Visa fullständig version : Övrigt: Flytta med häst - nya kontakter?

the_connemara
2009-08-26, 23:24
Visste inte riktigt vad jag skulle lägga tråden så moderator får gärna flytta den om det blev fel.

Jag funderar på hur fasen man gör när man flyttar sig och sin häst ut ur sin välsmorda bekantskapskrets vad gäller tränare, veterinärer, foderleverantörer mm mm. Man kan ju inte riktigt be om tips på nya kontakter hur som helst, ex så köper vi ju hö och halm lokalt av en grannbonde. Och strö och grovfoder är ju ändå nästan det viktigaste att få tag i hyfsat rätt redan från början.

Hur har ni gjort? Annonserat innan flytt?

Bellatrix
2009-08-26, 23:44
Nu flyttade jag ett par månader innan mina hästar så hade en fördel där.
Foder ingick i stallhyran så det var inget jag behövde bry mig om, hovslagare frågade jag om i nya stallet, testade ett par stycken och var inte nöjd och satte mig sedan och kollade en sida med godkända hovslagere och letade efter någon i närheten, honom behöll jag.

Vad det gäller veterinär så ringde jag distriktsveterinärerna.
Fick tips i stallet om en annan veterinär också som jag använde ibland vid mindre akuta saker.

Det bästa är kanske att kolla runt lite med hästfolk runt där du ska flytta och få lite tips. Man behöver ju inte välja det bara för att någon ger förslag, men det kan vara värt att kolla upp.

Orzon
2009-08-26, 23:50
När jag flyttade med hästarna såg jag till att ha med mej foder så att jag klarade mej ett tag, hästarna var nyskodda mm så det brann inte i knutarna.
Sedan red jag ut och hälsade glatt på varenda hästmänniska jag mötte, började prata med dom och snart hade jag fått tips om både bra hovslagare och foderleverantör.
Jag har eget litet stall så det fanns liksom ingen i stallet att fråga utan jag fick leta upp hästfolket.
Sedan var jag inne i några hästbutiker i närheten och kollade med dom om dom hade bra tips.

Lycka till.

Praefatio
2009-08-26, 23:50
Jag vill också veta.

the_connemara
2009-08-26, 23:56
Tack både Bellatrix och Orzon för era svar!

Jag kommer troligtvis flytta till eget stall direkt, dock ska stället byggas först och jag har pluggat i länet i x antal år redan så jag är ju inte helt ute och cyklar. Bara på hästfronten så att säga ;)

En tanke jag tänkte leva endel på är att engagera mig mycket rätt så direkt i den nya klubben. Eftersom jag kommer träna och tävla en del så måste jag ju ändå välja klubb. Så om man gör det så snart som möjligt när man vet vart man hamnar så kan man ju hjälpa till på lite tävlingar och kanske lära känna lite folk på så vis :)

Lindsen
2009-08-27, 13:57
Jag hade nog frågat mina kontakter om kontakter. Tex hade jag frågat hovis om han kände och kunde rekomendera en hovis på det nya stället. De känner ju många av sina kollegor runt om i landet. Hade gjort likadant med vet och foderleverantör.

Lycka till!

Centaur
2009-08-27, 14:30
precis, så gjorde jag med dom som jag inte kunde "ta med" mig.

MiaMaria
2009-08-27, 17:49
Vi flyttade för nästan 4 år sedan, och jag tycker det varit lite svårt ibland med kontakter. Då tävlar inte jag och har inte varit med i någon klubb. Foder har jag hittat på annons, eller genom att prata med bönderna i närheten. Veterinär hittade jag en jättebra av en slump, vid en akut skada en gång. Hovslagare är det som varit svårast. De utbildade, duktiga är oftast helt fullbokade. En tränare hittade jag genom en notis i en ridsportbutik. Jag har också hittat tränare genom människor jag har kontakt med på nätet.

Är du med i en klubb, kan du få alla typer av kontakter där tror jag. Lycka till!

Ponnytant
2009-08-27, 18:34
Why not annonsera? Kul idé tycker jag (skulle aldrig ha tänkt på det och jag är ändå i den branschen!!!). Alltså som ett komplement..... Man kanske kan få ett hela "kitet" den vägen!

Jag skulle satsa på att hitta hovis först och sedan spinna vidare på det kontaktnätet. Hovis = spindel.