.
T.ex. att gå mot röd gubbe är avkriminaliserat.
Att ta kontorsmaterial från jobbet är kriminellt.
Om något är kriminellt definieras av lagboken och är inte något som man tycker.
Jag anser att man på ett forum där det skrivna ordet är allt som man har för att kommunicera skall hålla sig till de korrekta definitionerna av saker och ting.
Så om jag då ber dig att hålla dig till de definitioner som är så korrekta som möjligt så är det för att vi alla skall ha samma betydelse av orden.
Detta är viktigt vid all kommunikation.
Du har fel, kriminellt är något som är straffbart. Att köpa halm utan att begära kvitto är om möjligt omoraliskt om man tycker det men det är inte straffbart. Att köra för fort är däremot straffbart, det är väl du oskyldig till att någonsin gjort, eller???
Inte_Ung 2009-08-27, 15:50 Att köra för fort är däremot straffbart, det är väl du oskyldig till att någonsin gjort, eller???
Jag har slutat med sådant sedan många år.
Vad nu det har med saken att göra?
Huruvida någon av oss är kriminell eller inte påverkar ju inte själva definitionen.
Och det är den som jag anser att vi skall hålla oss till.
Om jag kör för fort så blir det liksom inte mindre kriminellt.
Att sälja halm utan att redovisa inkomsten och moms är straffbart.
Det är EKO-brott (ekonomisk brottslighet) och det finns det många som sitter i fängelse för.
Men precis som med stöld så krävs det en större omfattning för att hamna i fängelse.
Skattebrott är också allvarligt.
Att inte redovisa moms är skattebrott.
flashlight 2009-08-27, 16:23 Det är lite mer komplicerat än så, saker kan vara förbjudna utan att det finns sanktioner i form av påföljd, det står inte i brottsbalken men är förbjudet. Är det då kriminellt?? Nej. Men förbjudet. Att aga barn, dvs en örfil är förbjudet men inte kriminellt tex, att ha hunden lös hur som helst är förbjudet men inte kriminellt. Du skulle aldrig i livet bli åtalad för att du handlat svart av en foderleverantör, som privatperson. Det är inte kriminellt.
Man kan TYCKA att det är kriminellt att inte dra sitt strå till stacken och köpa en säck havre svart av bonden men det ÄR inte kriminellt. samma sak med stallplatser utan kvitto. Det är kriminellt att undanhålla stora inkomster för den som tar emot pengarna men inte kriminellt att hyra en stallplats utan kvitto.
Håll isär saker.
flashlight 2009-08-27, 16:25 Skattebrott är också allvarligt.
Att inte redovisa moms är skattebrott.
Ja för företagaren. Inte privatpersonen, och mycket handlar ju diskussionen om privatpersoners moral här, som gör det möjligt att ha en svart marknad.
Att sitta inne för ekobrott är en sak men att det sitter folk på kåken för att sålt halm utan kvitto är föga troligt, tack och lov.
Inte_Ung 2009-08-27, 16:32 Håll isär saker.
Det är ju det som jag gör.
Att gå mot röd gubbe är förbjudet men inte kriminellt.
Att sälja massor av foder utan att redovisa för det är kriminellt.
Att köpa utan kvitto är mest slarvigt.
Att sälja en tjänst utan att ha F-skattsedel är kriminellt.
Att köpa tjänsten är inte kriminellt men kan kosta pengar senare när Skattmasen kräver in arbetsgivaravgifter + A-skatt.
Inte_Ung 2009-08-27, 16:34 Inte privatpersonen, och mycket handlar ju diskussionen om privatpersoners moral här, som gör det möjligt att ha en svart marknad.
Säljarnas moral.
De som säljer svarta tjänster, foder utan att redovisa för det och upplåter stallplats utan att redovisa hyran för det.
Det är svart företagande och inga "privatpersoner" som jag är intresserad av.
Inte_Ung 2009-08-27, 16:36 .... men att det sitter folk på kåken för att sålt halm utan kvitto är föga troligt ...
Det kan ju bero på att halm är en del av något större.
Att köra ett helt lantbruksföretag svart utan att redovisa för det kan man nog hamna i fängelse för.
Första åtgärden brukar annars vara skönstaxering som kan svida illa det med.
Nej, att sälja en tjänst utan F-skattsedel är inte kriminellt. Dvs, om jag kommer hem och städar hos dig för ett par hundringar (föga troligt dock) så betvivlar jag att det medför några större reprisalier från staten.
flashlight 2009-08-27, 17:17 Säljarnas moral.
De som säljer svarta tjänster, foder utan att redovisa för det och upplåter stallplats utan att redovisa hyran för det.
Det är svart företagande och inga "privatpersoner" som jag är intresserad av.
Men jag tror inte att svart företagande är särskilt vanligt, i alla fall inte helt och hållet svart, däremot fuskas en del "vid sidan av" med havre till privatpersoner osv, men knappast i nivå med tex byggbranschen eller varför inte restaurangbranschen. Det jag menar är att utan marknad kan det inte existera, i o m att folk vill handla svart och kanske t o m föredrar det i många fall pga billigare, så kan också de svarta pengarna förekomma.
Men stora mängder svart tror jag inte de flesta företagare sysslar med, då blir det ju svårt att driva företaget liksom. Det vore som företagare bara dumt.
Inte_Ung 2009-08-27, 20:54 Nej, att sälja en tjänst utan F-skattsedel är inte kriminellt. Dvs, om jag kommer hem och städar hos dig för ett par hundringar (föga troligt dock) så betvivlar jag att det medför några större reprisalier från staten.
Jodå det kan det visst bli:
"Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Du behöver heller inte lämna någon kontrolluppgift.
Mottagaren ska deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration."
Källa: http://www.skatteverket.se/skatter/skattedeklaration/forenkladskd.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html
Att inte ta upp en inkomst i sin deklaration är ett lagbrott.
Graendal 2009-08-28, 21:52 Håller med, på de flesta sätt.
Problemet är ju att mycket av hästeriet är inom P2P. Tränare och liknande tjänster är ju ofta på kvällstid och betalningen är kontant och man ser det därför nästan som en vänskaplig tjänst - förutom att några hundringar byter ägare.
Samma sak med hyror etc. Det är ett ständigt dealande och jämkande i stil med "jag tog hovslagarfakturan, kan du köpa müsli åt mig nästa gång du åker till Granngården?". Man lånar av varandra, hjälper varandra, osv. Man ses varje dag och det är på fritiden - inget riktigt professionellt förhållande. Så är det iallafall i mitt stall, trots att själva byggnaden ägs av ett företag och hyran vi tar är vit så går det ju egentligen inte helt rätt till om man börjar detaljgranska. Det är svårt att hålla isär vissa saker, helt enkelt.
Men visst. Ö h t en ökad seriositet inom hästeriet vore väl långsiktigt gynnsamt för sporten. Dock vet jag inte om det är en reell möjlighet som hästkulturen i Sverige är idag - där mycket liten del av verksamheterna drivs med vinst och där marginalerna alltid är väldigt små.
Jämför man med andra länder där hästhållningen är mer rationell, mer "vit" överlag och också har högre anseende - så är det ju också för att det är en mycket mindre sport (i antal utövare, menar jag) och att de som sysslar med den alla är höginkomsttagare. Högre priser = renare verksamhet och möjlighet att driva lukrativa hästföretag - men också färre ryttare, färre hästar, mer exklusiv sport överlag (dvs alla kommer inte kunna gå på ridskola om de vill).
Graendal 2009-08-28, 22:00 Jodå det kan det visst bli:
"Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Du behöver heller inte lämna någon kontrolluppgift.
Mottagaren ska deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration."
Källa: http://www.skatteverket.se/skatter/skattedeklaration/forenkladskd.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html
Att inte ta upp en inkomst i sin deklaration är ett lagbrott.
En annan grej man nog ska ta hänsyn till är okunskap. Jag hade t ex ingen aning om att det var just 999 kr som gränsen gick vid. Och jag har heller ingen aning om hur mycket jag betalat ut eller fått in i den typen av summor under det här året. Det är fullt möjligt att jag tekniskt sett begått ett brott, men jag vet isåfall inte om det.
Inte_Ung 2009-08-29, 13:00 Det är fullt möjligt att jag tekniskt sett begått ett brott, men jag vet isåfall inte om det.
Men en del av det hela är att man är skyldig att känna till reglerna.
Det ingår i att vara "vit".
Graendal 2009-08-29, 14:03 Påstår inget annat. Menar bara att det är en naturlig förklaring, inte att det inte är fel.
Och den typen av svarta tjänster är ju inte bara typiskt för hästvärlden. De flesta småjobb bekanta emellan går nog svart - menar typ "vakta mormors hund", "klippa grannens gräsmatta på semestern", och sånt. Det är ju en helt annan sak att sätta det i system som vissa hovslagare exempelvis gör.
KL
Att kalla alla som någon gång brytit mot en lag för kriminell är lite väl magstarkt. I så fall är nog alla kriminella skulle jag tro.
För övrigt har man begått ett brott först om man gjort något som är ett brott enligt brottsbalken! Väldigt många förseelser står i andra lagar än just brottsbalken.
Apocalypto 2009-08-31, 01:43 Det har jag faktiskt aldrig funderat över..:)
sjoberga 2009-08-31, 18:23 KL
Att kalla alla som någon gång brytit mot en lag för kriminell är lite väl magstarkt. I så fall är nog alla kriminella skulle jag tro.
För övrigt har man begått ett brott först om man gjort något som är ett brott enligt brottsbalken! Väldigt många förseelser står i andra lagar än just brottsbalken.
Jo. Fast det man är ute efter i diskussionen är de som regelbundet begår kriminella handlingar genom att inte redovisa inkomster, dvs satt det i system. Och det är inget annat än organiserat kriminellt beteende.
Wow, att köpa halm utan kvitto är organiserat kriminellt beteende!?? Det finns inget svart eller vitt hos dig. Hur står du ut med att de allra flesta människor omkring dig är kriminella??
sjoberga 2009-08-31, 19:51 Wow, att köpa halm utan kvitto är organiserat kriminellt beteende!?? Det finns inget svart eller vitt hos dig. Hur står du ut med att de allra flesta människor omkring dig är kriminella??
Nu missförstår du igen. Att köpa halm utan att begära kvitto är inget brott alls. Det är ett klart bidrag till att andra kan fortsätta sin kriminella verksamhet, men det köpet är inte kriminellt. Det är säljaren av en vara som ska redovisa den intäkt man erhåller från köparen. Oavsett om det är näringsverksamhet eller hobbyverksamhet, oavsett om det är momspliktigt eller inte. Ett kvitto eller avsaknaden av ett kvitto är inte ett bevis för att det vare sig har gått rätt till eller fel.
Det som är det organiserat kriminella beteendet är när man regelbundet säljer producerade varor och tjänster utan att redovisa sina intäkter enligt de lagar som gäller.
Jo. Fast det man är ute efter i diskussionen är de som regelbundet begår kriminella handlingar genom att inte redovisa inkomster, dvs satt det i system. Och det är inget annat än organiserat kriminellt beteende.
Jag tycker inte krafttutrycken skall användas för flitigt, orden tappar så lätt sin kraft då. Organiserat kriminellt beteende tycker jag är bra ord om vi pratar om knarkhandel, trafficing osv. Svarta affärer inom hästbranschen är inte av den digniteten.
Gisburne 2009-08-31, 19:52 Jag blir ofta dumförklarad för att jag har företag. "Varför har du det för, du tjänar ju ingenting när du måste betala moms på grejerna!" Öh, okej...? Jag skulle kunna köra allt svart, absolut, men eftersom jag har företag så kan jag kvitta momsen när jag köper och säljer saker och jag kan köpa saker billigare från grossister m.m. som inte säljer till privatpersoner. Dessutom kändes det tusen gånger seriösare att ta emot betäckningsston till min hingst med ett företag i ryggen än som privatperson. :grin:
sjoberga 2009-08-31, 20:14 Jag tycker inte krafttutrycken skall användas för flitigt, orden tappar så lätt sin kraft då. Organiserat kriminellt beteende tycker jag är bra ord om vi pratar om knarkhandel, trafficing osv. Svarta affärer inom hästbranschen är inte av den digniteten.
Jag tycker mer att det är en definitionsfråga. Och tycker att regelbundna , dvs systematiserade, svarta affärer, även inom hästbranschen, faller väl inom kriterierna för definitionen.
Knarkhandel och trafficking är helt andra typer av brott, det kan jag hålla med om.
Det är m.a.o inte ett kraftuttryck i min vokabulär, bara en beskrivning....
Intressant disskusion, om det är grovt kriminellt beteende att köpa foder utan kvitto eller att betala hovslagaren svart. Vad kallar du då det som TomasN frågar, trafficing, knarkhandel, MC ligornas "skyddsverksamhet" osv?
Inte_Ung 2009-09-01, 08:16 ... om det är grovt kriminellt beteende att köpa foder utan kvitto eller att betala hovslagaren svart ......
Men läs inläggen och förklaringarna.
Det är inte köpet som är kriminellt det är att idka organiserad verksamhet utan att deklarera för inkomsterna.
Det är skattebrott och kriminellt.
Enligt lagens definition.
Att regelmässigt köpa "svarta" tjänster kan däremot resultera i att man åker på att betala arbetsgivaravgifter och straffavgift på att man inte har gjort rätt.
Inte_Ung 2009-09-01, 08:18 Och så en annan reflektion.
Varför försöker du hela tiden avleda från ämnet?
Vad skulle du vinna på att vi nappade på din inbjudan till sidodiskussioner?
Soffan74 2009-09-02, 11:11 Hovslagare = svart, utbildad
Stallhyran = svart, antar jag, inga kvitton.:)
Massör = svart
Foder = vitt, Granngården och lokala foderbutiken.
Sommarhö = svart
Veterinär = vitt
Strajder 2009-09-02, 15:52 Efter att följt denna tråd ett tag har jag en fundering som kanske kan förklara (men självklart inte försvara) förekomsten av svarta pengar i delar av branschen.
* Normal hantering vid varuförsäljning i butik över disk är med kassa/kreditkort. Hela den hanteringen är "synlig" och är därför oftast "vit".
* Där kunden verkligen är intresserad av kvitto/faktura är det vanligt med "vit" betalning. Alltså där man vill återkräva pengarna av någon annan, exempelvis försäkringsbolaget.
* Dålig betalningsvilja/-förmåga hos kunden vid fakturering gör att kontanter används istället för fakturering. Kontantbetalning ökar risken för svarta pengar i samband med framför allt tjänster men även vissa varor. De som använder faktura och redovisar moms blir lidande i konkurrens med de som tar kontanter eftersom kreditförlusterna ökar. Detta oberoende om det är vita eller svarta pengar.
arbetsmyran 2009-09-02, 16:05 Tyvärr alltför vanligt!Visst det är ett "billigare" sätt att ha häst på,men oj så oseriöst många ggr, då man tvingas flytta runt på den "stackars" hästen, då många som driver stallen är oseriösa och bara vill "tjäna" pengar på oss hästägare!!
Har själv nyss flyttat redan efter ett år då hon som hade stallet/stallen ,det var två stall hon har),inte gav hästarna den fodermängden dom skulle ha bland annat! Hon är lat och sjukskriven(har jag hört) från ordinarie arbete och driver båda stallen svart och tjänar en "hacka" på detta!
Hon är hästrädd och okunnig och har själv unhästar(avelsverksamhet i liten skala). Helt otroligt!!! Hon har olika priser för sina innakorderade och dubbel uthyr boxar under betesperioderna!!
Så oseriös på många sätt och tyvärr nte den enda säkert??
Nej framför vit verksamhet ! Det är värt varenda krona!
Lovisaleonora_ 2009-09-02, 16:12 Men varför i alla sin dar valde du att stödja den hanteringen då? (genom att hyra in dig där)
Återigen, bara för att man inte får kvitto på sin stallhyra så behöver den inte vara svart!!!! Jag delar inte ut kvitton till mina stallgäster, skulle dom fråga så får dom naturligtvis det. Att dela ut kvitton har ingenting med att redovisa inkomster att göra!! Jag skulle aldrig komma på tanken att redovisa mina deklarationer för obehöriga lika lite som mina stallgäster skulle redovisa sina löneinkomster till mig.
Lovisaleonora_ 2009-09-02, 16:29 Jag har väl aldrig sagt något annat?!
sjoberga 2009-09-02, 19:49 Efter att följt denna tråd ett tag har jag en fundering som kanske kan förklara (men självklart inte försvara) förekomsten av svarta pengar i delar av branschen.
* Normal hantering vid varuförsäljning i butik över disk är med kassa/kreditkort. Hela den hanteringen är "synlig" och är därför oftast "vit".
* Där kunden verkligen är intresserad av kvitto/faktura är det vanligt med "vit" betalning. Alltså där man vill återkräva pengarna av någon annan, exempelvis försäkringsbolaget.
* Dålig betalningsvilja/-förmåga hos kunden vid fakturering gör att kontanter används istället för fakturering. Kontantbetalning ökar risken för svarta pengar i samband med framför allt tjänster men även vissa varor. De som använder faktura och redovisar moms blir lidande i konkurrens med de som tar kontanter eftersom kreditförlusterna ökar. Detta oberoende om det är vita eller svarta pengar.
En lösning på det senare är att ta betalt i förskott, även om det är faktura. Fungerar oerhört bra i vår bransch och tar bort ett tråkigt moment i kundmötet.
Lovisaleonora_ 2009-09-02, 19:53 Klokt och inte helt ovanligt inom andra branscher som har kunder med tveksam betalningsmoral.
|
|