Calvaro
2009-08-23, 17:43
Hur brukar ni göra första gången ni ska leda era unghästar i träns?
Grimma under? Eller litar ni på att röstkommandona sitter?
Grimma under? Eller litar ni på att röstkommandona sitter?
|
Visa fullständig version : Övrigt: Leda i träns Calvaro 2009-08-23, 17:43 Hur brukar ni göra första gången ni ska leda era unghästar i träns? Grimma under? Eller litar ni på att röstkommandona sitter? mackan 2009-08-23, 20:06 Tar hästen och går :angel: använder delta i bettringarna, med ett grimskaft, skippar tyglarna. förutsätter att unghästen är van vid tränset i sig sen lite träning, och hanterad i grimma och grimskaft mer än typ 10 gånger, utan hanteras regelbundet. då är det aldrig några problem alls. cinna1 2009-08-24, 00:16 Började med träns och milt bett på min vid 6 månader (tidigt avvand) och hade grimma över som jag ledde i för att vänja henne vid bett och vid 9 månader så bort med grimman och på med delta och grimmskaft i bettringarna. Har fungerat jättebra:) Indiv 2009-08-24, 08:46 Träns med grimma över eller under. Leder aldrig i bettet om inte nödvändigt, man ska inte dra o hålla på med munnen så länge det går att undvika, då behåller man en känslig häst som senare förhoppningsvis lyssnar på små små tygeltag :D pinky 2009-08-24, 09:29 Leder inte alls i bettet förrän hästen är helt van vid det och förstår och accepterar "vanliga" kontrollerade tygeltag. Att hålla fast en skrämd/upphetsad/protesterande unghäst i bettet innan de är helt vana vid det kan göra hela situationen värre. Grimma ovanpå och grimskaftet fäst i den! aramis 2009-08-24, 11:35 Jag hade grimman kvar under och tränsade över, sen så hade jag grimskaftet i grimman. Sen hade jag tyglarna i och intoducerade halt med tygeltag och svängande med hjälp av tygeln innan jag satt upp. Fast jag hade fortfarande grimmskaftet i grimman som en säkerhet om hon skulle hoppa iväg för någonting, så jag inte skulle behöva ta i tyglarna för att hålla henne stilla på det sättet. Nu när hon är in sutten och "inriden" så tränsar jag och går på promenad som en äldre häst. Eller går i bara grimman. :laugh: |