Visa fullständig version : Övrigt: Knäckt häst?
Fick i lördags hem en ny häst som jag först ska ha på foder, fungerar det så köper jag henne sedan. Jag blev förvarnad att det här är en häst som är mycket dominant, ja, hon kunde vara jävlig i allmänhet sas det.
Har nu haft henne ett par dagar och vi är självklart i lära känna stadiet. Hon testar mig mycket men det är något som inte känns rätt i hennes sätt att testa mig. Jag har iofs aldrig varit med om att en häst gjort såhär mot mig, har bara haft en innan henne och han testade mig mycket annorlunda, ja kanske på ett mer sunt sätt.
Igår fick jag inte ens in henne från hagen, jag fick fånga henne men hon ville inte röra sig därifrån. I början blir jag sådär "jaha, ännu ett av hennes test", så försöker vi med allt. Det går inte att få fram henne mer än några steg. Till slut, när jag stått där i 1 timme rör hon helt plötsligt på sig och följer med till stallet. "Victory" tänkte jag.
Men sedan slog det mig att denna häst tycker inget är roligt. Det är ett ganska bra stammat (tror jag?) dressyrsto som säkert bara fått jobba jobba jobba. Det är därför hon antagligen är superseg att rida, hon har inte riktigt viljan där heller. 10 år är hon, ingen gnista. Fin att titta på. Så jag frågar mig om det verkligen är test? Eller att hon bara inte vill? Hon vill inte få krav på sig varje dag eller jobba varje dag.
Har ni några tips och knep för att få denna damen att bli lycklig igen? Att få henne att lita på att jag inte kommer ställa krav på henne varje dag, och när jag gör det ska det bli roligt. Hur får man henne att tro på det i längden? Hur börjar jag? Blir dom glada av godis? Bara gå upp till stallet, kolla igenom henne och berömma massor och ge godis. Jag är så kluven. Eller är det bara test?
Hoppas någon har några kloka ord :)
Varför inte prova att bara skippa alla krav ridmässigt? Skippa ridbanan och ge er ut kravlöst på upptäcktsfärd i skog och mark. Ta in och bara pyssla med henne någon gång då och då, massera, bada.. ja vad hon nu tycks tycka bäst om.
Gå på långa promenader vid hand. Kanske tömkör eller löslongera henne lite? Sitt i hagen och läs, bara var nära henne utan att hon direkt känner att "fan, nu ska jag jobba igen".
Värt att prova? :)
Jag har ridit henne två gånger bara i skogen. Sista gången tyckte hon var kul, tror jag i alla fall. Nu blir det ingen ridning efter gårdagens bravader. Hade tänkt att bara pyssla. Och så kommer det bli framöver med. Är det någon dag som hon känns "taggad" så blir det promenad i skog och sådär, inget rida alls förrän det känns rätt.
Men hur får jag henne att verkligen tro på att det inte kommer bli krav? Kanske dum fråga, det lär hon sig väl med tiden. Jag är ingen som harvar på banan, jag är skogsmulle och det var tänkt att hon med skulle bli det. Dit kommer vi nog tids nog.
Eftersom ägaren säger att hon är mycket dominant (kan hålla med till viss del) så vill jag inte ge upp eller ta genvägen med en annan häst med in varje gång. Känns som att hon kommer lära sig det och aldrig vilja gå in när hon är själv med mig.
Kickanbia 2009-08-26, 13:37 Håller helt med dig. Låt henne acklimatisera sig och "vara häst" ett tag och gärna gå med andra hästar om det fungerar bra. Ställ inte alltför höga krav men utan att låta henne få övertaget. Lär henne att du är rolig och trevlig att vara med. Skritturer i skogen både uppsuttna och vid hand är jättebra och efter ett tag kan du ju även träna lite markarbete med naturen till hjälp.
Jag är inne på samma spår som er, helt och hållet. Det enda krav jag har just nu är att hon följer med in från hagen, ställer sig utanför stallet så jag kan kolla igenom henne och även överösa med godis och roligheter. Jag tror absolut på det och det har jag skrivit också.
Grejen är att hon VILL INTE! Hon har ingen gnista alls. Man kan inte heller ta med henne ut och gå utan att hon stannar och fryser fast. Om det är test eller om hon bara inte vill har jag svårt att bedömma. Vad tror du/ni? Hon är inte rädd, hon ser bara helt... ja nästan död ut i ögonen. Jag vill absolut inte ge upp och det har bara gått några dagar.
Det kommer med tiden! Ge henne massor av tid, massor av beröm och ta små steg i taget så lär hon sig snart att du är en djäkligt kul typ!
Jag tycker inte du ska ta genvägen med att ta in en annan häst tillsammas med henne utan istället vänta ut henne. Beröm och släpp ut henn igen. Så hon lär sig att det är ganska behagligt att komma in och inte alltid betyder jobb, jobb, jobb! :)
Men se upp så att du inte släpper på ditt ledarskap, om hon är en väldigt dominant häst så kan det gå fort. Var tydlig med vad du vill, se till att hon går det du vill och beröm sedan.
Det kommer gå fint!
Precis, det är just det. Vänta ut kommer jag få göra, undrar hur lång tid det tar idag att ens komma ur hagen :angel:
Det är det där med att jag har svårt att bedömma om det är test eller något annat. Därför kan jag ju inte ge mig och måste vänta ut henne, ifall det är ett test. Släpper jag efter då får jag ett h***ete att återta ledarskapet.
Sedan, nästa problem (som vi är lååångt från att lösa nu) är hur man får henne att tycka träning och ridning är kul. Hon är nästan som att sitta på en död fisk i skogen :p Men det blir ju ett senare problem...
Usch, känner mig som en rutten nybörjare nu. Inte konstigt man saknar sin gamla häst när sånt här händer :)
Det låter jobbigt och det låter som att du har en stor uppgift framför dig. Om du lyckas med den är jag övertygad om att ni kommer att få det jättebra tillsammans. Håller med de andra. Låt henne få tid att vara häst. Tids nog kommer den andra biten. När ni fått förtroende för varann går det säkert lättare. Lycka till!
Tack så mycket! :) Ja, jag tror också att vi kommer ha en ganska speciellt kontakt efter det här, när vi kommit ur det här. Känns nästan som att det är lite unghästträning som behövs, kontaktträning och lite så. Nu ska jag bara hitta något hon tycker är roligt och massor med beröm. Säkert kommer jag bli så frustrerad och arg men det är lite tjusningen i det hela när man har fått en bra fungerande häst till slut :)
Kickanbia 2009-08-26, 14:00 Det är ju alltid svårt att bedöma när man inte är på plats men jag hade nog testat den kravlösa gottevägen i en vecka först. Börja med att ge henne äpple eller morötter varje gång du går fram till henne och bara rykta, visitera. Efter några dagar kan du testa om hon kommer till dig och fortsätt med godiset, kolla över henne, rykta m.m. Testa att leda henne några steg med äpplen som belöning och fortsätt genom att gömma äpplen i hagen som hon får som belöning efter att du lyckats leda henne dit. Fortsätt med delmål som stallet, en bit från stallet o.s.v.
Daltande tycker kanske många men värt att prova efter din beskrivning av henne. Förhoppningsvis blir du ju en ledare som det lönar sig att rätta sig efter och i slutändan rätt trevlig att följa.
När det kommer till "hagproblemet" så är det enda knepet som funkar i längden, att ta tid på sig. Ta en dag då du vet att du har obegränsat med tid. ta med dig mat till stallet. Gå ut och fånga henne i hagen, vill hon inte gå framåt står du med henne, pratar med henne etc. Inga krav. Låt det ta en timme, två timmar om det behövs tills hon själv väljer att gå in. Därefter släpper du ut henne igen. Låt henne vara i en halvtimme medan du äter. Gå tillbaka ut i hagen och börja om igen. Samma process som första gången. Fortsätt så här och tillslut kommer det inte ta mer än några minuter innan hon följer med in. Men du måste vara tålmodig!! Och konsekvent. I det här fallet kan du använda mat som beröm eller för att locka. Däremot ska du inte använda godis för att hon ska "trivas bättre", att ge en häst godis utan anledning kommer bara ge dig ännu fler och större problem.
Precis som många har skrivit får du hitta på lite roliga saker med henne. Rid ut i skogen, gå och bada, longera, löshoppa etc. Du kommer säkert inte märka någon förändring på henne direkt. Sånt brukar ta lite tid. Men om några månader tror jag säkert att du kommer märka skillnad, om inte, borde du nog fundera på om hästen inte har ont någonstans eller dyl.
Lycka till!
Lena1987 2009-08-26, 14:06 Får jag för nyfikenhetens skull fråga vad det är för stam på hästen?
Har haft att göra med ett fåtal hästar med liknande beteende. (O)lustigt nog har dessa hästar haft en gemensam nämnare som stavas "E: D-day 935"....
Självklart är jag medveten om att det är betydligt större "risk" att hennes beteende beror på tidigare erfarenheter/behandling än härstammningen, men tänkte som sagt ändå att jag skulle fråga för att stilla min nyfikenhet :)
Ja, tid kommer jag få lägga ner. En himla massa tid. Min förra häst var svårfångad i hagen så jag vet ungefär hur mycket tid det handlar om. Och det är inte lite heller ;)
Men när hon fryser fast som hon ibland gör? Ska jag bara vänta ut henne utan att göra något? Det verkar nästan som att man kan stå och dra hur mycket som helst. Tror till och med att man skulle få slå henne hur mycket som helst också, så fast står hon! Kunde ha blivit farligt för henne i fel händer när man tänker efter...
Denna häst tycker inte det är kul med ridning än så länge, så det får vänta tills hon visar minsta vilja att göra annat. Promenader, jogga tillsammans osv. '
Det där med smärta har jag funderat på med, men det får faktiskt vänta ett tag just nu. Finns inget som säger att hon har ont, men om detta fortsätter kommer jag självklart undersöka den saken också men inte såhär i början.
Får jag för nyfikenhetens skull fråga vad det är för stam på hästen?
Har haft att göra med ett fåtal hästar med liknande beteende. (O)lustigt nog har dessa hästar haft en gemensam nämnare som stavas "E: D-day 935"....
Självklart är jag medveten om att det är betydligt större "risk" att hennes beteende beror på tidigare erfarenheter/behandling än härstammningen, men tänkte som sagt ändå att jag skulle fråga för att stilla min nyfikenhet :)
Jag vet inte vad det är för stam på mammans sida, men hon är efter Amiral och Edinburgh. Någon sa att Amiral (?) var något bökig på liknande sett. Men jag är helt ointresserad av sånt här så jag vet knappt om det är bra hästar, bara att någon sagt det.
Dumheter kan säkert nedärvas, men i detta fall tror jag som du att det beror på erfarenheter. Hon har haft tråkigt helt enkelt och tycker att livet är pest och pina.
Men när hon fryser fast som hon ibland gör? Ska jag bara vänta ut henne utan att göra något? Det verkar nästan som att man kan stå och dra hur mycket som helst. Tror till och med att man skulle få slå henne hur mycket som helst också, så fast står hon! Kunde ha blivit farligt för henne i fel händer när man tänker efter...
Jag skulle nog testa att vända henne och ställa henne "åt fel håll" gå framåt och sedan stanna, försöka flytta hennes rumpa genom att peka mot den med grimskaftet. hitta på lite allt möjligt, utan att kräva henne att gå in i stallet.
Efter ett tag försöker du gå framåt, vill hon inte börjar du om med dina små "konster" rygga, flytta rumpan etc.
Hon har inga problem att gå åt några andra håll än till just grinden. Så frågan är om det fungerar. Vi får se hur det går idag, annars provar jag det också.
Har du testat med en "draghäst"? Det är ju dock ingen långsiktig lösning på problemet. Men om du låter en annan häst gå först så hon följer efter och när hon kommer in får hon massa beröm och mat, så att hon alltid förknippar stallet med behglighet.
hade gärna varit på plats och försökt hjälpa dig. Svårt att sitta framför en dator och försöka komma på lösningar!
Jag föreslår som de andra. Om hästen inte utnyttjar dteta på ett farligt sätt, ta bort alla krav och låt den få ha kul.
Jag rekommenderar Ellen ofstads (tror jag hon heter) videor. De är perfekt för hästar som låst sig själv inne och inte låter någon komma in.
Min förra islänning öppnade sig otroligt och jag fick en ny häst mentalt. Han som förr gick ifrån alla i hagen, och vägrade bli hämtad, började stå och vänta på mig vid grinden och älskade att umgås med mig. Jag kunde gå ut och gå med honom lös (stallet var så det inte fanns ngn risk med det) och han tyckte om det.
Ellen kör med klickträning och hon är duktig på det. Blanda inte ihop det med ledarskap. Hon använder godis vilket inte har med ledarskap att göra men vissa hästar behöver inte en ledare, de behöver en vän!
Har för mig att en del hästar efter Amiral kan vara skarpa. Googla lite och kolla.
Min donna frös fast när jag fick henne, jag har stått och "lutat mig" i grimskaftet och så fort hon ens antydde att gå framåt var det eftergift och massa beröm som gällde. Nu har jag också fattat att hon ogillar för mycket lera och dörför kan vara ovillig att gå men gör det om man går på de minst geggeiga ställena.
går det att rygga henne mot grinden och vidare ut ur hagen? eller fryser hon fast även då?
orientalkatten 2009-08-27, 09:02 Har hon haft tillgång till bra hagar förut.
Om hon har en trevlig hage nu så kanske hon inte vill gå in för man vet ju aldrig om man får gå ut igen.
Min häst var ochså knäckt när jag tog honom på foder.
Tog evigheter att bara få tag på honom i hagen.
Låt hästen vara ute så mycket som möjligt, gå ut och klappa och in igen.
När du tar in så ge henne lite kraftfoder så kanske det blir lite intressantare att komma in.
Om hon dessutom är dominat så kan det ta ett tag innan det löser sig.
Jag är osäker på om man skall ge beröm för något självklart till en
dominant 10 årig häst.
Draghjälp av en annan häst är alltid bra både vid ridning och intag.
ställ inga krav vid ridningen, ha roligt och gör sånt som inte är tråkigt.
Enstaka små hinder i skogen, klättring, gallopp race med andra hästar för de som vågar.
Inte för krävande eller i hennes tycke långa pass, min häst avskydde det och stängde av helt.
racerkorv 2009-08-27, 09:19 tankar bara: När man säger att en häst är dominant betuder det ofta att man har ett helt paket med förutfattade åsikter om hur man ska hantera detta och hur man ska reagera på det. Oftast försöker man då "dominera" tillbaka med rätt dåliga resultat, som t ex en betonghäst, eller en som sticker så fort man visar sig eller en häst som känner att den behöver försvara sig. (lärt mej genom erfarenhet).
Ett självsäkert sto som har egna åsikter och är beredd att frösvara dem kan vara en otroligt rolig häst och du verkar vara inne på att få fram hennes vilja och lust igen! Jag har ett kontroversiellt förslag som kan lösa alla dina problem:
Börja klickerträna henne! Hon kommer att älska det.
Kämpade i tre år med en äldre dam som blivit avstängd och motvillig av sk "normal" hästhantering och till slut testade jag på rekommendation att klickerträna henne.... Som om jag haft ett trollspö fick jag en glad entusiastisk underbar häst att jobba med och jag har aldrig haft så roligt med mina hästar som jag har nu och frågar man hästarna så tycker de att jag är den roligaste människan på jorden också ...numera;-)
Rekommenderar alexandra kurlands böcker om klickerträning för hästar (ngt helt annat än trickträning).
anni0001 2009-08-27, 09:27 kl
Kan inte stoet få helt semester ett tag o bara vara häst? Hon kanske behöver totalvila o bara umgås med andra hästar? "glömma" lite av alla krav? Men jag vet inte, hon kanske redan har vilat en massa innan du fick henne?
men annars skulle jag testa det, låt henne bara vara häst utan att ledas, borstas, överösas med godis... Tror inte att godis gör henne lyckligare direkt.
Jag hade en treåring som kastrerades o han måste longeras/ridas/ledas varje dag för att dränera op.hålen. Han blev superless efter tre veckor och det gick knappt att hantera honom alls! Som tur var hade såren precis läkt så han fick gå o bara skrota helt utan hantering ett tag o sen var han sitt vanliga glada o snälla jag igen :)
Min donna frös fast när jag fick henne, jag har stått och "lutat mig" i grimskaftet och så fort hon ens antydde att gå framåt var det eftergift och massa beröm som gällde. Nu har jag också fattat att hon ogillar för mycket lera och dörför kan vara ovillig att gå men gör det om man går på de minst geggeiga ställena.
Tänk på att hästar är "mottrycksdjur", -om du drar, drar hästen åt andra hållet. Om du puttar, puttar de tillbaka osv. Så ofta är det ingen idé att stå och dra. Locka istället med mat och låt henne frivilligt ta stegen framåt utan att du manar på henne.
Om du tror att det kan ha med leran och göra, gå runt och hitta små vägar som ni kan ta er fram på för att komma närmare grinden.
racerkorv 2009-08-27, 09:32 klickerträning är definitivt ngt helt annat än att få godis ;-) Det är att skapa mening och förutsägbarhet med att samarbeta med människor, MKT effektivt på hästar som insett att människor är rätt trista typer.
*kl*
På din beskrivning skulle jag gissa att hästen är en så kallad passiv hanterare av stress, när det blir stressad så låser den sig. I detta fall genom att stå.
Om du i hagen gör lite enkla ledarskapsövningar, flytta framdel och flytta lite badel, backa longera ett varv öva på att stå stilla osv.
Följer hon sen med dig in?
Annars kan du ju ta med dig borstar ut i hagen och bara stå och mysa i hagen och inte ens be henne att gå frammåt? (hur stabil är hon, kan man bara binda upp henne i ett träd)
Att bara be henne om saker som du tror att du kan få- det ska vara enkelt för henne att göra "rätt"
Lycka till och jag tror att ni kommer att göra mycket skoj i framtiden när ni löst dom inledande problemen!
Det är alltid lika tråkigt att läsa om dessa avstängda, oinspirerade hästar:( Det krävs en del för att få igång intresset, men det är i de flesta fall möjligt (jag har bara stött på ett "omöjligt" fall. Men det var en extrem (hästen räddad ur en slaktkontainer från sydamerika på väg till södra italien. 6 av 10 hästar i kontainern var döda när den öppnades...)
Börja med att ändra inställning till samvaro med människor. Se till att göra allt arbete och umgänge intressant och trevligt för henne. LYSSNA PÅ HENNE!
Klickerträning är ett utmärkt sätt att vända en negativ trend runt arbete, man får både den ökade motivationen som godiset innebär, kombinerat med pedagogisk träning och utan att hästen blir tiggig.
Gör nya saker med henne. Lek med pressänningar, ut i skogen och promenera, gosa med henne.... Saker hon inte förväntar sig och inte är van vid kan mycket väl kalla fram henne ur tristessen.
Lycka till!
Migo
Har du testat med en "draghäst"? Det är ju dock ingen långsiktig lösning på problemet. Men om du låter en annan häst gå först så hon följer efter och när hon kommer in får hon massa beröm och mat, så att hon alltid förknippar stallet med behglighet.
hade gärna varit på plats och försökt hjälpa dig. Svårt att sitta framför en dator och försöka komma på lösningar!
Ja, draghäst fungerar och är väl något jag måste använda när det krisar. Om jag inte får ordning på problemet innan hovis kommer vill säga, annars undviker jag gärna det. Men visst går hon efter då.
En annan teori några andra i stallet hade var att hon just nu håller på att klättra i rang, därför har hon inte tid att lämna hagen av rädsla att någon annan ska ta hennes plats och vill hålla koll på flocken. För i början, alltså de första två dagarna gick hon snällt med men då hade hon inte börjat klättra ännu..
Det går inte att rygga mot grinden, inte speciellt länge i alla fall. Går några steg.
Vet faktiskt inte hur hon hade det i hagen innan, hon gick på bete i somras och det hoppas jag var en trevlig hage. Nu står hon i en hage full av gräs och terräng, ganska mysig! Ute dygnet runt fortfarande.
Det är just det jag också tycker. Att ge beröm för något så självklart som att följa med in från hagen med en 10 årig häst. Men du tror inte att det blir någon "skada" av att ta med en annan häst in? Tänkte om hon lärde sig av det, då blir det ju krångligt varje dag när man är själv annars.
Hehe, ja det är sant det du säger! Jag blev direkt tillsagd att detta sto är mycket dominant. Jag tyckte inte det till en början och jag tycker inte att hon är det mot människor heller. I så fall visas det just där vårt problem är, att gå in från hagen. Men jag har så svårt att bedömma om det har med dominans att göra, eller om hon bara inte vill.
Jag får nog läsa på lite om klickerträning, har inte jättestor koll på vad det är för något. Men det är intressant och något jag skulle ha börjat med på min gamla häst för att friska upp tillvaron lite. Kom dock aldrig dit. Men du tror alltså att det kan lösa dessa problem?
kl
Kan inte stoet få helt semester ett tag o bara vara häst? Hon kanske behöver totalvila o bara umgås med andra hästar? "glömma" lite av alla krav? Men jag vet inte, hon kanske redan har vilat en massa innan du fick henne?
men annars skulle jag testa det, låt henne bara vara häst utan att ledas, borstas, överösas med godis... Tror inte att godis gör henne lyckligare direkt.
Jag hade en treåring som kastrerades o han måste longeras/ridas/ledas varje dag för att dränera op.hålen. Han blev superless efter tre veckor och det gick knappt att hantera honom alls! Som tur var hade såren precis läkt så han fick gå o bara skrota helt utan hantering ett tag o sen var han sitt vanliga glada o snälla jag igen :)
Njaaa. Vet inte om det hjälper, men jag har heller inte provat det så jag ska ju inte dementera det direkt :) Det kanske är det som behövs, även om JAG kan tycka att hon inte får några krav på sig när hon bara ska gå in och bli borstad. Träning har jag lagt på hyllan tills det har ordnat upp sig med detta. Innan jag fick henne (i lördags) så tränades hon bara 2 dagar i veckan, resten vila.
Tror du inte att hon får några positiva upplevelser alls av godis när hon kommer in? Vet inte vad jag ska göra annars för att "pigga upp henne" när jag väl fått henne till stallet. Står ju och larvar mig med henne som om hon vore en bebis när hon gjort något bra. Bara en sån sak känns fel, att berömma så mycket för saker som egentligen är självklart när det handlar om en så pass gammal häst :)
*kl*
På din beskrivning skulle jag gissa att hästen är en så kallad passiv hanterare av stress, när det blir stressad så låser den sig. I detta fall genom att stå.
Om du i hagen gör lite enkla ledarskapsövningar, flytta framdel och flytta lite badel, backa longera ett varv öva på att stå stilla osv.
Följer hon sen med dig in?
Annars kan du ju ta med dig borstar ut i hagen och bara stå och mysa i hagen och inte ens be henne att gå frammåt? (hur stabil är hon, kan man bara binda upp henne i ett träd)
Att bara be henne om saker som du tror att du kan få- det ska vara enkelt för henne att göra "rätt"
Lycka till och jag tror att ni kommer att göra mycket skoj i framtiden när ni löst dom inledande problemen!
Så kan det kanske också vara. Har ingen erfarenhet så av stressade hästar. Men hon utstrålar inte stress, men som du säger. Passiv hanterare, då kanske dom inte visar något alls förutom att bara stå. Flytta bakdel, framdel, rygga osv går bra. Har dock svårt att tro att det skulle gå att longera några varv, men helt klart värt att prova allt!! Har inte provat det, har bara väntat ut och även haft hjälp med ut.
Hon är stabil. Hon står still när jag ber henne så borsta i hage är inget problem. Kanske det löser problemen även om jag tycker att jag kan kräva att hon ska med in. Men jag kanske får lugna mig med det och hantera henne ännu mer som vild- eller unghäst.
Precis, jag berömmer och fjantar mig för minsta lilla positiva grej. Andra måste tycka jag ser rolig ut som blir superglad bara hon tar tre steg framåt :D
Tror du inte att hon får några positiva upplevelser alls av godis när hon kommer in? Vet inte vad jag ska göra annars för att "pigga upp henne" när jag väl fått henne till stallet. Står ju och larvar mig med henne som om hon vore en bebis när hon gjort något bra. Bara en sån sak känns fel, att berömma så mycket för saker som egentligen är självklart när det handlar om en så pass gammal häst :)
Visst kan det kännas löjligt, men för henne är det tydligen inte världens mest naturliga sak att följa med in från hagen. Därför behöver hon veta att hon gjort rätt. Kärlek och klappar är alltid bättre än godis. Om du absolut vill ge henne något, lägg en morot i krubban som hon får varje gång hon kommer in. Som hon då förknippar med att gå in från hagen. Ge henne inget direkt ur handen då det bara ger upphov till andra problem.
Ja, usch. Stackars djur som blir behandlade så... Människor...
Göra roliga saker är jag helt på. Jag vill få henne att tycka att jag är den roligaste som finns, det ska vara kul att vara med mig. Jag har bara svårt att börja med det eftersom hon knappt vill komma ur hagen. När hon väl har kommit ur hagen kan man göra vad man vill med henne, hon stannar inte. Så då är bus inget problem. Men man kanske kan börja att ha kul i hagen med. Klickerträning ska jag läsa på om, helt nollställd på ämnet! Men fler har tipsat om det så det ska jag ta seriöst.
Jag är övertygad om att jag kommer få superkontakt med henne när allt är klart. Hoppas verkligen på det, för hon kan vara en riktig pärla också har jag märkt på dessa få dagar. Och jag hoppas hon tycker det är mysigt och "kul" att bara bli borstad med, för det är just nu det enda krav jag ställer när hon kommit från hagen.
Long way to go... :)
Visst kan det kännas löjligt, men för henne är det tydligen inte världens mest naturliga sak att följa med in från hagen. Därför behöver hon veta att hon gjort rätt. Kärlek och klappar är alltid bättre än godis. Om du absolut vill ge henne något, lägg en morot i krubban som hon får varje gång hon kommer in. Som hon då förknippar med att gå in från hagen. Ge henne inget direkt ur handen då det bara ger upphov till andra problem.
Jag har en hel del att fråga ägaren märker jag. Synd att hon är borta på Island. Kommer bomba henne med frågor när hon kommer hem, om hon varit såhär innan, vad hon haft för hagar osv osv.
Ja, mat ur handen känns inte rätt även om jag har gett henne så eftersom hon inte har någon lust att komma in i stallet heller. Det har jag inte hakat upp mig så mycket på eftersom hon snart kommer vänja sig när alla går in på natten. Läskigt själv inne första gångerna (litet stall, säkert mörkt när man kommer utifrån).
Tänk på att hästar är "mottrycksdjur", -om du drar, drar hästen åt andra hållet. Om du puttar, puttar de tillbaka osv. Så ofta är det ingen idé att stå och dra. Locka istället med mat och låt henne frivilligt ta stegen framåt utan att du manar på henne.
Om du tror att det kan ha med leran och göra, gå runt och hitta små vägar som ni kan ta er fram på för att komma närmare grinden.
Jo, jag vet, men på min donna var det det enda som funkande. Tror obehaget +komb med allt beröm gjorde susen. Man får nog testa sig fram helt enkelt.
anni0001 2009-08-27, 10:44 jag har inte svarat på något om klickerträning heller... ;) Utan på TS om att hon ger henne en massa godis för att göra tillvaron roligare.
Till TS
Tja, då har hon ju vilat rätt mkt innan... Vad jag menade med vila är att eftersom hästen inte förknippar stallet/att gå ut i hagen med något roligt så kanske det vore idé att låta henne slippa det ett tag o bara få vara :)
Mina hästar går alltid att muta med en hink havre, men om ditt sto inte reagerar när du skramlar med havrehinken så tror jag inte att godis är hennes grej.
Jag har betingat haghämtningen genom att ge en speciell vissling och ruska med havrehinken. Jag visslar hela tiden tills de kommer fram till mig vid grinden, då får de smaka på havren och jag kopplar dem :) I början tog det TIIIID innan de kom, men havren lockade, idag kommer de galopperande längst bort ifrån betet så fort jag visslar ;) O hinken är alltid med !
Jag tycker inte du ska se draghäst som ett nederlag. Hästen är helt ny i stallet o i flocken och vill kanske helt enkelt inte lämna sina nyvunna vänner? Hon känner sig inte helt trygg med allt runtomkring så att ta med en kompis in i stallet kanske gör henne säkrare och lugnare = gladare?
Jag tar alltid in båda mina hästar när den ena ska ridas men det GÅR att ta in honom ensam oxå såklart. Men för att de trivs så bra ihop ;)
Hon kanske inte alls är speciellt dominant utan bara osäker? En del osäkra hästar reagerar med lite aggressivitet och bufflighet medan andra blir tykna o rädda.
Spela lite på hennes villkor ett tag, ta med en kompis in, men låt inte henne gå före dig eller buffla på dig.
Precis, det är just det. Vänta ut kommer jag få göra, undrar hur lång tid det tar idag att ens komma ur hagen :angel:
Det är det där med att jag har svårt att bedömma om det är test eller något annat. Därför kan jag ju inte ge mig och måste vänta ut henne, ifall det är ett test. Släpper jag efter då får jag ett h***ete att återta ledarskapet.
Sedan, nästa problem (som vi är lååångt från att lösa nu) är hur man får henne att tycka träning och ridning är kul. Hon är nästan som att sitta på en död fisk i skogen :p Men det blir ju ett senare problem...
Usch, känner mig som en rutten nybörjare nu. Inte konstigt man saknar sin gamla häst när sånt här händer :)
En del hästar är helt enkelt sådär. De vill inget. Jag var medryttare på en sån ett tag, visserligen en mycket snäll häst som alltid gjorde vad man sa åt honom, men han ville ingenting. Skritta i skogen var ganska ok, och stå i hagen med kompisarna var bra, men annars ingenting. Inte ens galopp på hemväg med kompisar var roligt, han galopperade pliktskyldigt, men det fanns absolut ingen go i hästen. Ägaren älskade den och tyckte den var super i temperamentet, trygg och säker, men jag skulle blivit tokig att äga en sån häst som ingenting ville mer än att stå i hagen.
Jag svarar på ditt inlägg till racerkorv, om att klickerträning vore något för er. Mitt svar är ett rungande JA!
Det finns en fantastiskt trevlig bok, Skjut inte hunden, av Karen Pryor, där hon tar upp filosofin runt klickerträningen, och en massa praktiska tips och tillämpningsområden. Rekommenderas varmt!
Jobbigt med hästar som inte är förstådda och lite deppade. Men med mycket tålamod och kärlek kommer det att vända.
Skit i att ta in henne alls i början. LEK med henne i hagen, ta med lite mat ut i en hink och bara var där (kan ju alltid passa på att visitera/borsta/mysa/tvätta henne när du ändå står där). Lär henne att bara för att du kommer så betyder inte det att hon SKA in från hagen. Efter ett tag kan du börja med att be henne följa dej i hagen, med eller utan grimma. Be henne sen när detta har gått bra ett tag, att följa med dej direkt från hagen ut i skogen. Sätt dej på en sten och bara låt henne stå/tugga.
Rid inte i början, vare sej i skog eller bana utan bygg upp ett förtroende först. Hårda ord, jag veeet att man vill rida och rejsa i skogen när man äntligen fått hem en häst, men ibland behöver man verkligen börja om från börjans början. Man tjänar verkligen på det!
Skynda långsamt! :)
Precis, några i stallet hade en sån teori att hon inte vill lämna hagen pga vännerna och att hon är rädd för att någon ska ta hennes plats eftersom hon just nu klättrar i rang och snart är högsta hönset.
Idag provar jag att ta med en annan häst också, utan att börja försöka själv så att det endast blir en positiv upplevelse utan mitt tjat och gulligull-prat.
En del hästar är helt enkelt sådär. De vill inget. Jag var medryttare på en sån ett tag, visserligen en mycket snäll häst som alltid gjorde vad man sa åt honom, men han ville ingenting. Skritta i skogen var ganska ok, och stå i hagen med kompisarna var bra, men annars ingenting. Inte ens galopp på hemväg med kompisar var roligt, han galopperade pliktskyldigt, men det fanns absolut ingen go i hästen. Ägaren älskade den och tyckte den var super i temperamentet, trygg och säker, men jag skulle blivit tokig att äga en sån häst som ingenting ville mer än att stå i hagen.
Jag blev också lite smått desperat för kanske 2 dagar sedan. Tänkte sådär med, att det här skulle jag aldrig orkar ta itu med. Var i skicka tillbaka-tankarna. Men sedan, när hon gjorde minsta framsteg ljusnade min framtid med henne. Lite bara. Så jag tror inte att hon är ett hopplöst fall, måste bara hitta något hon verkligen tycker är kul så att hon får tillbaks gnistan igen. Jag tror inte att många hästar bara vill stå och hänga i hagen, de flesta tycker ju det är trevligt att umgås med sin människa och hitta på saker. Ibland med krav, ibland kravlöst! :)
Då blir det googling på böcker i eftermiddag ;) Låter kul och intressant, och fungerar det så är det ju GULD! Tack för tipset!
Jobbigt med hästar som inte är förstådda och lite deppade. Men med mycket tålamod och kärlek kommer det att vända.
Skit i att ta in henne alls i början. LEK med henne i hagen, ta med lite mat ut i en hink och bara var där (kan ju alltid passa på att visitera/borsta/mysa/tvätta henne när du ändå står där). Lär henne att bara för att du kommer så betyder inte det att hon SKA in från hagen. Efter ett tag kan du börja med att be henne följa dej i hagen, med eller utan grimma. Be henne sen när detta har gått bra ett tag, att följa med dej direkt från hagen ut i skogen. Sätt dej på en sten och bara låt henne stå/tugga.
Rid inte i början, vare sej i skog eller bana utan bygg upp ett förtroende först. Hårda ord, jag veeet att man vill rida och rejsa i skogen när man äntligen fått hem en häst, men ibland behöver man verkligen börja om från börjans början. Man tjänar verkligen på det!
Skynda långsamt! :)
Jättebra tips och ska absolut prova det! Det är nog bättre som du säger, att bara vara i hagen och leka och pyssla med henne. En trevlig upplevelse.
Men fortfarande är jag ju där, testar hon eller är hon knäckt i psyket? Om hon testar vill jag absolut ha med henne in, här hon helt uttråkad på livet vill jag absolut bara leka och ha kul i hagen tills hon känner att hon kan ta nästa steg. Skitsvårt för er att avgöra som inte sett henne.
anni0001 2009-08-27, 11:09 ja ibland får man göra som hästarna vill helt enkelt och undvika situationer där man måste stå i en timme för att få dem med sig = tråkigt för hästen o bara jobbigt. (det jag menade med krav = att gå in)
Jag ser ingen nederlag eller vinst för hästen om man måste ändra sina principer lite; tvärtom, hittar man en metod som kan fungera för både häst o människa så är det toppen istället för att tvinga hästen att gå in från hagen ensam "bara för att den SKA KLARA AV DET"
Sen kan man ta en kamp efter ett tag när man fått förtroende; att då ställer man kravet att den ska kunna gå in själv. Men i början kan det vara bra att bara dalta med lite ;) o klappar o godis är inte alls på långa vägar ersättning för en hästkompis!
Lycka till!
anni0001 2009-08-27, 11:10 det vet du bara om ett tag ;) Svårt att läsa en häst man bara haft en liten stund...
Jättebra tips och ska absolut prova det! Det är nog bättre som du säger, att bara vara i hagen och leka och pyssla med henne. En trevlig upplevelse.
Men fortfarande är jag ju där, testar hon eller är hon knäckt i psyket? Om hon testar vill jag absolut ha med henne in, här hon helt uttråkad på livet vill jag absolut bara leka och ha kul i hagen tills hon känner att hon kan ta nästa steg. Skitsvårt för er att avgöra som inte sett henne.
Jättesvårt att veta. Jag har alltid haft lätt för att "läsa" hästar - kanske därför jag alltid var den som fick knalla ut på betena och ta de svårfångade hästarna.. :angel:
Du kan inte be någon filma dej och hästen (ponnyn?) och ert beteende och kroppspråk? Testa med olika metoder, lek, tvång, hot med pisk, muta med morötter medan ni filmar - kanske kan man se lite grann iaf om hon är helt avtrubbad eller ej. :)
erikaengdahl 2009-08-27, 12:39 För mig låter det som om hästen blivit knäckt.
Red en häst som fick "panik-attacker" i vissa situationer. Jag sa säker hundra gånger att den stackaren varit med om något och aldrig går att ändra på och ska vi inte ge upp och låta honom stå i hagen tills han blir gammal istället?
Men ja va tvungen att rida den hästen, då den stod i ett turridningsstall och gästarna skulle ju ha dom snälla hästarna. I början försökte ja ändra på hästens beteende på alla sätt, skälla på den, träna på läskiga situationer och ja vet inte allt. Det blev inte bättre. Då gav ja upp och red bara hästen ut i skogen själv då det funkade hyfsat, och med gästerna för att ja va tvungen. Inget arbete, inga korta tygler, INGET! Två månader senare står hästen i hagen och väntar på mig. Den älskar allt arbete och såna olater som hovskrapande på stallgången försvann av sig själva. En häst som inte kunde stå stilla längre än att ja hann kasta mig upp kan stå och sova medans ja sitter och pratar med folk.
Ja löste inte problemen med godis utan med att totalt ignorera hästen när ja red och hanterade den. Bara låta den hålla på med sina nervösa/panik-grejer.
Någon gång trillade myntet ner och han accepterade mig. Detta var dock en arbetsmyra, kunde jobbar timmar i sträck och mådde bättre ju mer han jobbade. Så att rida tills problemen löste sig var det bästa på honom.
Så, finns det något din häst gillar lite mer? Börja där och jobba vidare.
Det är just det jag försöker få reda på, vad hon tycker är roligt. Har bara haft henne sen i lördags nämligen och ägaren har åkt till Island. Ska fråga henne vad hon brukar tycka om när hon kommer tillbaka därifrån.
Har svårt att tro att ignorera skulle hjälpa på denna dam, men helt klart värt att prova alla möjliga metoder som ni har gett som tips! Man kan ju inte mer än misslyckas ;)
Verkar inte som att hon tycker rida är kul med, men å andra sidan har vi bara ridit 2 gånger och det var med andra hästar ut i skogen. Andra gången var nog lite roligare i alla fall, så än är verkligen inte hoppet ute! :)
Jättesvårt att veta. Jag har alltid haft lätt för att "läsa" hästar - kanske därför jag alltid var den som fick knalla ut på betena och ta de svårfångade hästarna.. :angel:
Du kan inte be någon filma dej och hästen (ponnyn?) och ert beteende och kroppspråk? Testa med olika metoder, lek, tvång, hot med pisk, muta med morötter medan ni filmar - kanske kan man se lite grann iaf om hon är helt avtrubbad eller ej. :)
Jag tyckte att jag med var bra på att läsa hästar, men det kan ha varit att jag var bra på min första häst som jag fick ta bort nu i somras. Men jag kanske inte var så bra på andra hästar :D Jag tycker nämligen hon utstrålar ett lugn, stressar i alla fall inte upp sig synligt och blir inte heller rädd. Och helt död ser hon inte heller ut, någonstans mitt emellan kan jag nog tycka. Och så ser hon ut som att hon säger "HAHA, du får inte in mig na na na na naaaa :D"
Har provat att mota med långpisken, ingen respekt för den. Hon är nästan en sån häst man skulle kunna slå hur mycket som helst, hon skulle ändå inte röra sig. Godis går några steg.
Får ta med mig nån att filma, kanske är lättare att se på håll vad hon egentligen utstrålar för känsla.
*kl*
Till TS
Nu skanske jag missförstått många här inne, men det är flera poster med hur du ska lösa problemet att ta in hästen för att den vägrar gå.
Jag vill bara vara säker på att TS är medveten om att bara för att man löser Det problemet så löser man inte det egentliga problemet utan bara en symtom.
För att få en häst som "fungerar" bra och som mår bra, behöver man nå fram till hästen och det gör man inte genom att lura den att bli ledd in.
Det gör man genom att bli dess vän. Knäckta hästar söker inte någon som bossar över dom, det är sådana människor den haft och det är därför den är knäckt. Den behöver en trygg vän. Att bli ledare över en knäckt häst kräver än mer otroligt mkt arbete än vad som krävs för en "normal" häst.
Att bli vän räcker troligast för dig. :)
Men det vet du säkert redan.
Har inget klokt att tillföra i tråden, men ville bara säga att jag blev glad när jag läste dina rader!
Apocalypto 2009-08-27, 14:00 Låter som en jobbig situation.
Sätt inga höga krav på henne, låt henne ta det i sitt tempo.!
Lycka till:)
*kl*
Till TS
Nu skanske jag missförstått många här inne, men det är flera poster med hur du ska lösa problemet att ta in hästen för att den vägrar gå.
Jag vill bara vara säker på att TS är medveten om att bara för att man löser Det problemet så löser man inte det egentliga problemet utan bara en symtom.
För att få en häst som "fungerar" bra och som mår bra, behöver man nå fram till hästen och det gör man inte genom att lura den att bli ledd in.
Det gör man genom att bli dess vän. Knäckta hästar söker inte någon som bossar över dom, det är sådana människor den haft och det är därför den är knäckt. Den behöver en trygg vän. Att bli ledare över en knäckt häst kräver än mer otroligt mkt arbete än vad som krävs för en "normal" häst.
Att bli vän räcker troligast för dig. :)
Men det vet du säkert redan.
:bow:
Bra skrivet! Håller helt med om det! Men problemet kvarstår för mig, för egentligen vet jag inte om hon är helt knäckt eller om hon bara testar mig. Att hon inte tycker att ridning är kul kan jag nästan helt säkert säga, målet är att allt blir kul när jobbet är klart, men det är ju en bit kvar.
Till att börja med tror jag att det är bäst att behandla henne som om hon vore knäckt, så att man inte gör större skada. Men, hur märker man skillnaden egentligen? Någon som vill agera hästpratare ;)
Jag tyckte att jag med var bra på att läsa hästar, men det kan ha varit att jag var bra på min första häst som jag fick ta bort nu i somras. Men jag kanske inte var så bra på andra hästar :D Jag tycker nämligen hon utstrålar ett lugn, stressar i alla fall inte upp sig synligt och blir inte heller rädd. Och helt död ser hon inte heller ut, någonstans mitt emellan kan jag nog tycka. Och så ser hon ut som att hon säger "HAHA, du får inte in mig na na na na naaaa :D"
Har provat att mota med långpisken, ingen respekt för den. Hon är nästan en sån häst man skulle kunna slå hur mycket som helst, hon skulle ändå inte röra sig. Godis går några steg.
Får ta med mig nån att filma, kanske är lättare att se på håll vad hon egentligen utstrålar för känsla.
Ibland kan det vara intressant med att titta på vad man själv gör när hästen reagerar på ett visst sätt! DET om något är lärorikt och man inser att kroppspråket betyder sååå mycket mer än våra ord.
På den beskrivningen du uppgett här tycker jag att det låter som en trött häst som på alla sätt och vis försöker tala om att nått är snett. Kanske har någon av de fd ryttarna inte vågat sitta kvar när hon dummat sej och hästen lärt sej att det är enda sättet för människan att förstå att "detta ÄR INTE kul!!".
Börja om, helt och hållet, och skynda långsamt! Rida kan man göra massor sen - men en hästs hjärta kan man bara vinna en gång ;)
Du har fått jättemånga bra tips av de andra men en sak som aldrig nämnts:
Är hästen ok fysiskt? Blev den veterinär besiktigad innan du tog hem den. Jag fick precis hem en häst som förra ägaren haft stora problem med, hade skickats från tränare till tränare och hästen fick panik när man krävde något av den. Jag tog den till klinik där det visade sig att den var halt på alla 4 ben, gamla låsningar i rygg plus en massa annat. Inte konstigt att hästen fick panik så fort den såg en sadel.
Tänkte att det kan ju var något fysiskt som är fel med din häst. Värt att kolla i alla fall.
Det är aldrig fel att ta till en "paniklösning" så länge dne inte skadar hästen, och den just är en "paniklösning". Att man har som mål att göra något åt det stora hela. :)
Det är en bra insikt att försöka behandla hästen som om den vore knäckt.:bow: Det är alltid lättare att rätta till en ouppfostrad häst som blivit ouppfostrad och bufflig för att den fått ta över och blivit bortskämd, än det är att rätta till att man brutit ner en häst mentalt!
I ditt fall skulle jag som sagt kolla på att köpa en av Ellen ofstads videor.
http://www.ellenofstad.com/svensk/videosvenske/videosvenske.html
Jag skulle rekommendera "Motivera din häst". Det är inte problemlösningen du ska rikta in dig på just nu, utan att nå fram.
Jag Kan minnas fel (och ni som vet får gärna rätta mig) men "Hästar med problem" är mer åt ledarskapshållet om jag inte minns fel.
Hur som helst skulle jag tipsa om att försöka nå fram och bli vän med din flicka. Ston är Otroligt envisa och svåra att bli ledare över, och är den dessutom nedkörd och har slutat lyssna kan det skapa svåra situationer för dig om du ska börja försöka förtjäna dig ledarskapet.
Visst kan du få en häst som respekterar att den ska respektera dig, men det är inte samma sak som Att den respekterar dig. Och det är en hårfin skillnad på nedbrutna hästar att se skillnad.
Klickerträning och positiva upplevelser har i mina fall varit mer lämpade.
Delar ur filmen men den visar egentligen inte hur bra filmen i sig är!
http://www.youtube.com/watch?v=bMZUKJTfoh8
I filmen lär man sig steg för steg hur man kommer till allt detta.
Här finns mer ur videon
http://www.ellenofstad.com/svensk/videosvenske/motiveradinhast_svensk/motiveradinhast_svensk.html
När jag såg Ellens video "Motivera din häst" första gången hade jag aldrig hållt på med medveten "NH". När jag provade den på min islänning fick jag som jag berättade innan en helt ny häst mentalt.
Och det gjorde jag helt på egen hand, med hjälp av Ellens video.
Vad jag tycker man skall ha i åtanke om man ska köra klickerträning är följande:
1) Många missar att vara extra noga konsekvent. Låt aldrig hästen Tigga. Den kan föreslå men ske skillnaden mellan att tigga och föreslå!
2) Var medveten att klickertärning med godis inte är ledarskap! Så fort godis kommer in i bilden så arbetar människan med hjärncentrat hos hästen, inte med den sociala delen där ledarskap är.
3) Tänk på att Ett steg är nog i början. Tjata inte. Många klickertränare vill gärna att hästen ska ta flera steg. Det behövs inte, ett räcker!
Oavsett om det är bakåt eller fram åt eller åt sidan. I början räcker Ett! Sedan, när hästen förstår vad det är du vill, kan du öka.
4) Glöm inte att ge hästen en tankepaus! Den är superviktig! En tankepaus kan vara allt ifrån 3 sekunder till 30 sekunder. Allt efter vad hästen behöver. Generellt sett kan man säga att ju längre tid det tar för hästen att förstå det du vill, ju längre behöver den på sig att fundera igenom vad som hände.
(se längst ner på sidan för tankepauser)
http://www.asgard.se/madde/sidor/default.asp?id=5
Men i slutändan är det förstås upp till dig!
Hästen stänger av. det är det du beskriver.
jag känner igen det där från några skarpa hästar jag känt, dvs såna som sägs ha skarp stam/anlag. När de upplever stress eller inte vill, så gör de sådär, dvs de bara stänger av och då hjälper inte logik eller de vet inte ens själva tillslut vad de själva vill tror jag. som du säger, så hjälper då inga intryck, och framför allt inte våld.
Så kan det kanske också vara. Har ingen erfarenhet så av stressade hästar. Men hon utstrålar inte stress, men som du säger. Passiv hanterare, då kanske dom inte visar något alls förutom att bara stå.
Ja precis så reagerar en häst som hanterar stress inåt. de stänger av. Det är den svåraste typen av stress att komma tillrätta med hos djur i allmänhet anser jag.
det man behöver göra är att hitta sätt att få hästen "på sin sida", och få den att vilja samma sak man själv vill. Om det är via prat, kontakt, klappar och uppmuntrande snälla ord, eller om det är att helt enkelt lära känna hästen lite bättre och kunna läsa om det finns några mönster i när hon gör sådär, det vet jag inte just med din häst, men som sagt jag känner igen beteendet och typen av häst du beskriver.
skarpa hästar är dessutom oftast väldigt intelligenta, därav anser människan att de är skarpa, för de tänker och köper inte allt rakt av utan har egna åsikter, vettiga eller inte vettiga i våra ögon : )
I min erfarenhet är samma kloka hästar samtidigt väldigt intresserade av att få känna sig duktiga. Beröm och uppmuntran brukar väcka samarbetsgnistan och viljan att vara uppmärksam på sin människa för att få mer beröm och godkännande.
Jag tror därför inte att det hjälper så mycket att lämna denna häst ifred och bara låta den vara häst. jag tror du måste interagera, sen behöver detta inte innebära en massa krav, men jag tycker som sagt att du ska hantera hästen MYCKET.
Hoppas du förstår vad jag är inne på.
Du har fått jättemånga bra tips av de andra men en sak som aldrig nämnts:
Är hästen ok fysiskt? Blev den veterinär besiktigad innan du tog hem den. Jag fick precis hem en häst som förra ägaren haft stora problem med, hade skickats från tränare till tränare och hästen fick panik när man krävde något av den. Jag tog den till klinik där det visade sig att den var halt på alla 4 ben, gamla låsningar i rygg plus en massa annat. Inte konstigt att hästen fick panik så fort den såg en sadel.
Tänkte att det kan ju var något fysiskt som är fel med din häst. Värt att kolla i alla fall.
Tanken har slagit mig. Tanken har även slagit mig om något fattas. Ingen besiktning har skett ännu och det är självklart något man skulle ha gjort innan hon kom hem till mig. Det är en sak man ska kolla upp så att hon inte har ont någonstans. Ändå känns det inte som att hon skulle ha ont, men det är som du skriver. Det vet man aldrig, syns inte alltid.
Ska prata med ägaren när hon kommer hem, än så länge är hon en foderhäst.
Klickerträning ska jag läsa om och lära mig lite om, kan inget om ämnet i princip. Vet kanske pyttelite vad det går ut på. Verkar intressant och definitivt något att prova, även roligt när alla problem är borta.
Jag lägger ledarskapet åt sidan lite, men det betyder så klart inte att hon får göra som hon vill för det. Jag tror att om man är vän med hästen så accepterar och respekterar den mer när man börjar med olika ledarskapsövningar. För i hantering är hon hur trevlig som helst, det är endast detta som är problemet. Att hon fryser fast. Och ridningen så klart, men det problemet behöver man inte ta nu.
När du hade häst som stängde av helt, hur fick du den på ditt spår? Om det var din häst vill säga :) Jag är lite slut på idéer som kan få henne att tycka att det är det minsta intressant att gå ett steg åt vänster eller höger. Förutom att locka med godis, då kan hon gå ett steg men sen blir det stopp. Hjälper det kanske bara att umgås i hagen? Vara med henne när hon betar, klappa och gosa med henne. Bara sitta hos henne. Skulle hon bli nyfiken på mig då och vilja följa med mig? Finns så klart inget rakt svar på det.
Vad tror du om att hon inte vill lämna hagen för att hon klättrar i rang, och är rädd för att en annan häst ska ta över platsen? Tänker dom så?
Haha, jag blir mer och mer vilsen ju mer jag tänker på det. Kanske inte skulle göra det så komplicerat för mig, kanske bara vänta ut och vänta ut och en himla massa beröm som gäller, om det nu är så att hon är körd i botten :confused:
*knapplån*
Just att stå som en åsna och vägra ta ett steg framåt är min häst expert på. Inte med mig men med "nya" människor.
Hon är inte det minsta avtrubbad eller knäckt, bara ruskigt smart. Varför anstränga sig om man kanske slipper?
Hon kanske bara är smart din häst?
Visar hon inga andra obehag eller att det uppkommer andra broblem så hade jag inte bekymrat mig så mycket. Fungerar det att ta in henne samtidigt som en annan häst så varför inte göra så i början. Problemet kanske försvinner av sig själv.
Eller så gör hon precis som min gamle märr, nämligen testar alla nya människor. Vem vet kanske har man tur och slipper lämna kompisarna i hagen?
Mvh
Tora
När du hade häst som stängde av helt, hur fick du den på ditt spår? Om det var din häst vill säga :) Jag är lite slut på idéer som kan få henne att tycka att det är det minsta intressant att gå ett steg åt vänster eller höger. Förutom att locka med godis, då kan hon gå ett steg men sen blir det stopp. Hjälper det kanske bara att umgås i hagen? Vara med henne när hon betar, klappa och gosa med henne. Bara sitta hos henne. Skulle hon bli nyfiken på mig då och vilja följa med mig? Finns så klart inget rakt svar på det.
Vad tror du om att hon inte vill lämna hagen för att hon klättrar i rang, och är rädd för att en annan häst ska ta över platsen? Tänker dom så?
Haha, jag blir mer och mer vilsen ju mer jag tänker på det. Kanske inte skulle göra det så komplicerat för mig, kanske bara vänta ut och vänta ut och en himla massa beröm som gäller, om det nu är så att hon är körd i botten :confused:
Ja det var min häst och jag har haft ett par andra liknande. Men de stängde bara av i uppenbart pressade situationer, inte av att ledas till eller från hagen. I det läget var processen givetvis en bit att lära känna hästen och förstå hur den funkade. Jag har dock aldrig ngnsin löst ngt med hjälp av hårda tag eller våld på en sån häst, det funkar inte!
I ditt fall är jag faktiskt lite inne på Toras linje. Gör ingen grej av det just nu. Hästen kom i lördags, det är naturligt att de inte vill lämna den nya flocken, alla intryck och allt runtomkring den är nytt, den binder sig då väldigt hårt till de andra hästarna, det gör alla hästar vid flytt.
ett litet tips på vägen, som kommer från min hopptränare men kan appliceras rent allmänt tycker jag:
Gör ingen stor affär i förväg av ett problem innan det uppstått. se det snarare som en intressant studie i linje med "undrar vad som ska hända nu" :D
och om problemet uppstår, se det som en studie i att lära sig mer, och lösa det på ett odramatiserat sätt i lugn takt, istället för att problematisera det.
avdramatisera avdramatisera avdramatisera.
du ska inte rida OS med hästen nästa vecka eller hur?
där har du nog svaret : ) du har gott om tid. Lär känna hästen, och använd episoderna då hon "inte funkar" som material i en studie över att lära känna hästen och se hur den funkar. sen kan du sätta i hop ett samband OM det finns ett problem. det kanske det inte finns! ;)
det finns för övrigt både för och nackdelar med att få all information om en häst man inte känner i förväg. fördelen är att man uppfattar det som detaljerad information i syfte av ärlighet och att hjälpa.
men nackdelen är att man gärna lägger in informationen som bagage, i sitt eget handerande av hästen. därmed kan man läsa in saker, eller signalera saker till hästen som man inte gjort om man bara kört på i sin vanliga självklara takt och sina vanliga självklara hanterings metoder. så att säga.
Hej!
Jag har inte orkat läsa alla svar, men har du testat att gå ut i skogen och busa? Från marken alltså? Gå ut, gå över stock och sten, gör oväntade saker, typ stanna, spring iväg (så häst får trava efter), hittar du nån lämplig stock kan ni hoppa båda två (ha långt grimskaft bara)..
Är häst tömkörd/inkörd? Annars kan det vara något att börja leka med. Tömkörning i skogen har båda mina älskat, både på riktiga ridvägar och styrning "offroad".
Försök tänka på att du också ska ha roligt, jag tror sånt smittar även till hästar.
Angående om häst har ont, är det inte vet.besiktigad innan du tog över den? Det är alltid bra att göra det så man vet hur status var när man fick hästen och många hästar kan visa smärta just genom att inte vilja komma in från hagen (in från hagen=arbete=ont).
Angående att fånga hästen är jag rädd att jag inte har några bra tips. Min tjej är löjligt lättmutad, jag behöver bara tänka godis så kommer hon!
Lycka till med häst, hoppas ni hittar lite gemensam arbetsglädje!
/ lavinia, vars häst älskar att arbeta, men säjer till tydligt när det är dags för promenad offroad!
racerkorv 2009-08-27, 20:04 Ja jag tror definitivt att klickerträning skulle kunna hjälpa henne och dej.
Klickertränade hästar GILLAR att träna, de står på kö för att få komma in i paddocken. De älskar överenskommelsen att när de gör rätt får de omedelbart veta att de gjort rätt (klicket) och sedan får de en godbit (några lucernpellets ;-) De förstår reglerna och VET att det aldrig blir irriterat eller otrevligt under träningar och dessutom får de oftast välja att göra rätt helt själva så att säga. Hästar reagerar mycket positivt på att få chansen att göra rätt utan att man håller i eller drar eller för dem dit. Som extra bonus får man en räcka smarta sätt att be hästen skärpa till sig, koncentrera sig eller lugna ned sig vilket gör att hästen känner sig väl till mods och sällan behöver vara fastbunden, fasthållen eller på annat sätt känna sig fångad eller pressad.
Man kan lära hästar precis vad som helst med hjälp av klickerträning och man kan göra det UTAN att vara gudabenådad eller hästpratare;-)
Hästen ger mig lite olika signaler tycker jag. Igår var hon helt med, ville komma in och knallade direkt in till stallet :eek: Hon har inte velat gå in i stallet själv innan, och gick med mig in från hagen utan frysa fast. Så vi stog inne i stallet och pysslade, sedan gick vi ut på vägen. Hon var med hela tiden och såg glad och uppmärksam ut. Så skön känsla att man är på väg!!
Men det gör mig så osäker också, om hon verkligen bara testar mig eller om livet är skittrist. Det kanske jag märker längre fram när jag börjar ställa större krav på henne.
Jag tycker det är superintressant det här faktiskt. Tycker det är lite kul med problemhästar, men inte lika kul när man är slut på idéer. Många kloka bukare har ju gett mig många tips på vägen, så nu är det bara att tuta och köra och prova allt. Och ha KUL med lilla gumman :)
Igår gick hon in med mig problemfritt, till och med in till stallet! Så igår hade vi lite kul på skogsvägen, hon verkade gilla det och var uppmärksam på vad som skulle hända härnäst. Hon är inte inkörd och dom hade precis börjat tömköra henne, så det är något jag kommer jobba vidare på så att vi får massor med variation i träning framöver.
Hon är inte svårfångad, hon bara står och inte vill med. Hade nästan varit lättare för mig om hon varit svårfångad, min förra var det ibland. Mycket lättare att läsa eftersom man har erfarenheten :p
Tyvärr inte besiktigad ännu. Veterinär kommer jag ta om jag verkligen börjar misstänka smärta. I dagsläget gör jag faktiskt inte det. Och om det blir eventuellt köp kommer vi självklart gå igenom processen (även om jag ändå kommer köpa henne, om hon inte skulle gå UA, så vet jag ju vad problemen är).
Men jag har stort hopp om henne eftersom hon gjort sånt framsteg igår bara. Bakslag kommer alltid, men det är sånt man får ta! Skynda långsamt :)
SKÖNT att du är så FÖRSTÅENDE hästmänniska som sätter hästen först och som inte MÅSTE rida rida rida rida för att en häst "ska kunna ridas"!
:bow: Stor eloge! :bump:
SKÖNT att du är så FÖRSTÅENDE hästmänniska som sätter hästen först och som inte MÅSTE rida rida rida rida för att en häst "ska kunna ridas"!
Jag trodde i min lilla bubbla till värld att dom flesta hästmänniskor gör så. Annars får man inte kalla sig hästmänniska :D Fast rötägg finns det ju överallt, det ser man ju var och varannan dag. Kanske extra många inom hästvärlden :(
Klart man vill ha en klar och rolig häst. Välmående djur, finns nästan inget så tacksamt! :bump:
erikaengdahl 2009-08-28, 16:35 Det är just det jag försöker få reda på, vad hon tycker är roligt. Har bara haft henne sen i lördags nämligen och ägaren har åkt till Island. Ska fråga henne vad hon brukar tycka om när hon kommer tillbaka därifrån.
Har svårt att tro att ignorera skulle hjälpa på denna dam, men helt klart värt att prova alla möjliga metoder som ni har gett som tips! Man kan ju inte mer än misslyckas ;)
Verkar inte som att hon tycker rida är kul med, men å andra sidan har vi bara ridit 2 gånger och det var med andra hästar ut i skogen. Andra gången var nog lite roligare i alla fall, så än är verkligen inte hoppet ute! :)
Ignorera var ett dumt ordval. Det ja ville ha fram var mera att låta hästen vara och komma till dig av egen vilja. Det dumma med din häst är ju att den krånglar med att komma in från hagen. Det är ju en sån sak som på något sätt måste fungera... Det problemet kan ja inte hjälpa dig med, har aldrig varit med om något liknanade.
Hästen ger mig lite olika signaler tycker jag. Igår var hon helt med, ville komma in och knallade direkt in till stallet :eek: Hon har inte velat gå in i stallet själv innan, och gick med mig in från hagen utan frysa fast. Så vi stog inne i stallet och pysslade, sedan gick vi ut på vägen. Hon var med hela tiden och såg glad och uppmärksam ut. Så skön känsla att man är på väg!!
Men det gör mig så osäker också, om hon verkligen bara testar mig eller om livet är skittrist. Det kanske jag märker längre fram när jag börjar ställa större krav på henne.
Men du -
du har haft henne sen i LÖRDAGS.
Det är som sagt otroligt vanligt att en häst på ett nytt okänt ställe knyter sig väldigt hårt till den nya flocken i början. Jag ser inget konstigt alls i hennes beteende faktiskt om det bara handlar om det.
Jag tror du läser in lite mycket för att säljaren flaggat att hon är så dominant osv.... ta det med en nypa salt ha det i bakhuvudet men låt det inte bli anledningen/förklaringen till varje liten grej hon gör/inte gör. Jag ser det som sagt som ett rätt naturligt beteende det hon uppvisat de här första dagarna på ett nytt ställe.
Det dumma med din häst är ju att den krånglar med att komma in från hagen. Det är ju en sån sak som på något sätt måste fungera... Det problemet kan ja inte hjälpa dig med, har aldrig varit med om något liknanade.
som sagt, det är högst vanligt de första dagarna på ett nytt ställe att de nya hästarna/flocken blir det allra viktigaste och den hårdaste knytpunkten i hästens tillvaro, till att börja med.
Hmm, Jag skulle bara ha nån med mig som föser henne bakifrån samtidigt...ÄVEN om hästen är less ska den inte frysa fast och vägra gå. Du kan ha nån som föser..när du kommit ur hagen kan du ta in hästen i stallet, ge den lite mat och borsta o ha dig, sen ut igen om det är det du vill. Håll inte på o klappa och beröm, det är INTE berömvärt att låta sig ledas eftersom hästen vet hur man ska föra sig i grimma o grimskaft. Gör det inte till nån stor grej för då känner hästen att den har nåt att "spela" på.
minponny 2009-08-30, 21:00 Hej!
Skippa ridbanan ett tag. Träna tempoväxlingar i skogen och träna skänkelvikningar på grusvägar t.ex. Då behåller man ju lydnaden, men gör det på ett roligt sätt! Antagligen har hon helt enkelt tröttnat på dressyrlivet. Att gå runt, runt på samma ridbana varenda dag är nog inte så roligt. "Varierat arbete" är ibland inte så varierat som ryttarna påstår.. Så, ut i skogen och ha kul! Att hålla lydnaden och få henne i rätt form kan man likagärna göra ute i skogen eller på en äng. Variera arbetet, ena dagen kanske du går ut och går med henne i skogen och låter henne beta där gräset är extra gott! Lär henne några enkla tricks och få henne att känna sig duktig! Beröm, beröm, beröm och var alltid positiv. Var bestämd och konsekvent, men låt hästen också få ha kul och göra saker utan krav!
Det tror jag kan göra susen, tror att din dam har tappat livsgnistan. Men den går med all säkerhet att väcka upp om du låter henne ha kul. Rid ut med en kompis och rejsa över ängar, det brukar få liv i de flesta hästar.
Jag tror att hon självmant kommer bli piggare om du gör såhär. När du sedan måste rida på banan, rid inte så jättelänge och sluta direkt när det går bra. Rid jättevarierat, byt varv och växla tempo hela tiden. Som sagt, sluta när det går bra, det är väldigt viktigt. Glöm inte heller; beröm, beröm, beröm!
Volter/serpentiner på ängar, skänkelvikningar över en bred skogsstig, tempoväxlingar i skogen; allt som man kan göra på en bana kan man göra ute i naturen också! Rid inte på samma äng, utan efter att ha ridit några serpentiner kan du ju rida till en annan äng och träna tempoväxlingar.
Lycka till!
minponny 2009-08-30, 21:02 SKÖNT att du är så FÖRSTÅENDE hästmänniska som sätter hästen först och som inte MÅSTE rida rida rida rida för att en häst "ska kunna ridas"!
Efter att ha läst tråden kan jag bara hålla med! :bow:
Fashionistan 2009-08-30, 21:35 Jag hade nog låtit hästen byta miljö ett tag = rid ut i skog och mark! Ut o lek med er! :) Låt henne busa och mysa tillsammans med dig så att hon känner att hon kan lita på dig som vän och inte bara behöva jobba hela tiden :)
KL.
Nu har det gått några dagar och pållan har börjat få en liten gnista i ögonen. Följer med felfritt från hagen och in i stallet även fast hästarna står och gnäggar bakom. Jag hoppas verkligen på den här hästen och är nu mer inne på spåret att hon testar mig. Kanske för tidigt att säga, bara gått lite mer än en vecka :)
Red i alla fall första gången igår, ensam ut i skogen. Hon kändes piggare och tyckte det var kul. Frös fast en gång, men fick loss henne efter en stund och vi lunkade glatt på vidare. Galopp och trav och fick nästan bromsa ett par gånger! Så nu är det bara lek och ha kul tillsammans, inga större krav ännu.
Klickerträning ska jag lära mig, skulle vara hur kul som helst att utöva det på henne!
Tack för alla bra svar. Kanske återkommer med andra problem om det dyker upp. Men bakslag kommer ju för det mesta ;)
Tänkte bara skriva lite som en uppdatering om mitt lilla monster till häst :love:
Nej, hon är inget monster. Efter att ha gett henne tid och varit ganska neutral mot henne och lekt lite kall så har allt gått bra. Hon följer med mig utan problem och kommer ibland när jag ropar. Att lämna stallplan (ridning) är absolut inga problem längre, nu har hon helt ändrat inställning. Har till och med testat henne på banan ett par gånger, och ja, det är ingen action men hon bjuder en del vissa dagar när det känns roligare.
Så jag kan bara säga till er som har ston som verkligen är skarpa och testar som bara den: Dom blir sjukt underbara när man kommer innanför skalet!
Nu ska jag inte vara den som bara höjer min häst, som iofs inte är helt min ännu, till skyarna. Hon vet vad hon vill och hon kan vara en :devil: samtidigt, men aldrig på samma sätt. :love:
Du har nu ett STO , dem får man offtast lämna in ansökningar till med frågor..gillar du det här ..ska vi testa det här.? ston kan vara mkt speciella och måste hanteras med silkesvantar ibland men också med lagom betämdhet:p Ta ner kraven nu ett tag och bli bästis med henne innan sen går säkert allt mkt lättare. Vill hon ex inte gå framåt ..rygga henne istället..sen vill dem fram..mkt jobbigare att rygga:p lura henne när hon testar, lycka till:D
Precis, har kommit tillrätta med de flesta av dessa problem, även om hon kommer testa då och då för resten av sitt liv antagligen. Tycker nästan det är roligt att se andra rida henne och hon börjar testa, då kan man tänka att jäklar vad skönt att man blivit av med dom problemen!
Hon är verkligen en underbar häst, som inte alls var omtyckt av någon i stallet till en början. Alla säger nu att hon blivit mer social, glad och lätthanterlig. Något hon aldrig var den första månaden. Känns väldigt skönt och positivt. KANSKE kan jag ta med henne på hoppträningar i framtiden, tills dess är det kanske ett år. Under den tiden ska vi njuta och ha roligt och ta fram det roliga med att vara på banan nån gång i veckan!
|
|