Visa fullständig version : Anläggning: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

the_connemara
2009-08-26, 22:28
Om ni får välja fritt, hur ser underlaget i den ultimata stallgången ut? Hur är golvet på skötselplatsen repsektive i spolspiltan?

För tillfället är jag väldigt inne på gjutet gummigolv. Min fyndiga pojkvän föreslog såklart att smälta ned gamla däck, är det möjligt tro? undra hur mycket av sina bra egenskaper gummit i däcken förlorar när det blir nedsmält igen... Ingen som hört att man gjort så?

Andra erfarenheter av gummigolv? Kan det bli halt i en spolspilta eller fungerar det om man har bra avrinning?

Sar
2009-08-26, 22:41
Gummi skulle jag kunna tänka mig blir väldigt halt om de kommer in med snö i skorna.

the_connemara
2009-08-26, 23:07
Det varnar det tom för på någon av sidorna jag hittat. Men å andra sidan är de betonggolven jag har erfarenhet av oxå snorhala med styltor. Så det är inte så mkt mer att göra än att knacka ut dem precis utanför/innanför beroende på stall skulle jag tro. Eller?

Men spolspiltan är jag rätt nyfiken på.

a1agnlju
2009-08-27, 06:04
Det varnar det tom för på någon av sidorna jag hittat. Men å andra sidan är de betonggolven jag har erfarenhet av oxå snorhala med styltor. Så det är inte så mkt mer att göra än att knacka ut dem precis utanför/innanför beroende på stall skulle jag tro. Eller?

Men spolspiltan är jag rätt nyfiken på. Jag skulle föreslå kubbgolv i stallgången om det är ljud du vill få bort. Betong i spolspiltan ger bra hållfasthet. Vad är din anledning till att du vill ha gummi i stallgången. Någon speciell anledning?

Bison
2009-08-27, 10:53
här har du ngn typ av gummigolv på kliniken. Tycker det är jättebra blir aldrig halt.

Lovisaleonora_
2009-08-27, 11:14
Har sett gummiasfalt i ett stall (otroligt påkostat sådant). Väldigt fint, tyst, lite svårsopat (men de hade centraldammsugare). Ser rätt skräpigt ut och det blir väldigt fula märken (lerspår etc). Vet inte hållbarheten.

aramis
2009-08-27, 11:43
Vi har lösa gummimattor lagda uppepå det gjutna golvet i stallgången och i boxarna.
Det är superlyxigt. "mjukt" och skönt att stå på och i boxarna så blir det ju varmare och mjukare för dom som ligger ner.

Stallet är så litet så bullret kan jag inte uttala mig om, men det känns som om det blir tystare med gummi.

Det ÄR halt med snöstyltor på gummimatta. Men hästarna lär sig fort att gå sakta och försiktigt.
Tycker inte det är svår sopat och det blir inte skitigare än betong.

Helgjutet vore fint! (då slipper man släpa ur mattorna för att göra rent under varje år.)

susanne
2009-08-27, 13:02
Ett ridskolestall i Karlskrona hade när jag var där en grusad och spånad (sand och fint sågspån blandat) gång på stallgången (det är ca 1/2 meter bar betong på var sida). Det är tyst, fint och aldrig halt. Den krattas istället för att sopas. Kanterna är avgränsade med små trälister. Djupet är 1-2 cm har jag för mig.

Graendal
2009-08-27, 13:50
Jag hade gärna haft träflis på stallgolvet. Inget dammigt spån, alltså, utan flis - den typen som det är på fina ridvägar. Mjukt, tyst och luktar sjukt gott.

Fast då skulle det behöva vara väldigt stilrent och högt i tak i övrigt för att ändå se prydligt ut. Men fint vore det.

Centaur
2009-08-27, 16:20
gummigolv som ser ut som sten skulle jag ville ha, tycker det är supersnyggt! och dom är tjocka så ger bra stötdämpning och blir inte lika hala som vanliga släta gummimattor kan bli.

kostar ju dock en del...

the_connemara
2009-08-27, 16:39
Jag skulle föreslå kubbgolv i stallgången om det är ljud du vill få bort. Betong i spolspiltan ger bra hållfasthet. Vad är din anledning till att du vill ha gummi i stallgången. Någon speciell anledning?

Jag vill ha ett halksäkert men lättskött underlag där hästarna går och står.

Speciellt i situationer där de kan reagera, ex i en spolspiltan eller vid klippning på en skötselplats. Jag har ju ingen aning om hur "välhanterade" ev framtida inackorderingar kommer vara och vill ta det säkra före det osäkra från början när jag har möjlighet att bestämma from the very beginnning. Och min egen är ännu långt i från säker att klippa.

Nu har vi blanksliten betong i en gaaamal koladugård och det är svinhalt rent ut sagt. Vi har löst det genom att lägga ut gummimattor i svängar och åp skötselplats vilket fungerar väldigt bra. Men vi har ribbade gummimattor. Inga problem eftersom de ligger i sopriktningen dock.

Men min granne köpte in sådana där långa, släta matto som de rullade ut i stallgången. Inte det minsta halt trots att mattorna är släta. Därav min tanke på slätt, gjutet gummigolv för att slippa lyfta ut mattorna vare år vid tvätt.

Nu stacks dock min lilla lyckobubbla sönder med att "det kan komma fukt under gjutet golv med, vad gör du då?". Ja, vad gör man då? Är det vanligt förekommande tro?

Hade ju tänkt en liten nedsänkning i mitten av stallgången (ngn dm in från boxkanten för att slippa en skarv precis vid boxväggen då boxarna ska vara nedsänkta en hel del) där gummit hälls ut och troligtvis hela spolspiltan ut till kanterna, beroende på.

the_connemara
2009-08-27, 16:41
Har sett gummiasfalt i ett stall (otroligt påkostat sådant). Väldigt fint, tyst, lite svårsopat (men de hade centraldammsugare). Ser rätt skräpigt ut och det blir väldigt fula märken (lerspår etc). Vet inte hållbarheten.

Asfalt med iblandad gummi typ? Vi har asfalt på jobbet delvis, ser fruktansvärt ut och går aldrig att få vettigt rent :o

the_connemara
2009-08-27, 16:42
Helgjutet vore fint! (då slipper man släpa ur mattorna för att göra rent under varje år.)

Det var just då jag tänkte med. Om man nu lyckas får till hållbara skarvar så man inte får fukt under. Hmm....

the_connemara
2009-08-27, 16:45
Ett ridskolestall i Karlskrona hade när jag var där en grusad och spånad (sand och fint sågspån blandat) gång på stallgången (det är ca 1/2 meter bar betong på var sida). Det är tyst, fint och aldrig halt. Den krattas istället för att sopas. Kanterna är avgränsade med små trälister. Djupet är 1-2 cm har jag för mig.

Det har ridskolan här i stan med, ser väldigt trevligt ut i stora stall :)

Men för ett litet privat stall (ynka 2 hästar planerat :D) känns det inte riktigt som det är den funktionen jag är ute efter. Vill ju främst ha ett bra golv att stå och sköta hästen på, samt de delar mellan box, hage och skötselplats. Dessutom borde det vara drygt när man väl ska högtryckstvätta :D

the_connemara
2009-08-27, 16:46
Jag hade gärna haft träflis på stallgolvet. Inget dammigt spån, alltså, utan flis - den typen som det är på fina ridvägar. Mjukt, tyst och luktar sjukt gott.

Fast då skulle det behöva vara väldigt stilrent och högt i tak i övrigt för att ändå se prydligt ut. Men fint vore det.

Som jag skrev till susanne: Ja det hade vart skitsnyggt i ett stort stall :)

the_connemara
2009-08-27, 16:46
Sten?! Lät häftigt :D Vart hittar du dem?

Centaur
2009-08-27, 16:59
tror det var expåra som hade dom, kostar 370/kvm om jag inte minns fel.

the_connemara
2009-08-27, 17:04
Du har två rätt av två möjliga ;)

Golvet släpper igenom vatten och var lämpligt i spolspilta. Jag ska maila dem och fråga hur man löser en stallgång med tanke på fukt under. Min hjärna kopplar inte :o

tomten
2009-08-27, 17:58
gummi är ju vansinnigt.. mögelskador är att beställa... det måste andas...

vad är problemet med betonggolv, seriöst? enklare än så kan man inte få det.. sedan kan man ju ha en gummimatta i spiltan där man sadlar/selar på och skor om etc..

the_connemara
2009-08-27, 18:04
Har du läst mina inlägg i tråden, främst # 11?

Problemet är halkrisken. Problemet med gummimatta är fukt under i en spolspilta - måste vädra var och varannan dag antar jag (?) och en stor gummimatta i gången måste ut vid tvätt varje år.

Menar du att det blir problem med fukt underifrån? Dvs även om man gjuter så golvet är tätt (om det nu går att hålla tätt?) ovanifrån.

Lovisaleonora_
2009-08-27, 18:22
Google är din vän...

the_connemara
2009-08-27, 18:33
Mao är det så asfaltslikt som jag inte ville tro :p

Centaur
2009-08-27, 18:48
yes! vad vinner jag! ? :D

the_connemara
2009-08-27, 19:06
En plats i min beundrargrupp :D Du kommer få hinkvis med PM när det väl är dags för riktigt planering :D

tomten
2009-08-28, 09:48
Har du läst mina inlägg i tråden, främst # 11?

Problemet är halkrisken. Problemet med gummimatta är fukt under i en spolspilta - måste vädra var och varannan dag antar jag (?) och en stor gummimatta i gången måste ut vid tvätt varje år.

Menar du att det blir problem med fukt underifrån? Dvs även om man gjuter så golvet är tätt (om det nu går att hålla tätt?) ovanifrån.

en betongsula är inte vattentät, den absorberar fukt, den behöver andas för att må bra..

the_connemara
2009-08-28, 10:30
Du menar alltså att alla andra stall och kliniker med gummigolv har problem under deras golv?

I mitt fall så handlar det ju om en yta på kanska 2-3 m brett med betong bredvid (förutom spolspiltan om man lägger gummi över hela bredden på ca 3 m), är fukt underifrån fortfarande ett problem då menar du? Iom att resten andas.

Eve
2009-08-28, 10:44
I stallet där jag jobbade förut hade vi gummi som såg ut som tegel,

tror att de är de som Centaur menar.

Jättesnyggt, absolut inte halt. Verkligen stötdämpande och trevligt för mig som jobbade i stallet.
Vi hade det överallt, även i spolspiltan.

Jag försöker hitta gamla kort på det men de verkar vara borta. Men jag återkommer!

the_connemara
2009-08-28, 11:59
Återkom gärna :)

Hur hade ni löst det med fukt under? För det "teglet" verkade ju släppa igenom vatten?

tomten
2009-08-28, 17:53
Det beror ju på hur det ser ut under. Sedan så bör ni veta hur väggar är behandlade osv. Lägger ma. En fuktspärr golv,väggar tak så har man som en tät cell men blir det hål någonstans så kryper fukten in och du får fuktskador. Det samma gälllwr med det gummigolv ni avser. Och det tar månader att torka ur en sur betongplatta.

Att hålla på och lägga vattentäta skikt sådär är bara dumt.

the_connemara
2009-08-28, 21:12
Dina svar är så positiva :D

Plattan kommer vara isolerad, så även de murade väggarna (från utsidan). Iaf som planerna ser ut i nuläget.

Hemi
2009-08-28, 21:28
Gjutet gummigolv?! asså fattar jag det rätt om du tänkt sånt som finns i vissa hästtransporter?? (Har gjutet gummigolv i mitt släp) hade vart coolt i ett helt stall, perfekt underlag.

the_connemara
2009-08-28, 21:34
Jepp :)

Tycker oxå det låter perfekt, iaf där hästarna står och går. Om man löser det med fukten såklart, dvs kan skarva riktigt hållbart och bra och inte blir sötrd av ev fukt underifrån av plattan.

För att ha en halkfri betong hade man behövt kvasta endel och så blir det direkt så svårsopat. Jag vill ha ett extremt funktionellt stall som inte kräver en massa mertid vid den dagliga skötseln pga att det år dåligt genomtänkt, min tid är dyrbarare än så.

EmelieR
2009-08-31, 13:56
Men man gjuter golvet på plats- det blir inga skarvar :) Vet att jag har setta anoonser där man kunde köpa till sitt trailergolv också...
Men det är DYRT. Mkt mkt dyrare än vanlig asfalt...
När jag jobbade i Tyskland hade vi gummimattor i spolspiltan pga halkrisken. De är också dyra, SVÅRA att få rena och hade nog inte drömt om att försöka sopa bort hår från dom heller... Kanske kanske med dammugare att det går.
Dock var det bara att plocka isär "pusslet" o städa under då o då...

the_connemara
2009-08-31, 15:35
Det blir ju alltid skarvar där mattan tar slut trots allt :p Jag tänkte mig en liten nedsänkning i mitten av gången, då måste man väl få tätt där det övergår i betong?

EmelieR
2009-08-31, 23:21
Jo men det bli ju inga mattkanter... vet inte om man behöver lägga 10 cm upp på kanten som det är när man lägger badrumsmatta.... Det ska nog inte komma ner fukt- då blir det nog inte så bra. Jag har en kompis som har lite gummi i hela golvet på sitt stall. Sen har jag varit i ett i hörby som hade ganska mkt gummi i sitt. Det hade gått sönder mitt i stallgången där ganska fort....

tomten
2009-09-01, 00:01
ja det är också att ta i beaktning.. tunga hästar, skit på golvet och broddar, dessa underbara broddar trampar hål ganska omgående.. det hade jag totalt glömt bort..

jag är inte negativ, jag försöker bara få er att hålla er borta från dumheter..

jag förstår inte vart i helafriden ni fått att ett betonggolv är halt? jag har aldrig i mitt liv sett en häst halka på ett betonggolv, jag har aldrig haft det bekymret själv, varesig när det varit blöt eller torr betong.. varken vintertid eller sommartid.. faktum är att betong är nog det enda som är bekvämt att städa i en stallmiljö som samtidigt håller..

aramis
2009-09-01, 11:45
Jag har i två olika stall sett min egen häst och annans häst halka så pass att dom satt sig på häcken just på ett betonggolv, så jo det kan vara halt!

Men som jag skrev innan så är i alla fall dessa lösa gummimattor rätt hala dom med. Speciellt med snöstyltor i hovarna.
Men fördelarna med dom överväger nackdelarna i mitt tycke.