Om man har en lösdrift,måste man då ha en sjukbox,eller räcker det med att dela av ligghallen?
(detta gäller ej mitt stall,då det finns sjukbox/box vid behov där)
Du måste inte bara ha tillgång till sjukbox. Du måste ha tillgång till X antal uppvärmningsbara boxar beroende på antalet hästar i lösdriften.
rabalder
2009-08-25, 17:45
Man behöver inte ha lika många uppvärmningsbara boxar som du har hästar på lösdrift. Men du ska ha tillgång till sjukbox. Jag har tre hästar på lösdrift med tillgång till en sjukbox och har fått detta godkänt. Se jordbruksverkets krav på hästhållning. Där står det utförligt vad som gäller.
rabalder
2009-08-25, 17:51
Så här skriver dom på jordbruksverket.
"Box för sjuka hästar
Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas om hand i ett närbeläget utrymme som har ett klimat som djuren är vana vid. För hästar som du under den kalla årstiden håller i utomhusliknande klimat ska utrymmet kunna värmas upp. Utrymmet ska minst ha de minimimått som gäller för box. Vid behov ska du kunna hålla hästarna individuellt. Om en veterinär säger att du kan hålla en sjuk häst på något annat sätt än det vi skriver här ovanför går det också bra.
För hästar som hålls i grupp eller för uppbundna hästar bör det utrymmet kunna hysa minst vart 25: e djur."
tintilar
2009-08-26, 08:41
Det är ok men tänk på att en ligghall behöver bara vara 80% av minsta tillåtna stl på box. Dvs om du har en ligghall som har minimimått för hästarna i lösdriften, och du gör en sjukbox så blir ligghallen för liten för övriga hästar.
Ex:
Om du har en hall på 100kvm och en häst behöver 10kvm hall. Du har 10 hästar. Då behöver en sjukbox vara 20% större än 10 kvm (12 kvm) och därmed får du inte 10 kvm kvar/häst om du hägnar in.
Så ska man ha utrymme för sjukbox i hallen måste man göra hallen ngt större än vad som är minimiutrymme i ligghall. Vi har gjort sjukbox i hallen i augusti och det fungerade jättebra. Flocken hade hela tiden minst en häst hos den sjuka hästen och hon slapp stå inne själv om dagarna.
Jag hade ringt kommunen/jordbruksverket ang bestämmelser kring standarden på sjukbox. Vi har kallstall med 5 boxar och lösdriften är godkänd för 18 hästar.
Lycanthrope
2009-08-26, 08:49
Är det okej att ha sjukbox i ett närliggande stall?
Annars måste vi ju bygga ett stall här, eller utebox.
Vi kommer antagligen bygga en stor utebox framöver, kanske nästa år.
Den ska vara fölbox men gå att dela av till 2 minder boxar vid behov.
Men tills dess, är det okej att sjukbox i närliggande stall?
Skogstroll
2009-08-26, 09:23
Faktiskt så pratade jag med en inspektör häromdagen som sa att om man har under 10 hästar på lösdrift så behövs ingen sjukbox.Jag skulle tro att dom tycker att det är helt okay att du har en sjukbox i grannstallet.Personligen har jag ett stall med fem boxar samt två lösdrifter och vill gärna ha möjlighet att ta in hästar som blir dåliga.Det blir väldigt krångligt om man inte har det när det verkligen behövs.
Om man har en lösdrift,måste man då ha en sjukbox,eller räcker det med att dela av ligghallen?
(detta gäller ej mitt stall,då det finns sjukbox/box vid behov där)
Jag har under åren inte hittat mer än rekommendationer från SJV. De säger att man ska ha en box per 10 hästar.
Rolle
IpL
rabalder
2009-08-27, 21:35
Det är ok att ha en sjukbox i närliggande stall. Bara det finns en att tillgå om något händer.
Lycanthrope
2009-08-27, 21:53
Okej!
OM inspektören kommer på besök, säger man bara det då eller vad gör man?
Okej!
OM inspektören kommer på besök, säger man bara det då eller vad gör man?
Lite beroende på omständigheterna så kan det bli allt från att inspektören "tror" på det du säger till att det inspekteras och/eller att du har ett skriftligt avtal på att du har tillgång till box.