vickis-pajala
2009-08-29, 09:19
jag har funderat på att köpa järnrör för att bygga vinterhagen och har hittat 600 meter järnrör till en billig penning.
rören är kapade i 40-55 meters längder och man kan få det kapade ännu kortare i fall man vill
men det jag funderar på är hur rören fästs i varandra även annana matnyttig information är välkommen
Du får en gissning på vad det blir för skader om någon hoppar ut och misslyckas eller försöker springa genom "stängslet" :angel:
OT:allt bra annars med dig och odjuren ?
vickis-pajala
2009-08-29, 14:02
Du får en gissning på vad det blir för skader om någon hoppar ut och misslyckas eller försöker springa genom "stängslet" :angel:
OT:allt bra annars med dig och odjuren ?
eltråden har gjort sitt så nu stannar fröken i hagen, förhoppningsvis :angel:
jepp allt bra med oss
Lovisaleonora_
2009-08-30, 15:33
Här syns en del av staketet i vår paddock. Använd absolut inte för klena rör, det blir bara farligt. Våra är nog 80 mm i diameter och som synes är längderna en bra bit längre än de du nämner. Höjden ligger på ungefär 1,60 meter. Hingststaketen är högre och i vinterhagarna har vi också järnrör. Betet är eltråd.
Våra rör är svetsade och öppningarna (ej passager, där är grindar) för lantbruksmaskiner är med hållare och genomgående skruv med mutter.
http://www.pixbox.se/pic_show_id29194573.html
Jag har hagar som är gjorda av järnrör och som fanns på plats när jag flyttade hit för snart 20 år sedan. Du kan svetsa ihop allt ifall du har ngn som kan göra detta. De staket jag har är dock sammanfogade genom att man har trätt in ett smalare rör inuti rörändarna vid skarvarna och fixerat detta med en skruv på vardera sidan. Det finns speciella skruvar i olika längder som är gjord för metall. Rören är fasta i stolparna med hjälp av kraftiga metallband som även dessa fixerats med skruv. Det översta röret vilar ovanpå stolparna och är fäst med ett band som går över det i ett "U". Det undre röret har metallbandet helt rund sig och är fast i stopen så att det så att säga hänger i stoplen. Staketen har som sagt stått på plats i över 20 år och kan säkert stå lika länge till. De rostar dock som attan och det är ett elande att måla dem eftersom man först måste skrapa rost och sedan måla. Det är också jobbigt om de sätter sig eller går sönder. Tungt och bökigt och svårt att klara själv ..... Så jag hade inte satt upp nya staket av järnrör utan valt tryckimpregnerat trä istället ....
vickis-pajala
2009-08-30, 18:50
Här syns en del av staketet i vår paddock. Använd absolut inte för klena rör, det blir bara farligt. Våra är nog 80 mm i diameter och som synes är längderna en bra bit längre än de du nämner. Höjden ligger på ungefär 1,60 meter. Hingststaketen är högre och i vinterhagarna har vi också järnrör. Betet är eltråd.
Våra rör är svetsade och öppningarna (ej passager, där är grindar) för lantbruksmaskiner är med hållare och genomgående skruv med mutter.
http://www.pixbox.se/pic_show_id29194573.html
länken syntes inte
// vickis
I våra hagar är järnrören fästa med skruv igenom i vanliga fyrkantiga trästolpar.
Lovisaleonora_
2009-08-30, 20:47
Det är en länk, ingen bild.
vickis-pajala
2009-08-30, 21:08
Det är en länk, ingen bild.
nu syntes bilden länken syntes hela tiden
ska visa sambon i morgon :D