Visa fullständig version : Ekonomi & Juridik: Vem ansvarar för dålig hösilagebal?
När jag producerar hösilage så kollar vi varje bal innan de körs in i maskinhallen så att de är hela, och de är inkörda samma dag som de har plastats. Allt för att undvika skador av fåglar och andra djur. Vi har 15 musfällor i maskinhallen som kollas och laddas med färsk ost varannan eller var 3e dag. Har aldrig haft något problem med mina balar när jag använt till mina egna hästar eller sålt till andra.
Ska nu sälja en större mängd till en person, som jag egentligen inte gillar men inte visste var inblandad i affären. Han har redan sagt om det finns dåliga balar så vill han få en ny. Om han nu lastar en massa balar på en lastbil och sen förvarar dom utomhus hemma så är det ju inte mitt fel om det går hål på en bal. Han är en ful jäkel och jag litar inte på honom. Tyvärr pga finanskrisen så har många av mina vanliga kunder dragit ner på antalet hästar och har således balar över. Vems ansvar är det för balarna när de lämnar min gård? Det finns ju alltid en risk när de ska lastas på och av.
Har ingen aning om hur andra gör, men själv gör jag så att jag kollar alla balar som jag köper innan vi lastar in dem. Om det är hål i någon (brukar typ aldrig hända mer än typ 1 gång/år.. 16 lager plast :D) så brukar min höbonde öpnna den balen och kolla om den är okej (hålet kan ju ha uppstått när han tog ut balarna åt mig), i såna fall brukar jag ta den plus att jag får med mig en extrabal hem. Han är jätteschysst.
Väl hemma så klagar jag inget till honom om det skulle vara hål i någon bal(vilket typ hänt någon enstaka gång).
Det är inte konstigare med det än med någon annan vara. Om du ombesörjer transporten så är det du som ansvarar för dem. Är det köparen som hämtar så är det köparen.
Men du som producent har något som kallas för produktansvar vilket innebär att du har ansvaret för att det du säljer inte är farligt. Finns en dom sedan i våras om att en foderproducent fällts som skyldig till att djur dog av någon dålig bal.
Sedan blir det från fall till fall att visa på om en dålig bal är dålig för att producenten gjort fel eller om köparen gjort det. Det är det som ska avgöra om det ska lämnas en ny bal i utbyte.
Lite enkelt kan man säga att om möglet i balen kommer inifrån är det producenten. Kommer det från hål i plasten är det den som gjort hålet.
Alexandra_W 2009-08-27, 22:29 *KL*
En lösning är ju att ställa krav på förvaringen för att godkänna reklamation?
En bal kan faktiskt vara dålig från producenten/vid leverans utan att det märks förrän när man öppnar den. Likväl som den kan bli dålig pga yttre skada vid lagring hos köparen.
Men att t ex ställa krav på att de lagras på grusplan eller betonggolv, täcks med nät etc för att reklamation ska godkännas är ju ett sätt att minska risken få byta ut lagringsskadade balar där felet eg är hos kund?
Det är inte konstigare med det än med någon annan vara. Om du ombesörjer transporten så är det du som ansvarar för dem. Är det köparen som hämtar så är det köparen.
Men du som producent har något som kallas för produktansvar vilket innebär att du har ansvaret för att det du säljer inte är farligt. Finns en dom sedan i våras om att en foderproducent fällts som skyldig till att djur dog av någon dålig bal.
Sedan blir det från fall till fall att visa på om en dålig bal är dålig för att producenten gjort fel eller om köparen gjort det. Det är det som ska avgöra om det ska lämnas en ny bal i utbyte.
Lite enkelt kan man säga att om möglet i balen kommer inifrån är det producenten. Kommer det från hål i plasten är det den som gjort hålet.
sedan förutom det så börjar silaget mögla om man inte har rillräckligt stor omsättning på balarna. En vecka klarar sig en bal men inte mycket mer såhär års.
Det är klart. Ligger det ett rådjur i balen är den ju bara att kassera. Och det händer, de gillar att föla på varma sköna fält som dessutom ger gott skydd. Tills bonden kmr dvs.
Lovisaleonora_ 2009-08-28, 11:00 Om köparen ansvarar för fraken är det inte konstigare än att köparen besiktigar balarna innan lastning, och godkänner det yttre skicket på dem (d v s reklamation p g a plastskada är inte möjlig efter lastning). Skulle balarna vara dåliga trots hel plast är det rimligt att köparen meddelar säljaren omgående, och säljaren kör ut och kontrollerar. Skulle det vara fel på balen (t ex jord eller djur) ska balen självklart tas tillbaka av säljaren och ersättas.
Om säljaren ansvarar för frakten godkänner köparen skicket när lasten är lossad. Plastskador efter denna tidpunkt godkänns inte som reklamation. Däremot samma förfarande om det skulle vara ett "dolt fel", d v s jord, djur etc som upptäcks vid öppnandet av balen.
Att någon bal kan vara dålig, det tycker jag att man får räkna med, men är en större del dåliga så vill jag reklamera och få nya eller pengar tillbaka.
Armani__ 2009-08-28, 11:17 Kl
Vi får våra balar levererade till stallet, där vi kontrollerar att ingen av balarna är sönder. Balarna står sedan på pallar med presenning över (tar bara hem två balar åt gången).
Det händer titt som tätt tycker jag att balarna är dåliga, för ofta och därför kommer jag nu byta leverantör, men det är ju en annan historia =)
Vi har gjort så att vi ringt till vår leverantör och sagt till honom att balen är dålig och då kommer han med en ny och tar med den gamla tillbaks, så det har inte varit ett problem för oss eller för leverantören.
Lovisaleonora_ 2009-08-28, 11:21 Jag håller absolut med, har man många balar som är dåliga trots att plasten är till synes hel tycker jag man ska byta leverantör. Det tyder ju på att något inte är som det ska. För få plastlager, för torr produkt (som sticker osynliga småhål i plasten och där släpper in luft vilket gör att balen möglar innan öppnandet), för dålig kunskap vid produceringen t ex.
de flesta ersätter väl ändå en felaktig produkt, jag har inte hört något annat.. producenten är ju mån om sitt rykte... visst en 400kg bal kostar ändå några kronor för bonden, men jämfört med vad förlorad kund i form av intäckter kostar är det en piss i oceanen.. man brukar räknar med iaf 2,5ton silage/häst&år vilket i ett relativt litet stall om 20häst ca 50ton hösilage, större häst äter ju givetvis mer än liten o vise versa... att mista en kund som köper 50ton/år kostar mer än att ersätta ett par balar.
Domino_s 2009-08-28, 11:59 När jag hämtar/får hem balar så kommar jag dom alltid själv innan jag åker ifrån/bonden lämnar gården.
Då har jag "besiktigat" dom enligt mej. Nu kanske detta blir svårt att göra om man köper 40 balar eller mer åt gången.
Men så gör jag ialla fall.
Att köparen får godkänna balarna...
Mvh Domino_s
Har faktiskt inte haft mögel i någon bal under alla år. Ett par gånger så har jag haft jäst på en liten del som jag i så fall slängt. Har öppnat ett tiotal av årets skörd själv och inte haft något problem med någon av dem ännu.
Lovisaleonora_ 2009-08-28, 14:31 Har haft i genomsnitt 1 dålig bal/år under 10 års produktion. När det helt plötsligt var fel på bal efter bal hos en ny kund börjar man ju ana oråd. Väl där upptäcks att deras katt vässat klorna på alla balarna, som det givetvis var hål på (katten var in action när vi stod där). Då vill kunden att de ska ersättas, för hon kan minsann inte ta ansvar för sin egen katt, det får leverantören göra.
Vad säger man?
Har haft i genomsnitt 1 dålig bal/år under 10 års produktion. När det helt plötsligt var fel på bal efter bal hos en ny kund börjar man ju ana oråd. Väl där upptäcks att deras katt vässat klorna på alla balarna, som det givetvis var hål på (katten var in action när vi stod där). Då vill kunden att de ska ersättas, för hon kan minsann inte ta ansvar för sin egen katt, det får leverantören göra.
Vad säger man?
Skulle garvat häcken av mig och frågat när premiären av dennes standup- komik går av stapeln. (:crazy:)
/J.
Lovisaleonora_ 2009-08-28, 14:49 Behöver jag säga att den kunden fick nobben nästa gång h*n ringde och ville ha leverans?
Vissa kunder ska man inte ha. T ex de som konstant har glömt stanna vid bankomat när man kommer med fullt lass. Bra tips är att aldrig lasta av innan betalning skett, och om inte betalning sker, kör hem igen med hela lasset. OCH debitera en saftig utkörning - med både körning (mil) och tidsersättning.
Jag har lämat ett papper med info som dom fått läsa före köp i god tid.
Där står det b.la att köparen skall hantera balen varsamt. Inte rulla runt balarna( småbal som är plastade) utan köra på kärra eller lyfta för sikitgt. Inte samt att dom skall kontrolera att balen är hel innan dom lastar och att jag inte tar ansvar för plasten och balens kvallite efter dom flyttat balarna från mig. Samt att blarna inte bör föravaras på marken utan på pallar(inga vassa spikskallar) eller likande. Och att balarna kan behöva skyddas från fålgar.
Är med vid lastning och talat om att man måste hantera balarna försikigt. inte gå på balarna,sparka och se till att inget vasst i transporten skaver på dom vid frakten.
Fordar själv med balar från samma pressning och är pet noga med mina hästarns foder. Balarna är inte flyttade sedan dom är pressade och plastade.
Balar är lite luriga.
Bara för att det inte är några hål kan det bli dåligt (vilket du som bonde säkert vet).
Varje gång balarna hanteras finns det en risk att de får in luft i sig och då blir dåliga.
Om köparen hanterar sina balar ovarsamt finns risken att den kommer in luft i dom. Då ska ju inte du behöva få tillbaka dom!
Ska tydligen även var arisk om man puttar till balarna, tex om de står i torn och man måste knuffa ner dom. Just när de kolliderar, eller faller ner i backen, så finns risk att det kommer in luft i balen.
Att jag skriver detta är itne för att lära dig utan jag ifrågasätter att någon har rätten att byta en bal som de hanterat dåligt....
Men har du lagrinsplats för dom?
Isåfall kan du ju säga att om han vill ha bytesrätt så får han komma och hämta i små partier, och när han hämtat ett parti får han inte lämna tillbaka det om det inte var hål i den när han hämtade!
Så får han höra av sig en vecka i förväg när han ska hämta. Och hämtar han inte den dagen han ska, så får han skylla sig själv.
Lite mer arbete för dig, men kanske säkrare?
Glöm bara inte att skriva ett kontrakt med klausul att om han inte hämtat alla balar inom x antal månader (så långt de ska räcka) så har du rätt att sälja dom igen eller bränna dom.
Fast det kanske blir för besvärligt för dig?
Men varför gick du med på att låta honom byta? Det är väll bara att säga att han inte får byta!
Alexandra_W 2009-08-29, 13:01 Luft kan ju inte komma in i balen vid hantering om det inte är hål i plasten, sålänge det är tillräckligt många lager plast. Risken med att kasta, klättra osv är ju just det går hål. En varsam förflyttning ska inte innebära det kommer in luft, då är något fel.
Däremot är det ju det där när balen är helt sjysst plastmässigt, men det kom med/gick snett redan vid plastning. Jag tycker det generellt är lätt skilja dem mot de med hål på. De med hål på (även pyttesmå) har ju oftast mögel på 'utsida' mer, medan de som gick snett redan från början kan vara fina på utsidan när de öppnas, men äckliga 'inuti', mellan kakorna/lagren. Sådana balar returnerar jag (får kanske 1 - 2 per år på sin höjd, av sisådär 200 småbal), däremot de som öppnas och har mögel på utsidan, mellan plast och bal i princip, de anser jag vara lagringsskadade. Och nämnde det för bonden, och så fick han välja. Han valde alltid att reklamera och ersätta sådana balar (handlade även där om kanske 2 - 3 st/år av ca 200 bal), men hade han inte gjort det hade jag inte gjort mer än kastat dem. Det går inte bevisa om det hänt hos mig eller hos honom liksom.
Då är det nog så att de arbetsgivare jag haft har haft för få lager.
Det var strikta order om att vara noggrann när vi hanterade balarna. Ex när de skulle knuffas ner från tornen.
Det var tävlingsstall.
Men jag tyckte inte dte var så få lager egentligen...
Alexandra_W 2009-08-29, 13:30 Fast finns ju ändå anledning att vara försiktig, de kan ju lätt skadas om man t ex knuffar/rullar dem. Men just luft ska inte kunna komma in i balen. Däremot kan man få luft (eller för den delen regn) mellan det yttersta och näst yttersta plastlagret vid förvaring utomhus t ex. Grymt irriterande spec när det fryser och blir is. Men det kommer ju inte in till balen sas.
De arbetsgivar jag hade som var otroligt noga med balarna påstod att det kunde sugas in luft genom plasten när balarna föll och de då trycktes ihop.
Samma effekt som blir om du klämmer ihop en svamp i vatten.
Men de är långt ifrån allvetandes.
jag har jobbat med leverans av olika saker, och i stort sett funkar det såhär:
om du som säljare står för leveransen, så är du ansvarig för detaljen du leverarar fram tills sakerna är av bilen och ankommit till kund.
om köparen står för leveransen, så upphör ditt ansvar när sakerna kommer på bilen, då är det köparns ansvar.
för att klargöra vad som gäller med reklamation av hö skulle jag skriva upp viktiga saker som jag som köpare ska tänka på för att bibehålla kvaliten på höet och skicka med detta som infoblad till varje ny kund.
jag klipper och klistrar:
Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.
Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början
från konsumentköplagen.
vem som har tolkningsföreträde hittar jag inte.
men har du informerat köparen om hur han/hon ska förvara höet, samt informerat om konsumentköplagen, så har du iallafall gjort så gott du har kunnat.
om du sen vill ta tillbaka balen, för den goda sakens skull är upp till dig, det kan vara schysst att göra det. men med visa människor och i vissa situationer är det inte acceptabelt att ge nya balar!
ah, just det!!!
mottagningskontroll kan ju vara på plats och synliga skador bör amnälas inom 24 timmar kanske?
Armani__ 2009-08-29, 19:01 Jag håller absolut med, har man många balar som är dåliga trots att plasten är till synes hel tycker jag man ska byta leverantör. Det tyder ju på att något inte är som det ska. För få plastlager, för torr produkt (som sticker osynliga småhål i plasten och där släpper in luft vilket gör att balen möglar innan öppnandet), för dålig kunskap vid produceringen t ex.
Ja det är anledningen till att jag tänker byta leverantör. Fungerar inte att var och varannan är dålig nämligen, så tråkigt och extra jobb blir et också att skicka tillbaks och få hem nya osv.
Alexandra_W 2009-08-29, 19:02 De arbetsgivar jag hade som var otroligt noga med balarna påstod att det kunde sugas in luft genom plasten när balarna föll och de då trycktes ihop.
Samma effekt som blir om du klämmer ihop en svamp i vatten.
Men de är långt ifrån allvetandes.
Jag ska inte svära på att det är omöjligt, men då det är så många lager plast, så känns det som luften kommer att hamna mellan två yttersta lagren på sin höjd?
Typ ta en blöt svamp och linda in den i plastfolie, med STRÄCKT plastfolie och tryck, och många varv noga. Och så kasta den i golvet, det ska inte komma in luft/läcka ut vatten ändå, även om det blir en glipa i ytterlaget folie?
Men som sagt, ska inte svära på att det är fel, men aldrig hört det förr och begriper inte hur luften skulle ta sig ända in. Dock ska man ju ändå inte 'kasta runt' med balar så spelar ju eg ingen roll om man låter bli pga ditt eller pga datt - huvudsaken är att man låter bli =)
Försiktig garanterar juatt de håller.
Men som sagt, jag vet inte hur många lager de hade på sina balar. När man stod där och skulle skära upp det med en slö morakniv så kändes det som en evighet...
|
|